Brykiet drzewny do kominka

Data: 2009-03-02 12:21:01
Autor: wolim
Brykiet drzewny do kominka
Witam.

Szukam opinii na temat jakości spalania brykietu drzewnego w kominkach. Poczytałem trochę w sieci, ale w większości można znaleźć opinii tylko teoretyczne, albo ludzie piszą, że brykiet jest lepszy/gorszy od drzewa "bo tak".

Czy ktoś z Was palił takim brykietem w kominku i ma porównanie z drzewem? Jak długo się pali? Czy się pali, czy tylko żarzy? Czy daje więcej ciepła niż np. dąb? Czy daje dużo popiołu?

Muszę kupić trochę drzewa, bo spaliłem już wszystko i trzeba czymś dogrzać. Ponieważ nie chcę dużej ilości, to odpowiadałby mi taki brykiet (biorę kilka paczek po 15 kg i wrzucam do bagażnika). Ale boję się, że taniej i lepiej wyszłoby kupić 3 metry drzewa z transportem...

Pzdry,
MW

Data: 2009-03-02 04:14:58
Autor: ZbyszekZ
Brykiet drzewny do kominka
On 2 Mar, 12:21, "wolim" <n...@tutaj.pisz> wrote:
[...]

Tak

Jak długo się pali?

Tak jak napisane na opakowaniu. W Lidlu były takie 4 godzinne.

Czy się pali, czy tylko żarzy?

Pali, ale brzydko.. Mały płomyk, mało światła i barwy chemiczne.

Czy daje więcej ciepła
niż np. dąb?

Raczej nie.

Czy daje dużo popiołu?

Spala się dokładnie, mało popiołu.

A najwyższa pora kupować drewno na przyszły rok, jak jeszcze nie masz..
Suchego drzewa, przynjamniej w Wawie nie sprzedaje się (nieważne co
plecie i pokazuje sprzedawca).

--
ZZ@private

Data: 2009-03-02 18:42:52
Autor: hephalump
Brykiet drzewny do kominka
ZbyszekZ pisze:

A najwyższa pora kupować drewno na przyszły rok, jak jeszcze nie
masz. Suchego drzewa, przynjamniej w Wawie nie sprzedaje się
(nieważne co plecie i pokazuje sprzedawca).

Dokładnie. Mimo, że po tej zimie nadal mam jeszcze około 6 m3 już
sezonowanego drewna. To już kupiłem (w piątek mi przywieźli) 10 m3
drewna bukowego prosto z lasu. Teraz będę je piłował i rozłupywał na
odpowiednie kawałki. Rok sobie poleży (ma gdzie), a sezon następny
zacznę od tego co pozostanie po tym (pójdzie pewnie jeszcze ze 2 m3).

--
<<śmierć wegetarianom>>
to powiedział *hephalump*

Data: 2009-03-02 11:37:24
Autor: ZbyszekZ
Brykiet drzewny do kominka
On Mar 2, 6:42 pm, hephalump <bedechc...@topodam.pl> wrote:
ZbyszekZ pisze:

> [...]

odpowiednie kawałki. Rok sobie poleży (ma gdzie), a sezon następny
zacznę od tego co pozostanie po tym (pójdzie pewnie jeszcze ze 2 m3).

Po ile a może najpierw czy da się jeszcze parę (od 6 do 20) m3 więcej?
Nie jestem wybredny nie musi być buk, może być dąb, brzoza, grab ;-)

--
ZZ@private

Data: 2009-03-02 21:08:26
Autor: hephalump
Brykiet drzewny do kominka
ZbyszekZ pisze:

Po ile a może najpierw czy da się jeszcze parę (od 6 do 20) m3 więcej?

Po 128 zł za m3. Cena oficjalna w Nadleśnictwie Myślenice (małopolskie). Do DC transport indywidualny raczej byłby mało opłacalny. ;)
Drewno do sprzedaży w lasach jest, problemem są raczej koszty transportu dlatego ja pilnie śledzę okazje na kupno drewna z lasów położonych w odległości do 10 km od mojego domu.

