Cesja praw do programu komputerowego

Data: 2016-01-07 22:28:07
Autor: kapitalikk
Cesja praw do programu komputerowego
M贸j problem jest nast臋puj膮cy:
Sp贸艂ka ma艂偶e艅ska zakupi艂a program ksi臋gowy na dwa stanowiska, kt贸ry u偶ytkuje od lat. P艂aci regularnie abonament za uaktualnienia ka偶dy rok.
Sp贸艂ka poza tym posiada wiele program贸w i jaki艣 maj膮tek trwa艂y u偶ytkowany w dzia艂alno艣ci. W chwili obecnej sp贸艂ka ma艂偶e艅ska przestaje istnie膰 i umowa wsp贸lnik贸w stanowi, 偶e ca艂y maj膮tek wsp贸lnik贸w (ma艂偶onk贸w) jest przekazany jednemu ma艂偶onkowi, kt贸ry b臋dzie prowadzi艂 dalej dzia艂alno艣膰.
Skontaktowa艂em si臋 z Orange, Microsoft i innych, kt贸rych nazw wymienia膰 nie b臋d臋 ale mog臋 powiedzie膰, 偶e problemu z przeniesieniem praw na ma艂偶onka nie by艂o. Wszyscy ucieszyli si臋, 偶e dalej b臋d臋 p艂aci艂 im op艂aty za u偶ytkowanie, jako kontynuator wcze艣niejszej firmy.
Trafi艂a mi si臋 firma produkuj膮ca oprogramowanie ksi臋gowe, kt贸ra powiedzia艂a, 偶e je艣li nowy podmiot (nowy NIP) musz臋 kupi膰 nowe licencje i p艂aci膰, jak za nowy program. Nowy program kosztuje kilka 艂adnych tysi臋cy z艂, wi臋c zastanowi艂em si臋, poczyta艂em i nabra艂em w膮tpliwo艣ci co do s艂贸w wypowiedzianych przez w艂a艣cicielk臋 firmy informatycznej b臋d膮cej tw贸rc膮 oprogramowania ksi臋gowego.
Moje pytanie:
Czy, wg Was, nie wolno mi sprzeda膰, przekaza膰 praw do u偶ytkowania programu innej osobie?
O zgrozo sobie sprzeda膰, przekaza膰.
Przecie偶 jako wsp贸艂w艂a艣ciciel firmy by艂em wsp贸艂w艂a艣cicielem programu. Mam jednak inny, ni偶 sp贸艂ka NIP.

Je艣li informacji b臋dzie za ma艂o, to jestem w stanie przekaza膰 dodatkowe.

Na stronach producenta jest wz贸r umowy licencyjnej:
http://fakt.com.pl/pub/licencja.pdf

Czy wg Was nie s膮 tam zawarte przepisy zaw臋偶aj膮ce mo偶liwo艣膰 korzystania ze sprzeda偶y lub przekazania praw do u偶ytkowania?
Zanim zaczn臋 si臋 z nimi kopa膰 o umo偶liwienie mi korzystania z programu, chcia艂bym pozna膰 Wasze zdanie, czy moje w膮tpliwo艣ci s膮 s艂uszne.
Na dok艂adk臋 powiem, 偶e M$ przyzna艂 mi racj臋 co do tego, 偶e pewne dzia艂ania firm polskich w zakresie sprzeda偶y praw autorskich do program贸w M$ s膮 niezgodne z procedurami M$, jednak na gruncie polskim prawo polskie nie zosta艂o naruszone i jestem legalnym u偶ytkownikiem niekt贸rych program贸w M$.

Pozdrawiam

Data: 2016-01-07 22:40:50
Autor: Konfabulator Konfabulatorski
Cesja praw do programu komputerowego
Zapoznaj si szczeg蟪owo z punktem 1 licencji. I zacznij od tego, 縠 program體 komputerowych si nie kupuje. Kupujesz egzemplarz utworu, ale zasady jego u縴tkowania okre秎a licencja. Wed硊g tej za kt髍 zap砤ci砮, producent musi wyrazi zgod na przekazanie licencji komukolwiek.

Data: 2016-01-08 10:57:29
Autor: kapitalikk
W dniu 2016-01-08 o 07:40, Konfabulator Konfabulatorski pisze:
[...]

Wg tego, co piszesz, je秎i producent nie zgodzi si na przeniesienie praw, a sp蟪ka ulega likwidacji, to niby powinienem odda klucze do programu producentowi i nie wolno mi u縴tkowa programu, na kt髍ym pracowa砮m (ide se po bandzie).
Je秎i jednak wolno by mi by硂 u縴tkowa program za okres, kt髍y zap砤ci砮m, to ciekawe, 縠 nie mog tego prawa za minione okresy sprzeda.

Pozdrawiam

Data: 2016-01-08 01:47:04
Autor: nkab
Cesja praw do programu komputerowego
W dniu czwartek, 7 stycznia 2016 22:27:32 UTC+1 u縴tkownik kapitalikk napisa:
M骿 problem jest nast阷uj眂y:
Sp蟪ka ma晨e駍ka zakupi砤 program ksi阦owy na dwa stanowiska, kt髍y u縴tkuje od lat. P砤ci regularnie abonament za uaktualnienia ka縟y rok.
Sp蟪ka poza tym posiada wiele program體 i jaki maj眛ek trwa硑 u縴tkowany w dzia砤lno禼i. W chwili obecnej sp蟪ka ma晨e駍ka przestaje istnie i umowa wsp髄nik體 stanowi, 縠 ca硑 maj眛ek wsp髄nik體 (ma晨onk體) jest przekazany jednemu ma晨onkowi, kt髍y b阣zie prowadzi dalej dzia砤lno舵.
Skontaktowa砮m si z Orange, Microsoft i innych, kt髍ych nazw wymienia nie b阣 ale mog powiedzie, 縠 problemu z przeniesieniem praw na ma晨onka nie by硂. Wszyscy ucieszyli si, 縠 dalej b阣 p砤ci im op砤ty za u縴tkowanie, jako kontynuator wcze秐iejszej firmy.
Trafi砤 mi si firma produkuj眂a oprogramowanie ksi阦owe, kt髍a powiedzia砤, 縠 je秎i nowy podmiot (nowy NIP) musz kupi nowe licencje i p砤ci, jak za nowy program. Nowy program kosztuje kilka 砤dnych tysi阠y z, wi阠 zastanowi砮m si, poczyta砮m i nabra砮m w眛pliwo禼i co do s丑w wypowiedzianych przez w砤禼icielk firmy informatycznej b阣眂ej tw髍c oprogramowania ksi阦owego.
Moje pytanie:
Czy, wg Was, nie wolno mi sprzeda, przekaza praw do u縴tkowania programu innej osobie?
O zgrozo sobie sprzeda, przekaza.
Przecie jako wsp蟪w砤禼iciel firmy by砮m wsp蟪w砤禼icielem programu. Mam jednak inny, ni sp蟪ka NIP.

Je秎i informacji b阣zie za ma硂, to jestem w stanie przekaza dodatkowe.

Na stronach producenta jest wz髍 umowy licencyjnej:
http://fakt.com.pl/pub/licencja.pdf

Czy wg Was nie s tam zawarte przepisy zaw昕aj眂e mo縧iwo舵 korzystania ze sprzeda縴 lub przekazania praw do u縴tkowania?
Zanim zaczn si z nimi kopa o umo縧iwienie mi korzystania z programu, chcia砨ym pozna Wasze zdanie, czy moje w眛pliwo禼i s s硊szne.
Na dok砤dk powiem, 縠 M$ przyzna mi racj co do tego, 縠 pewne dzia砤nia firm polskich w zakresie sprzeda縴 praw autorskich do program體 M$ s niezgodne z procedurami M$, jednak na gruncie polskim prawo polskie nie zosta硂 naruszone i jestem legalnym u縴tkownikiem niekt髍ych program體 M$.

Pozdrawiam

Firma to nie ma晨e駍two zawarte w ko禼iele czy USC tylko sp蟪ka z udzia硂wcami.
Najpierw za硂縴li禼ie firm: Kowalski&Kowalska
a teraz s dwie firmy: firma Kowalski i firma Kowalska.
Tylko jedna z nich mo縠 zostawi sobie program druga musi naby
nowe prawa (np. kupuje si nowe biurko i nowe krzes硂 dla nowej firmy
z now siedzib).

Andrzej.

Data: 2016-01-08 10:53:54
Autor: kapitalikk
Cesja praw do programu komputerowego

Tylko jedna z nich mo縠 zostawi sobie program
W砤秐ie tego chcia砨ym
Jedno z ma晨onk體 prowadzi b阣zie nadal firm. Drugie ju naby硂 prawa emerytalne i nie musi pracowa ani prowadzi dzia砤lno禼i.
Z tym mam problem. Firma nie chce si zgodzi na to, 縠bym ja p砤ci dalej abonament za program, do kt髍ego u縴tkowania praw naby砮m, jako wsp蟪w砤禼iciel sp蟪ki.

Pozdrawiam

Data: 2016-01-08 10:58:17
Autor: Liwiusz
Cesja praw do programu komputerowego
W dniu 2016-01-08 o 10:53, kapitalikk pisze:

Tylko jedna z nich mo偶e zostawi膰 sobie program
W艂a艣nie tego chcia艂bym
Jedno z ma艂偶onk贸w prowadzi膰 b臋dzie nadal firm臋. Drugie ju偶 naby艂o prawa
emerytalne i nie musi pracowa膰 ani prowadzi膰 dzia艂alno艣ci.
Z tym mam problem. Firma nie chce si臋 zgodzi膰 na to, 偶ebym ja p艂aci艂
dalej abonament za program, do kt贸rego u偶ytkowania praw naby艂em, jako
wsp贸艂w艂a艣ciciel sp贸艂ki.

Mieszasz poj臋cia.

Naby艂e艣 jako ty, czy jako sp贸艂ka?
Bo piszesz, 偶e ty ("jako wsp贸艂w艂a艣ciciel sp贸艂ki", co jest bez sensu -
jak kupuj臋 co艣 "ja, jako ksi膮dz", to przecie偶 nie oznacza to, 偶e kupuje
jako ko艣ci贸艂).

Je艣li jako sp贸艂ka, kt贸ra zosta艂a rozwi膮zana, to pewnie by艂
przeprowadzony podzia艂 maj膮tku na poszczeg贸lnych wsp贸lnik贸w i komu艣
program musia艂 przypa艣膰.

"Brak zgody" firmy to ju偶 insza inszo艣膰 (nie mo偶e si臋 nie zgodzi膰, ale
jak si臋 cham uprze...).

--
Liwiusz

Data: 2016-01-08 11:11:31
Autor: Micha艂 Jankowski
W dniu 08.01.2016 10:58, Liwiusz pisze:

Je艣li jako sp贸艂ka, kt贸ra zosta艂a rozwi膮zana, to pewnie by艂
przeprowadzony podzia艂 maj膮tku na poszczeg贸lnych wsp贸lnik贸w i komu艣
program musia艂 przypa艣膰.

Przeczytaj pierwszy post w w膮tku.

   MJ

Data: 2016-01-08 11:46:54
Autor: Liwiusz
W dniu 2016-01-08 o 11:11, Micha艂 Jankowski pisze:
[...]

Ale co konkretnie? Jest tam wiele bzdur i b艂臋d贸w, trudno si臋 do
wszystkiego odnie艣膰 (na przyk艂ad ten, 偶e kto艣 jest "wsp贸艂w艂a艣cicielem
sp贸艂ki cywilnej", co jest formalnie niemo偶liwe, poniewa偶 sp贸艂ka cywilna
to umowa, a nie byt prawny).

--
Liwiusz

Data: 2016-01-08 12:11:57
Autor: kapitalikk
W dniu 2016-01-08 o 11:46, Liwiusz pisze:
[...]

