Chłodnica - jak wyczy¶cić?

Data: 2010-07-19 10:47:36
Autor: Piotrek
Chłodnica - jak wyczy¶cić?
Mam chyba problem z niedrożn± chłodnic±. Auto się przegrzewa, słaby obieg wody (nie bulgocze w wyrównawczym po dodaniu gazu).
Zdejmę chłodnicę. Jesli jest zakamieniona to jak j± można wyczy¶cić? Jaki¶rodek w mairę tani wlać do ¶rodka? Coca-Cola? Jaki¶ kwas?

Data: 2010-07-19 09:32:48
Autor: Patryk
Chłodnica - jak wyczyścić?
Piotrek <zizu1977@gazeta.pl> wrote:
Mam chyba problem z niedrożną chłodnicą. Auto się przegrzewa, słaby obieg wody (nie bulgocze w wyrównawczym po dodaniu gazu).
Zdejmę chłodnicę. Jesli jest zakamieniona to jak ją można wyczyścić? Jakiśrodek w mairę tani wlać do środka? Coca-Cola? Jakiś kwas?

Zapodam Ci sprawdzony sposób czyszczenia chłodnicy i nagrzewnicy, sprawdzony
na obu. Może nieco pracochłonny, ale wszystkie inne zawiodły. Ten się
REWELACYJNIE sprawdził, no i nie trzeba nic demontować z auta.

Potrzebne:
-Kamix - środek do odkamieniania czajników, ok. 5 opakowań..
-czajnik bezprzewodowy
-węże gumowe
-tasma przylepna Patex
-pompa wody zdolna pracować przy wrzątku (ręczna lub elektryczna).

Przygotowanie:
Spuścić płyn chłodzący. Zmontować z węży następujący obieg:
Czajnik (nad chłodnicą i nagrzewnicą) -> chłodnica (nie ma znaczenia która
rura) -> pompa -> czajnik.
Obieg ma być zamknięty, pompa ma wymuszac obieg. W przypadku braku pompy można
od biedy zrobić układ, gdzie wlewamy gorącą wodę z góry, ścieka w chłodnicy na
dół do naczynia (na otworze wylotowym z chłodnicy ścisnąć wąż do małego
otworu, żeby od razu nie wyleciała cała woda) i znowu wlewamy do czajnika,
podgrzewamy i wlewamy znowu do chłodnicy. Ja miałem pompkę i pompowałem
automatycznie. RÄ™cznie pompujÄ…c  raczej bym siÄ™ umÄ™czyĹ‚.

Działanie.
Napełniamy układ wodą. Zwykłą. Odpowietrzamy układ, jeśli jest odpowietrznik.
Rozgrzewamy czajnik. Wsypujemy jedno opakowanie
kamixu. Jak woda się zagotuje, włączamy pompę.
U mnie woda po ok. 20 sekundach zaczęła lecieć baaaardzo ciemna i mętna.
Czekamy aż poziom mętności przestanie się zwiększać - u mnie trwało to
około 20 minut - mniej więcej tak szybko działa środek rozpuszczający kamień.
Opróżniamy układ, płuczemy kilakrotnie zwykłą wodą - wylot z chłodnicy na
ziemię, a dolewamy nową czystą wodę, aż zacznie lecieć czysta woda z odpływu.

Bierzemy nowe opakowanie kamixu i powtarzamy operację, aż przestanie lecieć
mętna woda. W przypadku nagrzewnicy wystarczyło 4-krotne płukanie, w przypadku
chłodnicy stosowałem 2 opakowania kamixu na raz i płukałem 5 razy.

Po takim czyszczeniu oczywiście płuczemy chłodnicę/nagrzwenicę.

Wcześniej stosowałem różnego rodzaju dodatki do płynu chłodzącego i inne
szuwaksy, ale żaden nie zadziałał tak radykalnie jak mój sposób.

Radzili mi ocet, czyli zalanie chłodnicy octem, ale to nie zadziałało.
Moim zdaniem o skuteczniści mojej metody decyduje:
a) gorąca woda - pamietajmy, że każde 10 stopni Celsjuza zwiększa szybkość
reakcji DWA razy
b) odseparowanie środka czyszczącego od silnika, więc może być bardziej
agresywny.

Niestety, potrzebna jest pompka wody, nie każdy to ma, ale pewnie kreatywni koledzy (oczywiście oprócz wdeptania mnie w ziemię i wyśmianiu
metody, co jest najłatwiejsze i daje największą frajdę) coś wymyślą.
Również zrobienie układu z węży gumowych (rury chłodnicy mają inną średnicę
niĹĽ rury pompki wody) sprawiajÄ… pewien problem.

--
Patryk

Data: 2010-07-19 12:21:01
Autor: Piotrek
Chłodnica - jak wyczyścić?
-Kamix - środek do odkamieniania czajników, ok. 5 opakowań.
To siÄ™ kupi w jakimĹ› chemicznym?

Data: 2010-07-19 12:34:29
Autor: Przemysław Czaja
Chłodnica - jak wyczyścić?

UĹĽytkownik "Piotrek" <

http://www.kamix.pl/wlasciwosci.html

Data: 2010-07-19 18:27:28
Autor: news.mm.pl
Chłodnica - jak wyczy¶cić?

>-Kamix - ¶rodek do odkamieniania czajników, ok. 5 opakowań.
To się kupi w jakim¶ chemicznym?

http://www.kamix.pl/wlasciwosci.html

to już nie lepiej czy¶cić tym kamixem w samochodzie?

Data: 2010-07-19 16:54:27
Autor: Patryk
Ch³odnica - jak wyczy¶ciæ?
news.mm.pl <brum@zaxxx.pl> wrote:

>-Kamix - ¶rodek do odkamieniania czajników, ok. 5 opakowañ.
To siê kupi w jakim¶ chemicznym?

http://www.kamix.pl/wlasciwosci.html

to ju¿ nie lepiej czy¶ciæ tym kamixem w samochodzie?

No ja trochę się bałem, jak mi coś za bardzo w głowicy wypłucze.... albo w
bloku i zacznie gdzieś cieknąć?
A tak w najgorszym razie mam tylko chłodnicę do wymiany.

--
Patryk

Data: 2010-07-19 20:09:55
Autor: news.mm.pl
Ch3odnica - jak wyczy?cia?
to ju? nie lepiej czy?cia tym kamixem w samochodzie?

No ja trochę się bałem, jak mi co¶ za bardzo w głowicy wypłucze.... albo w
bloku i zacznie gdzie¶ ciekn±ć?
A tak w najgorszym razie mam tylko chłodnicę do wymiany.

jedyne czego można się b±c to:
- nadmierne "wyczyszczenie" nagrzewnicy
= teakcja ze elementami gumowymi/uszczelkami - ale to już raczej mniej.

Data: 2010-07-21 08:54:37
Autor: Piotrek
Chłodnica - jak wyczyścić?
-Kamix - środek do odkamieniania czajników, ok. 5 opakowań.

Ok, zrobiłem tak. Bez demontowania chłodnicy, przedmuchałem wszystkie przewody odpowietrzające od zbiornika i termostatu. Zalałem układ wodą z 4 paczkami kamixa. Chodził może z 20-30 minut, temp doszła do czerwonej kreski - went się załączył.
Spuściłem i nalałem płynu. Teraz mam tak że w zbiorniku po dodaniu gazu zaczyna fajnie bulgotać i troche się na chwilę obniża poziom czyli pompa ciągnie! Teraz mam tak ze wskaźnikiem że trzyma na postoju śordek podczas spokojnej jazdy spada na O podczas przyspieszania wchodzi na A czyli szaleństwo w pełnym zakresie. Po przejechaniu ok 15-20 km trzyma temp na A czyli wyżej niż środek. Co może być jeszcze nie tak? Moze termostat - ale był wymieniany.

Data: 2010-07-19 11:25:05
Autor: MZ
Chłodnica - jak wyczy¶cić?
W dniu 2010-07-19 10:47, Piotrek pisze:
[...]
Pomy¶l nad wymian±. Wszystkie cudowne ¶rodki do odkamieniania maj± jedn±
zasadnicz± wadę: potrafi± rozpu¶cić osad tak dokładnie, że zaczyna
ciekn±ć. Poza tym trzeba to jeszcze jako¶ wypłukać, co łatwe nie jest.
Kanaliki w chłodnicy s± na tyle małe, że naprawdę łatwo je uszkodzić
płukaj±c. SprawdĽ cenę zamiennika (a może nawet oryginału, zależy jakie
auto) - może wyj¶ć taniej niż operacja reanimacji a przynajmniej masz
spokój na parę lat.

--
MZ

Data: 2010-07-19 14:25:13
Autor: Jakub Witkowski
Chłodnica - jak wyczy¶cić?
[...]

Ale oczywi¶cie wstępnie już wykluczyłe¶ termostat?
Bo je¶li nie, to weĽ pod uwagę że zarówno przy przegrzaniu latem
jak i niedogrzewaniu zim±, to jest wła¶nie pierwszy podejrzany...

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mog± być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w czę¶ci

Data: 2010-07-19 14:45:41
Autor: Piotrek
Chłodnica - jak wyczy¶cić?
Ale oczywi¶cie wstępnie już wykluczyłe¶ termostat?

Termostat wymieniałem 2 razy i jest to samo. Czujnik na tablicę też. Objaw taki że nawet jak puszczę na postoju wentylator chłodnicy na 2 bieg (chłodnica zimna) to temp spadnie moze o 3 stopnie na wskaĽniku i utrzymuje się nadal ponad temp. pracy silnika.

Data: 2010-07-19 14:53:54
Autor: krzysiek82
Chłodnica - jak wyczy¶cić?
Piotrek pisze:
Termostat wymieniałem 2 razy i jest to samo.

Na oryginał lub jaki¶ markowy? Bo zamienniki niestety bywaj± różne podobnie zreszt± jak czujniki temperatury :/

--
krzysiek82

Data: 2010-07-19 15:58:58
Autor: Nex@pl
Chłodnica - jak wyczy¶cić?
W dniu 2010-07-19 14:45, Piotrek pisze:
[...]

A pompa wody jest sprawna w pełni?

Data: 2010-07-19 16:52:38
Autor: Mariusz_
Chłodnica - jak wyczy¶cić?
Nex@pl pisze:
[...]

Witam,
Jaki samochód? Ponad temperaturę silnika czyli jak±?
Je¶li dobrze rozumiem opis to jest to poprawna praca termostatu - zamyka duży obieg by nie wychłodzić silnika.

Pozdrawiam,
Mariusz

Data: 2010-07-19 19:42:47
Autor: Przembo
Chłodnica - jak wyczy¶cić?
Użytkownik "Piotrek" <zizu1977@gazeta.pl> napisał w wiadomo¶ci news:i21hdh$fvh$1inews.gazeta.pl...
[...]

ZdradĽ może jakie to auto, czasami odpowietrzenie układu to niezły cyrk i mogłe¶ nie wykonać tego poprawnie... a to też powoduje przegrzewanie się silnika. W niektórych autach masz też tak umieszczony termostat że można go włożyć tylko w jednej pozycji, a punktów ustalaj±cych nie ma, czasem reduktor jest niesamowicie wysoko.

Takich różnych kruczków troche pewnie jest...

Pozdr

Data: 2010-07-20 10:56:58
Autor: Piotrek
Chłodnica - jak wyczy¶cić?
Auto to Mondeo MK1 1.8TD. Napewno co¶ jest z przepływem gdyż podczas normalnej jazdy na trasie temp podchodzi pod czerwone pole. Poza tym jak pisałem nie widać reakcji wody w zbiorniczku wyrównawczym na dodawanie gazu - powinno co¶ bulgotać przelewać się. Pompa wody ciężko stwierdzić czy do wymiany - oby nie bo trzeba by zdejmować rozrz±d też a to już spory wydatek. Odpowietrzenie ukł±du chyba odbywa się samoistnie.

Data: 2010-07-20 11:16:52
Autor: MZ
Chłodnica - jak wyczy¶cić?
W dniu 2010-07-20 10:56, Piotrek pisze:
Auto to Mondeo MK1 1.8TD. Napewno co¶ jest z przepływem gdyż podczas
normalnej jazdy na trasie temp podchodzi pod czerwone pole.
Nie wiem jak z silnikiem 1.8TD w Mondim, ale 2.5TD w Scoprio nawet
podczas dużego wycieku (którego¶ dnia nagrzewnicę szlag trafił i w parę
minut miałem prawie sucho w układzie)  silnik latem się nie przegrzał.
Dochodziło pod czerwone pole, ale udało się przejechać ponad kilometr do
zjazdu z trasy (i to w korku). Paradoksalnie na luzie temp opadała. Ford
ma do¶ć mało grzej±ce się diesle, więc co¶ masz mocno nie halo.
--
MZ

Data: 2010-07-20 18:15:24
Autor: ±ćęłń󶼿
Chłodnica - jak wyczy¶cić?
S± ¶rodki samochodowe m.in. marki Prestone (do tej marki mam zaufanie) ze szczegółow± instrukcj± użycia.
Swoj± drog± mało kto wie, że wielu silnikach diesla powinno się wymienić płyn chłodniczy co 4 lata, z przepłukaniem układu czyst±
wod± prze zalaniem nowym płynem..
Warsztatowi rzadko się chce "przepłukiwać" i odwalaj± łatwiznę.

-- -- -

Data: 2010-07-20 18:34:30
Autor: Przemysław Czaja
Chłodnica - jak wyczy¶cić?

Użytkownik "±ćęłń󶼿"

Swoj± drog± mało kto wie, że wielu silnikach diesla powinno się wymienić płyn chłodniczy co 4 lata, z przepłukaniem układu czyst±
wod± prze zalaniem nowym płynem..

Nieskromnie zapytam dlaczego akurat tylko w dieslach? Na moje oko to jaka¶ głupota z tymi dieslami.

Data: 2010-07-21 17:34:35
Autor: Jakub Witkowski
Chłodnica - jak wyczy¶cić?
[...]

Możesz wytłumaczyć, dlaczego niby w zbiorniczku miałoby co¶ bulgotać?
Poziom w zbiorniczku delikatnie ro¶nie w czasie rozgrzewania
i opada gdy temperatura spada, i to wszystko.

We wszystkich autach jakie miałem, żadne bulgotanie nie było dopuszczalne,
bo ¶wiadczyło o zapowietrzeniu b±dĽ dziurawej uszczelce pod głowic±
i przedostaj±cych się do płynu spalinach... ale niewykluczone że czego¶ nie wiem :)

Data: 2010-07-20 12:07:16
Autor: Jackare
Chłodnica - jak wyczy¶cić?
Użytkownik "Piotrek" <zizu1977@gazeta.pl> napisał w wiadomo¶ci news:i213f5$qhq$1inews.gazeta.pl...
[...]

Jak nie masz obiegu, to sprawdĽ to co go zapewnia, czyli pompę. Może skończyły się łopatki - to do¶ć powszechne zjawisko powodowane przez korozję.
--
Jackare

Data: 2010-07-20 12:36:26
Autor: Piotrek
Chłodnica - jak wyczy¶cić?
Jak nie masz obiegu, to sprawdĽ to co go zapewnia, czyli pompę. Może skończyły się łopatki - to do¶ć powszechne zjawisko powodowane przez korozję.

Może tak być ale to ostateczno¶ć najdroższa bo trzeba rozebrać też rozrz±d niestety. Sprawdzę najpierw co może blokować wodę czyli przepływ przez chłodnicę.

Data: 2010-07-21 21:09:42
Autor: news.mm.pl
Chłodnica - jak wyczy¶cić?
Jak nie masz obiegu, to sprawdĽ to co go zapewnia, czyli pompę. Może skończyły się łopatki - to do¶ć powszechne zjawisko powodowane przez korozję.

wirnik z opatkami może tez się obracac wokól walka.
skoro po plukaniu objaw się zmieni  - to trzeba i¶ć tym tropem
być może po odkamienieniu pywaj± w ukadzie kawaki kamienia.
ja bym operację powtórzyl (nie raz)
potem nala wodę czyst±, nagrza zla i dopiero zala pyn
a wa¶ciwie to pyn zalabym dopiero jak by wszystko bylo OK.
termostat i tak trzeba zdemontować i sprawdzić - to zawodne ustrojstwo.

Chłodnica - jak wyczy¶cić?