Centrowanie - zagwostki,

Data: 2018-06-06 09:46:23
Autor: Andrzej Ozieblo
Centrowanie - zagwostki,
Nigdy nie miałem do czynienia z holendrami od strony serwisu. Postanowiłem wycentrować koła w moim nowym-starym holendrze przy okazji wymiany szprychy. I ujawniły sie rożne ciekawstki.

1. Z przody są szprychy 2.0 mm z typowymi nyplami, z tyłu natomiast 2.3 mm z szerokim nyplem 3.7 mm. Typowe klucze (3.2, 3.3, 3.5) do centrowania tego nie łapią.

2. Zaplot w obu kołach jest na 3 krzyże. W typowym zaplocie, szprycha idzie na pierwszych dwóch krzyżach pod szprychami (lub nad w zależności od szprychy) a na trzecim odwrotnie. Tu wszystkie 3 krzyże są brane tak samo. Celowo, sprawdziłem w innym holendrze. Dlaczego tak? Taki zaplot jest mniej sztywny.

3. Zacząłem centrować przednie koło i d... Szprychy zapieczone. Nyple się nie kręcą. Próbowałem zmiękczyć WD 40. Trochę pomogło, ale i tak urwałem 7 szprych. Lepiej było nie ruszać. :)

Data: 2018-06-06 09:56:34
Autor: ń
Centrowanie - zagwostki,
A tak z ciekawości (nigdy nie próbowałem): rozgrzać opalarką elektryczą? Może różnica w rozszerzalności cieplnej coś rozrusza? No ale i szprycha stal, i nypel stal :-/
Tanie rowery to w końcu drogie rowery...

-- -- -
Szprychy zapieczone. Nyple się nie kręcą. Próbowałem zmiękczyć WD 40. Trochę pomogło, ale i tak urwałem 7 szprych.

Data: 2018-06-06 10:31:19
Autor: cytawa
Centrowanie - zagwostki,
W dniu 2018-06-06 o 09:56, ń pisze:
A tak z ciekawości (nigdy nie próbowałem): rozgrzać opalarką
elektryczą? Może różnica w rozszerzalności cieplnej coś rozrusza?

Ciekawy pomysl. Mam mikropalnik gazowy. Sprobuje.

No ale i szprycha stal, i nypel stal :-/

Nypel to mosiadz. Na ogol.

Jan Cytawa

Data: 2018-06-06 03:12:28
Autor: Olivander
Centrowanie - zagwostki,
Nypel to rzadko stal, tylko jakiś miękkie cuś, często mosiądz, bywa alu, najszęściej "szajsmetal", stop wszystkiego ze wszystkim.

To ile wy tych szprych tam macie, że tak utyskujecie? W jednym rowerze mam 76 szprych w 1 kole i nie ma na świecie właściwej centrownicy. Żaden "profesjonalny warsztat rowerowy" też tego nie tknie. Trzeba samemu, po jakimś czasie uzyskuję się wiarę we własne "ną hał" a głęboką nieufność do "profesjonalistów". A Holendry mają zbójecko mocne felgi IMHO między innymi dlatego, by wytrzymać jazdę po bruku z powyrywanymi szprychami, oraz by tolerować byle jakie zaploty.

Data: 2018-06-06 12:48:07
Autor: cytawa
Centrowanie - zagwostki,
Olivander pisze:
[...]

Co ma ilosc szprych do centrownicy?
Moze ci o grubosc oski chodzi?

Jan Cytawa

Data: 2018-06-06 05:46:54
Autor: Olivander
Centrowanie - zagwostki,

Co ma ilosc szprych do centrownicy?
Moze ci o grubosc oski chodzi?
No jakiś tam związek ma. Więcej roboty jak ich więcej. Mniej roboty jak ich mniej, tylko wtedy więcej zależy od ich jakości w tym grubości i jakości np. felg.