Liwiuszu powoli.
Nie ka偶da bzdura, kt贸ra zosta艂a nazwana z pocz膮tku bzdur膮 jest ni膮 do ko艅ca (mo偶e). przecie偶 偶yjemy w 艣wiecie kolokwializm贸w a Ty od razu wymagasz ode mnie pisania "do rzeczy":).
Istnieje sp贸艂ka cywilna.
Dokonano zakupu programu.
Jako nabywc臋 podano dane sp贸艂ki i jej NIP.
To chyba jasne i niebzdurne.
Uchwa艂膮 wsp贸lnik贸w sp贸艂ka ulega rozwi膮zaniu. Tak bywa.
Maj膮tek sp贸艂ki przejmuje jeden ze wsp贸lnik贸w.
Czy teraz ja艣niej wyartyku艂owa艂em swoje za艂o偶enia do w膮tpliwo艣ci?

Pozdrawiam

Data: 2016-01-08 12:20:52
Autor: Liwiusz
W dniu 2016-01-08 o 12:11, kapitalikk pisze:
[...]

Niemniej jednak w艂a艣cicielem programu jest Kowalski i Kowalska.

To chyba jasne i niebzdurne.
Uchwa艂膮 wsp贸lnik贸w sp贸艂ka ulega rozwi膮zaniu. Tak bywa.
Maj膮tek sp贸艂ki przejmuje jeden ze wsp贸lnik贸w.
Czy teraz ja艣niej wyartyku艂owa艂em swoje za艂o偶enia do w膮tpliwo艣ci?

Teraz tak. Zatem program przeszed艂 na tego wsp贸lnika. I tyle. Wystarczy
teraz przekona膰 do tego tw贸rc臋 programu :)

--
Liwiusz

Data: 2016-01-08 12:29:38
Autor: Micha艂 Jankowski
W dniu 08.01.2016 12:20, Liwiusz pisze:

Teraz tak. Zatem program przeszed艂 na tego wsp贸lnika. I tyle.
Wystarczy teraz przekona膰 do tego tw贸rc臋 programu :)

Czy jeste艣 pewien, 偶e licencja na u偶ytkowanie tego programu musi
dopuszcza膰 takie przej艣cie?

   MJ

Data: 2016-01-08 13:07:01
Autor: Liwiusz
W dniu 2016-01-08 o 12:29, Micha艂 Jankowski pisze:
[...]

Raczej pytane odwrotne: czy licencja mo偶e zabrania膰 takiego przej艣cia. W
najgorszym przypadku w艂a艣cicielami pozostan膮 nadal Kowalski i Kowalska.

--
Liwiusz

Data: 2016-01-08 14:13:28
Autor: kapitalikk
Cesja praw do programu komputerowego
Raczej pytane odwrotne: czy licencja mo偶e zabrania膰 takiego przej艣cia. W
najgorszym przypadku w艂a艣cicielami pozostan膮 nadal Kowalski i Kowalska.

Kiedy zacz膮艂em (musz臋 pisa膰 dok艂adnie bo Liwiusz mnie czyta) 艣ledzi膰
literatur臋 dotycz膮c膮 orzecze艅 z tytu艂u prawa autorskiego, to natkn膮艂em
si臋 na stwierdzenia, 偶e w pewnych przypadkach zabronione jest
zakazywanie sprzeda偶y czy udost臋pnienia praw do programu.
Dlatego pope艂ni艂em ten post.
Liczy艂em na to, 偶e kto艣 mo偶e mia艂 ju偶 taki przypadek i mi b臋dzie
艂atwiej, jak si臋 ze mn膮 podzieli.
Jak nie, b臋d臋 kopa艂 dalej.

Pozdrawiam

PS
Liwiuszu mnie zagotowa艂o, 偶e M$, Orange, Pinnacle i inni producenci
oprogramowania ksi臋gowego(!!!!) nie robili mi problemu.
Ci robi膮.
Tak si臋 zbuldoczy艂em, 偶e kupi臋 inn膮 licencj臋, za艣 kopa膰 si臋 b臋d臋 dla
zasady, je艣li to b臋dzie s艂uszne. Kupi艂em inny program.
A cooo??? Tak dla zasady.
Uzna艂em, 偶e to niesprawiedliwe, 偶e w艂a艣ciciel programu chcia艂 na mnie
zbyt du偶o zarobi膰.
Nie zarobi wi臋c nic a mo偶e jeszcze straci.
Taki wredny jestem

Data: 2016-01-11 01:06:56
Autor: nkab
Cesja praw do programu komputerowego
W dniu pi眛ek, 8 stycznia 2016 12:29:39 UTC+1 u縴tkownik Micha Jankowski napisa:
W dniu 08.01.2016 12:20, Liwiusz pisze:

> Teraz tak. Zatem program przeszed na tego wsp髄nika. I tyle.
> Wystarczy teraz przekona do tego tw髍c programu :)

Czy jeste pewien, 縠 licencja na u縴tkowanie tego programu musi
dopuszcza takie przej禼ie?

   MJ

Je秎i nie dopuszcza takiego przej禼ia to oznacza, 縠 firmie tej nie zale縴
na klientach i na zarabianiu pieni阣zy z tytu硊 op砤t licencyjnych.

A tak w og髄e to prawo powinno rozr罂nia licencje na u縴tkowanie
gotowego programu, kt髍a nie jest sprzeda勘 programu
od sprzeda縴 programu, kt髍a ju nie powinna zawiera op砤t licencyjnych
a jedynie jednorazowe op砤ty za ewentualne modyfikacje tych program體.

Tak wi阠 prawo jest do poprawki. Andrzej.

Data: 2016-01-08 14:34:53
Autor: jureq
Cesja praw do programu komputerowego
Nie jestem pewien czy naprawd臋 chodzi ci o przekazanie praw do u偶ytkowania programu. Bo jak ci niby mog膮 zabroni膰? Jeste艣 wsp贸艂w艂a艣cicielem, u偶ywasz go, u偶ywaj dalej. Wi臋c w czym problem? Przypuszczam, 偶e przyk艂adowo z programem zwi膮zany jest jaki艣 plik licencyjny zawieraj膮cy dane w艂a艣ciciela, kt贸re pojawiaj膮 si臋 na dokumentach, lub chcesz kupowa膰 aktualizacje programu i dostawa膰 na to faktur臋 na siebie a nie na sp贸艂k臋. Wi臋c mo偶e napisz o co naprawd臋 chodzi.

Data: 2016-01-08 15:57:49
Autor: kapitalikk
W dniu 2016-01-08 o 15:34, jureq pisze:
[...]

No w艂a艣nie.
Chcia艂bym mie膰 mo偶liwo艣膰 kontynuacji u偶ytkowania programu, kt贸rego wcze艣niejszy zakup dokona艂a sp贸艂ka cywilna, kt贸re przed swoim rozwi膮zaniem przekaza艂a mi wszelki maj膮tek i prawa u偶ytkowania.
M贸g艂bym kupowa膰 dalej aktualizacj臋 programu ale faktura by艂aby wystawiana na nieistniej膮cy ju偶 podmiot a ja chcia艂em faktur臋 na siebie, jako sukcesora praw.
Program ma klucz USB, kt贸ry posiadam ale s膮dz臋, 偶e mi go w艂a艣ciciel nie zabierze. :)

pozdrawiam

Data: 2016-01-09 18:02:19
Autor: Kviat
W dniu 2016-01-08 o 15:57, kapitalikk pisze:
W dniu 2016-01-08 o 15:34, jureq pisze:
Nie jestem pewien czy naprawd臋 chodzi ci o przekazanie praw do
u偶ytkowania programu. Bo jak ci niby mog膮 zabroni膰?

To nie jest kwestia czy mog膮 zabroni膰... Kwesti膮 jest czy na to zezwolili.
To, czy _u偶ytkownik_ programu _ma_prawo_ do przekazywania praw do zu偶ytkowania osobom (podmiotom) trzecim reguluje licencja (umowa mi臋dzy w艂a艣cicielem praw maj膮tkowych, a u偶ytkownikiem).
Je偶eli nie zezwala - to nie wolno.

Z jednym producentem da si臋 negocjowa膰, z innym nie.

Jeste艣
wsp贸艂w艂a艣cicielem, u偶ywasz go, u偶ywaj dalej. Wi臋c w czym problem?

W tym, 偶e w艂a艣ciciel praw maj膮tkowych udzieli艂 licencji na u偶ywanie sp贸艂ce. Kropka.

[...]

Jak zwykle jest mieszanie dw贸ch spraw wynikaj膮ce z potocznego rozumienia poj臋cia "zakup programu".
Sp贸艂ka nie kupi艂a programu. Kupi艂a prawa do jego u偶ywania.

Czy sp贸艂ka kupi艂a prawa do "odsprzeda偶y" ("odsprzeda偶y" w potocznym rozumieniu - czyli czyt. udzielania praw do u偶ytkowania) komu艣 innemu?
Przy czym "odsprzeda偶" nie musi by膰 rozumiana w sensie pieni臋偶nym, mo偶e to by膰 nieodp艂atne przekazanie praw (a nieodp艂atne, wcale nie oznacza darmowe-bezwarto艣ciowe, to konkretna warto艣膰, zar贸wno dla US jak i producenta-w艂a艣ciciela praw maj膮tkowych).

kt贸re przed swoim
rozwi膮zaniem przekaza艂a mi wszelki maj膮tek

OK.

i prawa u偶ytkowania.

A mia艂a do tego prawo?
呕eby przekaza膰 komu艣 prawo do u偶ytkowania to trzeba mie膰 do tego prawo :)
Je偶eli licencja (prawo do u偶ywania) przewidzia艂a tak膮 sytuacj臋, to OK. Je偶eli nie...

Je偶eli ja po偶ycz臋 Ci samoch贸d (przeka偶臋 prawo do jego u偶ytkowania, dam licencj臋 na jego u偶ytkowanie), to wcale nie oznacza, 偶e automatycznie zgadzam si臋 na to, 偶e mo偶esz te prawa przekaza膰 komu艣 innemu i po偶yczy膰 ten samoch贸d ciotce. (To znaczy, fizycznie da si臋 po偶yczy膰 ciotce ;), ale musisz si臋 liczy膰 z konsekwencjami, bo udost臋pni艂e艣 ciotce do u偶ytkowania, ale nie mai艂e艣 do tego prawa).
Musisz mie膰 na to moj膮 zgod臋.
(analogia taka, bardzo uproszczona, ale mam nadziej臋, 偶e zrozumiesz w czym problem)

M贸g艂bym kupowa膰 dalej aktualizacj臋 programu ale faktura by艂aby
wystawiana na nieistniej膮cy ju偶 podmiot a ja chcia艂em faktur臋 na siebie,
jako sukcesora praw.

O tym, czy jeste艣 sukcesorem praw decyduje ten, kt贸ry ma prawo udziela膰 licencji (praw) do u偶ytkowania.

Je偶eli w艂a艣ciciel praw (czyt. producent, autor programu) udzieli praw do u偶ytkowania nowemu u偶ytkownikowi, to jest tylko i wy艂膮cznie jego dobra wola. Mo偶e, ale nie musi.

Je偶eli liczy si臋 z utrat膮 klienta i ma na to "wylane" to nic nie poradzisz.

Program ma klucz USB, kt贸ry posiadam ale s膮dz臋, 偶e mi go w艂a艣ciciel nie
zabierze. :)

No nie zabierze. Ale na dokumentach dalej b臋dziesz mia艂 dane sp贸艂ki, a nie swoje.

Par臋 艂adnych lat temu mia艂em podobn膮 sytuacj臋. Likwidacja sp贸艂ki s.c (wsp贸lnik postanowi艂 odcina膰 kupony na pla偶y i zrezygnowa艂). I te偶 to dotyczy艂o program贸w FK. Po kr贸tkich negocjacjach producent oprogramowania uzna艂 prawa i klucz (sprz臋towy) licencji przepisa艂 do nowego NIP.
Wi臋c si臋 da, ale nie musia艂.

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2016-01-09 19:27:31
Autor: Liwiusz
W dniu 2016-01-09 o 18:02, Kviat pisze:

Jeste艣
wsp贸艂w艂a艣cicielem, u偶ywasz go, u偶ywaj dalej. Wi臋c w czym problem?

W tym, 偶e w艂a艣ciciel praw maj膮tkowych udzieli艂 licencji na u偶ywanie
sp贸艂ce. Kropka.

Nie kropka, poniewa偶 nie m贸g艂 udzieli膰 licencji sp贸艂ce cywilnej, tak
samo jak nie m贸g艂by udzieli膰 licencji "umowie o dostaw臋 gazu".

