Grupy dyskusyjne   »   pl.soc.polityka   »   Burdel tuska

Burdel tuska

Data: 2012-02-20 09:47:40
Autor: tomy
Burdel tuska
Rz膮d zapewnia艂, 偶e oddanie samorz膮dom szpitali zamienionych w sp贸艂ki uratuje s艂u偶b臋 zdrowia. Rz膮d k艂ama艂.

Pomoc w przekszta艂ceniu szpitali w sp贸艂ki prawa handlowego, przekazanie wi臋kszych uprawnie艅 samorz膮dom i w 艣lad za tym wi臋kszych pieni臋dzy na s艂u偶b臋 zdrowia to nasz spos贸b na to, by pacjenci w Polsce wreszcie zacz臋li otrzymywa膰 racjonalne us艂ugi medyczne, za kt贸re przecie偶 p艂ac膮 sk艂adki ? zapewnia艂 premier Donald Tusk na 艂amach "Faktu?wmaju 2008 r.

I

Aby zach臋ci膰 samorz膮dy do przekszta艂cania szpitali w sp贸艂ki kapita艂owe w miejsce samodzielnych publicznych zak艂ad贸w opieki zdrowotnej, Ministerstwo Zdrowia przygotowa艂o specjalny program (realizowanyw latach 2009?2011),na kt贸ry przeznaczono prawie 1,5 mld z艂. Wed艂ug za艂o偶e艅 resortu zast臋powanie szpitali publicznych sp贸艂kami mia艂o motywowa膰 ich zarz膮dy do wi臋kszej dba艂o艣ci o sytuacj臋 finansow膮plac贸wek. Sp贸艂ki mia艂y na siebie zarabia膰, pozyskuj膮c m.in. nowe 藕r贸d艂a przychodu ze sprzeda偶y 艣wiadcze艅 zdrowotnych, a pacjenci mieli mie膰 zapewniony szybki dost臋p do specjalist贸w bez stania w nieko艅cz膮cych si臋 kolejkach. Okaza艂o si臋, 偶e samorz膮dowcy olali ministerialny program. W ci膮gu pierwszych dw贸ch lat wykorzystano zaledwie 15 proc. z zapisanych na 3 lata 艣rodk贸w (212mln z艂). Od kwietnia 2009 do grudnia 2010 r. z programu skorzysta艂o tylko 28 samorz膮d贸w z planowanych 197. Z kolei samo Ministerstwo Zdrowia nie mia艂o mo偶liwo艣ci sprawdzenia efekt贸w przekszta艂ce艅, poniewa偶 nie zagwarantowa艂o sobie przesy艂ania danych pozwalaj膮cych na rzeteln膮 ocen臋 skutk贸w przekszta艂ce艅. Spraw膮 zainteresowa艂a si臋 wi臋c Najwy偶sza Izba Kontroli, kt贸ra sprawdzi艂a, w jaki spos贸b przekszta艂cano szpitale. Zbadano i oceniono m.in. przebieg likwidacji oraz zagospodarowanie maj膮tku 15 plac贸wek.

II

Okaza艂o si臋, 偶e w po艂owie zbadanych przypadk贸w proces restrukturyzacji by艂 pozorny. Polega艂o to na tym, 偶e ogranicza艂 si臋 do operacji ksi臋gowych, czyli odd艂u偶enia plac贸wki. Na miejscu, w szpitalu, zachowywano status quo: likwidatorami i nowymi dyrektorami zostawali dotychczasowi dyrektorzy, kt贸rzy nie sprawdzili si臋, doprowadzaj膮c do zapa艣ci finansowej zarz膮dzane przez siebie szpitale. Taka dwoisto艣膰 obowi膮zk贸w czyni艂a nieprzejrzystymi stosunki mi臋dzy likwidowan膮 a nowo utworzon膮 plac贸wk膮. Likwidatorzy, reprezentuj膮c jednocze艣nie stary szpital i now膮 sp贸艂k臋, mogli np. podpisywa膰 umowy dzier偶awy ? jako wydzier偶awiaj膮cy i dzier偶awca ? oraz najmu ? jako wynajmuj膮cy i najemca, czyli sami ze sob膮. Poza tym trudno uwierzy膰 w to, 偶e dotychczasowi dyrektorzy likwidowanych, nierentownych plac贸wek nagle stan膮 si臋 艣wietnymi mened偶erami, kt贸rzy doprowadz膮 nowo utworzone sp贸艂ki do 艣wietlanej przysz艂o艣ci.

