CO2 w układzie chłodzenia

Data: 2016-08-31 03:06:32
Autor: Pablo Eldiablo
CO2 w układzie chłodzenia
Czołem

pytanie za 100 punktów: czy obecność CO2 w układzie chłodzenia (test chemiczny) zawsze musi oznaczać walniętą uszczelkę pod głowicą?

Pacjent to L200 2,5 did. 3 tys. km temu po przegrzaniu silnika pękła głowica, olej dostał się do układu chłodzenia..
Naprawa - wymiana głowicy, zasyfionej chłodnicy, pompy wody, większości przewodów ukł. chłodzenia. Co się dało, było kilkukrotnie płukane chemią. Niestety na pewno w kanałach silnika, nagrzewnicy itp. nieco masła olejowego zostało.

Teraz po przejechaniu ok. 3k km zrobiłem test chemiczny na obecność CO2 w układzie chłodzenia - i niestety już po drugim zassaniu czynnik zmienił barwę.

Silnik pracuje normalnie, w płynie chłodzącym nie ma masła, olej wygląda normalnie, nic się nie zbiera pod korkiem, temperatura równo w połowie skali...

Czy obecność dwutlenku węgla może być spowodowana resztkami oleju, które nie zostały dopłukane z kanalików i zakamarków układu po pierwszej awarii? Czy jednak powinienem się przejmować i póki jeszcze nie walnęło konkretnie, rwać znowu głowicę?... :( Nie muszę chyba dodawać, że koszty są potężne, żeby to porządnie zrobić...

pablo

Data: 2016-08-31 09:50:39
Autor: Zenek Kapelinder
CO2 w układzie chłodzenia
Zastanow sie o odpowiedz. Czy jest jakies inne zrodlo dwutlenku wegla w silniku?

Data: 2016-08-31 12:52:43
Autor: Kaczin
CO2 w układzie chłodzenia
W dniu 31.08.2016 o 12:06, Pablo Eldiablo pisze:
[...]

Jakim konkretnym testem sprawdzałeś obecność CO2?

--
Kaczin

Data: 2016-08-31 04:48:52
Autor: Pablo Eldiablo
CO2 w układzie chłodzenia
W dniu środa, 31 sierpnia 2016 12:52:45 UTC+2 użytkownik Kaczin napisał:

Jakim konkretnym testem sprawdzałeś obecność CO2?

-- Kaczin

Takim:
http://allegro.pl/tester-co2-szczelnosci-uszczelki-glowicy-jonnesway-i6425344559.html

Płyn z niebieskiego odbarwia się na zielono po reakcji z CO2.

pablo

Data: 2016-08-31 19:37:02
Autor: Kaczin
CO2 w układzie chłodzenia
W dniu 31.08.2016 o 13:48, Pablo Eldiablo pisze:
[...]

Nigdzie nie mogę znaleźć składu tego płynu. Możesz zrobić mały test i dodać do odrobiny świeżego (niebieskiego) płynu kroplę octu a potem opisać czy coś się stało?

--
Kaczin

Data: 2016-08-31 19:57:00
Autor: TomN
CO2 w układzie chłodzenia
Kaczin w <news:nq74jt$s4d$1dont-email.me>:

[...]

Eeeee,
<http://www.uview.com/site/ywd_uview/assets/pdf/msds_combustion_leak_tester_fluid_apr13.pdf>

 Możesz zrobić mały test i
dodać do odrobiny świeżego (niebieskiego) płynu kroplę octu a potem opisać czy coś się stało?

Wydzieli sie CO2 z reakcji i troche ciepła a płyn zmieni kolor :P

--
'Tom N'

Data: 2016-08-31 21:07:33
Autor: Kaczin
CO2 w układzie chłodzenia
W dniu 31.08.2016 o 19:57, TomN pisze:
[...]

Hmm.. za dużo szczegółów tam nie ma :< węglan sodu i tajemniczy składnik.

 Możesz zrobić mały test i
dodać do odrobiny świeżego (niebieskiego) płynu kroplę octu a potem
opisać czy coś się stało?

Wydzieli sie CO2 z reakcji i troche ciepła a płyn zmieni kolor :P

Czyli płyn reaguje również na kwasy, powiadasz.
Bardzo możliwe.

A ty Pablo, nie kleiłeś czegoś w tym silikonem "octowym"?

--
Kaczin

Data: 2016-09-01 12:47:14
Autor: Pablo Eldiablo
CO2 w układzie chłodzenia
W dniu środa, 31 sierpnia 2016 21:07:34 UTC+2 użytkownik Kaczin napisał:
W dniu 31.08.2016 o 19:57, TomN pisze:
> Kaczin w
[...]

Czyli płyn reaguje również na kwasy, powiadasz.
Bardzo możliwe.

A ty Pablo, nie kleiłeś czegoś w tym silikonem "octowym"?

Ja nic nie kleiłem - ale warsztat, który mi zmieniał głowicę - możliwe. Tzn. tak: na pewno został użyty _jakiś_ silikon do uszczelnienia głowicy, w sumie nie wiem, jczy potrzebnie czy nie - bo założona jest nowa oryginalna uszczelka + komplet nowych oryginalnych śrub Mitsu. Ale wątpię, by ta odrobina silikonu tak szybko zareagowała z testerem na korku chłodnicy. Jeśli już - to czy resztki wypłukiwanego oleju krążące w układzie chłodzenia mogły zareagować w taki sposób?..

pablo

Data: 2016-09-04 14:45:18
Autor: Pawel \"O'Pajak\"
CO2 w układzie chłodzenia
Powitanko,

na pewno został użyty _jakiś_ silikon do uszczelnienia głowicy

Jesli musieli uzyc silikonu, to znaczy, ze nie chcialo im sie glowicy planowac i dlugo z tym nie pojezdzisz. Zmien warsztat.

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa

Data: 2016-09-01 21:30:32
Autor: t-1
CO2 w układzie chłodzenia
W dniu 31.08.2016 o 21:07, Kaczin pisze:

Hmm.. za dużo szczegółów tam nie ma :< węglan sodu i tajemniczy składnik.

Wywar z czerwonej kapusty.

Data: 2016-09-03 15:44:34
Autor: Zenek Kapelinder
CO2 w układzie chłodzenia
Jeszcze sie spytaj czy jeze w okolicy na kwasno nie pierdza.

Data: 2016-09-01 12:41:07
Autor: Pablo Eldiablo
CO2 w układzie chłodzenia
W dniu środa, 31 sierpnia 2016 19:37:02 UTC+2 użytkownik Kaczin napisał:

> [...]

Nigdzie nie mogę znaleźć składu tego płynu. Możesz zrobić mały test i dodać do odrobiny świeżego (niebieskiego) płynu kroplę octu a potem opisać czy coś się stało?

Tester nie był mój - spróbuję podpytać warsztat, czy nie zrobią takiego testu w wolnej chwili. Jak znam życie - pracujący ludzie nie mają wolnych chwil, więc... ;-)

Czego można wg Ciebie się spodziewać po teście z octem? Raczej słabym byłem chemikiem ;-))

pablo

Data: 2016-09-01 22:25:18
Autor: Kaczin
CO2 w układzie chłodzenia
W dniu 01.09.2016 o 21:41, Pablo Eldiablo pisze:
[...]

Podejrzewam (tylko podejrzewam), że ten test wykrywa po prostu zakwaszenie płynu chłodniczego. Jeśli to prawda to każdy kwas wywoła zmianę koloru, ocet, sok z cytryny, sok z kiszonej kapusty, etc.
Ma to nieco sensu bo rzeczywiście jeśli do płynu dostaje się CO2, to płyn zostaje delikatnie zakwaszony.
Tyle, że tanie silikony utwardzają się właśnie w ten sposób, że wydzielają kwas octowy (ocet) i to może być przyczyną fałszywego alarmu.
Czy kolor testera był podobny do tego?
https://s3.amazonaws.com/classconnection/626/flashcards/6555626/jpg/bromothymol_blue_colors-14A6427A38E1BA2B18B.jpg

--
Kaczin

Data: 2016-09-04 03:20:11
Autor: Pablo Eldiablo
CO2 w układzie chłodzenia
W dniu czwartek, 1 września 2016 22:25:19 UTC+2 użytkownik Kaczin napisał:

> [...]

Tyle, że tanie silikony utwardzają się właśnie w ten sposób, że wydzielają kwas octowy (ocet) i to może być przyczyną fałszywego alarmu.

Nie, tester przed użyciem był niebiesko-granatowo-fioletowy ;-) coś a'la dykta ;-)
Po zassaniu gazu z płynu chłodzącego (nie płynu) - zmienił barwę na bladozielony.

Data: 2016-08-31 18:29:39
Autor: PiteR
CO2 w układzie chłodzenia
na  ** p.m.s **  Pablo Eldiablo pisze tak:

[...]

Raczej nie. Może masz przedmuch ale mikro.

Czy jednak powinienem się przejmować i póki jeszcze nie walnęło
konkretnie, rwać znowu głowicę?... :( Nie muszę chyba dodawać, że
koszty są potężne, żeby to porządnie zrobić...

Ja bym jeszcze nie rwał. Co ja bym zrobił osobiscie na własne ryzyko. Poobserwowałbym co się dzieje. Daleko nie wyjeżdzał z miasta.

Jeździłbym z włączonym nawiewem czy nie stygnie. Czy nie twardnieją węże jak kamień. Czy nie przybywa oleju. Czy nie ubywa płynu. Czy płyn nie opada a po zgaszeniu silnika nie podnosi się. Czy nie dymi na biało. Czy nie stuka rano przy zapalaniu.

Małe majonezy na korku to ja z przymrużeniem oka traktuję bo zawsze
mam tam trochę a sytuacja sie nie pogarsza latami i auto jeździ.

Zmieniałem osobiście dwa razy uszczelkę (w benzynowym), nigdy nie planowałem głowicy i było dobrze. W dieslu większe wymagania :/ Uszczelki używałem Elringa.

Możesz też przejechać się z manometrem tak jak to pokazują tutaj.

http://tinyurl.com/gubfj6a

--
Ausfahrt. The biggest city in Germany.

Data: 2016-09-03 22:25:30
Autor: Marek
CO2 w układzie chłodzenia
On Wed, 31 Aug 2016 03:06:32 -0700 (PDT), Pablo Eldiablo <pabloeldiablo333@gmail.com> wrote:
Pacjent to L200 2,5 did. 3 tys. km temu po przegrzaniu silnika pęk?
?a głowica

Jaki miał przebieg, gdy zdarzyło się to przegrzanie? Czy był zainstalowany ten fabryczny moduł zwiększający moc?

--
Marek

Data: 2016-09-04 03:13:17
Autor: Pablo Eldiablo
CO2 w układzie chłodzenia
W dniu sobota, 3 września 2016 22:25:34 UTC+2 użytkownik Marek napisał:
> [...]

Jaki miał przebieg, gdy zdarzyło się to przegrzanie? Czy był zainstalowany ten fabryczny moduł zwiększający moc?

Ok. 245 kkm, bez chipa, fabryczne 100KW.

Data: 2016-09-04 14:26:48
Autor: Marek
CO2 w układzie chłodzenia
On Sun, 4 Sep 2016 03:13:17 -0700 (PDT), Pablo Eldiablo <pabloeldiablo333@gmail.com> wrote:
Ok. 245 kkm, bez chipa, fabryczne 100KW.

miał już tą nową (zmodyfikowaną) uszczelkę pod głowicą czy jeszcze starą?

--
Marek

Data: 2016-09-05 01:32:38
Autor: Pablo Eldiablo
CO2 w układzie chłodzenia
W dniu niedziela, 4 września 2016 14:26:57 UTC+2 użytkownik Marek napisał:
On Sun, 4 Sep 2016 03:13:17 -0700 (PDT), Pablo Eldiablo <> wrote:
> Ok. 245 kkm, bez chipa, fabryczne 100KW.

miał już tą nową (zmodyfikowaną) uszczelkę pod głowicą czy jeszcze starą?

Miał oryginalną, więc sprzed modyfikacji, zmianione zostały chyba w 2010. Nowa została oryginalna Mitsu - już ta wzmocniona.

Data: 2016-09-04 03:14:46
Autor: Pablo Eldiablo
CO2 w układzie chłodzenia