--
Liwiusz

Data: 2016-01-09 20:57:06
Autor: Kviat
W dniu 2016-01-09 o 19:27, Liwiusz pisze:
[...]

Czepiasz si臋 bo lubisz? Czy zwyczajnie nie zrozumia艂e艣 i chcesz 偶ebym ci wyt艂umaczy艂?
A wystarczy艂o poprosi膰...

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2016-01-10 00:37:24
Autor: Liwiusz
W dniu 2016-01-09 o 20:57, Kviat pisze:
[...]

Ale o co poprosi膰? Sam chyba nie rozumiesz.
Pisz膮, 偶e wsp贸lnik jest wsp贸艂w艂a艣cicielem programu i mo偶e go nadal
u偶ywa膰, a ty piszesz, 偶e nie, bo w艂a艣cicielem jest sp贸艂ka, co jest
nieprawd膮.

A jak kto艣 twoje bzdurki poprawia, to jeszcze si臋 pulpasz...

--
Liwiusz

Data: 2016-01-10 06:30:51
Autor: Konfabulator Konfabulatorski
Cesja praw do programu komputerowego
W砤禼icielem programu to jest jego autor lub w砤禼iciel praw maj眛kowych. Samo posiadanie egzemplarza utworu nie daje ani sp蟪ce, ani jej wsp蟪za硂縴cielowi 縜dnych praw do u縴wania.

Data: 2016-01-15 07:21:09
Autor: Kviat
W dniu 2016-01-10 o 00:37, Liwiusz pisze:
[...]

O wyja艣nienie. Czego nie zrozumia艂e艣?

Sam chyba nie rozumiesz.
Pisz膮, 偶e wsp贸lnik jest wsp贸艂w艂a艣cicielem programu

Nie masz poj臋cia o czym piszesz.
Ma prawo do u偶ywania wsp贸lnie ze wsp贸lnikiem (wsp贸lnikami). Czyli w skr贸cie: wsp贸lnik nie mo偶e sprzeda膰 (przekaza膰, podarowa膰 itp.) swojej cz臋艣ci (jakkolwiek to brzmi dziwnie, ale dla uproszczenia tak pisz臋 偶eby艣 m贸g艂 ogarn膮膰) _prawa_do_u偶ywania_.

Chyba, 偶e licencja (czyli prawo do u偶ywania) na to pozwala (czyli wraz z prawem do u偶ywania nabywa r贸wnie偶 prawo do dalszej dystrybucji, odsprzedawania, czy udzielania licencji na u偶ywanie podmiotom trzecim).

i mo偶e go nadal
u偶ywa膰,

Jako wsp贸lnik. Wsp贸lnie z innymi wsp贸lnikami, bo za tak膮 licencj臋 (za takie prawo do u偶ywania) zap艂aci艂.

a ty piszesz, 偶e nie, bo w艂a艣cicielem jest sp贸艂ka, co jest
nieprawd膮.

Prawo du u偶ywania maj膮 wsp贸lnicy. 艁膮cznie. Czyli sp贸艂ka. Bo za tak膮 licencj臋 (za takie prawo do u偶ywania) zap艂acili.
Czego znowu nie zrozumia艂e艣?

A jak kto艣 twoje bzdurki poprawia, to jeszcze si臋 pulpasz...

LOL :)
Poprawia? Tak ci si臋 tylko wydawa艂o...

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2016-01-15 08:48:08
Autor: Liwiusz
W dniu 2016-01-15 o 07:21, Kviat pisze:
[...]

Nie powtarzaj ci膮gle "wsp贸lnicy, czyli sp贸艂ka" bo to nieprawda. Nie ma
czego艣 takiego jak "sp贸艂ka cywilna", przynajmniej nie istnieje ona w
takiej formie, aby by艂a stron膮 umowy licencji. Prawo to maj膮 wsp贸lnicy i
tylko w znaczeniu "osoby fizyczne".

O tym, aby licencja zabrania艂a rozporz膮dzania tym prawem - p贸ki co nikt
nie pisa艂, wi臋c twoje rozwa偶ania s膮 z dupy.

--
Liwiusz

Data: 2016-01-15 18:03:07
Autor: Kviat
W dniu 2016-01-15 o 08:48, Liwiusz pisze:
[...]

R臋ce opadaj膮...
Ale przekaz zrozumia艂e艣, czy b臋dziesz si臋 tak czepia艂 nieistotnej dla meritum pierdo艂y do ko艅ca 艣wiata?

Cz艂owiek ma problem ze zrozumieniem (bo instynktownie czuje, 偶e co艣 tu nie jest w porz膮dku - i cz臋艣ciowo ma racj臋) czym si臋 r贸偶ni zakup programu od zakupu praw do jego u偶ywania, wi臋c 艂atwiej jest powiedzie膰 "sp贸艂ka" ni偶 wdawa膰 si臋 w jakie艣 niczego niewnosz膮ce do tematu dywagacje i niuanse.

Zawsze, kurna, musi si臋 znale藕膰 wnikacz, kt贸ry w temacie nic sensownego nie napisze, pytaczowi nie wyja艣ni, ale si臋 zafiksuje na jakim艣 s艂owie i b臋dzie tupa艂 nogami a偶 si臋 spoci.

Jak doro艣niesz i przestaniesz si臋 puszy膰, to zrozumiesz, 偶e czasem lepiej nie m贸wi膰 m贸wi膰 j臋zykiem prawniczym, bo potem wychodzi kto艣 z biura i m贸wi, 偶e by艂 u g艂upiej popugi, bo papuga przez godzin臋 gada艂a, ale nic nie powiedzia艂a.

Nie ma
czego艣 takiego jak "sp贸艂ka cywilna", przynajmniej nie istnieje ona w
takiej formie, aby by艂a stron膮 umowy licencji. Prawo to maj膮 wsp贸lnicy i
tylko w znaczeniu "osoby fizyczne".

Staram si臋 zrozumie膰 motywy takiego wnikacza jak ty i dlatego, prosz臋,
wyja艣nij jeszcze, co to zmienia w temacie rozmowy? Jak ta bardzo istotna informacja ma pom贸c pytaczowi?

Za chwil臋 b臋dzie pyta艂: skoro prawo maj膮 wsp贸lnicy, ja jestem wsp贸lnikiem, czyli mam prawo do dalszego korzystania...

O tym, aby licencja zabrania艂a rozporz膮dzania tym prawem - p贸ki co nikt
nie pisa艂,

Bo nie musi zabrania膰. Ignorancie.

wi臋c twoje rozwa偶ania s膮 z dupy.

O tym, aby zezwala艂a te偶 nie. I co teraz?
Twoje zrozumienie, 偶e skoro licencja nie zabrania, to znaczy, 偶e zezwala jest kompromituj膮ce i oznacza, 偶e to tw贸j poziom wiedzy w tym temacie jest z dupy.

Jak jeszcze czego艣 nie wiesz, albo znowu czego艣 nie zrozumia艂e艣 zapytaj.
Ale grzecznie, to mo偶e grzecznie ci odpowiem.

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2016-01-15 11:09:51
Autor: witek
On 1/15/2016 11:03 AM, Kviat wrote:

Zawsze, kurna, musi si臋 znale藕膰 wnikacz, kt贸ry w temacie nic sensownego
nie napisze, pytaczowi nie wyja艣ni, ale si臋 zafiksuje na jakim艣 s艂owie i
b臋dzie tupa艂 nogami a偶 si臋 spoci.

musi jakos kompleksy leczyc

Data: 2016-01-15 23:52:20
Autor: Liwiusz
W dniu 2016-01-15 o 18:03, Kviat pisze:
[...]

I to w艂a艣nie chc臋 przekaza膰 - ma prawo nadal u偶ywa膰, fakt, 偶e przesta艂
prowadzi膰 s.c. nie ma znaczenia. Pisa艂em ju偶 to na samym pocz膮tku,
wystarczy czyta膰 ze zrozumieniem, a nie gard艂owa膰, tak jakby si臋 by艂o
czym chwali膰, 偶e "Kviat s艂ucha艂 kogo艣  przez godzin臋 i nic nie rozumia艂".

--
Liwiusz

Data: 2016-01-16 00:51:20
Autor: Kviat
W dniu 2016-01-15 o 23:52, Liwiusz pisze:
[...]

Tupnij nog膮 jeszcze...
Ma prawo, bo ty tak powiedzia艂e艣?
To ju偶 w艂a艣ciciel praw do programu nie ma nic do powiedzenia bo pan Liwiusz tak napisa艂 :):)

Co za kretyn...

fakt, 偶e przesta艂
prowadzi膰 s.c. nie ma znaczenia. Pisa艂em ju偶 to na samym pocz膮tku,

LOL :) I co z tego, 偶e pisa艂e艣? Nobilitujesz si臋 tym, 偶e co艣 napisa艂e艣?
Bzdury kt贸re napisa艂e艣 tylko potwierdzaj膮 twoj膮 ignorancj臋 w tym temacie.

wystarczy czyta膰 ze zrozumieniem, a nie gard艂owa膰,

To przesta艅 gard艂owa膰 i zacznij czyta膰 ze zrozumieniem.

tak jakby si臋 by艂o
czym chwali膰, 偶e "Kviat s艂ucha艂 kogo艣  przez godzin臋 i nic nie rozumia艂".

Jak widz臋, czytanie ze zrozumieniem r贸wnie偶 sprawia ci trudno艣膰.

Dziecko drogie, 艂opatologicznie: musisz si臋 jeszcze sporo nauczy膰.

Powrotu do zdrowia 偶ycz臋.
Piotr

Data: 2016-01-16 08:39:06
Autor: Liwiusz
W dniu 2016-01-16 o 00:51, Kviat pisze:
[...]

Czego r偶ysz tumanie?
Tak, nie ma nic do powiedzenia, poniewa偶 prawo do programu reguluje
licencja i prawo, a nie, to co sobie m贸wi customer service dystrybutora.

[...]

Tre艣ci merytorycznej tu niestety nie widz臋...

--
Liwiusz

Data: 2016-01-16 15:15:58
Autor: Kviat
W dniu 2016-01-16 o 08:39, Liwiusz pisze:
[...]

Czego si臋 dziwisz, 偶e z ciebie r偶臋? Nie r贸b z siebie pajaca, nie b臋dziesz mia艂 powodu do zdziwienia.

Tak, nie ma nic do powiedzenia, poniewa偶 prawo do programu reguluje
licencja i prawo,

To si臋 z tym prawem zapoznaj i przesta艅 si臋 o艣miesza膰.

a nie, to co sobie m贸wi customer service dystrybutora.

呕e kto? LOL :)
A papie偶a te偶 zamierzasz wmiesza膰 w dyskusj臋? Sk膮d takie urojenia ci si臋 bior膮?
Ja rozumiem, 偶e bzdur膮 waln膮艂e艣 i teraz wymy艣lasz jakie艣 dziwactwa licz膮c na to, 偶e czytaj膮cy si臋 nie zorientuj膮, albo przynajmniej pogubi膮.
Prosz臋, zlituj si臋, przesta艅 brn膮膰 bo robisz si臋 偶a艂osny.

Dziecko drogie, 艂opatologicznie: musisz si臋 jeszcze sporo nauczy膰.

Tre艣ci merytorycznej tu niestety nie widz臋...

Jak nie nie jeste艣 w stanie zrozumie膰, to przynajmniej nie wprowadzaj w b艂膮d.

Z tob膮 ju偶 sko艅czy艂em pajacu, wi臋c wytrzyj 艣lin臋 i och艂o艅.

Powrotu do zdrowia 偶ycz臋.
Piotr

Data: 2016-01-16 11:35:15
Autor: Micha艂 Jankowski
[...]

Istnieje ona jednak jako 'strona faktury' za licencj臋, w tym sensie, 偶e
na fakturze nie ma NIP贸w wsp贸lnik贸w, tylko jeden odr臋bny NIP sp贸艂ki. I po rozwi膮zaniu sp贸艂ki 偶aden ze wsp贸lnik贸w nie ma prawa tym NIPem si臋 pos艂ugiwa膰. A faktury przychodz膮 na ten NIP.

I co teraz?

