CO2 w układzie chłodzenia

Data: 2016-08-31 12:52:43
Autor: Kaczin
CO2 w układzie chłodzenia
W dniu 31.08.2016 o 12:06, Pablo Eldiablo pisze:
Czołem

pytanie za 100 punktów: czy obecność CO2 w układzie chłodzenia (test chemiczny) zawsze musi oznaczać walniętą uszczelkę pod głowicą?

Pacjent to L200 2,5 did. 3 tys. km temu po przegrzaniu silnika pękła głowica, olej dostał się do układu chłodzenia.
Naprawa - wymiana głowicy, zasyfionej chłodnicy, pompy wody, większości przewodów ukł. chłodzenia. Co się dało, było kilkukrotnie płukane chemią. Niestety na pewno w kanałach silnika, nagrzewnicy itp. nieco masła olejowego zostało.

Teraz po przejechaniu ok. 3k km zrobiłem test chemiczny na obecność CO2 w układzie chłodzenia - i niestety już po drugim zassaniu czynnik zmienił barwę.

Silnik pracuje normalnie, w płynie chłodzącym nie ma masła, olej wygląda normalnie, nic się nie zbiera pod korkiem, temperatura równo w połowie skali...

Czy obecność dwutlenku węgla może być spowodowana resztkami oleju, które nie zostały dopłukane z kanalików i zakamarków układu po pierwszej awarii? Czy jednak powinienem się przejmować i póki jeszcze nie walnęło konkretnie, rwać znowu głowicę?... :( Nie muszę chyba dodawać, że koszty są potężne, żeby to porządnie zrobić...

pablo

Jakim konkretnym testem sprawdzałeś obecność CO2?

--
Kaczin

Data: 2016-08-31 04:48:52
Autor: Pablo Eldiablo
CO2 w układzie chłodzenia
W dniu środa, 31 sierpnia 2016 12:52:45 UTC+2 użytkownik Kaczin napisał:

Jakim konkretnym testem sprawdzałeś obecność CO2?

-- Kaczin

Takim:
http://allegro.pl/tester-co2-szczelnosci-uszczelki-glowicy-jonnesway-i6425344559.html

Płyn z niebieskiego odbarwia się na zielono po reakcji z CO2.

pablo

Data: 2016-08-31 19:37:02
Autor: Kaczin
CO2 w układzie chłodzenia
W dniu 31.08.2016 o 13:48, Pablo Eldiablo pisze:
[...]

Nigdzie nie mogę znaleźć składu tego płynu. Możesz zrobić mały test i dodać do odrobiny świeżego (niebieskiego) płynu kroplę octu a potem opisać czy coś się stało?

--
Kaczin

Data: 2016-08-31 19:57:00
Autor: TomN
CO2 w układzie chłodzenia
Kaczin w <news:nq74jt$s4d$1dont-email.me>:

[...]

Eeeee,
<http://www.uview.com/site/ywd_uview/assets/pdf/msds_combustion_leak_tester_fluid_apr13.pdf>

 Możesz zrobić mały test i
dodać do odrobiny świeżego (niebieskiego) płynu kroplę octu a potem opisać czy coś się stało?

Wydzieli sie CO2 z reakcji i troche ciepła a płyn zmieni kolor :P

--
'Tom N'

Data: 2016-08-31 21:07:33
Autor: Kaczin
CO2 w układzie chłodzenia
W dniu 31.08.2016 o 19:57, TomN pisze:
[...]

Hmm.. za dużo szczegółów tam nie ma :< węglan sodu i tajemniczy składnik.

 Możesz zrobić mały test i
dodać do odrobiny świeżego (niebieskiego) płynu kroplę octu a potem
opisać czy coś się stało?

Wydzieli sie CO2 z reakcji i troche ciepła a płyn zmieni kolor :P

Czyli płyn reaguje również na kwasy, powiadasz.
Bardzo możliwe.

A ty Pablo, nie kleiłeś czegoś w tym silikonem "octowym"?

--
Kaczin

Data: 2016-09-01 12:47:14
Autor: Pablo Eldiablo
CO2 w układzie chłodzenia
W dniu środa, 31 sierpnia 2016 21:07:34 UTC+2 użytkownik Kaczin napisał:
W dniu 31.08.2016 o 19:57, TomN pisze:
> Kaczin w
[...]

Czyli płyn reaguje również na kwasy, powiadasz.
Bardzo możliwe.

A ty Pablo, nie kleiłeś czegoś w tym silikonem "octowym"?

Ja nic nie kleiłem - ale warsztat, który mi zmieniał głowicę - możliwe. Tzn. tak: na pewno został użyty _jakiś_ silikon do uszczelnienia głowicy, w sumie nie wiem, jczy potrzebnie czy nie - bo założona jest nowa oryginalna uszczelka + komplet nowych oryginalnych śrub Mitsu. Ale wątpię, by ta odrobina silikonu tak szybko zareagowała z testerem na korku chłodnicy. Jeśli już - to czy resztki wypłukiwanego oleju krążące w układzie chłodzenia mogły zareagować w taki sposób?..

pablo

Data: 2016-09-04 14:45:18
Autor: Pawel \"O'Pajak\"
CO2 w układzie chłodzenia
Powitanko,

na pewno został użyty _jakiś_ silikon do uszczelnienia głowicy

Jesli musieli uzyc silikonu, to znaczy, ze nie chcialo im sie glowicy planowac i dlugo z tym nie pojezdzisz. Zmien warsztat.

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa

Data: 2016-09-01 21:30:32
Autor: t-1
CO2 w układzie chłodzenia
W dniu 31.08.2016 o 21:07, Kaczin pisze:

Hmm.. za dużo szczegółów tam nie ma :< węglan sodu i tajemniczy składnik.

Wywar z czerwonej kapusty.

Data: 2016-09-03 15:44:34
Autor: Zenek Kapelinder
CO2 w układzie chłodzenia
Jeszcze sie spytaj czy jeze w okolicy na kwasno nie pierdza.

Data: 2016-09-01 12:41:07
Autor: Pablo Eldiablo
CO2 w układzie chłodzenia
W dniu środa, 31 sierpnia 2016 19:37:02 UTC+2 użytkownik Kaczin napisał:

> [...]

Nigdzie nie mogę znaleźć składu tego płynu. Możesz zrobić mały test i dodać do odrobiny świeżego (niebieskiego) płynu kroplę octu a potem opisać czy coś się stało?

Tester nie był mój - spróbuję podpytać warsztat, czy nie zrobią takiego testu w wolnej chwili. Jak znam życie - pracujący ludzie nie mają wolnych chwil, więc... ;-)

Czego można wg Ciebie się spodziewać po teście z octem? Raczej słabym byłem chemikiem ;-))

pablo

Data: 2016-09-01 22:25:18
Autor: Kaczin
CO2 w układzie chłodzenia
W dniu 01.09.2016 o 21:41, Pablo Eldiablo pisze:
[...]

Podejrzewam (tylko podejrzewam), że ten test wykrywa po prostu zakwaszenie płynu chłodniczego. Jeśli to prawda to każdy kwas wywoła zmianę koloru, ocet, sok z cytryny, sok z kiszonej kapusty, etc.
Ma to nieco sensu bo rzeczywiście jeśli do płynu dostaje się CO2, to płyn zostaje delikatnie zakwaszony.
Tyle, że tanie silikony utwardzają się właśnie w ten sposób, że wydzielają kwas octowy (ocet) i to może być przyczyną fałszywego alarmu.
Czy kolor testera był podobny do tego?
https://s3.amazonaws.com/classconnection/626/flashcards/6555626/jpg/bromothymol_blue_colors-14A6427A38E1BA2B18B.jpg

--
Kaczin

Data: 2016-09-04 03:20:11
Autor: Pablo Eldiablo
CO2 w układzie chłodzenia
W dniu czwartek, 1 września 2016 22:25:19 UTC+2 użytkownik Kaczin napisał:

> [...]

Tyle, że tanie silikony utwardzają się właśnie w ten sposób, że wydzielają kwas octowy (ocet) i to może być przyczyną fałszywego alarmu.

Nie, tester przed użyciem był niebiesko-granatowo-fioletowy ;-) coś a'la dykta ;-)
Po zassaniu gazu z płynu chłodzącego (nie płynu) - zmienił barwę na bladozielony.

CO2 w układzie chłodzenia