Catan - fajna gra planszowa na konsoli

Data: 2010-09-05 19:31:19
Autor: Katanka
Catan - fajna gra planszowa na konsoli
Catan

PSN PL - 18zł
PSN USA - 6,99$
Trofea - Tak
Wielkość - 354MB

Od kiedy zagrałem w papierowego Puerto Rico na jednym ze zlotów naszego forum, towarzyszy mi maksyma ?nigdy za dużo gier planszowych?. Zaraziłem się planszowymi rozgrywkami od SimonXa tak mocno, że praktycznie co weekend nasza rodzinka siada za stołem i bawi się przy pionkach i żetonach. W związku z tym bardzo uradowałem się, gdy pewnego dnia na PSN zawitała gra Catan, która jest prostym przeniesieniem planszówki o tym samym tytule na ekran telewizora. Pisząc prostym, mam na myśli idealne odwzorowanie planszy oraz zasad obowiązujących.

Gramy na planszy składającej się z kilkudziesięciu sześciokątnych pól. Pola symbolizują odpowiednio: las, pastwiska, góry, kopalnie oraz pola uprawne. Na raz grają cztery osoby i można dowolnie nimi zarządzać przydzielając pada żywym graczom lub konsoli. Gra polega na tym, aby zdobywać punkty zwycięstwa. Kto pierwszy zdobędzie ich 10, ten wygrywa. Punkty zwycięstwo zdobywamy za różne akcje - budowanie wiosek, miast, budowli specjalnych. Możemy też zdobyć dodatkowo punkt za wybudowanie najdłuższej drogi oraz za posiadanie największej armii. Zasady są skomplikowane i nie będę ich teraz opisywał. Podkreślę, że gra jest ekonomiczno-strategiczna z elementami losowymi (niestety). Jedna partia zajmuje od 30 do 60 minut w zależności od sytuacji na planszy i szybkości z jaką gracz żywy podejmuje decyzje. Można się zastanawiać bardzo długo (nie ma ograniczeń).

Na początku Catan wydał się grą bardzo dobrą (z naciskiem na bardzo). Rozgrywałem kilka lub kilkanaście partii z wypiekami na policzkach. Niestety po jakimś czasie zacząłem zauważać wady i to bardzo wkurzające. Główną wada jest losowość. Niestety nawet najlepiej zaplanowana strategia nie da nic, jeśli kości nie będą wyrzucały dobrych liczb. No ale tutaj nie jesteśmy w stanie nic poradzić, bo ta gra tak jest skonstruowana. Wkurza też natomiast niemiłosiernie handel i tego nie mogę wybaczyć programistom. Tak, możemy wymieniać się towarami z przeciwnikami, ale skonstruowane jest to w większości przypadków fatalnie. Przeciwnik otwiera panek handlowy i oferuje jakiś towar lub towary. Teoretycznie dostajemy kilka sekund aby przeanalizować co sprzedaje i szybko wybrać coś z naszych zapasów, aby mu zaoferować. Wszystko by było ok, ale konsola nie czeka ani sekundy i zanim my cokolwiek zdecydujemy, panel handlowy się zamyka, a konsolowi gracze są zadowoleni z transakcji. Napisałem, że handel wkurza prawie zawsze, bo działa dobrze tylko w przypadku kiedy jest nasz tura i my decydujemy co chcemy sprzedać, a co kupić ? czyli raz na 4 kolejki (trochę mało nie?). Kolejny minus to panel budowania. Mamy pokazane, że możemy wybudować wioskę, miasto, drogę ? te łatwo poznać po ikonkach, ale już kart specjalnych nie. Widzimy czerwony kwadracik (symbol karty), ale nie wiadomo co to za karta. Musimy się domyśleć po tym jakie towary konsola od nas za tę kartę chce. Czy to będzie żołnierz, czy obelisk, czy jakiś market ? wszystko jest ukryte i trzeba znać na pamięć co ile kosztuje, bo inaczej kupujemy w ciemno. Ostatni już minusem to muzyka, która doprowadza do szału po 15 minutach. Ale na szczęście da się ją wyłączyć.

Ogólnie grę stawiam dość wysoko z racji braku konkurencji na konsoli. Zazwyczaj jak nie mam siły na kolejne strzelanie, to odpalam sobie Catan dla spokojnego grania w pozycji leżącej z prawie zamkniętymi powiekami. Gra relaksuje i sprawia frajdę z każdego zdobytego punkty zwycięstwa. Dodać trzeba, że nie jest prosta, sama gra jak i trofea. Dałbym jej 8/10 pkt (jak dla gry z PSN), ale przez te głupie błędy, i przez kompletny brak zainteresowania online (chciałem zagrać kilkanaście razy i nikogo nie było) muszę ocenę obniżyć o 2 punkciki. W sumie ocena 6/10 tez jest ok, bo to dobra gra! Polecam każdemu, kto lubił kiedyś planszówki, a teraz nie ma czasu na rozkładanie się na stole. Bo pewnie maniacy tradycyjnych planszówek dawno w tę grę grali :)

http://www.katanka.vel.pl/polygamia/catan1.jpg
http://www.katanka.vel.pl/polygamia/catan2.jpg

--
Kacper Potocki vel Katanka
PSN: Katanka_PL | PS3 Fanboy!

Data: 2010-10-18 15:08:10
Autor: kamil
"Katanka" <katanka24@interia.pl> wrote in message news:i60k50$mjg$1inews.gazeta.pl...

Ogólnie grę stawiam dość wysoko z racji braku konkurencji na konsoli. Zazwyczaj jak nie mam siły na kolejne strzelanie, to odpalam sobie Catan dla spokojnego

Carcassonne na PS nie wyszlo?

Pozdrawiam
Kamil

Catan - fajna gra planszowa na konsoli