Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Ciekawe załączanie się ESP

Ciekawe załączanie się ESP

Data: 2019-05-07 11:35:38
Autor: Mateusz Viste
Ciekawe załączanie się ESP
Ostatnio trochę jeżdżę samochodem małżonki, tj. dwuletnim Dusterem i zauważyłem ciekawą przypadłość: kiedy jadę przez kilka kilometrów bez biegu, to po jakichś 5 minutach włącza się system ESP (tzn. zapala się ikonka ESP). Szosa sucha, prędkość między 50 a 80 km/h, o żadnej utracie przyczepności nie może być mowy. Zresztą ikonka świeci się światłem ciągłym, nie miga. Przy podobnej jeździe, ale na biegu, ESP się nie włącza.

Czy tak ma być? Po co ktoś to tak wymyślił?

Mateusz

Data: 2019-05-07 19:42:13
Autor: J.F.
Ciekawe załączanie się ESP
Użytkownik "Mateusz Viste"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5cd16d8a$0$15196$426a34cc@news.free.fr...
Ostatnio trochę jeżdżę samochodem małżonki, tj. dwuletnim Dusterem i
zauważyłem ciekawą przypadłość: kiedy jadę przez kilka kilometrów bez
biegu, to po jakichś 5 minutach włącza się system ESP (tzn. zapala się
ikonka ESP). Szosa sucha, prędkość między 50 a 80 km/h, o żadnej utracie
przyczepności nie może być mowy. Zresztą ikonka świeci się światłem
ciągłym, nie miga. Przy podobnej jeździe, ale na biegu, ESP się nie
włącza.
Czy tak ma być? Po co ktoś to tak wymyślił?


To jakas gorska okolica, ze da sie pare km na luzie ?

No coz ... nienormalna sytuacja, ale w czym sie komputerowi nie podoba?.

A moze jednak bez silnika predkosc ciut wieksza i pojawia sie poslizg ?

Albo ... a nie jest to z calkiem innego powodu - np spadek napiecia, bo silnik slabo laduje ?
Benzynka ? tam chyba lekki niedobor podcisnienia moglby byc, ale czy ESP go uzywa ?

J.

Data: 2019-05-07 19:53:19
Autor: Mateusz Viste
Ciekawe załączanie się ESP
On Tue, 07 May 2019 19:42:13 +0200, J.F. wrote:
To jakas gorska okolica, ze da sie pare km na luzie ?

"średniogórska", jeśli można w ogóle tak to nazwać. Kilka kilometrów zjazdów i podjazdów to tutaj bardzo powszechna sprawa. Takie Kaszuby++ na wys. 800-900m (ale - niestety - bez jezior, nie można mieć wszystkiego - ale za to komarów tu nie ma wcale).

No coz ... nienormalna sytuacja, ale w czym sie komputerowi nie podoba?.

To mnie właśnie zastanawia. Co sprawia, że kalkulator postanawia włączyć ESP? A może głupieje po prostu, nie wie co się dzieje, i z przezorności włącza ESP, bo nie wiadomo czy się zaraz nie przyda? Ale to takie trochę... Niedeterministyczne.

A moze jednak bez silnika predkosc ciut wieksza i pojawia sie poslizg ?

Prędkość podczas (tego) zjazdu waha się między 60-90 km/h. ESP włącza się właściwie na samym końcu, po jakichś 6 km, przy prędkości ok. 50 km/h (nie przyspieszam wtedy, bo akurat skręcam za chwilę). Naprawdę nie sądzę, by jakikolwiek poślizg miał prawo się pojawić - tym bardziej że zakrętów też jakichś ostrych nie ma.

Albo ... a nie jest to z calkiem innego powodu - np spadek napiecia, bo
silnik slabo laduje ?

Żaden odbiornik prądu nie jest włączony, ani światła (poza dziennymi, ale to raptem kilka W), ani klimatyzacja, ani ogrzewanie szyby. No i lampka ładowania jeszcze nigdy w tym samochodzie się nie zapaliła...

Benzynka ? tam chyba lekki niedobor podcisnienia moglby byc, ale czy ESP
go uzywa ?

Pudło. Diesel 1.5 dCi.

Mateusz

Data: 2019-05-08 09:14:13
Autor: cyklista
Ciekawe załączanie się ESP
Mateusz Viste pisze:
On Tue, 07 May 2019 19:42:13 +0200, J.F. wrote:
Prędkość podczas (tego) zjazdu waha się między 60-90 km/h. ESP włącza się
właściwie na samym końcu, po jakichś 6 km, przy prędkości ok. 50 km/h
(nie przyspieszam wtedy, bo akurat skręcam za chwilę). Naprawdę nie
sądzę, by jakikolwiek poślizg miał prawo się pojawić - tym bardziej że
zakrętów też jakichś ostrych nie ma.

Albo ... a nie jest to z calkiem innego powodu - np spadek napiecia, bo
silnik slabo laduje ?


Może masz system antyzaśnięciowy jak w pociągach?
Brak reakcji przez 5 minut i się zapala lampka, może po kolejnych był by sygnał dźwiękowy? :)



-- -
Ta wiadomość została sprawdzona na obecność wirusów przez oprogramowanie antywirusowe Avast.
https://www.avast.com/antivirus

Data: 2019-05-07 20:08:14
Autor: cef
Ciekawe załączanie się ESP
W dniu 2019-05-07 o 13:35, Mateusz Viste pisze:
Ostatnio trochę jeżdżę samochodem małżonki, tj. dwuletnim Dusterem i
zauważyłem ciekawą przypadłość: kiedy jadę przez kilka kilometrów bez
biegu, to po jakichś 5 minutach włącza się system ESP (tzn. zapala się
ikonka ESP). Szosa sucha, prędkość między 50 a 80 km/h

Jak to się robi, żeby jechać kilka kilometrów bez biegu i do tego 50-80km/h?

Data: 2019-05-07 11:19:11
Autor: WS
Ciekawe załączanie się ESP
On Tuesday, May 7, 2019 at 8:08:15 PM UTC+2, cef wrote:
 
Jak to się robi, żeby jechać kilka kilometrów bez biegu i do tego 50-80km/h?

z gorki? ;)

tylko sens taki sobie... Jesli silnik zgasnie, to brak wspomagania hamulcow, kierownicy. Do tego przy stromej gorce mozna klocki spalic. Podstawa w gorach to hamowanie sinikiem!

Data: 2019-05-07 19:41:46
Autor: Mateusz Viste
Ciekawe załączanie się ESP
On Tue, 07 May 2019 11:19:11 -0700, WS wrote:
On Tuesday, May 7, 2019 at 8:08:15 PM UTC+2, cef wrote:
Jak to się robi, żeby jechać kilka kilometrów bez biegu i do tego
50-80km/h?

z gorki? ;)

Przecież nie pod górkę.

tylko sens taki sobie... Jesli silnik zgasnie, to brak wspomagania
hamulcow, kierownicy.

Czemu miałby zgasnąć?

Alternatywa to zjeżdżać na 6 biegu, i od czasu do czasu przygazować jak zaczyna toczyć się za wolno. Ale jednak zjazd bez biegu, bez hamulców i bez gazu przez te kilka kilometrów wydaje (mi) się zarówno oszczędniejszy jak i bardziej ekologiczny. Przy czym muszę przypomnieć, że technika zjazdu z górki nie była przedmiotem pytania :)

Do tego przy stromej gorce mozna klocki spalic.

Przy stromej górce to nie ma tematu, bo na takiej nie da się zjeżdżać bez biegu, a wtedy ESP się samowolnie nie włącza (chyba że zimą, ale wtedy związek przyczynowo-skutkowy jest jasny).

Mateusz

Data: 2019-05-07 22:52:16
Autor: nadir
Ciekawe załączanie się ESP
W dniu 2019-05-07 o 21:41, Mateusz Viste pisze:

Alternatywa to zjeżdżać na 6 biegu, i od czasu do czasu przygazować jak
zaczyna toczyć się za wolno.
Szósty bieg, to chyba wersja 4x4 Duster-a?
Może jest tak, że głupieje komputer/sterownik dołączania tylnego napędu? Normalnie przednie koła ciągną, tył powinien być "luźny" a wszystkie uślizgi monitorują czujniki ABS i ewentualnie dołączają tył. Jak zjeżdżasz na luzie, to tylna oś jest napędzana z zewnątrz oraz niedociążona i czujniki głupieją?

Data: 2019-05-07 21:00:31
Autor: Mateusz Viste
Ciekawe załączanie się ESP
On Tue, 07 May 2019 22:52:16 +0200, nadir wrote:
W dniu 2019-05-07 o 21:41, Mateusz Viste pisze:
Szósty bieg, to chyba wersja 4x4 Duster-a?
Może jest tak, że głupieje komputer/sterownik dołączania tylnego napędu?
Normalnie przednie koła ciągną, tył powinien być "luźny" a wszystkie
uślizgi monitorują czujniki ABS i ewentualnie dołączają tył. Jak
zjeżdżasz na luzie, to tylna oś jest napędzana z zewnątrz oraz
niedociążona i czujniki głupieją?

