Grupy dyskusyjne   »   pl.soc.polityka   »   Celowo k艂ami膮 politycy

Celowo k艂ami膮 politycy

Data: 2014-01-07 21:53:31
Autor: u2
Celowo k艂ami膮 politycy
Myl膮 si臋 lub celowo k艂ami膮 politycy, kt贸rzy twierdz膮, 偶e konfiskata auta i inne drastyczne posuni臋cia cokolwiek zmieni膮.


http://wpolityce.pl/dzienniki/dziennik-lukasza-warzechy/71047-pijani-kierowcy-trzezwi-populisci-kilka-dni-wyscigu-na-kolejne-glupawe-pomysly-zwienczone-putinowskim-w-stylu-specjalnym-spotkaniem-premiera-z-kilkoma-ministrami


Mia艂em poczucie d茅j脿 vu, gdy czyta艂em o propozycji Solidarnej Polski (wkr贸tce powt贸rzonej przez europos艂a PiS Janusza Wojciechowskiego), aby pijanym kierowcom odbiera膰 samochody. Jaki艣 czas temu, r贸wnie偶 na zasadzie politycznej akcyjno艣ci, SP wyst膮pi艂a z projektem nowelizacji ustawy o broni i amunicji, zakazuj膮cej noszenia niemal wszelkich ostrych narz臋dzi. Pomys艂 by艂 absurdalny i nie do wyegzekwowania. Pisa艂em o nim r贸wnie偶 na blogu w Salonie24.

I, podobnie jak w przypadku tragedii w Kamieniu Pomorskim i idiotycznej licytacji polityk贸w na pomys艂y, najbardziej przera偶aj膮ca nie by艂a ich sk艂onno艣膰 do wylewania dziecka z k膮piel膮 i do prze艣cigania si臋 w populistycznych pseudorozwi膮zaniach, ale skwapliwo艣膰, z jak膮 wiele os贸b jest gotowych przysta膰 na skrajne i nierealne regulacje, o ile tylko podlane s膮 sosem dbania o bezpiecze艅stwo. Wielokrotnie wskazywa艂em, 偶e ten brak wyczulenia na naturaln膮 dla w艂adzy tendencj臋 do ci膮g艂ego ograniczania naszej wolno艣ci i narzucania kolejnych regulacji jest niezwykle niebezpieczny.

W przypadku problemu pijanych kierowc贸w dostali艣my kilka dni wy艣cigu na kolejne g艂upawe pomys艂y, zwie艅czone putinowskim w stylu specjalnym spotkanie premiera z kilkoma ministrami, kt贸rzy dostali jaki艣 tam czas na 鈥瀝ozwi膮zanie problemu鈥. Pisz臋 鈥瀓aki艣 tam鈥, bo ten okres nie jest istotny. To i tak czysty piar, a gdy termin b臋dzie up艂ywa艂, nikt ju偶 o tym spotkaniu pami臋ta艂 nie b臋dzie.
Zaczn臋 od kilku zastrze偶e艅.

Po pierwsze 鈥 nie jestem dogmatycznym przeciwnikiem politycznej akcyjno艣ci. Ona jest normalnym zjawiskiem, a wr臋cz potrafi da膰 dobre rezultaty. Pod warunkiem wszak偶e, 偶e klasa polityczna jest dojrza艂a, a przede wszystkim profesjonalna. W贸wczas potrafi tak odpowiedzie膰 na spo艂eczne oczekiwanie, 偶e rozwi膮zanie jest dobre, skuteczne, ma sens i b臋dzie d艂ugo przynosi艂o korzy艣ci. To niestety, jak 艂atwo dojrze膰, nie jest polski przypadek.

Po drugie 鈥 nie jestem libera艂em w kwestii karania w og贸le. Hierarchia cel贸w, jakie ma osi膮gn膮膰 kara, jest dla mnie konserwatywna: najpierw sprawiedliwa odp艂ata, potem prewencja generalna (oraz szczeg贸lna, w wypadku kierowc贸w pijak贸w bardzo wa偶na), na koniec dopiero i niejako przy okazji resocjalizacja.

Tu jednak trzeba zrozumie膰, 偶e w przypadku pijanych kierowc贸w (lub kierowc贸w prowadz膮cych po narkotykach 鈥 traktuj臋 obie te sytuacje jednakowo, dla uproszczenia pisz膮c w dalszym ci膮gu o pijanych kierowcach) m贸wimy o kilku r贸偶nych sprawach w zale偶no艣ci od tego, do jakiego zdarzenia dosz艂o. Czym innym bowiem jest sytuacja, gdy policja zatrzymuje kierowc臋 pod wp艂ywem alkoholu po raz pierwszy (czym innym jest te偶 stan z 0,3 promila i stan z 2 promilami we krwi), czym innym, gdy zatrzymuje go po raz kolejny, zw艂aszcza gdy taki kierowca zosta艂 wcze艣niej przez s膮d pozbawiony prawa do prowadzenia pojazd贸w, a ca艂kiem czym innym jest sytuacja, kiedy taki kto艣 spowoduje wypadek, zw艂aszcza z ofiarami 艣miertelnymi.

W tym ostatnim wypadku 鈥 tak jak w Kamieniu Pomorskim 鈥 m贸wimy ju偶 przede wszystkim o sprawiedliwej odp艂acie, a w drugiej dopiero kolejno艣ci o prewencji. I tu nie mam 偶adnych w膮tpliwo艣ci: kara, jak膮 polski kodeks karny przewiduje za podobne przest臋pstwo, jest zbyt 艂agodna z punktu widzenia dobra (ludzkiego 偶ycia), jakie zniszczy艂 winowajca.

Problematyczn膮 kwesti膮 jest kwalifikacja takiego przest臋pstwa. Sprawca z Kamienia ma by膰 oskar偶ony o spowodowanie katastrofy w ruchu l膮dowym, kt贸rej nast臋pstwem jest 艣mier膰 wielu os贸b (par. 173 kk), za co grozi do 12 lat pozbawienia wolno艣ci. Gdyby kwalifikacja by艂a inna 鈥 zab贸jstwo, w dodatku w tym wypadku wielu os贸b jednym czynem (art. 148 par. 3 kk) 鈥 kara wynosi艂aby minimum 12 lat, 25 lat lub do偶ywocie. Nie jestem prawnikiem, wi臋c nie orzekam, czy w obecnym stanie prawnym istnieje mo偶liwo艣膰 zakwalifikowania czynu, jakiego dopu艣ci艂 si臋 sprawca z Kamienia, jako zab贸jstwa. Zak艂adam, 偶e zapewne nie, skoro istnieje osobny artyku艂, dotycz膮cy katastrofy w ruchu l膮dowym, przewiduj膮cy znacznie ni偶szy wymiar kary. To jednak nie pow贸d, aby nie zmieni膰 kodeksu karnego, kwalifikuj膮c jako zab贸jstwo (lub zak艂adaj膮c podobny wymiar kary) zabicia cz艂owieka przez pijanego kierowc臋. Prawo karne nie zosta艂o nam wr臋czone na kamiennych tablicach na G贸rze Synaj.
Tu kolejna uwaga: kodeks kodeksem, ale istnieje jeszcze praktyka orzecznictwa. Jak wskazywano wiele razy w ostatnich dniach, polskie s膮dy s膮 wyj膮tkowo pob艂a偶liwe w przypadku kierowc贸w pijak贸w recydywist贸w, igraj膮c w ten spos贸b z bezpiecze艅stwem publicznym. S臋dziom nie mo偶na nakaza膰 wydawania okre艣lonych wyrok贸w, ale od tego jest kodeks i ustawodawca, kt贸ry ten kodeks tworzy, aby w pewnych przypadkach wymusi膰 na s膮dach zmian臋 orzecznictwa, na przyk艂ad poprzez ograniczenie wide艂ek, w kt贸rych mo偶na orzeka膰 kar臋 za okre艣lony czyn.
I tu wkraczamy w dziedzin臋 prewencji og贸lnej i szczeg贸lnej. Kierowca, kt贸ry traci uprawnienia z powodu jazdy po alkoholu lub 鈥 co gorsza 鈥 spowodowania w takim stanie wypadku i mimo to wsiada z k贸艂ko, powinien by膰 traktowany jako potencjalne zagro偶enie dla spo艂ecze艅stwa. Powinien p贸j艣膰 siedzie膰 w takim samym stopniu dla wymierzenia mu kary jak dla ochronienia przed nim ludzi.

Jest tylko jeden problem: trzeba najpierw kogo艣 takiego schwyta膰. Z tym policja ma ogromny problem. S膮dowy zakaz prowadzenia pojazd贸w jest w Polsce niemal niemo偶liwy do wyegzekwowania i to tym przede wszystkim powinni si臋 zaj膮膰 politycy. No, ale to jest problem znacznie trudniejszy, ni偶 nap臋dzanie sobie g艂os贸w licytacj膮 na coraz wy偶sze kary. Oczywi艣cie istniej膮 techniczne mo偶liwo艣ci. Jest przecie偶 system nadzoru elektronicznego, kt贸ry mo偶na by wykorzysta膰 tak偶e w tym celu po odpowiednich modyfikacjach. To jednak 鈥 powtarzam 鈥 wymaga my艣lenia systemowego, kt贸rego polityczni populi艣ci nie znosz膮.

Tak dochodzimy do kwestii karania czysto ju偶 prewencyjnego, czyli do kierowc贸w, prowadz膮cych pod wp艂ywem alkoholu lub w stanie po spo偶yciu alkoholu (od 0,2 do 0,5 promila). I tu sprawa robi si臋 najmniej oczywista. Po pierwsze dlatego, 偶e normy s膮 bardzo uznaniowe. W wielu krajach p贸艂 promila to zawarto艣膰 alkoholu, po kt贸rej mo偶na legalnie usi膮艣膰 za kierownic膮 (Andora, Bu艂garia, Finlandia, 艁otwa, Niemcy i inne). W Irlandii i cz臋艣ci Wielkiej Brytanii jest to nawet 0,8 promila!
W Polsce policja zatrzymuje prawo jazdy osobom, kt贸re jad膮 na kacu, maj膮c pomi臋dzy 0,2 a 0,5 promila (s膮 wi臋c w stanie 鈥瀙o spo偶yciu鈥).  We wspomnianych krajach kierowcy ci nie mieliby 偶adnych problem贸w. Jednocze艣nie skutki bycia 鈥瀢czorajszym鈥, ale w pe艂ni przytomnym i w fazie, gdy organizm dotrawia spo偶yty alkohol, wydaj膮 si臋 mniej gro藕ne ni偶 skutki powa偶nego zm臋czenia w d艂ugiej trasie. Ale za zm臋czenie policja nikogo nie zatrzymuje.

Nie jest zatem prawd膮, 偶e gro藕na jest sama zawarto艣膰 alkoholu, przynajmniej w pewnych granicach. Najwyra藕niej graj膮 rol臋 inne czynniki, o kt贸rych艣 z jaki艣 powod贸w populistyczni politycy, policja i zawodowi dzia艂acze antyalkoholowi nie chc膮 wspomina膰.

Histerii sprzyja te偶 to, 偶e pomija si臋 fakt, i偶 pijani kierowcy powoduj膮 relatywnie niewielki odsetek wypadk贸w 鈥 pomi臋dzy zaledwie 7 a 8 proc. 鈥 a liczba schwytanych pijanych kierowc贸w systematycznie spada, cho膰 kontrole s膮 cz臋stsze. Znacznie powa偶niejszym problemem wydaj膮 si臋 pijani piesi za miastem.

Myl膮 si臋 lub celowo k艂ami膮 politycy, kt贸rzy twierdz膮, 偶e konfiskata auta i inne drastyczne posuni臋cia cokolwiek zmieni膮. Przede wszystkim dlatego, 偶e twardzi alkoholicy, kt贸rzy mimo to siadaj膮 za k贸艂ko i kt贸rzy stwarzaj膮 najwi臋ksze zagro偶enie, nie my艣l膮 ju偶 racjonalnie. 呕aden z nich nie b臋dzie rozwa偶a艂 konsekwencji swojego dzia艂ania. Z kolei w przypadku tych okazjonalnych i mniej pijanych konfiskata auta jest kar膮 drastycznie nieadekwatn膮 do przewinienia, zw艂aszcza gdy nie skutkuje ono 偶adnym zdarzeniem drogowym. Jestem jej r贸wnie偶 przeciwny w przypadku najci臋偶szych wypadk贸w 鈥 chyba 偶e samoch贸d m贸g艂by by膰 uznany za narz臋dzie przest臋pstwa, co oznacza艂oby jego przepadek, a co jest mo偶liwe na gruncie obecnego kk i 偶adne nowe ustawy nie s膮 tu potrzebne.
W og贸le z wszelkiego rodzaju sekwestrami i konfiskatami by艂bym bardzo ostro偶ny, bo to kary si艂膮 rzeczy uderzaj膮ce tak偶e w najbli偶szych sprawcy, kt贸rzy mog膮 by膰 ca艂kowicie niewinni, i ogromnie trudne do wyegzekwowania. Co z autami s艂u偶bowymi? Co z tymi w leasingu? Co ze wsp贸艂w艂asno艣ci膮? SP stwierdza, 偶e sprawca b臋dzie mia艂 zap艂aci膰 r贸wnowarto艣膰. Jak? Siedz膮c w wi臋zieniu? Czy mo偶e jego d艂ug b臋dzie mia艂 szans臋 obci膮偶y膰 ca艂膮 rodzin臋? To czysto populistyczny absurd.
Nie wierz臋 w 偶adne kampanie spo艂eczne, kt贸rych jedynym sensem jest zasilenie zaprzyja藕nionej firmy reklamowej publiczn膮 kas膮, a skutki s膮 ca艂kowicie niemierzalne. I zapewne zerowe.

C贸偶 zatem robi膰?

Po pierwsze 鈥 jak ju偶 wspomnia艂em, opracowa膰 skuteczny spos贸b pilnowania, aby osoby z orzeczonym s膮dowym zakazem prowadzenia pojazd贸w faktycznie ich nie prowadzi艂y. S膮 艣rodki techniczne, ale musia艂by si臋 tak偶e zmieni膰 spos贸b dzia艂ania policji i jej mentalno艣膰. Zw艂aszcza w mniejszych miejscowo艣ciach policja jest w stanie zwraca膰 na takie osoby szczeg贸ln膮 uwag臋 i powinna to robi膰 rutynowo.

Po drugie 鈥 zn贸w: zmieni膰 spos贸b dzia艂ania policji. Obywatel, kt贸ry chce da膰 zna膰 o pijanym kierowcy, ma mie膰 pewno艣膰, 偶e jego zg艂oszenie zostanie b艂yskawicznie przyj臋te, a patrol pojawi si臋 nie po godzinie, ale po paru minutach. Je艣li jakakolwiek kampania spo艂eczna mog艂aby miejsc sens, to w艂a艣nie taka: poparte stanem faktycznym przekonywanie
obywateli, 偶e w tej sprawie policja jest ich sprzymierze艅cem.

Po trzecie 鈥 je艣li orzecznictwo w sprawie recydywist贸w lub os贸b schwytanych na prowadzeniu pojazdu mimo orzeczonego zakazu s膮dowego pozostaje zbyt 艂agodne, komisja kodyfikacyjna i nast臋pnie pos艂owie powinni pomy艣le膰 o zmianie prawa w taki spos贸b, aby wymusi膰 na s膮dach orzekanie wy偶szych kar.

Po czwarte 鈥 prawnicy powszechnie skrytykowali pomys艂 wprowadzenia jakiej艣 formy wsp贸艂odpowiedzialno艣ci trze藕wych pasa偶er贸w za ewentualne skutki jazdy pijanego kierowcy. To by艂aby faktycznie konstrukcja bardzo trudna z prawnego punktu widzenia, jednak 鈥 na moje laickie oko 鈥 nie niemo偶liwa do stworzenia. Tu jednak si臋 nie upieram, bo da艂aby te偶 ogromne pole do nadu偶y膰.

Na koniec za艣 鈥 nale偶y zachowa膰 zimn膮 g艂ow臋. Pijani kierowcy to temat r贸wnie atrakcyjny co sprzedawcy dopalaczy albo pedofile, ale to nie oni s膮 najwi臋kszym zagro偶enie i niebezpiecze艅stwem na polskich drogach, o czym 艂atwo si臋 przekona膰, czytaj膮c statystyki wypadk贸w. Nie dajmy si臋 zwariowa膰.


Dziennik 艁ukasza Warzechy


--
"呕yd贸w gubi brak umiaru we wszystkim i przekonanie, 偶e s膮 narodem wybranym. Czuj膮 si臋 oni upowa偶nieni do interpretowania wszystkiego, tak偶e doktryny katolickiej. Cokolwiek by艣my zrobili, i tak b臋dzie poddane ich krytyce - za ma艂o, 偶e 藕le, 偶e zbyt ma艂o ofiarnie. W moim najg艂臋bszym przekonaniu szkoda czasu na dialog z 呕ydami, bo on do niczego nie prowadzi... Ludzi, kt贸rzy u偶ywaj膮 s艂贸w 'antysemita', 'antysemicki', nale偶y traktowa膰 jak ludzi niegodnych debaty, kt贸rzy usi艂uj膮 niszczy膰 innych, gdy brakuje argument贸w merytorycznych. To oni tworz膮 mow臋 nienawi艣ci".

Data: 2014-01-07 16:06:57
Autor: leming.show
Celowo k砤mi politycy
I tam musieli wypuscic wiezniow bo brakuje odpowiedniego metrazu na lebka.

Jak tuskojad gada ze bedzie zamykal to tuskojad pieprzy, nie ma miejsc w wiezieniach.

Data: 2014-01-08 01:20:24
Autor: A. Filip
Celowo k艂ami膮 politycy
leming.show@gmail.com pisze:
I tam musieli wypuscic wiezniow bo brakuje odpowiedniego metrazu na lebka.

Jak tuskojad gada ze bedzie zamykal to tuskojad pieprzy, nie ma miejsc w wiezieniach.

A Tusk nie potrafi dosta膰 pieni臋dzy od UE na inwestycje w infrastruktur臋 wi臋zie艅?

--
A. Filip
Strze偶 si臋 z艂ej kobiety i nie ufaj dobrej.  (Przys艂owie hiszpa艅skie)

Data: 2014-01-08 14:33:11
Autor: leming.show
Celowo k砤mi politycy
u縴tkownik A. Filip napisa:

A Tusk nie potrafi dosta pieni阣zy od UE na inwestycje w infrastruktur wi陑ie?



Jak by dalo sie cos na tym zarobic, to pewnie by pozyskal. Z drugiej strony to wydatek, taki wiezien potrafi duzo zjesc a pozytku zadnego.

Data: 2014-01-09 03:36:21
Autor: stevep
Celowo k砤mi politycy
W dniu .01.2014 o 03:27 stevep <stevep011#tkdami.net> pisze:

W dniu .01.2014 o 01:20 A. Filip <anfi@xl.wp.pl> pisze:

leming.show@gmail.com pisze:
I tam musieli wypuscic wiezniow bo brakuje odpowiedniego metrazu na  lebka.

Jak tuskojad gada ze bedzie zamykal to tuskojad pieprzy, nie ma miejsc  w wiezieniach.

A Tusk nie potrafi dosta pieni阣zy od UE na inwestycje w  infrastruktur wi陑ie?

W odr罂nieniu od Wielkiego Zbawcy, ten z dzik rozkosz zapakowa砨y  wszystkich przeciwnik體 politycznych do wi陑ienia.



--
stevep
-- -- -
U縴wam klienta poczty Opera Mail: http://www.opera.com/mail/

Data: 2014-01-09 03:36:30
Autor: stevep
Celowo k砤mi politycy
W dniu .01.2014 o 03:27 stevep <stevep011#tkdami.net> pisze:

W dniu .01.2014 o 01:06 <leming.show@gmail.com> pisze:

I tam musieli wypuscic wiezniow bo brakuje odpowiedniego metrazu na  lebka.

Jak tuskojad gada ze bedzie zamykal to tuskojad pieprzy, nie ma miejsc  w wiezieniach.
A ty dobrze si czujesz, czy jeste na prochach?



--
stevep
-- -- -
U縴wam klienta poczty Opera Mail: http://www.opera.com/mail/

Data: 2014-01-08 18:51:01
Autor: Mark Woydak
Celowo k艂ami膮 politycy
U偶ytkownik "u2" <u_2@o2.pl> napisa艂 w wiadomo艣ci
news:52cc694b$0$2363$65785112news.neostrada.pl...
Myl膮 si臋 lub celowo k艂ami膮 politycy, kt贸rzy twierdz膮, 偶e konfiskata auta i
inne drastyczne posuni臋cia cokolwiek zmieni膮.

Nie k艂amie tylko preze PiS i agent Tomek 艣wie偶o wypieprzony z PiS za burdelow膮 przesz艂o艣膰 i gro偶enie uci臋cia jaj prawowitym m臋zom swoich kochanek.

MW

Celowo k艂ami膮 politycy

Nowy film z video.banzaj.pl wi阠ej »
Redmi 9A - recenzja bud縠towego smartfona