Butla

Data: 2010-03-23 22:41:23
Autor: vonBraun
Butla
Cześć,

Postanowiliśmy z małżonką zwiększyć naszą aktywność turystyczną po ponad 25 latach spędzania wakacji w formie zorganizowanej./W góry oczywiście też, żeby niebyło NTG ;-)/

Zanabyłem więc trochę sprzętu a wśród niego promiennik gazowy na butlę turystyczną, który wraz z cieplymi spiworami i karimatami mial mieć za zadanie uchronić nasze "już nie te co kiedyś zdrowie" przed wpływem niskich temperatur, zwłaszcza poprawiając ten smutny moment kiedy rano wychodzi się z ciepłego śpiwora.

Do tego promiennika nabyłem w supermarkecie butlę turystyczną na 2kg propanu, coby sobie nie żałować ;-)

No i zacząłem szukać miejsca gdzie mógłbym napełnić tą butlę, jak to dawniej za czasów przedrewolucyjnych robiłem.

I tu pojawił się problem, bowiem na dwu kolejnych stacjach, które wydawały mi się zajmować napełnianiem butli /bo było tam mnóstwo butli i wielkie zbiorniki z gazem/ powiedziano mi, że u nich butli się nie napełnia tylko wymienia. Butle które tam mieli w zestawieniu z moją nówką wyglądały tak, że bałbym się je wstawić do samochodu. Na kolejnej takiej stacji wyjaśniono mi w końcu litościwie, że napełnianie butli jest nielegalne(!!!!) - i tu także zaproponowano mi jakieś kolorowe przerdzewiałe - niemniej LEGALNE badziewie.

Kompletnie nie rozumiem jednak po co na stacjach wymiany butli zbiorniki z gazem (!!!!) - podobno zajmują się tylko wymianą butli - do tego zbiorniki raczej nie wydają się niezbędne. BTW nie powiodła się też próba przekupstwa miejscowego butlowydawacza.

Nieco zdegustowany, klnąc na kolejny durny przepis z serii "Unia Europejska" pojechałem do domu i odpaliłem internet gdzie zapoznałem się z bieżącym stanem prawnym. Okazuje się, że na rynku pracuje kilka firm, które mają ZADBAĆ O STAN TECHNICZNY BUTLI, i TO WŁAŚNIE JEST POWÓD DLA KTÓREGO NIE MOŻNA ICH NAPEŁNIAĆ gdziekolwiek(!!!!). Firma odbierając pustą butlę zapewnić ma też sprawność i bezpieczeństwo ich użytkowania.
Napełnianie zaś odbywać się ma odtąd w warunkach spełniających odnośne normy.

Tu już ogarnął mnie pusty śmiech, bo zardzewiałe, poobijane butle, stojące na deszczu i mrozie przez wiele dni, które oferowano mi w zamian za moją śliczną, nową butle nie sugerował bynajmniej, że ktokolwiek o nie _D_B_A_(!).

No dobrze, ale wynika z tego, że gdzieś je jednak NAPEŁNIAJĄ a nie tylko wymieniają (bo zacząłem już podejrzewać, że napełniają je kosmici).

Pytanie zaś jest takie:
Jak to zrobić, żeby napełnić butlę i mieć wciąż swoją butlę. Czy któraś licencjonowanych firm napełnia "na miejscu"?
A jeśli nie to jak załatwić to inaczej? Może być legalnie i nielegalnie/bo się wkurzyłem/.

podrawiam
vonBraun

Data: 2010-03-23 23:55:47
Autor: Kombajn Bizon
Butla
Dnia 2010-03-23, o godz. 22:41:23
vonBraun <interfere@gazeta.pl> napisał(a):

Czy któraś licencjonowanych firm napełnia "na miejscu"?

To jeszcze napisz czy 'na miejscu' oznacza dla Ciebie bardziej Ustrzyki
czy Kłodzko.

--
W stacyjce kluczyk raz i dwa
I spalin kłąb i silnik gra...

Data: 2010-03-23 23:57:02
Autor: Zbynek Ltd.
Butla
Kombajn Bizon napisał(a) :
[...]

Warszawa :-D

   Zbyszek
PGP key: 0x78E9C79E

Data: 2010-03-24 00:45:04
Autor: vonBraun
Butla
Zbynek Ltd. wrote:

Kombajn Bizon napisał(a) :

[...]

Cóś Ci "Whois" żle chodzi ;-)

Trójmiasto

pozdrawiam
vonBraun

Data: 2010-03-24 08:16:36
Autor: Grzegorz
Butla
Hello vonBraun !:

Warszawa :-D

Cóś Ci "Whois" żle chodzi ;-)

Trójmiasto

No to wy na jakimś zadupiu chcecie te butle ładować :-D !

Ja w promieniu 20 km od Katowic znam min. 2 punkty, które napełniają dosłownie wszystko ....

Poszukaj stacji gazowych, które nie tylko wymieniają butle. I nie samochodowych LPG, choć to się czasem łączy. Jedynie czasem problemy są z butlami 5 kg.

A jak nie, to zanabądź taką 10 kg : przejściówka : wężyk + podpatrz, jak się to robi i po kłopocie. Trochę śmierdzi, ale nie jest toto trujące.

pzdrw.
--
Grzegorz

Data: 2010-03-24 01:19:51
Autor: serak
Butla
Zanaby em wi c troch sprz tu a w r d niego promiennik gazowy na butl
turystyczn , kt ry wraz z cieplymi spiworami i karimatami mial mie za
zadanie uchroni nasze "ju nie te co kiedy zdrowie" przed wp ywem
niskich temperatur, zw aszcza poprawiaj c ten smutny moment kiedy rano
wychodzi si z ciep ego piwora.
W życiu nie użyłbym promiennika gazowego w namiocie. Nawet z
katalizatorem.

Data: 2010-03-24 09:25:05
Autor: MichałG
Butla
serak pisze:
[...]

tez to chciałem napisać ale autor słowem nie wspomniał o namiocie.... ;)

Pozdrawiam
M.

Data: 2010-03-27 14:04:10
Autor: vonBraun
Butla
MichałG wrote:
serak pisze:

[...]

Czemu? Sprawdziłeś to kiedyś? Lepiej pisać takie rzeczy mając jakieś empiryczne dowody. Zamierzam po prostu sprawdzić to rozwiązanie. W garażu mam przenośny czujnik CO i propanu-Butanu, pokazuje też ulatniający się gaz ziemny. Używam go aby monitorować samochód z instalacją gazową. Jest wystarczająco czuły - alarmuje przy niewielkich ilościach tych substancji. Namiot rozbiję u siebie w ogródku, czujnik do środka na wysokości głowy śpiącego i odpalę na kilka godzin promiennik.
Namiot (Campus Sumatra 5) ma dużą kubaturę( 190 wysokości, 2 wejścia wykonane z siatki, 2 wywietrzniki, tropik nie ma fartuchów przeciwśnieżnych.
Dodatkowo, promiennik będzie w praktyce używany przez krótszy okres niż czas testu (wstawanie, pójscie spać).

Potrzebuję do tego pełnej butli i tyle.

Nie wiem czy cokolwiek może się stać. Chciałbym mieć jedynie butlę o której stan będę dbał SAM - zły stan techniczny wymienianych butli wydaje mi się głównym źródłem zagrożenia.

pozdrawiam
vonBraun

Data: 2010-03-27 06:17:32
Autor: serak
Butla
Czyli jednak. Prócz CO jest jeszcze CO2, zagrożenie pożarem.

Data: 2010-03-27 14:48:26
Autor: vonBraun
Butla
serak wrote:

Czyli jednak. Prócz CO jest jeszcze CO2, zagrożenie pożarem.
Promiennik ma czujnik CO2 wyłączający go po przekroczeniu normy bezpieczeństwa.

pozdrawiam
vonBraun

Data: 2010-03-27 14:56:50
Autor: MichałG
Butla
vonBraun pisze:
MichałG wrote:
serak pisze:

[...]

Bo nigdy nie było mi potrzebne ogrzewanie w namiocie ... nawet przy -10.
Za to widziałem zdjęcia załógi jachtu, której było zimno w nocy i właczyła taki promiennik. Na zdjęciu były tylko czarne worki.... ;(
a jacht był znacząco wiekszy od zimowego namiotu... zapewne też znacznie szczelnielszy. No ale...

Pozdrawim
Michał

Data: 2010-03-27 15:36:34
Autor: vonBraun
Butla
MichałG wrote:

/.../
[...]

Ogrzewanie jachtu promiennikiem to nieporozumienie, nawet ogrzewanie przyczepy turystycznej. Są po prostu zbyt szczelne. Na jachtach trzeba albo założyć Webasto albo używać nagrzewnicy ze świecami, albo z braku laku podgrzać na palnikach dwie duże cegły szamotowe, potem wyłączyć gaz i dopiero wtedy zamknąć drzwi. Namiot opisałem parę postów wcześniej, nie jest to szczelna zimowa dwójka.

pozdrawiam
vonBraun

Data: 2010-03-29 11:24:15
Autor: Paweł Suwiński
Butla
Dnia sob, 27 mar 2010 tako rzecze MichałG:

tez to chciałem napisać ale autor słowem nie wspomniał o namiocie.... ;)
Czemu?

Bo nigdy nie było mi potrzebne ogrzewanie w namiocie ... nawet przy -10.

Miałbym podobne zdanie.  Abstrahuję zupełnie od kwestii  zatruje - nie
zatruje. IMHO to marnowanie energii i zbędny balast. Jak jest mi zimno
to  albo się  ruszam,  albo  dokładam warstwę  ubrań  albo wchodzę  do
śpiwora. Tak to jest na biwaku. Nie rozglądam się za CO w namiocie ;).