Przyznam, że teoria jest niegłupia, ale to Duster z napędem na 2 koła. To jest ta "mocniejsza" (110 KM) wersja, dlatego ma 6 biegów. Swoją drogą, daremnie te biegi zrobili, 1-ka za słaba do ruszania pod górę, a trójki i piątki w ogóle nie wrzucam bo nie ma po co... Ale to chyba przez tą całą ekologię takie dziwactwa produkują.

Mateusz

Data: 2019-05-07 23:48:17
Autor: nadir
Ciekawe załączanie się ESP
W dniu 2019-05-07 o 23:00, Mateusz Viste pisze:

Przyznam, że teoria jest niegłupia, ale to Duster z napędem na 2 koła.

No to jak wersja z przednim napędem, to nie ma tam po co monitorować uślizgów przodu bo tyłu i tak się nie załączy. No chyba, że Rumuni/Francuzi poszli na łatwiznę i montują jednakową elektronikę do wersji 2x4 i 4x4? Może być też tak, że niedociążony tył, przy długich zjazdach na luzie powoduje jednak jakieś większe odchyły i to normalne objawy/zadziałanie ESP. Jeździsz na pusto czy z "balastem" z tyłu?

Data: 2019-05-08 06:12:00
Autor: Mateusz Viste
Ciekawe załączanie się ESP
On Tue, 07 May 2019 23:48:17 +0200, nadir wrote:
No to jak wersja z przednim napędem, to nie ma tam po co monitorować
uślizgów przodu bo tyłu i tak się nie załączy.

No ale jednak ESP jest, i coś tam robi - tzn. nie w omawianym przypadku, bo tutaj tylko włącza ikonkę i straszy, ale zimą działanie ESP jest bardzo widoczne w zaśnieżonych zakrętach.

Może być też tak, że niedociążony tył, przy długich
zjazdach na luzie powoduje jednak jakieś większe odchyły i to normalne
objawy/zadziałanie ESP. Jeździsz na pusto czy z "balastem" z tyłu?

W sytuacjach o których pisałem, to praktycznie na pusto (pomijając cargo na tylnej kanapie o wadze 12kg). Nie do końca umiem sobie wyobrazić, jakie te odchyły miałyby być przy 50-60 km/h na prostej (acz nieco pochyłej) drodze... Tył zaczyna doganiać przód? No może coś w tym jest. Jednak ESP korzysta - jeśli dobrze kojarzę - z czujników ABS, czyli dostaje informację o szybkości obrotowej każdego z kół - na suchej, prostej szosie i małych prędkościach chyba (?) nie ma opcji by mogło dojść do odchyleń.

Mateusz

Data: 2019-05-17 16:54:42
Autor: Mateusz Viste
Ciekawe załączanie się ESP
On Tue, 07 May 2019 20:08:14 +0200, cef wrote:
W dniu 2019-05-07 o 13:35, Mateusz Viste pisze:
Ostatnio trochę jeżdżę samochodem małżonki, tj. dwuletnim Dusterem i
zauważyłem ciekawą przypadłość: kiedy jadę przez kilka kilometrów bez
biegu, to po jakichś 5 minutach włącza się system ESP (tzn. zapala się
ikonka ESP). Szosa sucha, prędkość między 50 a 80 km/h

Jak to się robi, żeby jechać kilka kilometrów bez biegu i do tego
50-80km/h?

"Z górki na pazurki". Wystarczy dobrą górkę mieć.

Mateusz

Data: 2019-05-18 08:27:30
Autor: cef
Ciekawe załączanie się ESP
W dniu 2019-05-17 o 18:54, Mateusz Viste pisze:
On Tue, 07 May 2019 20:08:14 +0200, cef wrote:
W dniu 2019-05-07 o 13:35, Mateusz Viste pisze:
Ostatnio trochę jeżdżę samochodem małżonki, tj. dwuletnim Dusterem i
zauważyłem ciekawą przypadłość: kiedy jadę przez kilka kilometrów bez
biegu, to po jakichś 5 minutach włącza się system ESP (tzn. zapala się
ikonka ESP). Szosa sucha, prędkość między 50 a 80 km/h

Jak to się robi, żeby jechać kilka kilometrów bez biegu i do tego
50-80km/h?

"Z górki na pazurki". Wystarczy dobrą górkę mieć.

Potrafisz wskazać takie miejsce na mapie?

Data: 2019-05-18 07:09:03
Autor: Mateusz Viste
Ciekawe załączanie się ESP
On Sat, 18 May 2019 08:27:30 +0200, cef wrote:
W dniu 2019-05-17 o 18:54, Mateusz Viste pisze:
On Tue, 07 May 2019 20:08:14 +0200, cef wrote:
W dniu 2019-05-07 o 13:35, Mateusz Viste pisze:
Ostatnio trochę jeżdżę samochodem małżonki, tj. dwuletnim Dusterem i
zauważyłem ciekawą przypadłość: kiedy jadę przez kilka kilometrów bez
biegu, to po jakichś 5 minutach włącza się system ESP (tzn. zapala
się ikonka ESP). Szosa sucha, prędkość między 50 a 80 km/h

Jak to się robi, żeby jechać kilka kilometrów bez biegu i do tego
50-80km/h?

"Z górki na pazurki". Wystarczy dobrą górkę mieć.

Potrafisz wskazać takie miejsce na mapie?

Pierwszy przykład z brzegu, z mojej najbliższej okolicy:
https://bit.ly/30s7Dno

Wyłączając bieg w tym miejscu przy 90 km/h, zwalniam do 50 km/h*:
  po ok. 6.5 km Loganem
  po ok. 6.0 km Dusterem
  po ok. 2.5 km Nivą

Takich miejsc jest w moim regionie sporo - często trzeba hamować silnikiem, ale bywa i tak (jak na tym przykładzie) że bez biegu samochód jedzie dłuższy czas bardzo sprawnie.

Mateusz

*prędkość licznikowa, czyli faktyczna rozpiętość jest pewno bliższa 80-45.

Data: 2019-05-18 17:50:05
Autor: cef
Ciekawe załączanie się ESP
W dniu 2019-05-18 o 09:09, Mateusz Viste pisze:
On Sat, 18 May 2019 08:27:30 +0200, cef wrote:
W dniu 2019-05-17 o 18:54, Mateusz Viste pisze:
On Tue, 07 May 2019 20:08:14 +0200, cef wrote:
W dniu 2019-05-07 o 13:35, Mateusz Viste pisze:
Ostatnio trochę jeżdżę samochodem małżonki, tj. dwuletnim Dusterem i
zauważyłem ciekawą przypadłość: kiedy jadę przez kilka kilometrów bez
biegu, to po jakichś 5 minutach włącza się system ESP (tzn. zapala
się ikonka ESP). Szosa sucha, prędkość między 50 a 80 km/h

Jak to się robi, żeby jechać kilka kilometrów bez biegu i do tego
50-80km/h?

"Z górki na pazurki". Wystarczy dobrą górkę mieć.

Potrafisz wskazać takie miejsce na mapie?

Pierwszy przykład z brzegu, z mojej najbliższej okolicy:
https://bit.ly/30s7Dno

Nie widać tam takich spadków,
ale skoro tam jesteś to wierzę Ci na słowo.

Data: 2019-05-18 19:10:34
Autor: Mateusz Viste
Ciekawe załączanie się ESP
On Sat, 18 May 2019 17:50:05 +0200, cef wrote:
W dniu 2019-05-18 o 09:09, Mateusz Viste pisze:
Pierwszy przykład z brzegu, z mojej najbliższej okolicy:
https://bit.ly/30s7Dno

Nie widać tam takich spadków,
ale skoro tam jesteś to wierzę Ci na słowo.

Przy dużych spadkach trzeba hamować silnikiem. W podanym miejscu jest spadek 190m na trasie nieco ponad 6 km (z 820m n.p.m. do 630m n.p.m.). Jeśli dobrze liczę, to wychodzi spadek w okolicach 2 stopni... Najwidoczniej tyle wystarczy. :)

Mateusz

Data: 2019-05-09 22:50:01
Autor: ddddddddddddd
Ciekawe załączanie się ESP
W dniu 07.05.2019 o 12:35, Mateusz Viste pisze:
Ostatnio trochę jeżdżę samochodem małżonki, tj. dwuletnim Dusterem i
zauważyłem ciekawą przypadłość: kiedy jadę przez kilka kilometrów bez
biegu, to po jakichś 5 minutach włącza się system ESP (tzn. zapala się
ikonka ESP). Szosa sucha, prędkość między 50 a 80 km/h, o żadnej utracie
przyczepności nie może być mowy. Zresztą ikonka świeci się światłem
ciągłym, nie miga. Przy podobnej jeździe, ale na biegu, ESP się nie
włącza.

pytanie czy to faktycznie esp się załącza. O ile mnie pamięć nie myli w Octavii 1 lampka świec żarowych sygnalizowała... uszkodzony czujnik hamulca/brak świateł stop

--
Pozdrawiam
Lukasz

Data: 2019-05-09 22:52:23
Autor: przemek.jedrzejczak
Ciekawe załączanie się ESP
mozna wrozyc z fusow albo zczytac bledy :-)

Data: 2019-05-10 06:21:44
Autor: Mateusz Viste
Ciekawe załączanie się ESP
On Thu, 09 May 2019 22:52:23 -0700, przemek.jedrzejczak wrote:
mozna wrozyc z fusow albo zczytac bledy :-)

OBD2 nie listuje żadnych błędów - to pierwsza rzecz którą sprawdziłem jak mnie ikonka pierwszy raz postraszyła. To jest ewidentnie celowe działanie, tyle że zamysł projektanta całkiem mi ucieka...