   MJ

Data: 2016-01-16 12:12:17
Autor: Liwiusz
W dniu 2016-01-16 o 11:35, Micha艂 Jankowski pisze:
[...]

To, 偶e sp贸艂ka jest tylko podmiotem na fv, a nie podmiotem, kt贸ry by mia艂
osobowo艣膰 prawn膮, o kt贸rej by mo偶na m贸wi膰, 偶e "jest w艂a艣cicielem programu".

A na fakturze, opr贸cz NIPu, s膮 przede wszystkim imiona i nazwiska
wsp贸lnik贸w, jako prowadz膮cych s.c. (chyba 偶e kto艣 nie umie wystawia膰
faktur, to w贸wczas jest niepoprawnie sama nazwa s.c.).

--
Liwiusz

Data: 2016-01-16 15:52:19
Autor: Kviat
[...]

Nie czytaj tego pajaca, bo tylko zamieszanie wprowadza.

Faktura nie ma nic wsp贸lnego z licencj膮. S艂u偶y tylko do cel贸w podatkowych (no i ewentualnie jako dodatkowy dow贸d na legalno艣膰 u偶ywania programu).
Faktura nie daje ci prawa do u偶ywania, tylko licencja udzielona przez w艂a艣ciciela praw maj膮tkowych. I to licencja ma kluczowe znaczenie, czyli umowa mi臋dzy wsp贸lnikami, a w艂a艣cicielem programu.
I z pytania wynika, 偶e prawo do u偶ywania dostali wsp贸lnicy _艂膮cznie_, a nie ka偶dy z osobna.

To, 偶e NIP na fakturze jest zwi膮zany z licencj膮, to tylko kwestia techniczna, tak sobie autor programu wymy艣li艂 i 偶adne prawo nie reguluje takiej formy zabezpieczania programu (ani 偶adnej innej).

Zak艂adam, 偶e problem sprowadza si臋 do tego, 偶e klucz licencji jest powi膮zany z NIPem sp贸艂ki (i pewnie programowo na sta艂e jest to zwi膮zane z nag艂贸wkami na dokumentach drukowanych przez program). I gdyby Liwiusz mia艂 racj臋, to wystarczy艂oby te nag艂贸wki zmieni膰. No bo skoro wsp贸lnik ma prawo (w/g Liwiusza) dalej samodzielnie u偶ywa膰 programu, to dlaczego nie mo偶e sam sobie zmieni膰 NIPu na sw贸j?

Je偶eli program nie umo偶liwia takiej zmiany, to pozostaje tylko zhakowa膰 program - poka偶 mi licencj臋, kt贸ra zezwala na tak膮 ingerencj臋...

Id膮c tym tokiem rozumowania, jak nie potrafi zhakowa膰 (albo program tego uniemo偶liwia) to ma prawo _偶膮da膰_ takiej zmiany od producenta (w艂a艣ciciela programu).

Ot贸偶 nie ma prawa _偶膮da膰_.
Producent programu (w艂a艣ciciel praw maj膮tkowych) jest tak膮 sam膮 stron膮 umowy jak wsp贸lnicy i mo偶e si臋 zgodzi膰 na nowe (dodatkowe, np aneks do umowy) warunki ale _nie_musi_.

Je偶eli op艂aty za u偶ywanie s膮 wnoszone np. co roku, to w skrajnym przypadku w艂a艣ciciel programu _mo偶e_ nawet nie przed艂u偶y膰 umowy na kolejny rok (bo np. zamkn膮艂 interes) i 偶adne _偶膮danie_ nic tu nie pomo偶e.

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2016-01-16 17:18:55
Autor: Liwiusz
W dniu 2016-01-16 o 15:52, Kviat pisze:
[...]

No prosz臋, jak pisa艂em to samo, to debil kviat mnie wyzywa艂.

I z pytania wynika, 偶e prawo do u偶ywania dostali wsp贸lnicy _艂膮cznie_, a
nie ka偶dy z osobna.

O tak, bo jak wsp贸lnik u偶ywa programu, to musi mie膰 za plecami drugiego
wsp贸lnika.
Kretyn z tego kviata...

--
Liwiusz

Data: 2016-01-16 19:51:30
Autor: Kviat
W dniu 2016-01-16 o 17:18, Liwiusz pisze:
[...]

Po pierwsze, zni偶y艂em si臋 do twojego poziomu po twoich idiotyzmach "z dupy".
Po drugie, nie brnij znowu, nie napisa艂em 偶e kupi艂a _sp贸艂ka_cywilna_, tylko 偶e kupili wsp贸lnie, "do sp贸艂ki" czyli jako sp贸艂ka, w doskonale znanym potocznie rozumieniu zakupu wsp贸lnego. Specjalnie dla ciebie ju偶 raz to wyja艣nia艂em, a ka偶dy inteligentny cz艂owiek zrozumia艂 to od razu.
Ale nie ty...

[...]

Debilku, nie zrozumia艂e艣 istoty pytania, wi臋c postanowi艂e艣 u偶ywa膰 argument贸w z dupy...
Jeszcze raz, specjalnie dla ciebie (ciekawe po kt贸rym razie b臋dziesz w stanie to sobie przyswoi膰?).
Ten drugi wsp贸lnik nie ma prawa przekaza膰 (udzieli膰 licencji) temu pierwszemu swoich "udzia艂贸w" w prawie do u偶ywania programu.
Je偶eli z licencji nie wynika to wprost, to nie mo偶na przekaza膰 (scedowa膰, jak sugerowa艂 pytacz) swoich praw do u偶ywania na inny podmiot bez zgody w艂a艣ciciela programu.

Ma艂o tego, s膮 programy kt贸rych producenci uzale偶niaj膮 prawo do u偶ywania od lokalizacji (miejsca u偶ywania) i jak firma ma oddzia艂y to musi wykupi膰 tzw. licencje oddzia艂owe.

W takim przypadku nawet jak firma zmienia siedzib臋 to nie ma "z automatu" prawa do u偶ywania, lecz musi wykupi膰 licencj臋 na nowe miejsce u偶ytkowania ("kupi膰" nowy program) lub poprosi膰 (poprosi膰!) o aneks do umowy producenta programu.

I taki w艂a艣ciciel programu _mo偶e_ si臋 zgodzi膰 na taki aneks (na zmian臋 miejsca u偶ywania) albo si臋 nie zgodzi膰 i wymaga膰 nowej op艂aty licencyjnej ("kupna" nowego programu"). Taka zgoda to nie jest _obowi膮zek_ z mocy prawa! To umowa mi臋dzy stronami.
Tak samo jest z u偶ytkownikiem programu.

Je偶eli w艂a艣ciciel programu udzieli艂 prawa do u偶ywania wsp贸lnikom 艂膮cznie, to nie oznacza, 偶e ka偶dy z nich osobno ma prawo u偶ywa膰 tego programu. A ty jak baran rozumiesz to dziecinnie, 偶e obaj wsp贸lnicy musz膮 r贸wnocze艣nie klawisze naciska膰 偶eby faktur臋 wystawi膰...

艁opatologicznie: producent programu _mo偶e_ wzi膮膰 pod uwag臋, 偶e program by艂 u偶ywany w sp贸艂ce i jeden ze wsp贸lnik贸w kontynuuj膮c dzia艂alno艣膰 samodzielnie chcia艂by ten program u偶ywa膰 dalej.
Mo偶e, ale _nie_musi_.

I tak tego pewnie nie zrozumiesz, wi臋c 偶eby艣 ju偶 wi臋cej nie wprowadza艂 ludzi w b艂膮d wystarczy, 偶e zapami臋tasz:
1) Najistotniejsza jest tre艣膰 licencji (umowa o prawa do u偶ywania)
2) Zgoda (cesja swoich praw) drugiego wsp贸lnika (kt贸ry odchodzi ze sp贸艂ki) nie ma znaczenia - on nie ma prawa scedowa膰 tych praw (chyba, 偶e licencja wprost takie prawa do scedowania mu nadaje, albo ma zgod臋 w艂a艣ciciela programu)
3) Z punktu widzenia w艂a艣ciciela programu (producenta programu) jest to tylko dodatkowy argument, kt贸ry _mo偶e_ go przekona膰 偶eby now膮 licencj臋 (z jego punktu widzenia to jest nowy u偶ytkownik) udzieli膰 na preferencyjnych warunkach i nie pobiera膰 od niego op艂aty za program (nie wymaga膰 od niego zakupu programu) i tylko np. nalicza膰 op艂aty abonamentowe za aktualizacje czy sprzedawa膰 mu pakiety aktualizacyjne.

Je偶eli tego nie ogarniesz, to ju偶 ci nic nie pomo偶e.

Powrotu do zdrowia 偶ycz臋.
Piotr

Data: 2016-01-17 02:26:14
Autor: Liwiusz
W dniu 2016-01-16 o 19:51, Kviat pisze:
[...]

I tu jest w艂a艣nie ko艣膰 naszej niezgody. Ja twierdz臋, 偶e prawo do
przekazania ma, bo wynika ono z przepis贸w reguluj膮cych zako艅czenie
偶ywota s.c.

Prawo do scedowania wynika tez z orzecze艅, np. ETS sprawa C-128/11.

Ale powielaj swoje pogl膮dy z ty艂ka, mam je gdzie艣, tylko nie r贸b tym
szk贸d innym, prosz臋.

--
Liwiusz

Data: 2016-01-17 15:46:31
Autor: Kviat
W dniu 2016-01-17 o 02:26, Liwiusz pisze:
[...]

O widzisz. Nareszcie u偶ywasz argument贸w.
Mo偶na? Mo偶na...
(Na marginesie, domy艣la艂em si臋, 偶e w ko艅cu troch臋 czasu po艣wi臋cisz i dotrzesz do tego wyroku)

Ale powielaj swoje pogl膮dy z ty艂ka, mam je gdzie艣, tylko nie r贸b tym
szk贸d innym, prosz臋.

A ja mam gdzie艣 twoje pogl膮dy i prostack膮 wizj臋 艣wiata. Nie wystarczy si臋 powo艂a膰 na znaleziony w internecie wyrok. Przeczytanie go ze zrozumieniem przerasta twoje mo偶liwo艣ci, nie wspominaj膮c o tym, 偶e od czasu tego wyroku min臋艂y lata 艣wietlne i nie wszystko jest takie proste jak ci si臋 wydaje. Sam wyrok nie do ko艅ca jest zgodny z dyrektywami na kt贸re si臋 powo艂uje (nie wspominaj膮c o prawie polskim), wi臋c wygranie w s膮dzie takiej sprawy wcale nie jest pewne.

(Przy okazji, zajrzyj do tre艣ci licencji jakiego艣 wi臋kszego producenta oprogramowania FK, np. firmy Insert, i napisz im, 偶e mog膮 sobie t臋 licencj臋 na ko艂ku powiesi膰)

Przyk艂ady:

https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/13582/1/11_PORZE%C5%BBY%C5%83SKI.pdf
Ko艂o Naukowe W艂asno艣ci Intelektualnej 鈥濱P鈥,
Wydzia艂 Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego

"Kolejnym czynnikiem, na kt贸ry nale偶y zwr贸ci膰 uwag臋, cho膰 nie wiadomo, czy w przysz艂o艣ci oka偶e si臋 istotny, jest brak ograniczenia czasu 鈥 TSUE bardzo cz臋sto podkre艣la艂, 偶e odnosi si臋 do licencji nieograniczonych  w czasie. Mo偶na przewidzie膰, 偶e skoro takie sformu艂owanie zna-laz艂o swoje miejsce w przywo艂anej decyzji wielokrotnie, to nie pozostaje ono bez znaczenia. Wydaje si臋, i偶 by艂o podkre艣lane dla uwydatnienia faktu, 偶e tylko obr贸t programem komputerowym wraz z nieograniczon膮 w czasie licencj膮 na ten program mo偶e zosta膰 zr贸wnany ze sprzeda偶膮 materialnego egzemplarza programu. Wielokrotne u偶ycie takich zwrot贸w mo偶e pozostawia膰 producentom i dystrybutorom program贸w komputerowych wiele miejsca na pr贸by stworzenia nowego modelu biznesowego, kt贸ry pozwoli艂by na obej艣cie tych jasno zakre艣lonych kryteri贸w."

