Córka z pierwszego małżeństwa pominię ta w testamencie.

Data: 2012-03-20 18:58:53
Autor: Jacek
Córka z pierwszego małżeństwa pominię ta w testamencie.
Zmarł spadkodawca i zapisał całość majątku synowi z drugiego małżeństwa.
Córkę z pierwszego małżenstwa całkowicie pominął.
Innych spadkobierców nie ma.
Czy córka (pełnoletnia) ma prawo do jakiejś części spadku? Czytałem o zachowku, z czego by wynikało, że może żądać 1/4. Nie ma podstaw do wydziedziczenia, chociaż nie utrzymywali kontaktów.
Jacek

Data: 2012-03-20 14:33:01
Autor: witek
On 3/20/2012 12:58 PM, Jacek wrote:
[...]

Do czesci spadku, nie.
Do fianasowego "zadośćuczynienia", tak.
Wystepuje do spadkobiercy testamentowego z wnioskiem o wyplacenie zachowku.
Jka brak odzewu, idzie do sÄ…du.
Zachowek przedawnia sie po 3 latach.

Data: 2012-03-21 10:29:49
Autor: Tadeusz Franciszek Zielinski
W dniu 2012-03-20 20:33, witek pisze:
[...]

BTW - to jest przy założeniu, że w testamencie nie jest napisane, że "pozbawiam prawa do zachowku córkę z pierwszego małżeństwa..."? Czy też takie zastrzeżenie nie może być zawarte?

Data: 2012-03-21 07:59:09
Autor: witek
On 3/21/2012 4:29 AM, Tadeusz Franciszek Zielinski wrote:
[...]

Taki zapis niczego nie zmienia, bo zachowek sie nalezy i basta.

Data: 2012-03-21 10:32:46
Autor: Andrzej Lawa
W dniu 21.03.2012 10:29, Tadeusz Franciszek Zielinski pisze:

BTW - to jest przy założeniu, że w testamencie nie jest napisane, że
"pozbawiam prawa do zachowku córkę z pierwszego małżeństwa..."? Czy też
takie zastrzeżenie nie może być zawarte?

Nie można "pozbawić prawa do zachowku". Można ewentualnie wydziedziczyć
- ale jeśli nie ma udokumentowanej jakiejś "rażącej niewdzięczności"
(patrz: ustawa) można to podważyć.

Data: 2012-03-21 11:06:34
Autor: spp
W dniu 2012-03-21 10:29, Tadeusz Franciszek Zielinski pisze:

[...]

Może, ale nie ma żadnego znaczenia.

--
spp

Córka z pierwszego małżeństwa pominię ta w testamencie.