Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Ciekawe załączanie się ESP

Ciekawe załączanie się ESP

Data: 2019-05-12 21:38:20
Autor: Marek S
Ciekawe załączanie się ESP
W dniu 2019-05-07 o 13:35, Mateusz Viste pisze:
Ostatnio trochę jeżdżę samochodem małżonki, tj. dwuletnim Dusterem i
zauważyłem ciekawą przypadłość: kiedy jadę przez kilka kilometrów bez
biegu, to po jakichś 5 minutach włącza się system ESP (tzn. zapala się
ikonka ESP). Szosa sucha, prędkość między 50 a 80 km/h, o żadnej utracie
przyczepności nie może być mowy. Zresztą ikonka świeci się światłem
ciągłym, nie miga. Przy podobnej jeździe, ale na biegu, ESP się nie
włącza.

Czy tak ma być? Po co ktoś to tak wymyślił?

Mechanikiem nie jestem ale czasem lubię pogrzebać w elektronice auta. Jedynie z tej pozycji mógłbym spróbować wysnuć hipotezę. Skoro świeci się ESP światłem ciągłym - oznacza to zwykle awarię (w Dusterze też tak jest) oraz deaktywację tego układu.

Wątpię aby jakiś trefny czujnik to był. Obstawią niewłaściwą eksploatację samochodu - zwykle na luzie nie zaleca się zjeżdżać z górki lub wręcz surowo zabrania strasząc utratą gwarancji. Takie wpisy widywałem w instrukcjach obsługi paru aut jakie miałem.

Nie wiem czy w Dusterze też tak jest. Pewnie jakiś algorytm stwierdza, że czujniki przekazują niewłaściwe dane względem obrotów silnika przez dłuższy czas. Gromadzone są błędy tymczasowe, po ich nazbieraniu w odpowiedniej ilości - awaria. Gdy znów zaczniesz poprawnie eksploatować auto, "awaria" znika.

Czytałem, że podpinałeś komputer i nie było błędów. Pytanie: czy Twój czytnik pokazuje również błędy tymczasowe również? Np. w swoim aucie miałem tak, że gdy podłączyłem kompa w serwisie, bo DPF mi się przytykał: było kilka tymczasowych o przekroczeniu zakresu i w końcu główny. Mało tego, mechanik pokazał mi całą litanię błędów o wymianach żarówek w tablicy rejestracyjnej, drzwiach bocznych, chwilowym odłączeniu jednego z akumulatorów itp. Tych błędów na swoim kompie nie byłem w stanie odczytać, odpytując nawet wprost moduł komfortu. Może tego doświadczasz również?

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2019-05-12 21:05:26
Autor: Mateusz Viste
Ciekawe załączanie się ESP
On Sun, 12 May 2019 21:38:20 +0200, Marek S wrote:
Jedynie z tej pozycji mógłbym spróbować wysnuć hipotezę. Skoro świeci
się ESP światłem ciągłym - oznacza to zwykle awarię (w Dusterze też tak
jest) oraz deaktywację tego układu.

No właśnie - Przemek też nakierował mnie już w tym kierunku ("zapalone światło" = "ESP się wyłączyło"). Całkiem prawdopodobnie sprawa nie ma związku ze zjeżdżaniem z górki na luzie tak jak wstępnie sądziłem, a po prostu z powolną jazdą bez biegu. W mojej instrukcji nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ale rozdział dot. ESP przy 4x4 sugeruje że tak mogłoby być (mój egzemplarz to 2x4, ale niektóre układy jednak są wspólne). Przetestuję to dokładniej pod koniec tygodnia, kiedy będzie okazja gdzieś pojechać.

Wątpię aby jakiś trefny czujnik to był. Obstawią niewłaściwą
eksploatację samochodu - zwykle na luzie nie zaleca się zjeżdżać z górki
lub wręcz surowo zabrania strasząc utratą gwarancji. Takie wpisy
widywałem w instrukcjach obsługi paru aut jakie miałem.

U mnie żadnej takiej wzmianki nie znalazłem. No i trochę łyso bym się czuł zjeżdżając przez 8km na biegu, sztucznie trzymając obroty silnika by ten ani nie hamował, ani nie przyspieszał samochodu... To takie mało ekologiczne. Kiedyś w maluchu to w ogóle wyłączałem silnik w takich sytuacjach, no ale w obecnych samochodach nie mogę - w Dusterze straciłbym wspomaganie, a w Nivie hamulce.

Swoją drogą - dlaczego w tych twoich autach jazda na luzie była niezalecana? Czy producent podawał jakiś konkretny powód?

Nie wiem czy w Dusterze też tak jest. Pewnie jakiś algorytm stwierdza,
że czujniki przekazują niewłaściwe dane względem obrotów silnika przez
dłuższy czas.

Ano, o tym też myślałem - jeśli teoria z samoistnie wyłączającym się ESP poniżej 50 km/h się nie sprawdzi, to wrócę na ten trop.

Czytałem, że podpinałeś komputer i nie było błędów. Pytanie: czy Twój
czytnik pokazuje również błędy tymczasowe również?

