CO BEDZIE LEPSZE?

Data: 2014-06-25 13:42:55
Autor: BartekK
CO BEDZIE LEPSZE?
W dniu 2014-06-25 13:32, Majka pisze:
Mój komputer został kupiony w 2008, i od tego czasu tylko korzystam, typowy user. Nigdy nie była robiona reinstalacja systemu.
Komputer pracuje coraz wolniej, wydajność spada, coraz dokuczliwsze są reklamy, itd, itp.

Co bardziej pomoĹźe:
a) reinstalacja systemu czyli zmiana z irytującej VISTY na WIN 7

b) zakup ramu, tak by mieć 4 GB (o ile w tym kompie można)
Ramu nigdy za wiele, zwłaszcza jeśli wg poniższych danych:

2046 mb ram
plik wymiany 4333 mb
używa >4GB swapu na dysku - znaczy że i 4GB będzie mało, bo coś ci system zaśmieca.

Moja rada jest prosta i może zmniejszyć koszty, ale wymaga trochę czasu:
- najpierw reinstalacja obecnego systemu, na czysto, na czysty świeżo sformatowany dysk. Jaka vista paskudna jest, to trudno, ale powinna działać jakoś.
- po reinstalacji wyłączenie od razu "przywracania systemu windows" - by nie tworzył zbędnych kopii i punktów przywracania, i niech ściągnie sobie wszystkie windowsupdate jakie potrzeba (będzie kilka restartów i potrwa to trochę)
- jak już nic nie będzie znajdował w windowsupdate, to "oczyszczanie dysku", potem defragmentacja dysku, ewentualnie w ostateczności (jak kto potrzebuje tego) dopiero wtedy na powrót włączenie "przywracania systemu windows"
- używanie tylko przeglądarek (firefox, chrome, wg uznania) z adblockiem, nie używanie gniotów jak oryginalny klient gadu-gadu czy fb komunikator (jest mnóstwo zastępczych darmowych, bez reklam, a jeszcze równocześnie obsługujących wiele kont na raz: gg, facebook komunikator, jabber, tlen i cała reszta)

Jak po takiej operacji - nadal będzie zamulało - sprawdzić użycie pliku wymiany. Jak będzie nadal szaleć po 4GB swap - to zmiana 2GB>4GB ramu i tak nie uratuje przed użytkowaniem swapu, a wręcz jeśli jest ustawiony na domyślne zarządzanie - spowoduje jego prewencyjne zwiększenie...

Jeśli jest możliwość (obecnie nie jest 2x1GB, tylko 1x2GB) - dołożyć tylko 1GB bo tańsze niż 2GB lub 4GB (by mieć 3GB ramu), bo i tak system 32bit więcej niż te ~3.2GB nie użyje, a zawsze to coś.

Koszt zakupu win7 (nawet home, oem) będzie spory, więc pomyśłałbym o tym na samym końcu, jeśli wszystko inne zawiedzie. Raczej oszacowałbym najpierw użycie dysku twardego - i jego ewentualną wymianę (a na SSD to już w ogóle super by było), bo to element mechaniczny, zużywający się, a w dodatku nowe są wydajniejsze niż coś z 2008r (w dodatku zajechane swapowaniem przez te 6 lat). Zwłaszcza że nawet kupując win7 - i instalując go na 2GB ramu, by sobie swapował na tym starym zajechanym hdd - nadal należałoby pomyśleć o nowym dysku...

Data: 2014-06-25 12:02:02
Autor: pueblo
CO BEDZIE LEPSZE?
Witaj BartekK, 25 cze 2014 w news:loecso$u3b$1node1.news.atman.pl
napisałeś/aś:
2046 mb ram
plik wymiany 4333 mb
uzywa >4GB swapu na dysku - znaczy ze i 4GB bedzie malo, bo cos ci system zasmieca.

Pytanie, czy rzeczywiście używa tyle pliku wymiany, czy może ktoś ustawił taki niestandardowy rozmiar, a użycie wcale nie jest takie wysokie. O ile się nie mylę system zwykle ustawia startowy rozmiar swapu na równy ilości RAM

- po reinstalacji wylaczenie od razu "przywracania systemu windows"
- by nie tworzyl zbednych kopii i punkt˘w przywracania, i niech

Nie wiem w czym miałoby to pomóc? Punkty przywracania nie są przecież robione co chwilę, a w końcu zdarzy się sytuacja, że będzie żal, że nie było jakiegokolwiek punktu przywracania. Przecież przywracanie systemu nie ma żadnego wpływu na ogólną wydajność, pomijając np. trochę dłuższą instalację jakiegoś programu itp. kiedy to taki punkt się tworzy z automatu.

Data: 2014-06-25 19:23:10
Autor: BartekK
CO BEDZIE LEPSZE?
W dniu 2014-06-25 14:02, pueblo pisze:
[...]

Czytaj ze zrozumieniem.
1. instalacja czystego Windows
2. wyłączenie "przywracania"
3. włączenie windowsupdate i ściągnięcie/instalacja wszystkich poprawek
4. czyszczenie dysku i defragmentacja
5. (ewentualne) włączenie przywracania.

Chodzi o to, by nie było włączonego przywracania na czas instalacji windowsupdate, bo to powoduje:
a) wielokrotnie dłuĹźszą instalację, zwłaszcza jak jest pierdylion KB  do zainstalowania (bo ten genialny system dla kaĹźdej oddzielnej poprawki tworzy kopie i punkt przywracania itd)
b) totalną deframento-sieczkę na dysku, rozrośnięcie się SystemVolumeInformation, co powoduje znaczne spowolnienie systemu plików.
Potem, jak ktoś lubi/potrzebuje, może sobie "przywracanie" włączyć i punkt przywracania utworzyć.

Data: 2014-06-25 20:19:44
Autor: pueblo
CO BEDZIE LEPSZE?
Witaj BartekK, 25 cze 2014 w news:lof0qn$iv9$1node1.news.atman.pl
napisałeś/aś:
Czytaj ze zrozumieniem.
Fakt - przeoczyłem sens twojej wypowiedzi

Data: 2014-06-29 23:48:31
Autor: Majka
CO BEDZIE LEPSZE?
W dniu środa, 25 czerwca 2014 13:42:55 UTC+2 użytkownik BartekK napisał:

> [...]

Koszt zakupu win7 (nawet home, oem) będzie spory, więc pomyśłałbym o tym na samym końcu, jeśli wszystko inne zawiedzie. Raczej oszacowałbym najpierw użycie dysku twardego - i jego ewentualną wymianę (a na SSD to już w ogóle super by było), bo to element mechaniczny, zużywający się, a w dodatku nowe są wydajniejsze niż coś z 2008r (w dodatku zajechane swapowaniem przez te 6 lat). Zwłaszcza że nawet kupując win7 - i instalując go na 2GB ramu, by sobie swapował na tym starym zajechanym hdd - nadal należałoby pomyśleć o nowym dysku...

Bardzo dziękuję, zwłaszcza za opis krok po kroku reinstalacji Visty i optymalizacji pracy po reinstalacji - bardzo cenne.
RAM - jakie kości są w komputerze dopiero sprawdzę, albo jakiś program (np. aida32) albo odkręcę pokrywę pod laptopem. Wtedy zakupię tak jak piszesz, 2GB lub 1GB jeśli będzie można taniej.

Co do przeglądarek i komunikatorów: używam jedynie Chrome/Google, a z komunikatorów niczego poza czatem w samym @gmailu.

Wymiana ewentualna dysku na SSD:
czy na podstawie danych komputera (HP Pavilion DV6000) może mi ktoś wskazać rubrykę/dział dysków SSD które będą pasowały do mojego laptopa? Jakie to załącze, czy interfejs, czy cokolwiek co jest ważne, żeby kupić odpowiedni dysk?
I czy taki dysk wystarczy włożyć/wpiąć do laptopa i wszystko działa już (oczywiście reinstalacja systemu, to wiem, ale czy nie będzie taka wymiana skomplikowana bardziej)?

Majka

Data: 2014-06-30 09:58:10
Autor: BartekK
CO BEDZIE LEPSZE?
W dniu 2014-06-30 08:48, Majka pisze:
[...]
Tam jest zwykły najzwyklejszy dysk 2.5" sata, praktycznie każdy ssd pasuje. Zostaje tylko ocenić wielkość (pojemność) tego ssd potrzebną po zajętości obecnego dysku, albo ocenić - co bez sensu się składuje na obecnym dysku (filmy, muzyka, nie-zgrane na kopie zapasowe jakieś zdjęcia i filmy z wakacji z 5 lat itd. Tego nie ma sensu trzymać na SSD, zgrać na zewnętrzny dysk, albo na płytki - swój "stary" dysk po zdemontowaniu z laptopa wrzucasz do jakieś obudowy 2.5" usb i masz dodatkowy dysk przenośny do trzymania takich śmieci, do których dostęp potrzebny rzadko, a prędkość dostępu nie jest newralgiczna...

I czy taki dysk wystarczy włożyć/wpiąć do laptopa i wszystko działa już (oczywiście reinstalacja systemu, to wiem, ale czy nie będzie taka wymiana skomplikowana bardziej)?
https://www.youtube.com/watch?v=Jf7FRzscHhU
Otwierasz, wyciągasz ramkę z dyskiem, odkręcasz stary dysk od ramki, przykręcasz nowy, wkładasz ramkę na swoje miejsce. Gotowe. No i reinstalacja systemu.

--
| Bartłomiej Kuźniewski

CO BEDZIE LEPSZE?