Data: 2010-08-12 12:53:17 | |
Autor: Sylwester Łazar | |
CEL | |
Witam!
Zajmuję się serwisem maszyn i urządzeń od 11 lat, a elektroniką od 25 lat. Najczęściej są to dużo bardziej skomplikowane technologicznie maszyny przemysłowe, w porównaniu do samochódu wraz se swoją elekroniką. Zaglądam jak wiecie tutaj czasem. Zaciekawił mnie wątek z użytym słowem CEL. Tak sobie myślę, nie wnikając w dyskusję, że tą wiedzę, jaką przekazują koledzy warto by wykorzystać. Dodam też kilka uwag od siebie, jako osoba stojąca jednak z drugiej strony niż klient. 1) przeraża mnie poziom obsługi - ludzi, którym powierzacie swoje wozy, 2) znam to z życia więc nie jeżdżę już niemal do żadnych - mogę sobie na to pozwolić, 3) podłączenie komputera do samochodu, przeczytanie i skasowanie błedów to ZANIEDBANIA, jakich dokonują diagności. 4) jako klienci musicie poprosić o _wydruk_ błędów na drukarce _przed_ ich skasowaniem. Nie przepisanie na kartce, jak kolega proponuje. Jak nie ma drukarki, to dlaczego nie kupi? Jest tańsza niż tankowanie do pełna. Inaczej pamięć o błędach zostaje już tylko w głowie tego kto kasował. Na drugi dzień lub za tydzień, gdy przyjeżdżacie z reklamacją - już nic nie pamięta. Nie ma się co dziwić skoro skasuje błędy w 3 samochodach na dzień i nic nie drukuje. 5) Często jest tak, że obsługujący nie zna języka angielskiego, niemieckiego czy francuskiego. To porażka w tej branży. 6) Prostym testem na to, czy serwisant potrafi zdiagnozować problem to zapytać się właśnie o cel: "Czy wie Pan co znaczy CEL?" Jeśli mechanik nie odpowie na to pytanie po angielsku, to należy z powrotem odpalić silnik i wrzucić wsteczny. Inaczej zdajecie Państwo swój samochód warty 20 tys. na ręce faceta z siekierą z nadzieją, że naprawiając elektronikę, nie porysuje lakieru. Aby było jasne, dodam, że nie uważam, że wszyscy diagności to drwale. Jest ich ok. (60 do 90)%. Niestety po Katyniach to norma. Dlatego też jeżeli już ręce opadają, to zadajcie chociaż sobie trud i spytajcie, czy gość zna angielski, czy korzysta z dokumentacji serwisowej, jakiej i czy najpierw kasuje błędy a potem szuka, czy najpierw zbiera dane z oględzin instalacji i z komputera, czy zapali choć raz osobiście silnik, czy przejedzie się sam, zanim skasuje pierwszy błąd itp. Jeśli macie wątpliwości, to lepiej być 100% czasu przy mechaniku i pytać się co zamierza. Nikt nie lubi patrzenia na ręce i braku zaufania. Jeśli jednak widać, że gość może coś zespuć w Twoim aucie, to powierzysz go przestrzegając zasad savoir vivre? Trzeba pojedzić w ciągu 1 dnia do 3 mechaników. Po takim konsylium można przyglądając się - mieć już jakieś pojęcie o swoim problemie. Jeżeli nadal nie znajdziecie rozwiązania na swoje problemy, to proponuję zadzwonić do mnie (061 6222634) może coś zaradzę, jeśli będę umiał. Proszę tylko nie dzwonić, zanim nie obejrzy problemu innych 3 fachowców. -- pozdrawiam Sylwester Łazar http://www.alpro.pl http://www.rimu.pl -oprogramowanie do edycji schematów i projektowania PCB |
|
Data: 2010-08-12 13:36:32 | |
Autor: lublex | |
CEL | |
Użytkownik "Sylwester Łazar" napisał:
Jeżeli nadal nie znajdziecie rozwiązania na swoje problemy, to proponuję Znasz angielski? Czy wiesz co znaczy CEL? pozdr lublex |
|
Data: 2010-08-12 13:39:11 | |
Autor: Michał \"HoMMeR\" Paszek | |
CEL | |
Sylwester Łazar pisze:
Witam! 6) Prostym testem na to, czy serwisant potrafi zdiagnozować problem to Wiesz, co znaczy MIL? -- Michał "HoMMeR" Paszek hydrokomfort by Citroen Xantia |
