Ciągłość numeracji faktur

Data: 2009-06-21 18:18:37
Autor: Adam.O
Ciągłość numeracji faktur
Witam.
Mam zamiar zmienić oprogramowanie do wystawiania faktur.
Aplikacja w której wystawiałem dokumenty sprzedaży do tej pory numerowała je w formacie:
"faktura vat nr x/2009".
Program którego mam zamiar używać od lipca może numerować faktury w formatach:
"faktura vat x / 2009", albo "faktura vat fs x / 2009".

Zastanawiam się, czy powinienem po zmianie programu rozpocząć numerację faktur od nowa, rozpoczynając nową serię? Czy kontynuować numerację w kolejności?
Czy sytuacja w ktĂłrej faktury do
Pewnego momentu roku będą posiadały zapis:
Faktura Vat nr 8/2009, a później Faktura Vat FS 9 / 2009, albo Faktura Vat 9 / 2009  moĹźe zostać uznana za brak ciągłościnumeracji?

Pozdrawiam
Adam O

Data: 2009-06-21 20:18:34
Autor: Jacek Osiecki
Ciągłość numeracji faktur
Dnia Sun, 21 Jun 2009 18:18:37 +0200, Adam.O napisał(a):
[...]

IMHO nie ma sensu, musiałbyś trafić na naprawdę złośliwego kontrolera z US
by uznał to za nieciągłość numeracji - a potem mieć _gigantycznego_ pecha
i trafić na sędziego który by się zgodził ze zdaniem US (co jest rzadkie
nawet w sprawach dużo poważniejszych, przynajmniej w CKMK)...

Nie ma to jak kilka numeracji, w dodatku miesięcznych - wtedy nie ma
problemów z fiskusem :) Albo to co stosują niektóre telekomy - numeracja
faktur osobna dla każdego klienta...

Pozdrawiam,
--
Jacek Osiecki joshua@ceti.pl GG:3828944

Data: 2009-06-25 22:00:27
Autor: BETON
Ciągłość numeracji faktur
ja  mam  format  x/y/2009
x   kolejna numeracja faktur
y kolejny miesiać- bieżący

 wiec  na początku kazdego miesiąca  wartość Y sie zmienia - i liczenie  X- zaczyna  od początku
 wiec  też  jest to jakby analogiczny problem

A robie juz to 8  lat i jest ok

Data: 2009-06-25 15:30:25
Autor: witek
Ciągłość numeracji faktur
BETON wrote:
[...]

I nikt ci się nie dopieprzył do tego?
Przecież w każdej chwili możesz dorobić fakturę x+1/y/rrrr  niezaleznie od tego czy faktura 1/y+1/rrrr już istnieje czy nie.

Data: 2009-06-25 21:00:59
Autor: Paszczak
Ciągłość numeracji faktur
witek <witek7205@gazeta.pl.invalid> wrote:
BETON wrote:
> [...]

Przecież w każdej chwili możesz dorobić fakturę x+1/y/rrrr  niezaleznie od tego czy faktura 1/y+1/rrrr już istnieje czy nie.

Mi księgowa wręcz doradzała taką numerację właśnie z powodu możliwości
zastosowania powyższego manewru :)

Były już u mnie USy, UKSy i inne plagi i wszystko było OK.

A problem tak w ogóle jest trochę gdzie indziej - w szerszym spojrzeniu na
system podatkowy i stosunek państwa do przedsiębiorcy. Który to stosunek
jest chory. Numeracje, skreślenia, korekty, oryginały, kopie, duplikaty
kopii, duplikaty oryginałów, kopie skreśleń oryginalnych duplikatów kopii
korekty oryginału... Przecież tego w ogóle nie powinno być. Jest zdarzenie
gospodarcze, jest zapłacony podatek i do widzenia. A tymczasem żyjemy w
obozie koncentracyjnym, w którym podatnik zastanawia się, czy przestępstwem
skarbowym jest, że część odręcznie wypisanej faktury jest zapisana innym
kolorem długopisu... (tak, tak, spotkałem się z tym)

P.

Data: 2009-06-25 21:43:57
Autor: Jacek Osiecki
Ciągłość numeracji faktur
Dnia Thu, 25 Jun 2009 15:30:25 -0500, witek napisał(a):
BETON wrote:
[...]

A czemu by miał się ktoś dopieprzyć? :)

Przecież w każdej chwili możesz dorobić fakturę x+1/y/rrrr  niezaleznie od tego czy faktura 1/y+1/rrrr już istnieje czy nie.

Numeracja ma być ciągła, to jedyny wymóg. Kiedyś były tu dywagacje odnośnie
tego, czy można zamiast 1,2,3,4... użyć kolejnych elementów ciągu
fibonacciego :)

A TPSA bodajże numeruje x/nr_klienta/rok - czyli ma jeszcze większe pole
do manewru :)

Pozdrawiam,
--
Jacek Osiecki joshua@ceti.pl GG:3828944

Data: 2009-06-25 19:10:19
Autor: witek
Ciągłość numeracji faktur
BETON wrote:
[...]

No więc wyjasnij mi gdzie jest ciągłość pomiędzy fakturą

   123/05/2009 a kolejną fakturą o numerze 01/06/2009 ?

Data: 2009-06-26 07:56:50
Autor: Liwiusz
Ciągłość numeracji faktur
BETON wrote:
[...]

   A gdzie jest ciągłość pomiędzy 100/2008 a 1/2009, chyba że taką numerację też odrzucamy.

--
Liwiusz

Data: 2009-06-26 08:05:54
Autor: Tristan
Ciągłość numeracji faktur
W odpowiedzi na pismo z piątek 26 czerwiec 2009 07:56 (autor Liwiusz publikowane na pl.soc.prawo.podatki, wasz znak: <h21nv4$4qd$1@news.onet.pl>):

   A gdzie jest ciągłość pomiędzy 100/2008 a 1/2009, chyba że taką
numerację też odrzucamy.

No nie ma, ale takie jest założenie, że firmy działają rokami. Remanent robisz itepe. --
Tristan

Data: 2009-06-26 08:10:44
Autor: Liwiusz
Ciągłość numeracji faktur
Tristan pisze:
[...]

   Dla definicji ciągłości numeracji terminy remanentów nie mają znaczenia. Jeśli więc uznamy, że numeracja 100/2008 i 1/2009 jest ciągła, to nie ma przeszkód, aby uznać, że numeracja 10/5/2009 i 1/6/2009 też jest ciągła. W przeciwnym przypadku należałoby uznać, że tylko numeracja 1,2,...,n jest ciągła.

   A w praktyce stosuje się tyle różnych dziwnych numeracji (numer/miesiąc/rok), czy nawet oddzielnej numeracji dla każdego klienta, i jakoś nie słychać, aby US się do tego czepiał.

--
Liwiusz

Data: 2009-06-27 09:33:25
Autor: Gotfryd Smolik news
Ciągłość numeracji faktur
On Fri, 26 Jun 2009, Tristan wrote:

[...]

  A od kiedy podatek VAT rozliczamy rocznie?

Remanent robisz itepe.

  Przecież nie rozmawiamy o podatku dochodowym.
  Nakaz numeracji wynika z przepisów o VAT.

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-06-26 08:50:47
Autor: cef
Ciągłość numeracji faktur
witek wrote:

No więc wyjasnij mi gdzie jest ciągłość pomiędzy fakturą

  123/05/2009 a kolejną fakturą o numerze 01/06/2009 ?

Taka sama ciągłość jak pomiędzy 122/05/2009 a kolejną 123/05/2009.
Zawsze można znaleźć jeszcze kilka numerów pomiędzy każdą numeracją:
np 122A/05/2009

Data: 2009-06-26 08:49:13
Autor: Piotrek
Ciągłość numeracji faktur
witek wrote:

I nikt ci się nie dopieprzył do tego?
Przecież w każdej chwili możesz dorobić fakturę x+1/y/rrrr  niezaleznie od tego czy faktura 1/y+1/rrrr już istnieje czy nie.

No przecież tak naprawdę - jeśli komuś mocno zależy - to w każdej sytuacji może dostawić fakturę w dowolne miejsce wysyłając do wszystkich "późniejszych" fakturobiorców korekty.

I wytłumaczenie jest bardzo proste: pomyliłem się i wystawiłem dwie faktury o tym samym numerze, dokumentujące różne operacje. Pomyłkę spostrzegłem na koniec kwartału, roku, etc i wtedy to skorygowałem.

Tak więc wymóg ciągłej numeracji (BTW jaka jest definicja ciągłości w przypadku funkcji w dziedzinie liczb naturalnych?) jest i tak do "obejścia" jeśli ktoś mocno potrzebuje.

Piotrek

Data: 2009-06-21 21:03:35
Autor: Tomek
Ciągłość numeracji faktur
Dnia 21-06-2009 o 18:18:37 Adam.O <spamowi@nie.pl> napisał(a):

[...]

A czy do porĂłwnywania "faktura vat nr x/2009" z "faktura vat x / 2009"
fiskus uĹźywa porĂłwnywarki "znakowej", czy teĹź chodzi o to Ĺźeby
faktura była jednoznacznie zidentyfikowana?

--
Pozdrawiam,
Tomek

Ciągłość numeracji faktur