Budowa wtyczki oraz gniazda od zapalniczki?

Data: 2009-04-09 15:40:11
Autor: |3eR
Budowa wtyczki oraz gniazda od zapalniczki?
Witam,
pytanie moze wydawac sie proste, ale chce sie upewnic, ze dobrze rozumiem.
Mianowicie czy jesli do universalnej ladowarki(wtyczki) samochodowej podlacze inny akumulator np: zelowy 12v odpowiednio, minus na obudowe wtyczki( do tego zacisku) a plus do glownego bolca, to bedzie ok ?.

Dzieki.

Data: 2009-04-09 15:59:43
Autor: J.F.
Użytkownik "|3eR|<0" <.@.> napisał w wiadomości news:grktr0$gft$1inews.gazeta.pl...
[...]

bedzie OK.

J.

Data: 2009-04-09 18:54:04
Autor:
Budowa wtyczki oraz gniazda od zapalniczki?
Biegunowość będzie ok, ale dobrze by było ograniczyć natężenie prądu ładowania tego akumulatora żelowego, bo na ogół to są mniejsze, kilkuamperogodzinne akumulatorki i przekroczenie ich prądu ładowania Q/10 może je nieodwracalnie zniszczyć. Jeżeli źródłem ma być akumulator rozruchowy, to jego oporność wewnętrzna jest rzędu setnych części ohma, a rozładowany akumulatorek żelowy może mieć napięcie nawet tylko 10V i oporność rzędu 1 ohma. Radziłbym włączyć w szereg jakąś oporność, ale bez zmierzenia różnicy napięć obu akumulatorów  albo natężenia trudno określić jaką. Ja o tym pomyślałem dopiero gdy drugi raz wymieniałem akumulatorki 7 Ah w latarce i włożyłem w szereg żarówkę 5W.

Data: 2009-04-09 19:28:36
Autor: |3eR

Użytkownik <npiort@neostrada.pl> napisał w wiadomości news:grl9on$b2k$1nemesis.news.neostrada.pl...
[...]
Z tego co wyczytalem tutaj: http://gestorakumulatory.webpark.pl/akumulator.html
LAdowanie mojego 12V 12Ah to 13.8V i do 1.2 A.
W moim przypadku zmieżyłem prąd ładowania wynosi on 0.9 A a napięcie przed ładowaniem 13.8 V. Zastanawia mnie jednak jedno, po podłączeniu zasilacza o w/w parametrach i ponownym zmierzeniu napięcia wyszło 14.9 V. To jest normalne ?.

Data: 2009-04-10 08:46:22
Autor:
Budowa wtyczki oraz gniazda od zapalniczki?
Wydaje się że jest mniej więcej poprawnie z tym że jeżeli akumulator ma 13.8 V to wydaje się naładowany. Maksymalne napięcie jakiego nie powinien przekraczać w trakcie ladowania to 14.4 V. Te zmiany napięcia które zaobserwowaleś są wynikiem metody pomiaru, w rzeczywistości prąd płynie silnymi wąskimi szpilkami tylko wtedy gdy sinusoidalnie zmieniające się napięcie zasilacza przekracza napięcie akumulatora. Nie wiem jakim miernikiem się posługujesz, ale z zasady są one wyskalowane w wartości skutecznej choć mierzą wartość średnią albo szczytową i dla przebiegów niesinusoidalnych nie są miarodajne. Dla bezpieczeństwa starałbym się aby napięcie w trakcie ładowania nie przekroczyło 14.4 V