Mateusz

Data: 2019-05-10 10:00:03
Autor: Budzik
Ciekawe załączanie się ESP
Użytkownik Mateusz Viste mateusz@nie.pamietam ...

mozna wrozyc z fusow albo zczytac bledy :-)

OBD2 nie listuje żadnych błędów - to pierwsza rzecz którą
sprawdziłem jak mnie ikonka pierwszy raz postraszyła. To jest
ewidentnie celowe działanie, tyle że zamysł projektanta całkiem mi
ucieka...

Ja wiem ze to co teraz napisze to bedzie zdecydowanie nieortodoksyjne ale:
moze by tak zapytac w renault? ;-PPPP

--
Pozdrawia... Budzik
b_ud_zi_k_6_1 na poczta kropka onet kropka pl  (adres antyspamowy, usuń także "_")
"Jeśli będąc w towarzystwie kobiety potrafisz z niej czytać jak z
książki, nie stosuj systemu Braille'a."  T. Bernard

Data: 2019-05-10 06:27:26
Autor: Mateusz Viste
Ciekawe załączanie się ESP
On Thu, 09 May 2019 22:50:01 +0100, ddddddddddddd wrote:
W dniu 07.05.2019 o 12:35, Mateusz Viste pisze:
Ostatnio trochę jeżdżę samochodem małżonki, tj. dwuletnim Dusterem i
zauważyłem ciekawą przypadłość: kiedy jadę przez kilka kilometrów bez
biegu, to po jakichś 5 minutach włącza się system ESP (tzn. zapala się
ikonka ESP). Szosa sucha, prędkość między 50 a 80 km/h, o żadnej
utracie przyczepności nie może być mowy. Zresztą ikonka świeci się
światłem ciągłym, nie miga. Przy podobnej jeździe, ale na biegu, ESP
się nie włącza.

pytanie czy to faktycznie esp się załącza. O ile mnie pamięć nie myli w
Octavii 1 lampka świec żarowych sygnalizowała... uszkodzony czujnik
hamulca/brak świateł stop

Jednak w takiej sytuacji ikonka zapalałaby się dużo częściej, a nie tylko w tej jednej sytuacji kiedy jadę kilka km bez biegu.

Niemniej miałem także trochę inną teorię - przez brak biegu + brak gazu + brak hamowania dłuższy czas *mimo poruszania się pojazdu*, ESP dochodzi do wniosku że być może jakiś czujnik jest uszkodzony i nie dostaje kompletu informacji - i w takiej sytuacji prewencyjnie się włącza. No ale spodziewałbym się raczej takiej logiki w samym ECU, a nie w ESP... I jeśli ECU doszłoby do wniosku że coś nie halo, to zapaliłoby check engine, a z OBD2 dostałbym jakikolwiek błąd (a tutaj nie ma miejsce ani jedno, ani drugie).

Mateusz

Data: 2019-05-10 00:23:49
Autor: przemek.jedrzejczak
Ciekawe załączanie się ESP
dziwne, kontrolka sie swieci, esp wylaczone i nic ? czy moze podlaczales sie dopiero po wylaczeniu silnika kiedy kontrolka juz zgasla ?

Data: 2019-05-10 08:02:15
Autor: Mateusz Viste
Ciekawe załączanie się ESP
On Fri, 10 May 2019 00:23:49 -0700, przemek.jedrzejczak wrote:
dziwne, kontrolka sie swieci, esp wylaczone i nic ? czy moze podlaczales
sie dopiero po wylaczeniu silnika kiedy kontrolka juz zgasla ?

Zgadza się - podłączałem już po powrocie do domu, kiedy to kontrolka zgasła (gaśnie po kilku minutach jazdy na biegu). Domniemywam, że gdyby był jakiś błąd ECU, to zostałby w pamięci na dłużej? Przynajmniej tak to działa w mojej Nivie. No ale może faktycznie to jakiś samo-kasujący się błąd... Podłączę OBD2 w jeździe i spróbuję wyłapać przy następnej okazji.

Mateusz

Data: 2019-05-10 01:26:57
Autor: WS
Ciekawe załączanie się ESP
On Friday, May 10, 2019 at 10:02:16 AM UTC+2, Mateusz Viste wrote:
 
Zgadza się - podłączałem już po powrocie do domu, kiedy to kontrolka zgasła (gaśnie po kilku minutach jazdy na biegu). Domniemywam, że gdyby był jakiś błąd ECU, to zostałby w pamięci na dłużej? Przynajmniej tak to działa w mojej Nivie. No ale może faktycznie to jakiś samo-kasujący się błąd... Podłączę OBD2 w jeździe i spróbuję wyłapać przy następnej okazji.

Ten Twoj OBD2 potrafi polaczyc sie z centralka ABS? Moze tylko steronik silnika, a tam bledow nie ma?

Data: 2019-05-10 08:34:08
Autor: Mateusz Viste
Ciekawe załączanie się ESP
On Fri, 10 May 2019 01:26:57 -0700, WS wrote:

On Friday, May 10, 2019 at 10:02:16 AM UTC+2, Mateusz Viste wrote:
 
Zgadza się - podłączałem już po powrocie do domu, kiedy to kontrolka
zgasła (gaśnie po kilku minutach jazdy na biegu). Domniemywam, że gdyby
był jakiś błąd ECU, to zostałby w pamięci na dłużej? Przynajmniej tak
to działa w mojej Nivie. No ale może faktycznie to jakiś samo-kasujący
się błąd... Podłączę OBD2 w jeździe i spróbuję wyłapać przy następnej
okazji.

Ten Twoj OBD2 potrafi polaczyc sie z centralka ABS? Moze tylko steronik
silnika, a tam bledow nie ma?

No to właśnie się dowiedziałem, że w ogóle jest coś takiego jak "błędy centralki ABS" - do tej pory żyłem w naiwnym przeświadczeniu, że całą diagnostykę ogarnia centralny kalkulator... Sprawdzę co ten mój OBD2 potrafi, ale to tani ELM327 więc pewnie rzeczywiście ściąga tylko kody silnika. Poszukam.

Mateusz

Data: 2019-05-11 07:22:19
Autor: Robert Polkowski
Ciekawe załączanie się ESP
W dniu 2019-05-10 10:34, Mateusz Viste pisze:
On Fri, 10 May 2019 01:26:57 -0700, WS wrote:

On Friday, May 10, 2019 at 10:02:16 AM UTC+2, Mateusz Viste wrote:

Zgadza się - podłączałem już po powrocie do domu, kiedy to kontrolka
zgasła (gaśnie po kilku minutach jazdy na biegu). Domniemywam, że gdyby
był jakiś błąd ECU, to zostałby w pamięci na dłużej? Przynajmniej tak
to działa w mojej Nivie. No ale może faktycznie to jakiś samo-kasujący
się błąd... Podłączę OBD2 w jeździe i spróbuję wyłapać przy następnej
okazji.

Ten Twoj OBD2 potrafi polaczyc sie z centralka ABS? Moze tylko steronik
silnika, a tam bledow nie ma?

No to właśnie się dowiedziałem, że w ogóle jest coś takiego jak "błędy
centralki ABS" - do tej pory żyłem w naiwnym przeświadczeniu, że całą
diagnostykę ogarnia centralny kalkulator... Sprawdzę co ten mój OBD2
potrafi, ale to tani ELM327 więc pewnie rzeczywiście ściąga tylko kody
silnika. Poszukam.


Jeśli to jest "prawdziwy" elm327 to dostaniesz się do wszystkich modułów w dacii/renault, trzeba tylko odpowiedni soft. Poszukaj forum dacii, tam wszystko jest.

