Ceny jak w Polsce, dochód cztery razy niższy - Ukrai na

Data: 2010-03-14 22:02:42
Autor: Anatol
Ceny jak w Polsce, dochód cztery razy niższy - Ukrai na
http://wyborcza.biz/biznes/1,101716,7611038,Ceny_jak_w_Polsce__dochod_cztery_razy_nizszy__Co_z.html

"....Ukraina nie zdecydowała się, tak jak Polska, na szybkie przeprowadzenie szeregu trudnych, ale niezbędnych reform. Nie ustabilizowała swoich finansów, nie zdemonopolizowała gospodarki, nie stworzyła podstaw zdrowego sektora bankowego, nie dostosowała swojego prawodawstwa do standardów europejskich. Przeprowadziła wprawdzie prywatyzację, ale według najgorszych wzorców, w wyniku których ogromna część majątku dostała się w ręce oligarchów."

"...w roku 1989 oczekiwana statystyczna długość życia była nad Wisłą i Dnieprem równa i wynosiła po 71 lat, a dziś przeciętny mieszkaniec Polski żyje już lat 76, a Ukrainiec tylko 68"

"...Według publikowanych danych produkt krajowy brutto (PKB) Polski jest dziś o 81 proc. wyższy, niż był na początku reform, w roku 1989. Natomiast PKB Ukrainy jest o 40 proc. niższy, niż był wówczas."

Dodam jeszcze że w 1989 Ukraińcy mieli wyższy PKB per capita, niską inflację, relatywnie niezłe zaopatrzenie w żywność (i to bez bez kartek) i brak problemu zadłużenia zagranicznego.

Anatol

Data: 2010-03-14 22:24:09
Autor: jadrys
W dniu 2010-03-14 22:02, Anatol pisze:
Przeprowadziła wprawdzie prywatyzację, ale według najgorszych wzorców, w wyniku których ogromna część majątku dostała się w ręce oligarchów."

Anatol

A co się stało z naszym majątkiem?

Data: 2010-03-14 23:10:50
Autor: Anatol

Użytkownik "jadrys" <andrzej203@op.pl> napisał w wiadomości news:hnjk64$9eb$1news.onet.pl...

A co się stało z naszym majątkiem?

Pozostał w Polsce i jako dokapitalizowany 100-200 miliardami USD radykalnie zwiększył produktywność, nowoczesność i jakość produkcji oraz w szczególnosci całkowicie zacofanych w PRL usług (handlowych, telekomunikacyjnych, remonontowych, bankowych, komunalnych, turystycznych, gastronomicznych, hotelowych,  transportowych itd.).

Anatol

Data: 2010-03-14 23:21:48
Autor: jadrys
W dniu 2010-03-14 23:10, Anatol pisze:

[...]

Ukraiński  pozostał na Ukrainie.  A czy były "Stomil"  obecnie "Bridgestone"  "Polfa" obecnie "Glaxo coś tam", "Centra"   i inne zakłady (prawie wszystkie większe) w Poznaniu to jeszcze nasz majątek narodowy?

Data: 2010-03-14 23:30:04
Autor: Anatol

Użytkownik "jadrys" <andrzej203@op.pl> napisał w wiadomości news:hnjnib$lrb$1news.onet.pl...

Ukraiński  pozostał na Ukrainie.  A czy były "Stomil"  obecnie "Bridgestone"  "Polfa" obecnie "Glaxo coś tam", "Centra"   i inne zakłady (prawie wszystkie większe) w Poznaniu to jeszcze nasz majątek narodowy?

Celem majątku jest przede wszystkim przynoszenie korzyści obywatelom, a nie bycie "narodowym". Przekonali się o tym także Ukraincy.

Anatol

Data: 2010-03-14 23:40:26
Autor: jadrys
W dniu 2010-03-14 23:30, Anatol pisze:

[...]

Pytanie tylko czy my aby nie wyszliśmy na tych transakcjach jak Zabłocki? - Pozwalniane nawet  załogi  (w niektórych przypadkach nawet do 50%) niepłacenie podatków przez wiele lat, to są te korzyści które mają Polacy na "inwestorach" zagranicznych?

Data: 2010-03-15 01:17:42
Autor: Anatol

Użytkownik "jadrys" <andrzej203@op.pl> napisał w wiadomości news:hnjpok$r6o$1news.onet.pl...

[...]

Do tego jak na tym wyszliśmy punktem odniesienia jest np. Ukraina.

Anatol

Data: 2010-03-15 08:45:37
Autor: awe

Użytkownik "Anatol" <c355@usuntowp.pl> napisał w wiadomości news:hnjsl5$e0b$1news.interia.pl...

[...]

-- -- -- -- --
Ty anatol nie badz taki mOndry ekumenista. Juz wczesniej zauwazylem ze masz te tendencje do pierdolenia trzy po trzy.
Przede wszystkim chlopie, powinienes wiedziec ze Polske stac na znacznie wiecej - niestety rzadza nami takie ukrainskie kurwy. Czym dalej na wschod tym gorzej.
Nawet Jadrys czuje intuicyjnie ze kapital to wazna sprawa.
Nie porownuj nas do Ukrainy tylko porownuj do wysoko rozwinietych krajow. Polacy to przeciez biala nacja...murzynku...

awe

Data: 2010-03-15 19:23:43
Autor: Anatol

Użytkownik "awe" <fakej2345@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:hnko7h$94s$1news.onet.pl...

Nawet Jadrys czuje intuicyjnie ze kapital to wazna sprawa.
Nie porownuj nas do Ukrainy tylko porownuj do wysoko rozwinietych krajow. Polacy to przeciez biala nacja...murzynku...

W 1989 Polska i Ukraina były podobnie rozwinięte pomimo że Polacy to biała nacja. Obecna różnica uwidacznia efekty różnego podejścia do gospodarki po 1989. Inne kraje obozu rozwijały się również znacznie wolniej od Polski i jeżeli niektóre wciąż są lepiej rozwinięte to tylko dzięki olbrzymiej przewadze na starcie w 1989 (pod względem per capita to są już tylko Czechy i Słowacja, bo Węgrów wyprzedzamy w tym roku).

Anatol

Data: 2010-03-15 20:49:25
Autor: awe

Użytkownik "Anatol" <c355@usuntowp.pl> napisał w wiadomości news:hnls9a$n3v$1news.interia.pl...

[...]

-- -- -
ale komu ty chcesz te kity wcisnac?
""...Według publikowanych danych produkt krajowy brutto (PKB) Polski jest
dziś o 81 proc. wyższy, niż był na początku reform, w roku 1989. Natomiast
PKB Ukrainy jest o 40 proc. niższy, niż był wówczas."
"

pokaz mi dochod PL od 1972 roku do 1990 roku to sprawa sie wyjasni skad ten fantastyczny wzrost na 81 % od 1989 roku
hue hue hue
awe

Data: 2010-03-15 23:58:41
Autor: Anatol

Użytkownik "awe" <fakej2345@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:hnm2lh$97l$1news.onet.pl...

[...]

W tym samym czasie na Łotwie PKB wzrósł o 9%, Litwie 8%, Węgrzech 24%, Słowacji 62%, w Estonii 35%, Czechach 36%, Rumuni 13%, Bułgarii 11%, Rosji 4%.

W całej Europie szybszy wzrost miały tylko Irlandia, Cypr, Malta i Turcja ale żaden z tych krajów nie zaliczył komunizmu, ani nie miał na starcie w 1989 hiperinflacji, długu zagranicznego ponad możliwości gospodarki ani niedoborów rynkowych

pokaz mi dochod PL od 1972 roku do 1990 roku to sprawa sie wyjasni skad ten fantastyczny wzrost na 81 % od 1989 roku

Od 1950 :

http://www.conference-board.org/economics/downloads/TEDI_2010.xls

Anatol

Data: 2010-03-15 11:01:34
Autor: jadrys
W dniu 2010-03-15 01:17, Anatol pisze:

[...]

A dlaczego nie choćby Czesi?  Pamiętam to wyśmiewanie sie przez naszych "ekonomistów" ich prywatyzacji "kuponowej"..

Data: 2010-03-15 15:51:10
Autor: the_foe
Ceny jak w Polsce, dochód cztery razy niższy - Ukraina
W dniu 2010-03-15 11:01, jadrys pisze:
A dlaczego nie choćby Czesi?

w 1989 roku byli 2x bogatsi od nas (pc) obecnie jedynie 1,5x wiec chyba nie do konca poszli wlasciwa droga.

--
the_foe

Data: 2010-03-16 17:04:38
Autor: jadrys
W dniu 2010-03-15 15:51, the_foe pisze:
W dniu 2010-03-15 11:01, jadrys pisze:
A dlaczego nie choćby Czesi?

w 1989 roku byli 2x bogatsi od nas (pc) obecnie jedynie 1,5x wiec chyba nie do konca poszli wlasciwa droga.

W Czechach praktycznie nie ma bezrobocia.. Jaki i również bezdomnych szukających resztek pożywienia po śmietnikach.  Czesi żyją na o wiele wyższym poziomie od Polaków.

Data: 2010-03-16 17:15:49
Autor: the_foe
W dniu 2010-03-16 17:04, jadrys pisze:

W Czechach praktycznie nie ma bezrobocia.. Jaki i również bezdomnych
szukających resztek pożywienia po śmietnikach.  Czesi żyją na o wiele
wyższym poziomie od Polaków.

To prawda, ale Czechoslowacja przed II wojna byl najbogatszym krajem na swiecie. Zawsze startowali z wyzszego poziomu a dzis sa tylko 1,5 razy bogatsi.

--
the_foe

Data: 2010-03-17 18:43:07
Autor: jadrys
W dniu 2010-03-16 17:15, the_foe pisze:
[...]

Oj nie wydaje mi się żeby Czechosłowacja była najbogatszym krajem na świecie..  A gdzie chociażby Szwecja albo Szwajcaria?

Data: 2010-03-15 00:56:26
Autor: the_foe
W dniu 2010-03-14 23:21, jadrys pisze:
[...]

wiesz, polskie firmy bylyby dalej polskie jakby Polacy dalej pracowali za 20 dol miesiecznie i mieli odgorny nakaz kupowiania towarow wylacznie polskich.

--
the_foe

Data: 2010-03-15 11:02:33
Autor: jadrys
W dniu 2010-03-15 00:56, the_foe pisze:
[...]

Teraz zarabiają po 1000 i co z tego skoro nie można za to przeżyć.  Dawniej gdy zarabiali po 20 wystarczało a im na czynsz,  prąd, gaz, lekarstwa, żywność i odzież.

Data: 2010-03-15 15:41:58
Autor: the_foe
W dniu 2010-03-15 11:02, jadrys pisze:
Dawniej gdy zarabiali po 20 wystarczało a im na czynsz,  prąd, gaz,
lekarstwa, żywność i odzież.

woerz w bajki. Uczciwy czlowiek (jak nie kradl, nie kombinowal nie donosil nie byl w partii) nie mogl z tego wyzyc. Moja babka cale zycie pracowala w zakladzie robiac max nadgodziny, 6 dni w tygodniu. Aby pzrezyc godnie musiala dodatkowo zajmowac sie przydomowym badylarstwem i handlowac na targu warzywnym.

--
the_foe

Data: 2010-03-16 17:05:24
Autor: jadrys
W dniu 2010-03-15 15:41, the_foe pisze:
[...]

Co rozumiesz przez "godne przeżycie" ?? Chcesz powiedzieć że za podstawowa pensję nie było ja stać na chleb, czynsz, lekarstwa czy prąd elektryczny?  Tak jak sie to dzieje w wielu polskich domach?

Data: 2010-03-16 17:18:39
Autor: the_foe
W dniu 2010-03-16 17:05, jadrys pisze:
Chcesz powiedzieć że za podstawowa pensję nie było ja stać na chleb,
czynsz, lekarstwa czy prąd elektryczny?

za dwie podstawowe pensje - jej maz tez pracowal w zakladzie. Moja matka, ktora po szkole poszla do pracy zarabiala sama 2 razy wiecej niz jej rodzice razem wzieci. To pokazuje jakie narastaly dysproporcje w czasach gierkowskich.

--
the_foe

Data: 2010-03-17 18:44:50
Autor: jadrys
W dniu 2010-03-16 17:18, the_foe pisze:
[...]

A ja znam ludzi którzy żyli z jednej pensji i na dodatek z dużym przychówkiem w powstaci dzieci. I było ich stać na wszystkie podstawowe towary. Dzieci wyjeżdżały corocznie na różne obozy( także za granicę)..

Data: 2010-03-16 21:13:19
Autor: iratmor
> [...]

Ukraiński  pozostał na Ukrainie.  A czy były "Stomil"  obecnie "Bridgestone"  "Polfa" obecnie "Glaxo coś tam", "Centra"   i inne zakłady (prawie wszystkie większe) w Poznaniu to jeszcze nasz majątek narodowy?

"nasz" czyli czyj? pytam o kraj....

Data: 2010-03-17 18:52:48
Autor: jadrys
W dniu 2010-03-16 21:13, iratmor@gmail.com pisze:
[...]

Tu jest Polska grupa dyskusyjna szanowny kolego.  Więc nie zadawaj takich pytań.

Data: 2010-03-15 00:54:29
Autor: the_foe
W dniu 2010-03-14 22:24, jadrys pisze:
A co się stało z naszym majątkiem?

jakim majatkiem? PRL wydal 2x wiecej niz PKB za okres 1944-1989
jakbys mial firme do ktorej musialbys dokladac nazwalbys to majatkiem?

--
the_foe

Data: 2010-03-15 11:03:35
Autor: jadrys
W dniu 2010-03-15 00:54, the_foe pisze:
W dniu 2010-03-14 22:24, jadrys pisze:
A co się stało z naszym majątkiem?

jakim majatkiem? PRL wydal 2x wiecej niz PKB za okres 1944-1989
jakbys mial firme do ktorej musialbys dokladac nazwalbys to majatkiem?

Jednak kraj przez cały okres trwania pseudokomuny nie zadłużył się tak jak przez  20 trwania "demokracji".

Data: 2010-03-15 15:47:41
Autor: the_foe
W dniu 2010-03-15 11:03, jadrys pisze:
Jednak kraj przez cały okres trwania pseudokomuny nie zadłużył się tak
jak przez  20 trwania "demokracji".

bo wiekszosc dlugu splacono podatkiem inflacyjnym. Sredni deficyt za Gierka to byl ok 6-10% PKB rocznie. Za JAruzelskiego juz w granicach 50%! Wszytko zalatane deprecjacja zlotowki. Ostal sie jedynie dlug zagraniczny bo zlotowki nie dalo sie zdewaluowac - nikt nigdy niczego w neij nie rozliczal.No i jeszcze kupa praw nabytych ktorych za komuny bylo multum i rozdawano je od czasow Gierka jak kosciol obietnice wiecznego lepszego zycia po smierci.

--
the_foe

Data: 2010-03-15 19:30:37
Autor: Anatol

Użytkownik "jadrys" <andrzej203@op.pl> napisał w wiadomości news:hnl0m9$k6$3news.onet.pl...

Jednak kraj przez cały okres trwania pseudokomuny nie zadłużył się tak jak przez  20 trwania "demokracji".

Tylko w latach 1970-80 sam publiczny dług zagraniczny wzrósł z 5% PKB do ok. 50% PKB. Do długu publicznego PRL trzeba też byłoby doliczyć ówczesne depozyty dewizowe ludności, przedpłaty na samochody czy książeczki mieszkaniowe które oficjlanie skapitalizowano w długu publicznym dopiero po 1989.

 Teraz jest awantura jak całkowity dług publiczny wzrośnie o kilka % w ciągu kilku lat.

Anatol

Data: 2010-03-16 17:06:24
Autor: jadrys
W dniu 2010-03-15 19:30, Anatol pisze:

[...]

Przestań pokazywać jakieś bzdurne wyliczenia i powiedz dlaczego tak się zadłużyliśmy za panoszenia się "demokracji" przez te 20 lat? Skąd ten kolosalny dług? Na co poszły te pieniądze? Przecież w kraju inwestycje nad którymi patronuje skarb państwa są na zerowym poziomie.

Gierek za te pożyczone pieniądze wybudował pół Polski.

Data: 2010-03-16 17:23:04
Autor: cirrus
Użytkownik "jadrys" <andrzej203@op.pl> napisał w wiadomości news:hnoaah$aoa$3news.onet.pl...
[...]

I gdyby nie miłosierdzie pożyczajacych, umarzajacych platnosci  sprzedano by nas za długi.

--
stevep

Data: 2010-03-16 21:06:57
Autor: Anatol

Użytkownik "cirrus" <cirrus@tinvalid.kdami.net> napisał w wiadomości news:hno8c7$41b$1news.vectranet.pl...

[...]

Bo patrzysz się wzrost zadłużenia nominalnego a nie realnego, który jest tym większy im większa jest inflacja lub im mocniejszy jest złoty jeżeli przeliczamy cały dlug na inne waluty. Wg identycznej metodologii PKB wzrósł w ciągu tych 20 lat nie o 82% tylko o 1300%.

 Skąd ten
kolosalny dług? Na co poszły te pieniądze? Przecież w kraju inwestycje nad którymi patronuje skarb państwa są na zerowym poziomie.

Większość obecnego długu to tylko zrolowany dług PRL i kapitalizowane odsetki od tego długu. W nowym systemie państwo nie zajmuje się już bezpośrednio budownictwem czy produkcją przemysłową aczkolwiek kupę kasy utopiono w podtrzymanie egzystencji prlowskich molochów tj. górnictwa węglowego, hut, PKP czy Ursusa.

Gierek za te pożyczone pieniądze wybudował pół Polski.

Wszystko co wybudował Gierek jest wycenione w oficjalnym wzroście rocznego PKB który wyniósł jakieś 40% w ciągu dekady np. obecna wartość księgowa Kopalni Bogdanka to bodaj 1,5 mld PLN, podczas gdy ostatnia modernizacja oczyszczalni ścieków Czajka w Warszawie to koszt 2 mld PLN.

Anatol

Data: 2010-03-17 19:05:42
Autor: jadrys
W dniu 2010-03-16 21:06, Anatol pisze:

[...]

Cały zadłużenie jest obliczane w stabilnej walucie - czyli w dolarach USA.

[...]

I to jest wina PRL-u ? Dlaczego wtedy to przynosiły zyski a teraz jest kulą u nogi?  Może to te kapitalistyczne wiecznie nienażarte ryje zasiadające w zarządach tych "molochów" przeżeraja cały zysk i jeszcze je zadłużają?

[...]

A co wyliczenia Balcerowicza czy kogoś mu podobnego maja wspólnego z rzeczywistością?  Tylko te kapitalistyczne barany potrafią krytykować ekonomię PRL-u, a sami zniszczyli Polskę i jej gospodarkę   natomiast  Polaków porobili niewolnikami w swoim kraju.

Data: 2010-03-17 21:15:40
Autor: Anatol

Użytkownik "jadrys" <andrzej203@op.pl> napisał w wiadomości news:hnr5md$aml$2news.onet.pl...

[...]

No to przeliczając wg kursu NBP PKB w 1989 wynosił 65 mld USD a w 2009 479 mld USD. Dług SP odpowiednio 42 mld USD i  225  mld USD. Czyli dług SP wzrósł o 436 % a PKB o 629%.

[...]

To była kreatywna ksiegowość wyrażona dodatkowo w wirtualnej walucie NBP - zyski występowały nawet gdy zakład nic nie produkował (np. z powodu strajku albo zakłóceń w dostawie energii czy surowców). Centralny planista tak manipulował cenami urzędowymi i przydziałami żeby na papierze zawsze można było wykazać zysk finansowy, a gdy to nie pomagało wkraczał NBP który produkował i pożyczał dowolne ilości swoich biletów na bardzo ujemny procent albo pożyczkę umarzał. Natomiast bilans towarowo-energetyczny był na ogół ujemny, dlatego brakowało wszystkiego, także węgla i energii w latach rekordowej ich produkcji. Dobrze to było widać także  na przykładzie eksportu dewizowego - przecież przy płacy 20 USD mogliśmy zalać świat tanimi towarami tak jak Chiny. Nie  opłacało się takiej produkcji rozwijać bo najwyrażniej wpływy dewizowe z takiego eksportu były niższe od wsadu dewizowego, zużytych do produkcji surowców i energii wg cen eksportowych i włożonej pracy po 20 USD za  1 roboczomiesiąc  -  najmniejsze straty w bilansie zapewniał eksport czystych surowców.

Wprowadzenie realnych cen, obcięcie dotacji i uprzywilejowanych przydziałów wykazało jak to wszystko było postawione na głowie - nagle przestało brakować czegokolwiek, zaczeła działać sprawna łączność telefoniczna, piwo odzyskało smak, kawa i banany gwaltownie staniały a w ciągu 1 roku spłaciliśmy cały dług rublowy wobec ZSRR oraz uzyskaliśmy 4 mld USD rezerw dewizowych z nadwyżki handlowej.

Anatol

Data: 2010-03-21 23:08:06
Autor: jadrys
W dniu 2010-03-17 21:15, Anatol pisze:

[...]

Przestań wymyślać mityczne teorie.  Gdybyśmy nie byli w układzie RWPG i pozwolilibyśmy wyjechać z kraju tym kgtórym sie tu nie podobało i przez to wywoływali strajki to PRL byłby krajem mlekiem i miodem płynącym.

Data: 2010-03-17 18:53:30
Autor: jadrys

[...]

Sprzedano nas mimo że spłaciliśmy swoje długi.. A właściwie to nie sprzedano a oddano za przysłowiowa złotówkę.

Data: 2010-03-18 12:04:43
Autor: cirrus
[...]

Rzeczywiście, sprzedano nas w mysl jadrysowego braku logiki umarzając nam spora część długów:
# Polska na potęgę zadłużała się w epoce Gierka w latach 70., z jednej strony w krajach zrzeszonych w tzw. Klubie Paryskim, z drugiej w bankach komercyjnych zrzeszonych w tzw. Klubie Londyńskim. W 1990 r. nasze zadłużenie w Klubie Paryskim przekraczało już 32 mld dol. Z tym obciążeniem polska gospodarka wchodziła w okres transformacji.
- Na początku lat 90. zadłużenie zagraniczne Polski stanowiło praktycznie 100 proc. zadłużenia ogółem. Polska miała wtedy problem z jego obsługą - mówi wiceminister finansów Katarzyna Zajdel-Kurowska. - W latach 90. udało się umorzyć część długów, resztę stopniowo spłacaliśmy. #
Ze strony:
http://tiny.pl/hgwfm

--
stevep

Data: 2010-03-22 16:06:40
Autor: cirrus
Użytkownik "jadrys" <andrzej203@op.pl> napisał w wiadomości news:ho65ju$28f$3news.onet.pl...
W dniu 2010-03-18 12:04, cirrus pisze:
Użytkownik "jadrys"<andrzej203@op.pl>  napisał w wiadomości

Ze strony:
http://tiny.pl/hgwfm
Ile nam umorzyli?

Prawdziwy komunista z ciebie znaczy próżniak, nie możesz sobie wpisać w Google:
# Rząd starał się jak najszybciej renegocjować warunki spłaty zagranicznego długu. Wierzyciele byli dwojakiego rodzaju: zrzeszone w klubie londyńskim instytucje komercyjne i klub paryski do którego należały rządy 17 państw rozwiniętych (głównie dzisiejszej Unii Europejskiej i USA).

Z tymi pierwszymi było zdecydowanie prościej. Banki z klubu londyńskiego wyszły z założenia, że wolą dostać cokolwiek i zgodziły się na odroczenie.

Problem pojawił się przy instytucjach rządowych, w których rękach było 70 proc. naszego zadłużenia. - W tym przypadku nie istniały mechanizmy redukcji długu - mówi dr Górniewicz. Jednak dzięki planowi Balcerowicza i zwiększonemu zaufaniu do nowej ekipy, w roku 1991 porozumienie podpisano.

- To była decyzja bezprecedensowa na rynkach finansowych - mówi dr Górniewicz.

Nasz dług wobec zagranicznych rządów został dzięki temu niemu obcięty o połowę a warunki jego spłaty ustalono bardzo korzystnie.

W tej chwili, dzięki porozumieniu z wierzycielami, długi już na nas nie ciążą. Ostatnią ratę zapłaciliśmy na początku ubiegłego roku.

Płacimy też ukryte długi PRL

Dług zagraniczny to jednak niejedyne obciążenie, z jakim poradzić musiał sobie Balcerowicz. Powiększało się także zadłużenie krajowe - w latach '80 sukcesywnie rósł deficyt. Przed polityczną zmianą wynegocjowaną przy Okrągłym Stole dziura budżetowa sięgnęła 12 procent PKB. W rekordowym, 1992 roku, była ona o połowę niższa.

Oficjalne dane o długu krajowym, odziedziczonym przez ekipę Balcerowicza to jednak nie wszystko. PRL zadłużał się także u swoich obywateli niejawnie. W 1981 roku wypuszczono tak zwane przedpłaty na samochody. 1,6 miliona osób, które marzyły o nieosiągalnych za socjalizmu czterech kółkach zdecydowało się zapłacić pełną ich cenę.
Kilkadziesiąt tysięcy osób auta nigdy jednak nie otrzymało. Na rekompensaty z tego tytułu w III RP wydaliśmy z budżetu 2 miliardy złotych (wszystkie kwoty uwzględniają denominację z 1995 roku).

Przed 90 rokiem łatano też finanse, pożyczając od banków walutę, pochodzącą z depozytów Polaków. Na koniec 89 roku roszczenia banków wyniosły 5,3 miliarda złotych. Spłacone zostały przez ekipę Mazowieckiego w 1990 roku. #
Ze strony:
http://tiny.pl/hghkx

--
stevep

Data: 2010-03-25 17:30:49
Autor: jadrys
Q!!
W dniu 2010-03-22 16:06, cirrus pisze:
[...]

No tak,  czegoś innego się nie spodziewałem po tych baranach którzy zadłużyli nasz kraj na 180 mld $ w krótkim okresie i nigdzie nie widać efektu działania tych pożyczek - przeżarli wszystko..  A kto winien takiemu stanowi rzeczy? - oczywiście Gierek! Naprawdę koń by się uśmiał.

Data: 2010-03-26 17:16:54
Autor: cirrus
Q!!
Użytkownik "jadrys" <andrzej203@op.pl> napisał w wiadomości news:hog36k$9mp$1news.onet.pl...
[...]

Koń zdecydowanie bardziej znałby sie na ekonomii niż Gierek.

--
stevep

Data: 2010-03-16 19:52:56
Autor: the_foe
W dniu 2010-03-16 17:06, jadrys pisze:

Gierek za te pożyczone pieniądze wybudował pół Polski.

w ty to wierzysz? Moze jeszcze mi powiesz ze w PRL byl socjalizm?
Jakbys tego nie przedstawial PRL zbankrutowal do dzis splacamy ich dlugi w postaci roznych praw nabytych doplacajac do nikomu niepotrzebnych molochow. PRL nie pozostawil po sobie nic co ludzie sami by sobie nie zrobili sami. Dzis wiekszy standard maja 100 letnie poniemieckie kamienice nic blokowiska ktora rozsypia sie w ciagu nastepnych 20-30 lat (a kamienice dalej beda staly)

--
the_foe

Data: 2010-03-17 18:53:59
Autor: jadrys
W dniu 2010-03-16 19:52, the_foe pisze:
[...]

Nie "wierzysz" - ja to wiem.. W PRL-u nie było soljalizmu ani tym bardziej komunizmu.. Ale trafił sie dobry gospodarz w postaci p. Gierka.

Pozostałości twojego tekstu nawet nie będę komentował.  Sprawdź sobie sam ile kosztują mieszkania w tych blokowiskach i porównaj z cenami w innej lokalizacji.

A inwestycje Gierka to nie tylko budownictwo mieszkaniowe.. W tym czasie powstały również tysiące zakładów pracy.

Data: 2010-03-15 19:27:51
Autor: u2
[...]

No proszę, jak szybko międzynarodówka światowej finansjery rozkradła
Ukrainę :)

Data: 2010-03-16 21:11:49
Autor: iratmor
[...]

no, ale na Ukrainie nie bylo Michnika i Giermka oraz reszty magdalenkowych
pajacow...

Data: 2010-03-17 11:03:44
Autor: cirrus
Użytkownik <iratmor@gmail.com> napisał w wiadomości news:3461.0000099f.4b9fe605newsgate.onet.pl...
[...]

Nie bylo tez oszołomow typu Kaczyńskich.

--
stevep

Ceny jak w Polsce, dochód cztery razy niższy - Ukrai na