Nie jestem wybredny nie musi być buk, może być dąb, brzoza, grab ;-)

Rzeczywiście, wybredny nie jesteś.

Data: 2009-03-02 22:30:03
Autor: uciu
Brykiet drzewny do kominka

Po 128 zł za m3. Cena oficjalna w Nadleśnictwie Myślenice (małopolskie).

to i tak sporo - 2 tygodnie temu kupiłem na kielecczyźnei brzoze z bukiem (ok 3/4 brzozy) za 80zł za m3. Cena i tak wysoka bo w październiku kupowałem za 65.
Transport 20km -> 30 zł i flaszka dla rolnika obok:-)

No ale to wieś w kieleckim, a wiec ceny sporo niższe niż w "cywilizacji"
Wszystko też zależy od leśnieczego...

-- -
uciu

Data: 2009-03-02 23:05:02
Autor: hephalump
Brykiet drzewny do kominka
uciu pisze:

2 tygodnie temu kupiłem na kielecczyźnei brzoze z bukiem (ok 3/4 brzozy) za 80zł za m3. Cena i tak wysoka bo w październiku kupowałem za 65.

A jaka jest grubość drewna które kupiłeś?

No ale to wieś w kieleckim, a wiec ceny sporo niższe niż w "cywilizacji"
Wszystko też zależy od leśnieczego...

Masz asygnatę?

Data: 2009-03-03 22:28:16
Autor: uciu
Brykiet drzewny do kominka

Masz asygnatę?

jasne, nic nie jest na lewo. Jest numerek i papierek:-)

Data: 2009-03-02 23:17:49
Autor: Marex
Brykiet drzewny do kominka
uciu <gusevaWYTNIJTO@interia.pl> napisał(a):

> [...]

Transport 20km -> 30 zł i flaszka dla rolnika obok:-)

No ale to wieś w kieleckim, a wiec ceny sporo niższe niż w "cywilizacji"

      Akurat nie ceny inne, tylko zwyczaje inne....U nas w łódzkiem w nadlesnictwie cenydebiny gotowej do wywózki z lasu(ułozone 1,2m długie to 197zł brutto /m3.Tanio to nie jest! ale nie wchodzą w grę rózne inne zwyczaje "flaszkowe" i takie tam. Płacisz - masz drewno.Inaczej to inna stara gra...    ciekawe, jaka jest cena debiny w innych rejonach ?

Data: 2009-03-03 01:41:39
Autor: ZbyszekZ
Brykiet drzewny do kominka
On 2 Mar, 22:30, "uciu" <gusevaWYTNI...@interia.pl> wrote:
> [...]

Transport 20km -> 30 zł i flaszka dla rolnika obok:-)

No ale to wieś w kieleckim, a wiec ceny sporo niższe niż w "cywilizacji"

Podejżewam że od osobistych stosunków z leśniczym też.
Czy jakbym chciał 20 m3 po 80  (transport wymyślę) to Twoje stosunki z
leśniczym się poprawią?
Przy standardowej cenie warszawskiej chyba jakbym wziął PKS do
przewiezniea to też będzie ekonomiczniej.
Jak tak to czekam na kontakt na priv.

--
ZZ@private

Data: 2009-03-03 16:01:59
Autor: hephalump
Brykiet drzewny do kominka
ZbyszekZ pisze:
[...]

Uciu nie napisał nic o tym jakie było to drewno, z jakiego sortymentu (klasy jakościowo wymiarowej). Bo nie tylko gatunek drzew z których pochodzi drewno ma wpływ na jego cenę. Np. buk S2a w mojej okolicy kosztuje około 128 zł/mp, a buczyna S4 - około 80 zł/mp.

Ps. to co wcześniej pisałem o m3 tak naprawdę dotyczyło tego co jest określane jako metr przestrzenny (mp) bo w przypadku drewna pojęcie m3 i mp ma (miewa?) różne znaczenie.

Data: 2009-03-03 15:48:37
Autor: Marex
Brykiet drzewny do kominka
hephalump <bedechcial@topodam.pl> napisał(a):
ZbyszekZ pisze:
> [...]

Ps. to co wcześniej pisałem o m3 tak naprawdę dotyczyło tego co jest określane jako metr przestrzenny (mp) bo w przypadku drewna pojęcie m3 i mp ma (miewa?) różne znaczenie.

    Róznice miedzy mp a m3 to my akurat znamy.Warto pisać precyzyjnie, bo powstają takie rozdżwieki i nadzieje.. U mnie m3 dębiny,buka i grabu(de facto jest tylko dębina) w klasie S2a kosztuje 195złotych BRUTTO. Cena musi byc tez podawana jednolita, bo na S2a Vat 22% , a na S4a nizszy - 7%. "PRAWIE"  robi tu sporą róznicę...                         Marex

Data: 2009-03-06 18:43:52
Autor: Marex
Brykiet drzewny do kominka lub dąb czerwony,-?
Marex <marksv@WYTNIJ.gazeta.pl> napisał(a):

> [...]
byc tez podawana jednolita, bo na S2a Vat 22% , a na S4a nizszy - 7%. "PRAWIE"  robi tu sporą róznicę...                         Marex

    korekta cenowa ~~z ostatniej chwili.Decyzja Nadlesniczego cena w klasie Dębiny ,Buka i Grabu została parę dni temu  o b n i ż o n a  ze 195zł/m3 Brutto - do 174zł/m3. Od razu wiecej chętnych dzisiaj w lesniczówce. Sam przed paroma dniami zdecydowalem sie na zakup dęba czerwonego.Potem usłyszałem od jednego z lesniczych, że ten gatunek marnie raczej nadaje się do palenia w kominkach... Popadlem w konsternację, Pytajac lesników, raczej przeqważala opinia, że dąb czerwony dobrze nadaje sie do palenia podobnie jak i dąb rodzimy. Czy ktoś z Was palił juz w kominku tym czerwonym dębem.Czy są jakieś gorsze cechy w stosunku do deba rodzimego ??
                                                      Pozdrawiam     Marex

Data: 2009-03-03 22:32:22
Autor: uciu
Brykiet drzewny do kominka

Uciu nie napisał nic o tym jakie było to drewno, z jakiego sortymentu
(klasy jakościowo wymiarowej). Bo nie tylko gatunek drzew z których pochodzi drewno ma wpływ na jego cenę.

jaki asortyment to nie wiem - nie znam sie na tym - średnica to od około 20cm do 25cm

-- -
uciu

Data: 2009-03-03 22:30:25
Autor: uciu
Brykiet drzewny do kominka

Podejżewam że od osobistych stosunków z leśniczym też.
Czy jakbym chciał 20 m3 po 80  (transport wymyślę) to Twoje stosunki z
leśniczym się poprawią?

:-) niestety nie mam, żadnych osobistych stosunków z lesnieczym.
Nawet nie wiem jak się nazywa. Znam tylko jego numer tel i jak potrzebuje drzewa/lub mają coś do sprzedania to się dzwoni

-- -
uciu

Data: 2009-03-03 13:57:29
Autor: Sebcio
Brykiet drzewny do kominka
ZbyszekZ pisze:

A najwyższa pora kupować drewno na przyszły rok, jak jeszcze nie masz.
Suchego drzewa, przynjamniej w Wawie nie sprzedaje się (nieważne co
plecie i pokazuje sprzedawca).

To nie tylko w Wawie, ale i w Trójmieście nie dostaniesz drewna suchego. Ja w zeszłym roku zabezpieczyłem sobie 4m3 grabu za 190PLN/m3 oraz 8m3 brzozy za 100PLN. Jedno i drugie z dowozem i ułożeniem, grab od pół roku do roku, brzoza świeżo ścięta. Teraz sobie schnie... :)

Facet od drewna opowiadał mi że zmieniły się zasady kupna drewna, teraz kupuje się je na aukcjach w nadleśnictwie a ceny ostro poszybowały w górę. Niektórych twardych gatunków to ze świeczką szukać.