Data: 2019-05-11 12:45:52
Autor: ddddddddddddd
Ciekawe załączanie się ESP
W dniu 10.05.2019 o 07:27, Mateusz Viste pisze:
On Thu, 09 May 2019 22:50:01 +0100, ddddddddddddd wrote:
W dniu 07.05.2019 o 12:35, Mateusz Viste pisze:
Ostatnio trochę jeżdżę samochodem małżonki, tj. dwuletnim Dusterem i
zauważyłem ciekawą przypadłość: kiedy jadę przez kilka kilometrów bez
biegu, to po jakichś 5 minutach włącza się system ESP (tzn. zapala się
ikonka ESP). Szosa sucha, prędkość między 50 a 80 km/h, o żadnej
utracie przyczepności nie może być mowy. Zresztą ikonka świeci się
światłem ciągłym, nie miga. Przy podobnej jeździe, ale na biegu, ESP
się nie włącza.

pytanie czy to faktycznie esp się załącza. O ile mnie pamięć nie myli w
Octavii 1 lampka świec żarowych sygnalizowała... uszkodzony czujnik
hamulca/brak świateł stop

Jednak w takiej sytuacji ikonka zapalałaby się dużo częściej, a nie tylko
w tej jednej sytuacji kiedy jadę kilka km bez biegu.

ale przecież w Dacii może oznaczać cokolwiek innego, np. wysoką/niską temperaturę oleju, nie otwarcie EGR przez kilka km itp... może to całkowicie nie mieć związku z ESP

--
Pozdrawiam
Lukasz

Data: 2019-05-11 12:46:57
Autor: ddddddddddddd
Ciekawe załączanie się ESP
W dniu 11.05.2019 o 12:45, ddddddddddddd pisze:

ale przecież w Dacii może oznaczać cokolwiek innego, np. wysoką/niską temperaturę oleju, nie otwarcie EGR przez kilka km itp... może to całkowicie nie mieć związku z ESP

.... albo włączenie procedury niskiej emisji co2 na potrzeby testu ;)

--
Pozdrawiam
Lukasz

Data: 2019-05-11 05:20:23
Autor: przemek.jedrzejczak
Ciekawe załączanie się ESP
Do rozwiązania tej zagadki niezbędna jest instrukcja ;-)

Data: 2019-05-11 13:49:13
Autor: Mateusz Viste
Ciekawe załączanie się ESP
On Sat, 11 May 2019 05:20:23 -0700, przemek.jedrzejczak wrote:
Do rozwiązania tej zagadki niezbędna jest instrukcja ;-)

Instrukcja zawiera tylko jeden krótki paragraf na temat ESP i ASR. Jest natomiast kilka stron pouczeń o tym, że ekologia jest ważna i że należy jeździć jak najspokojniej, z wyłączonym radiem i zamkniętymi oknami (bo planeta).

Krótki paragraf dot. ESP+ASR mówi tylko tyle, że:
- jeśli ESP wyczuje że położenie kierownicy nie zgadza się z trajektorią pojazdu, zacznie korygować tor i ikonka miga (u mnie nie miga, tzn. nie obecnie, zimą to owszem)
- jeśli wystąpi błąd w module ESP/ASR, to ikonka ESP zapali się na stałe, wraz z ikonką 'check engine'
- jeśli użytkownik wyłączy ESP za pomocą przycisku, to ikonka się zapali... ale u mnie takiego przycisku nie ma. I co ciekawe - mam też inną ikonkę z przekreślonym ESP, ale ta nigdy się jeszcze nie zapaliła, poza krótkim mignięciem podczas każdego uruchamianie samochodu. Podręcznik w ogóle o niej nie wspomina.

Mateusz

Data: 2019-05-11 10:25:06
Autor: przemek.jedrzejczak
Ciekawe załączanie się ESP
A nie wyłącza się czasem poniżej 50 km/h bez biegu ?

Data: 2019-05-11 18:15:46
Autor: Mateusz Viste
Ciekawe załączanie się ESP
On Sat, 11 May 2019 10:25:06 -0700, przemek.jedrzejczak wrote:

A nie wyłącza się czasem poniżej 50 km/h bez biegu ?

To raczej nie to - chyba zauważyłbym już dawno... Ale przy najbliższej okazji sprawdzę dla pewności. Choć faktycznie ikonka za każdym razem zapalała się pod sam koniec zjazdu, kiedy jechałem jakieś 50 km/h właśnie... Z drugiej strony jak już się zapali ta ikonka, to nie gaśnie od razu po wrzuceniu biegu i przyspieszeniu, tylko po kilku minutach (nawet wyłączenie i odpalenie na nowo auta nie "resetuje" jej stanu).

W każdym razie trop rzeczywiście wart sprawdzenia.

Mateusz

Data: 2019-05-11 18:36:08
Autor: Mateusz Viste
Ciekawe załączanie się ESP
On Sat, 11 May 2019 18:15:46 +0000, Mateusz Viste wrote:
On Sat, 11 May 2019 10:25:06 -0700, przemek.jedrzejczak wrote:
A nie wyłącza się czasem poniżej 50 km/h bez biegu ?

To raczej nie to - chyba zauważyłbym już dawno... Ale przy najbliższej
okazji sprawdzę dla pewności. Choć faktycznie ikonka za każdym razem
zapalała się pod sam koniec zjazdu, kiedy jechałem jakieś 50 km/h
właśnie... Z drugiej strony jak już się zapali ta ikonka, to nie gaśnie
od razu po wrzuceniu biegu i przyspieszeniu, tylko po kilku minutach
(nawet wyłączenie i odpalenie na nowo auta nie "resetuje" jej stanu).

Jak teraz o tym myślę, to całkiem możliwe że te "kilka minut" to tak naprawdę czas, po którym dopiero jestem w stanie rozpędzić się powyżej 50-60 km/h. Otóż na końcu tego zjazdu z którego zjeżdżam bez biegu jest góra na którą muszę się wdrapać - dość kręta i stroma droga, na której nie da się jechać ponad 40-50 km/h, potem z tej góry zjeżdżam i tu znów nie da się przekroczyć 50 km/h. Z tego co pamiętam, to ikonka ESP gasła za każdym razem jak już zjechałem z tej góry i nabrałem prędkości - zatem teoria o wyłączającym się ESP poniżej 50 km/h bez biegu (i włączającym się z powrotem dopiero przy przekroczeniu 50/km) staje się coraz bardziej prawdopodobna.

Mateusz

Data: 2019-05-11 23:53:40
Autor: przemek.jedrzejczak
Ciekawe załączanie się ESP
To nie teoria to fragment z instrukcji ;-)

Wszystkie funkcje systemu ESC zostaną
włączone ponownie po przekroczeniu prędkości około 50 km/h.

Data: 2019-05-12 07:03:26
Autor: Mateusz Viste
Ciekawe załączanie się ESP
On Sat, 11 May 2019 23:53:40 -0700, przemek.jedrzejczak wrote:

To nie teoria to fragment z instrukcji ;-)

Wszystkie funkcje systemu ESC zostaną włączone ponownie po przekroczeniu
prędkości około 50 km/h.

Tak tak, ale to dotyczy rozdziału o 4x4 i sytuacji w której użytkownik sam wyłączy ESP za pomocą stosownego przycisku - którego ja nie mam (bo nie mam wersji 4x4). Przynajmniej w mojej instrukcji tak to niejasno wygląda.

Niemniej, ekstrapolując można rzeczywiście założyć, że przy automatycznym wyłączeniu zasada jest ta sama - sprawdzę w tygodniu, kiedy następnym razem wsiądę za kierownicę. Jakieś mało intuicyjne te dzisiejsze samochody. :) A może ja głupi jestem po prostu (przy czym pierwsze nie wyklucza drugiego).

Mateusz

Data: 2019-05-12 02:10:44
Autor: przemek.jedrzejczak
Ciekawe załączanie się ESP
Duster ma ESC Boscha czy to ich rodzimy wynalazek ? Wyłączanie ESP poniżej 50 km/h raczej nie jest rozsądne plus że jest sygnalizacja ;-)

Data: 2019-05-12 21:38:20
Autor: Marek S
Ciekawe załączanie się ESP
W dniu 2019-05-07 o 13:35, Mateusz Viste pisze:
Ostatnio trochę jeżdżę samochodem małżonki, tj. dwuletnim Dusterem i
zauważyłem ciekawą przypadłość: kiedy jadę przez kilka kilometrów bez
biegu, to po jakichś 5 minutach włącza się system ESP (tzn. zapala się
ikonka ESP). Szosa sucha, prędkość między 50 a 80 km/h, o żadnej utracie
przyczepności nie może być mowy. Zresztą ikonka świeci się światłem
ciągłym, nie miga. Przy podobnej jeździe, ale na biegu, ESP się nie
włącza.

Czy tak ma być? Po co ktoś to tak wymyślił?

Mechanikiem nie jestem ale czasem lubię pogrzebać w elektronice auta. Jedynie z tej pozycji mógłbym spróbować wysnuć hipotezę. Skoro świeci się ESP światłem ciągłym - oznacza to zwykle awarię (w Dusterze też tak jest) oraz deaktywację tego układu.

Wątpię aby jakiś trefny czujnik to był. Obstawią niewłaściwą eksploatację samochodu - zwykle na luzie nie zaleca się zjeżdżać z górki lub wręcz surowo zabrania strasząc utratą gwarancji. Takie wpisy widywałem w instrukcjach obsługi paru aut jakie miałem.

Nie wiem czy w Dusterze też tak jest. Pewnie jakiś algorytm stwierdza, że czujniki przekazują niewłaściwe dane względem obrotów silnika przez dłuższy czas. Gromadzone są błędy tymczasowe, po ich nazbieraniu w odpowiedniej ilości - awaria. Gdy znów zaczniesz poprawnie eksploatować auto, "awaria" znika.