III

w P艂ocku np. likwidator tamtejszego szpitala sprzeda艂 jego maj膮tek o warto艣ci prawie 2 mln z艂. Powinien mie膰 na to zgod臋 prezydenta miasta, ale jej nie uzyska艂. Kontrolerzy NIK wytkn臋li te偶, 偶e sprawozdanie z przeprowadzonego post臋powania likwidacyjnego nie przedstawia艂o rzetelnie sytuacji szpitala w zakresie finans贸w, maj膮tku, zatrudnienia, wykazu wierzycieli i stanu zobowi膮za艅, wykazu d艂u偶nik贸w i stanu nale偶no艣ci. Urz臋dnicy miejscy nie wyegzekwowali od likwidatora kluczowych dla procesu likwidacji dokument贸w, m.in.planu finansowego likwidacji plac贸wki i planu zaspokojenia zobowi膮za艅. W konsekwencji likwidator robi艂, co mu si臋 偶ywnie podoba艂o, a urz臋dnicy z Ratusza, cho膰 mieli taki obowi膮zek, nie czuli si臋 odpowiedzialni za nadz贸r nad jego poczynaniami. Zdarza艂y si臋 przypadki, 偶e samorz膮dy nie zachowywa艂y prawa w艂asno艣ci do przekazywanego maj膮tku nowo utworzonym sp贸艂kom, ale przenosi艂y na nie tytu艂 w艂asno艣ci. Wed艂ug rzeczoznawc贸w warto艣膰 przekazanego w ten spos贸b maj膮tku wynosi prawie 100 mln z艂. W przypadku upad艂o艣ci takiej sp贸艂ki nale偶y si臋 liczy膰 z zagro偶eniem ci膮g艂o艣ci leczenia ludzi. Do skandalicznej sytuacji dosz艂o we Wschowie. Dzier偶awc膮 maj膮tku dawnego szpitala zosta艂a firma, kt贸ra nie spe艂nia艂a warunk贸w przetargowych. Nie posiada艂a do艣wiadczenia w zakresie opieki szpitalnej finansowanejze 艣rodk贸w publicznych oraz nie prowadzi艂a 偶adnego zak艂adu opieki zdrowotnej wpisanego do rejestru wojewody. Firmie tej sprzedano urz膮dzenia medyczne i wyposa偶enie o warto艣ci ponad 2,5 mln z艂 ? za 650 tys. Wydzier偶awienie nieruchomo艣ci nast膮pi艂o bez wymaganej opinii rady powiatu, a zbycie maj膮tku bez uprzedniej wyceny dokonanej przez rzeczoznawc臋, co by艂o niezgodne z prawem. Jak gdyby jeszcze tego by艂o ma艂o, ostateczna tre艣膰 umowy zawartej z firm膮 wybran膮 w przetargu w istotny spos贸b odbiega艂a od projektu za艂膮czonego do specyfikacji przetargowej. Kto艣 w Starostwie Powiatowym w Nowej Soli dopu艣ci艂 si臋 manipulacji: zar贸wno przetarg, jak i oferty cenowe dotyczy艂y dzier偶awy budynk贸w i pomieszcze艅, natomiast w umowie zapisano, 偶e firma przejmie nieruchomo艣ci obejmuj膮ce budynki oraz dzia艂ki o powierzchni 2 ha bez okre艣lenia ich przeznaczenia. Z tre艣ci umowy usu