--
Pozdrawiam,
Sebcio

Data: 2009-03-03 05:23:21
Autor: ab
Brykiet drzewny do kominka
Szukam opinii na temat jakości spalania brykietu drzewnego

Podepnę się pod wątek, bo dotyczy brykietów. Nie używam ich, nie mam do czego, ale zastanawiałem się nieraz jak to jest spajane? Przecież żadne kleje nie wchodzą w rachubę. Czy cząstki w brykiecie trzymają się jedynie poprzez silne ich sprasowanie?

--
Bestsellery książkowe:
  "Los Barwą Malowany" (o reinkarnacji i rozwoju duchowym)

Data: 2009-03-03 07:56:52
Autor: Tadek
Brykiet drzewny do kominka
ab pisze:
[...]

duży nacisk na materiał spaja go, przy niektórych brykietach używa się gorącej pary. Tabletki to też efekt brykietowania.

Data: 2009-03-03 13:01:05
Autor: Jacek
Brykiet drzewny do kominka
Brykiet robiony jest z "sieczki" drzewnej, odpadów tartacznych, odpadów z przemysłu meblarskiego, czasami lniarskiego, bawełnianego itp. Jeżeli zawiera korę i inne domieszki to na pewno będzie miał wartość opałową nieco mniejszą od czystego drewna i nieco większą zawartośc popiołu.
Dwa to samo spalanie. Brykiety z reguły palą się spokojniej od drewna, mniejszy jest przy tym płomień a więcej jest żaru. Na pewno urok palącego się drewna przy brykietach nie występuje.
Trzy to lepiszcze, czyli "klej" dodawany do masy przed sprasowaniem. Mało które brykiety są prasowane bez lepiszcza, bo są mniej trwałe i wrażliwe na wilgoć. Samym lepiszczem nie ma się co zbytnio martwić, bo często jest to zwykła skrobia, ale bywają też używane pozostałości po rafinacji ropy itp.
Na plus brykietom można zaliczyć kształt, który pozwala ładnie je upakować i niską wilgotność, a wilgoć bardzo silnie obniża wartośc opałową.
Jacek

Data: 2009-03-03 13:52:14
Autor: Sebcio
Brykiet drzewny do kominka
wolim pisze:

[...]

Pod pewnymi względami lepszy, pod innymi gorszy. Poza tym brykiet brykietowi nierówny.

Jak długo się pali? Czy się pali, czy tylko żarzy? Czy daje więcej ciepła niż np. dąb? Czy daje dużo popiołu?

Daje mniej popiołu, za to bardzo drobnego - część ulatuje z dymem w komin. Nie pali się specjalnie długo, za to dość łatwo zapala i pali się jasnym, żywym płomieniem.

[...]

Brykiet jest wygodny w użyciu, ale to "sztuczny opał" w tym sensie, że:

- palenie brykietem nie daje efektu wizualnego jak palenie polanami drewna. Równie dobrze możnaby spalać śmieci :)
- nic nie traska w kominku
- dobre, twarde drewno pali się zdecydowanie dłużej chociaż i mniej intensywnie
- żar po brykiecie szybko wygasa
+ brykiet jest suchy a więc czysty dla szyby i komina
+ łatwo się rozpala
+ gotowy do użycia; nie trzeba rąbać a i łatwiej przechowywać w domu.

Brykietem paliłem na początku swojej przygody z kominkiem, gdy nie miałem zabezpieczonego drewna. Teraz mam na składzie grab i brzozę i uważam to za sensowne pod względem ceny rozwiązanie. Brzozą palę "na szybko", grabu dorzucę jak chcę dłużej cieszyć się intymnym płomykiem za szybą. Generalnie dużo taniej wychodzi drewno niż brykiet. Dochodzi jednak łupanie, suszenie etc. :)

--
Pozdrawiam,
Sebcio

Data: 2009-03-09 10:27:07
Autor: JarekM
Brykiet drzewny do kominka

Witam

Ja mam nieco inne doświadczenia - zwykle rozpalam drobnym drewnem,
bo brykiet trudno jest rozpalić tak, aby szybko uzyskać żar i nagrzać kominek.
Dopiero kiedy wszystko jest już gorące dodaję co pewien czas po kawałku brykietu
aby podtrzymać grzanie.

Parę miesięcy temu liczyłem sobie koszty drweno vs. brykiet w opraciu o wartośc opałową
i ceny od lokalnych dostawców. Wyszło mi że koszt zł/GJ był dla brykietu nieco wyższy (ok.28zł),
niż dla brzozy/buku (ok. 26zł) - jak widać różnica niewielka i to przy założeniu wilgotnosci
drewna 25%. W praktyce niewielu z nas ma możliwośc uzyskania takich warunków przechowywania.

Zalety brykietu według mnie:
- łatwośc przechowywyania (zwykle foremne pakunki zafoliowane)
- brak konieczności przygotowania do użycia (rąbanie, suszenie itp).
- mało popiołu
- mniej brudzi się szyba (fakt, że drewno mam często wilgotnawe)

Podstawowe wady:
- widok palącego się polana i słuchanie trzasku drewna w kominku jest często równie wazny, jak
samo ciepło z kominka.
- brykiet bardzo słabo się rozpala

pozdrawiam
Jarek

Data: 2009-03-12 19:01:03
Autor: Palm
Brykiet drzewny do kominka
W jakich cenach w okolicach Warszawy (najlepiej Zachodniej - Bemowo <-> Ożarów Mazowiecki) dostanę drewno opałowe do kominka?
Na co zwrócić uwagę, czego się wystrzegać, jakie są plusy i minusy poszczególnych gatunków (koszty, wartość energetyczna, długość suszenia itp.)?

--

= = = = = = =
 P a l m @

Data: 2009-03-13 10:26:50
Autor: JarekM
Brykiet drzewny do kominka
Użytkownik "Palm" <palm@////NIE-SPAMUJ////acn.waw.pl> napisał w wiadomości news:gpbil4$f1u$1news.onet.pl...
[...]

O cenach w okolicach W-wy nie ma pojęcia - poszukaj ogłoszeń w sieci, proponuję zacząć
od Allegro (hasło: drewno kominkowe).

Co do informacjo o drewnie - znowu odysłam do sieci, jest sporo stron na ten temat np. taka: http://www.paliwadrzewne.pl/

pozdrawiam
Jarek

Data: 2009-03-03 15:45:34
Autor: Justyna
Brykiet drzewny do kominka
[...]

Lepszy pod tym względem, ze odchodzi cięcie, rąbanie i suszenie (to jest kosztowne, bo albo zatrudnisz kogoś i musisz zapłacić parę "dniówek", albo robisz to sam i tracisz czas). U nas był taki przypadek, że mężowi "walnął" kręgosłup i niestety trzeba było kogoś wynająć. Brykiet jest gotowy do palebnia od razu. Mimo, że pozornie wydaje się droższy od drewna, to doliczając te dodatkowe koszty wychodzi taniej.

Czy ktoś z Was palił takim brykietem w kominku i ma porównanie z drzewem? Jak długo się pali? Czy się pali, czy tylko żarzy? Czy daje więcej ciepła niż np. dąb? Czy daje dużo popiołu?

Pali się krócej niż drewno, ale to też zależy od jego grubości. Jak wkładaliśmy na noc cały bal brzozy, to potrafił się palić i do rana. Brykiet daje ok 1 wiadra popiołu na tydzień.

[...]

Myślę, że brykiet kupowany w supermarkecie, rzeczywiście wychodzi za drogo. My kupowaliśmy od producenta po 2 tony na raz z dostawą. Ceny w tej chwili nie pamiętam, bo to było 2 lata temu. Cena była wówczas porównywalna z ceną drewna. W tym roku nie kupiliśmy, bo nasz dostawca wycofał sie z rynku, ale się przymierzamy.

Justyna

--

Brykiet drzewny do kominka