Czytałem, że podpinałeś komputer i nie było błędów. Pytanie: czy Twój czytnik pokazuje również błędy tymczasowe również? Np. w swoim aucie miałem tak, że gdy podłączyłem kompa w serwisie, bo DPF mi się przytykał: było kilka tymczasowych o przekroczeniu zakresu i w końcu główny. Mało tego, mechanik pokazał mi całą litanię błędów o wymianach żarówek w tablicy rejestracyjnej, drzwiach bocznych, chwilowym odłączeniu jednego z akumulatorów itp. Tych błędów na swoim kompie nie byłem w stanie odczytać, odpytując nawet wprost moduł komfortu. Może tego doświadczasz również?

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2019-05-12 21:05:26
Autor: Mateusz Viste
Ciekawe załączanie się ESP
On Sun, 12 May 2019 21:38:20 +0200, Marek S wrote:
Jedynie z tej pozycji mógłbym spróbować wysnuć hipotezę. Skoro świeci
się ESP światłem ciągłym - oznacza to zwykle awarię (w Dusterze też tak
jest) oraz deaktywację tego układu.

No właśnie - Przemek też nakierował mnie już w tym kierunku ("zapalone światło" = "ESP się wyłączyło"). Całkiem prawdopodobnie sprawa nie ma związku ze zjeżdżaniem z górki na luzie tak jak wstępnie sądziłem, a po prostu z powolną jazdą bez biegu. W mojej instrukcji nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ale rozdział dot. ESP przy 4x4 sugeruje że tak mogłoby być (mój egzemplarz to 2x4, ale niektóre układy jednak są wspólne). Przetestuję to dokładniej pod koniec tygodnia, kiedy będzie okazja gdzieś pojechać.

Wątpię aby jakiś trefny czujnik to był. Obstawią niewłaściwą
eksploatację samochodu - zwykle na luzie nie zaleca się zjeżdżać z górki
lub wręcz surowo zabrania strasząc utratą gwarancji. Takie wpisy
widywałem w instrukcjach obsługi paru aut jakie miałem.

U mnie żadnej takiej wzmianki nie znalazłem. No i trochę łyso bym się czuł zjeżdżając przez 8km na biegu, sztucznie trzymając obroty silnika by ten ani nie hamował, ani nie przyspieszał samochodu... To takie mało ekologiczne. Kiedyś w maluchu to w ogóle wyłączałem silnik w takich sytuacjach, no ale w obecnych samochodach nie mogę - w Dusterze straciłbym wspomaganie, a w Nivie hamulce.

Swoją drogą - dlaczego w tych twoich autach jazda na luzie była niezalecana? Czy producent podawał jakiś konkretny powód?

Nie wiem czy w Dusterze też tak jest. Pewnie jakiś algorytm stwierdza,
że czujniki przekazują niewłaściwe dane względem obrotów silnika przez
dłuższy czas.

Ano, o tym też myślałem - jeśli teoria z samoistnie wyłączającym się ESP poniżej 50 km/h się nie sprawdzi, to wrócę na ten trop.

Czytałem, że podpinałeś komputer i nie było błędów. Pytanie: czy Twój
czytnik pokazuje również błędy tymczasowe również?

Prawdę mówiąc to nie mam pojęcia - to całe OBD2 to dla mnie nowość, w moim własnym samochodzie nie mam czegoś takiego - moja Niva przekazuje mi błędy ECU morsem, do odczytania niczego nie potrzebuję, poza okiem.

Przy OBD2 dużo zdaje się zależeć od modelu użytego dongla, oraz od oprogramowania (a tego jest mnóstwo w Google Playu, nie wiadomo co wybrać). Do tego jeden z kolegów w wątku uświadomił mnie, że kody silnika (ECU) to jedno, a kody ESP/ASR to co innego, i niekoniecznie da się je tak łatwo wyczytać... Szaleństwo z tym postępem - mam wrażenie że mam do czynienia ze statkiem kosmicznym.
No ale tak czy siak - mam przeczucie że "samowyłączające się ESP poniżej 50" to będzie to. Ale jeśli się nie potwierdzi to będę dalej grzebał. :)

Mateusz

Data: 2019-05-13 04:14:02
Autor: JaLa
Ciekawe załączanie się ESP. Neutral.
Użytkownik "Mateusz Viste" <mateusz@nie.pamietam> napisał w wiadomości
news:5cd88a96$0$20322$426a74ccnews.free.fr...
On Sun, 12 May 2019 21:38:20 +0200, Marek S wrote:

zwykle na luzie nie zaleca się zjeżdżać z górki
lub wręcz surowo zabrania strasząc utratą gwarancji. Takie wpisy
widywałem w instrukcjach obsługi paru aut jakie miałem.

No i trochę łyso bym się
czuł zjeżdżając przez 8km na biegu, sztucznie trzymając obroty silnika by
ten ani nie hamował, ani nie przyspieszał samochodu... To takie mało
ekologiczne.
Swoją drogą - dlaczego w tych twoich autach jazda na luzie była
niezalecana? Czy producent podawał jakiś konkretny powód?

W Mercedesie automat, w instrukcji jest napisane,
że pozycję N neutral należy ustawiać tylko po całkowitym
zatrzymaniu pojazdu, w przeciwnym razie może dojść
do uszkodzenia skrzyni biegów.
Jeżeli układ ESP jest wyłączony, lub uszkodzony, należy ustawić
dźwignię skrzyni biegów w pozycję N, jeżeli pojazdowi grozi
wpadnięcie w poślizg, np. śliska nawierzchnia.
Czyli, domyślam się, że wtedy można włączyć bieg N
podczas ruchu pojazdu.

Data: 2019-05-13 07:09:55
Autor: Mateusz Viste
Ciekawe załączanie się ESP. Neutral.
On Mon, 13 May 2019 04:14:02 +0200, JaLa wrote:
że pozycję N neutral należy ustawiać tylko po całkowitym zatrzymaniu
pojazdu, w przeciwnym razie może dojść do uszkodzenia skrzyni biegów.

Ach tak - automat, no to faktycznie. Ja takich wynalazków nie używam, ale rozumiem już dlaczego Marek miał opory do jazdy bez biegu.

Mateusz

Data: 2019-05-14 19:46:04
Autor: J.F.
Ciekawe załączanie się ESP. Neutral.
Użytkownik "JaLa"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:qbaju4$b4e$1@news.mixmin.net...
Użytkownik "Mateusz Viste" <mateusz@nie.pamietam> napisał w wiadomości
Swoją drogą - dlaczego w tych twoich autach jazda na luzie była
niezalecana? Czy producent podawał jakiś konkretny powód?

W Mercedesie automat, w instrukcji jest napisane,
że pozycję N neutral należy ustawiać tylko po całkowitym
zatrzymaniu pojazdu, w przeciwnym razie może dojść
do uszkodzenia skrzyni biegów.

Ciekawe ile w tym prawdy ... te skrzynie musza byc idiotoodporne, tam rzadzi komputer.

A po zatrzymaniu i wrzuceniu N mozna puscic hamulec i rozpoczac zjazd, czy tego instrukcja juz nie podawala ? :-)

A nie pomylilo ci sie z P ?
Choc na moj gust tam tez rzadzi komputer :-)

Jeżeli układ ESP jest wyłączony, lub uszkodzony, należy ustawić
dźwignię skrzyni biegów w pozycję N, jeżeli pojazdowi grozi
wpadnięcie w poślizg, np. śliska nawierzchnia.
Czyli, domyślam się, że wtedy można włączyć bieg N
podczas ruchu pojazdu.

Dziwaczne. Wlaczyc N ... i zatrzymac sie ?

J.

Data: 2019-05-14 20:19:32
Autor: JaLa
Ciekawe załączanie się ESP. Neutral.
Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:5cdaff42$0$17362$65785112news.neostrada.pl...
Użytkownik "JaLa"  napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:qbaju4$b4e$1@news.mixmin.net...
Użytkownik "Mateusz Viste" <mateusz@nie.pamietam> napisał w wiadomości

W Mercedesie automat, w instrukcji jest napisane,
że pozycję N neutral należy ustawiać tylko po całkowitym
zatrzymaniu pojazdu, w przeciwnym razie może dojść
do uszkodzenia skrzyni biegów.

A po zatrzymaniu i wrzuceniu N mozna puscic hamulec i rozpoczac zjazd, czy
tego instrukcja juz nie podawala ? :-)

Tego nie ma w instrucji.
Można wrzucić N i pojazd holować.
Nie jest napisane czy można holować z pracującym na luzie silnikiem.

A nie pomylilo ci sie z P ?

Nie, nie pomyliło mi się.

Jeżeli układ ESP jest wyłączony, lub uszkodzony, należy ustawić
dźwignię skrzyni biegów w pozycję N, jeżeli pojazdowi grozi
wpadnięcie w poślizg, np. śliska nawierzchnia.
Czyli, domyślam się, że wtedy można włączyć bieg N
podczas ruchu pojazdu.

