Data: 2010-07-19 10:47:36 | |
Autor: Piotrek | |
Chłodnica - jak wyczy¶cić? | |
Mam chyba problem z niedrożn± chłodnic±. Auto się przegrzewa, słaby obieg wody (nie bulgocze w wyrównawczym po dodaniu gazu).
Zdejmę chłodnicę. Jesli jest zakamieniona to jak j± można wyczy¶cić? Jaki¶rodek w mairę tani wlać do ¶rodka? Coca-Cola? Jaki¶ kwas? |
|
Data: 2010-07-19 09:32:48 | |
Autor: Patryk | |
Chłodnica - jak wyczyścić? | |
Piotrek <zizu1977@gazeta.pl> wrote:
Mam chyba problem z niedrożną chłodnicą. Auto się przegrzewa, słaby obieg wody (nie bulgocze w wyrównawczym po dodaniu gazu). Zapodam Ci sprawdzony sposób czyszczenia chłodnicy i nagrzewnicy, sprawdzony na obu. Może nieco pracochłonny, ale wszystkie inne zawiodły. Ten się REWELACYJNIE sprawdził, no i nie trzeba nic demontować z auta. Potrzebne: -Kamix - środek do odkamieniania czajników, ok. 5 opakowań.. -czajnik bezprzewodowy -węże gumowe -tasma przylepna Patex -pompa wody zdolna pracować przy wrzątku (ręczna lub elektryczna). Przygotowanie: Spuścić płyn chłodzący. Zmontować z węży następujący obieg: Czajnik (nad chłodnicą i nagrzewnicą) -> chłodnica (nie ma znaczenia która rura) -> pompa -> czajnik. Obieg ma być zamknięty, pompa ma wymuszac obieg. W przypadku braku pompy można od biedy zrobić układ, gdzie wlewamy gorącą wodę z góry, ścieka w chłodnicy na dół do naczynia (na otworze wylotowym z chłodnicy ścisnąć wąż do małego otworu, żeby od razu nie wyleciała cała woda) i znowu wlewamy do czajnika, podgrzewamy i wlewamy znowu do chłodnicy. Ja miałem pompkę i pompowałem automatycznie. Ręcznie pompując raczej bym się umęczył. Działanie. Napełniamy układ wodą. Zwykłą. Odpowietrzamy układ, jeśli jest odpowietrznik. Rozgrzewamy czajnik. Wsypujemy jedno opakowanie kamixu. Jak woda się zagotuje, włączamy pompę. U mnie woda po ok. 20 sekundach zaczęła lecieć baaaardzo ciemna i mętna. Czekamy aż poziom mętności przestanie się zwiększać - u mnie trwało to około 20 minut - mniej więcej tak szybko działa środek rozpuszczający kamień. Opróżniamy układ, płuczemy kilakrotnie zwykłą wodą - wylot z chłodnicy na ziemię, a dolewamy nową czystą wodę, aż zacznie lecieć czysta woda z odpływu. Bierzemy nowe opakowanie kamixu i powtarzamy operację, aż przestanie lecieć mętna woda. W przypadku nagrzewnicy wystarczyło 4-krotne płukanie, w przypadku chłodnicy stosowałem 2 opakowania kamixu na raz i płukałem 5 razy. Po takim czyszczeniu oczywiście płuczemy chłodnicę/nagrzwenicę. Wcześniej stosowałem różnego rodzaju dodatki do płynu chłodzącego i inne szuwaksy, ale żaden nie zadziałał tak radykalnie jak mój sposób. Radzili mi ocet, czyli zalanie chłodnicy octem, ale to nie zadziałało. Moim zdaniem o skuteczniści mojej metody decyduje: a) gorąca woda - pamietajmy, że każde 10 stopni Celsjuza zwiększa szybkość reakcji DWA razy b) odseparowanie środka czyszczącego od silnika, więc może być bardziej agresywny. Niestety, potrzebna jest pompka wody, nie każdy to ma, ale pewnie kreatywni koledzy (oczywiście oprócz wdeptania mnie w ziemię i wyśmianiu metody, co jest najłatwiejsze i daje największą frajdę) coś wymyślą. Również zrobienie układu z węży gumowych (rury chłodnicy mają inną średnicę niż rury pompki wody) sprawiają pewien problem. -- Patryk |
|
Data: 2010-07-19 12:21:01 | |
Autor: Piotrek | |
Chłodnica - jak wyczyścić? | |
-Kamix - środek do odkamieniania czajników, ok. 5 opakowań.To się kupi w jakimś chemicznym? |
|
Data: 2010-07-19 12:34:29 | |
Autor: Przemysław Czaja | |
Chłodnica - jak wyczyścić? | |
Użytkownik "Piotrek" < >-Kamix - środek do odkamieniania czajników, ok. 5 opakowań. http://www.kamix.pl/wlasciwosci.html |
|
Data: 2010-07-19 18:27:28 | |
Autor: news.mm.pl | |
Chłodnica - jak wyczy¶cić? | |
>-Kamix - ¶rodek do odkamieniania czajników, ok. 5 opakowań. to już nie lepiej czy¶cić tym kamixem w samochodzie? |
|
Data: 2010-07-19 16:54:27 | |
Autor: Patryk | |
Ch³odnica - jak wyczy¶ciæ? | |
news.mm.pl <brum@zaxxx.pl> wrote:
No ja trochę się bałem, jak mi coś za bardzo w głowicy wypłucze.... albo w bloku i zacznie gdzieś cieknąć? A tak w najgorszym razie mam tylko chłodnicę do wymiany. -- Patryk |
|
Data: 2010-07-19 20:09:55 | |
Autor: news.mm.pl | |
Ch3odnica - jak wyczy?cia? | |
to ju? nie lepiej czy?cia tym kamixem w samochodzie? No ja trochę się bałem, jak mi co¶ za bardzo w głowicy wypłucze.... albo w bloku i zacznie gdzie¶ ciekn±ć? A tak w najgorszym razie mam tylko chłodnicę do wymiany. jedyne czego można się b±c to: - nadmierne "wyczyszczenie" nagrzewnicy = teakcja ze elementami gumowymi/uszczelkami - ale to już raczej mniej. |
|
Data: 2010-07-21 08:54:37 | |
Autor: Piotrek | |
Chłodnica - jak wyczyścić? | |
-Kamix - środek do odkamieniania czajników, ok. 5 opakowań. Ok, zrobiłem tak. Bez demontowania chłodnicy, przedmuchałem wszystkie przewody odpowietrzające od zbiornika i termostatu. Zalałem układ wodą z 4 paczkami kamixa. Chodził może z 20-30 minut, temp doszła do czerwonej kreski - went się załączył. Spuściłem i nalałem płynu. Teraz mam tak że w zbiorniku po dodaniu gazu zaczyna fajnie bulgotać i troche się na chwilę obniża poziom czyli pompa ciągnie! Teraz mam tak ze wskaźnikiem że trzyma na postoju śordek podczas spokojnej jazdy spada na O podczas przyspieszania wchodzi na A czyli szaleństwo w pełnym zakresie. Po przejechaniu ok 15-20 km trzyma temp na A czyli wyżej niż środek. Co może być jeszcze nie tak? Moze termostat - ale był wymieniany. |
|
Data: 2010-07-19 11:25:05 | |
Autor: MZ | |
Chłodnica - jak wyczy¶cić? | |
W dniu 2010-07-19 10:47, Piotrek pisze:
Mam chyba problem z niedrożn± chłodnic±. Auto się przegrzewa, słabyPomy¶l nad wymian±. Wszystkie cudowne ¶rodki do odkamieniania maj± jedn± zasadnicz± wadę: potrafi± rozpu¶cić osad tak dokładnie, że zaczyna ciekn±ć. Poza tym trzeba to jeszcze jako¶ wypłukać, co łatwe nie jest. Kanaliki w chłodnicy s± na tyle małe, że naprawdę łatwo je uszkodzić płukaj±c. SprawdĽ cenę zamiennika (a może nawet oryginału, zależy jakie auto) - może wyj¶ć taniej niż operacja reanimacji a przynajmniej masz spokój na parę lat. -- MZ |
|
Data: 2010-07-19 14:25:13 | |
Autor: Jakub Witkowski | |
Chłodnica - jak wyczy¶cić? | |
W dniu 2010-07-19 10:47, Piotrek pisze:
Mam chyba problem z niedrożn± chłodnic±. Auto się przegrzewa, słaby obieg wody (nie bulgocze w wyrównawczym po dodaniu gazu). Ale oczywi¶cie wstępnie już wykluczyłe¶ termostat? Bo je¶li nie, to weĽ pod uwagę że zarówno przy przegrzaniu latem jak i niedogrzewaniu zim±, to jest wła¶nie pierwszy podejrzany... -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mog± być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w czę¶ci gts /kropka/ pl | lub cało¶ci pogl±dom ich Autora. |
|
Data: 2010-07-19 14:45:41 | |
Autor: Piotrek | |
Chłodnica - jak wyczy¶cić? | |
Ale oczywi¶cie wstępnie już wykluczyłe¶ termostat? Termostat wymieniałem 2 razy i jest to samo. Czujnik na tablicę też. Objaw taki że nawet jak puszczę na postoju wentylator chłodnicy na 2 bieg (chłodnica zimna) to temp spadnie moze o 3 stopnie na wskaĽniku i utrzymuje się nadal ponad temp. pracy silnika. |
|
Data: 2010-07-19 14:53:54 | |
Autor: krzysiek82 | |
Chłodnica - jak wyczy¶cić? | |
Piotrek pisze:
Termostat wymieniałem 2 razy i jest to samo. Na oryginał lub jaki¶ markowy? Bo zamienniki niestety bywaj± różne podobnie zreszt± jak czujniki temperatury :/ -- krzysiek82 |
|
Data: 2010-07-19 15:58:58 | |
Autor: Nex@pl | |
Chłodnica - jak wyczy¶cić? | |
W dniu 2010-07-19 14:45, Piotrek pisze:
Ale oczywi¶cie wstępnie już wykluczyłe¶ termostat? A pompa wody jest sprawna w pełni? |
|
Data: 2010-07-19 16:52:38 | |
Autor: Mariusz_ | |
Chłodnica - jak wyczy¶cić? | |
Nex@pl pisze:
W dniu 2010-07-19 14:45, Piotrek pisze:Witam, Jaki samochód? Ponad temperaturę silnika czyli jak±? Je¶li dobrze rozumiem opis to jest to poprawna praca termostatu - zamyka duży obieg by nie wychłodzić silnika. Pozdrawiam, Mariusz |
|
Data: 2010-07-19 19:42:47 | |
Autor: Przembo | |
Chłodnica - jak wyczy¶cić? | |
Użytkownik "Piotrek" <zizu1977@gazeta.pl> napisał w wiadomo¶ci news:i21hdh$fvh$1inews.gazeta.pl...
Ale oczywi¶cie wstępnie już wykluczyłe¶ termostat?Termostat wymieniałem 2 razy i jest to samo. Czujnik na tablicę też. ZdradĽ może jakie to auto, czasami odpowietrzenie układu to niezły cyrk i mogłe¶ nie wykonać tego poprawnie... a to też powoduje przegrzewanie się silnika. W niektórych autach masz też tak umieszczony termostat że można go włożyć tylko w jednej pozycji, a punktów ustalaj±cych nie ma, czasem reduktor jest niesamowicie wysoko. Takich różnych kruczków troche pewnie jest... Pozdr |
|
Data: 2010-07-20 10:56:58 | |
Autor: Piotrek | |
Chłodnica - jak wyczy¶cić? | |
Auto to Mondeo MK1 1.8TD. Napewno co¶ jest z przepływem gdyż podczas normalnej jazdy na trasie temp podchodzi pod czerwone pole. Poza tym jak pisałem nie widać reakcji wody w zbiorniczku wyrównawczym na dodawanie gazu - powinno co¶ bulgotać przelewać się. Pompa wody ciężko stwierdzić czy do wymiany - oby nie bo trzeba by zdejmować rozrz±d też a to już spory wydatek. Odpowietrzenie ukł±du chyba odbywa się samoistnie.
|
|
Data: 2010-07-20 11:16:52 | |
Autor: MZ | |
Chłodnica - jak wyczy¶cić? | |
W dniu 2010-07-20 10:56, Piotrek pisze:
Auto to Mondeo MK1 1.8TD. Napewno co¶ jest z przepływem gdyż podczasNie wiem jak z silnikiem 1.8TD w Mondim, ale 2.5TD w Scoprio nawet podczas dużego wycieku (którego¶ dnia nagrzewnicę szlag trafił i w parę minut miałem prawie sucho w układzie) silnik latem się nie przegrzał. Dochodziło pod czerwone pole, ale udało się przejechać ponad kilometr do zjazdu z trasy (i to w korku). Paradoksalnie na luzie temp opadała. Ford ma do¶ć mało grzej±ce się diesle, więc co¶ masz mocno nie halo. -- MZ |
|
Data: 2010-07-20 18:15:24 | |
Autor: ±ćęłń󶼿 | |
Chłodnica - jak wyczy¶cić? | |
S± ¶rodki samochodowe m.in. marki Prestone (do tej marki mam zaufanie) ze szczegółow± instrukcj± użycia.
Swoj± drog± mało kto wie, że wielu silnikach diesla powinno się wymienić płyn chłodniczy co 4 lata, z przepłukaniem układu czyst± wod± prze zalaniem nowym płynem.. Warsztatowi rzadko się chce "przepłukiwać" i odwalaj± łatwiznę. -- -- - | Napewno co¶ jest z przepływem gdyż podczas normalnej jazdy na trasie temp podchodzi pod czerwone pole. |
|
Data: 2010-07-20 18:34:30 | |
Autor: Przemysław Czaja | |
Chłodnica - jak wyczy¶cić? | |
Użytkownik "±ćęłń󶼿" Swoj± drog± mało kto wie, że wielu silnikach diesla powinno się wymienić płyn chłodniczy co 4 lata, z przepłukaniem układu czyst± Nieskromnie zapytam dlaczego akurat tylko w dieslach? Na moje oko to jaka¶ głupota z tymi dieslami. |
|
Data: 2010-07-21 17:34:35 | |
Autor: Jakub Witkowski | |
Chłodnica - jak wyczy¶cić? | |
W dniu 2010-07-20 10:56, Piotrek pisze:
Auto to Mondeo MK1 1.8TD. Napewno co¶ jest z przepływem gdyż podczas normalnej jazdy na trasie temp podchodzi pod czerwone pole. Poza tym jak pisałem nie widać reakcji wody w zbiorniczku wyrównawczym na dodawanie gazu - powinno co¶ bulgotać przelewać się. Pompa wody ciężko stwierdzić czy do wymiany - oby nie bo trzeba by zdejmować rozrz±d też a to już spory wydatek. Odpowietrzenie ukł±du chyba odbywa się samoistnie. Możesz wytłumaczyć, dlaczego niby w zbiorniczku miałoby co¶ bulgotać? Poziom w zbiorniczku delikatnie ro¶nie w czasie rozgrzewania i opada gdy temperatura spada, i to wszystko. We wszystkich autach jakie miałem, żadne bulgotanie nie było dopuszczalne, bo ¶wiadczyło o zapowietrzeniu b±dĽ dziurawej uszczelce pod głowic± i przedostaj±cych się do płynu spalinach... ale niewykluczone że czego¶ nie wiem :) -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mog± być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w czę¶ci gts /kropka/ pl | lub cało¶ci pogl±dom ich Autora. |
|
Data: 2010-07-20 12:07:16 | |
Autor: Jackare | |
Chłodnica - jak wyczy¶cić? | |
Użytkownik "Piotrek" <zizu1977@gazeta.pl> napisał w wiadomo¶ci news:i213f5$qhq$1inews.gazeta.pl...
Mam chyba problem z niedrożn± chłodnic±. Auto się przegrzewa, słaby obieg wody (nie bulgocze w wyrównawczym po dodaniu gazu). Jak nie masz obiegu, to sprawdĽ to co go zapewnia, czyli pompę. Może skończyły się łopatki - to do¶ć powszechne zjawisko powodowane przez korozję. -- Jackare |
|
Data: 2010-07-20 12:36:26 | |
Autor: Piotrek | |
Chłodnica - jak wyczy¶cić? | |
Jak nie masz obiegu, to sprawdĽ to co go zapewnia, czyli pompę. Może skończyły się łopatki - to do¶ć powszechne zjawisko powodowane przez korozję. Może tak być ale to ostateczno¶ć najdroższa bo trzeba rozebrać też rozrz±d niestety. Sprawdzę najpierw co może blokować wodę czyli przepływ przez chłodnicę. |
|
Data: 2010-07-21 21:09:42 | |
Autor: news.mm.pl | |
Chłodnica - jak wyczy¶cić? | |
Jak nie masz obiegu, to sprawdĽ to co go zapewnia, czyli pompę. Może skończyły się łopatki - to do¶ć powszechne zjawisko powodowane przez korozję. wirnik z opatkami może tez się obracac wokól walka. skoro po plukaniu objaw się zmieni - to trzeba i¶ć tym tropem być może po odkamienieniu pywaj± w ukadzie kawaki kamienia. ja bym operację powtórzyl (nie raz) potem nala wodę czyst±, nagrza zla i dopiero zala pyn a wa¶ciwie to pyn zalabym dopiero jak by wszystko bylo OK. termostat i tak trzeba zdemontować i sprawdzić - to zawodne ustrojstwo. |