Albo, nie b臋d臋 cytowa艂 tutaj ca艂o艣ci, ale co bardziej istotne fragmenty:
http://www.lex.pl/czytaj/-/artykul/nieoczywiste-prawa-autorskie-w-e-sprzedazy

*"Zapatrywania TS na powy偶sz膮 kwesti臋 s膮 jednak nieco odmienne, natomiast wyra偶one pogl膮dy wydaj膮 si臋 niesp贸jne."*

"Niew膮tpliwie wyra偶ony przez TS pogl膮d, w kt贸rym dochodzi do swoistego zr贸wnania poj臋cia zwielokrotniona kopia utworu oraz poj臋cia no艣nika (egzemplarza) utworu, stanowi daleko id膮ce odst臋pstwo od klasycznego pojmowania instytucji wyczerpania prawa do dystrybucji zwi膮zanej z przedmiotami materialnymi. Jednocze艣nie mo偶na zauwa偶y膰, 偶e TS nie traktuje czynno艣ci nabycia cyfrowej wersji programu komputerowego jako 鈥瀟rwa艂e lub czasowe powielanie programu komputerowego鈥 w rozumieniu art. 4 ust. 1 dyrektywy 2009/24/WE.

Warto przy tym nadmieni膰, 偶e na tle przedmiotowego wyroku TS, odnosz膮c si臋 do programu komputerowego, nie pos艂uguje si臋 poj臋ciami 鈥瀗o艣nik鈥 czy 鈥瀍gzemplarz鈥 utworu, lecz takimi okre艣leniami, jak 鈥瀔opia programu komputerowego鈥, 鈥瀦wielokrotniona kopia鈥 i 鈥瀙rogram鈥. W niemieckiej literaturze przedmiotu J. Schneider i G. Spindler zauwa偶aj膮, 偶e TS 鈥 nie pos艂uguj膮c si臋 poj臋ciem 鈥瀍gzemplarz utworu鈥 鈥 wskazuje, i偶 termin ten nie jest d艂u偶ej w艂a艣ciwy dla dystrybucji cyfrowej. Z tych te偶 wzgl臋d贸w 鈥 zdaniem autor贸w 鈥 zasadne wydaje si臋 pos艂ugiwanie okre艣leniem kopia (materialna lub niematerialna) zamiast terminem egzemplarz[18]. Jest to r贸wnie偶 w艂a艣ciwy kierunek dla polskiego ustawodawcy, kt贸ry pos艂uguje si臋 niesp贸jn膮 terminologi膮 odnosz膮c膮 si臋 鈥 jak to okre艣la E. Traple 鈥 do klasycznych i tradycyjnie 鈥瀉nalogowo鈥 rozumianych poj臋膰 鈥瀘publikowanie鈥, 鈥瀦wielokrotnienie鈥 czy 鈥瀍gzemplarz鈥漑19]."

"Odnosz膮c si臋 do tre艣ci uzasadnienia wyroku w sprawie UsedSoft GmbH przeciwko Oracle International Corp, mo偶na zauwa偶y膰, 偶e TS nie zawsze we w艂a艣ciwy spos贸b dostrzega r贸偶nice pomi臋dzy kopiami materialnymi i niematerialnymi (cyfrowymi) utworu. Przyk艂adowo, TS twierdzi, 偶e 鈥瀗abywca pocz膮tkowy materialnej lub niematerialnej kopii programu komputerowego (...), dokonuj膮c jej odsprzeda偶y winien, aby unikn膮膰 naruszenia przys艂uguj膮cego temu podmiotowi praw autorskich wy艂膮cznego prawa do zwielokrotniania, o kt贸rym mowa w art. 4 ust. 1 lit. a dyrektywy 2009/24/WE, dezaktywowa膰 w momencie odsprzeda偶y kopi臋 pobran膮 na jego komputer鈥 (pkt 78 uzasadnienia).

B艂膮d w powy偶szym rozumowaniu polega na tym, 偶e z jednej strony, w przypadku materialnej i niematerialnej kopii utworu nie jest mo偶liwe jej dezaktywowanie, poniewa偶 nie by艂oby co przekaza膰 (sprzeda膰) kupuj膮cemu (utw贸r dzieli los no艣nika), z drugiej za艣 strony 鈥 w przypadku przekazania kopii utworu (np. wydanie ksi膮偶ki, przes艂anie pliku) nie ma ju偶 co dezaktywowa膰. Jak s艂usznie zauwa偶a H. Haberstumpf, w analizowanym przypadku w rzeczywisto艣ci TS chodzi o co najmniej dwie kopie utworu:

a) jedna, kt贸ra powsta艂a za zgod膮 sprzedawcy pierwotnego i mo偶e by膰 dezaktywowana (tzn. uczyniona niezdatn膮 do u偶ytku, np. przez zniszczenie egzemplarza ksi膮偶ki, skasowanie pliku przes艂anego przez pierwotnego sprzedawc臋);

b) druga, kt贸ra powsta艂a bez zgody sprzedawcy pierwotnego i zosta艂a stworzona przez kupuj膮cego (lub pozwoli艂 on na jej powstanie) w momencie zakupu; taka kopia utworu nie istnia艂a wcze艣niej i jest 鈥瀞przedawana鈥 kolejnemu nabywcy[21]."

"R贸偶na ocena dopuszczalno艣ci odsprzeda偶y oprogramowania 鈥 jak s艂usznie zauwa偶a H. Haberstumpf 鈥 jest spowodowana nie tyle brakiem mo偶liwo艣ci przenoszenia autorskich praw maj膮tkowych w zakresie korzystania i rozporz膮dzania utworem, ile tym, 偶e wydawcy i dystrybutorzy oprogramowania dbaj膮 o to, aby w umowach licencyjnych okre艣la膰 takie prawa jako nieprzenoszalne. W przypadku gdyby takie postanowienia okre艣li膰 jako niewa偶ne czy te偶 nieobowi膮zuj膮ce, problemy 鈥瀘dsprzeda偶y鈥 utwor贸w dystrybuowanych w wersji elektronicznej przesta艂yby istnie膰[24]. Podzielaj膮c pogl膮d H. Haberstumpfa, nale偶y podnie艣膰, 偶e wed艂ug TS w przypadku pierwszej sprzeda偶y 鈥瀙rawo do rozpowszechniania zostaje wyczerpane zgodnie z art. 4 ust. 2 dyrektywy 2009/24鈥 (pkt 70 i pkt 78 uzasadnienia)[25]. Jednocze艣nie TS sam wskazuje, 偶e wyczerpanie prawa nie dotyczy wy艂膮cznego prawa do zwielokrotniania (pkt 69 i pkt 70 uzasadnienia). *W innym miejscu podkre艣la, 偶e zakres korzystania z utworu nie mo偶e by膰 rozszerzony i jest ograniczony postanowieniami umownymi*, np. do okre艣lonej w umowie licencyjnej liczby u偶ytkownik贸w (pkt 69 uzasadnienia); nabycie dodatkowych praw do korzystania nie dotyczy kopii, w odniesieniu do kt贸rej prawo do rozpowszechniania wygas艂o na podstawie tego przepisu (pkt 71 uzasadnienia).

Niew膮tpliwie pogl膮dy na temat sprzeda偶y cyfrowej, kt贸re zosta艂y wyra偶one przez Trybuna艂 Sprawiedliwo艣ci, wymuszaj膮 konieczno艣膰 podj臋cia szerokiej dyskusji dotycz膮cej mo偶liwo艣ci przenoszenia autorskich praw maj膮tkowych, w tym w szczeg贸lno艣ci wy艂膮cznego prawa do zwielokrotniania utworu oraz ewentualnie zasadno艣ci podtrzymania wskazanych powy偶ej  ogranicze艅."

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2016-01-17 17:43:46
Autor: Liwiusz
W dniu 2016-01-17 o 15:46, Kviat pisze:

 od czasu tego wyroku min臋艂y lata 艣wietlne

Mylisz jednostki, ale jako艣 mnie to nie dziwi.

Ale c贸偶, jeszcze troch臋 po偶yjesz, to mo偶e si臋 przekonasz, 偶e nieraz i
orzecznictwo sprzed 100 lat jest nadal aktualne.

Przy okazji, zajrzyj do tre艣ci licencji jakiego艣

To nie ma 偶adnego znaczenia, bo dyskutujemy o licencji konkretnego
programu, i je艣li by trzeba by艂o bra膰 pod uwag臋 jej szczeg贸艂owe zapisy,
to w膮tkotw贸rca powinien nam da膰 dane do dyskusji. Inaczej dyskutujemy o
stanie domy艣lnym wg prawa.

--
Liwiusz

Data: 2016-01-17 18:28:06
Autor: Kviat
W dniu 2016-01-17 o 17:43, Liwiusz pisze:
W dniu 2016-01-17 o 15:46, Kviat pisze:

  od czasu tego wyroku min臋艂y lata 艣wietlne

Mylisz jednostki, ale jako艣 mnie to nie dziwi.

Co to jest przeno艣nia te偶 nie wiesz... Ale jako艣 mnie to nie dziwi.

Ale c贸偶, jeszcze troch臋 po偶yjesz, to mo偶e si臋 przekonasz, 偶e nieraz i
orzecznictwo sprzed 100 lat jest nadal aktualne.

Ale c贸偶, jeszcze troch臋 po偶yjesz, to mo偶e si臋 przekonasz, 偶e nieraz i orzecznictwo nie nad膮偶a za rozwojem technologicznym.

[...]

S艂uszna uwaga.

Inaczej dyskutujemy o
stanie domy艣lnym wg prawa.

Ciesz臋 si臋, 偶e doszli艣my do porozumienia.

EOT

Pozdrawiam
Piotr

PS.
Na przysz艂o艣膰, prosz臋, daruj sobie udawanie, 偶e nie wiesz co to jest przeno艣nia itp. wycieczki osobiste z dupy, bo faktycznie sprawiasz wra偶enie lecz膮cego kompleksy dupka, kt贸ry lubi robi膰 z siebie g艂upca tylko po to, 偶eby mie膰 pretekst do dopierd... adwersarzowi.

Data: 2016-01-17 18:39:53
Autor: Liwiusz
W dniu 2016-01-17 o 18:28, Kviat pisze:
[...]

To nie przeno艣nia, to ignorancja. Zw艂aszcza jak sam zarzut (o dacie
wyroku) jest nieuzasadniony.

Na przysz艂o艣膰

Jeszcze by tego brakowa艂o, aby艣 mi m贸wi艂 jak mam 偶y膰 ;)

Data: 2016-01-17 19:36:22
Autor: Kviat
W dniu 2016-01-17 o 18:39, Liwiusz pisze:

Jeszcze by tego brakowa艂o, aby艣 mi m贸wi艂 jak mam 偶y膰 ;)

To by艂a pro艣ba... nie liczy艂em na cud.

Ty na prawd臋 to lubisz :)

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2016-01-19 02:10:08
Autor: nkab
Cesja praw do programu komputerowego
W dniu niedziela, 17 stycznia 2016 15:46:26 UTC+1 u縴tkownik Kviat napisa:

> I tu jest w砤秐ie ko舵 naszej niezgody. Ja twierdz, 縠 prawo do
> przekazania ma, bo wynika ono z przepis體 reguluj眂ych zako馽zenie
> 縴wota s.c.
>
> Prawo do scedowania wynika tez z orzecze, np. ETS sprawa C-128/11.

O widzisz. Nareszcie u縴wasz argument體.
Mo縩a? Mo縩a...
(Na marginesie, domy秎a砮m si, 縠 w ko馽u troch czasu po秝i阠isz i dotrzesz do tego wyroku)

> Ale powielaj swoje pogl眃y z ty砶a, mam je gdzie, tylko nie r骲 tym
> szk骴 innym, prosz.

A ja mam gdzie twoje pogl眃y i prostack wizj 秝iata. Nie wystarczy si powo砤 na znaleziony w internecie wyrok. Przeczytanie go ze zrozumieniem przerasta twoje mo縧iwo禼i, nie wspominaj眂 o tym, 縠 od czasu tego wyroku min瓿y lata 秝ietlne i nie wszystko jest takie proste jak ci si wydaje. Sam wyrok nie do ko馽a jest zgodny z dyrektywami na kt髍e si powo硊je (nie wspominaj眂 o prawie polskim), wi阠 wygranie w s眃zie takiej sprawy wcale nie jest pewne.

(Przy okazji, zajrzyj do tre禼i licencji jakiego wi阫szego producenta oprogramowania FK, np. firmy Insert, i napisz im, 縠 mog sobie t licencj na ko砶u powiesi)

Przyk砤dy:

https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/13582/1/11_PORZE%C5%BBY%C5%83SKI.pdf
Ko硂 Naukowe W砤sno禼i Intelektualnej "IP",
Wydzia Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego

"Kolejnym czynnikiem, na kt髍y nale縴 zwr骳i uwag, cho nie wiadomo, czy w przysz硂禼i oka縠 si istotny, jest brak ograniczenia czasu - TSUE bardzo cz阺to podkre秎a, 縠 odnosi si do licencji nieograniczonych  w czasie. Mo縩a przewidzie, 縠 skoro takie sformu硂wanie zna-laz硂 swoje miejsce w przywo砤nej decyzji wielokrotnie, to nie pozostaje ono bez znaczenia. Wydaje si, i by硂 podkre秎ane dla uwydatnienia faktu, 縠 tylko obr髏 programem komputerowym wraz z nieograniczon w czasie licencj na ten program mo縠 zosta zr體nany ze sprzeda勘 materialnego egzemplarza programu. Wielokrotne u縴cie takich zwrot體 mo縠 pozostawia producentom i dystrybutorom program體 komputerowych wiele miejsca na pr骲y stworzenia nowego modelu biznesowego, kt髍y pozwoli砨y na obej禼ie tych jasno zakre秎onych kryteri體."

Albo, nie b阣 cytowa tutaj ca硂禼i, ale co bardziej istotne fragmenty:
http://www.lex.pl/czytaj/-/artykul/nieoczywiste-prawa-autorskie-w-e-sprzedazy

*"Zapatrywania TS na powy縮z kwesti s jednak nieco odmienne, natomiast wyra縪ne pogl眃y wydaj si niesp骿ne."*

"Niew眛pliwie wyra縪ny przez TS pogl眃, w kt髍ym dochodzi do swoistego zr體nania poj阠ia zwielokrotniona kopia utworu oraz poj阠ia no秐ika (egzemplarza) utworu, stanowi daleko id眂e odst阷stwo od klasycznego pojmowania instytucji wyczerpania prawa do dystrybucji zwi眤anej z przedmiotami materialnymi. Jednocze秐ie mo縩a zauwa縴, 縠 TS nie traktuje czynno禼i nabycia cyfrowej wersji programu komputerowego jako "trwa砮 lub czasowe powielanie programu komputerowego" w rozumieniu art.. 4 ust. 1 dyrektywy 2009/24/WE.

Warto przy tym nadmieni, 縠 na tle przedmiotowego wyroku TS, odnosz眂 si do programu komputerowego, nie pos硊guje si poj阠iami "no秐ik" czy "egzemplarz" utworu, lecz takimi okre秎eniami, jak "kopia programu komputerowego", "zwielokrotniona kopia" i "program". W niemieckiej literaturze przedmiotu J. Schneider i G. Spindler zauwa縜j, 縠 TS - nie pos硊guj眂 si poj阠iem "egzemplarz utworu" - wskazuje, i termin ten nie jest d硊縠j w砤禼iwy dla dystrybucji cyfrowej. Z tych te wzgl阣體 - zdaniem autor體 - zasadne wydaje si pos硊giwanie okre秎eniem kopia (materialna lub niematerialna) zamiast terminem egzemplarz[18]. Jest to r體nie w砤禼iwy kierunek dla polskiego ustawodawcy, kt髍y pos硊guje si niesp骿n terminologi odnosz眂 si - jak to okre秎a E. Traple - do klasycznych i tradycyjnie "analogowo" rozumianych poj赕 "opublikowanie", "zwielokrotnienie" czy "egzemplarz"[19]."

"Odnosz眂 si do tre禼i uzasadnienia wyroku w sprawie UsedSoft GmbH przeciwko Oracle International Corp, mo縩a zauwa縴, 縠 TS nie zawsze we w砤禼iwy spos骲 dostrzega r罂nice pomi阣zy kopiami materialnymi i niematerialnymi (cyfrowymi) utworu. Przyk砤dowo, TS twierdzi, 縠 "nabywca pocz眛kowy materialnej lub niematerialnej kopii programu komputerowego (...), dokonuj眂 jej odsprzeda縴 winien, aby unikn辨 naruszenia przys硊guj眂ego temu podmiotowi praw autorskich wy潮cznego prawa do zwielokrotniania, o kt髍ym mowa w art. 4 ust. 1 lit. a dyrektywy 2009/24/WE, dezaktywowa w momencie odsprzeda縴 kopi pobran na jego komputer" (pkt 78 uzasadnienia).

B潮d w powy縮zym rozumowaniu polega na tym, 縠 z jednej strony, w przypadku materialnej i niematerialnej kopii utworu nie jest mo縧iwe jej dezaktywowanie, poniewa nie by硂by co przekaza (sprzeda) kupuj眂emu (utw髍 dzieli los no秐ika), z drugiej za strony - w przypadku przekazania kopii utworu (np. wydanie ksi笨ki, przes砤nie pliku) nie ma ju co dezaktywowa. Jak s硊sznie zauwa縜 H. Haberstumpf, w analizowanym przypadku w rzeczywisto禼i TS chodzi o co najmniej dwie kopie utworu:

a) jedna, kt髍a powsta砤 za zgod sprzedawcy pierwotnego i mo縠 by dezaktywowana (tzn. uczyniona niezdatn do u縴tku, np. przez zniszczenie egzemplarza ksi笨ki, skasowanie pliku przes砤nego przez pierwotnego sprzedawc);

b) druga, kt髍a powsta砤 bez zgody sprzedawcy pierwotnego i zosta砤 stworzona przez kupuj眂ego (lub pozwoli on na jej powstanie) w momencie zakupu; taka kopia utworu nie istnia砤 wcze秐iej i jest "sprzedawana" kolejnemu nabywcy[21]."

"R罂na ocena dopuszczalno禼i odsprzeda縴 oprogramowania - jak s硊sznie zauwa縜 H. Haberstumpf - jest spowodowana nie tyle brakiem mo縧iwo禼i przenoszenia autorskich praw maj眛kowych w zakresie korzystania i rozporz眃zania utworem, ile tym, 縠 wydawcy i dystrybutorzy oprogramowania dbaj o to, aby w umowach licencyjnych okre秎a takie prawa jako nieprzenoszalne. W przypadku gdyby takie postanowienia okre秎i jako niewa縩e czy te nieobowi眤uj眂e, problemy "odsprzeda縴" utwor體 dystrybuowanych w wersji elektronicznej przesta硑by istnie鎇24]. Podzielaj眂 pogl眃 H. Haberstumpfa, nale縴 podnie舵, 縠 wed硊g TS w przypadku pierwszej sprzeda縴 "prawo do rozpowszechniania zostaje wyczerpane zgodnie z art. 4 ust. 2 dyrektywy 2009/24" (pkt 70 i pkt 78 uzasadnienia)[25]. Jednocze秐ie TS sam wskazuje, 縠 wyczerpanie prawa nie dotyczy wy潮cznego prawa do zwielokrotniania (pkt 69 i pkt 70 uzasadnienia). *W innym miejscu podkre秎a, 縠 zakres korzystania z utworu nie mo縠 by rozszerzony i jest ograniczony postanowieniami umownymi*, np. do okre秎onej w umowie licencyjnej liczby u縴tkownik體 (pkt 69 uzasadnienia); nabycie dodatkowych praw do korzystania nie dotyczy kopii, w odniesieniu do kt髍ej prawo do rozpowszechniania wygas硂 na podstawie tego przepisu (pkt 71 uzasadnienia).

Niew眛pliwie pogl眃y na temat sprzeda縴 cyfrowej, kt髍e zosta硑 wyra縪ne przez Trybuna Sprawiedliwo禼i, wymuszaj konieczno舵 podj阠ia szerokiej dyskusji dotycz眂ej mo縧iwo禼i przenoszenia autorskich praw maj眛kowych, w tym w szczeg髄no禼i wy潮cznego prawa do zwielokrotniania utworu oraz ewentualnie zasadno禼i podtrzymania wskazanych powy縠j  ogranicze."

Pozdrawiam
Piotr

Potworny galimatias poj赕.

To co podlega sprzeda縴 to w砤秐ie egzemplarz programu,
za wykonanie jego kopii np. zabezpieczaj眂ej, to kopia
tego sprzedanego egzemplarza, kt髍a nie mo縠 by wykorzystywana
przez klienta, wykorzystywany mo縠 by tylko sprzedany egzemplarz
(identyfikacja egzemplarza przez np. numer programu).

Warto禼i intelektualn s na og蟪 rozwi眤ania praktyczne
zawarte w tym programie np. nawigacja, nazewnictwo w layoucie
czy kodzie, estetyka itp., kt髍e inni tw髍cy nie mog wykorzystywa
w swoich programach.

A pytanie autora w眛ku dotyczy硂 czy firma sprzeda砤
program czy sprzeda砤 licencj na korzystanie z programu.

Dlatego w prawie powinno by rozr罂nienie:
- sprzedaj眂 egzemplarz programu (na og蟪 jest to w砤sno舵 ograniczona
  nie wolno nim handlowa, odst阷owa itp.) nie mo縠 jednocze秐ie
  udziela na niego licencji ale za zgod klienta mo縠 prowadzi odp砤tnie
  tzw. nadz髍 autorski obejmuj眂y ewentualne drobne modyfikacje
  programu, usuwanie b酬d體 u縴tkownika, wykonywanie bardziej ryzykownych
  funkcji.

- sprzedaj眂 licencj sprzedaje wy潮cznie prawo do u縴wania
  gotowego lub odp砤tnie przystosowanego programu, licencja
  ma to do siebie, 縠 wszelkie modyfikacje, dostosowywanie
  do zmieniaj眂ego si prawa np. podatkowego i serwisowanie s obowi眤kiem
  sprzedawcy licencji (vide Microsoft jedna op砤ta przy nabyciu licencji)..
  Licencje mo縩a przenie舵 na innego klienta ale musi to by dobrze
  udokumentowane.

Tu mamy do czynienia, moim zdaniem, z nieprawnym 勘daniem zap砤ty
za sprzedany ju egzemplarz programu, za kt髍y pobierano op砤ty licencyjne.
Tu w ramach op砤t licencyjnych firma powinna uaktualni np. nag丑wki
wydruk體 a do przeniesienia licencji na nowy podmiot wystarczy砨y aneks
lub wr阠z nowa umowa licencyjna.

Andrzej.

Data: 2016-01-20 23:47:09
Autor: Kviat
W dniu 2016-01-19 o 11:10, nkab@toya.net.pl pisze:
[...]

Hmmm... czyli kupuj眂 p硑tk z programem instalacyjnym kupujesz egzemplarz p硑tki z programem instalacyjnym.
Po instalacji p硑tk chowasz do szuflady i z niej nie korzystasz. Czyli nie korzystasz z kupionego egzemplarza.
Skoro, zgodnie z tym co piszesz, mo縠sz korzysta tylko ze sprzedanego egzemplarza, to nie mo縠sz z zainstalowanego programu...

Jak odr罂nisz zainstalowany program czy zosta zainstalowany z kupionego egzemplarza czy z kopii, kt髍a w/g Ciebie nie mo縠 by wykorzystywana?

A druga sprawa, skoro kopia nie mo縠 by wykorzystywana, to w razie uszkodzenia p硑tki kupionego egzemplarza nie m骻砨y z tej kopii zainstalowa programu. To po co kopia?

Co namiesza砮 chyba :)
Mi阣zy innymi to ca砮 zamieszanie wynika z tego, 縠 przy sprzeda縴 internetowej "bez p硑tki" nie da si odr罂ni orygina硊 "egzemplarza" od jego kopii... nie ma egzemplarza w sensie materialnym. I ten wyrok dotyczy r體nie tego, 縠by przesta u縴wa zwrot體 "egzemplarz" w celu pozbycia si niepotrzebnych analogii z rzeczami materialnymi. To w砤秐ie te analogie u縴wane nieadekwatnie do sytuacji wprowadzaj galimatias poj赕.