Grubośću ośki ma pomijalne, choć niezerowe znaczenie, o ile nie wymyślisz jakiegoś extremum, natomiast średnica koła owszem. Spróbuj znależć w polskim sklepie centrownicę do bicykli 50" :-)

Data: 2018-06-06 19:14:54
Autor: ń
Centrowanie - zagwostki,
Widziałem pod jakąś podstawówką gravela o na oko 100 szprychach ;-))
Przy czym koło było coś 20''.

-- -- -
W jednym rowerze mam 76 szprych w 1 kole

Data: 2018-06-06 17:25:59
Autor: PeJot
Centrowanie - zagwostki,
W dniu 2018-06-06 o 09:46, Andrzej Ozieblo pisze:

3. Zacząłem centrować przednie koło i d... Szprychy zapieczone. Nyple się nie kręcą. Próbowałem zmiękczyć WD 40. Trochę pomogło, ale i tak urwałem 7 szprych. Lepiej było nie ruszać. :)

No to skazany jesteś na nowy zaplot :)

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2018-06-06 13:17:51
Autor: andrzej.ozieblo
Centrowanie - zagwostki,
W dniu środa, 6 czerwca 2018 17:25:58 UTC+2 użytkownik PeJot napisał:

No to skazany jesteś na nowy zaplot :)

W sumie wyszło na to samo, przynajmniej czasowo. Wymieniłem 10 szprych (z 36), niektóre nyple. Wszystkie końcówki szprych przesmarowałem po odkręceniu nypli smarem. Pół dnia roboty.. Nie warto było. Ale skoro lubię dłubać to warto. :) Niestety nie mam centrownicy. Zawsze centrowałem na klockach. A tu bębny. :) W sumie wyszło jak wyszło. Do miejskiego wystarczy.

Data: 2018-06-07 00:41:59
Autor: Ignac
Centrowanie - zagwostki,
W dniu środa, 6 czerwca 2018 22:17:53 UTC+2 użytkownik andrzej...@gmail.com napisał:

Niestety nie mam centrownicy. Zawsze centrowałem na klockach. A tu bębny. :) W sumie wyszło jak wyszło. Do miejskiego wystarczy.

Ja też nie mam, bo do centrowania jednego koła na 2 lata nie warto,
ale mam zrobiony z taki "przyrządzik" do tego, a ostatnio centruje obręcze bicie osiowe na grubość kartki papiery, obręcze V-b, wprawdzie.
obracam kołem delikatnie, jak się zatrzyma, wkładam kartkę papieru z jednej
strony klocków V-b , to z drugiej nie chce ona wleźć i wiadomo które nyple
trzeba podciągnąć. Kupmel ostatnio mi powiedział- ja nie wiedziałem, że centrowanie koła   to jest aż tak precyzyjna robota.

"przyrządzik" - długa nakrętka M5 lub M6, obie przymocowane na klocku
prostopadle do siebie, w środek wkręcone śrubki z zaostrzonymi końcówkami.
Jest uniwersalny i żadne hamulce tu nie przeszkadzają.
Obręcz z luźnymi szprychami unieruchamiam na środku między widełkami,
drewnianymi klinami, mierzę, żeby była na środku i do tego ustawiam
"przyrządzik",wyciągam kliny i jazda panie Gazda.
Całość przykręcana na początku tylnych widełek, lub amora.

Data: 2018-06-07 01:09:58
Autor: andrzej.ozieblo
Centrowanie - zagwostki,
W dniu czwartek, 7 czerwca 2018 09:42:01 UTC+2 użytkownik Ignac napisał:

Ja też nie mam, bo do centrowania jednego koła na 2 lata nie warto,
ale mam zrobiony z taki "przyrządzik" do tego,

Też o tym pomyślałem, ale uznałem, że za dużo zachodu. W fullu podcentrowałem koła 1-2 przez 5 lat. Nie ma potrzeby częściej. I robiłem to na czuja, tzn. przykładałem palec i patrzyłem, gdzie bije. Bicia góra-dół nie zauważyłem. W składaku nic nie robiłem. Dopiero teraz musiałem. Ale może też dorobię przyrządzik. Czeka mnie centrowanie tylnego koła, do którego muszę dokupić nietypowy klucz do nypli. Nyple maja szerokość 3.8 mm. Podejdzie pewnie Park tool 4.0 mm. Niebieski.

