Ciśnienie wody w mieszkaniu

Data: 2009-06-18 12:36:50
Autor: Paweł M.
Ciśnienie wody w mieszkaniu
Witam,

mam mieszkanie na 4 piętrze. Jakiś czas temu ciśnienie wody, zarówno ciepłej jak i zimnej znacznie spadło we wszystkich punktach poboru. Po dokonaniu pomiaru ciśnienia manometr wskazał 1.4 - 1.5 bara (pomiar był dokonywany w porze, w której to ciśnienie nie jest wcale najgorsze).

Zmierzyłem też przepływ wody zarówno ciepłej jak i zimnej - w pewnych porach dnia wynosi ono około 4 l/min, w najlepszym wypadku dochodzi do około 8 l/min.

Pytanie do was - czy to rzeczywiście jest tak strasznie kiepsko, jak mi się wydaje, czy może należy przyjąć to za standard? Bo przyzwyczaiłem się do czegoś innego i nie wiem czy nie mam zbyt wysokich wymagań :-)

Podobno przepisy mówią o wymaganym minimalnym ciśnieniu 0,5 bara - czy przy tym da się jeszcze coś zrobić ? Jakie macie u siebie ciśnienie na podobnej kondygnacji ?

Pozdrawiam!
Paweł M.

Data: 2009-06-18 16:35:13
Autor: Mikolaj Rydzewski
Paweł M. wrote:
[...]

Podlacze sie pod temat.

W domku letniskowym woda do instalacji pobierana jest ze zrodla. Ujecie wody znajduje sie mniej wiecej na poziomie 2.5m nad podloga parteru. Nie ma zadnej pompy, etc. Efekt jest taki, ze prysznic przestaje pracowac jak sie raczke podniesie do sufitu ;-) Oraz cisnienie ogolnie jest kiepskie.

Co mozna zrobic aby je zwiekszyc? Zainstalowac pompe? Na 'wejsciu' rury z woda do instalacji w domu? Czy jakos inaczej?

Data: 2009-06-19 10:36:47
Autor: Panslavista
Ci¶nienie wody w mieszkaniu

U¿ytkownik "Mikolaj Rydzewski" <miki@ceti.pl> napisa³ w wiadomo¶ci
Pawe³ M. wrote:
> [...]

Co mozna zrobic aby je zwiekszyc? Zainstalowac pompe? Na 'wejsciu' rury
z woda do instalacji w domu? Czy jakos inaczej?

Czy to twój domek? Jakiego typu ujêcie - od tego zale¿y odpowied¼.

Data: 2009-06-19 15:06:57
Autor: Mikolaj Rydzewski
Ci¶nienie wody w mieszkaniu
Panslavista wrote:
Czy to twój domek? Jakiego typu ujêcie - od tego zale¿y odpowied¼.

Rodzicow, letniskowy.

Jakies 100m od domu jest zrodlo+studnia, tam tez jest 'ujecie' wody.

Data: 2009-06-19 15:22:14
Autor: Panslavista
Ci¶nienie wody w mieszkaniu

Panslavista wrote:
> Czy to twój domek? Jakiego typu ujêcie - od tego zale¿y odpowied¼.

Rodzicow, letniskowy.

Jakies 100m od domu jest zrodlo+studnia, tam tez jest 'ujecie' wody.

Masz mozliwo¶æ podprowadziæ pr±d? Nie mo¿esz umie¶ciæ ¼ród³a wy¿ej na stoku?
Je¿eli jest studnia to mo¿esz tam umie¶ciæ pompê zatapialn± starowan±
prze³±cznikiem z domku, wodê bêdzie podawa³a do istniej±cego ruroci±gu. Jest
ma³y problem z wydajno¶ci± ¼ród³a, przy intensywnym poborze mo¿e brakn±æ
wody - mo¿e bêdzie potrzeba zastosowaæ zbiornik np. w postaci dwóch krêgów
studziennych g³êbiej lub plastikowy (domek zapewne w zimie nie jest
u¿ytkowany).

Data: 2009-06-19 15:39:29
Autor: Mikolaj Rydzewski
Ci¶nienie wody w mieszkaniu
Panslavista wrote:
[...]

A nie mozna takiej pompy umiescic juz w domu? Np. w okolicach zaworu zamykajacego doplyw wody?

W zimie dom bywa uzywany. Zreszta instalowania czegos w studni wolalbym uniknac. Zapotrzebowanie na wode nie bedzie duze, wiec wody w studni na pewno wystarczy.

Data: 2009-06-19 16:25:06
Autor: Panslavista
Ci¶nienie wody w mieszkaniu

A nie mozna takiej pompy umiescic juz w domu? Np. w okolicach zaworu
zamykajacego doplyw wody?

    Mo¿na, przy du¿ym dop³ywie wody mo¿na zainstalowaæ pompê pracuj±c± "na
ci¶nienie".

http://www.allegro.pl/item657128479_pompa_do_wody_wirnikowa_500w_fv_gw_sklep.html

    Ta pompa ma wlot gwintowany - mo¿na do³±czyæ j± do rury, podobnie wylot

W zimie dom bywa uzywany. Zreszta instalowania czegos w studni wolalbym
uniknac.

    Ssanie jest mniej efektywne ni¿ t³oczenie pomp± o ma³ej mocy i nie
potrzebuje grubych kabli.
http://www.allegro.pl/item656172277_omnigena_pompa_zatapialna_tp250_230v_zapraszamy.html

    P³ywak pozwala zawiesiæ pompê nad dnem studni, przy braku wody wy³±czy
pompê, dziêki czemu nie zassie powietrza ani mu³ów z dna, co chron i pompê
przed uszkodzeniem i ruroci±g przed zamuleniem. Mo¿na na obecnym ruroci±gu
za³o¿yæ zawór zwrotny wykluczaj±cy obieg wody z pompy do studni i pod³±czyæ
pompê równolegle do tego zaworu zachowuj±c ruroci±g bez zmian. Bez pracy
pompy woda bêdzie p³ynê³a tak jak obecnie, po za³±czeniu pompy ci¶nienie
wody zamknie zawór.

Data: 2009-06-19 11:20:44
Autor: Maseł
Mikolaj Rydzewski wrote:
Paweł M. wrote:
[...]

Jak nie wybudujesz wierzy cisnien, albo nie wstawisz chociaz jakiejs
pompy - to cisnienie w tak zbudowanym wodociagu psuje ci nijaki Pascal.
Zawsze mozecie skrzyknac sie z chlopakami z tego letniska na jakas
ustawke z ziomalami tego Pascala i powinno pomoc :-)

[...]

Najprosciej - to wywalic brodzik pod prysznicem i zbudowac kabine
bezposrednio na podlosze (lub nawet w zaglebieniu). Cisnienie
automagicznie zwiekszy sie o jakis 200mm slupa wody :-)

Pozdro

Maseł

Data: 2009-06-19 15:07:39
Autor: Mikolaj Rydzewski
Maseł wrote:
Jak nie wybudujesz wierzy cisnien, albo nie wstawisz chociaz jakiejs
pompy

Wlasnie o to sie pytam - jaka pompe i gdzie najlepiej zainstalowac.

Data: 2009-06-19 16:50:42
Autor: Maseł
Mikolaj Rydzewski wrote:
Maseł wrote:
Jak nie wybudujesz wierzy cisnien, albo nie wstawisz chociaz jakiejs
pompy

Wlasnie o to sie pytam - jaka pompe i gdzie najlepiej zainstalowac.

Pozwolisz, ze zacytuje: "Co mozna zrobic aby je zwiekszyc?"

Wieza cisnien, albo jej odwrotnosc, czyli obnizony brodzik to tez
podpowiedzi :-)
A pompa - hydrofor moglby sie sprawdzic. Podaj moze jakies zdjecia tego
"ujecia". Bo stwierdzenie "zrodelko" moz emiec wiele znaczen.

Pozdro

Maseł

Data: 2009-06-20 15:49:38
Autor: Jacek
Ci¶nienie wody w mieszkaniu
Je¶li ju¿, to hydrofor, a nie pompê.
Podejrzewam, ¿e rury zaros³y osadami i s± niezbyt dro¿ne (pytanie gdzie zaros³y: w ca³ym bloku, czy tylko w mieszkaniu).
Przy ci¶nieniu statycznym 1,4 at woda powinna lecieæ ³adnie, a piszesz o 4 l/min a to strasznie ma³o. Ja mam 30 l/min.
Jacek

Data: 2009-06-19 12:22:01
Autor: Big Jack
Ciśnienie wody w mieszkaniu
W wiadomości
*Mikolaj Rydzewski* napisał(-a):

[...]

Zainstaluj hydrofor

--
 Big Jack
         //////

Data: 2009-06-20 15:59:21
Autor: Panslavista
Ci¶nienie wody w mieszkaniu

U¿ytkownik "Pawe³ M." <wp.pl@paff1.zamien> napisa³ w wiadomo¶ci

    Praktycznie ci¶nienie wody na wej¶ciu do mieszkania powinno wynosiæ 6
atmosfer (przeliczcie sobie na inne systemy) i nie przekraczaæ tej
warto¶ci... W wielu budynkach s± montowane reduktory ci¶nienia -
zabezpieczaj± one przed nadmiernym ci¶nieniem i stabilizuj± je, dziêki czemu
mo¿na regulowaæ inne urz±dzenia np przep³ywowe piece gazowe...

Ciśnienie wody w mieszkaniu