Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Cala prawda, cala dobe o autach elektrycznych cz. 5.

Cala prawda, cala dobe o autach elektrycznych cz. 5.

Data: 2020-09-03 10:29:42
Autor: T.
Cala prawda, cala dobe o autach elektrycznych cz. 5.
W dniu 2020-09-02 o 23:02, K pisze:
Ciekawy test co sie stanie jak sie wyjezdzi akumulator do zera:
https://www.youtube.com/watch?v=ZH7V2tU3iFc

Jest prawdziwy zasieg:
Mercedes przejechal 75% z deklarowanego zasiegu.
Audi 81%
Nissan 87%
Jaguar 76%
Kia 90%
Tesla 78%

Po naladowaniu do pelna, przez noc "ucieka" 4-5%. Mozna sie zdziwic
zostawiajac auto na dwa tygodnie na parkingu pod lotniskiem.

Jest zebranie o prad w pubie.

Jest iPace, Nissan i Tesla, ktore jezdza mimo, ze komputer pokazuje brak
pradu i zerowy zasieg (Ta slynna przewaga nad niedokladnym wskazaniem w
spalinowych :)

Auto nie wskaze ladowarki jesli nie jest wlaczona nawigacja ale to
najmniejszy problem.

Tesla wygrala ale ostatni odcinek jechala autostrada 40mph.

No i najwieksza wada, oprocz Kia wszystkie auta nie daja sie pchnac po
kompletnym wyczerpaniu akumulatorow. Mercedes da sie popchnac na krotkim
odcinku jesli ktos siedzi na fotelu kierowcy. Holowanie odpada z powodu
mozliwosci uszkodzenia silnikow, wyjatkiem jest Tesla, ktora ma tryb
holowania.


Czy mechanik samochodowy obsługujący auto elektryczne musi mieć jakieś uprawnienia elektryczne np. SEP? Napięcia tam są małe, ale prądy chyba spore... Z drugiej strony to prąd stały, raczej bezpieczny. Tylko nie wiem, czy silniki są zasilane takim prądem czy jest tam przetwornica, a silniki są na prąd przemienny?

T.

Data: 2020-09-03 09:44:00
Autor: K
Cala prawda, cala dobe o autach elektrycznych cz. 5.
On 03/09/2020 09:29, T. wrote:

Czy mechanik samochodowy obsługujący auto elektryczne musi mieć jakieś uprawnienia elektryczne np. SEP? Napięcia tam są małe, ale prądy chyba spore... Z drugiej strony to prąd stały, raczej bezpieczny. Tylko nie wiem, czy silniki są zasilane takim prądem czy jest tam przetwornica, a silniki są na prąd przemienny?

T.

Kiedys bylem w wulkanizacji i byla tabliczka, ze nie robia elektrycznych bo nie maja stanowiska dla nich. Nie wiem czy to kwestia braku szkolen, strachu czy faktycznie trzeba taki samochod jakos dodatkowo uziemic z jakiegos gniazda serwisowego.

Data: 2020-09-03 11:13:47
Autor: J.F.
Cala prawda, cala dobe o autach elektrycznych cz. 5.
Użytkownik "K"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:riqach$sb8$1$horizn@news.chmurka.net...
On 03/09/2020 09:29, T. wrote:nie
Czy mechanik samochodowy obsługujący auto elektryczne musi mieć jakieś uprawnienia elektryczne np. SEP? Napięcia tam są małe, ale prądy chyba spore... Z drugiej strony to prąd stały, raczej bezpieczny. Tylko nie

Bynajmniej - wrecz bardziej niebezpieczny.

wiem, czy silniki są zasilane takim prądem czy jest tam przetwornica, a silniki są na prąd przemienny?

Jak najbardziej jest przetwornica, a w zasadzie falownik i silniki sa zasilane pradem zmiennym.
Co nie zmienia, ze gdzies tam pod maska i obudowami sa kable pod duzym napieciem.

Kiedys bylem w wulkanizacji i byla tabliczka, ze nie robia elektrycznych bo nie maja stanowiska dla nich. Nie wiem czy to kwestia braku szkolen, strachu czy faktycznie trzeba taki samochod jakos dodatkowo uziemic z jakiegos gniazda serwisowego.

Elektrycznie do wymiany opon to on nie wymaga nic.

Ale ... glupie podniesienie na podnosniku to juz wyzwanie, jesli pod autem sa baterie.
Trzeba wiedziec gdzie mozna podeprzec, wiec szkolenia, trzeba wiedziec, ze jak spadnie z podpory  to sie nie da ukryc, trzeba miec odpowiednia gasnice itp :-)

Wiec sie boja, albo po prostu zazdroszcza darmowej jazdy :-)

No i moze jakies dodatkowe patenty miewaja te samochody - specjalnie felgi, piasty, sruby, czujniki cisnienia ... choc watpie, aby kierowca w trasie nie mogl dziurawego kola zmienic.

J.

Data: 2020-09-03 11:22:18
Autor: _Master_
Cala prawda, cala dobe o autach elektrycznych cz. 5.
W dniu 2020-09-03 o 11:13, J.F. pisze:
Trzeba wiedziec gdzie mozna podeprzec, wiec szkolenia

Ubawiłem się po pachy ;-)

Data: 2020-09-04 07:49:39
Autor: J.F.
Cala prawda, cala dobe o autach elektrycznych cz. 5.
Użytkownik "_Master_"  napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:5f50b5cb$0$551$65785112@news.neostrada.pl...
W dniu 2020-09-03 o 11:13, J.F. pisze:
Trzeba wiedziec gdzie mozna podeprzec, wiec szkolenia

Ubawiłem się po pachy ;-)

Ty sie smiej, a jak ktos nie uwaza, to mu do smiechu nie bedzie.
Szkody narobi, ubezpieczenie mu sie wypnie ... firme sobie spali

https://www.youtube.com/watch?v=VPKBfXK_T5A

https://www.youtube.com/watch?v=O2h2RzkWY3c

J.

Data: 2020-09-06 15:48:50
Autor:
Cala prawda, cala dobe o autach elektrycznych cz. 5.


Użytkownik "J.F."  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5f51d574$0$17354$65785112@news.neostrada.pl...

Użytkownik "_Master_"  napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:5f50b5cb$0$551$65785112@news.neostrada.pl...
W dniu 2020-09-03 o 11:13, J.F. pisze:
Trzeba wiedziec gdzie mozna podeprzec, wiec szkolenia

Ubawiłem się po pachy ;-)

Ty sie smiej, a jak ktos nie uwaza, to mu do smiechu nie bedzie.
Szkody narobi, ubezpieczenie mu sie wypnie ... firme sobie spali

https://www.youtube.com/watch?v=VPKBfXK_T5A

https://www.youtube.com/watch?v=O2h2RzkWY3c

Widze, ze pregierzowy zadek tu tez sie osmiesza.

Data: 2020-09-03 12:43:48
Autor: RoMan Mandziejewicz
Cala prawda, cala dobe o autach elektrycznych cz. 5.
Hello T.,

Thursday, September 3, 2020, 10:29:42 AM, you wrote:

W dniu 2020-09-02 o 23:02, K pisze:
Ciekawy test co sie stanie jak sie wyjezdzi akumulator do zera:
https://www.youtube.com/watch?v=ZH7V2tU3iFc

Jest prawdziwy zasieg:
Mercedes przejechal 75% z deklarowanego zasiegu.
Audi 81%
Nissan 87%
Jaguar 76%
Kia 90%
Tesla 78%

Po naladowaniu do pelna, przez noc "ucieka" 4-5%. Mozna sie zdziwic
zostawiajac auto na dwa tygodnie na parkingu pod lotniskiem.

Jest zebranie o prad w pubie.

Jest iPace, Nissan i Tesla, ktore jezdza mimo, ze komputer pokazuje brak
pradu i zerowy zasieg (Ta slynna przewaga nad niedokladnym wskazaniem w
spalinowych :)

Auto nie wskaze ladowarki jesli nie jest wlaczona nawigacja ale to
najmniejszy problem.

Tesla wygrala ale ostatni odcinek jechala autostrada 40mph.

No i najwieksza wada, oprocz Kia wszystkie auta nie daja sie pchnac po
kompletnym wyczerpaniu akumulatorow. Mercedes da sie popchnac na krotkim
odcinku jesli ktos siedzi na fotelu kierowcy. Holowanie odpada z powodu
mozliwosci uszkodzenia silnikow, wyjatkiem jest Tesla, ktora ma tryb
holowania.
Czy mechanik samochodowy obsługujący auto elektryczne musi mieć jakieś
uprawnienia elektryczne np. SEP? Napięcia tam są małe, ale prądy chyba
spore... Z drugiej strony to prąd stały, raczej bezpieczny. Tylko nie wiem, czy silniki są zasilane takim prądem czy jest tam przetwornica, a
silniki są na prąd przemienny?

Zadajesz zadziwiająco naiwne pytania, jak na ZACIEKłego wroga
samochodów elektrycznych.

1. Musi mieć uprawnienia.
2. 400+ V DC to nie jest niskie napięcie. Jest bardzo niebezpieczne.
4. Skąd pomysl, że prąd stały jest bezpieczniejszy? Wojna Edisona z
Teslą była dawno temu i od tamtego czasu już wiemy, że DC jest
niebezpieczniejszy.
5. Silniki są albo asynchroniczne albo BLDC. W obu przypadkach po
drodze masz falownik.

--
Best regards,
 RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

Data: 2020-09-03 12:58:09
Autor: _Master_
Cala prawda, cala dobe o autach elektrycznych cz. 5.
Ale ci sami "mechanicy" nie boją się instalacji LPG?
Przecież to BOMBA w bagażniku. ;-)

Data: 2020-09-03 14:14:00
Autor: abn140
Cala prawda, cala dobe o autach elektrycznych cz. 5.
drodze masz falownik.
no jako nieinteresujacy sie zbytnio to jestem w szoku.
a nie jest tak - no jest przeca - ze falownik traci czesc energii podczas pracy?
i wogole dlaczego tak?
moze jak wkladali lekko przerabiane silniki z innych zastosowan to prad zmienny poczatkowo.
ale obecnie nie da sie zaprojektowac silnika elektrycznego na to co bezposrednio idzie z baterii?
ktos to rozwinie?
gdzie tu fizyka nie pozwala?

Data: 2020-09-03 16:30:18
Autor: J.F.
Cala prawda, cala dobe o autach elektrycznych cz. 5.
Użytkownik "abn140"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:riqmmf$gj6$1@dont-email.me...
drodze masz falownik.

no jako nieinteresujacy sie zbytnio to jestem w szoku.
a nie jest tak - no jest przeca - ze falownik traci czesc energii podczas pracy?
i wogole dlaczego tak?
moze jak wkladali lekko przerabiane silniki z innych zastosowan to prad zmienny poczatkowo.
ale obecnie nie da sie zaprojektowac silnika elektrycznego na to co bezposrednio idzie z baterii?
ktos to rozwinie?

Bo tak naprawde nie ma silnikow na prąd stały.
Cos tam musi przełączac przeplyw pradu - albo komutator tradycyjny, albo elektroniczny, zwany falownikiem.
Elektroniczny lepszy, bo tradycyjny ma swoje wady i kiepskie mozliwosci regulacyjne.

gdzie tu fizyka nie pozwala?

Czy tak calkiem nie pozwala ... musialbym sie zastanowic.
Moze i by sie cos znalazlo, ale wymagajace nierzeczywistych rozwiazan, typu np lewitujacy magnes, bo nie ma go jak zamocowac ...

J.

Data: 2020-09-03 16:39:10
Autor: ToMasz
Cala prawda, cala dobe o autach elektrycznych cz. 5.
W dniu 03.09.2020 o 14:14, abn140 pisze:
drodze masz falownik.
no jako nieinteresujacy sie zbytnio to jestem w szoku.
a nie jest tak - no jest przeca - ze falownik traci czesc energii podczas
pracy?
traci. ale niewiele. znaczy w życiu jest to rząd paru procent, w autach elektrycznych jest technologia nasa więc są to okolice 1% W ogóle w autach elektrycznych zbliżamy się do nadprzewodnictwa w 30°C. :)

ale obecnie nie da sie zaprojektowac silnika elektrycznego na to co
bezposrednio idzie z baterii?

da się, ale (to juz bez jaj) jest nieekonomiczne. Moc wymaga prądu i napięcia. prąd wymaga grubych kabli. więc jeśli kable mają być.... nie grube, to musimy podnieść napięcie. Silnik prądu stałego wymaga komutatora i szczotek, a to są części zużywające i marnujące energię. lepiej jest (w uproszczeniu) zrobić silnik taki jak masz w komputerowym wiatraczku,  albo od razu silnik prądu przemiennego. w samochodzie te silniki nie będą się kręciły ze stałą prędkością. A że ich prędkość (upraszczam) jest zależna od częstotliwości napięcia, stosujemy falowniki, sterowniki, w których tą częstotliwość możemy płynnie zmieniać. Dzięki temu masz prawie maksymalny moment obrotowy niemalże od 0 do maksymalnej prędkości obrotowej.
Tak przy okazji. w najszybszych ładowarkach, mimo wysokiego napięcia, jedna żyła (sama miedź) powinna być grubości kciuka. A teraz wyobraź sobie jakie kable pójdą z elektrowni/podstacji do takiej ładowarki wielostanowiskowej, usytuowanej przy autostradzie a1, gdzie obecnie tankuje 1 pojazd na 1 minutę.
ToMasz

Data: 2020-09-03 17:05:40
Autor: RoMan Mandziejewicz
Cala prawda, cala dobe o autach elektrycznych cz. 5.
Hello abn140,

Thursday, September 3, 2020, 2:14:00 PM, you wrote:

drodze masz falownik.
no jako nieinteresujacy sie zbytnio to jestem w szoku.

To się poucz.

a nie jest tak - no jest przeca - ze falownik traci czesc energii podczas
pracy?
i wogole dlaczego tak?
moze jak wkladali lekko przerabiane silniki z innych zastosowan to prad
zmienny poczatkowo.
ale obecnie nie da sie zaprojektowac silnika elektrycznego na to co bezposrednio idzie z baterii?

Że niby jak? W jaki sposób chciałbyś regulować obroty takiego silnika?

ktos to rozwinie?
gdzie tu fizyka nie pozwala?





--
Best regards,
 RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

Data: 2020-09-03 18:00:16
Autor: ToMasz
Cala prawda, cala dobe o autach elektrycznych cz. 5.
W dniu 03.09.2020 o 17:05, RoMan Mandziejewicz pisze:
Hello abn140,

Thursday, September 3, 2020, 2:14:00 PM, you wrote:

drodze masz falownik.
no jako nieinteresujacy sie zbytnio to jestem w szoku.

To się poucz.

a nie jest tak - no jest przeca - ze falownik traci czesc energii podczas
pracy?
i wogole dlaczego tak?
moze jak wkladali lekko przerabiane silniki z innych zastosowan to prad
zmienny poczatkowo.
ale obecnie nie da sie zaprojektowac silnika elektrycznego na to co
bezposrednio idzie z baterii?

Że niby jak? W jaki sposób chciałbyś regulować obroty takiego silnika?

ktos to rozwinie?
gdzie tu fizyka nie pozwala?
RoMan.... kto jak kto, ale w tym temacie chyba Ty mógłbyś najwięcej powiedzieć. więc albo powiedz/napisz, albo nie kpij że ktoś nie ma wiedzy i tu jej szuka.

ToMasz

Data: 2020-09-03 17:14:51
Autor: K
Cala prawda, cala dobe o autach elektrycznych cz. 5.
On 03/09/2020 17:00, ToMasz wrote:
W dniu 03.09.2020 o 17:05, RoMan Mandziejewicz pisze:
Hello abn140,

Thursday, September 3, 2020, 2:14:00 PM, you wrote:

drodze masz falownik.
no jako nieinteresujacy sie zbytnio to jestem w szoku.

