CB radio

Data: 2009-03-03 23:50:57
Autor: icek2
CB radio
Witam,

czy ktos uzywa cb radia, ale bez anteny zewnetrznej?
takie jakby walkie talki? (jakie modele?)

jaki to to ma zasieg

mysle o zakupie, bardzo duzo nie jezdze, ale dzisiaj na A4 to mnie rozjebało, dzieki jednemu kolesiowi cudem fotki uniknałem :)

nie chce robic instalacji (czyt. antena i montaz CB do srodka) tylko takie, czym bedzie mozna słuchac co sie dzieje w promieniu 1-2km ?

co mozecie polecic?

--
pozdros
icek

Data: 2009-03-03 23:09:11
Autor: Rafal
NTG
icek2 <icek2@poczta.onet.pl> napisał(a):
jaki to to ma zasieg

Na zasadzie jak Cię widzę, tak Cię słyszę, albo jeszcze gorzej.

nie chce robic instalacji (czyt. antena i montaz CB do srodka) tylko takie, czym bedzie mozna słuchac co sie dzieje w promieniu 1-2km ?

Będzie można słuchać same zakłócenia. Doskonale. A jakaż to instalacja znowu?
Antena na podstawie magnesowej, a radiostacja zasilona z gniazda zapalniczki,
może leżeć gdziekolwiek, byle nie przeszkadzała.

co mozecie polecic?

Mogę polecić inne grupy dyskusyjne. Np. pl.rec.radio.cb

Data: 2009-03-04 00:16:42
Autor: Wild Root
NTG
 W poście <gokdan$850$1@inews.gazeta.pl>
 m.in. przeczytać można:

Mogę polecić inne grupy dyskusyjne. Np. pl.rec.radio.cb

Oj nie, tam siedzą sami fanatycy Unidenów. :)

--
Wild Root

Data: 2009-03-04 00:19:25
Autor: Wild Root
NTG
 W poście <1376126.GLf1ra1Yux@localhost.localdomain>
 m.in. przeczytać można:

 W poście <gokdan$850$1@inews.gazeta.pl>
 m.in. przeczytać można:

Mogę polecić inne grupy dyskusyjne. Np. pl.rec.radio.cb

Oj nie, tam siedzą sami fanatycy Unidenów. :)

Aha ja też mam (jeszcze) Unidena, ale to się zmieni... --
Wild Root

Data: 2009-03-04 09:11:56
Autor: Czarek Daniluk
NTG
Wild Root pisze:

Aha ja też mam (jeszcze) Unidena, ale to się zmieni...

Ja też mam Unidena i co z tego.
Wystarczy człowiek od CB który ma głowę na karku i wie co i gdzie podkręcić i Uniden śmiga tak że go duże serwisy chwalą ;)

Pozdrawiam !!

Data: 2009-03-04 11:09:12
Autor: Michas
NTG
Wracajac do tematu powiem że Alan 42 w samochodzie ze swoja małą antenką działał do niczego - często nie mogłem pogadać z ludźmi których mijałem, z anteną magnesowa na dachu też tak sobie - zasięg większy ale strasznie zbiera zakłócenia! Te małe radia maja maksymalnie podkręconą czułość żeby działały na swojej krótkiej "gumowej" antenie - po podłączeniu długiego bata słyszysz WSZYSTKO a najbardziej wszechobecne zakłócenia :) No a rf-gaina brak..

M.

Data: 2009-03-04 11:39:58
Autor: Lewis
NTG

Ja też mam Unidena i co z tego.
Wystarczy człowiek od CB który ma głowę na karku i wie co i gdzie podkręcić i Uniden śmiga tak że go duże serwisy chwalą ;)

Ciekawi mnie stosunek posiadaczy presidentów pokroju johnny którzy uważają ze 520xl to podróbka johnnego wcale nie umywająca się parametrami, a po zdjęciu obudowy i zerknięciu na "wątroby" johnnego okazuje się ze na płycie głównej widnieje "Uniden" :)
Dla mnie 520xl + dobry mikrofon + dobra długa antena + rozsądne podregulowanie radyjka = super zestaw, za koszt samego harrego II a nawet mniej, który z resztą wcale niema piorunujących parametrów.

Lewis
red GSF 400 "pszedany"
Audi A6 C4 2.8 V6 142kW
revetec... the engine of tomorrow

Data: 2009-03-04 12:11:17
Autor: Wild Root
NTG
 W poście <golllr$fca$1@news.onet.pl>
 m.in. przeczytać można:

[...]

Ha, miałem Harrego (ukradli), działał znakomicie, ale w aucie z benzynowym
silnikiem. Kiedy kupowałem drugie radio do nowego kupiłem już Unidena, ale
ten zbiera trzaski od silnika. Kiedy teraz w serwisie podpiąłem Harrego
okazuje się, że też zbiera śmieci od diesla, więc takie same gówno, tyle że
droższe. Jak już kupię coś innego to się pochwalę.

--
Wild Root

Data: 2009-03-04 12:08:23
Autor: Wild Root
NTG
 W poście <golcqs$ir5$1@news.onet.pl>
 m.in. przeczytać można:

Wystarczy człowiek od CB który ma głowę na karku i wie co i gdzie
podkręcić i Uniden śmiga tak że go duże serwisy chwalą ;)

Yhy, pozbywając się trzasków skracamy sobie zasięg odbioru, ale co tam wiemy
co robimy.

--
Wild Root

Data: 2009-03-04 13:04:46
Autor: Czarek Daniluk
NTG
Wild Root pisze:
[...]

Miałem Unidena 510 którego sprzedałem koledze.
Uniden wcześniej był podtuningowany przez znajomego krótkofalowca który grzebie w radyjkach różnorakich.

Kolega pojechał to sobie zestroić z Sirio ML145 do serwisu w Grzybkach Grochów (DC) serwis Alana.
Chłopaki pochwalili Unidena ;)
Kumpel zadowolony :) ja w sumie też że g... nie sprzedałem koledze.

Pozdrawiam !!

Data: 2009-03-04 13:36:08
Autor: Wild Root
NTG
 W poście <golqfo$rvi$1@news.onet.pl>
 m.in. przeczytać można:

Miałem Unidena 510 którego sprzedałem koledze.

A ja mam i nie jestem zadowolony bo zbiera trzaski od diesla i nic z tym nie
da się zrobić. Mało tego po testach (podlączałem kilka radyjek) mogę
powiedzieć, że radia które mają oprócz ANL także NG nie zbierają lub
zbierają minimalnie, radia bez NG w nowoczesnych td trzaskają i koniec. Nie
znaczy to, że taki Uniden jest złym radiem (nie czuję się na siłach, aby to
oceniać), a tylko tyle, że kompletnie nie nadaje się on to samochodu z
nowoczesnym td.

--
Wild Root

Data: 2009-03-04 14:07:52
Autor: Lewis
NTG

[...]

Chyba masz na myśli NB.
U mnie niema najmniejszego problemu z trzaskami auto jak w sigu, u znajomego w Borze z silnikiem AWX (pompowtryski) też niema biedy filtr ANL w zupełności daje rade, pozatym te radio kosztuje circa 220-250zł nowe więc czego od niego oczekiwać? Jak dla mnie nie ma nic lepszego za te pieniążki.

Data: 2009-03-04 15:15:30
Autor: Czarek Daniluk
NTG
Lewis pisze:

[...]

Może CR sieje bardziej.
Mam zwykłe 1,9TDI na pompie VP37 i nic mi nie sieje z silnika.

Za to sieje mi jak cholera ładowarka (pewnie impulsowa) od pocketa.

Pozdrawiam !!

Data: 2009-03-04 21:34:25
Autor: Rafal O.
NTG
Czarek Daniluk <czarek@nospamcedaniluk.com> napisał(a):
Może CR sieje bardziej.

Tak. Tu wychodzi, że Uniden 68XL i Cobra 29 radzą sobie najlepiej.
Sprawdzone to pierwsze u mnie (Hyundai 1.5 crdi). Z TTI 880 też da się wytrzymać.

Za to sieje mi jak cholera ładowarka (pewnie impulsowa) od pocketa.

Założyć rdzeń ferrytowy na kabel przy ładowarce. 100% sukces.

Data: 2009-03-04 00:05:33
Autor: Marcin
CB radio
Z radiem w samochodzie jest tak, że jak widzisz nadjeżdżającą ciężarówkę i zapytasz o drogę, to już możesz nie usłyszeć odpowiedzi.... Mocno upierdliwe....

Jeśli koniecznie ma być ręczniak, to chociaż z magnesem na dachu...

Pozdrawiam!
M.

Data: 2009-03-04 00:08:47
Autor: Tomasz Pyra
CB radio
icek2 pisze:
Witam,

czy ktos uzywa cb radia, ale bez anteny zewnetrznej?
takie jakby walkie talki? (jakie modele?)

jaki to to ma zasieg

Jakieś 250m (mówię o łączności ręczniak-ręczniak znajdujących się w samochodach), czyli za mało żeby się dogadać chyba że się jedzie jeden za drugim.

Z antenami na pojazdach zasięg będzie góra 500m, czyli i tak za mało żeby się dogadać.

Bez instalacji się niestety nie da.

Data: 2009-03-04 09:00:19
Autor: inz.mamon
CB radio
Użytkownik "Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> napisał w wiadomości news:gokddi$bte$2atlantis.news.neostrada.pl...
Z antenami na pojazdach zasięg będzie góra 500m, czyli i tak za mało żeby się dogadać.
Ręczniak z anteną na dachu to pełnoprawne radio CB. Zasięg taki jak dla urządzeń samochodowych. Moc nadawania to standardowo 4W. Inny problem to ewentualne zakłócenia, ale to jest do zbadania doświadczalnie.
Osobiście używałem Intek/Dragon SY-101 z adapterem samochodowym. Urządzenie niewiele wiekszę niż gruszka zwykłego CB zawierało pełną funkcjonalność.
Kluczem do sprawy są zakłócenia. Jeżeli nie ma z nimi problemu, to można się na takie rozwiązanie decydować.

Data: 2009-03-04 09:02:42
Autor: icek2
CB radio
inz.mamon pisze:
[...]

zakłócenia nie zbadam inaczej niż empirycznie?

--
pozdros
icek

Data: 2009-03-04 10:30:50
Autor: inz.mamon
CB radio
Użytkownik "icek2" <icek2@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:golcj4$jb4$1news.onet.pl...
zakłócenia nie zbadam inaczej niż empirycznie?
Myślę, że tak...
Z moich doświadczeń wynika, że trudno znaleść regułę. Wydaje się, że im bardziej technologicznie zaawansowane auto, tym z zakłóceniami jest gorzej. Ręczniaki świetnie sprawdzały mi się w Uno, Lanosie, etc. W żaden sposób nie udało mi się dogadać w Avensis z silnikiem benzynowym z bezpośrednim wtryskiem. Wtryski sieją tak, że żaden sposób się nie sprawdził, łącznie z bezpośrednim zasilaniem z akumulatora.

Ręczniak jest bardzo wygodny w sensie montaż/demontaż, ale mówiąc szczerze, używając małego radia samochodowego osiągniesz podobne efekty. Teraz mam Unidena 510 produkcji jeszcze z Filipin. Niewielkie radyjko, funkcjonalnie gorsze niż SY-101 w parametrach odbioru bijące je na głowę. Nie montowałem na stałe. Pracuje wciśnięte poniędzy tunel środkowy a fotel pasażera. Antena na śrubie mocującej reling - odkręcane ręką Sirio. Demontaż i montaż w czasie porównywalnym do instaowania ręczniaka.

Data: 2009-03-04 21:40:53
Autor: Tomasz Pyra
CB radio
inz.mamon pisze:
[...]

Przepraszam za pomieszanie.
Miałem na myśli łączność z ręczniaka trzymanego w kabinie z innym pojazdem który ma antenę na zewnątrz lub ze stacją bazową.

Data: 2009-03-04 12:20:02
Autor: Massai
CB radio
icek2 wrote:

[...]

Ja się przymierzałem, tylko na potrzeby kontaktu w korku, tudzież
poproszenia tira żeby się deczko usunął.
Ale odpuściłem... drogo, już bardziej by mi się opłacało zainwestować w
pełną instalkę z ukryciem radia.

BTW. są radyjka CB które mają wyjścia słuchawkowe? tak żeby się podpiąć
pod radio samochodowe jako zewnętrzne źródło sygnału?

--
Pozdro
Massai

Data: 2009-03-04 14:10:27
Autor: Lewis
CB radio

BTW. są radyjka CB które mają wyjścia słuchawkowe? tak żeby się podpiąć
pod radio samochodowe jako zewnętrzne źródło sygnału?

Chyba większość ma takie wyjście, jak nie wszystkie. Zazwyczaj są dwa wyjścia PA i EXT pod EXT dajesz głośniczek albo słuchawki i po problemie.

Data: 2009-03-04 14:14:17
Autor: Massai
CB radio
Lewis wrote:

> [...]

Chyba większość ma takie wyjście, jak nie wszystkie. Zazwyczaj są dwa
wyjścia PA i EXT pod EXT dajesz głośniczek albo słuchawki i po

No właśnie nie tak do końca "głośniczek albo słuchawki".

Wolałbym nie wpuścić w instalację sygnału dedykowanego na głośnik -
czyli już przepuszczonego przez wzmacniacz.
Radio mam fabryczne, i wolałbym się nie władowac w wymianę ;-)

--
Pozdro
Massai

Data: 2009-03-04 20:54:04
Autor: Lewis
CB radio

[...]

OIDP EXT to wyjście niskiego poziomu czyli bez wzmacniacza, do radia samochodowego mozesz wpuścić przez AUX na przykład. U mnie chodziło bez problemu i na Unidenie PC68XL i na 520XL teraz przesiadłem sie na taki mały głośniczek nokii, rewelacja.

Data: 2009-03-04 20:42:14
Autor: Massai
CB radio
Lewis wrote:

> [...]

samochodowego mozesz wpuścić przez AUX na przykład. U mnie chodziło
bez problemu i na Unidenie PC68XL i na 520XL teraz przesiadłem sie na

Ale jak, głośniczek ma w sobie wzmaka?

Bo podpięcie zwykłego głosnika pod niewzmacniany sygnał z gniazda
słuchawkowe daje nieciekawe efekty...

Pytam o to bo jak zapytałem w jednym warsztacie to się zasępili...
i sugerowali ryzyko spalenia linii w radiu samochodowym.

--
Pozdro
Massai

Data: 2009-03-04 22:07:55
Autor: Lewis
CB radio

Ale jak, głośniczek ma w sobie wzmaka?

Głośniczek jest małej mocy, bezproblemowo działa, mozesz podłączyć go do MP3 playera i też zagra.

Bo podpięcie zwykłego głosnika pod niewzmacniany sygnał z gniazda
słuchawkowe daje nieciekawe efekty...

Heh o jakim głośniku mowa? :)

Pytam o to bo jak zapytałem w jednym warsztacie to się zasępili...
i sugerowali ryzyko spalenia linii w radiu samochodowym.

U mnie taka konfiguracja się sprawdzała tylko ze za dużo było zachodu z przełączaniem się FM/AUX(CB) i nie możńa byo na bierząco słuchać obu, albo jedno albo drugie.

Data: 2009-03-04 21:14:11
Autor: Massai
CB radio
Lewis wrote:

> Ale jak, głośniczek ma w sobie wzmaka?
> Głośniczek jest małej mocy, bezproblemowo działa, mozesz podłączyć go
do MP3 playera i też zagra.

No w sumie - dawniej były takie małe głośniczki do walkmanów...

> Bo podpięcie zwykłego głosnika pod niewzmacniany sygnał z gniazda
> słuchawkowe daje nieciekawe efekty...

Heh o jakim głośniku mowa? :)

o stuwatowym tonsilu ;-)

> [...]

U mnie taka konfiguracja się sprawdzała tylko ze za dużo było zachodu
z przełączaniem się FM/AUX(CB) i nie możńa byo na bierząco słuchać

Mnie to akurat nie przeszkadza, w trasie nie słucham radia.
A zależy mi na tym żeby schować radio w podłokietniku, mam baardzo
obszerny i nawet prąd w nim już jest - i nie stawiac jednocześnie
dodatkowego głośnika, skoro już w samochodzie są.

Z anteną też mam problem - nie chcę póltorametrowego bata na stałe na
dachu, magnes do mnie nie przemawia (a dokładniej walający się kabel),
i chyba sie skuszę na helikalną "popierdułkę" trzy w jednym - ponoć
"jakoś" daje radę.

Dziwi mnie jedno - że nie opracowano jeszcze anten CB naklejanych na
szyby... Jakiś "pasek" przy górnej krawędzi szyby.
wiem - nisko, poziomo, musiałby by być dwie - przód i tył, itd.
Ale sądzę, że jakby się uprzeć to by się dało... --
Pozdro
Massai

Data: 2009-03-04 22:34:21
Autor: Lewis
CB radio

[...]

czegoś takiego pewnie nie dałoby się zestroić, no chyba ze jakąś skrzynką antenową  :)
Antena do CB to nie takie proste tu działa w dwie strony nadaje i odbiera więc byle kawałek drutu nie wystarczy aczkolwiek z dobrą skrzynką antenową to i z karnisza nadawali :)...

Te 3w1 antenki to z zasady jak coś jest do wszystkiego do jest do niczego.

Data: 2009-03-05 21:59:26
Autor: Gotfryd Smolik news
CB radio
On Wed, 4 Mar 2009, Massai wrote:

Z anteną też mam problem - nie chcę póltorametrowego bata na stałe na
dachu, magnes do mnie nie przemawia (a dokładniej walający się kabel),
[...]

Dziwi mnie jedno - że nie opracowano jeszcze anten CB naklejanych na
szyby... Jakiś "pasek" przy górnej krawędzi szyby.
wiem - nisko, poziomo, musiałby by być dwie - przód i tył, itd.

  Przeoczyłeś najważniejszy szczegół: przy długościach fali o których
mowa takie umieszczenie jak piszesz wymuszałoby poziomą polaryzację
tejże (fali).
  W tym momencie trudno skorzystać z "przeciwwagi" (którą normalnie
jest samochód), czyli przydałby się 2x większy odstęp od końców
elementów (może samochód nie byłby za krótki?), do tego prośba
o kłopoty z łącznością - zarówno z pojazdami jadącymi prostopadle
jak i dotychczasowymi użyszkodnikami "składowej elektrycznej
umieszczonej pionowo" :)

Ale sądzę, że jakby się uprzeć to by się dało...

  Może ktoś nie będzie wiedział o *potencjalnych* problemach o których
wyżej, spróbuje i okaże się że nie jest tak źle :) ("jak zwykle",
wynalazki powstają głównie tak, że wszyscy wiedzą iż czego się
nie da...)

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-03-06 06:58:18
Autor: Massai
CB radio
Gotfryd Smolik news wrote:

On Wed, 4 Mar 2009, Massai wrote:

> Z anteną też mam problem - nie chcę póltorametrowego bata na stałe
> na dachu, magnes do mnie nie przemawia (a dokładniej walający się
> kabel),
[...]
> [...]

wyżej, spróbuje i okaże się że nie jest tak źle :) ("jak zwykle",
wynalazki powstają głównie tak, że wszyscy wiedzą iż czego się

Wiesz, mam antenę zwykłą do radia samochodowego. teleskopowa, się
zacięła.
I jak jest trochę tylko wysunięta, marnie odbiera. Mimo że ma te pół
metra...
A ktoś sobie nalepi pasek na szybę i działa...

Patrząc na te wynalazki, trzydziestocentymetrowe pochylone antenki, to
taki półtorametrowy pasek wcale nie musi być gorszy...

--
Pozdro
Massai

Data: 2009-03-06 00:58:15
Autor: BartekK
CB radio
Lewis pisze:

[...]

Bzdura, wyjście EXT jest w CB jak najbardziej _zawsze_ za wzmacniaczem, wręcz często jest tak, że wewnętrzny głośnik (ze względu na rozmiar i puszkę radia) jest podłączony przez opornik (by zmniejszyć jego moc) a wpięcie się do wyjścia EXT z głośnikiem (np 8ohm) da pełną moc.

W dodatku w 99% radii CB jest tak, że wzmacniacz audio podczas nadawania jest używany jako modulator AM, a głośnik jest wyłączany poprzez odpinanie jego masy (przez przycisk w mikrofonie). Podłączenie czegokolwiek innego niż głośnik do wyjścia EXT (zwłaszcza np radia, które sygnał będzie widzieć ciągle, względem masy, której nic mu nie będzie wyłączać) skończy się słyszeniem samego-siebie-w-swoim-radiu podczas nadawania (i to bardzo głośno, bo na full).

Podkreślam że problem dotyczy AM, ale akurat tak się składa że w polsce pracujemy w AM głownie, a ci co uparcie na #19 w FM pierdzą i skrzeczą (i dziwią się że mało rozumieją i niewielu im odpowiada) - to jednostki z niedouczenia złośliwe lub często zbyt tępe by używać radia, skoro wyraźne tłumaczenia ignorują ponownie krzycząc za 30s w FM "jak dróżka do..."

do radia samochodowego mozesz wpuścić przez AUX na przykład.
Nie bardzo. Chyba że nie będziesz nadawać, a głośność w CB mocno skręcisz (ale to szumy cię zjedzą).

Data: 2009-03-04 15:17:29
Autor: Czarek Daniluk
CB radio
Lewis pisze:

[...]

Pod PA jak puści to chyba mu "rozwali" coś na wejściu.
PA było do podłączenia PAGERA czyli zewnętrznej tuby żeby można było pokrzyczeć na zewnątrz :)

Pozdrawiam !!

Data: 2009-03-04 20:51:37
Autor: Lewis
CB radio

Pod PA jak puści to chyba mu "rozwali" coś na wejściu.
PA było do podłączenia PAGERA czyli zewnętrznej tuby żeby można było pokrzyczeć na zewnątrz :)

Nigdzie nie sugerowałem zeby podłączał coś pod PA. napisałem ze radia zazwyczaj mają takie dwa wyjście PA i EXT pod ext mozna się bezpiecznie podłączać.

Data: 2009-03-04 22:30:37
Autor: spam
CB radio
[...]

Tylko jazdę zgodną z przepisami.

Data: 2009-03-05 23:44:34
Autor: kogutek
Już nie warto
[...]

Już nie warto kupować w celu ostrzegania się. Za moment wejdzie nowy system
rozliczania za wykroczenia. Skrzynki będą wszędzie. --

Data: 2009-03-06 15:44:14
Autor: MK
Już nie warto
To trzeba będzie zrobić taką akcję jak na wyspach i po problemie ...

CB radio