Warto禼i intelektualn s na og蟪 rozwi眤ania praktyczne
zawarte w tym programie np. nawigacja, nazewnictwo w layoucie
czy kodzie, estetyka itp., kt髍e inni tw髍cy nie mog wykorzystywa
w swoich programach.

To tak jakby bez zwi眤ku z tematem...

[...]

Na pewno czego z tego opisu nie zrozumia砮m. Tak to napisa砮, 縠 trudno si domy秎i.
Dlaczego autor programu 縠by wypu禼i poprawki do swojego programu musia砨y mie zgod klienta?

Sprzeda programu w sensie 禼is硑m, to jest nic innego jak typowa sprzeda (autorskich) praw maj眛kowych do tego programu. I jest to jak najbardziej odr罂nione w prawie od sprzeda縴 licencji (prawa do u縴tkowania). Je縠li taka umowa zakazywa砨y robienie poprawek (czemu mia硂by to s硊縴?) to czemu nie, z drugiej strony, skoro sprzeda prawa maj眛kowe do programu to niech si kupiec o poprawki sam martwi skoro nie zadba o to w umowie...
Obawiam si, 縠 nie zaproponowa砮 niczego nowego, albo jak zaznaczy砮m na pocz眛ku nie zrozumia砮m co chcia砮 przekaza.

- sprzedaj眂 licencj sprzedaje wy潮cznie prawo do u縴wania
   gotowego lub odp砤tnie przystosowanego programu,

I tak te jest.

 licencja
   ma to do siebie, 縠 wszelkie modyfikacje, dostosowywanie
   do zmieniaj眂ego si prawa np. podatkowego i serwisowanie s obowi眤kiem
   sprzedawcy licencji

To nie przejdzie. Jak autor programu zejdzie na zawa to nie masz szans wyegzekwowa takiego obowi眤ku. Albo wyjedzie na emerytur pod palmy.

(vide Microsoft jedna op砤ta przy nabyciu licencji).

Microsoft nie ma 縜dnego obowi眤ku serwisowania swojego oprogramowania. Nic ponad to, do czego si sam z w砤snej woli zobowi眤a w licencji...
Ma硂 tego, mo縠 w ka縟ej chwili og硂si, 縠 przestaje serwisowa dany program... Co od czasu do czasu ka縟y z nas odczuwa przy wypuszczaniu kolejnej wersji popularnego systemu operacyjnego...

   Licencje mo縩a przenie舵 na innego klienta ale musi to by dobrze
   udokumentowane.

Zaraz tam dobrze udokumentowane... Co to znaczy? Notarialnie? A do潮czona licencja z takim prawem nie wystarcza?

Zauwa, 縠 przecie jest spora grupa oprogramowania, kt髍 mo縠sz legalnie "odsprzeda", np. pude砶owe gry na konsole. S oczywi禼ie warunki, oryginalny no秐ik (egzemplarz!) itd.

I to jest zadziwiaj眂e, 縠 jako nikt nie wpada na pomys 縠by uzyska wyrok Trybuna硊 po to, 縠by sprzeda gr w komisie albo koledze.

Tu mamy do czynienia, moim zdaniem, z nieprawnym 勘daniem zap砤ty
za sprzedany ju egzemplarz programu, za kt髍y pobierano op砤ty licencyjne.

No przecie to by jeden z powod體 wydania tego wyroku.... :/
I z tym "nieprawnym" sporo os骲 i prawnik體 si nie zgadza. Dlaczego ma si sta co nieprawnym, je縠li wcze秐iej tak si um體i kupuj眂y licencj z w砤禼icielem praw maj眛kowych? Zmusza go kto?

Tu w ramach op砤t licencyjnych firma powinna uaktualni np. nag丑wki
wydruk體

A jak autor (producent) programu nie 縴je albo zamkn背 firm i le縴 na pla縴 w Afryce, to spadkobiercy do pi眛ego pokolenia powinni mie obowi眤ek wynaj辨 grup haker體, kt髍zy te nag丑wki zmieni w kodzie binarnym, bo si u縴tkownikowi zamarzy硂 sprzeda swoje prawo do u縴wania programu...
No bez jaj... :)

a do przeniesienia licencji na nowy podmiot wystarczy砨y aneks
> lub wr阠z nowa umowa licencyjna.

No przecie tak w砤秐ie _jest_teraz_!
Chyba, 縠 znowu masz co innego na my秎i ni napisa砮, a ja nie zrozumia砮m.

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2016-01-21 00:53:42
Autor: nkab
Cesja praw do programu komputerowego
W dniu 秗oda, 20 stycznia 2016 23:47:19 UTC+1 u縴tkownik Kviat napisa:
> [...]

Jak odr罂nisz zainstalowany program czy zosta zainstalowany z kupionego egzemplarza czy z kopii, kt髍a w/g Ciebie nie mo縠 by wykorzystywana?

Ca硑 myk to numer programu, kt髍y identyfikuje egzemplarz,
czyli nawet jak kopia to r體nie jest to ten sprzedany egzemplarz
jednym s硂wem s to kopie egzemplarza programu.

A druga sprawa, skoro kopia nie mo縠 by wykorzystywana, to w razie uszkodzenia p硑tki kupionego egzemplarza nie m骻砨y z tej kopii zainstalowa programu. To po co kopia?

Napisa砮m jednoznacznie - wykorzystywa mo縩a tylko jeden
egzemplarz programu kt髍ego identyfikujemy po numerze,
kopii mog by nawet dziesi眛ki a wi阠 nie chodzi tu o tzw. orygina,
kt髍y w przypadku zapis體 elektronicznych nie wyst阷uje.

> [...]
> zawarte w tym programie np. nawigacja, nazewnictwo w layoucie
> czy kodzie, estetyka itp., kt髍e inni tw髍cy nie mog wykorzystywa

Spotka砮m si, 縠 s阣zia (lata '90) tak naprawd nie m骻 ogarn辨
co jest materialne a co nie jest, tak wi阠 materialny jest widziany
na displeju i uruchamiany program a niematerialna cz甓 to
warto禼i intelektualne, kt髍ych nie wida np. pomys na nawigacj,
wida nawigacj ale nie wida pomys硊, nie wida nazw zmiennych w kodzie
funkcji, procedur itd. w skompilowanym ju programie. W oczach
prawnika tych niematerialnych mo縠 by znacznie wi阠ej.

> [...]

Dlaczego autor programu 縠by wypu禼i poprawki do swojego programu musia砨y mie zgod klienta?

Nie zgod tylko to w砤秐ie klient musi wyst眕i o modyfikacj programu.

Sprzeda programu w sensie 禼is硑m, to jest nic innego jak typowa sprzeda (autorskich) praw maj眛kowych do tego programu. I jest to jak najbardziej odr罂nione w prawie od sprzeda縴 licencji (prawa do u縴tkowania).

Tak ale jest to prawo ograniczone do u縴wania programu zgodnie z jego
przeznaczeniem (no chyba, 縠 w umowie sprzeda縴 nie ma 縜dnych ogranicze). Czyli w砤sno禼i jest egzemplarz programu z konkretnym numerem.

> [...]

> - sprzedaj眂 licencj sprzedaje wy潮cznie prawo do u縴wania
>    gotowego lub odp砤tnie przystosowanego programu,

R罂nica jest taka, 縠:
- w przypadku sprzeda縴 po gwarancji autora ju nic nie obchodzi,
  sprzeda program i to klient sk砤da wnioski o poprawki itp.
- w przypadku licencji autor ma ca硑 czas obowi眤ek dba poprawno舵
  dzia砤nia programu, nie ma tu udzielania gwarancji.

Oczywi禼ie ka縟a umowa powinna regulowa stosunki klient-wytw髍ca programu.

> [...]

Ma硂 tego, mo縠 w ka縟ej chwili og硂si, 縠 przestaje serwisowa dany program... Co od czasu do czasu ka縟y z nas odczuwa przy wypuszczaniu kolejnej wersji popularnego systemu operacyjnego...

I to jest przyk砤d regulowania stosunk體 klient-wytw髍ca programu.
Pragn zwr骳i uwag, 縠 umowy licencyjne na og蟪 maj charakter
jednostronny - uruchamiam program, widz umow kt髍 akceptuj
i nawet jak nie akceptuj to op砤ta mo縠 nie podlega zwrotowi
bo tak jest w umowie. Po to s tzw. triale aby zapozna si
z programem przed zakupem/op砤t licencji.

>    Licencje mo縩a przenie舵 na innego klienta ale musi to by dobrze
>    udokumentowane.

Zaraz tam dobrze udokumentowane... Co to znaczy? Notarialnie? A do潮czona licencja z takim prawem nie wystarcza?

Np. umowa zbycia ale pod warunkiem, 縠 umowa sprzeda縴 od wytw髍cy
nie zakazuje takiego zbycia.

> [...]

A jak autor (producent) programu nie 縴je albo zamkn背 firm i le縴 na pla縴 w Afryce, to spadkobiercy do pi眛ego pokolenia powinni mie obowi眤ek wynaj辨 grup haker體, kt髍zy te nag丑wki zmieni w kodzie binarnym, bo si u縴tkownikowi zamarzy硂 sprzeda swoje prawo do u縴wania programu...

Spadkobierca jest w體czas spadkobierc jak posiada kody do tego
oprogramowania.

> a do przeniesienia licencji na nowy podmiot wystarczy砨y aneks
 > lub wr阠z nowa umowa licencyjna.

No przecie tak w砤秐ie _jest_teraz_!
Chyba, 縠 znowu masz co innego na my秎i ni napisa砮, a ja nie zrozumia砮m.

To nie ja mam ten problem ale wytw髍ca programu autora w眛ku,
chce mu sprzeda i potem bra jeszcze op砤ty licencyjne.

Andrzej.

Data: 2016-01-19 16:53:15
Autor: Wojciech Bancer
On 2016-01-16, Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl> wrote:

[...]

Ot罂 nie ma prawa _勘da鎋.
Producent programu (w砤禼iciel praw maj眛kowych) jest tak sam stron umowy jak wsp髄nicy i mo縠 si zgodzi na nowe (dodatkowe, np aneks do umowy) warunki ale _nie_musi_.

A w szczeg髄no禼i jak si to ma do wyroku Europejskiego Trybuna硊 Sprawiedliwo禼i
w podobnej w sumie sprawie?

http://di.com.pl/wyrok-mozna-odsprzedawac-licencje-na-oprogramowanie-45914

"[...]

Wreszcie Niemiecki Najwy縮zy S眃 Federalny zwr骳i si do Trybuna硊 Sprawiedliwo禼i o dokonanie wyk砤dni dyrektywy w sprawie ochrony prawnej program體 komputerowych.

Wspomniana dyrektywa stanowi, 縠 pierwsza sprzeda na terytorium UE kopii programu komputerowego wyczerpuje prawo dystrybucji na terytorium Unii tej kopii (tzw. zasada wyczerpania). Innymi s硂wy, je秎i firma sprzeda na terenie UE kopi programu na p硑cie, traci monopol na rozpowszechnianie tej konkretnej kopii. [...]"

Bo wydaje mi si, 縠 tu mamy przypadek podchodz眂y pod t dyrektyw.

--
Wojciech Ba馽er
proteus@post.pl

Data: 2016-01-20 10:56:22
Autor: Maciek
[...]
W tym przypadku chodzi o to, 縠 producent odmawia zmiany danych, kt髍e
zapewne zawarte s jako w kluczu licencyjnym. Powoduje to, 縠 program
staje si bezu縴teczny dla nowego podmiotu. Producenta nikt do zmiany
nie zmusi, wi阠 nowy w砤禼iciel pozostaje z nieu縴tecznym produktem.
Przepisy umo縧iwiaj mu jednak poprawianie b酬d體 w oprogramowaniu, wi阠
przynajmniej mo縠 legalnie pr骲owa ten klucz zmodyfikowa.

Warto te zapewne pokaza ten wyrok trybuna硊 producentowi programu -
mo縠 zmi阫nie i dokona odpowiedniej zmiany, je秎i nie darmo, to
przynajmniej za jak倍 symboliczn op砤t.

Maciek

Data: 2016-01-20 22:37:44
Autor: Kviat
On 2016-01-16, Kviat wrote:

A w szczeg髄no禼i jak si to ma do wyroku Europejskiego Trybuna硊 Sprawiedliwo禼i
w podobnej w sumie sprawie?

Ju pisa砮m. Ciut wy縠j.

Bo wydaje mi si, 縠 tu mamy przypadek podchodz眂y pod t dyrektyw.

W og髄no禼i masz racj. W szczeg髄no禼i, wyrok jest na tyle kontrowersyjny i budz眂y w眛pliwo禼i prawne, ze wygranie sprawy przed _polskim_ s眃em wcale nie jest pewne.
Przecie producenci oprogramowania znaj ten wyrok (naiwno禼i by硂by s眃zi, 縠 nie znaj, przynajmniej ci wi阫si), a mimo to dalej stosuj "stare" zapisy, poniek眃 zgodne z obowi眤uj眂ym nadal prawem polskim.

Ten wyrok by w konkretnej sprawie. W teorii powinien nadawa kierunek orzecznictwu w poszczeg髄nych pa駍twach cz硂nkowskich, a ju na pewno kierunek zmian w samym prawie w danym pa駍twie w celu ujednolicenia przepis體.
Jak dot眃 tego nie zrobiono i przyczyn mo縩a si tylko domy秎a, od zwyk砮go lenistwa naszych organ體 ustawodawczych poczynaj眂, poprzez zwyk砮 olanie sprawy jako nieistotnej, albo zwyczajnie boj si tego tkn辨 w砤秐ie ze wzgl阣u na kontrowersje, bo sami nie wiedz o co w tym wszystkim chodzi...
A jad眂 po bandzie, to co nam tu b阣 jacy "obcy" narzuca zmian prawa... ;)

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2016-01-21 09:56:25
Autor: Wojciech Bancer
On 2016-01-20, Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl> wrote:

[...]

[...]

No przed polskim s眃em to nic nie jest pewne, bo nie obowi眤uj precedensy.
Ale zawsze mo縩a si ponownie odwo砤 do ETS, kwestia uparto禼i danego podmiotu i warto禼i sporu. ;)

[...]

Albo prosty, zwyczajny lobbing :)

A jad眂 po bandzie, to co nam tu b阣 jacy "obcy" narzuca zmian prawa... ;)

A to nie jest tak, 縠 regulacje unijne maj wi阫sz moc ni ustawa?

--
Wojciech Ba馽er
proteus@post.pl

Data: 2016-01-21 23:58:28
Autor: Kviat
On 2016-01-20, Kviat wrote:

A jad膮c po bandzie, to co nam tu b臋d膮 jacy艣 "obcy" narzuca膰 zmian臋
prawa... ;)

A to nie jest tak, 偶e regulacje unijne maj膮 wi臋ksz膮 moc ni偶 ustawa?

No nie do ko艅ca. Taka by艂a idea i (jak rozumiem) taki jest cel.
Ale gdyby furtki nie zostawiono to wiesz jaki by艂by krzyk? 呕e kolejne rozbiory, utrata suwerenno艣ci, itp...
(ostatnio nasilone nastroje nacjonalistyczne w Europie te偶 sytuacji nie poprawiaj膮, wr臋cz przeciwnie, pod byle pretekstem dostosowanie lokalnego prawa jest przeci膮gane, albo jawnie ignorowane na zasadzie "nie mamy pa艅skiego p艂aszcza i co pan nam zrobi?"
https://youtu.be/2zJFhdZ6Ox4
;))

https://pl.wikipedia.org/wiki/Prawo_Unii_Europejskiej
https://pl.wikipedia.org/wiki/Zasada_pierwsze%C5%84stwa_prawa_wsp%C3%B3lnotowego

Co ciekawsze fragmenty:

"Naruszenie zobowi膮zania pe艂nej i terminowej transpozycji dyrektywy mo偶e by膰 podstaw膮 wniesienia przez Komisj臋 lub pa艅stwo cz艂onkowskie skargi do ETS o stwierdzenie uchybienia zobowi膮zaniom wsp贸lnotowym. Wynikiem tego mo偶e by膰 narzucona na dane pa艅stwo 鈥 naruszyciela sankcji finansowych lub mo偶liwo艣膰 wyst膮pienia z post臋powaniem roszczeniowym przeciwko w艂asnemu pa艅stwu przez osob臋 fizyczn膮 lub osob臋 prawn膮 (odpowiedzialno艣膰 odszkodowawcza). Funkcj膮 dyrektyw nie jest ujednolicanie krajowych porz膮dk贸w prawnych pa艅stw cz艂onkowskich, lecz ich harmonizowanie."

(zap艂aci si臋 najwy偶ej par臋 z艂otych kary, a niewygodna dyrektywa sobie poczeka...)

"Trybuna艂 Konstytucyjny stwierdzi艂 r贸wnie偶, 偶e zasada pierwsze艅stwa prawa wsp贸lnotowego nad prawem krajowym ma zastosowanie jedynie w贸wczas, gdy wsp贸lnotowe organy prawodawcze ustanowi艂y to prawo w ramach kompetencji przyznanych im przez pa艅stwa cz艂onkowskie oraz z poszanowaniem zasady subsydiarno艣ci i proporcjonalno艣ci. *Ocena zachowania tych ram pozostaje w gestii pa艅stw cz艂onkowskich, a ich przekroczenie skutkuje nieobowi膮zywaniem zasady pierwsze艅stwa danego aktu prawa wsp贸lnotowego nad prawem krajowym.*"

"Z racji wynikaj膮cej z art. 8 ust. 1 Konstytucji nadrz臋dno艣ci mocy prawnej Konstytucja korzysta na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z pierwsze艅stwa obowi膮zywania i stosowania"

Wi臋c jak kto艣 by si臋 upar艂, to:

Art. 64. Konstytucji
1. Ka偶dy ma prawo do w艂asno艣ci, innych praw maj膮tkowych oraz prawo dziedziczenia.
2. W艂asno艣膰, inne prawa maj膮tkowe oraz prawo dziedziczenia podlegaj膮 r贸wnej dla wszystkich ochronie prawnej.
3. W艂asno艣膰 mo偶e by膰 ograniczona tylko w drodze ustawy i tylko w zakresie, w jakim nie narusza ona istoty prawa w艂asno艣ci.

W pkt. 1 i 2 w艂asno艣膰 i inne prawa maj膮tkowe zosta艂y wyra藕nie zr贸偶nicowane.
W pkt. 3 o prawach maj膮tkowych zapomnieli, wi臋c praw maj膮tkowych nie mo偶na ogranicza膰 drog膮 ustawow膮
;)

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2016-01-12 18:19:57
Autor: G.S.
Cesja praw do programu komputerowego
On Fri, 8 Jan 2016, kapitalikk wrote:

M骻砨ym kupowa dalej aktualizacj programu ale faktura by砤by wystawiana na
nieistniej眂y ju podmiot

 Ja w sprawie formalnej.
 Do kopania si z koniem wiele nie wniesie :), ale zaznaczy wypada,
縠 NIP *nie* identyfikuje "podmiotu" w 縜dnym innym zakresie,
poza podatkowym.
 W szczeg髄no禼i istnienie odr阞nego NIPu dla umowy pt "sp蟪ka
cywilna" nie skutkuje nadaniem jej (sp蟪ce) osobowo禼i prawnej,
jedynym chyba skutkiem cywilnoprawnym jest powstanie wsp蟪w砤sno禼i
潮cznej (i tam samym jej ochrona przed wierzycielami osobistymi).
BTW: ile lat przespali禼ie obowi眤ek konwersji sp蟪ki ma晨e駍kiej
 w cywiln? :) (bo 縠 formalnie zmienili禼ie umow nie napisa砮 :D)

a ja chcia砮m faktur na siebie, jako sukcesora praw.

 W sumie do舵 ciekawy przypadek...
 Gdzie niedawno widzia砮m tekst w stylu "firma umiera wraz
z w砤禼icielem", dotycz眂y w砤秐ie problem體 prawnych
(w tym podatkowych) zwi眤anych z wyga秐i阠iem niekt髍ych
w砤禼iwo禼i przypisanych do osoby (np. w kwestii kosztu
uzyskania przychodu - co skutkuje podw骿nym opodatkowaniem)
przy DG osoby fizycznej.
 W przypadku kt髍y opisujesz "wyga秐i阠ie" dotyczy po硂wy
sp蟪ki :), pytaniem jest wi阠, czy istnieje przepis
implikuj眂y przej禼ie praw (wierzytelno禼i) przy
takiej konwersji?
 Bo to 縠 d硊gi tak nie przechodz jest oczywiste (jako
縠 S.C. z definicji jest najwiarygodniejszym "formalnoprawnie"
tworem, ka縟a konwersja jest "szkodliwa dla klient體"),
natomiast nie jest oczywiste przej禼ie wierzytelno禼i
*bez* zbycia (jakby nast阷owa硂 z mocy prawa, to regulacje
umowne nie mog硑by by przeszkod).

pzdr, Gotfryd

Data: 2016-01-08 17:19:41
Autor: J.F.
Cesja praw do programu komputerowego
U偶ytkownik "kapitalikk"  napisa艂 w wiadomo艣ci grup dyskusyjnych:568ed840$0$22828$65785112@news.neostrada.pl...
Czy, wg Was, nie wolno mi sprzeda膰, przekaza膰 praw do u偶ytkowania programu innej osobie?
O zgrozo sobie sprzeda膰, przekaza膰.

Tak to jakos bylo - umowa/licencja jest na uzywanie programu przez "kupujacego" i na tym sie konczy.
Novell np sie przy tym upieral, ze przeniesc licencje mozna, ale za zgoda.

Przecie偶 jako wsp贸艂w艂a艣ciciel firmy by艂em wsp贸艂w艂a艣cicielem programu. Mam jednak inny, ni偶 sp贸艂ka NIP.

Rozumiem ze juz za pozno  - ale ciekaw jestem drogi "przeksztalcenie sp cywilnej w spolke z o.o."
Z jednej strony - nowy podmiot, nowy NIP, z drugiej - jakby kontynuacja, uswiecona przepisami ...

Zanim zaczn臋 si臋 z nimi kopa膰 o umo偶liwienie mi korzystania z programu, chcia艂bym pozna膰 Wasze zdanie, czy moje w膮tpliwo艣ci s膮 s艂uszne.

A olac ich, kup sobie inny program, tanszy :-)

Na dok艂adk臋 powiem, 偶e M$ przyzna艂 mi racj臋 co do tego, 偶e pewne dzia艂ania firm polskich w zakresie sprzeda偶y praw autorskich do program贸w M$ s膮 niezgodne z procedurami M$,

MS to przede wszystkim zmierza w strone sprzedawania rocznego abonamentu na program, to im tam wszystko jedno czy przekazesz czy nie - placil i tak bedziesz.
A przy okazji beda mieli dostep do wszystkich plikow :-)

J.

Data: 2016-01-08 20:49:02
Autor: kapitalikk
Cesja praw do programu komputerowego
Zanim zaczn臋 si臋 z nimi kopa膰 o umo偶liwienie mi korzystania z
programu, chcia艂bym pozna膰 Wasze zdanie, czy moje w膮tpliwo艣ci s膮 s艂uszne.
A olac ich, kup sobie inny program, tanszy :-)
JF << mio poczyta膰 m膮drego. Szkoda energii.

MS to przede wszystkim zmierza w strone sprzedawania rocznego abonamentu
na program, to im tam wszystko jedno czy przekazesz czy nie - placil i
tak bedziesz.
Ni, niiiiiiiiii
Ja to zrobi艂em z Office 2013 prof ze skuteczno艣ci i moim zadowoleniem a ich brakiem negatywnych dzia艂a艅.

W miar臋 up艂ywaj膮cego czasu stwierdzam, 偶e wi臋ksz膮 dla nich kar膮 b臋dzie, jak podzi臋kuje im kilku klient贸w, kt贸rych ja obs艂uguje, a oni maj膮, i chc膮 mie膰 taki sam program, jak ja.
艁atwy eksport danych do mnie.

Pozdrawiam

Cesja praw do programu komputerowego