|
Data: 2010-08-12 13:50:10 | |
Autor: Marcin Stankiewicz | |
CEL | |
Dnia Thu, 12 Aug 2010 13:39:11 +0200, "Michał \"HoMMeR\" Paszek" na
pl.misc.samochody napisał(a): Wiesz, co znaczy MIL? Mother in law ? Pojawienie się daje ten sam dreszczyk emocji ;-) ... -- Marcin Stankiewicz [ a.k.a. motomouse ;-) ] m.stankiewicz na pomarańczka [ czyli orange ].pl "Największe cierpienie w życiu powodują zgniecione płatki róż, a nie kolce. Jack Higgins" |
|
Data: 2010-08-12 13:54:34 | |
Autor: Jurand | |
CEL | |
Użytkownik ""Michał \"HoMMeR\" Paszek"" <hommer@[SPAM_SIO]3star.net.pl> napisał w wiadomości news:i40mgv$lbr$2news.onet.pl... Sylwester Łazar pisze: Raczej MILF. Jurand. |
|
Data: 2010-08-12 14:07:30 | |
Autor: Bartosz 'Seco' Suchecki | |
CEL | |
Jurand pisze:
Mother in law ? Fuck! Seco |
|
Data: 2010-08-12 14:53:52 | |
Autor: PaweL | |
CEL | |
He, he. Ale się Seco wygłupiłeś. Co to jest CEL??? Angielski znam, serwisówki czytuję, błędy drukuję i ich bezmyślnie nie kasuję, a nie wiem czym jest CEL... Może to coś po poznańsku? Jak kapa zaworowa na przykład? Paweł |
|
Data: 2010-08-12 15:18:32 | |
Autor: Sylwester Łazar | |
CEL | |
Co to jest CEL???Chodzi o wątek: Co oznacza paląca się kontrolka silnika? CEL= Check Engine Light kontrolka: sprawdzić silnik. S. |
|
Data: 2010-08-12 17:26:21 | |
Autor: PaweL | |
CEL | |
Chodzi o wątek: We wszystkich serwisówkach które czytałem ta kontrolka to MIL. Twoja rada żeby uciekać od diagnostów nie wiedzących co to CEL nie jest dobra. "check engine" to określenie raczej z instrukcji obsługi |
|
Data: 2010-08-12 18:35:09 | |
Autor: Sylwester Łazar | |
CEL | |
We wszystkich serwisówkach które czytałem ta kontrolka to MIL.To już nie wnikam, czy serwisant nie wie co to CEL czy MIL. To był przykład aby się zorientować czy diagnosta czytał jakąkolwiek literaturę, jest obeznany w temacie. Może też odpowiedzieć tak jak Ty i nie ma sprawy. Ja już wiem, że masz jakieś doświadczenie. Trzyliterowe skróty nie muszą być znane w oryginale przez każdego. Ja jednak cieszę się, kiedy rozmawiam z gościem, a on rozumie o czym ja mówię. Zwłaszcza jak mam jemu powierzyć sprzęt. Diagnosta może odpowiedzieć: - "Nie wiem no i o czym to ma świadczyć?" - "Nie wiem, a co to znaczy?" - "Nie wiem ale się dowiem." - " Ocho..., następny co się naczytał!" - " Panie jak Pan tak zaczynasz to dowidzenia!" - "To kontrolka silnika, a raczej sygnalizacja nieprawidłowości" Każda z tych odpowiedzi przekazuje informacje co do rozmówcy. S. |
|
Data: 2010-08-12 15:20:35 | |
Autor: Sylwester Łazar | |
CEL | |
Data: 2010-08-12 15:29:12 | |
Autor: elmer radi radisson | |
CEL | |
On 2010-08-12 13:54, Jurand wrote:
Raczej MILF. "zgromadzeni na wczorajszym wieczorze kawalerskim obejrzeli MILF na DVD" -- memento lorem ipsum |
|
Data: 2010-08-12 07:39:32 | |
Autor: Profesor Sparks | |
CEL | |
Mother I'd Like to Fuck. W sumie by się zgadzało z z tym wieczorem kawalerskim. |
|
Data: 2010-08-13 01:08:48 | |
Autor: elmer radi radisson | |
CEL | |
On 2010-08-12 16:39, Profesor Sparks wrote:
Mother I'd Like to Fuck. W sumie by się zgadzało z z tym wieczorem Brawo. -- memento lorem ipsum |
|
Data: 2010-08-12 22:06:15 | |
Autor: J.F. | |
CEL | |
On Thu, 12 Aug 2010 12:53:17 +0200, Sylwester Łazar wrote:
Zajmuję się serwisem maszyn i urządzeń od 11 lat, a elektroniką od 25 lat. Uwazaj uwazaj - samochody ostatnio sie mocno zelektronizowaly. 4) jako klienci musicie poprosić o _wydruk_ błędów na drukarce _przed_ ich Z wydrukiem cena 20zl wieksza :-) 6) Prostym testem na to, czy serwisant potrafi zdiagnozować problem to Hm, patrze sobie w instrukcje od Mondeo, angielskiego .. nie ma w indeksie CEL. Nie ma wymienionej wsrod wskaznikow. Ba - wydaje mi sie ze w ogole nie ma takiej lampki. Dlatego też jeżeli już ręce opadają, to zadajcie chociaż sobie trud i Niestety, ale odpowiedz moze byc: jak pan chcesz to jedz se pan do ASO. Mechanikow starej daty elektronika troche przerasta, mechanikow nowej daty przerastaja koszta - czas sie rozgladac za kredytem na nowy samochod :-) czy najpierw zbiera dane z oględzin instalacji i z komputera, czy zapali Hi hi - nie wolno mu wlaczyc silnika ! Bo co bedzie jak wybuchnie ? J. |
|
Data: 2010-08-12 22:24:31 | |
Autor: Sylwester Łazar | |
CEL | |
Hm, patrze sobie w instrukcje od Mondeo, angielskiego .. nie ma wA co jest? Bo ja mam w niemieckiej: AUTODIAGNOSE Leuchtet, wenn eine Stoerung am Foerder-/Zuendsystem auftritt. Ale to też samochód na F :-) Ja je lubie. -- pozdrawiam Sylwester Łazar http://www.alpro.pl http://www.rimu.pl -oprogramowanie do edycji schematów i projektowania PCB |
|
Data: 2010-08-12 22:38:17 | |
Autor: J.F. | |
CEL | |
On Thu, 12 Aug 2010 22:24:31 +0200, Sylwester Łazar wrote:
Hm, patrze sobie w instrukcje od Mondeo, angielskiego .. nie ma wA co jest? http://jfox.republika.pl/moto/Mondeo_Handbook_ENG.pdf Wydaje mi sie ze nic. Tak czy inaczej - "CEL" pierwszy raz slysze. To i mechanik ma prawo nie znac, mimo ze lampke zna. J. |
|
Data: 2010-08-12 23:09:47 | |
Autor: Sylwester Łazar | |
CEL | |
Tak czy inaczej - "CEL" pierwszy raz slysze. To i mechanik ma prawoPrawo ma, ale ma też obowiązek naprawić samochód. Często korzystamy z praw, a o obowiązkach zapominamy:-) Chodzi mi o to, że lepiej gościa wybadać jak zareaguje, aby samochód uratować. Widziałeś te lamki w Google? Chyba połowa ma napisane Check Engine. Jak się powie mechanikowi, że CEL/MIF mi się zapala, to też fajnie posłuchać, jak z tego wybrnie. S. |
|
Data: 2010-08-12 23:16:01 | |
Autor: Sylwester Łazar | |
CEL | |
http://jfox.republika.pl/moto/Mondeo_Handbook_ENG.pdfU Ciebie jest kluczyk: "Service due" na stronie 64 (Acrobat Reader 35) "Service intervals" na stronie 18 (AR12) W sieci znalazłem taki opis: "The computer or ECM constantly tests operation of all sensors and components. When any of the sensor signals is missing or out of normal range, the ECM sets a fault and illuminates the "Check Engine" or "Service Engine Soon" light also called MIL (Malfunction Indication Light) storing the corresponding Diagnostic Trouble Code (DTC) in the ECM memory. " S. |
|
Data: 2010-08-13 00:15:13 | |
Autor: J.F. | |
CEL | |
On Thu, 12 Aug 2010 23:16:01 +0200, Sylwester Łazar wrote:
http://jfox.republika.pl/moto/Mondeo_Handbook_ENG.pdfU Ciebie jest kluczyk: Niby informuje tylko o zblizajacym sie serwisie. W sieci znalazłem taki opis: Zwyklemu kierowcy jakos tego nie napisali. Nie napisali tez ze czym predzej trzeba do serwisu. Za to napisali jak skasowac samemu. Ale "CEL" sie nie pojawia :-) J. |
|
Data: 2010-08-13 08:34:28 | |
Autor: Sylwester Łazar | |
CEL | |
Zwyklemu kierowcy jakos tego nie napisali. Nie napisali tez ze czymBo to Ford. One się nie psują :-) Spróbuj wypiąć jakiś czujnik np. przepływomierz, sonde lambda i zobacz co się pojawi. Lub prościej: - wyciągnij sterownik - odczytaj Flash - potraktuj Idą - zobacz, gdzie i pod jakimi warunkami ustawia ten pin od CEL/MIF/Service czy co tam masz. I już wiesz :-) S. |
|