IV

W wyniku przekszta艂cenia publicznych szpitali w sp贸艂ki prawa handlowego mia艂y powsta膰 sprawne i efektywne ekonomicznie plac贸wki opieki zdrowotnej. Okazuje si臋, 偶e to teoria. W pierwszym p贸艂roczu 2010 r. tylko 4 kontrolowane sp贸艂ki osi膮gn臋艂y dodatni wynik finansowy w wysoko艣ci prawie 1,5 mln z艂, natomiast 8 ponios艂o strat臋 w 艂膮cznej wysoko艣ci ponad 8 mln z艂. Wszystko przez to, 偶e zarz膮dy sp贸艂ek nie realizowa艂y przyj臋tych biznesplan贸w, m.in.zwi臋kszaj膮c nadmiernie zatrudnienie, podwy偶szaj膮c p艂ace personelowi medycznemu. Plac贸wki, kt贸re wysz艂y na plus, obni偶y艂y koszty dzia艂alno艣ci poprzez lepsz膮 organizacj臋 pracy, bardziej efektywne gospodarowanie zasobami, skuteczne negocjowanie z dostawcami cen i termin贸w p艂atno艣ci za leki i sprz臋t medyczny. Co ciekawe, jak zauwa偶yli kontrolerzy NIK, zmiany te nie by艂y uzale偶nione od zmiany formy prawnej plac贸wek i by艂y mo偶liwe do przeprowadzenia r贸wnie偶 w przypadku funkcjonowania szpitala jako publicznego. NIK zwr贸ci艂a te偶 uwag臋, 偶e

pomimo przekszta艂cania szpitali wsp贸艂ki (od2000 r. do 2011 r. przekszta艂cono 105 szpitali), ca艂kowite zad艂u偶enie publicznej s艂u偶by zdrowia pozosta艂o na zbli偶onym poziomie (zmniejszy艂o si臋 z 10,3 do 9,6 mld z艂). Czyli forma w艂asno艣ci nie przek艂ada si臋 na popraw臋 sytuacji finansowej.

Dzi臋ki przekszta艂ceniom szpitali mia艂y znikn膮膰 kolejki pacjent贸w. W wi臋kszo艣ci kontrolowanych plac贸wek sta艂o si臋 odwrotnie. Pogorszy艂a si臋 dost臋pno艣膰 do niekt贸rych 艣wiadcze艅 zdrowotnych. Na przyk艂ad w Powiatowym Centrum Medycznym sp. z o.o.w Lw贸wku 艢l膮skim czas oczekiwania na wizyt臋 w ramach kontraktu z NFZ zwi臋kszy艂 si臋 ze 129 dni w2009 r. do 155 dni w pierwszym p贸艂roczu 2010 r. Natomiast pacjenci, kt贸rzy zap艂acili z w艂asnych pieni臋dzy, przyjmowani byli od r臋ki.

V

Ale ministerialny program nie okaza艂 si臋 do ko艅ca klap膮. Dzi臋ki niemu zarobi艂y Narodowy Fundusz Zdrowia i Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK),kt贸re ocenia艂y biznesplany oraz propozycje restrukturyzacyjne szpitali przedstawiane przez samorz膮dy. Ministerstwo Zdrowia ustali艂o wynagrodzenie dla NFZ za wydanie jednej oceny w wysoko艣ci 8 tys. z艂, tj. o 150 proc. wi臋cej, ni偶 pierwotnie planowa艂o, i o ponad 30 proc. wi臋cej, ni偶 偶膮da艂 sam NFZ! Na swoje wyszed艂 BGK, kt贸ry za偶膮da艂 za wydanie jednej oceny a偶 18 tys. z艂, na co ministerstwo przysta艂o.

Data: 2012-02-20 16:59:05
Autor: Bogdan Idzikowski
Burdel tuska

U偶ytkownik "tomy" <bronmy_polski_przed_rudym_oszustem@precz_z_tuskiem.com> napisa艂 w wiadomo艣ci news:jhtpus$o2q$2dont-email.me...
Rz膮d zapewnia艂, 偶e oddanie samorz膮dom szpitali zamienionych w sp贸艂ki uratuje s艂u偶b臋 zdrowia. Rz膮d k艂ama艂.

Pomoc w przekszta艂ceniu szpitali w sp贸艂ki prawa handlowego, przekazanie wi臋kszych uprawnie艅 samorz膮dom i w 艣lad za tym wi臋kszych pieni臋dzy na s艂u偶b臋 zdrowia to nasz spos贸b na to, by pacjenci w Polsce wreszcie zacz臋li otrzymywa膰 racjonalne us艂ugi medyczne, za kt贸re przecie偶 p艂ac膮 sk艂adki ? zapewnia艂 premier Donald Tusk na 艂amach "Faktu?wmaju 2008 r.

I

Aby zach臋ci膰 samorz膮dy do przekszta艂cania szpitali w sp贸艂ki kapita艂owe w miejsce samodzielnych publicznych zak艂ad贸w opieki zdrowotnej, Ministerstwo Zdrowia przygotowa艂o specjalny program (realizowanyw latach 2009?2011),na kt贸ry przeznaczono prawie 1,5 mld z艂. Wed艂ug za艂o偶e艅 resortu zast臋powanie szpitali publicznych sp贸艂kami mia艂o motywowa膰 ich zarz膮dy do wi臋kszej dba艂o艣ci o sytuacj臋 finansow膮plac贸wek. Sp贸艂ki mia艂y na siebie zarabia膰, pozyskuj膮c m.in. nowe 藕r贸d艂a przychodu ze sprzeda偶y 艣wiadcze艅 zdrowotnych, a pacjenci mieli mie膰 zapewniony szybki dost臋p do specjalist贸w bez stania w nieko艅cz膮cych si臋 kolejkach. Okaza艂o si臋, 偶e samorz膮dowcy olali ministerialny program. W ci膮gu pierwszych dw贸ch lat wykorzystano zaledwie 15 proc. z zapisanych na 3 lata 艣rodk贸w (212mln z艂). Od kwietnia 2009 do grudnia 2010 r. z programu skorzysta艂o tylko 28 samorz膮d贸w z planowanych 197. Z kolei samo Ministerstwo Zdrowia nie mia艂o mo偶liwo艣ci sprawdzenia efekt贸w przekszta艂ce艅, poniewa偶 nie zagwarantowa艂o sobie przesy艂ania danych pozwalaj膮cych na rzeteln膮 ocen臋 skutk贸w przekszta艂ce艅. Spraw膮 zainteresowa艂a si臋 wi臋c Najwy偶sza Izba Kontroli, kt贸ra sprawdzi艂a, w jaki spos贸b przekszta艂cano szpitale. Zbadano i oceniono m.in. przebieg likwidacji oraz zagospodarowanie maj膮tku 15 plac贸wek.

II

Okaza艂o si臋, 偶e w po艂owie zbadanych przypadk贸w proces restrukturyzacji by艂 pozorny. Polega艂o to na tym, 偶e ogranicza艂 si臋 do operacji ksi臋gowych, czyli odd艂u偶enia plac贸wki. Na miejscu, w szpitalu, zachowywano status quo: likwidatorami i nowymi dyrektorami zostawali dotychczasowi dyrektorzy, kt贸rzy nie sprawdzili si臋, doprowadzaj膮c do zapa艣ci finansowej zarz膮dzane przez siebie szpitale. Taka dwoisto艣膰 obowi膮zk贸w czyni艂a nieprzejrzystymi stosunki mi臋dzy likwidowan膮 a nowo utworzon膮 plac贸wk膮. Likwidatorzy, reprezentuj膮c jednocze艣nie stary szpital i now膮 sp贸艂k臋, mogli np. podpisywa膰 umowy dzier偶awy ? jako wydzier偶awiaj膮cy i dzier偶awca ? oraz najmu ? jako wynajmuj膮cy i najemca, czyli sami ze sob膮. Poza tym trudno uwierzy膰 w to, 偶e dotychczasowi dyrektorzy likwidowanych, nierentownych plac贸wek nagle stan膮 si臋 艣wietnymi mened偶erami, kt贸rzy doprowadz膮 nowo utworzone sp贸艂ki do 艣wietlanej przysz艂o艣ci.