Prawdę mówiąc to nie mam pojęcia - to całe OBD2 to dla mnie nowość, w moim własnym samochodzie nie mam czegoś takiego - moja Niva przekazuje mi błędy ECU morsem, do odczytania niczego nie potrzebuję, poza okiem.

Przy OBD2 dużo zdaje się zależeć od modelu użytego dongla, oraz od oprogramowania (a tego jest mnóstwo w Google Playu, nie wiadomo co wybrać). Do tego jeden z kolegów w wątku uświadomił mnie, że kody silnika (ECU) to jedno, a kody ESP/ASR to co innego, i niekoniecznie da się je tak łatwo wyczytać... Szaleństwo z tym postępem - mam wrażenie że mam do czynienia ze statkiem kosmicznym.
No ale tak czy siak - mam przeczucie że "samowyłączające się ESP poniżej 50" to będzie to. Ale jeśli się nie potwierdzi to będę dalej grzebał. :)

Mateusz

Data: 2019-05-13 04:14:02
Autor: JaLa
Ciekawe załączanie się ESP. Neutral.
Użytkownik "Mateusz Viste" <mateusz@nie.pamietam> napisał w wiadomości
news:5cd88a96$0$20322$426a74ccnews.free.fr...
On Sun, 12 May 2019 21:38:20 +0200, Marek S wrote:

zwykle na luzie nie zaleca się zjeżdżać z górki
lub wręcz surowo zabrania strasząc utratą gwarancji. Takie wpisy
widywałem w instrukcjach obsługi paru aut jakie miałem.

No i trochę łyso bym się
czuł zjeżdżając przez 8km na biegu, sztucznie trzymając obroty silnika by
ten ani nie hamował, ani nie przyspieszał samochodu... To takie mało
ekologiczne.
Swoją drogą - dlaczego w tych twoich autach jazda na luzie była
niezalecana? Czy producent podawał jakiś konkretny powód?

W Mercedesie automat, w instrukcji jest napisane,
że pozycję N neutral należy ustawiać tylko po całkowitym
zatrzymaniu pojazdu, w przeciwnym razie może dojść
do uszkodzenia skrzyni biegów.
Jeżeli układ ESP jest wyłączony, lub uszkodzony, należy ustawić
dźwignię skrzyni biegów w pozycję N, jeżeli pojazdowi grozi
wpadnięcie w poślizg, np. śliska nawierzchnia.
Czyli, domyślam się, że wtedy można włączyć bieg N
podczas ruchu pojazdu.

Data: 2019-05-13 07:09:55
Autor: Mateusz Viste
Ciekawe załączanie się ESP. Neutral.
On Mon, 13 May 2019 04:14:02 +0200, JaLa wrote:
że pozycję N neutral należy ustawiać tylko po całkowitym zatrzymaniu
pojazdu, w przeciwnym razie może dojść do uszkodzenia skrzyni biegów.

Ach tak - automat, no to faktycznie. Ja takich wynalazków nie używam, ale rozumiem już dlaczego Marek miał opory do jazdy bez biegu.

Mateusz

Data: 2019-05-14 19:46:04
Autor: J.F.
Ciekawe załączanie się ESP. Neutral.
Użytkownik "JaLa"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:qbaju4$b4e$1@news.mixmin.net...
Użytkownik "Mateusz Viste" <mateusz@nie.pamietam> napisał w wiadomości
Swoją drogą - dlaczego w tych twoich autach jazda na luzie była
niezalecana? Czy producent podawał jakiś konkretny powód?

W Mercedesie automat, w instrukcji jest napisane,
że pozycję N neutral należy ustawiać tylko po całkowitym
zatrzymaniu pojazdu, w przeciwnym razie może dojść
do uszkodzenia skrzyni biegów.

Ciekawe ile w tym prawdy ... te skrzynie musza byc idiotoodporne, tam rzadzi komputer.

A po zatrzymaniu i wrzuceniu N mozna puscic hamulec i rozpoczac zjazd, czy tego instrukcja juz nie podawala ? :-)

A nie pomylilo ci sie z P ?
Choc na moj gust tam tez rzadzi komputer :-)

Jeżeli układ ESP jest wyłączony, lub uszkodzony, należy ustawić
dźwignię skrzyni biegów w pozycję N, jeżeli pojazdowi grozi
wpadnięcie w poślizg, np. śliska nawierzchnia.
Czyli, domyślam się, że wtedy można włączyć bieg N
podczas ruchu pojazdu.

Dziwaczne. Wlaczyc N ... i zatrzymac sie ?

J.

Data: 2019-05-14 20:19:32
Autor: JaLa
Ciekawe załączanie się ESP. Neutral.
Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:5cdaff42$0$17362$65785112news.neostrada.pl...
Użytkownik "JaLa"  napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:qbaju4$b4e$1@news.mixmin.net...
Użytkownik "Mateusz Viste" <mateusz@nie.pamietam> napisał w wiadomości

W Mercedesie automat, w instrukcji jest napisane,
że pozycję N neutral należy ustawiać tylko po całkowitym
zatrzymaniu pojazdu, w przeciwnym razie może dojść
do uszkodzenia skrzyni biegów.

A po zatrzymaniu i wrzuceniu N mozna puscic hamulec i rozpoczac zjazd, czy
tego instrukcja juz nie podawala ? :-)

Tego nie ma w instrucji.
Można wrzucić N i pojazd holować.
Nie jest napisane czy można holować z pracującym na luzie silnikiem.

A nie pomylilo ci sie z P ?

Nie, nie pomyliło mi się.

Jeżeli układ ESP jest wyłączony, lub uszkodzony, należy ustawić
dźwignię skrzyni biegów w pozycję N, jeżeli pojazdowi grozi
wpadnięcie w poślizg, np. śliska nawierzchnia.
Czyli, domyślam się, że wtedy można włączyć bieg N
podczas ruchu pojazdu.

Dziwaczne. Wlaczyc N ... i zatrzymac sie ?

J.

 Nie,
włączyć N i toczyć się z wzniesienia przy pracującym silniku.

Data: 2019-05-16 10:39:46
Autor: yabba
W dniu 14-05-2019 o 19:46, J.F. pisze:
Użytkownik "JaLa"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:qbaju4$b4e$1@news.mixmin.net...
Użytkownik "Mateusz Viste" <mateusz@nie.pamietam> napisał w wiadomości
Swoją drogą - dlaczego w tych twoich autach jazda na luzie była
niezalecana? Czy producent podawał jakiś konkretny powód?

W Mercedesie automat, w instrukcji jest napisane,
że pozycję N neutral należy ustawiać tylko po całkowitym
zatrzymaniu pojazdu, w przeciwnym razie może dojść
do uszkodzenia skrzyni biegów.

Ciekawe ile w tym prawdy ... te skrzynie musza byc idiotoodporne, tam rzadzi komputer.

A po zatrzymaniu i wrzuceniu N mozna puscic hamulec i rozpoczac zjazd, czy tego instrukcja juz nie podawala ? :-)

A nie pomylilo ci sie z P ?
Choc na moj gust tam tez rzadzi komputer :-)

Jeżeli układ ESP jest wyłączony, lub uszkodzony, należy ustawić
dźwignię skrzyni biegów w pozycję N, jeżeli pojazdowi grozi
wpadnięcie w poślizg, np. śliska nawierzchnia.
Czyli, domyślam się, że wtedy można włączyć bieg N
podczas ruchu pojazdu.

Dziwaczne. Wlaczyc N ... i zatrzymac sie ?


Możliwość włączenia N w każdej sytuacji jest zabezpieczeniem na wypadek "zablokowania się wciśniętego pedału gazu" albo innego zwariowania sterownika silnika lub skrzyni. Lepiej nadpsuć skrzynię, ale mieć możliwość skutecznego rozłączenia napędu.

yabba

Data: 2019-05-17 17:53:58
Autor: J.F.
Ciekawe załączanie się ESP. Neutral.
Użytkownik "yabba"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:qbj7kl$agj$1@node1.news.atman.pl...
W dniu 14-05-2019 o 19:46, J.F. pisze:
Użytkownik "JaLa"  napisał w wiadomości grup
Jeżeli układ ESP jest wyłączony, lub uszkodzony, należy ustawić
dźwignię skrzyni biegów w pozycję N, jeżeli pojazdowi grozi
wpadnięcie w poślizg, np. śliska nawierzchnia.
Czyli, domyślam się, że wtedy można włączyć bieg N
podczas ruchu pojazdu.

Dziwaczne. Wlaczyc N ... i zatrzymac sie ?

Możliwość włączenia N w każdej sytuacji jest zabezpieczeniem na wypadek "zablokowania się wciśniętego pedału gazu" albo innego zwariowania sterownika silnika lub skrzyni. Lepiej nadpsuć skrzynię, ale mieć możliwość skutecznego rozłączenia napędu.

Byloby to dobre uzasadnienie ... tylko czemu mialoby psuc skrzynie ?
To N jaki hamulec wlacza ?

No i JaLa cytuje cos o ESP i poslizgach - tego juz kompletnie nie rozumiem.

J.

Data: 2019-05-14 19:13:41
Autor: Marek S
Ciekawe załączanie się ESP
W dniu 2019-05-12 o 23:05, Mateusz Viste pisze:

U mnie żadnej takiej wzmianki nie znalazłem. No i trochę łyso bym się
czuł zjeżdżając przez 8km na biegu, sztucznie trzymając obroty silnika by
ten ani nie hamował, ani nie przyspieszał samochodu... To takie mało
ekologiczne.

Tu się nie wypowiem. Pisałeś o prędkościach 50-60km/h a nie 8. Ja odniosłem się do wcześniejszej wypowiedzi.

Swoją drogą - dlaczego w tych twoich autach jazda na luzie była
niezalecana? Czy producent podawał jakiś konkretny powód?

W instrukcji? Grozi poważnym uszkodzeniem skrzyni biegów. To cytat z obecnego auta (automat). Z poprzednich (manuale + 1 automat) - nie wiem, nie pamiętam czy cokolwiek napisano. Kiedyś mechanika pytałem o ręczną .... wspominał coś o obniżonym smarowaniu wewnątrz skrzyni i tym, że olej nie trafia do chłodniczki wtedy więc się grzeje. Ale to temat dla speców, nie dla mnie.

Prawdę mówiąc to nie mam pojęcia - to całe OBD2 to dla mnie nowość, w
moim własnym samochodzie nie mam czegoś takiego - moja Niva przekazuje mi
błędy ECU morsem, do odczytania niczego nie potrzebuję, poza okiem.

Pewnie tylko główne. W ten sposób przy byle awarii miałbyś pół dnia odczytywania kodów :-)

Przy OBD2 dużo zdaje się zależeć od modelu użytego dongla,

Oczywiście tak. W autach jest kilka sieci więc komputer musi umieć dogadać się z poszczególnymi. Więc sprzęt ma znaczenie. Nawet jeśli potrafi to zrobić, to z kolei w tych tanich kompach nie masz niewiele odczytywanych opcji. Aktualizujesz soft, pojawiają się nowe ale i tak to mało. Ze 2 lata temu miałem taki komputerek za chyba 300zł i go sprzedałem. Kupiłem droższy - ma dużo więcej informacji do odczytania, doszły procedury diagnostyczne (czyli można ręcznie sterować różnymi komponentami samochodu) itd. Ale to i tak pikuś w stosunku do Star Diagnosis (bo Merce z tego korzystają).

oraz od
oprogramowania (a tego jest mnóstwo w Google Playu, nie wiadomo co
wybrać). Do tego jeden z kolegów w wątku uświadomił mnie, że kody silnika
(ECU) to jedno, a kody ESP/ASR to co innego, i niekoniecznie da się je
tak łatwo wyczytać... Szaleństwo z tym postępem - mam wrażenie że mam do
czynienia ze statkiem kosmicznym.

Bo tak jest. Dlatego kluczem są aktualne biblioteki modułów diagnostycznych. Takie apki, o jakich piszesz to gadget. Każdy moduł auta to niezależny komputer. Komputery mogą być różnych producentów. Każdy gada w innym języku - obrazowo mówiąc. Jedynie interfejs mają wspólny (w danej sieci, których jest kilka). Spięte są one razem w magistrali centralnej. Zadaniem (chyba) sterownika chyba właśnie centralnej magistrali, jest interpretowanie komunikatów każdego z tych komputerów i umożliwienie dogadania się z ECU.

W normalnych komputerach diagnostycznych możesz mieć np. bezprzewodowe pobieranie danych nowych modeli lub uzupełnień tych starszych. Bulisz za subskrypcję. Wszystko po to by mieć aktualne "kody".

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2019-05-14 18:03:18
Autor: Mateusz Viste
Ciekawe załączanie się ESP
On Tue, 14 May 2019 19:13:41 +0200, Marek S wrote:
Tu się nie wypowiem. Pisałeś o prędkościach 50-60km/h a nie 8.

No tak, wszystko się zgadza - jakieś 8km jazdy bez biegu, przy prędkości od 90 do ok. 50 km/h.

W instrukcji? Grozi poważnym uszkodzeniem skrzyni biegów. To cytat z
obecnego auta (automat).

Zaiste - przy automacie to faktycznie mogę jakieś dziwne zależności być. U mnie skrzynie są tylko manualne, nie wpadłem na to że pisałeś o automacie (choć mogło to się wydawać oczywiste).

Prawdę mówiąc to nie mam pojęcia - to całe OBD2 to dla mnie nowość, w
moim własnym samochodzie nie mam czegoś takiego - moja Niva przekazuje
mi błędy ECU morsem, do odczytania niczego nie potrzebuję, poza okiem.

Pewnie tylko główne. W ten sposób przy byle awarii miałbyś pół dnia
odczytywania kodów :-)

Nie no, wszystkie... Tzn. wszystkie istniejące, sztuk 24. Jak komputerowi coś się nie podoba, to zapala mi lampkę check engine, wtedy wystarczy że zewrę dwa kabelki pod kierownicą i kalkulator zaczyna migać lampką check engine morsem, nadając w kółko listę błędów. Wystarczy wtedy odczytać okiem, sięgnąć do diagnostycznej knigi i od razu wiadomo ocb - żadnych dziwnych dongli, niebiesko-zębnych protokołów, modułów, bibliotek...

W normalnych komputerach diagnostycznych możesz mieć np. bezprzewodowe
pobieranie danych nowych modeli lub uzupełnień tych starszych. Bulisz za
subskrypcję. Wszystko po to by mieć aktualne "kody".

Ech, ten szaleńczy konsumpcjonizm. :-/

Mateusz

Data: 2019-05-14 21:49:53
Autor: Marek S
Ciekawe załączanie się ESP
W dniu 2019-05-14 o 20:03, Mateusz Viste pisze:

W normalnych komputerach diagnostycznych możesz mieć np. bezprzewodowe
pobieranie danych nowych modeli lub uzupełnień tych starszych. Bulisz za
subskrypcję. Wszystko po to by mieć aktualne "kody".

Ech, ten szaleńczy konsumpcjonizm. :-/

I tak i nie. Są zady i walety nowoczesności. :-)

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2019-05-15 04:59:29
Autor: kk
Ciekawe załączanie się ESP
On 2019-05-14 20:03, Mateusz Viste wrote:
On Tue, 14 May 2019 19:13:41 +0200, Marek S wrote:

...

Prawdę mówiąc to nie mam pojęcia - to całe OBD2 to dla mnie nowość, w
moim własnym samochodzie nie mam czegoś takiego - moja Niva przekazuje
mi błędy ECU morsem, do odczytania niczego nie potrzebuję, poza okiem.

Pewnie tylko główne. W ten sposób przy byle awarii miałbyś pół dnia
odczytywania kodów :-)

Nie no, wszystkie... Tzn. wszystkie istniejące, sztuk 24. Jak komputerowi
coś się nie podoba, to zapala mi lampkę check engine, wtedy wystarczy że
zewrę dwa kabelki pod kierownicą i kalkulator zaczyna migać lampką check
engine morsem, nadając w kółko listę błędów. Wystarczy wtedy odczytać
okiem, sięgnąć do diagnostycznej knigi i od razu wiadomo ocb - żadnych
dziwnych dongli, niebiesko-zębnych protokołów, modułów, bibliotek...

Ale to jedno drugiego nie wyklucza. Można mieć cyfrowy interfejs diagnostyczny i odczytywanie miganiem. To miganie potwierdza, że jakaś diagnostyka jest i raczej da się uzyskać do niej dostęp po kabelku. Może tylko różny interfejs diagnostyczny być jak auto było produkowane na przestrzeni wielu lat.

Data: 2019-05-15 21:24:07
Autor: J.F.
Ciekawe załączanie się ESP
Użytkownik "kk"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:qbfv9s$1lv$1@news.icm.edu.pl...
On 2019-05-14 20:03, Mateusz Viste wrote:
On Tue, 14 May 2019 19:13:41 +0200, Marek S wrote:
Prawdę mówiąc to nie mam pojęcia - to całe OBD2 to dla mnie nowość, w
moim własnym samochodzie nie mam czegoś takiego - moja Niva przekazuje
mi błędy ECU morsem, do odczytania niczego nie potrzebuję, poza okiem.

Pewnie tylko główne. W ten sposób przy byle awarii miałbyś pół dnia
odczytywania kodów :-)

Nie no, wszystkie... Tzn. wszystkie istniejące, sztuk 24. Jak komputerowi
coś się nie podoba, to zapala mi lampkę check engine, wtedy wystarczy że
zewrę dwa kabelki pod kierownicą i kalkulator zaczyna migać lampką check
engine morsem, nadając w kółko listę błędów. Wystarczy wtedy odczytać
okiem, sięgnąć do diagnostycznej knigi i od razu wiadomo ocb - żadnych
dziwnych dongli, niebiesko-zębnych protokołów, modułów, bibliotek...

Ale to jedno drugiego nie wyklucza. Można mieć cyfrowy interfejs diagnostyczny i odczytywanie miganiem. To miganie potwierdza, że jakaś diagnostyka jest i raczej da się uzyskać do niej dostęp po kabelku. Może tylko różny interfejs diagnostyczny być jak auto było produkowane na przestrzeni wielu lat.

To miganie I drucik, to mi smierdzi ALDL
https://en.wikipedia.org/wiki/ALDL

Taki pierwowzor OBD2

O,
http://www.ladawiki.de/index.php/ALDL-Protokoll

J.

Data: 2019-05-16 08:23:03
Autor: Mateusz Viste
Ciekawe załączanie się ESP
On Wed, 15 May 2019 21:24:07 +0200, J.F. wrote:
To miganie I drucik, to mi smierdzi ALDL
https://en.wikipedia.org/wiki/ALDL

Taki pierwowzor OBD2

Tak, w mojej nivie mam ALDL. Co prawda wtyczka do podpięcia jest - mam nawet do tego stosowny kabelek i laptop z programem pod DOS ("ALDLDIAG"), ale to raczej dla czystej zabawy, bo w praktyce odbiór morsem w zupełności wystarczy i jest dużo łatwiejszy. Komputer mógłby co najwyżej pokazać dodatkowo obroty, szybkość i temperaturę silnika - no ale przecież to samo widzę na desce rozdzielczej.

Mateusz

Data: 2019-05-16 08:43:39
Autor: kk
Ciekawe załączanie się ESP
On 2019-05-15 21:24, J.F. wrote:
Użytkownik "kk"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:qbfv9s$1lv$1@news.icm.edu.pl...
On 2019-05-14 20:03, Mateusz Viste wrote:
On Tue, 14 May 2019 19:13:41 +0200, Marek S wrote:
Prawdę mówiąc to nie mam pojęcia - to całe OBD2 to dla mnie nowość, w
moim własnym samochodzie nie mam czegoś takiego - moja Niva przekazuje
mi błędy ECU morsem, do odczytania niczego nie potrzebuję, poza okiem.

Pewnie tylko główne. W ten sposób przy byle awarii miałbyś pół dnia
odczytywania kodów :-)

Nie no, wszystkie... Tzn. wszystkie istniejące, sztuk 24. Jak komputerowi
coś się nie podoba, to zapala mi lampkę check engine, wtedy wystarczy że
zewrę dwa kabelki pod kierownicą i kalkulator zaczyna migać lampką check
engine morsem, nadając w kółko listę błędów. Wystarczy wtedy odczytać
okiem, sięgnąć do diagnostycznej knigi i od razu wiadomo ocb - żadnych
dziwnych dongli, niebiesko-zębnych protokołów, modułów, bibliotek...

Ale to jedno drugiego nie wyklucza. Można mieć cyfrowy interfejs diagnostyczny i odczytywanie miganiem. To miganie potwierdza, że jakaś diagnostyka jest i raczej da się uzyskać do niej dostęp po kabelku. Może tylko różny interfejs diagnostyczny być jak auto było produkowane na przestrzeni wielu lat.

To miganie I drucik, to mi smierdzi ALDL
https://en.wikipedia.org/wiki/ALDL

Taki pierwowzor OBD2

O,
http://www.ladawiki.de/index.php/ALDL-Protokoll

A nie OBD-I ?

https://en.wikipedia.org/wiki/On-board_diagnostics

"DTCs from OBD-I cars are often read through the blinking patterns of the 'Check Engine Light' (CEL) or 'Service Engine Soon' (SES) light. By connecting certain pins of the diagnostic connector, the 'Check Engine' light will blink out a two-digit number that corresponds to a specific error condition."

Zwierało się kabelkiem dwa piny złącza diagnostycznego i migało np w Oplu Tigrze A

Data: 2019-05-17 18:01:40
Autor: J.F.
Ciekawe załączanie się ESP
Użytkownik "kk"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:qbj0qs$nnt$1@news.icm.edu.pl...
On 2019-05-15 21:24, J.F. wrote:
To miganie I drucik, to mi smierdzi ALDL
https://en.wikipedia.org/wiki/ALDL

Taki pierwowzor OBD2
O,
http://www.ladawiki.de/index.php/ALDL-Protokoll

A nie OBD-I ?
https://en.wikipedia.org/wiki/On-board_diagnostics

Ale czytasz - "OBD" to taka nazwa ogolna, pod ktora i ALDL podpada,
a "OBD-I" tez zaden standard.

"DTCs from OBD-I cars are often read through the blinking patterns of the 'Check Engine Light' (CEL) or 'Service Engine Soon' (SES) light. By connecting certain pins of the diagnostic connector, the 'Check Engine' light will blink out a two-digit number that corresponds to a specific error condition."

Zwierało się kabelkiem dwa piny złącza diagnostycznego i migało np w Oplu Tigrze A

Tylko ze Opel to GM byl, wiec pewnie to byl ALDL.

J.

Data: 2019-05-18 02:09:12
Autor: kk
Ciekawe załączanie się ESP
On 2019-05-17 18:01, J.F. wrote:
Użytkownik "kk"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:qbj0qs$nnt$1@news.icm.edu.pl...
On 2019-05-15 21:24, J.F. wrote:
To miganie I drucik, to mi smierdzi ALDL
https://en.wikipedia.org/wiki/ALDL

Taki pierwowzor OBD2
O,
http://www.ladawiki.de/index.php/ALDL-Protokoll

A nie OBD-I ?
https://en.wikipedia.org/wiki/On-board_diagnostics

Ale czytasz - "OBD" to taka nazwa ogolna, pod ktora i ALDL podpada,
a "OBD-I" tez zaden standard.

I co z tego, że nie standard?


"DTCs from OBD-I cars are often read through the blinking patterns of the 'Check Engine Light' (CEL) or 'Service Engine Soon' (SES) light. By connecting certain pins of the diagnostic connector, the 'Check Engine' light will blink out a two-digit number that corresponds to a specific error condition."

Zwierało się kabelkiem dwa piny złącza diagnostycznego i migało np w Oplu Tigrze A

Tylko ze Opel to GM byl, wiec pewnie to byl ALDL.

Nie wydaje się, ale tak całkiem tego wykluczyć nie umiem i w sumie wisi mi to. Z tego co mi wiadomo to to było ISO 14230.

Data: 2019-05-14 19:39:23
Autor: J.F.
Ciekawe załączanie się ESP
Użytkownik "Marek S"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:qbet0h$823$1@node1.news.atman.pl...
W dniu 2019-05-12 o 23:05, Mateusz Viste pisze:
Swoją drogą - dlaczego w tych twoich autach jazda na luzie była
niezalecana? Czy producent podawał jakiś konkretny powód?

W instrukcji? Grozi poważnym uszkodzeniem skrzyni biegów. To cytat z obecnego auta (automat).

Ale jak - na N, z wylaczonym silnikiem ?

Ogolnie sie mowilo, ze naped od silnika kreci pompe oleju/plynu,
a w automatach to wazne. Naped od strony kol nie kreci.

Ale to raczej uwaga przy holowaniu byla.

Z poprzednich (manuale + 1 automat) - nie wiem, nie pamiętam czy cokolwiek napisano. Kiedyś mechanika pytałem o ręczną ... wspominał coś o obniżonym smarowaniu wewnątrz skrzyni i tym, że olej

W przecietnej recznej skrzyni i tak sie duzo kreci w czasie jazdy na luzie.

nie trafia do chłodniczki wtedy więc się grzeje.

Ciekawe ... wiekszosc recznych skrzyn raczej nie ma chlodnicy, widac sie malo grzeja.
Na luzie chyba tez niewiele ... no moze gdzies w Alpach, jak na zjezdzie jest 120 :-)

J.

Data: 2019-05-14 21:47:01
Autor: Marek S
Ciekawe załączanie się ESP
W dniu 2019-05-14 o 19:39, J.F. pisze:

W instrukcji? Grozi poważnym uszkodzeniem skrzyni biegów. To cytat z obecnego auta (automat).

Ale jak - na N, z wylaczonym silnikiem ?

eee... jakim wyłączonym? W wątku nie było nic o takim wariancie.

Ogolnie sie mowilo, ze naped od silnika kreci pompe oleju/plynu,
a w automatach to wazne. Naped od strony kol nie kreci.

Z mechanikami gadaj.Ja się nie znam.


Ale to raczej uwaga przy holowaniu byla.

Automaty holować można? Nie wiedziałem. W instrukcji jest napisane, że wrzucenie N przy 30+ = utrata gwarancji na skrzynię.

W przecietnej recznej skrzyni i tak sie duzo kreci w czasie jazdy na luzie.

To też nie do mnie.

nie trafia do chłodniczki wtedy więc się grzeje.

Ciekawe ... wiekszosc recznych skrzyn raczej nie ma chlodnicy, widac sie malo grzeja.
Na luzie chyba tez niewiele ... no moze gdzies w Alpach, jak na zjezdzie jest 120 :-)

W Maździe 323GTI 4WD miałem takową. Turbo benzyna, manual.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2019-05-15 14:08:01
Autor: J.F.
Ciekawe załączanie się ESP
Użytkownik "Marek S"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:qbf5vv$gpb$1@node1.news.atman.pl...
W dniu 2019-05-14 o 19:39, J.F. pisze:
W instrukcji? Grozi poważnym uszkodzeniem skrzyni biegów. To cytat z obecnego auta (automat).

Ale jak - na N, z wylaczonym silnikiem ?
eee... jakim wyłączonym? W wątku nie było nic o takim wariancie.

Ogolnie sie mowilo, ze naped od silnika kreci pompe oleju/plynu,
a w automatach to wazne. Naped od strony kol nie kreci.
Z mechanikami gadaj.Ja się nie znam.

Mechanicy tez malo wiedza, wiekszosc wie tylko jak wymienic cala skrzynie.

Ale jesli to powyzej jest prawdziwe ... to z wlaczonym silnikiem nie powinno byc problemow.

Ale to raczej uwaga przy holowaniu byla.
Automaty holować można? Nie wiedziałem. W instrukcji jest napisane, że wrzucenie N przy 30+ = utrata gwarancji na skrzynię.

Dlatego trzeba przeczytac instrukcje - cos tam o holowaniu pisza,
moze "wolno z predkoscia do 50km/h".

W przecietnej recznej skrzyni i tak sie duzo kreci w czasie jazdy na luzie.
To też nie do mnie.

IMO - w recznej skrzyni luz nie grozi.

No i ciekawe jak to jest w DSG - skrzynia przypomina reczna ... ale zdaje sie ze sprzeglo pracuje odwrotnie - silownik musi nacisnac, aby sprzeglo sie załaczylo.

Elektryczny silownik maja, czy pomocnicza pompa gdzies przy silniku ?
Bo naped do skrzyni nie dochodzi ... hm , a moze i jakos dochodzi ?

nie trafia do chłodniczki wtedy więc się grzeje.
Ciekawe ... wiekszosc recznych skrzyn raczej nie ma chlodnicy, widac sie malo grzeja.
Na luzie chyba tez niewiele ... no moze gdzies w Alpach, jak na zjezdzie jest 120 :-)

W Maździe 323GTI 4WD miałem takową. Turbo benzyna, manual.

Tu moglo byc cos zwiazane z tym 4WD ...

J.

Data: 2019-05-15 21:55:20
Autor: Marek S
Ciekawe załączanie się ESP
W dniu 2019-05-15 o 14:08, J.F. pisze:
Ale to raczej uwaga przy holowaniu byla.
Automaty holować można? Nie wiedziałem. W instrukcji jest napisane, że wrzucenie N przy 30+ = utrata gwarancji na skrzynię.

Dlatego trzeba przeczytac instrukcje - cos tam o holowaniu pisza,
moze "wolno z predkoscia do 50km/h".

Owszem, piszą: pod żadnym pozorem nie wolno holować.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2019-05-16 10:34:09
Autor: yabba
Ciekawe załączanie się ESP
W dniu 15-05-2019 o 21:55, Marek S pisze:
W dniu 2019-05-15 o 14:08, J.F. pisze:
Ale to raczej uwaga przy holowaniu byla.
Automaty holować można? Nie wiedziałem. W instrukcji jest napisane, że wrzucenie N przy 30+ = utrata gwarancji na skrzynię.

Dlatego trzeba przeczytac instrukcje - cos tam o holowaniu pisza,
moze "wolno z predkoscia do 50km/h".

Owszem, piszą: pod żadnym pozorem nie wolno holować.


Zależy od skrzyni, modelu samochodu, fantazji piszącego instrukcję.
W niektórych skrzyniach nie wolno holować, w innych można pod jakimiś warunkami. Np. maks. 50 km/h na dystansie do 50 km.

yabba

Data: 2019-05-16 12:13:52
Autor: J.F.
Ciekawe załączanie się ESP
Użytkownik "yabba"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:qbj7a3$a1a$2@node1.news.atman.pl...
W dniu 15-05-2019 o 21:55, Marek S pisze:
W dniu 2019-05-15 o 14:08, J.F. pisze:
Dlatego trzeba przeczytac instrukcje - cos tam o holowaniu pisza,
moze "wolno z predkoscia do 50km/h".

Owszem, piszą: pod żadnym pozorem nie wolno holować.

Zależy od skrzyni, modelu samochodu, fantazji piszącego instrukcję.

Od fantazji chyba umiarkowanie.
Albo sie auto od holowania psuje, i trzeba to zapisac, albo nie psuje .... wiec po co pisac ?

No chyba, ze fantazja spowoduje taki zapis - nie zaszkodzi przeciez :-)


J.

Data: 2019-05-16 10:31:57
Autor: yabba
Ciekawe załączanie się ESP
W dniu 15-05-2019 o 14:08, J.F. pisze:
Użytkownik "Marek S"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:qbf5vv$gpb$1@node1.news.atman.pl...
W dniu 2019-05-14 o 19:39, J.F. pisze:
W instrukcji? Grozi poważnym uszkodzeniem skrzyni biegów. To cytat z obecnego auta (automat).

Ale jak - na N, z wylaczonym silnikiem ?
eee... jakim wyłączonym? W wątku nie było nic o takim wariancie.

Ogolnie sie mowilo, ze naped od silnika kreci pompe oleju/plynu,
a w automatach to wazne. Naped od strony kol nie kreci.
Z mechanikami gadaj.Ja się nie znam.

Mechanicy tez malo wiedza, wiekszosc wie tylko jak wymienic cala skrzynie.

Ale jesli to powyzej jest prawdziwe ... to z wlaczonym silnikiem nie powinno byc problemow.


W skrzyni automatycznej (takiej klasycznej), wydatek pompy na biegu jałowym jest za mały na prawidłowe smarowanie skrzyni przy prędkościach podróżnych.


yabba

Data: 2019-05-17 16:22:36
Autor: J.F.
Ciekawe załączanie się ESP
Użytkownik "yabba"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:qbj760$a1a$1@node1.news.atman.pl...
W dniu 15-05-2019 o 14:08, J.F. pisze:
Ogolnie sie mowilo, ze naped od silnika kreci pompe oleju/plynu,
a w automatach to wazne. Naped od strony kol nie kreci.
Z mechanikami gadaj.Ja się nie znam.

Mechanicy tez malo wiedza, wiekszosc wie tylko jak wymienic cala skrzynie.

Ale jesli to powyzej jest prawdziwe ... to z wlaczonym silnikiem nie powinno byc problemow.

W skrzyni automatycznej (takiej klasycznej), wydatek pompy na biegu jałowym jest za mały na prawidłowe smarowanie skrzyni przy prędkościach podróżnych.

Watpie. Co by to musialo byc za smarowanie, zeby wymagac wiekszej wydajnosci.

Natomiast ... auto stoi w korku, skrzynia na D,  chyba jakos zestawiona na 1 bieg,
auto moze ma tendencje do pelzania ... ale to kierowca hamulec wcisnie.
Wiec auto stoi, a silnik sie kreci.

Czyzby na tym konwerterze momentu/sprzegle hydraulicznym sie obroty silnika konczyly ?
To skad naped pompy w srodku skrzyni ?
Nie tylko do smarowania, ale glownie do sterowania.

Czy jednak sie kreci, a to komputer wykryl jalowe obroty silnika i rozlaczyl naped ?
Połaczy po wcisnieciu gazu.


J.

Ciekawe załączanie się ESP

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona