Cesja odszkodowania

Data: 2014-10-17 12:26:11
Autor: kosmos
Cesja odszkodowania
Witam,
niedawno mia艂em niewielk膮 kolizj臋. Dosta艂em odszkodowanie od firmy ubezpieczeniowej (szkoda likwidowana z OC sprawcy) w got贸wce, ale kosztorys jest w oczywisty spos贸b zani偶ony; mimo tego wol臋 got贸wk臋 ni偶 rozliczanie bezgot贸wkowe w warsztacie/serwisie.
Nie mam ochoty si臋 s膮dzi膰, ale znalaz艂em ofert臋 firmy, kt贸ra p艂aci za cesj臋 odszkodowania. Oczywi艣cie mniej, ni偶 chcia艂 na mnie zaoszcz臋dzi膰 ubezpieczyciel, ale lepsze to ni偶 nic; ich oferta (przedstawiona w oparciu o kosztorys z ubezpieczalni) jest dla mnie atrakcyjna.
I teraz moje pytanie - czy kto艣 z grupowicz贸w korzysta艂 z tego typu oferty?
Czy mo偶e tu by膰 jaki艣 haczyk, jakie艣 zagro偶enie dla mnie?
Zak艂adam, 偶e po podpisaniu cesji oraz zainkasowaniu nale偶no艣ci mog臋 zapomnie膰 o sprawie, ale czy na pewno?

Pozdrawiam.

Data: 2014-10-17 18:13:22
Autor: Gotfryd Smolik news
Cesja odszkodowania
On Fri, 17 Oct 2014, kosmos wrote:

znalaz砮m ofert

  Ofert czy "reklam體k"?
  Przypomn, 縠 umowa sk砤da si z oferty i jej przyj阠ia, wi阠 przy
typowym "wzorcu umowy" ofert jest de facto tre舵 umowy (do kt髍ej
najwy縠j negocjuje si jakie poprawki)
  Znaczy dziwi mnie, 縠 tre禼i tej oferty si nie pochwali砮 ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-10-20 08:42:05
Autor: kosmos
Cesja odszkodowania
W dniu 2014-10-17 o 18:13, Gotfryd Smolik news pisze:
[...]

Hmm, nie bardzo rozumiem - chodzi Ci o podanie kwoty, jak mi zaproponowano? Niespecjalnie chc to robi publicznie, tym bardziej, 縠 chyba nie ma to znaczenia dla tematu jako takiego. W mojej ocenie jest to oko硂 30% kwoty, kt髍 "zaoszcz阣zi" na mnie ubezpieczyciel (czyli "do wzi阠ia" zosta硂 jeszcze dwa razy tyle albo wi阠ej).
Czy mo縠 chodzi o sam definicj "umowy"? Bo je秎i o to, to przyznaj, 縠 pewnie nie do ko馽a jestem w tej materii dobry i mog niekt髍ych okre秎e u縴wa w rozumieniu potocznym (a przynajmniej swoim ;-)
Dosta砮m konkretn ofert od firmy, do kt髍ej przes砤砮m kosztorys (stworzony na zlecenie ubezpieczyciela, na podstawie kt髍ego wyp砤cono mi kwot bezsporn).
Wz髍 umowy cesji dosta砮m (na moje oko umowa jest do舵 og髄nikowa, ale to chyba dla mnie nie stanowi zagro縠nia?), docelow umow dostan jak wyra筷 zainteresowanie ich (odkupuj眂ego) propozycj i prze秎 pozosta砮 dokumenty.

Pozdrawiam

Data: 2014-10-20 12:26:30
Autor: Gotfryd Smolik news
Cesja odszkodowania
On Mon, 20 Oct 2014, kosmos wrote:

Hmm, nie bardzo rozumiem - chodzi Ci o podanie kwoty, jak mi zaproponowano?

  Nie, tre禼i.

Czy mo縠 chodzi o sam definicj "umowy"?

  A raczej "oferty" :)

Dosta砮m konkretn ofert od firmy,

  Ale opr骳z kwoty, oferta sk砤da si z WARUNK覹.
  Jako mniemam, bez tego nikt nie b阣zie wymy秎a.

Wz髍 umowy cesji dosta砮m

  No to by mo縠 kto b阣zie chcia *to* skomentowa, jak poczyta.

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-10-20 13:53:23
Autor: kosmos
Cesja odszkodowania
W dniu 2014-10-20 o 12:26, Gotfryd Smolik news pisze:
On Mon, 20 Oct 2014, kosmos wrote:

Wz髍 umowy cesji dosta砮m

  No to by mo縠 kto b阣zie chcia *to* skomentowa, jak poczyta.

Najwyra糿iej 糽e si na pocz眛ku wyrazi砮m. Moje w眛pliwo禼i s zwi眤ane nie tyle z sam umow co z ewentualnym zagro縠niem zwi眤anym z cesj w przypadku takim jak m骿. Czyli o jakie og髄ne zasady post阷owania. Co jak w przypadku spadku - mo縩a go przyj辨 z dobrodziejstwem inwentarza lub bez tego zastrze縠nia. I jak kto si nie zna i si nie poradzi, to mo縠 si z powodu swojej niewiedzy wp阣zi w niez砮 k硂poty (przyjmuj眂 w spadku d硊gi przewy縮zaj眂e warto舵 odziedziczonego mienia), mimo i samo przyj阠ie spadku wydawa硂 si niewinn formalno禼i.

Ale ok, 縠by nie gada po pr罂nicy, poni縠j wklejam wz髍 umowy. Co prawda nie ma w nim mowy o zap砤cie za cesj, ale spodziewam si, 縠 taki punkt si w ostatecznej umowie znajdzie.

><><><><><><
UMOWA CESJI
Zawarta w dniu ... pomi阣zy:
Panem/Pani ... zwanym dalej Cedentem a ... prowadz眂ym dzia砤lno舵 gospodarcz pod nazw ... z siedzib w ... zwanym dalej Cesjonariuszem
1. Cedent o秝iadcza, i w zwi眤ku ze szkod komunikacyjn w samochodzie marki
.... o nr rej. ... maj眂 miejsce
w dniu ... przys硊guje mu prawo do 勘dania odszkodowania od sprawcy
szkody, posiadacza pojazdu, kt髍ym porusza si sprawca oraz ... kt髍y udziela ochrony ubezpieczeniowej w/w podmiotom w zwi眤ku z zawart umow obowi眤kowego ubezpieczenia odpowiedzialno禼i cywilnej posiadaczy pojazd體 mechanicznych.
2. Cedent przelewa na rzecz Cesjonariusza wszelkie swoje prawa do odszkodowania przys硊guj眂ego mu od podmiot體 wymienionych w ust. 1 za szkod opisana w ust. 1
3. Cesjonariusz o秝iadcza, 縠 z nabytego przedmiotow cesj prawa b阣zie korzysta i tym samym prawo to niniejszym przyjmuje.
4. W zakresie nieuregulowanym przez strony do niniejszej umowy maj zastosowanie odpowiednie przepisy kodeksu cywilnego.
><><><><><><

I tak naprawd jedyne co tu budzi moje w眛pliwo禼i to punkt 4, bo w砤秐ie nie mam poj阠ia czy Kodeks Cywilny przewiduje jakie przykre niespodzianki dla cedenta.

Je秎i by砨y uprzejmy to skomentowa, by砨ym wdzi阠zny.

Data: 2014-10-20 14:09:50
Autor: Liwiusz
Cesja odszkodowania
W dniu 2014-10-20 13:53, kosmos pisze:
Je艣li by艂by艣 uprzejmy to skomentowa膰, by艂bym wdzi臋czny.

Umowa zupe艂nie bez sensu - po co komu艣 mia艂by艣 bez powodu (za darmo)
robi膰 cesj臋 prawa do odszkodowania?

Punkt 4 to standardowa regu艂ka w umowach.

--
Liwiusz

Data: 2014-10-20 14:27:05
Autor: kosmos
Cesja odszkodowania
W dniu 2014-10-20 o 14:09, Liwiusz pisze:
[...]

Te偶 na to zwr贸ci艂em oczywi艣cie uwag臋, zak艂adam, 偶e ostateczna wersja b臋dzie zawiera艂a kwot臋, kt贸r膮 mi zaproponowano. Jak nie, to oczywi艣cie nie skorzystam :)

Data: 2014-10-20 14:45:44
Autor: kosmos
Cesja odszkodowania
W dniu 2014-10-20 o 14:27, kosmos pisze:
[...]

Ok, w艂a艣nie dosta艂em komplet dokument贸w do podpisania. Okazuje si臋, 偶e to co przedstawi艂em jako umowa cesji to tylko jeden z dokument贸w. Drugi (wydaje mi si臋, 偶e za d艂ugi aby go tu wkleja膰), zatytu艂owany po prostu "Umowa" jest bardziej szczeg贸艂owy - podane s膮 w nim dane mojego pojazdu, data szkody itp. oraz jest mowa o cesji za op艂at膮 - i tu kwota jest wymieniona. Jest jeszcze jedno o艣wiadczenie o nie odliczaniu VATu, ale to w przypadku szk贸d komunikacyjnych chyba standard.

Data: 2014-10-20 15:07:13
Autor: Liwiusz
Cesja odszkodowania
W dniu 2014-10-20 14:45, kosmos pisze:
[...]

Ja bym poprosi艂 o zapis, 偶e nie gwarantujesz istnienia tego roszczenia
(z wyj膮tkiem 艣wiadomego wprowadzania w b艂膮d), i jak nabywcy nie dostan膮
tyle, ile b臋d膮 chcieli, to nie przyjd膮 do ciebie bo zwrot (cz臋艣ci) ceny
- bo rozumiem, 偶e zbywasz to, co jest sporne?

--
Liwiusz

Data: 2014-10-20 15:16:04
Autor: kosmos
Cesja odszkodowania
W dniu 2014-10-20 o 15:07, Liwiusz pisze:
[...]

Tak, zbywam cz臋艣膰 sporn膮. W umowie jest wyra藕nie podana kwota, kt贸r膮 ju偶 "zainkasowa艂em" od TU. Dok艂adnie brzmi to tak:
"Na mocy niniejszej umowy Klient zobowi膮zuje si臋 do przelania za zap艂at膮 um贸wionej ceny na rzecz Cesjonariusza praw do odszkodowania jakie przys艂uguj膮 mu od (TU), w zwi膮zku ze szkod膮 z dnia ..., w poje藕dzie marki ... o nr rej. ..., bli偶ej opisan膮 w 搂1, ponad ju偶 wyp艂acon膮 kwot臋 ustalon膮 w procesie likwidacji szkody przez (TU) w wysoko艣ci ..."

Data: 2014-10-20 18:53:48
Autor: Liwiusz
Cesja odszkodowania
W dniu 2014-10-20 15:16, kosmos pisze:

[...]

No dobrze, ale sk膮d wiadomo, 偶e jest cokolwiek jeszcze do przelania?

--
Liwiusz

Data: 2014-10-21 09:08:56
Autor: kosmos
Cesja odszkodowania
W dniu 2014-10-20 o 18:53, Liwiusz pisze:
[...]

Wys艂a艂em tej firmie kosztorys/kalkulacj臋 oraz ocen臋 techniczn膮 pojazdu wykonane na zlecenie ubezpieczyciela po szkodzie. Na tej podstawie ocenili, na ile zak艂ad ubezpiecze艅 polecia艂 ze mn膮 w kulki - np. 60% urealnienia na cz臋艣ciach przyznanych do wymiany (nie ma podstaw prawnych do takich zani偶e艅, szczeg贸lnie w przypadku szkody likwidowanej z polisy OC), zani偶ona stawka za roboczogodzin臋 i takie tam. Ja wiem, 偶e nie dosta艂em wszystkiego co mi si臋 nale偶y. Ale nie mam czasu/ch臋ci aby kierowa膰 spraw臋 do s膮du, wi臋c sprzedaj臋 "d艂ug" za jak膮艣 cz臋艣膰 jego rzeczywistej warto艣ci.
A to, czy cesjonariusz dobrze sobie brakuj膮c膮 kwot臋 wyliczy艂 i czy kwota kt贸r膮 chce mi zap艂aci膰 jest dla niego op艂acalna, to ju偶 jakby nie moje zmartwienie...

Data: 2014-10-21 09:20:13
Autor: Liwiusz
Cesja odszkodowania
W dniu 2014-10-21 09:08, kosmos pisze:
A to, czy cesjonariusz dobrze sobie brakuj膮c膮 kwot臋 wyliczy艂 i czy kwota
kt贸r膮 chce mi zap艂aci膰 jest dla niego op艂acalna, to ju偶 jakby nie moje
zmartwienie...

To jest twoje zmartwienie - 516 kc. Wi臋c musisz wyra藕nie si臋 um贸wi膰, 偶e
nie b臋d膮 wobec ciebie podnosi膰 偶adnych roszcze艅 jak im si臋 nie uda.

--
Liwiusz

Data: 2014-10-23 10:09:45
Autor: kosmos
Cesja odszkodowania
W dniu 2014-10-21 o 09:20, Liwiusz pisze:
[...]

Dzi臋ki za podpowied藕, ale ju偶 kwity podpisa艂em i wys艂a艂em - ryzyk-fizyk ;-)

Data: 2014-10-17 19:33:44
Autor: dddddddd
Cesja odszkodowania
W dniu 2014-10-17 12:26, kosmos pisze:
[...]

ja korzysta艂em, og贸lnie podpisujesz papier na kt贸rym zrzekasz si臋 praw do pozosta艂ej cz臋艣ci odszkodowania (nie wiem jak to by艂o fachowo nazwane, ale pismo nie by艂o jakie艣 bardzo skomplikowane), bierzesz got贸wk臋 do 艂apy i zapominasz o sprawie - przynajmniej tak by艂o w moim przypadku

艁ukasz

Data: 2014-10-20 08:42:56
Autor: kosmos
Cesja odszkodowania
W dniu 2014-10-17 o 19:33, dddddddd pisze:
[...]

Ok, dzi臋ki za podzielenie si臋 do艣wiadczeniem. Czyli ja te偶 chyba skorzystam.

Cesja odszkodowania