III

w P艂ocku np. likwidator tamtejszego szpitala sprzeda艂 jego maj膮tek o warto艣ci prawie 2 mln z艂. Powinien mie膰 na to zgod臋 prezydenta miasta, ale jej nie uzyska艂. Kontrolerzy NIK wytkn臋li te偶, 偶e sprawozdanie z przeprowadzonego post臋powania likwidacyjnego nie przedstawia艂o rzetelnie sytuacji szpitala w zakresie finans贸w, maj膮tku, zatrudnienia, wykazu wierzycieli i stanu zobowi膮za艅, wykazu d艂u偶nik贸w i stanu nale偶no艣ci. Urz臋dnicy miejscy nie wyegzekwowali od likwidatora kluczowych dla procesu likwidacji dokument贸w, m.in.planu finansowego likwidacji plac贸wki i planu zaspokojenia zobowi膮za艅. W konsekwencji likwidator robi艂, co mu si臋 偶ywnie podoba艂o, a urz臋dnicy z Ratusza, cho膰 mieli taki obowi膮zek, nie czuli si臋 odpowiedzialni za nadz贸r nad jego poczynaniami. Zdarza艂y si臋 przypadki, 偶e samorz膮dy nie zachowywa艂y prawa w艂asno艣ci do przekazywanego maj膮tku nowo utworzonym sp贸艂kom, ale przenosi艂y na nie tytu艂 w艂asno艣ci. Wed艂ug rzeczoznawc贸w warto艣膰 przekazanego w ten spos贸b maj膮tku wynosi prawie 100 mln z艂. W przypadku upad艂o艣ci takiej sp贸艂ki nale偶y si臋 liczy膰 z zagro偶eniem ci膮g艂o艣ci leczenia ludzi. Do skandalicznej sytuacji dosz艂o we Wschowie. Dzier偶awc膮 maj膮tku dawnego szpitala zosta艂a firma, kt贸ra nie spe艂nia艂a warunk贸w przetargowych. Nie posiada艂a do艣wiadczenia w zakresie opieki szpitalnej finansowanejze 艣rodk贸w publicznych oraz nie prowadzi艂a 偶adnego zak艂adu opieki zdrowotnej wpisanego do rejestru wojewody. Firmie tej sprzedano urz膮dzenia medyczne i wyposa偶enie o warto艣ci ponad 2,5 mln z艂 ? za 650 tys. Wydzier偶awienie nieruchomo艣ci nast膮pi艂o bez wymaganej opinii rady powiatu, a zbycie maj膮tku bez uprzedniej wyceny dokonanej przez rzeczoznawc臋, co by艂o niezgodne z prawem. Jak gdyby jeszcze tego by艂o ma艂o, ostateczna tre艣膰 umowy zawartej z firm膮 wybran膮 w przetargu w istotny spos贸b odbiega艂a od projektu za艂膮czonego do specyfikacji przetargowej. Kto艣 w Starostwie Powiatowym w Nowej Soli dopu艣ci艂 si臋 manipulacji: zar贸wno przetarg, jak i oferty cenowe dotyczy艂y dzier偶awy budynk贸w i pomieszcze艅, natomiast w umowie zapisano, 偶e firma przejmie nieruchomo艣ci obejmuj膮ce budynki oraz dzia艂ki o powierzchni 2 ha bez okre艣lenia ich przeznaczenia. Z tre艣ci umowy usu

IV

W wyniku przekszta艂cenia publicznych szpitali w sp贸艂ki prawa handlowego mia艂y powsta膰 sprawne i efektywne ekonomicznie plac贸wki opieki zdrowotnej. Okazuje si臋, 偶e to teoria. W pierwszym p贸艂roczu 2010 r. tylko 4 kontrolowane sp贸艂ki osi膮gn臋艂y dodatni wynik finansowy w wysoko艣ci prawie 1,5 mln z艂, natomiast 8 ponios艂o strat臋 w 艂膮cznej wysoko艣ci ponad 8 mln z艂. Wszystko przez to, 偶e zarz膮dy sp贸艂ek nie realizowa艂y przyj臋tych biznesplan贸w, m.in.zwi臋kszaj膮c nadmiernie zatrudnienie, podwy偶szaj膮c p艂ace personelowi medycznemu. Plac贸wki, kt贸re wysz艂y na plus, obni偶y艂y koszty dzia艂alno艣ci poprzez lepsz膮 organizacj臋 pracy, bardziej efektywne gospodarowanie zasobami, skuteczne negocjowanie z dostawcami cen i termin贸w p艂atno艣ci za leki i sprz臋t medyczny. Co ciekawe, jak zauwa偶yli kontrolerzy NIK, zmiany te nie by艂y uzale偶nione od zmiany formy prawnej plac贸wek i by艂y mo偶liwe do przeprowadzenia r贸wnie偶 w przypadku funkcjonowania szpitala jako publicznego. NIK zwr贸ci艂a te偶 uwag臋, 偶e

pomimo przekszta艂cania szpitali wsp贸艂ki (od2000 r. do 2011 r. przekszta艂cono 105 szpitali), ca艂kowite zad艂u偶enie publicznej s艂u偶by zdrowia pozosta艂o na zbli偶onym poziomie (zmniejszy艂o si臋 z 10,3 do 9,6 mld z艂). Czyli forma w艂asno艣ci nie przek艂ada si臋 na popraw臋 sytuacji finansowej.

Dzi臋ki przekszta艂ceniom szpitali mia艂y znikn膮膰 kolejki pacjent贸w. W wi臋kszo艣ci kontrolowanych plac贸wek sta艂o si臋 odwrotnie. Pogorszy艂a si臋 dost臋pno艣膰 do niekt贸rych 艣wiadcze艅 zdrowotnych. Na przyk艂ad w Powiatowym Centrum Medycznym sp. z o.o.w Lw贸wku 艢l膮skim czas oczekiwania na wizyt臋 w ramach kontraktu z NFZ zwi臋kszy艂 si臋 ze 129 dni w2009 r. do 155 dni w pierwszym p贸艂roczu 2010 r. Natomiast pacjenci, kt贸rzy zap艂acili z w艂asnych pieni臋dzy, przyjmowani byli od r臋ki.

V

Ale ministerialny program nie okaza艂 si臋 do ko艅ca klap膮. Dzi臋ki niemu zarobi艂y Narodowy Fundusz Zdrowia i Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK),kt贸re ocenia艂y biznesplany oraz propozycje restrukturyzacyjne szpitali przedstawiane przez samorz膮dy. Ministerstwo Zdrowia ustali艂o wynagrodzenie dla NFZ za wydanie jednej oceny w wysoko艣ci 8 tys. z艂, tj. o 150 proc. wi臋cej, ni偶 pierwotnie planowa艂o, i o ponad 30 proc. wi臋cej, ni偶 偶膮da艂 sam NFZ! Na swoje wyszed艂 BGK, kt贸ry za偶膮da艂 za wydanie jednej oceny a偶 18 tys. z艂, na co ministerstwo przysta艂o.

Czyli du...y da艂y samorz膮dy.

--
Jaros艂aw-Zbawiciel Kaczy艅ski - "musimy uzyska膰 w艂a艣ciw膮 odpowied藕"

Burdel tuska

Nowy film z video.banzaj.pl wi阠ej »
Redmi 9A - recenzja bud縠towego smartfona