Data: 2018-06-07 11:01:25
Autor: Maciek
Centrowanie - zagwostki,
[...]

IMHO, miałem kiedyś pomysł dorobić mocowanie do czujnika zegarowego.
Po 3 dychy do kupienia:

https://goo.gl/images/Giqkp5

Jarzmo do montażu na widełki (np 2 motylki), wysięgnik do obręczy no i na końcu czujnik.
Skończyło się jednak na centrownicy DIY za kolejne 30zł.
Na czujniku super się centruje i od razu widać w którą stronę leci obręcz.

Czeka mnie centrowanie tylnego koła, do którego muszę dokupić nietypowy klucz do nypli. Nyple maja szerokość 3.8 mm. Podejdzie pewnie Park tool 4.0 mm. Niebieski.

Możesz też bardzo prosto zrobić sobie klucz na idealny wymiar.
Jak masz dostęp do szlifierki precyzyjnej to parę minut roboty:

https://zapodaj.net/images/db360a39be170.jpg

Data: 2018-06-07 11:37:20
Autor: Maciek
Centrowanie - zagwostki,
[...]

Inna metoda do oceny położenia piasty względem obręczy - metrowy stalowy płaskownik za kilka zł. np. makrketu budowlanego:

https://zapodaj.net/images/18cb44f7e3591.jpg

Data: 2018-06-09 02:31:15
Autor: Olivander
Centrowanie - zagwostki,
[...]

opis zacny. ale ładnie poproszę o obrazki. też taki chcę :-)

Data: 2018-06-09 13:40:07
Autor: Ignac
Centrowanie - zagwostki,
W dniu sobota, 9 czerwca 2018 11:31:17 UTC+2 użytkownik Olivander napisał:
W dniu czwartek, 7 czerwca 2018 09:42:01 UTC+2 użytkownik Ignac napisał:

> "przyrządzik" też taki chcę

Niezwłocznie jak go znajdę, zrobię odpowiednie foty.
Był ci on używany około 4 lata temu, bo koła przejechały i
jadą dalej - 45kkm. NASA odkupiła, wprawdzie, prawa do patentu,
ale tylko na obszar Księżyca.

Data: 2018-06-10 11:52:41
Autor: Ignac
Centrowanie - zagwostki,
W dniu sobota, 9 czerwca 2018 22:40:09 UTC+2 użytkownik Ignac napisał:
> [...]

Oto i fota:
https://ibb.co/kDh6A8

Jest to wersja udoskonalona, gdyż to wcięcie boczne, w tej brązowej płytce,
nie będzie zmieniało swojego położenia i ostatecznie bok obręczy ma do
niego przylegać i nie przesuwać jej na bok po ustawieniu obręczy na środku
widełek. Oczywiście piasta koła musi być wyregulowana, jak do jazdy.

Opis: te dwa klocki będą mocowane na widełkach przy pomocy wkręta o dł.5-6 cm.
Po ustawieniu obręczy na środku i lekkim ściśnięciu tej sprężynki, między dwoma podkładkami, widoczną nakrętką, przykładamy do boku obręczy to wycięcie boczne
płytki, a wycięcie osiowe tej płytki- brązowej odsuwamy ok. 1 mm od obręczy i
następnie przyrząd przykręcamy krótkim wkrętem - czarny, do górnego klocka.
 Podczas centrowania ściskamy coraz bardziej, płaskim kluczykiem tą sprężynkę,
obracając ruchomą nakrętkę na długiej śrubie - około 20 stopni, dzięki temu
cała płytka- brązowa, przybliża się do obręczy wzdłuż szprych, znajdując kolejne
krzywizny promieniowe obręczy. A krzywizny osiowe- boczne obręczy, nie mogą przesunąć tej płytki brązowej na bok, tylko ją zaledwie dotykać.

