Całkowite odrzucenie spadku - kilka s zczegółowych pytań laika ( sytuacja pra wdziwa, nie hipotetyczna )

Data: 2009-04-05 13:36:42
Autor: Tomaszek
Całkowite odrzucenie spadku - kilka s zczegółowych pytań laika ( sytuacja pra wdziwa, nie hipotetyczna )
Mój ojciec zmarł 3 kwietnia tego roku pozostawiając spadek w postaci długów w wysokości ok. 7.000 zł. Są to kredyty gotówkowe wzięte w tzw. instytucjach finansowych. Poza długami nie pozostawił nic wartościowego. Podjąłem decyzję o całkowitym odrzuceniu spadku. Poprawcie mnie jeśli
gdzieś się mylę:

biorę odpis skrócony aktu zgonu ojca, swój dowód osobisty i idę do notariusza. Wypełniam wniosek o odrzuceniu spadku, opłacam wniosek. Notariusz składa/wysyła do odpowiedniego sądu, sprawa załatwiona.

1.Czy w wyniku tego działania nie będę musiał spłacać po nim jakichkolwiek długów kiedykolwiek?
2.Czy powinienem zrobić jeszcze coś oprócz tego powyżej?
3.Czy windykacja długów ma prawo mnie nachodzić po wykonaniu wyżej opisanych działań? ( pytanie hipotetyczne, nic takiego na razie się nie dzieje )
4.Czy wierzyciele mają prawo na podstawie innych przepisów, ustaw żądać ode mnie zapłaty za cokolwiek?
5.Czy data złożenia tego oświadczenia jest dla mnie wiążąca i nie będę odpowiadał za ewentualną opieszałość sądu. Może inaczej: czy data złożenia oświadczenia to data odrzucenia przeze mnie spadku?

Informacje które mogą okazać się istotne dla udzielenia mi odpowiedzi:
  - nie zamieszkiwałem z ojcem w tym samym gospodarstwie domowym, ani nie byłem tam zameldowany kiedykolwiek gdzie on mieszkał ( mieszkanie socjalne, meldunek tymczasowy na 3 lata -- do 2010 roku -- to mojego ojca)
  - nie jestem ani współpłacącym ani żyrantem żadnego z tych kredytów -utrzymywałem z ojcem sporadyczne kontakty

  Druga sprawa ( cytat z jakiegoś poradnika spadkowego ) :
"Do spadku zaliczają się natomiast koszty pogrzebu spadkodawcy (w takim zakresie, w jakim pogrzeb ten odpowiada zwyczajom przyjętym w danym środowisku), koszty postępowania spadkowego, obowiązek zaspokojenia roszczeń o zachowek oraz obowiązek wykonania zapisów i poleceń, a także koszty zarządu majątkiem spadkowym oraz wynagrodzenie wykonawcy testamentu (jeśli taki został ustanowiony)." (koniec cytatu)

W moim przypadku jeżeli odrzucę spadek w całości to przechodzi na mnie cokolwiek z tych obowiązków?
  Majątku nie ma, więc jak rozumiem postępowania nie będzie ( zachowek, koszty zarządu majątkiem  oraz wynagrodzenie wykonawcy testamentu -- testamentu nie było ) Natomiast jest dla mnie otwarta sprawa pogrzebu. Pogrzeb będzie finansowany przez ZUS ( zmarły miał rentę inwalidzką II grupy ) za pomocą tzw. zasiłku pogrzebowego. Zorganizowaniem pogrzebu zająłem się osobiście. Zakład pogrzebowy po wyliczeniu kosztów poinformował mnie, że kwota niewykorzystana ( ok. 900zł ) zostanie mi zwrócona do rąk własnych po tym jak otrzymają pieniądze z ZUS'u gdyż należy się ona mi jako najbliższej rodzinie. Moje pytanie:

Czy tą kwotę, która pozostanie muszę oddać wierzycielom, ZUS'owi lub komukolwiek? ( zamierzam odrzucić spadek w całości bez płacenia za cokolwiek, więc dlatego się tu dopytuję ) Jeżeli muszę to jak ją podzielić, kto o tym decyduje, jak to załatwić?

Jeżeli czyhają tu na mnie jeszcze jakieś pułapki, kruczki prawne itp. to proszę o ewentualne informacje

Przedstawiona w tym poście sytuacja jest jak najbardziej prawdziwa, więc proszę o rzeczowe i konkretne odpowiedzi.
| TEL: (0)882733602 *naprawy i modernizacje komputerów*diagnostyka* |
| *dojazd*PŁACISZ TYLKO ZA EFEKTY, NIE ZA CZAS PRACY* ***WARSZAWA***|
\-- -- -- -- -- | e-mail: d3bkowskiWYTNIJ_CO_TRZEBA@gmail.com |-- -- -- -- -- /

Data: 2009-04-05 14:47:21
Autor: Johnson
Tomaszek pisze:

[...]

Zapewne tak. Składasz oświadczenie, a nie "wypełniasz wniosek".

2.Czy powinienem zrobić jeszcze coś oprócz tego powyżej?

Dzieci masz? Bo jak ty odrzucisz to one odziedziczą ;)

3.Czy windykacja długów ma prawo mnie nachodzić po wykonaniu wyżej opisanych działań? ( pytanie hipotetyczne, nic takiego na razie się nie dzieje )

A co masz na myśli z tym nachodzeniem? Nie będziesz dłużnikiem.

4.Czy wierzyciele mają prawo na podstawie innych przepisów, ustaw żądać ode mnie zapłaty za cokolwiek?

Nie.

5.Czy data złożenia tego oświadczenia jest dla mnie wiążąca i nie będę odpowiadał za ewentualną opieszałość sądu.

A skąd pomysł że sąd jest opieszały? Wierzysz w to co mówią w TV?
Masz 6 miesięcy od dnia otwarcia spadku na złożenie oświadczenia.

Może inaczej: czy data złożenia oświadczenia to data odrzucenia przeze mnie spadku?

Data odrzucenia spadku nie ma znaczenia o ile mieści się w tych 6-miesiącach.
Teoretycznie wierzyciele mogą cię "ganiać" czyli procesować się z tobą o te długi dopóki nie złożysz tego oświadczenia. Ale wtedy masz 176 kpc.

W moim przypadku jeżeli odrzucę spadek w całości to przechodzi na mnie cokolwiek z tych obowiązków?

Nie.

Czy tą kwotę, która pozostanie muszę oddać wierzycielom, ZUS'owi lub komukolwiek?

Musisz ją oddać spadkobiercom ojca.

Jeżeli czyhają tu na mnie jeszcze jakieś pułapki, kruczki prawne itp. to proszę o ewentualne informacje

Te nieszczęsne dzieci, lepiej żebyś ich nie miał.

--
@2009 Johnson
Audiatur et altera pars

Data: 2009-04-05 14:49:09
Autor: Przemek Lipski
Użytkownik "Johnson" <johnson@nospam.pl> napisał w wiadomości news:gra98n$la8$1inews.gazeta.pl...
Tomaszek pisze:

Jeżeli czyhają tu na mnie jeszcze jakieś pułapki, kruczki prawne itp. to proszę o ewentualne informacje

Te nieszczęsne dzieci, lepiej żebyś ich nie miał.

Nie lepiej wówczas przyjąć spadek z dobrodziejstwem inwentarza?

Pozdrawiam Przemek

Data: 2009-04-05 16:01:56
Autor: Tomaszek
Przemek Lipski pisze:
Te nieszczęsne dzieci, lepiej żebyś ich nie miał.

Nie lepiej wówczas przyjąć spadek z dobrodziejstwem inwentarza?

To dla mnie nie ma znaczenia - nie mam dzieci;)

Data: 2009-04-05 16:23:58
Autor: Johnson
Całkowite odrzucenie spadku - kilka szczegółowych pytań laika ( sytuacja prawdziwa, nie hipotetyczna )
Tomaszek pistze:

To dla mnie nie ma znaczenia - nie mam dzieci;)

To uprzedź pozostałych spadkobierców: rodzeństwo ojca ?

--
@2009 Johnson
Audiatur et altera pars

Data: 2009-04-05 16:01:03
Autor: Tomaszek
Johnson pisze:

Dzieci masz? Bo jak ty odrzucisz to one odziedziczą ;)

Nie mam;)

3.Czy windykacja długów ma prawo mnie nachodzić po wykonaniu wyżej opisanych działań? ( pytanie hipotetyczne, nic takiego na razie się nie dzieje )

A co masz na myśli z tym nachodzeniem? Nie będziesz dłużnikiem.

No ale wiesz jak to z nimi jest - sępy korzystają z tego, że ludzie nie znają prawa, to próbują. Moje pytanie brzmi tylko czy mają jakiekolwiek prawo do tego. Jak rozumiem: nie

[...]

Złożę to na dniach, nie mam na co czekać;)

Data odrzucenia spadku nie ma znaczenia o ile mieści się w tych 6-miesiącach.

Czyli data złożenia przeze mnie oświadczenia u notariusza jest wiążąca dla mnie? Oświadczenie złożone u notariusza, o ile mieści się w terminie 6 miesięcy od otwarcia spadku chroni mnie od konsekwencji spadku?

Teoretycznie wierzyciele mogą cię "ganiać" czyli procesować się z tobą o te długi dopóki nie złożysz tego oświadczenia. Ale wtedy masz 176 kpc.

Muszę poinformować wierzycieli o Jego śmierci?
A co jeśli nie znam wszystkich wierzycieli?( bo naprawdę nie znam )

Czy tą kwotę, która pozostanie muszę oddać wierzycielom, ZUS'owi lub komukolwiek?

Musisz ją oddać spadkobiercom ojca.

Ja jestem jedynym spadkobiercą ojca. Jestem jego jedynym synem, moja mama, a jego była żona, jest z nim rozwiedziona od 1994 roku. Następni są: 3 siostry i zaginiony brat, ale to są zstępni po mnie jak rozumiem?
Jedynym spadkobiercą że tak napiszę "w pierwszej linii" jestem ja. Więc   jak odrzucę spadek, to dopiero spadnie on na nich. Czy zstępnym muszę oddać pozostałą kwotę?

Te nieszczęsne dzieci, lepiej żebyś ich nie miał.

No chyba pierwszy raz w życiu nie żałuję, że nie mam dzieci, ani żony;)

Dodam jeszcze, że wszyscy zstępni, z którymi udało mi się nawiązać kontakt zostali poinformowani ( wszyscy zainteresowani za wyjątkiem zaginionego brata ) o tym, że mój ojciec pozostawił po sobie długi, oraz o tym, że do spadku należą wyłącznie długi i ja ten spadek odrzucę.

Data: 2009-04-05 16:24:56
Autor: Cavallino
Użytkownik "Tomaszek" <tomaszek@judeland.pl> napisał w wiadomości news:

Dodam jeszcze, że wszyscy zstępni, z którymi udało mi się nawiązać kontakt zostali poinformowani

To raczej nie byli Twoi zstępni.
Ale to dobrze, że ich poinformowałeś, niech teraz oni się o siebie martwią.

Data: 2009-04-05 16:30:01
Autor: Johnson
Tomaszek pisze:

Oświadczenie złożone u notariusza, o ile mieści się w terminie 6 miesięcy od otwarcia spadku chroni mnie od konsekwencji spadku?

Tak.

Teoretycznie wierzyciele mogą cię "ganiać" czyli procesować się z tobą o te długi dopóki nie złożysz tego oświadczenia. Ale wtedy masz 176 kpc.

Muszę poinformować wierzycieli o Jego śmierci?

Niby po co ?

Musisz ją oddać spadkobiercom ojca.

Ja jestem jedynym spadkobiercą ojca.

Nieprawda :)
Jak odrzucisz będzie inny spadkobierca.

3 siostry i zaginiony brat,

Rozumiem że to rodzeństwo ojca? A jego rodzice?

 Czy zstępnym muszę oddać pozostałą kwotę?

Jak będą na tyle głupi, by w tej sytuacji nie odrzucić spadku to tak.
Jak już wszyscy odrzucą to spadkobiercą będzie gmina, która już nie może odrzucić :)

--
@2009 Johnson
Audiatur et altera pars

Data: 2009-04-05 18:08:29
Autor: Tomaszek
Johnson pisze:
Rozumiem że to rodzeństwo ojca? A jego rodzice?

Mama żyje i też zostanie poinformowana o długach po pogrzebie. Jak rozumiem mama zmarłego też dziedziczy w którejś tam kolejności?

Jak będą na tyle głupi, by w tej sytuacji nie odrzucić spadku to tak.
Jak już wszyscy odrzucą to spadkobiercą będzie gmina, która już nie może odrzucić :)

Jak będą na tyle głupi to ciekawe jak podzielić między siebie kwotę ok. 900zł;) Raczej się nie będą szarpać;)

Data: 2009-04-05 22:03:40
Autor: Andrzej Lawa
Johnson pisze:

2.Czy powinienem zrobić jeszcze coś oprócz tego powyżej?

Dzieci masz? Bo jak ty odrzucisz to one odziedziczą ;)

Ale jako nieletni to chyba z dobrodziejstwem inwentarza, czyż nie?

[...]

A co to dla nich za problem ;-/

[ciach]

5.Czy data złożenia tego oświadczenia jest dla mnie wiążąca i nie będę
odpowiadał za ewentualną opieszałość sądu.

A skąd pomysł że sąd jest opieszały? Wierzysz w to co mówią w TV?

Ummm... Rok na założenie księgi wieczystej czy dwa lata na trafienie na
wokandę sprawy o zaległą zapłatę wynagrodzenia to wg. ciebie nie jest
opieszałość? ;->

Data: 2009-04-06 13:29:32
Autor: Johnson
Andrzej Lawa pisze:

[...]

W bajki wierzysz. Takie rzeczy to tylko w warszawie ;)

--
@2009 Johnson
Audiatur et altera pars

Data: 2009-04-07 10:23:35
Autor: Andrzej Lawa
Johnson pisze:
Andrzej Lawa pisze:

[...]

Drugie w Warszawie. Pierwsze w Pruszkowie.

Data: 2009-04-05 16:22:45
Autor: Cavallino
Użytkownik "Tomaszek" <tomaszek@judeland.pl> napisał w wiadomości news:gra5lf$ha9$1nemesis.news.neostrada.pl...
[...]

Masz zstępnych, rodzeństwo, wstępnych?

Data: 2009-04-05 16:37:05
Autor: Johnson
Całkowite odrzucenie spadku - kilka szczegółowych pytań laika ( sytuacja prawdziwa, nie hipotetyczna )
Cavallino pisze:

Masz wstępnych?

Każdy ma wstępnych :)

--
@2009 Johnson
Audiatur et altera pars

Data: 2009-04-05 18:09:49
Autor: Tomaszek
Cavallino pisze:
Masz zstępnych, rodzeństwo, wstępnych?

Ja nie ma rodzeństwa, dzieci, żony.... sam sobie taki jestem ROTFL ;)

Data: 2009-04-06 08:51:57
Autor: Budzik
Osobnik posiadający mail tomaszek@judeland.pl napisał(a) w poprzednim odcinku co następuje:

biorę odpis skrócony aktu zgonu ojca, swój dowód osobisty i idę do notariusza. Wypełniam wniosek o odrzuceniu spadku, opłacam wniosek. Notariusz składa/wysyła do odpowiedniego sądu, sprawa załatwiona.

to zalezy czy zalatwiona.
Masz brata/siostre?
Ty lub brat/siostra macie dzieci?

"Siłą kobiet są słabostki mężczyzn" - Voltaire

Data: 2009-04-06 11:15:03
Autor: Tomaszek
Budzik pisze:
to zalezy czy zalatwiona.
Masz brata/siostre?
Ty lub brat/siostra macie dzieci?

Nie mam rodzeństwa, nie mam dzieci.

Data: 2009-04-06 13:30:35
Autor: Johnson
Budzik pisze:

to zalezy czy zalatwiona.
Masz brata/siostre?
Ty lub brat/siostra macie dzieci?

Ciekawe ile osób jeszcze o to zapyta zamiast przeczytać co napisano.

--
@2009 Johnson
Audiatur et altera pars

Całkowite odrzucenie spadku - kilka s zczegółowych pytań laika ( sytuacja pra wdziwa, nie hipotetyczna )