Budżetowy SDD :)

Data: 2012-12-09 15:52:09
Autor: zlotowinfo
Budżetowy SDD :)
Użytkownik "PK" <PK@nospam.com> napisał w wiadomości news:slrnkc8ou3.2bm.PKnotb-dante.notb-home...
Witam,
Niedawno podejrzewałem, że pewnie nadejdzie moment, gdy zmięknę
i postanowię spróbować SSD. Moment nadszedł dość szybko :).

W skrócie:
- pojemność powyżej 100 GB (zapewne 120-128 GB),
- prędkość nie jest dla mnie ważna (wszystkie są szybkie, bo i tak
podepnÄ™ to pod SATA II),
- bezproblemowa praca z Windows 7/8 (najchętniej także z Debianem),
- solidność, bezawaryjność,
- możliwie długa żywotność NANDów (chętnie kosztem szybkości).

Jeśli dyski jakoś istotnie różnią się temperaturą pracy, to oczywiście
wolę ten chłodniejszy.

Limit ceny... dosyć luźny. Generalnie chciałbym wydać około 400 zł, co
daje już duży wybór (lowend od: Intel, Samsung, Corsair, Kingston,
Crucial itp). Nie mniej nie jest to przetarg publiczny, więc jeśli za
ekstra 50zł można znaleźć coś dużo lepszego (chłodniejszego,
długowiecznego), to ta kasa się oczywiście znajdzie.
W temacie jestem nie bardzo zorientowany poza tym, że pod względem ceny
i dobrych opinii chyba najlepiej wypada Samsung 840 i OCZ Vertex 2/3.

ja kupiłem tego 830 za 383zł - 5% alior sync, z odbiorem osobistym
przereklamowane. 2x szybciej niż wd black, ale nie mam tych ncq i ahci

WDC WD1002FAEX-00Z3A0 (1000GB)
MB/sec: 65.6 - 140, średnio 108, burst: 143, access: 12.6ms

MB/sec: 198 - 205, średnio 203, burst: 155, access: 0.1ms
SAMSUNG SSD 830 Series (128GB)

Data: 2012-12-09 15:16:23
Autor: PK
Budżetowy SDD :)
On 2012-12-09, zlotowinfo <dupa@dupa.xx> wrote:
ja kupiłem tego 830 za 383zł - 5% alior sync, z odbiorem osobistym

Ja mogę kupić za 430 zł. Także osobiście. Konta specjalnie zakładał
nie będę :P.

[...]

Nie chcę być złośliwy (jako gospodarz wątku), ale mogłeś przeczytać
post, jeśli już postanowiłeś zacytować go w całości :P.

Wydajność mi powiewa. Tzn. fajnie, że będzie trochę szybciej, ale
jak dla mnie to mogłoby mieć szybkość HDD i bym nie płakał :).

WD Scorpio (raczej Blue niż Black) być może wyląduje obok tego SSD
(ale nie w najbliższej przyszłości).

pozdrawiam,
PK

Data: 2012-12-09 17:55:47
Autor: R.e.m.e.K
Budżetowy SDD :)
Dnia 09 Dec 2012 15:16:23 GMT, PK napisał(a):

Wydajność mi powiewa. Tzn. fajnie, że będzie trochę szybciej, ale
jak dla mnie to mogłoby mieć szybkość HDD i bym nie płakał :).

To tak naprawde po kiego Ci SSD?

--
pozdro
R.e.m.e.K

Data: 2012-12-09 16:59:36
Autor: PK
Budżetowy SDD :)
On 2012-12-09, R.e.m.e.K <go@dev.null> wrote:
To tak naprawde po kiego Ci SSD?

Bo ceniÄ™ ciszÄ™ :).

pozdrawiam,
PK

Data: 2012-12-09 19:10:07
Autor: R.e.m.e.K
Budżetowy SDD :)
Dnia 09 Dec 2012 16:59:36 GMT, PK napisał(a):

To tak naprawde po kiego Ci SSD?
Bo ceniÄ™ ciszÄ™ :).

Za polowe ceny SSD kupisz 2.5'' HDD 250GB. Jak go sprytnie zamontujesz w obudowie to tez uzyskasz cisze.

--
pozdro
R.e.m.e.K

Data: 2012-12-09 19:19:59
Autor: PK
Budżetowy SDD :)
On 2012-12-09, R.e.m.e.K <go@dev.null> wrote:
Za polowe ceny SSD kupisz 2.5'' HDD 250GB. Jak go sprytnie zamontujesz w obudowie to tez uzyskasz cisze.

Nie taką. Naprawdę cenię sobie ciszę. Planuję pasywnie chłodzonego kompa
(jeśli się uda: bez silników).

Co do sprytnie montowanych HDD, to jest to także w planie (konkretnie
WD Scorpio Blue, bo podobno nieużywany przechodzi do sleep'a i wyłącza
napęd - jeszcze muszę to potwierdzić).

pozdrawiam,
PK

Data: 2012-12-09 21:57:01
Autor: Radosław Sokół
Budżetowy SDD :)
W dniu 09.12.2012 20:19, PK pisze:
Nie taką. Naprawdę cenię sobie ciszę. Planuję pasywnie chłodzonego kompa
(jeśli się uda: bez silników).

To wtedy Ci będą hałasowały dławiki wszystkie.

Serio. Wyraźnie słyszalnym elementem mojego zestawu (wcale
nie pasywnie chłodzonego) jest monitor LCD. Gdy się wyłącza,
słyszę wyraźny ubytek składowych szumu o wyższych częstotli-
wościach.

| RadosÅ‚aw Sokół  |  http://www.grush.one.pl/              |
|                 |                                        |

Data: 2012-12-09 21:24:40
Autor: PK
Budżetowy SDD :)
On 2012-12-09, Radosław Sokół <Radoslaw.Sokol@grush.one.pl> wrote:
Serio. Wyraźnie słyszalnym elementem mojego zestawu (wcale
nie pasywnie chłodzonego) jest monitor LCD. Gdy się wyłącza,
słyszę wyraźny ubytek składowych szumu o wyższych częstotli-
wościach.

Jestem tego świadom. Nie mniej łatwiej będzie mi żyć z piskami
niż tym brzęczeniem teraz.
Zresztą akurat mój monitor jest dosyć cichy (Eizo 20"). Porównując
np. do 24" i większych, których czasem "słucham" u znajomych, jest
właściwie bezgłośny. Będę bardziej hałasował przerzucając kartki
papieru w książce :).

pozdrawiam,
PK

Data: 2012-12-09 21:03:02
Autor: JoteR
Budżetowy SDD :)
"PK" napisał:

To tak naprawde po kiego Ci SSD?

Bo ceniÄ™ ciszÄ™ :).

I tak w celu wyciszenia, cytujÄ™:
"WD Scorpio (...) być może wyląduje obok tego SSD"? ;->

JoteR

Data: 2012-12-09 20:19:07
Autor: PK
Budżetowy SDD :)
On 2012-12-09, JoteR <joter@pf.pl> wrote:
I tak w celu wyciszenia, cytujÄ™:
"WD Scorpio (...) być może wyląduje obok tego SSD"? ;->

Za mało zacytowałeś :)
Scorpio Blue, bo nieużywane zasypiają. Nie wiem czy jeszcze jakiś
dysk tak robi, ale dla mnie po prostu ideał.

pozdrawiam,
PK

Data: 2012-12-09 21:40:09
Autor: JoteR
Budżetowy SDD :)
"PK" napisał:

I tak w celu wyciszenia, cytujÄ™:
"WD Scorpio (...) być może wyląduje obok tego SSD"? ;->

Za mało zacytowałeś :)

Że pominąłem "ale nie w najbliższej przyszłości"?
Zakładam, że owa "najbliższa przyszłość" to kilka góra kilkanaście miesięcy, więc wtedy będziesz się cieszył równie dobrym słuchem, jak teraz. A i ów Scorpio będzie tak samo brzęczał. A zanim z wiekiem przytępi ci się słuch, to nie tylko dyski mechaniczne, ale i SSD będą odległym wspomnieniem. ;-)

Scorpio Blue, bo nieużywane zasypiają. Nie wiem czy jeszcze jakiś
dysk tak robi, ale dla mnie po prostu ideał.

Jaki będzie docelowy system? Bo przy takim Windows (obojętnie jakiej maści) ten Scorpio sobie raczej nie pośpi. Każda praktycznie akcja na systemie plików na dowolnym wolumenie brutalnie wyrwie go z drzemki, mimo, iż to nie jego wołano. A dopóki się nie rozpędzi, system będzie w tym czasie zamrożony. Nie mówiąc o tym, że przy takim użyciu Start/Stop Count (w S.M.A.R.T.) szybko się przekręci.

JoteR

Data: 2012-12-09 21:18:53
Autor: PK
Budżetowy SDD :)
On 2012-12-09, JoteR <joter@pf.pl> wrote:
Że pominąłem "ale nie w najbliższej przyszłości"?
Zakładam, że owa "najbliższa przyszłość" to kilka góra kilkanaście miesięcy, więc wtedy będziesz się cieszył równie dobrym słuchem, jak

Decyzja zapadnie do lutego.

Jaki będzie docelowy system? Bo przy takim Windows (obojętnie jakiej maści) ten Scorpio sobie raczej nie pośpi. Każda praktycznie akcja na

Nie jestem aż taki biegły w Windowsie, ale podejrzewam, że wyłączenie
indeksowania już może sporo dać.
W wariancie hardcoreowym: dysk montowany tylko gdy jest potrzebny.

Docelowy system:
SSD: Windows (główny, codzienny OS), oprogramowanie, Virtualbox, 1 VM,
wszelkie podręczne "My Documents" itp.
HDD wewnętrzny: drugi OS, pozostałe windowsowe VMy, duże pliki aktualnie
potrzebne, mp3 itp.
HDD zewnętrzny: cały magazyn, pierwszy backup

iż to nie jego wołano. A dopóki się nie rozpędzi, system będzie w tym czasie zamrożony. Nie mówiąc o tym, że przy takim użyciu Start/Stop Count (w S.M.A.R.T.) szybko się przekręci.

I znowu: nie jestem pewien jak, ale teoretycznie powinno się dać
"wystartować" dysk, a potem dopiero go zamontować, co powinno załatwić
sprawę zamrożenia. Nie mniej nie miałem jeszcze czasu myśleć nad
konkretnym rozwiązaniem. Niewątpliwie efekt tego myślenia może
spowodować np. olanie tego HDD i kupienie drugiego SSD (niechętnie, bo
pewnie tak szybko nie stanieją) lub kupienie zewnętrznej obudowy z eSATA
(to już prędzej).

pozdrawiam,
PK

Data: 2012-12-09 22:57:55
Autor: JoteR
Budżetowy SDD :)
"PK" napisał:

[...]

Nic nie da. Każde niebaczne kliknięcie w "Mój komputer", akcja typu "Otwórz/Zapisz" z poziomu dowolnej aplikacji czy wpisanie "z ręki" adresu w przeglądarce zerwie ten dysk na równe talerze. Obojętnie, czy będzie on drugim, trzecim czy n-tym w systemie, czy będzie na nim "pagefile" czy też będzie całkowicie pusty. Dopóki Winda będzie go widzieć jako zamontowany wolumin - obudzi go bez żadnych ceregieli.

I znowu: nie jestem pewien jak, ale teoretycznie powinno się dać
"wystartować" dysk, a potem dopiero go zamontować, co powinno załatwić
sprawę zamrożenia.

Ale i tak będziesz musiał czekać, aż się dysk rozpędzi. Być może przy jednym szybkim dysku nie będzie to aż takie upierdliwe, jak niegdyś w przypadku moich 3 dysków SCSI i czwartego w kieszeni, ale ciągłe ręczne pod- i odmontowywanie bynajmniej komfortowe nie jest.
A może do lutego (o ile Bozia da doczekać, bo to po drodze 21 grudnia wypada) ceny dysków SSD o sensownej pojemności stanieją do takiego poziomu, że ów Scorpio odejdzie do lamusa? ;-)

JoteR

Data: 2012-12-09 22:14:43
Autor: PK
Budżetowy SDD :)
On 2012-12-09, JoteR <joter@pf.pl> wrote:
[...]

A jako zamontowany katalog na nieindeksowanej partycji? Szczerze pytam,
bo nie próbowałem. W takie rzeczy bawię się zazwyczaj na Linuxie :).

pozdrawiam,
PK

Data: 2012-12-10 00:51:42
Autor: JoteR
Budżetowy SDD :)
"PK" napisał:

[...]

Niestety, nie mam jak teraz sprawdzić, a wówczas, gdy jeszcze walczyłem z usypianiem całego tego bałaganu (bynajmniej nie z powodu hałas - rozpędzający się sekwencyjnie łańcuch dysków SCSI dawał nieporównanie więcej doznań akustycznych niż gdy cały ten pociąg szedł na pełnych obrotach) jeszcze się nie bawiłem w montowanie woluminów pod katalog, hołdowałem bowiem zasadzie: jeden dysk - jeden wolumin - jedna literka dla Windy. Ale mam nadzieję, że podzielisz się informacją, jak to teraz wygląda pod nowymi systemami, może w 7 i 8 coś pod tym względem poprawili i próba dostępu np. do C: nie stawia na nogi wszystkich podłączonych napędów.

JoteR

Data: 2012-12-10 00:31:39
Autor: PK
Budżetowy SDD :)
On 2012-12-09, JoteR <joter@pf.pl> wrote:
[...]

Przed chwilą zerknąłem co jest pod ręką. Jest oczywiście opcja
wyłączania dysków przy braku aktywności, ale działa tylko globalnie
(przynajmniej z normalnego menu nie da się ustawić tego per dysk,
może jest to możliwe po jakimś "grzebaniu").
Z rzeczy ciekawszych: można po prostu odpiąć dysk (w "disk managment"
wybiera się dysk, klika "Offline" i efekt jest taki jak przy odłaczeniu
zewnętrznego napędu). Trochę nie mam teraz czasu na otwieranie budy, ale
mam wrażenie, że dysk się po chwili wyłączył. Nie mniej musiałbym
"zmacać" dla pewności, bo systemowy mam dużo głośniejszy niż
ten drugi. W każdym razie da się to zrobić bez admina, więc da się to
zrobić także jakimś prostym skryptem. Jeśli tak, to nie będę się
wygłupiał z żadnym Scorpio Blue tylko zostanę z aktualnym Green'em 3.5".

Oczywiście wciąż istnieje alternatywa w postaci eSATA, ale nigdy
nie używałem tego interfejsu i nie wiem, jak w praktyce wygląda
praca. Jestem przyzwyczajony do USB 2.0, czyli faktu, że trzeba plik
skopiować na coś lokalnego, obrobić i wysłać na miejsce. Jeśli
po podłaczeniu przez eSATA można normalnie działać (a chciałbym na nim
trzymać m.in. maszyny wirtualne, więc jest to trochę delikatna sprawa),
to problem w ogóle znika i w obudowie zostawiam tylko SSD.

pozdrawiam,
PK

Data: 2012-12-10 19:23:48
Autor: Mark
Budżetowy SDD :)
PK <PK@nospam.com> w wiadomości
news:slrnkcabd3.204.PKnotb-dante.notb-home napisał(a):
[...]
Tak, na eSATA można normalnie działać, bo to jest po prostu zewnętrzne złącze SATA i ma normalną prędkość tego złącza.
--
Mark
keitaro@pnet.pl

Data: 2012-12-11 00:41:31
Autor: T.F.
Budżetowy SDD :)
"JoteR" <joter@pf.pl> ...

[...]

Nieprawda.

Obecnie mam SSD+4xHDD i Win7-64bit i i3 na B75.
Dyski (4xHDD) bardzo ladnie usypiaja w czasie mojej pracy na kompie (system na SSD):
- klikam w "moj komputer"
- zapisz/otworz z ms office 2010 tez stosuje
- adresy z reki (Chrome/FF/Opera/IE/Safari) tez wpisuje

--
T.F.

Data: 2012-12-09 16:21:56
Autor: R.e.m.e.K
Budżetowy SDD :)
Dnia Sun, 9 Dec 2012 15:52:09 +0100, zlotowinfo napisał(a):

[...]

No to tak, czas dostepu rozni sie tylko, bagatelka, 120 razy. Drobiazg.
Podaj jeszcze IOPS obu dyskow, a potem powtorz te bzdury jeszcze raz.

--
pozdro
R.e.m.e.K

Budżetowy SDD :)