Jeśli będą jakieś wątpliwości, to pytaj, wyjaśnię wszystko.
Myślę, że widać dokładnie całą konstrukcję i jej wielkość- obok pudełko zapałek.

Data: 2018-06-10 18:39:40
Autor: rmikke
Centrowanie - zagwostki,
On Sunday, 10 June 2018 20:52:44 UTC+2, Ignac  wrote:
> [...]

Jeśli będą jakieś wątpliwości, to pytaj, wyjaśnię wszystko.
Myślę, że widać dokładnie całą konstrukcję i jej wielkość- obok pudełko zapałek.

Teraz to mnie zaintrygowałeś, a nie starcza mi wyobraźni lub doświadczenia
(pewnie doświadczenia bardziej, bo w kwestii centrowania mam przyzerowe).
Chciałbym to obejrzeć w działaniu... Zrób filmik, będziesz Sławny!

Data: 2018-06-11 09:09:32
Autor: Ignac
Centrowanie - zagwostki,
W dniu poniedziałek, 11 czerwca 2018 03:39:42 UTC+2 użytkownik rmikke napisał:

Teraz to mnie zaintrygowałeś, a nie starcza mi wyobraźni lub doświadczenia

Pocieszę cię, moje początki też były identyczne- w życiu się tego nie nauczę.
Podstawy to: trzeba zawsze wiedzieć, czy chcę szprychę skrócić, czy wydłużyć i
muszę mieć przy tym absolutną pewność, czy nyplem mam kręcić w prawo, czy w lewo
Jeśli chcę obręcz w danym miejscu przesunąć, przykładowo w lewo, to czy muszę
dokręcić nypel lewej szprychy, czy może popuścić-odkręcić nypel prawej szprychy, obok, który akurat mocno ją naciąga.

Ten przyrząd można zrobić na "kolanie", jak ktoś zna podstawy, będzie umiał się
nim posługiwać. Musisz poznać podstawy jak wyżej opisane i potrenować.

Data: 2018-06-11 12:29:17
Autor: andrzej.ozieblo
Centrowanie - zagwostki,

Podobny można kupić w necie. http://allegro.pl/unior-kieszonkowa-centrownica-do-kol-1753-6-i7177983551.html Używał ktoś? Zastanawiam się czy kupić? Rzadko centruję, bo nie ma takiej potrzeby, ale takie coś wydaje się pomocne nawet w tych rzadkich przypadkach.

Data: 2018-06-11 14:23:25
Autor: Ignac
Centrowanie - zagwostki,
W dniu poniedziałek, 11 czerwca 2018 21:29:18 UTC+2 użytkownik andrzej...@gmail.com napisał:
> [...]

Podobny można kupić w necie. http://allegro.pl/unior-kieszonkowa-centrownica-do-kol-1753-6-i7177983551.html Używał ktoś? Zastanawiam się czy kupić? Rzadko centruję, bo nie ma takiej potrzeby, ale takie coś wydaje się pomocne nawet w tych rzadkich przypadkach.

Imo, nie warto, gdyż nim można wycentrować bicie boczne-osiowe, promieniowego
już nie. Ponadto posiadacze V-b też go nie potrzebują, bo mają klocki przy
obręczy.Potrzebują jedynie kawałka kartki papieru, żeby bicie boczne zniwelować.
Mocowanie na rzepy, jeśli dobrze zobaczyłem, jest raczej nieprofesjonalne.

Data: 2018-06-11 15:43:10
Autor: Yeti
Centrowanie - zagwostki,
On Monday, June 11, 2018 at 12:29:18 PM UTC-7, andrzej...@gmail.com wrote:
> [...]

Podobny można kupić w necie. http://allegro.pl/unior-kieszonkowa-centrownica-do-kol-1753-6-i7177983551.html Używał ktoś? Zastanawiam się czy kupić? Rzadko centruję, bo nie ma takiej potrzeby, ale takie coś wydaje się pomocne nawet w tych rzadkich przypadkach.

Jak rzadko centrujesz to wystarcza tasma klejaca i zapalka. Yeti

Data: 2018-06-12 08:40:31
Autor: cytawa
Centrowanie - zagwostki,

andrzej.ozieblo@gmail.com pisze:

[...]

Za te pieniadze ??!!

Z tego sobie zrobisz sam:
http://allegro.pl/klip-klips-biurowy-binder-clips-51mm-12szt-i6611658620.html. Na dorazne potrzeby naprawy w zupelnosci wystarczy. Ewentualnie mozna cos doczepic.

Jan Cytawa

Data: 2018-06-07 11:41:46
Autor: ń
Centrowanie - zagwostki,
Przecież to koło możesz włożyć do dowolnej ramy z hamulcami?

-- -- -

Data: 2018-06-07 10:33:28
Autor: andrzej.ozieblo
Centrowanie - zagwostki,
W dniu czwartek, 7 czerwca 2018 11:41:17 UTC+2 użytkownik ń napisał:
Przecież to koło możesz włożyć do dowolnej ramy z hamulcami?

To jest 28". Pozostałe rowery to 26".

Data: 2018-06-07 19:46:53
Autor: ń
Centrowanie - zagwostki,
Bez opon wejdą ;-)

-- -- -
To jest 28".

Data: 2018-06-17 09:47:37
Autor: PeJot
Centrowanie - zagwostki,
W dniu 2018-06-06 o 22:17, andrzej.ozieblo@gmail.com pisze:
Niestety nie mam centrownicy. Zawsze centrowałem na klockach.

W sumie od kilku lat dysponuję prawdziwą centrownicą, samoróbką. I muszę przyznać że w porównaniu do wszelkich wynalazków opartych o widelec czy ramę obecnie centrowanie jest proste łatwe i przyjemne. Szczególnie kasowanie bicia promieniowego jest bardzo skuteczne, co przekłada się na równy naciąg wszystkich szprych.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2018-06-17 04:23:40
Autor: andrzej.ozieblo
Centrowanie - zagwostki,
W dniu niedziela, 17 czerwca 2018 09:47:45 UTC+2 użytkownik PeJot napisał:

W sumie od kilku lat dysponuję prawdziwą centrownicą, samoróbką. I muszę przyznać że w porównaniu do wszelkich wynalazków opartych o widelec czy ramę obecnie centrowanie jest proste łatwe i przyjemne.

Piotrze, tak mnie zachęciłeś, że zamówiłem. :) Centrownica-do-kol-16-29-KAIWAI. Pewnie małe chińskie rączki, ale wygląda dość dobrze. Cena ok. 175 zł z dostawą, a więc nieźle. Popróbuję i napiszę co i jak. Coś trzeba robić na emeryturze. :)

Data: 2018-06-17 08:35:31
Autor: Ignac
Centrowanie - zagwostki,
W dniu niedziela, 17 czerwca 2018 13:23:42 UTC+2 użytkownik andrzej...@gmail.com napisał:
> [...]

Piotrze, tak mnie zachęciłeś, że zamówiłem. :) Centrownica-do-kol-16-29-KAIWAI.

Ładna sztuka, tylko "przesuwadło"- to ze skalą milimetrową, służące do
wykrywania nierówności promieniowych jest jedynie z pokrętłem je mocującym,
które będzie musiało być odkręcane i przykręcane piedrylion razy, aż do wycentrowania koła. W moim wynalazku jest przesuwane na gwintowanej śrubie, konsekwentnie, co powiedzmy 0,1 mm.