Jak z rana  w śpiworze jest ci (o poruszyciela  wątku chodzi) zimno to
może oznaczać, że niewłaściwie pracujesz  ubiorem (lub wręcz w ogóle),
używasz  bawełnianej  bielizny  albo  po  prostu  masz  niedobrany  do
warunków śpiwór.

A jak masz  problem z wyjściem ze  śpiwora lub jest to  po prostu zbyt
przykre doświadczenie  to przed wyjściem włącz  piecyk, ale wewnętrzny
:) - zjadając energetyczne śniadanie i ewentualnie trochę się poruszaj
oraz wychodź na raty - do pasa i założyć bluzę/ kurtkę, potem reszta -
dołożyć spodnie.

Jest tu trochę różnych sztuczek.  Takie techniki biwakowe przychodzą z
doświadczeniem  i wyrabianie  takich  umiejętności  to IMHO  znaczenie
lepszy kierunek niż  próba imitowania tego co mamy na  co dzień w domu
tj. CO, prysznice czy o czym się tam jeszcze nie słyszy.

Paweł Suwiński
           Narty śladowe... i trasy są wszędzie!
   http://www.dracono.webpark.pl/index-narty.html

Data: 2010-03-24 08:30:58
Autor: MichałG
Butla
vonBraun pisze:
[...]

Kupic domową butle 10 l  i przelać wężykiem. Potrzebny jakis niewielki placyk na zewnątrz i nieco wiatru.. ;)

Pozdrawiam
Michał

Data: 2010-03-24 09:16:32
Autor: Lech R
Butla
Do tego waga.
Przy napełnianiu kartuszy bez wagi zdarzały się wpadki :)

Data: 2010-03-24 09:18:08
Autor: MichałG
Butla
Lech R pisze:
Do tego waga.
Przy napełnianiu kartuszy bez wagi zdarzały się wpadki :)

słusznie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Pozdrawiam
M.

Data: 2010-03-24 09:18:13
Autor: Olin
Butla
Dnia Tue, 23 Mar 2010 22:41:23 +0100, vonBraun napisał(a):

Jak to zrobić, żeby napełnić butlę i mieć wciąż swoją butlę.

Jechać do Krakowa na Mogilską. W ubiegłe wakacje napełniali bez cudaczenia.
Może nad morzem mają jakieś inne zwyczaje.

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: Grzegorz.Tracz[NA]ifj.edu.pl

prawo Sattingera:
Każde urządzenie elektryczne będzie działać lepiej, jeżeli włożysz wtyczkę
do gniazdka.

Data: 2010-03-25 08:39:04
Autor: Paweł Suwiński
Butla
Dnia wto, 23 mar 2010 tako rzecze vonBraun:

[...]

A co z tym smutnym momentem wydostania się ze śpiwora, aby odpalić ten
promiennik? :)

Natomiast przy odrobinie współpracy  ze swoim ciałem poranne wyłażenie
wcale  nie  musi być  przykre.  Np.  ja  w cięższych  warunkach  budzę
się  trochę  wcześniej i  leżąc  w  śpiworze zjadam  lekkie  śniadanie
energetyczne (np. kanapka z serem  i jakieś słodkie wafle z czekoladą)
i popijam  dwoma kubkami  gorącej herbaty  z termosu.  Trochę odczekać
10-15minut i  gotowe.... wewnętrzny  piecyk odpalony,  można wychodzić
:).

Paweł Suwiński

Data: 2010-03-25 09:31:27
Autor: Jarek Kardasz
Butla
Dnia Thu, 25 Mar 2010 08:39:04 +0100, Paweł Suwiński napisał(a):

Natomiast przy odrobinie współpracy  ze swoim ciałem poranne wyłażenie
wcale  nie  musi być  przykre.
Można też od razu po przebudzeniu wyjść ze śpiwora na te np. -10'C w
namiocie i zabrać się szybko za zwijanie, jedzenie itd. - zaletą tego
rozwiązania jest bardzo duże zagęszczenie ruchów, dzięki czemu nie traci
się rano cennego czasu.

Jarek Kardasz
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
DOLOMITY - via ferraty - informacje praktyczne
-- > http://jarekkardasz.republika.pl/dolomity/

Data: 2010-03-25 15:30:32
Autor: Stefan
Butla

Użytkownik "Paweł Suwiński" <dracono@wp.pl> napisał w wiadomości news:slrn.pl.hqm4oo.19j.draconogod.gdynia.mm.pl...
[...]

takiemu to dobrze... ja MUSIAŁEM zaraz po pobudce udac się na ustronie:(((((
a potem to było w zasadzie wsio rawno, czy odpalac kuchenkę czy zabierac się za likwidację biwaku.
pozdr
Stefan

Data: 2010-03-27 14:50:34
Autor: vonBraun
Butla
Paweł Suwiński wrote:

[...]

Promiennik ma zapalnik piezoelektryczny. Wystarczy wystawić rękę ;-)

pozdrawiam
vonBraun

Butla