To się poucz.

a nie jest tak - no jest przeca - ze falownik traci czesc energii podczas
pracy?
i wogole dlaczego tak?
moze jak wkladali lekko przerabiane silniki z innych zastosowan to prad
zmienny poczatkowo.
ale obecnie nie da sie zaprojektowac silnika elektrycznego na to co
bezposrednio idzie z baterii?

Że niby jak? W jaki sposób chciałbyś regulować obroty takiego silnika?

ktos to rozwinie?
gdzie tu fizyka nie pozwala?
RoMan.... kto jak kto, ale w tym temacie chyba Ty mógłbyś najwięcej powiedzieć. więc albo powiedz/napisz, albo nie kpij że ktoś nie ma wiedzy i tu jej szuka.

ToMasz

Stare przyzwyczajenia z Elektrody ;)

Data: 2020-09-03 18:31:44
Autor: RoMan Mandziejewicz
Cala prawda, cala dobe o autach elektrycznych cz. 5.
Hello K,

Thursday, September 3, 2020, 6:14:51 PM, you wrote:

[...]

Stare przyzwyczajenia z Elektrody ;)

Ale masz coś do mnie konkretnie, jeśli chodzi o Elektrodę? Bo ja sobie
nie przypominam, żeby na mnie użytkownicy narzekali.

--
Best regards,
 RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

Data: 2020-09-03 20:01:29
Autor: K
Cala prawda, cala dobe o autach elektrycznych cz. 5.
On 03/09/2020 17:31, RoMan Mandziejewicz wrote:
Hello K,

Thursday, September 3, 2020, 6:14:51 PM, you wrote:

[...]

Stare przyzwyczajenia z Elektrody ;)

Ale masz coś do mnie konkretnie, jeśli chodzi o Elektrodę? Bo ja sobie
nie przypominam, żeby na mnie użytkownicy narzekali.


Nie wiem czy do Ciebie konkretnie, nie wchodzilem tam z 10 lat. Ogolnie o poziom wypowiedzi glownych elektronikow kraju mam zastrzezenia gdzie na pytanie typu "Jak cos tam zmierzyc", lub "gdzie szukac przyczyny" odpowiedzi typu "poszukaj sobie w internecie albo w archiwum bo 8 lat temu juz ktos poruszal ten temat... i tez nie dostal odpowiedzi"

Data: 2020-09-04 09:45:36
Autor: RoMan Mandziejewicz
Cala prawda, cala dobe o autach elektrycznych cz. 5.
Hello K,

Thursday, September 3, 2020, 9:01:29 PM, you wrote:

Stare przyzwyczajenia z Elektrody ;)
Ale masz coś do mnie konkretnie, jeśli chodzi o Elektrodę? Bo ja sobie
nie przypominam, żeby na mnie użytkownicy narzekali.
Nie wiem czy do Ciebie konkretnie, nie wchodzilem tam z 10 lat. Ogolnie
o poziom wypowiedzi glownych elektronikow kraju mam zastrzezenia gdzie
na pytanie typu "Jak cos tam zmierzyc", lub "gdzie szukac przyczyny" odpowiedzi typu "poszukaj sobie w internecie albo w archiwum bo 8 lat temu juz ktos poruszal ten temat... i tez nie dostal odpowiedzi"

Czyli Twoja wiedza na temat Elektrody jest podobna do wiedzy na temat
elektroniki w samochodach elektrycznych - znasz jedynie ludowe
bajki...

Zajmuję się elektroniką od dziecka - to jakieś 50 lat. Uczyłem się jej
z takich dziwnych przedmiotów, składających się z wielu kartek papieru.
Nazywaliśmy je książkami. Trzeba było po nie iść do takich budynków, w
których były ich tysiące - to biblioteki. Większości nie rozumiałem i
musiałem szukać innych książek, które nauczą mnie rozumienia tych
bardziej skomplikowanych. Pracuję i muszę uzupełniać wiedzę stale.

Obecnie wiedza jest dostępna bez wychodzenia z domu. Wystarczy tylko
chcieć po nią sięgnąć. Jednak pokolenie rozkapryszonych milenialsów
brzydzi się samodzielnością. Wolą postawę roszczeniową - DAJ GOTOWE!

--
Best regards,
 RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

Data: 2020-09-04 09:13:25
Autor: K
Cala prawda, cala dobe o autach elektrycznych cz. 5.
On 04/09/2020 08:45, RoMan Mandziejewicz wrote:
Hello K,

Thursday, September 3, 2020, 9:01:29 PM, you wrote:

Stare przyzwyczajenia z Elektrody ;)
Ale masz coś do mnie konkretnie, jeśli chodzi o Elektrodę? Bo ja sobie
nie przypominam, żeby na mnie użytkownicy narzekali.
Nie wiem czy do Ciebie konkretnie, nie wchodzilem tam z 10 lat. Ogolnie
o poziom wypowiedzi glownych elektronikow kraju mam zastrzezenia gdzie
na pytanie typu "Jak cos tam zmierzyc", lub "gdzie szukac przyczyny"
odpowiedzi typu "poszukaj sobie w internecie albo w archiwum bo 8 lat
temu juz ktos poruszal ten temat... i tez nie dostal odpowiedzi"

Czyli Twoja wiedza na temat Elektrody jest podobna do wiedzy na temat
elektroniki w samochodach elektrycznych - znasz jedynie ludowe
bajki...

Zajmuję się elektroniką od dziecka - to jakieś 50 lat. Uczyłem się jej
z takich dziwnych przedmiotów, składających się z wielu kartek papieru.
Nazywaliśmy je książkami. Trzeba było po nie iść do takich budynków, w
których były ich tysiące - to biblioteki. Większości nie rozumiałem i
musiałem szukać innych książek, które nauczą mnie rozumienia tych
bardziej skomplikowanych. Pracuję i muszę uzupełniać wiedzę stale.

Obecnie wiedza jest dostępna bez wychodzenia z domu. Wystarczy tylko
chcieć po nią sięgnąć. Jednak pokolenie rozkapryszonych milenialsów
brzydzi się samodzielnością. Wolą postawę roszczeniową - DAJ GOTOWE!


Moja wiedza na temat elektroniki jest znikoma to prawda. Nigdy nie mowilem, ze jest inaczej. Natomiast jesli chodzi o samochody elektryczne to nie o elektronike sie rozchodzi tylko naginanie rzeczywistosci przez fanbojow. Co do elektordy to z 10 lat temu szukalem tam instrukcji do pralki i raz chyba chcialem komus zlecic wymiane kondensatorow. Zanim znalazlem to czego szukalem przebrnalem przez dyskusje typu jak wyzej. Musicie chlopaki powalczyc ze zlym PR bo to nie tylko moja opinia. Dzis gdy ta wiedza jest dostepna bez wychodzenia z domu, mozna Elektrode zamknac bo w wiekszosci wypadkow i tak zostaniesz odeslany do internetu po pomoc (bylo, poczytaj, poszukaj, naucz sie) :)

Data: 2020-09-04 09:21:38
Autor: K
Cala prawda, cala dobe o autach elektrycznych cz. 5.
On 04/09/2020 09:13, K wrote:
On 04/09/2020 08:45, RoMan Mandziejewicz wrote:
Hello K,

Thursday, September 3, 2020, 9:01:29 PM, you wrote:

Stare przyzwyczajenia z Elektrody ;)
Ale masz coś do mnie konkretnie, jeśli chodzi o Elektrodę? Bo ja sobie
nie przypominam, żeby na mnie użytkownicy narzekali.
Nie wiem czy do Ciebie konkretnie, nie wchodzilem tam z 10 lat. Ogolnie
o poziom wypowiedzi glownych elektronikow kraju mam zastrzezenia gdzie
na pytanie typu "Jak cos tam zmierzyc", lub "gdzie szukac przyczyny"
odpowiedzi typu "poszukaj sobie w internecie albo w archiwum bo 8 lat
temu juz ktos poruszal ten temat... i tez nie dostal odpowiedzi"

Czyli Twoja wiedza na temat Elektrody jest podobna do wiedzy na temat
elektroniki w samochodach elektrycznych - znasz jedynie ludowe
bajki...

Zajmuję się elektroniką od dziecka - to jakieś 50 lat. Uczyłem się jej
z takich dziwnych przedmiotów, składających się z wielu kartek papieru.
Nazywaliśmy je książkami. Trzeba było po nie iść do takich budynków, w
których były ich tysiące - to biblioteki. Większości nie rozumiałem i
musiałem szukać innych książek, które nauczą mnie rozumienia tych
bardziej skomplikowanych. Pracuję i muszę uzupełniać wiedzę stale.

Obecnie wiedza jest dostępna bez wychodzenia z domu. Wystarczy tylko
chcieć po nią sięgnąć. Jednak pokolenie rozkapryszonych milenialsów
brzydzi się samodzielnością. Wolą postawę roszczeniową - DAJ GOTOWE!


Moja wiedza na temat elektroniki jest znikoma to prawda. Nigdy nie mowilem, ze jest inaczej. Natomiast jesli chodzi o samochody elektryczne to nie o elektronike sie rozchodzi tylko naginanie rzeczywistosci przez fanbojow. Co do elektordy to z 10 lat temu szukalem tam instrukcji do pralki i raz chyba chcialem komus zlecic wymiane kondensatorow. Zanim znalazlem to czego szukalem przebrnalem przez dyskusje typu jak wyzej. Musicie chlopaki powalczyc ze zlym PR bo to nie tylko moja opinia. Dzis gdy ta wiedza jest dostepna bez wychodzenia z domu, mozna Elektrode zamknac bo w wiekszosci wypadkow i tak zostaniesz odeslany do internetu po pomoc (bylo, poczytaj, poszukaj, naucz sie) :)

Zreszta, szukasz czegos w Google, a tam link do Elektrody. Wchodzisz, a tam jakis buc z kolka wzajemnej adoracji napisal, ze bylo ale linka nie poda, a wyszukiwwrka Elektrody wysypuje 100 podobnych tematow i w kazdym "Bylo", "Poszukaj" ale zaden linka nie poda. Tyle z mojej strony.

Data: 2020-09-04 21:38:27
Autor: RoMan Mandziejewicz
Cala prawda, cala dobe o autach elektrycznych cz. 5.
Hello K,

Friday, September 4, 2020, 10:21:38 AM, you wrote:

[...]

Zreszta, szukasz czegos w Google, a tam link do Elektrody. Wchodzisz, a
tam jakis buc z kolka wzajemnej adoracji napisal, ze bylo ale linka nie
poda, a wyszukiwwrka Elektrody wysypuje 100 podobnych tematow i w kazdym
"Bylo", "Poszukaj" ale zaden linka nie poda. Tyle z mojej strony.

Mylisz skutek z przyczyną. To miliony głupich pytań zasypują wiedzę na
Elektrodzie. Nie na odwrót. Nie byłoby pustych linków, gdyby pytający
podjęli choć minimum wysiłku i samodzielnie spróbowali dojść do
poszukiwanego materiału.

--
Best regards,
 RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

Data: 2020-09-06 16:23:30
Autor: robot
Cala prawda, cala dobe o autach elektrycznych cz. 5.

Mim skromnym zdaniem nie ma się o co spierać.
Uważam że, w pewnym sensie obaj macie rację.

Data: 2020-09-06 10:34:55
Autor: kk
Cala prawda, cala dobe o autach elektrycznych cz. 5.
On 2020-09-04 09:45, RoMan Mandziejewicz wrote:
Hello K,

Thursday, September 3, 2020, 9:01:29 PM, you wrote:

Stare przyzwyczajenia z Elektrody ;)
Ale masz coś do mnie konkretnie, jeśli chodzi o Elektrodę? Bo ja sobie
nie przypominam, żeby na mnie użytkownicy narzekali.
Nie wiem czy do Ciebie konkretnie, nie wchodzilem tam z 10 lat. Ogolnie
o poziom wypowiedzi glownych elektronikow kraju mam zastrzezenia gdzie
na pytanie typu "Jak cos tam zmierzyc", lub "gdzie szukac przyczyny"
odpowiedzi typu "poszukaj sobie w internecie albo w archiwum bo 8 lat
temu juz ktos poruszal ten temat... i tez nie dostal odpowiedzi"

Czyli Twoja wiedza na temat Elektrody jest podobna do wiedzy na temat
elektroniki w samochodach elektrycznych - znasz jedynie ludowe
bajki...

Zajmuję się elektroniką od dziecka - to jakieś 50 lat. Uczyłem się jej
z takich dziwnych przedmiotów, składających się z wielu kartek papieru.
Nazywaliśmy je książkami. Trzeba było po nie iść do takich budynków, w
których były ich tysiące - to biblioteki. Większości nie rozumiałem i
musiałem szukać innych książek, które nauczą mnie rozumienia tych
bardziej skomplikowanych. Pracuję i muszę uzupełniać wiedzę stale.

Obecnie wiedza jest dostępna bez wychodzenia z domu. Wystarczy tylko
chcieć po nią sięgnąć. Jednak pokolenie rozkapryszonych milenialsów
brzydzi się samodzielnością. Wolą postawę roszczeniową - DAJ GOTOWE!


A fora są po to by ...

Data: 2020-09-06 11:12:00
Autor: J.F.
Cala prawda, cala dobe o autach elektrycznych cz. 5.
Dnia Sun, 6 Sep 2020 10:34:55 +0200, kk napisał(a):
On 2020-09-04 09:45, RoMan Mandziejewicz wrote:
Zajmuję się elektroniką od dziecka - to jakieś 50 lat. Uczyłem się jej
z takich dziwnych przedmiotów, składających się z wielu kartek papieru.
Nazywaliśmy je książkami. Trzeba było po nie iść do takich budynków, w
których były ich tysiące - to biblioteki. Większości nie rozumiałem i
musiałem szukać innych książek, które nauczą mnie rozumienia tych
bardziej skomplikowanych. Pracuję i muszę uzupełniać wiedzę stale.

Obecnie wiedza jest dostępna bez wychodzenia z domu. Wystarczy tylko
chcieć po nią sięgnąć. Jednak pokolenie rozkapryszonych milenialsów
brzydzi się samodzielnością. Wolą postawę roszczeniową - DAJ GOTOWE!


A fora są po to by ...

-by fachowiec byl wk* po setnym pytaniu "jak podlaczyc diode LED do
samochodu",

-by fachowiec mogl ponarzekac na rozkapryszonych millenialsow, co im
sie uczyc w szkole nie chcialo :-)

J.

Data: 2020-09-06 11:59:32
Autor: RoMan Mandziejewicz
Cala prawda, cala dobe o autach elektrycznych cz. 5.
Hello J.F.,

Sunday, September 6, 2020, 11:12:00 AM, you wrote:

Zajmuję się elektroniką od dziecka - to jakieś 50 lat. Uczyłem się jej
z takich dziwnych przedmiotów, składających się z wielu kartek papieru.
Nazywaliśmy je książkami. Trzeba było po nie iść do takich budynków, w
których były ich tysiące - to biblioteki. Większości nie rozumiałem i
musiałem szukać innych książek, które nauczą mnie rozumienia tych
bardziej skomplikowanych. Pracuję i muszę uzupełniać wiedzę stale.
Obecnie wiedza jest dostępna bez wychodzenia z domu. Wystarczy tylko
chcieć po nią sięgnąć. Jednak pokolenie rozkapryszonych milenialsów
brzydzi się samodzielnością. Wolą postawę roszczeniową - DAJ GOTOWE!
A fora są po to by ...
-by fachowiec byl wk* po setnym pytaniu "jak podlaczyc diode LED do
samochodu",

Wkurwiony, to bardzo delikatne określenia. Za takie pytania leciał od
razu ban a pytanie do śmietnika, zanim Google zaindeksuje.

-by fachowiec mogl ponarzekac na rozkapryszonych millenialsow, co im
sie uczyc w szkole nie chcialo :-)

Jarku, jaką część użytecznej wiedzy zawdzięczasz szkole? Naprawdę
uważasz, że można być elektronikiem bez samokształcenia?

--
Best regards,
 RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

Data: 2020-09-06 14:29:49
Autor: J.F.
Cala prawda, cala dobe o autach elektrycznych cz. 5.
Dnia Sun, 6 Sep 2020 11:59:32 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):
Hello J.F.,
Sunday, September 6, 2020, 11:12:00 AM, you wrote:
Zajmuję się elektroniką od dziecka - to jakieś 50 lat. Uczyłem się jej
z takich dziwnych przedmiotów, składających się z wielu kartek papieru.
Nazywaliśmy je książkami. Trzeba było po nie iść do takich budynków, w
których były ich tysiące - to biblioteki. Większości nie rozumiałem i
musiałem szukać innych książek, które nauczą mnie rozumienia tych
bardziej skomplikowanych. Pracuję i muszę uzupełniać wiedzę stale.
Obecnie wiedza jest dostępna bez wychodzenia z domu. Wystarczy tylko
chcieć po nią sięgnąć. Jednak pokolenie rozkapryszonych milenialsów
brzydzi się samodzielnością. Wolą postawę roszczeniową - DAJ GOTOWE!
A fora są po to by ...
-by fachowiec byl wk* po setnym pytaniu "jak podlaczyc diode LED do
samochodu",

Wkurwiony, to bardzo delikatne określenia. Za takie pytania leciał od
razu ban a pytanie do śmietnika, zanim Google zaindeksuje.

-by fachowiec mogl ponarzekac na rozkapryszonych millenialsow, co im
sie uczyc w szkole nie chcialo :-)

Jarku, jaką część użytecznej wiedzy zawdzięczasz szkole? Naprawdę
uważasz, że można być elektronikiem bez samokształcenia?

Elektronikiem absolutnie nie. Tym niemniej cos tam ze szkoly mi sie
przydalo. Choc inni tego nie rozumieli, nie zapamietali i tez zyja.

Ale tu czlowiek nie chcial byc elektronikiem, tylko miec niebieska
diode w samochodzie :-)
Co by nie mowic - chyba nawet dzis nie poruszaj w szkolach innych niz
technikum elektroniczne, tematu "jak podlaczyc LED".
I choc ucza prawa Ohma, to niekoniecznie pewnych wnioskow praktycznych
z niego wynikajacych ... a moze i dobrze, jesli maja zle uczyc.

O, nie przypominam sobie, aby mnie uczyli jaki ma byc odstep przed
pytajnikiem :-) Oczywiscie w czasach slowa recznie pisanego to bylo :-(

J.

Data: 2020-09-06 15:02:17
Autor: RoMan Mandziejewicz
Cala prawda, cala dobe o autach elektrycznych cz. 5.
Hello J.F.,

Sunday, September 6, 2020, 2:29:49 PM, you wrote:

[...]

Jarku, jaką część użytecznej wiedzy zawdzięczasz szkole? Naprawdę
uważasz, że można być elektronikiem bez samokształcenia?
Elektronikiem absolutnie nie. Tym niemniej cos tam ze szkoly mi sie
przydalo. Choc inni tego nie rozumieli, nie zapamietali i tez zyja.
Ale tu czlowiek nie chcial byc elektronikiem, tylko miec niebieska
diode w samochodzie :-)

To ma Google. Pytanie o kalkulator rezystora do LED daje 39 tysięcy
wyników.

Co by nie mowic - chyba nawet dzis nie poruszaj w szkolach innych niz
technikum elektroniczne, tematu "jak podlaczyc LED".
I choc ucza prawa Ohma, to niekoniecznie pewnych wnioskow praktycznych
z niego wynikajacych ... a moze i dobrze, jesli maja zle uczyc.

Źle, że nie uczą. Uczą tak, że absolwenci nie pamiętają samego prawa a
o zastosowaniu szkoda nawet mówić :(

O, nie przypominam sobie, aby mnie uczyli jaki ma byc odstep przed
pytajnikiem :-)

Bo nie uczyłeś się pisania na maszynie - tam byś poznał podstawy
typografii.

Oczywiscie w czasach slowa recznie pisanego to bylo :-(

Ja też. Ale u mnie w domu zawsze była maszyna do pisania i wcześniej
pisałem na maszynie niż ręcznie.

--
Best regards,
 RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

Data: 2020-09-03 18:30:28
Autor: RoMan Mandziejewicz
Cala prawda, cala dobe o autach elektrycznych cz. 5.
Hello ToMasz,

Thursday, September 3, 2020, 6:00:16 PM, you wrote:

[...]

RoMan.... kto jak kto, ale w tym temacie chyba Ty mógłbyś najwięcej
powiedzieć. więc albo powiedz/napisz, albo nie kpij że ktoś nie ma wiedzy i tu jej szuka.

To niech jej szuka w bibliotece, w Google, w Wikipedii. Ja nie mam
siły do tłumaczenia spraw elementarnych.

Dostał wędkę - pytanie o regulację prędkości silnika. To powinno go
skłonić do myślenia. Dostęp do źródeł wiedzy obecnie jest bajecznie
prosty.

--
Best regards,
 RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

Data: 2020-09-03 17:37:27
Autor: robot
Cala prawda, cala dobe o autach elektrycznych cz. 5.
W dniu 03.09.2020 o 14:14, abn140 pisze:
drodze masz falownik.
no jako nieinteresujacy sie zbytnio to jestem w szoku.
a nie jest tak - no jest przeca - ze falownik traci czesc energii podczas
pracy?
i wogole dlaczego tak?
moze jak wkladali lekko przerabiane silniki z innych zastosowan to prad
zmienny poczatkowo.
ale obecnie nie da sie zaprojektowac silnika elektrycznego na to co
bezposrednio idzie z baterii?

Co ty.
Musi być ten falownik, i to nie byle jaki.

Tak wygląda z tesli S.

https://www.pntpower.com/wp-content/uploads/2015/09/Screen-shot-2015-07-11-at-6.54.06-AM.png

Chyba ten sam stosuje Mercedes. Nie wiem jak inni.

Data: 2020-09-03 17:44:58
Autor: robot
Cala prawda, cala dobe o autach elektrycznych cz. 5.
W dniu 03.09.2020 o 17:37, robot pisze:
W dniu 03.09.2020 o 14:14, abn140 pisze:
drodze masz falownik.
no jako nieinteresujacy sie zbytnio to jestem w szoku.
a nie jest tak - no jest przeca - ze falownik traci czesc energii podczas
pracy?
i wogole dlaczego tak?
moze jak wkladali lekko przerabiane silniki z innych zastosowan to prad
zmienny poczatkowo.
ale obecnie nie da sie zaprojektowac silnika elektrycznego na to co
bezposrednio idzie z baterii?

Co ty.
Musi być ten falownik, i to nie byle jaki.

Tak wygląda z tesli S.

https://www.pntpower.com/wp-content/uploads/2015/09/Screen-shot-2015-07-11-at-6.54.06-AM.png Chyba ten sam stosuje Mercedes. Nie wiem jak inni.

A napięcie tam jest nie tylko przemienne ale i "multifazowe".

https://www.researchgate.net/figure/Tesla-Model-S-inverter-components-1-Control-board-2-Aluminum-shield-3-Phase-current_fig1_337573673

Więcej nie piszę, bo tez się nie znam.

Data: 2020-09-03 17:28:07
Autor: robot
Cala prawda, cala dobe o autach elektrycznych cz. 5.
W dniu 03.09.2020 o 10:29, T. pisze:



Czy mechanik samochodowy obsługujący auto elektryczne musi mieć jakieś uprawnienia elektryczne np. SEP? Napięcia tam są małe, ale prądy chyba spore... Z drugiej strony to prąd stały, raczej bezpieczny. Tylko nie wiem, czy silniki są zasilane takim prądem czy jest tam przetwornica, a silniki są na prąd przemienny?


Musi. Właśnie o napięcia chodzi, bo są duże.

Data: 2020-09-04 08:25:21
Autor: Mirek Ptak
Cala prawda, cala dobe o autach elektrycznych cz. 5.
W dniu 2020-09-03 o 10:29, T. pisze:
Czy mechanik samochodowy obsługujący auto elektryczne musi mieć jakieś uprawnienia elektryczne np. SEP? Napięcia tam są małe, ale prądy chyba spore... Z drugiej strony to prąd stały, raczej bezpieczny. Tylko nie wiem, czy silniki są zasilane takim prądem czy jest tam przetwornica, a silniki są na prąd przemienny?

W fabryce, gdzie produkuje się między innymi hybrydy są specjalne szkolenia i stanowiska do obsługi elektryków, więc jest to raczej niebezpieczne.

Pozdrawiam - Mirek
--
Mirek Ptak
kolczan( a t )outlook(kropek) c om
PMS+ PJ++ S* p+ M++ W++ P+:+ X++ L+ B++ M- Z++ T- W CB++

Data: 2020-09-04 00:41:27
Autor: Przemek Jedrzejczak
Cala prawda, cala dobe o autach elektrycznych cz. 5.
na razie to nisza wiec prewencyjnie spuszczaja takich klientow na drzewo :-)

Data: 2020-09-05 23:50:24
Autor: p0li
Cala prawda, cala dobe o autach elektrycznych cz. 5.
T->Dnia 2020-09-03 10:29:42 niejaki T. napisał:
Czy mechanik samochodowy obsługujący auto elektryczne musi mieć jakieś uprawnienia elektryczne np. SEP? Napięcia tam są małe, ale prądy chyba spore... Z drugiej strony to prąd stały, raczej bezpieczny. Tylko nie wiem, czy silniki są zasilane takim prądem czy jest tam przetwornica, a silniki są na prąd przemienny?

T.

Tak - musi mieć kurs HV i nie jest to SEP są pewne różnice między AC i DC i tego też uczą na kursie

w samochodach napięcie na baterii wynosi od 200 do 900V więc nie zaryzykowałbym stwierdzenia że jest to bezpieczne --
P0zdrawiam p0li hydro rulez ;)
prawdziwy facet nie da odebrać sobie szarlotki

Cala prawda, cala dobe o autach elektrycznych cz. 5.

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona