Cichy i wydajny komputer

Data: 2014-04-18 21:11:05
Autor: Piotr Rezmer
Cichy i wydajny komputer
Stan obecny:
notebook + stacja dokująca + 2 x Monitor 24" DVI. CPU Core i5 M520, 8GB RAM, SSD 512GB, Szumiący wentylator, piszczące dławiki

Stan oczekiwany:
Wzrost wydajności, cisza na biurku.

Możliwe opcje:
A) wymiana notebooka na cichy i wydajny
B) wymiana notebooka na cichego i wydajnego desktopa, notebook pozostanie do pracy w terenie
C) wymiana notebooka na wydajnego desktopa schowanego w pom. gospodarczym i podłączonego do biurka extenderami po ethernecie (odległość pomiędzy pomieszczeniami w poziomie około 7m, trasy kablowe pewnie do 15m).

Które rozwiązanie jest realne?

Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2014-04-18 23:05:13
Autor: BartekK
Cichy i wydajny komputer
W dniu 2014-04-18 21:11, Piotr Rezmer pisze:
Stan obecny:
notebook + stacja dokujÄ…ca + 2 x Monitor 24" DVI. CPU Core i5 M520, 8GB
[...]

B i C, przy czym dużo łatwiejsze wydaje się B - ponieważ extendery rodzą przeróżne problemy, a cenowo wcale nie wyjdą taniej niż dobry osprzęt do blaszaka, by uzyskać wersję ultracichą - jeden/dwa wentylatory 12cm, kręcące się "prawie wcale" ~200-300rpm będą całkowicie niesłyszalne, a z dobrym chłodzeniem cpu da radę bez problemu całkiem sporego i5/i7 chłodzić.

Poza tym zdefiniuj "wzrost wydajności" - w czym? W grach? w obliczeniach stałoprzecinkowych? rysowania w cad? itp

Data: 2014-04-19 02:01:08
Autor: Piotr Rezmer
Cichy i wydajny komputer
BartekK pisze:

[...]

Np. żeby Eclipse się szybciej uruchamiało, Weblogic szybciej podnosił, kompilatory natywne szybciej generowały kod itd. To się pewnie kwalifikuje do operacji stałoprzecinkowych.

Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2014-04-19 15:16:09
Autor: maX
Cichy i wydajny komputer

Użytkownik "Piotr Rezmer" <p.r@bezBzdur.pl> napisał w wiadomości news:lisec7$l7s$2node1.news.atman.pl...
[...]

Bardziej chodziło o to czy potrzebujesz również wydajniejszy (głośniejszy) GPU. Ale jak widać nie potrzebujesz. Nawet i szybki CPU potrzebujesz tylko okresowo (start programu, kompilowanie kodu - samo jego pisanie już chyba nie wymaga maksymalnej wydajności procesora), zupełnie inaczej niż np. w grach gdzie CPU musi cały czas chodzić na max.
W praktyce desktop za tą samą kasę co notebook będzie i szybszy i cichszy.

Data: 2014-04-19 20:52:33
Autor: Piotr Rezmer
Cichy i wydajny komputer
maX pisze:

W praktyce desktop za tą samą kasę co notebook będzie i szybszy i cichszy.

Jakieś wskazania w którą stronę pójść (tzn. gotowy dell, HP - wolałbym nie) czy też jak zwykle składać coś samemu? Przyznam się że kiedyś byłem zaskoczony "cichością" pracy minitower'ów Fujitstu Siemens. Gdyby nie dioda power to trudno byłoby się zorientować czy maszyna jest włączona. W konstrukcji był tylko jeden wentylator z tunelem. Chłodził on zarówno CPU jak i zasilacz.
Nie wiem czy da się samemu skompletować taką sprytną konstrukcję. Podejrzewam że komputer złożony z pojedynczych klocków nie będzie wykazywał takich "synergii" wentylatorowych. Ale może się mylę, ostatni PC składałem chyba z 10 lat temu.

Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2014-04-19 21:05:33
Autor: 2late
Cichy i wydajny komputer
On 19/04/2014 19:52, Piotr Rezmer wrote:
maX pisze:

[...]

W grudniu skladalem peceta i jest nieslyszalny a stoi kolo lewej nogi, 50 cm od mojego ucha. 20 cm dalej stoi malutki NAS Zyxel nsa 310 i slysze jego wiatraczek.
http://www.corsair.com/en/hydro-series-h90-140mm-high-performance-liquid-cpu-cooler
http://www.fractal-design.com/home/product/cases/discontinued-products/define-r2-black-pearl
http://www.bequiet.com/en/powersupply/303
4 wiatraki chodza non-stop na najnizszych obrotach (przelacznik z przodu obudowy pozwala przelaczyc na srednie i maksymalne obroty). To samo mozna zrobic software'owo w programie dolaczonym do plyty glownej.

Data: 2014-04-20 03:01:38
Autor: Piotr Rezmer
Cichy i wydajny komputer
2late pisze:

[...]

Dzięki za podpowiedź, a czy znasz inne, najlepiej mniejsze, ciche obudowy?

Data: 2014-04-20 08:44:01
Autor: 2late
Cichy i wydajny komputer

Niestety nie, skladalem sobie i podrazylem temat ale nie probowalem innych. Na ale moze sprawdz na stonie www.fractal-design.com, ta ktora wybralem jest najwieksza, chociazby dla porownania cen i mozliwosci.

Data: 2014-04-21 17:48:21
Autor: BartekK
Cichy i wydajny komputer
W dniu 2014-04-20 03:01, Piotr Rezmer pisze:
2late pisze:

[...]

Niewielka, a cicha: fractal design core 1000 - mATX, bardzo przewiewna, ale z racji gąbki-filtra za przednim panelem (który w całości robi za wlot powietrza) - szum/wysokie tony z wnętrza nie wydostają się tak łatwo. W dodatku każdą obudowę można znacznie wyciszyć w własnym zakresie - oklejając blachy matami bitumicznymi, by zwiększyć ich sztywność i spowodować brak rezonansów własnych.
coÅ› takiego: http://www.centrumaudio.pl/userdata/gfx/154e75d7961a6dbc3441efe921280bb0.jpg - do dostania w sklepach car-audio w wysokich cenach, w sklepach budowlanych - z pokryciem foliÄ… aluminiowÄ… na dziale dekarskim, oraz na allegro (apama)

Data: 2014-04-20 08:53:03
Autor: Piotr Rezmer
Cichy i wydajny komputer
2late pisze:

[...]

Pamiętasz jeszcze jaką kartę grafiki zainstalowałeś? Potrzebuję czegoś co obsłuży mi 2x DVI-D 1920x1200. Gry? raz na jakiś czas Call of Duty :)

Data: 2014-04-20 08:47:38
Autor: 2late
Cichy i wydajny komputer
On 20/04/2014 07:53, Piotr Rezmer wrote:

[...]

Korzystam z zintegrowanej. Nie gram w zadne gry a obsluguje (grafika) QuickSync i rewelacyjnie szybko kompresuje filmy, a to juz bardzo mnie interesuje.
Super widok kiedy kompresujesz film i uzycie procesora wynosi 3%. :)

Data: 2014-04-20 10:32:08
Autor: Piotr Rezmer
Cichy i wydajny komputer
2late pisze:

Korzystam z zintegrowanej. Nie gram w zadne gry a obsluguje (grafika)
QuickSync i rewelacyjnie szybko kompresuje filmy, a to juz bardzo mnie
interesuje.

To napisz jeszcze jaki wstawiłeś CPU/MB i będę mieć komplet informacji do skopiowania ;)

Piotr

Data: 2014-04-20 11:17:10
Autor: 2late
Cichy i wydajny komputer
On 20/04/2014 09:32, Piotr Rezmer wrote:

[...]

http://www.asrock.com/mb/Intel/Z87%20Extreme6ac/
http://ark.intel.com/products/75122/

Asrock tylko ze wzgledu na obsluge wirtualizacji. Wszyscy producenci podaja ze obsluguje ale tylko Asrock jest potwierdzony przez zwyklych uzytkownikow (chodzi o plyty desktopowe).

Data: 2014-04-21 11:13:20
Autor: ggs
Cichy i wydajny komputer

"2late" <deadlog_FILTR_@wp.pl> wrote in message news:livu3i$fo1$1dont-email.me...

Super widok kiedy kompresujesz film i uzycie procesora wynosi 3%. :)

No wlasnie - a jakim narzedziem wykorzystujesz Quicksynca?

Data: 2014-04-21 12:00:53
Autor: 2late
Cichy i wydajny komputer
On 21/04/2014 10:13, ggs wrote:

Super widok kiedy kompresujesz film i uzycie procesora wynosi 3%. :)

No wlasnie - a jakim narzedziem wykorzystujesz Quicksynca?

MediaConverter 8
Zanim kupisz sciagnij trial na kilka tygodni.
Poza tym kupilem sporo oprogramowanie przed swietami kiedy bylo sporo promocji wiec gdybys sie zdecydowwal popatrz na strone facebooka, twittera itp... czy przrypadkiem nie maja regulrnych promocji.

Poza tym, nawet przy odtwarzaniu filmow, zaznaczam w VLC sprzetowa akceleracje i uzycie procesora spada drastycznie.

Data: 2014-04-20 14:07:48
Autor: maX
Cichy i wydajny komputer

Użytkownik "Piotr Rezmer" <p.r@bezBzdur.pl> napisał w wiadomości news:livqsh$eg$1node1.news.atman.pl...

Pamiętasz jeszcze jaką kartę grafiki zainstalowałeś? Potrzebuję czegoś co obsłuży mi 2x DVI-D 1920x1200. Gry? raz na jakiś czas Call of Duty :)

Wystarczy integra. Obecnie płyty główne często mają i DVI i HDMI (można użyć przejściówki HDMI-DVI), oczywiście działające niezależnie. I oczywiście standardem jest obsługa przez oba wyjścia rozdzielczości Full HD.

Data: 2014-04-18 23:15:22
Autor: RadoslawF
Cichy i wydajny komputer
Dnia 2014-04-18 21:11, U¿ytkownik Piotr Rezmer napisa³:
Stan obecny:
notebook + stacja dokuj±ca + 2 x Monitor 24" DVI. CPU Core i5 M520, 8GB
RAM, SSD 512GB, Szumi±cy wentylator, piszcz±ce d³awiki

Stan oczekiwany:
Wzrost wydajno¶ci, cisza na biurku.

Mo¿liwe opcje:
A) wymiana notebooka na cichy i wydajny
B) wymiana notebooka na cichego i wydajnego desktopa, notebook
pozostanie do pracy w terenie
C) wymiana notebooka na wydajnego desktopa schowanego w pom.
gospodarczym i pod³±czonego do biurka extenderami po ethernecie
(odleg³o¶æ pomiêdzy pomieszczeniami w poziomie oko³o 7m, trasy kablowe
pewnie do 15m).

Realne i najtañsze jest co¶ po¶redniego miêdzy B i C.
A dok³adniej wydajny desktop ale upchniêty pod biurkiem a jak siê
da za nim w celu wyciszenia. To powinno daæ wiêksza moc i mniej
decybeli ni¿ laptop stoj±cy i szumi±cy na biurku przed uszami u¿ytkownika.

Pozdrawiam

Data: 2014-04-18 23:37:05
Autor: BQB
Cichy i wydajny komputer
[...]

Wydajny desktop chłodzony wodą - tzw. WC - water cooler (albo water cooled). Ale _dobre_ chłodzenie cieczą nie jest tanie, ale za to wydajniejsze i bardziej energooszczędne.

Data: 2014-04-19 07:34:14
Autor: fifak
Cichy i wydajny komputer
[...]

chopie gdzie ty mieszkasz że słyszysz i ci przeszkadza szum takiego sprzętu????? bo chyba w puszczy białowieskiej

zatyczki do uszu w aptece za 2,50zl tańsze rozwiązanie

bo ja w pewnym okresie też świrowałem na punkcie wyciszania PECETA i ostatecznie udało mi się osiągnąć poziom stacjonarnego kompa na CORE i3 +HD 5570 z tylko jednym wentylatorem BIGFAN 12cm w zasilaczu na wolnych obrotach, później stwierdziłem że otoczenie w mieście bardziej hałasuje wpadałem w coś co przypominało "dzień świra" ale na szczęście wyszedłem z tego

jakbyś pomieszkał w mieście przy głównej obwodnicy, z czterema sąsiednimi wynajmowanymi przez studentów mieszkaniami, z "robolami" TESCOwymi pracującymi na 3 zmiany, to byś się wyleczył ze zwracania uwagi na piszczące cewki

Data: 2014-04-19 08:27:42
Autor: Piotr Rezmer
Cichy i wydajny komputer
fifak pisze:

jakbyś pomieszkał w mieście przy głównej obwodnicy, z czterema
sąsiednimi wynajmowanymi przez studentów mieszkaniami, z "robolami"
TESCOwymi pracującymi na 3 zmiany, to byś się wyleczył ze zwracania
uwagi na piszczÄ…ce cewki

Eee, nie masz toshiby tecry S11 :) To jest gorsze niż młoty pneumatyczne. Problem cewek występuje w każdym egzemplarzu tego topowego modelu producenta, nierozwiązany do dziś.

Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2014-04-20 17:40:28
Autor: qwerty
Cichy i wydajny komputer
Użytkownik "fifak"  napisaÅ‚ w wiadomoÅ›ci grup dyskusyjnych:53520ad6$0$2145$65785112@news.neostrada.pl...
[...]
No nie wiem czy tło bardziej hałasuje.

Data: 2014-04-20 17:09:24
Autor: Piotr Rezmer
Cichy i wydajny komputer
Piotr Rezmer pisze:

B) wymiana notebooka na cichego i wydajnego desktopa, notebook
pozostanie do pracy w terenie

Wymy¶li³em sobie taki zestaw na podstawie Waszych postów:

Obudowa: Fractal Design DEFINE Mini micro-ATX(producent z polecenia 2late, wiêkszej obudowy nie potrzebujê)

Zasilacz: BeQuiet Dark Power Pro 10 (z polecenia 2late) 550W (nie ma s³abszego)

CPU: core i7 4770T (z powodu sensownego poboru mocy i przyzwoitej wydajno¶ci)

Cooler: Corsair Hydro Series H60 (120mm)

RAM: byle jaki 16GB (nie wiem jak± prêdko¶æ dobraæ do CPU) np GoodRam 2x 8GB 1600MHz CL10

MB: Asrock H87 Pro4 (bo ponoæ Asrock to teraz dobra firma, 4 sloty RAM, LAN Intel, obs³uga >1 monitora)
lub: Asrock B85M Pro4
lub: Asrock Z87M Pro4

Dysk: Samsung 840 Pro (ju¿ mam)

(Opcja)
GPU: Zotac 640 Zone Edition ZT-60207-20L (bo 2xDVI i pasywna, ale nie wiem czy poci±gnie 2 x 1920x1200 - brak specyfikacji na stronie producenta, teoretycznie nawet moja laptopowa nvidia 2100M daje sobie z tym radê)

Co s±dzicie o powy¿szej specyfikacji?

Piotr

Data: 2014-04-21 00:01:52
Autor: BQB
Cichy i wydajny komputer
W dniu 2014-04-20 17:09, Piotr Rezmer pisze:

Mo¿e co¶ takiego Ciê zainteresuje:
http://hardforum.com/showthread.php?t=1776053

https://www.google.com/search?q=itx+water+cooled&client=firefox-a&hs=yrL&rls=org.mozilla:pl:official&channel=sb&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=Jz9UU8nHOeHC7AbJx4BA&ved=0CCoQsAQ&biw=1280&bih=870
Tu fajnie wygl±da ta bia³a - chyba lianli, gdzie¶ widzia³em forum z pe³nym opisem co i gdzie, ale nie pamiêtam gdzie.

Bêdzie cichuteñko i wydajnie, kwestia tylko, co tam w³o¿ysz do ¶rodka :P

Data: 2014-04-21 10:35:15
Autor: 2late
Cichy i wydajny komputer
On 20/04/2014 16:09, Piotr Rezmer wrote:

B) wymiana notebooka na cichego i wydajnego desktopa, notebook
pozostanie do pracy w terenie

Wymyśliłem sobie taki zestaw na podstawie Waszych postów:

Obudowa: Fractal Design DEFINE Mini micro-ATX(producent z polecenia 2late,
większej obudowy nie potrzebuję)

Ja nie tyle polecam, co odpowiadam co kupilem. I oznacza to mniej wiecej tyle, ze gdybys sie na to zdecydowal, to odpowiem na kazde pytanie na temat uzywania tego sprzetu w praktyce, na ktore nie odpowie ci zaden marketoid. ;)
Dla przykladu obudowa ma wiatrak od spodu, osloniety siateczka, co powstrzymuje mase kurzu i nie wpuszcza do srodka. Szkoda tylko ze ten filtr wyjmuje sie tylko od tylu obudowy i musze odsunac komputer od sciany na glebokosc obudowy zeby wyciagnac ten filtr i go przeczyscic.

Zasilacz: BeQuiet Dark Power Pro 10 (z polecenia 2late) 550W (nie ma
słabszego)

CPU: core i7 4770T (z powodu sensownego poboru mocy i przyzwoitej wydajności)

Dwa dni temu ktos wrzucil na grupe:
http://pclab.pl/art53333-11.html

Cooler: Corsair Hydro Series H60 (120mm)

RAM: byle jaki 16GB (nie wiem jaką prędkość dobrać do CPU) np GoodRam 2x
8GB 1600MHz CL10

Z reguly na plytach glownych jest ograniczona ilosc slotow (np: 4).
W przypadku upgrade'u za rok lub dwa, z reguly nie wiadomo co zrobic ze starym RAMem 4 x 4 GB jesli nagle chcemy 4 x 8GB. Warto o tym pomyslec.

MB: Asrock H87 Pro4 (bo ponoć Asrock to teraz dobra firma, 4 sloty RAM, LAN
Intel, obsługa >1 monitora)
lub:    Asrock B85M Pro4
lub:    Asrock Z87M Pro4

Kupilem plyte z wbudowana bezprzewodowa karta sieciowa (a/c) i poki co nie uzywam tego, niepotrzebnie przeplacilem ale kto wie co bedzie za rok. ;)
Ultra szybkie uruchamianie (w 2 sec.) Windowsa 8.1 nie dziala. Intel LAN teaming tez nie dziala ale to wina switcha raczej.
Polecam jednak najnowszy, mozliwy, model, nawet nie zauwazysz jak 2 lata przeleca i czegos tam bedzie brakowac. Nie przypuszczam zeby znalazla sie osoba, ktora przetestowala wszystkie podane przez ciebie modele plyt glownych wiec czytaj wczystkie manuale, od deski do deski, zanim cos kupisz.

Dysk: Samsung 840 Pro (już mam)

No, to teraz tylko dobry program do backupu trzeba kupic.

(Opcja)
GPU: Zotac 640 Zone Edition ZT-60207-20L (bo 2xDVI i pasywna, ale nie wiem
czy pociÄ…gnie 2 x 1920x1200 - brak specyfikacji na stronie producenta,
teoretycznie nawet moja laptopowa nvidia 2100M daje sobie z tym radÄ™)

Co sądzicie o powyższej specyfikacji?

Data: 2014-04-21 14:17:40
Autor: maX
Cichy i wydajny komputer

U¿ytkownik "Piotr Rezmer" <p.r@bezBzdur.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:lj0nv7$tf4$1node1.news.atman.pl...

Zasilacz: BeQuiet Dark Power Pro 10 (z polecenia 2late) 550W (nie ma s³abszego)

Do twojego zestawu wystarczy i 350W, aby by³ markowy i cichy.

CPU: core i7 4770T (z powodu sensownego poboru mocy i przyzwoitej wydajno¶ci)

Tak jak w s±siednim w±tku pisa³em o i5T - t± "energooszczêdno¶æ" uzyskano obni¿aj±c czêstotliwo¶æ wzglêdem zwyk³ego i7 4770 (2.5 GHz zamiast 3.4 GHz). Podobny spadek poboru mocy uzyskasz na zwyk³ym 4770 je¶li zmniejszysz mu czêstotliwo¶æ o 900 MHz i obni¿ysz napiêcie zasilaj±ce. Tyle ¿e 4770 ma t± przewagê nad 4770T ¿e w razie potrzeby mo¿esz mu przywrócic maksymaln± wydajno¶æ (3.4 GHz), a 4770T niekoniecznie pójdzie na 3.4 GHz. No i 4770 jest te¿ tañszy od 4770T.

RAM: byle jaki 16GB (nie wiem jak± prêdko¶æ dobraæ do CPU) np GoodRam 2x 8GB 1600MHz CL10

Na LGA1150 ma³e znaczenie ma czêstotliwo¶æ pamiêci.

MB: Asrock H87 Pro4 (bo ponoæ Asrock to teraz dobra firma, 4 sloty RAM, LAN Intel, obs³uga >1 monitora)

Na wszystkich 3 wyj¶ciach wizyjnych obs³uguje rozdzielczo¶æ 1920x1200, czyli wystarczy.

[...]

Musi mieæ conajmniej 2x 1920x1200. Inna rzecz ¿e (skoro z jakich¶ przyczyn nie chcesz przej¶ciówki HDMI-DVI) mo¿esz u¿ywaæ jednego DVI z p³yty g³ównej, a drugiego z karty graficznej. Wtedy wystarczy karta graficzna z tylko jednym DVI (czyli jaki¶ Geforce 610 z pasywnym ch³odzeniem).

Data: 2014-04-21 17:10:28
Autor: Piotr Rezmer
Cichy i wydajny komputer
maX pisze:

[...]

Te¿ tak s±dzê, ale chyba nie ma nic zdecydowanie cichszego ni¿ ten Dark Power? Zapas mocy mo¿e te¿ siê przydaæ, jak mnie najdzie ochota na jak±¶ grê :)

[...]

Tak te¿ my¶la³em. Natomiast trochê mnie zaskakuje ca³kiem dobry wynik 4770T w te¶cie Passmark. 9k5 vs 8k8 dla 4770 przy te¶cie wszystkich rdzeni. Test pojedynczego rdzenia wypada nawet minimalnie lepiej na korzy¶æ 4770T (wyniki z CPUBoss). Przy tak du¿e ró¿nicy w maksymalnym zegarze (bez trybu turbo) 3,5 vs 2.5 GHz (czyli 40%) mo¿na by siê spodziewaæ du¿o wiêkszej ró¿nicy w wynikach. Widaæ, ¿e prze³o¿enie zegara na wynik testu nie jest liniowe.

Na LGA1150 ma³e znaczenie ma czêstotliwo¶æ pamiêci.

Tak te¿ my¶lê, sprawdzê tylko ba pamiêæ mia³a CL8 i powinno byæ ok.

> [...]

przyczyn nie chcesz przej¶ciówki HDMI-DVI) mo¿esz u¿ywaæ jednego DVI z
p³yty g³ównej, a drugiego z karty graficznej.

Nie mam nic przeciwko przej¶ciówce. Po prostu czêsto dane marketingowe nie zawsze id± w parze z rzeczywisto¶ci±. No ale jak zachce mi siê zagraæ nawet w najprostsz± grê to pewnie iGPU siê zad³awi. Ciekawe czy przy obci±¿eniu grafiki w CPU spada wydajno¶æ CPU?

Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2014-04-23 19:29:58
Autor: maX
Cichy i wydajny komputer

U¿ytkownik "Piotr Rezmer" <p.r@bezBzdur.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:lj3cd6$3eo$1node2.news.atman.pl...

[...]

Podejrzane te testy Passmarka. Oczywi¶cie wiadomo ¿e nie bêdzie proporcjonalnego, 40%-owego prze³o¿enia na wyniki benchmarków, ale 8% to zdecydowanie za ma³o. Sprawdzi³em kilka innych benchmarków i np w 3DMarku ta ró¿nica wynosi 25% (a tu dodatkowo mo¿e byæ ograniczana przez kartê graficzn±). Jak ju¿ bêdziesz mia³ tego 4770T to mo¿esz sprawdziæ i porównaæ wyniki np. w Cinebenchu. To do¶æ uniwersalny benchmark, niemal niezale¿ny od innych komponentów (pamiêæ, karta grafiki, system operacyjny), za to w przeciwieñstwie do syntetycznych benchmarków do¶æ praktyczny (liczy konkretne zagadnienia).

[...]

Intel najszybsze integry pakuje do najszybszych procesorów (czyli w³a¶nie i7). Sprawd¼ jak twoje gry chodz± na integrze (CoD napewno pójdzie), a potem podejmij decyzjê czy kupiæ oddzielne GPU.

Ciekawe czy przy obci±¿eniu grafiki w CPU spada wydajno¶æ CPU?

W AMD jak pamiêtam tak, w Intelach nie wiem. Normalnie ma to ma³e znaczenie bo jak zintegrowany GPU chodzi na maxa to z regu³y to on staje siê wtedy w±skim gard³em, wiêc spadek wydajno¶ci CPU nie ma znaczenia. Chyba ¿e w tle puszczasz na CPU jaki¶ projekt i potrzebujesz maksymalnej wydajno¶ci.

Data: 2014-04-21 21:18:17
Autor: Marek Dyjor
Cichy i wydajny komputer
Piotr Rezmer wrote:
[...]

dobra solidna obudowa z dużymi wolnoobrotowymi wentylatorami, dobrze zaprojetkowana jeśli idzie o przypływ powietrza...
dobry markowy zasilacz ze sporym zapasem mocy

to jest podstawa cichego komputera

Data: 2014-04-21 21:38:20
Autor: BQB
Cichy i wydajny komputer
W dniu 2014-04-21 21:18, Marek Dyjor pisze:
Piotr Rezmer wrote:
[...]

Jak ma mieć spory zapas mocy, to musi mieć też certyfikat 80+ gold minimalnie, a zasilacz dałbym pasywny przy takim sprzęcie - jakiś Seasonic. Skoro karty graficznej praktycznie nie będzie, to bez sensu kupować zasilacz niewiadomo jak wielkiej mocy.

Data: 2014-04-22 08:56:42
Autor: BartekK
Cichy i wydajny komputer
W dniu 2014-04-21 21:38, BQB pisze:
[...]

Dokładnie. "kadłubek" tej klasy, bez mocnej grafiki, pobiera w idle 45-55W, pod pełnym obciążeniem może z 80W - na nic się zda zasilacz 550W, który przy tak niskim obciążeniu będzie miał marną sprawność, i drugie np 30W będzie sam w sobie generował w ciepło.

Data: 2014-04-22 10:12:51
Autor: Piotr Rezmer
Cichy i wydajny komputer
BartekK pisze:

[...]

Czyli jak, poszukać pasywnego zasilacza 200W? Myślę, że takich nie produkują. Jeśli dołożyłbym w przyszłości kartę grafiki np GT640 wtedy wymienić zasilacz na mocniejszy? Ma to sens?

Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2014-04-22 19:09:04
Autor: BQB
Cichy i wydajny komputer
W dniu 2014-04-22 10:12, Piotr Rezmer pisze:
BartekK pisze:

[...]

W takim wypadku nie, ale tak jak pisałem - jakiś zasilacz z certyfikatem 80+ gold co najmniej, wtedy nawet przy 10% obciążeniu zasilacza ma sprawność powyżej 87%.

Data: 2014-04-22 22:11:01
Autor: Piotr Rezmer
Cichy i wydajny komputer
BQB pisze:

W takim wypadku nie, ale tak jak pisałem - jakiś zasilacz z certyfikatem
80+ gold co najmniej, wtedy nawet przy 10% obciążeniu zasilacza ma
sprawność powyżej 87%.

Czy Seasonic X-460 bÄ™dzie na dzieÅ„ dzisiejszy dobrym wyborem? W sumie oprócz SilverStone SST-ST50 nie znalazÅ‚em innych modeli (oprócz  Kingwin Stryker STR-500, którego chyba nie ma w Polsce)

Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2014-04-22 22:59:57
Autor: BQB
Cichy i wydajny komputer
W dniu 2014-04-22 22:11, Piotr Rezmer pisze:
BQB pisze:

W takim wypadku nie, ale tak jak pisałem - jakiś zasilacz z certyfikatem
80+ gold co najmniej, wtedy nawet przy 10% obciążeniu zasilacza ma
sprawność powyżej 87%.

Czy Seasonic X-460 będzie na dzień dzisiejszy dobrym wyborem? W sumie
oprócz SilverStone SST-ST50 nie znalazÅ‚em innych modeli (oprócz  Kingwin
Stryker STR-500, którego chyba nie ma w Polsce)

Jak w przyszłości będziesz instalować tylko jedną kartę graficzną, to spokojnie wystarczy.
Przykładowy test: http://www.hardwareluxx.com/index.php/reviews/hardware/psu/21949-test-seasonic-fanless-platinum-460w.html
Seasonic robi naprawdę dobre zasilacze - oni robią nawet pod marką innych firm ZTCP. Dziś bym sobie taki kupił (no może nieco mocniejszą wersję ;-) Sam mam NZXT Hale 90 650W i wystarcza mi w zupełności. Obecnie przy i7 2600k nieco podkręcony na 3,8GHz (boxowe chłodzenie na razie), przy obciążeniu procesora na około 60-70% wraz z monitorem 19" (1280x1024 5:4), routerem i kilkoma jakimiś ładowarkami mam pobór mocy na poziomie 200-260W.

Data: 2014-04-22 23:14:45
Autor: Dawid
Cichy i wydajny komputer
W dniu 2014-04-22 22:59, BQB pisze:

Obecnie przy i7 2600k nieco podkręcony na 3,8GHz (boxowe chłodzenie na
razie),

3.8 to przecież jego maksymalna, normalna częstotliwość pracy tzw. turbo. Czyli nie jest podkręcony i to chłodzenie w zupełności mu wystarczy.Bez specjalnego obciążenia i tak schodzi poniżej 2.0 lub nawet mniej.

Data: 2014-04-22 23:22:18
Autor: BQB
Cichy i wydajny komputer
W dniu 2014-04-22 23:14, Dawid pisze:
[...]

No tak, masz rację, tyle, że ja ustawiłem mnożnik na stałe. Po wymianie chłodzenia będę się bawił idąc w górę.

Data: 2014-04-23 12:19:50
Autor: BartekK
Cichy i wydajny komputer
BartekK pisze:

[...]

Produkują. Jakoś w przemysłowych zasilaczach nie widać problemu 1kW bez wyjących wentylatorów, tylko w PC nikt nie chce ryzykować (za małe pieniądze), że jakiś gimnazjalista to właduje do bylejakiej nieprzewiewnej obudowy, doda pasywne chłodzenie procesora i grafiki, a wszystko wstawi do wnęki w biurku, i potem będzie pytanie "a gdzie są moje kondensatory".
To trzeba z  gÅ‚owÄ… zrobić ;)

Data: 2014-04-23 13:20:00
Autor: Piotr Rezmer
Cichy i wydajny komputer
BartekK pisze:
[...]

No to mnie nie urządza, bo chciałbym mieć pasywną grafikę :) Na razie zamówiłem obudowę Fractal Design DEFINE mini i Seasonic X-460.

Teraz zastanawiam się nad wyborem WC dla CPU, a dokładniej rozmiaru zestawu chłodnica/wentylator. W obudowie mam dwa miejsca:
na tylnej ściance zaraz obok CPU - 120mm
na górnej ściance nad CPU - 120/140 mm.

Wydaje mi się, że górna ścianka byłaby lepsza jeśli chodzi o termikę ale patrząc na zdjęcia w Internecie ludzie montuję te zestawy (Corsair H series) na tylnej ściance.

Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2014-04-23 18:03:43
Autor: BartekK
Cichy i wydajny komputer
W dniu 2014-04-23 13:20, Piotr Rezmer pisze:
[...]

Co ci powiem... bawiÅ‚em siÄ™ w WC ;) i stwierdzam, że dobre chÅ‚odzenie "masywne" i  tak jest cichsze niż WC. A problematyczność zupeÅ‚nie na innym poziomie. Cenowo też nie jest źle.
Macałem "gotowe" zestawy chłodzenia W.C.: Zalman RESERATOR, Corsair H55 i H110, i wszystkie wychodziły głosniej (szum-brzęczenie pompki itd) niż zwykły jeden wolnoobrotowy 12 czy 14cm wentylator. A w dodatku same wymagały (do sensownej pracy) wentylatora.

Cała idea chłodzenia wodnego ma zadanie transferu ciepła z procesora/czipsetu/grafiki (czy do czego to tam podepniesz) do chłodnicy, z której ciepło łatwiej wyrzucać na zewnątrz obudowy. Ale! pytanie co znaczy "łatwiej"- skoro aby taką samą ilość ciepła wyrzucić z chłodnicy wodnej do powietrza, jak wprost z radiatora CPU do powietrza - potrzeba podobnej powierzchni oddawania ciepła i podobnej ilości powietrza przepływającej. Całkowicie pasywnie - wymagane jest duże odstępy między blaszkami (by bo inaczej swobodnie powietrze nie będzie przepływać), co jest praktycznie niespotykane w wodnym chłodzeniu.
Od czasów istnienia ciepłowodów miedzianych heatpipe - odprowadzenie ciepła od elementu do odpowiednio dużej powierzchni blaszek i do powietrza - nie jest problemem już... Wsadzasz np takiego Scythe Mugen czy Orochi - i pasywnie oddać w ciepło ~100W to żaden problem, a odpowiednio szerokie odstępy między blaszkami dają naturalny ciąg, i zerowe zapychanie się kurzem.

Data: 2014-04-23 19:11:43
Autor: Piotr Rezmer
Cichy i wydajny komputer
BartekK pisze:

Co ci powiem... bawiłem się w WC ;) i stwierdzam, że dobre chłodzenie
"masywne" i  tak jest cichsze niż WC. A problematyczność zupeÅ‚nie na
innym poziomie. Cenowo też nie jest źle.
Nie spodziewałem się że wbijesz sztylet w WC :) Jako zupełny laik w tym temacie spodziewałbym się że WC będzie mieć następujące zalety:

1.Odsunięcie "akumulatora" ciepła (czyli radiatora) od źródła. Dzięki temu rośnie różnica temperatur radiator-otoczenie i powinna nastąpić szybsza wymiana ciepła. W klasycznych radiatorach heatpipey są bardzo krótkie (kilka centymetrów). Nie stosuje się dłuższych z braku możliwości dopasowania rozmiarów układu do miejsca w obudowie oraz rosnącego nacisku na procesor
2.Większa pojemność termiczna układu chłodzącego (ale to pewnie w tych dużych samorobnych zestawach, gdzie wlewa się dużo płynu) w stosunku do pojemności metalowego radiatora.
3.Mniejsze ryzyko uszkodzenia procesora i płyty głównej z powodu mniejszej masy nałożonej na czapkę procesora i przymocowanej do otworów w płycie głównej.

Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2014-04-23 20:06:28
Autor: BQB
Cichy i wydajny komputer
W dniu 2014-04-23 19:11, Piotr Rezmer pisze:
BartekK pisze:

[...]

rosnÄ…cego nacisku na procesor
[...]

Ja i tak wolę WC, ale robione samemu, jakby trzeba było kupić zestaw o takiej wydajności, jak robiony ręcznie, to by kosztował ze 4 razy więcej.

Data: 2014-04-24 16:10:13
Autor: BartekK
Cichy i wydajny komputer
BartekK pisze:

[...]

Różnica temperatur radiator-otoczenie to jedno, ale rośnie ci też ilość wymian ciepła (jądro-pasta-obudowa, obudowa-pasta-blok wodny, blok wodny-woda, transfer wody, woda-chłodnica, chłodnica powietrze). Jak sam zauważyłeś - wymiana ciepła jest tym skuteczniejsza, im wyższa różnica temperatur, więc na każdej z wymian ciepła - będziesz jakąś różnicę potrzebował. Co do temperatury procesora - to czy on sam ma 40, 50, czy 60'C to nic cię nie powinno martwić - jeśli nie robisz jakiegoś ekstremalnego owerclockingu, to będzie działać tak samo dobrze i długo (wielokrotnie dłużej, niż jego życie nim się technologicznie zestarzeje). Widziałeś kiedyś uszkodzony procesor, poza jakimiś starymi athlonami albo p3 z ukruszonym mechanicznie jądrem albo po trafieniu piorunem?
minusem heatpipe jest to, że do pewnej temperatury parowania-skraplania cieczy w środku - są tylko miedzianymi rurkami, oraz to że wypada by działały w pewnym zakresie nachylenia - dogórynogami nie pójdzie ;) No i rozmiar, ale co stoi na przeszkodzie, by cały komputer był w środku wypełniony rzadkim żeberkiem ...
Jak wpadnie mi na serwis któryś z komputerów z w.c. to zrobię fotki kamerą termowizyjną, żebyś zobaczył w czym różnica.

2.Większa pojemność termiczna układu chłodzącego (ale to pewnie w tych
dużych samorobnych zestawach, gdzie wlewa się dużo płynu) w stosunku do
pojemności metalowego radiatora.
Ale o ile większa? Wrzucisz tam 0.5-1L wody - więcej nie wierzę, rurki są cieniutkie, chłodnica też niezbyt gruba... I co z tej pojemności wynika pożytecznego? To już 1kg metalowego chłodzenia daje większą pojemność cieplną niż 1kg wody, która w dodatku musi krążyć by równomiernie się nagrzać.

3.Mniejsze ryzyko uszkodzenia procesora i płyty głównej z powodu
mniejszej masy nałożonej na czapkę procesora i przymocowanej do otworów
w płycie głównej.
Co do masy - jak komputerem nie rzucasz, i sensownie zamocujesz - to nawet taki kloc prawie 1kg jak orochi nic nie przeszkadza, a można jeszcze (jeśli bawić się w rękodzieło, jak przy wc) zamocować dolne wkręty pod płytą - do blachy obudowy dodatkowo, by odciążyć płytę. Ale sensu nie widzę - w wielu komputerach to "wisi" i nic się nie dzieje. A zwiększony nacisk na procesor=polepszona przewodność cieplna na tym styku ;)
j.w. może i zagrożenie mniejsze teoretycznie, ale ani w jednym, ani drugim przypadku nie jest istotnie prawdopodobne. Wc daje dodatkowo ryzyko uszkodzenia przez zalanie albo zdechnięcie pompki albo zapowietrzenie się układu albo przegrzanie=zagotowanie (para wodna już chłodzić nie będzie, a parowy korek uniemożliwi obieg cieczy, więc masz przypadek czarnobyla)

Data: 2014-04-24 16:43:32
Autor: Piotr Rezmer
Cichy i wydajny komputer
BartekK pisze:

[...]

Myślę, ze zdecyduję się na chłodzenie powietrzne, mniejsza awaryjność, podobne "osiągi" jak te proste zestawy WC. Mam jeszcze dylemat czy da się zrobić pasywne chłodzenie CPU (np. ThermalRight HR22). Jak pisałem wcześniej, nie zamierzam podkręcać CPU. Planowany procesor to i7 4770 lub 4770T. Jeśli chłodzenie pasywne odpada to myślę o Noctua D14 lub podobnym. Priorytet to cisza (kosztem temperatury).

Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2014-05-23 14:06:29
Autor: Piotr Rezmer
Cichy i wydajny komputer
Piotr Rezmer pisze:

B) wymiana notebooka na cichego i wydajnego desktopa, notebook
pozostanie do pracy w terenie

Zrealizowałem powyższy punkt. Komputer jest cichy, na razie wydajny (nie zainstalowałem jeszcze żadnego antywirusa). Złożony zestaw:

obudowa: Fractal Design DEFINE mini, na razie podłączyłem do płyty jeden wentylator (tylna ścianka)
PSU: Pasywny Seasonic 460W Platinum
MB: Asrock H87M Pro4
CPU: core i7 4770, boxowy cooler.
RAM: 2x 8 GB DDR3 1600 Kingston HyperX CL9
GPU: iGPU (HD 4600)
HDD: Samsung 840 Pro 512 GB

Powyższy zestaw nie jest bezgłośny. Początkowo miałem problem chyba z łożyskami wentylatora CPU ale teraz jakby się uspokoił. Najgłośniejszym elementem jest 12cm wentylator na tylnej ściance. Przestawiłem w UEFI konfigurację wentylatorów z trybu Standard na Silent. Jest dużo lepiej (tzn. prawie w ogóle nie słychać komputera w IDLE). Aktualne prędkości wiartaków (chassis: ok. 550 RPM, CPU: 1300 RPM), temperatury w IDLE: CPU 36C, MB: 34C, SSD: 33C. Pobór mocy w IDLE wg CPUID HwMonitor (Package ok 7W, max. 65W)
Pod obciążeniem przez LinX temperatura CPU wzrosła do ok. 70C.

Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Cichy i wydajny komputer