Data: 2009-06-06 22:46:20 | |
Autor: Zygmunt M. Zarzecki | |
[Tech] Charakterystyka pracy zawieszenia | |
Jest sobie damper sprężynowy, z zbiorniczkiem wyrównawczym, w którym znajduje się ruchomy tłok. Na tłok działa olej, który w związku z ruchem sprężającym tłoka, przemieszcza się do komory z ruchomym tłokiem, a z drugiej strony działa sprężone powietrze.
http://img191.imageshack.us/img191/43/damper.png Czyli wraz z ruchem tłoka wzrasta ciśnienie w komorze z powietrzem, czyli damper pod koniec skoku dodatkowo się utwardza. Większość ram ma przełożenie malejące ze wzrostem skoku - trzeba użyć większej siły by ugiąć zawieszenie w końcowej fazie skoku, czyli w połączeniu z twardniejącym, opisanym wyżej damperem zawieszenie jeszcze mocniej się utwardza. OK, to ważne przy dropach. A gdyby tak przełożenie zawieszenia tylnego roweru w końcowej fazie się nie zmniejszało albo nawet zwiększało, to praca zawieszenia byłaby bardziej liniowa? zyga |
|
Data: 2009-06-07 06:46:29 | |
Autor: kml | |
[Tech] Charakterystyka pracy zawieszenia | |
Użytkownik "Zygmunt M. Zarzecki" <zygmunt@malpa.zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com> napisał w wiadomości news:h0eji2$4a7$1news.interia.pl... A gdyby tak przełożenie zawieszenia tylnego roweru w końcowej fazie się nie zmniejszało albo nawet zwiększało, to praca zawieszenia byłaby bardziej liniowa? To o czym mówisz ma miesce wtedy kiedy rama nie jest progresywna a degresywna i pod sam koniec skoku zwiększa się przłożenie i dobija damper np: dangeuros mike miał z tym tyci problem swego czasu bo zabijało dapmery ;) IMO rama powinna być prgresywna w trosce o shocka a dobór odpowiedniego shocka powinien zapewnić jego liniową charakterystykę ugięcia. -- pozdrawiam kml http://endurorider.pl Beskidy na rowerze. Last update 31/05/2009 czyli manual jak obniżyć amortyzator. |
|
Data: 2009-06-07 14:07:49 | |
Autor: Zygmunt M. Zarzecki | |
[Tech] Charakterystyka pracy zawieszenia | |
A gdyby tak przełożenie zawieszenia tylnego roweru w końcowej fazie się nie zmniejszało albo nawet zwiększało, to praca zawieszenia byłaby bardziej liniowa? Piszę. degresywna i pod sam koniec skoku zwiększa się przłożenie i dobija damper np: dangeuros mike miał z tym tyci problem swego czasu bo zabijało dapmery ;) IMO rama powinna być prgresywna w trosce o shocka a dobór odpowiedniego shocka powinien zapewnić jego liniową charakterystykę ugięcia. Chyba nie zrozumiałeś, z powodu wczesnej pory. Ale to dampery są progresywne! Aha, zakładam, że kąt działania siły się nie zmienia. zyga |
|
Data: 2009-06-07 14:13:20 | |
Autor: kml | |
[Tech] Charakterystyka pracy zawieszenia | |
Użytkownik "Zygmunt M. Zarzecki" <zygmunt@malpa.zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com> napisał w wiadomości news:h0g9ht$1vh$1news.interia.pl... Chyba nie zrozumiałeś, z powodu wczesnej pory. Damper nie załatwia charakterystyki ramy, przyjmij to do wiadomości. Można nim dużo poprawić ale jeżeli pod koniec skoku przełożenie gwałtownie rośnie to zaden damper z tym nic nie zrobi. -- pozdrawiam kml http://endurorider.pl Beskidy na rowerze. Last update 31/05/2009 czyli manual jak obniżyć amortyzator. |
|
Data: 2009-06-07 15:00:45 | |
Autor: Zygmunt M. Zarzecki | |
[Tech] Charakterystyka pracy zawieszenia | |
Chyba nie zrozumiałeś, z powodu wczesnej pory. Gdzie napisałam, że załatwia? Można nim dużo poprawić ale jeżeli pod koniec skoku przełożenie gwałtownie rośnie to zaden damper z tym nic nie zrobi. Co to znaczy gwałtownie? Z 3.2 przy 160mm do 3.5 przy 200mm to dla Ciebie gwałtownie? Ja sobie gdybam. zyga |
|
Data: 2009-06-08 09:19:09 | |
Autor: kml | |
[Tech] Charakterystyka pracy zawieszenia | |
Użytkownik "Zygmunt M. Zarzecki" <zygmunt@malpa.zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com> napisał w wiadomości news:h0gcl5$5j5$1news.interia.pl...
Powiem tak, rama na dropy musi być projektowana od początku do dropów i najlepiej pod konkretnie zestawiony damper. Jezeli mowa o twardych lądowaniach i przełożeniach pokroku 3.2 lub 3,5 to bardzo wątpie czy damperem to zmienisz. -- pozdrawiam kml http://endurorider.pl Beskidy na rowerze. Last update 31/05/2009 czyli manual jak obniżyć amortyzator. |
|
Data: 2009-06-08 18:07:36 | |
Autor: Zygmunt M. Zarzecki | |
[Tech] Charakterystyka pracy zawieszenia | |
Chyba nie zrozumiałeś, z powodu wczesnej pory. O dropach wspomniałem w kontekście dużych obciążeń. zyga |
|
Data: 2009-06-07 15:00:11 | |
Autor: Wooyek | |
[Tech] Charakterystyka pracy zawieszenia | |
Ale to dampery są progresywne! Charakterystyka zawieszenia to przede wszystkim rama, jak pisze kml. Damper to tylko "fine tuning". Aha, zakładam, że kąt działania siły się nie zmienia. Prawie nie ma ram spełniających Twoje założenie. -- Michal "Wooyek" Lalik // wooyek na gmail.com // www.wooyek.pl // |
|
Data: 2009-06-07 15:29:20 | |
Autor: Zygmunt M. Zarzecki | |
[Tech] Charakterystyka pracy zawieszenia | |
Ale to dampery są progresywne! Tak i wskaż mi gdzie napisałem, że tak nie jest. Ja jedynie stwierdziłem, że dampery są progresywne, a w połączeniu z progresywna ramą i kątem różnym od 0 robi się mega progresywny zestaw, na dropy. Aha, zakładam, że kąt działania siły się nie zmienia. Nie piszę o różnicy kątów 45 stopni. Zazwyczaj jest to ok, 20. Zauważyłem, że producenci stosują sprytne wynalazki, by kąt był niemal niezmieniony. :> zyga |
|