Data: 2018-06-17 15:17:29
Autor: PeJot
Centrowanie - zagwostki,
W dniu 2018-06-17 o 13:23, andrzej.ozieblo@gmail.com pisze:
[...]

Jakoś nie mogę sobie wyobrazić jak tutaj ustawia się płaszczyznę symetrii koła, pewnie trzeba posłużyć się skalą.

No i wypadało by się zaopatrzyć w porządne klucze do szprych. Nie lubię tych "wszystkie wymiary w jednym", bo po pół godzinie bolą paluchy.

Po głowie chodzą jeszcze czujniki zegarowe, takie coś:

http://www.bitul.pl/Sklep/Produkty/127-Centrownica-rowerowa-%2b-czujniki-zegarowe-%2b-adaptery-- PE%c5%81NY-ZESTAW#

Same czujniki + bazę do nich mam, muszę uskutecznić tylko te rolki. Wydawało by się że to zbytek, ale jak się ma ileś dioptrii na nosie.....

Poza tym jeszcze jedno: od momentu gdy mam możliwość dokładnego centrowania promieniowego, nagle pojedyncze szprychy przestały mi strzelać podczas eksploatacji. Fakt, że staram się robić koła na przyzwoitych komponentach, ale gdy koło jest dobrze wyprowadzone góra-dół, to naciąg wszystkich szprych jest bardzo równomierny.

Coś trzeba robić na emeryturze. :)

Znajomy serwis twierdzi że wobec zalewu tanich gotowych kół sztuka kołodziejska zanika :(

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2018-06-18 13:09:08
Autor: cytawa
Centrowanie - zagwostki,
PeJot pisze:

[...]

Daruj sobie te czujniki. Chyba, ze chcesz sie chwalic, ze tolerancja twojej obreczy jest np. 0.5243mm.

Mnie oko wystarczy. Tym bardzie, ze najczesciej same obrecze czesto maja wieksze nierownosci. Zwlaszcza obrecze po przejsciach.

Jan Cytawa

Data: 2018-06-13 19:00:40
Autor: Andrzej Ozieblo
Centrowanie - zagwostki,
[...]

Pytałem fachowca. Stwierdził, że przy grubszych szprychach, a takie mam z tyłu (2.2 mm), tak się często robi, ale przy typowych (1.8, 2.0) powinno być po bożemu. Przy okazji poprawię.

Data: 2018-06-14 09:23:19
Autor: cytawa
Centrowanie - zagwostki,
  Andrzej Ozieblo pisze:

[...]

I grube szprychy tez da sie przeplesc. I kolo jest zdecydowanie sztywniejsze. Nie wiem czemu tak robia, moze z powodu optymalizacji czasu pracy przy skladaniu kola.

Jan Cytawa

Data: 2018-06-14 05:23:42
Autor: andrzej.ozieblo
Centrowanie - zagwostki,
W dniu czwartek, 14 czerwca 2018 11:23:31 UTC+2 użytkownik cytawa napisał:

I grube szprychy tez da sie przeplesc. I kolo jest zdecydowanie sztywniejsze. Nie wiem czemu tak robia, moze z powodu optymalizacji czasu pracy przy skladaniu kola.

Takie nieprzeplecione zaploty widziałem tylko w dwóch Batavusach. I to starych. Celowa robota. We wszystkich innych mieszczuchach, były zaploty na 2 lub 3 krzyże, ale zawsze z przepleceniem. Biorąc pod uwagę, że rower jest przemyślany aż do najmniejszego szczegółu, to bardzo dziwi. Widocznie uznali, że sztywność jest wystarczająca. Przy okazji wymiany opony poprawię tę holenderską "niedoróbkę". :)

Data: 2018-06-14 14:28:23
Autor: ń
Centrowanie - zagwostki,
Żeby się nie okazało, że ze szprych zrobisz coś na kształt sprężynek ;-)

-- -- -