Dziwaczne. Wlaczyc N ... i zatrzymac sie ?

J.

 Nie,
włączyć N i toczyć się z wzniesienia przy pracującym silniku.

Data: 2019-05-16 10:39:46
Autor: yabba
W dniu 14-05-2019 o 19:46, J.F. pisze:
Użytkownik "JaLa"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:qbaju4$b4e$1@news.mixmin.net...
Użytkownik "Mateusz Viste" <mateusz@nie.pamietam> napisał w wiadomości
Swoją drogą - dlaczego w tych twoich autach jazda na luzie była
niezalecana? Czy producent podawał jakiś konkretny powód?

W Mercedesie automat, w instrukcji jest napisane,
że pozycję N neutral należy ustawiać tylko po całkowitym
zatrzymaniu pojazdu, w przeciwnym razie może dojść
do uszkodzenia skrzyni biegów.

Ciekawe ile w tym prawdy ... te skrzynie musza byc idiotoodporne, tam rzadzi komputer.

A po zatrzymaniu i wrzuceniu N mozna puscic hamulec i rozpoczac zjazd, czy tego instrukcja juz nie podawala ? :-)

A nie pomylilo ci sie z P ?
Choc na moj gust tam tez rzadzi komputer :-)

Jeżeli układ ESP jest wyłączony, lub uszkodzony, należy ustawić
dźwignię skrzyni biegów w pozycję N, jeżeli pojazdowi grozi
wpadnięcie w poślizg, np. śliska nawierzchnia.
Czyli, domyślam się, że wtedy można włączyć bieg N
podczas ruchu pojazdu.

Dziwaczne. Wlaczyc N ... i zatrzymac sie ?


Możliwość włączenia N w każdej sytuacji jest zabezpieczeniem na wypadek "zablokowania się wciśniętego pedału gazu" albo innego zwariowania sterownika silnika lub skrzyni. Lepiej nadpsuć skrzynię, ale mieć możliwość skutecznego rozłączenia napędu.

yabba

Data: 2019-05-17 17:53:58
Autor: J.F.
Ciekawe załączanie się ESP. Neutral.
Użytkownik "yabba"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:qbj7kl$agj$1@node1.news.atman.pl...
W dniu 14-05-2019 o 19:46, J.F. pisze:
Użytkownik "JaLa"  napisał w wiadomości grup
Jeżeli układ ESP jest wyłączony, lub uszkodzony, należy ustawić
dźwignię skrzyni biegów w pozycję N, jeżeli pojazdowi grozi
wpadnięcie w poślizg, np. śliska nawierzchnia.
Czyli, domyślam się, że wtedy można włączyć bieg N
podczas ruchu pojazdu.

Dziwaczne. Wlaczyc N ... i zatrzymac sie ?

Możliwość włączenia N w każdej sytuacji jest zabezpieczeniem na wypadek "zablokowania się wciśniętego pedału gazu" albo innego zwariowania sterownika silnika lub skrzyni. Lepiej nadpsuć skrzynię, ale mieć możliwość skutecznego rozłączenia napędu.

Byloby to dobre uzasadnienie ... tylko czemu mialoby psuc skrzynie ?
To N jaki hamulec wlacza ?

No i JaLa cytuje cos o ESP i poslizgach - tego juz kompletnie nie rozumiem.

J.

Data: 2019-05-14 19:13:41
Autor: Marek S
Ciekawe załączanie się ESP
W dniu 2019-05-12 o 23:05, Mateusz Viste pisze:

U mnie żadnej takiej wzmianki nie znalazłem. No i trochę łyso bym się
czuł zjeżdżając przez 8km na biegu, sztucznie trzymając obroty silnika by
ten ani nie hamował, ani nie przyspieszał samochodu... To takie mało
ekologiczne.

Tu się nie wypowiem. Pisałeś o prędkościach 50-60km/h a nie 8. Ja odniosłem się do wcześniejszej wypowiedzi.

Swoją drogą - dlaczego w tych twoich autach jazda na luzie była
niezalecana? Czy producent podawał jakiś konkretny powód?

W instrukcji? Grozi poważnym uszkodzeniem skrzyni biegów. To cytat z obecnego auta (automat). Z poprzednich (manuale + 1 automat) - nie wiem, nie pamiętam czy cokolwiek napisano. Kiedyś mechanika pytałem o ręczną .... wspominał coś o obniżonym smarowaniu wewnątrz skrzyni i tym, że olej nie trafia do chłodniczki wtedy więc się grzeje. Ale to temat dla speców, nie dla mnie.

Prawdę mówiąc to nie mam pojęcia - to całe OBD2 to dla mnie nowość, w
moim własnym samochodzie nie mam czegoś takiego - moja Niva przekazuje mi
błędy ECU morsem, do odczytania niczego nie potrzebuję, poza okiem.

Pewnie tylko główne. W ten sposób przy byle awarii miałbyś pół dnia odczytywania kodów :-)

Przy OBD2 dużo zdaje się zależeć od modelu użytego dongla,

Oczywiście tak. W autach jest kilka sieci więc komputer musi umieć dogadać się z poszczególnymi. Więc sprzęt ma znaczenie. Nawet jeśli potrafi to zrobić, to z kolei w tych tanich kompach nie masz niewiele odczytywanych opcji. Aktualizujesz soft, pojawiają się nowe ale i tak to mało. Ze 2 lata temu miałem taki komputerek za chyba 300zł i go sprzedałem. Kupiłem droższy - ma dużo więcej informacji do odczytania, doszły procedury diagnostyczne (czyli można ręcznie sterować różnymi komponentami samochodu) itd. Ale to i tak pikuś w stosunku do Star Diagnosis (bo Merce z tego korzystają).

oraz od
oprogramowania (a tego jest mnóstwo w Google Playu, nie wiadomo co
wybrać). Do tego jeden z kolegów w wątku uświadomił mnie, że kody silnika
(ECU) to jedno, a kody ESP/ASR to co innego, i niekoniecznie da się je
tak łatwo wyczytać... Szaleństwo z tym postępem - mam wrażenie że mam do
czynienia ze statkiem kosmicznym.

Bo tak jest. Dlatego kluczem są aktualne biblioteki modułów diagnostycznych. Takie apki, o jakich piszesz to gadget. Każdy moduł auta to niezależny komputer. Komputery mogą być różnych producentów. Każdy gada w innym języku - obrazowo mówiąc. Jedynie interfejs mają wspólny (w danej sieci, których jest kilka). Spięte są one razem w magistrali centralnej. Zadaniem (chyba) sterownika chyba właśnie centralnej magistrali, jest interpretowanie komunikatów każdego z tych komputerów i umożliwienie dogadania się z ECU.

W normalnych komputerach diagnostycznych możesz mieć np. bezprzewodowe pobieranie danych nowych modeli lub uzupełnień tych starszych. Bulisz za subskrypcję. Wszystko po to by mieć aktualne "kody".

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2019-05-14 18:03:18
Autor: Mateusz Viste
Ciekawe załączanie się ESP
On Tue, 14 May 2019 19:13:41 +0200, Marek S wrote:
Tu się nie wypowiem. Pisałeś o prędkościach 50-60km/h a nie 8.

No tak, wszystko się zgadza - jakieś 8km jazdy bez biegu, przy prędkości od 90 do ok. 50 km/h.

W instrukcji? Grozi poważnym uszkodzeniem skrzyni biegów. To cytat z
obecnego auta (automat).

Zaiste - przy automacie to faktycznie mogę jakieś dziwne zależności być. U mnie skrzynie są tylko manualne, nie wpadłem na to że pisałeś o automacie (choć mogło to się wydawać oczywiste).

Prawdę mówiąc to nie mam pojęcia - to całe OBD2 to dla mnie nowość, w
moim własnym samochodzie nie mam czegoś takiego - moja Niva przekazuje
mi błędy ECU morsem, do odczytania niczego nie potrzebuję, poza okiem.

Pewnie tylko główne. W ten sposób przy byle awarii miałbyś pół dnia
odczytywania kodów :-)

Nie no, wszystkie... Tzn. wszystkie istniejące, sztuk 24. Jak komputerowi coś się nie podoba, to zapala mi lampkę check engine, wtedy wystarczy że zewrę dwa kabelki pod kierownicą i kalkulator zaczyna migać lampką check engine morsem, nadając w kółko listę błędów. Wystarczy wtedy odczytać okiem, sięgnąć do diagnostycznej knigi i od razu wiadomo ocb - żadnych dziwnych dongli, niebiesko-zębnych protokołów, modułów, bibliotek...

W normalnych komputerach diagnostycznych możesz mieć np. bezprzewodowe
pobieranie danych nowych modeli lub uzupełnień tych starszych. Bulisz za
subskrypcję. Wszystko po to by mieć aktualne "kody".

Ech, ten szaleńczy konsumpcjonizm. :-/

Mateusz

Data: 2019-05-14 21:49:53
Autor: Marek S
Ciekawe załączanie się ESP
W dniu 2019-05-14 o 20:03, Mateusz Viste pisze:

W normalnych komputerach diagnostycznych możesz mieć np. bezprzewodowe
pobieranie danych nowych modeli lub uzupełnień tych starszych. Bulisz za
subskrypcję. Wszystko po to by mieć aktualne "kody".

Ech, ten szaleńczy konsumpcjonizm. :-/

I tak i nie. Są zady i walety nowoczesności. :-)

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2019-05-15 04:59:29
Autor: kk
Ciekawe załączanie się ESP
On 2019-05-14 20:03, Mateusz Viste wrote:
On Tue, 14 May 2019 19:13:41 +0200, Marek S wrote:

...

Prawdę mówiąc to nie mam pojęcia - to całe OBD2 to dla mnie nowość, w
moim własnym samochodzie nie mam czegoś takiego - moja Niva przekazuje
mi błędy ECU morsem, do odczytania niczego nie potrzebuję, poza okiem.

Pewnie tylko główne. W ten sposób przy byle awarii miałbyś pół dnia
odczytywania kodów :-)

Nie no, wszystkie... Tzn. wszystkie istniejące, sztuk 24. Jak komputerowi
coś się nie podoba, to zapala mi lampkę check engine, wtedy wystarczy że
zewrę dwa kabelki pod kierownicą i kalkulator zaczyna migać lampką check
engine morsem, nadając w kółko listę błędów. Wystarczy wtedy odczytać
okiem, sięgnąć do diagnostycznej knigi i od razu wiadomo ocb - żadnych
dziwnych dongli, niebiesko-zębnych protokołów, modułów, bibliotek...

Ale to jedno drugiego nie wyklucza. Można mieć cyfrowy interfejs diagnostyczny i odczytywanie miganiem. To miganie potwierdza, że jakaś diagnostyka jest i raczej da się uzyskać do niej dostęp po kabelku. Może tylko różny interfejs diagnostyczny być jak auto było produkowane na przestrzeni wielu lat.

Data: 2019-05-15 21:24:07
Autor: J.F.
Ciekawe załączanie się ESP
Użytkownik "kk"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:qbfv9s$1lv$1@news.icm.edu.pl...
On 2019-05-14 20:03, Mateusz Viste wrote:
On Tue, 14 May 2019 19:13:41 +0200, Marek S wrote:
Prawdę mówiąc to nie mam pojęcia - to całe OBD2 to dla mnie nowość, w
moim własnym samochodzie nie mam czegoś takiego - moja Niva przekazuje
mi błędy ECU morsem, do odczytania niczego nie potrzebuję, poza okiem.

Pewnie tylko główne. W ten sposób przy byle awarii miałbyś pół dnia
odczytywania kodów :-)

Nie no, wszystkie... Tzn. wszystkie istniejące, sztuk 24. Jak komputerowi
coś się nie podoba, to zapala mi lampkę check engine, wtedy wystarczy że
zewrę dwa kabelki pod kierownicą i kalkulator zaczyna migać lampką check
engine morsem, nadając w kółko listę błędów. Wystarczy wtedy odczytać
okiem, sięgnąć do diagnostycznej knigi i od razu wiadomo ocb - żadnych
dziwnych dongli, niebiesko-zębnych protokołów, modułów, bibliotek...

Ale to jedno drugiego nie wyklucza. Można mieć cyfrowy interfejs diagnostyczny i odczytywanie miganiem. To miganie potwierdza, że jakaś diagnostyka jest i raczej da się uzyskać do niej dostęp po kabelku. Może tylko różny interfejs diagnostyczny być jak auto było produkowane na przestrzeni wielu lat.

To miganie I drucik, to mi smierdzi ALDL
https://en.wikipedia.org/wiki/ALDL

Taki pierwowzor OBD2

O,
http://www.ladawiki.de/index.php/ALDL-Protokoll

J.

Data: 2019-05-16 08:23:03
Autor: Mateusz Viste
Ciekawe załączanie się ESP
On Wed, 15 May 2019 21:24:07 +0200, J.F. wrote:
To miganie I drucik, to mi smierdzi ALDL
https://en.wikipedia.org/wiki/ALDL

Taki pierwowzor OBD2

Tak, w mojej nivie mam ALDL. Co prawda wtyczka do podpięcia jest - mam nawet do tego stosowny kabelek i laptop z programem pod DOS ("ALDLDIAG"), ale to raczej dla czystej zabawy, bo w praktyce odbiór morsem w zupełności wystarczy i jest dużo łatwiejszy. Komputer mógłby co najwyżej pokazać dodatkowo obroty, szybkość i temperaturę silnika - no ale przecież to samo widzę na desce rozdzielczej.

Mateusz

Data: 2019-05-16 08:43:39
Autor: kk
Ciekawe załączanie się ESP
On 2019-05-15 21:24, J.F. wrote:
Użytkownik "kk"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:qbfv9s$1lv$1@news.icm.edu.pl...
On 2019-05-14 20:03, Mateusz Viste wrote:
On Tue, 14 May 2019 19:13:41 +0200, Marek S wrote:
Prawdę mówiąc to nie mam pojęcia - to całe OBD2 to dla mnie nowość, w
moim własnym samochodzie nie mam czegoś takiego - moja Niva przekazuje
mi błędy ECU morsem, do odczytania niczego nie potrzebuję, poza okiem.

Pewnie tylko główne. W ten sposób przy byle awarii miałbyś pół dnia
odczytywania kodów :-)

Nie no, wszystkie... Tzn. wszystkie istniejące, sztuk 24. Jak komputerowi
coś się nie podoba, to zapala mi lampkę check engine, wtedy wystarczy że
zewrę dwa kabelki pod kierownicą i kalkulator zaczyna migać lampką check
engine morsem, nadając w kółko listę błędów. Wystarczy wtedy odczytać
okiem, sięgnąć do diagnostycznej knigi i od razu wiadomo ocb - żadnych
dziwnych dongli, niebiesko-zębnych protokołów, modułów, bibliotek...

Ale to jedno drugiego nie wyklucza. Można mieć cyfrowy interfejs diagnostyczny i odczytywanie miganiem. To miganie potwierdza, że jakaś diagnostyka jest i raczej da się uzyskać do niej dostęp po kabelku. Może tylko różny interfejs diagnostyczny być jak auto było produkowane na przestrzeni wielu lat.

To miganie I drucik, to mi smierdzi ALDL
https://en.wikipedia.org/wiki/ALDL

Taki pierwowzor OBD2

O,
http://www.ladawiki.de/index.php/ALDL-Protokoll

A nie OBD-I ?

https://en.wikipedia.org/wiki/On-board_diagnostics

"DTCs from OBD-I cars are often read through the blinking patterns of the 'Check Engine Light' (CEL) or 'Service Engine Soon' (SES) light. By connecting certain pins of the diagnostic connector, the 'Check Engine' light will blink out a two-digit number that corresponds to a specific error condition."

Zwierało się kabelkiem dwa piny złącza diagnostycznego i migało np w Oplu Tigrze A

Data: 2019-05-17 18:01:40
Autor: J.F.
Ciekawe załączanie się ESP
Użytkownik "kk"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:qbj0qs$nnt$1@news.icm.edu.pl...
On 2019-05-15 21:24, J.F. wrote:
To miganie I drucik, to mi smierdzi ALDL
https://en.wikipedia.org/wiki/ALDL

Taki pierwowzor OBD2
O,
http://www.ladawiki.de/index.php/ALDL-Protokoll

A nie OBD-I ?
https://en.wikipedia.org/wiki/On-board_diagnostics

Ale czytasz - "OBD" to taka nazwa ogolna, pod ktora i ALDL podpada,
a "OBD-I" tez zaden standard.

"DTCs from OBD-I cars are often read through the blinking patterns of the 'Check Engine Light' (CEL) or 'Service Engine Soon' (SES) light. By connecting certain pins of the diagnostic connector, the 'Check Engine' light will blink out a two-digit number that corresponds to a specific error condition."

Zwierało się kabelkiem dwa piny złącza diagnostycznego i migało np w Oplu Tigrze A

Tylko ze Opel to GM byl, wiec pewnie to byl ALDL.

J.

Data: 2019-05-18 02:09:12
Autor: kk
Ciekawe załączanie się ESP
On 2019-05-17 18:01, J.F. wrote:
Użytkownik "kk"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:qbj0qs$nnt$1@news.icm.edu.pl...
On 2019-05-15 21:24, J.F. wrote:
To miganie I drucik, to mi smierdzi ALDL
https://en.wikipedia.org/wiki/ALDL

Taki pierwowzor OBD2
O,
http://www.ladawiki.de/index.php/ALDL-Protokoll

A nie OBD-I ?
https://en.wikipedia.org/wiki/On-board_diagnostics

Ale czytasz - "OBD" to taka nazwa ogolna, pod ktora i ALDL podpada,
a "OBD-I" tez zaden standard.

I co z tego, że nie standard?


"DTCs from OBD-I cars are often read through the blinking patterns of the 'Check Engine Light' (CEL) or 'Service Engine Soon' (SES) light. By connecting certain pins of the diagnostic connector, the 'Check Engine' light will blink out a two-digit number that corresponds to a specific error condition."

Zwierało się kabelkiem dwa piny złącza diagnostycznego i migało np w Oplu Tigrze A

Tylko ze Opel to GM byl, wiec pewnie to byl ALDL.

Nie wydaje się, ale tak całkiem tego wykluczyć nie umiem i w sumie wisi mi to. Z tego co mi wiadomo to to było ISO 14230.

Data: 2019-05-14 19:39:23
Autor: J.F.
Ciekawe załączanie się ESP
Użytkownik "Marek S"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:qbet0h$823$1@node1.news.atman.pl...
W dniu 2019-05-12 o 23:05, Mateusz Viste pisze:
Swoją drogą - dlaczego w tych twoich autach jazda na luzie była
niezalecana? Czy producent podawał jakiś konkretny powód?

W instrukcji? Grozi poważnym uszkodzeniem skrzyni biegów. To cytat z obecnego auta (automat).

Ale jak - na N, z wylaczonym silnikiem ?

Ogolnie sie mowilo, ze naped od silnika kreci pompe oleju/plynu,
a w automatach to wazne. Naped od strony kol nie kreci.

Ale to raczej uwaga przy holowaniu byla.

Z poprzednich (manuale + 1 automat) - nie wiem, nie pamiętam czy cokolwiek napisano. Kiedyś mechanika pytałem o ręczną ... wspominał coś o obniżonym smarowaniu wewnątrz skrzyni i tym, że olej

W przecietnej recznej skrzyni i tak sie duzo kreci w czasie jazdy na luzie.

nie trafia do chłodniczki wtedy więc się grzeje.

Ciekawe ... wiekszosc recznych skrzyn raczej nie ma chlodnicy, widac sie malo grzeja.
Na luzie chyba tez niewiele ... no moze gdzies w Alpach, jak na zjezdzie jest 120 :-)

J.

Data: 2019-05-14 21:47:01
Autor: Marek S
Ciekawe załączanie się ESP
W dniu 2019-05-14 o 19:39, J.F. pisze:

W instrukcji? Grozi poważnym uszkodzeniem skrzyni biegów. To cytat z obecnego auta (automat).

Ale jak - na N, z wylaczonym silnikiem ?

eee... jakim wyłączonym? W wątku nie było nic o takim wariancie.

Ogolnie sie mowilo, ze naped od silnika kreci pompe oleju/plynu,
a w automatach to wazne. Naped od strony kol nie kreci.

Z mechanikami gadaj.Ja się nie znam.


Ale to raczej uwaga przy holowaniu byla.

Automaty holować można? Nie wiedziałem. W instrukcji jest napisane, że wrzucenie N przy 30+ = utrata gwarancji na skrzynię.

W przecietnej recznej skrzyni i tak sie duzo kreci w czasie jazdy na luzie.

To też nie do mnie.

nie trafia do chłodniczki wtedy więc się grzeje.

Ciekawe ... wiekszosc recznych skrzyn raczej nie ma chlodnicy, widac sie malo grzeja.
Na luzie chyba tez niewiele ... no moze gdzies w Alpach, jak na zjezdzie jest 120 :-)

W Maździe 323GTI 4WD miałem takową. Turbo benzyna, manual.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2019-05-15 14:08:01
Autor: J.F.
Ciekawe załączanie się ESP
Użytkownik "Marek S"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:qbf5vv$gpb$1@node1.news.atman.pl...
W dniu 2019-05-14 o 19:39, J.F. pisze:
W instrukcji? Grozi poważnym uszkodzeniem skrzyni biegów. To cytat z obecnego auta (automat).

Ale jak - na N, z wylaczonym silnikiem ?
eee... jakim wyłączonym? W wątku nie było nic o takim wariancie.

Ogolnie sie mowilo, ze naped od silnika kreci pompe oleju/plynu,
a w automatach to wazne. Naped od strony kol nie kreci.
Z mechanikami gadaj.Ja się nie znam.

Mechanicy tez malo wiedza, wiekszosc wie tylko jak wymienic cala skrzynie.

Ale jesli to powyzej jest prawdziwe ... to z wlaczonym silnikiem nie powinno byc problemow.

Ale to raczej uwaga przy holowaniu byla.
Automaty holować można? Nie wiedziałem. W instrukcji jest napisane, że wrzucenie N przy 30+ = utrata gwarancji na skrzynię.

Dlatego trzeba przeczytac instrukcje - cos tam o holowaniu pisza,
moze "wolno z predkoscia do 50km/h".

W przecietnej recznej skrzyni i tak sie duzo kreci w czasie jazdy na luzie.
To też nie do mnie.

IMO - w recznej skrzyni luz nie grozi.

No i ciekawe jak to jest w DSG - skrzynia przypomina reczna ... ale zdaje sie ze sprzeglo pracuje odwrotnie - silownik musi nacisnac, aby sprzeglo sie załaczylo.

Elektryczny silownik maja, czy pomocnicza pompa gdzies przy silniku ?
Bo naped do skrzyni nie dochodzi ... hm , a moze i jakos dochodzi ?

nie trafia do chłodniczki wtedy więc się grzeje.
Ciekawe ... wiekszosc recznych skrzyn raczej nie ma chlodnicy, widac sie malo grzeja.
Na luzie chyba tez niewiele ... no moze gdzies w Alpach, jak na zjezdzie jest 120 :-)

W Maździe 323GTI 4WD miałem takową. Turbo benzyna, manual.

Tu moglo byc cos zwiazane z tym 4WD ...

J.

Data: 2019-05-15 21:55:20
Autor: Marek S
Ciekawe załączanie się ESP
W dniu 2019-05-15 o 14:08, J.F. pisze:
Ale to raczej uwaga przy holowaniu byla.
Automaty holować można? Nie wiedziałem. W instrukcji jest napisane, że wrzucenie N przy 30+ = utrata gwarancji na skrzynię.

Dlatego trzeba przeczytac instrukcje - cos tam o holowaniu pisza,
moze "wolno z predkoscia do 50km/h".

Owszem, piszą: pod żadnym pozorem nie wolno holować.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2019-05-16 10:34:09
Autor: yabba
Ciekawe załączanie się ESP
W dniu 15-05-2019 o 21:55, Marek S pisze:
W dniu 2019-05-15 o 14:08, J.F. pisze:
Ale to raczej uwaga przy holowaniu byla.
Automaty holować można? Nie wiedziałem. W instrukcji jest napisane, że wrzucenie N przy 30+ = utrata gwarancji na skrzynię.

Dlatego trzeba przeczytac instrukcje - cos tam o holowaniu pisza,
moze "wolno z predkoscia do 50km/h".

Owszem, piszą: pod żadnym pozorem nie wolno holować.


Zależy od skrzyni, modelu samochodu, fantazji piszącego instrukcję.
W niektórych skrzyniach nie wolno holować, w innych można pod jakimiś warunkami. Np. maks. 50 km/h na dystansie do 50 km.

yabba

Data: 2019-05-16 12:13:52
Autor: J.F.
Ciekawe załączanie się ESP
Użytkownik "yabba"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:qbj7a3$a1a$2@node1.news.atman.pl...
W dniu 15-05-2019 o 21:55, Marek S pisze:
W dniu 2019-05-15 o 14:08, J.F. pisze:
Dlatego trzeba przeczytac instrukcje - cos tam o holowaniu pisza,
moze "wolno z predkoscia do 50km/h".

Owszem, piszą: pod żadnym pozorem nie wolno holować.

Zależy od skrzyni, modelu samochodu, fantazji piszącego instrukcję.

Od fantazji chyba umiarkowanie.
Albo sie auto od holowania psuje, i trzeba to zapisac, albo nie psuje .... wiec po co pisac ?

No chyba, ze fantazja spowoduje taki zapis - nie zaszkodzi przeciez :-)


J.

Data: 2019-05-16 10:31:57
Autor: yabba
Ciekawe załączanie się ESP
W dniu 15-05-2019 o 14:08, J.F. pisze:
Użytkownik "Marek S"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:qbf5vv$gpb$1@node1.news.atman.pl...
W dniu 2019-05-14 o 19:39, J.F. pisze:
W instrukcji? Grozi poważnym uszkodzeniem skrzyni biegów. To cytat z obecnego auta (automat).

Ale jak - na N, z wylaczonym silnikiem ?
eee... jakim wyłączonym? W wątku nie było nic o takim wariancie.

Ogolnie sie mowilo, ze naped od silnika kreci pompe oleju/plynu,
a w automatach to wazne. Naped od strony kol nie kreci.
Z mechanikami gadaj.Ja się nie znam.

Mechanicy tez malo wiedza, wiekszosc wie tylko jak wymienic cala skrzynie.

Ale jesli to powyzej jest prawdziwe ... to z wlaczonym silnikiem nie powinno byc problemow.


W skrzyni automatycznej (takiej klasycznej), wydatek pompy na biegu jałowym jest za mały na prawidłowe smarowanie skrzyni przy prędkościach podróżnych.


yabba

Data: 2019-05-17 16:22:36
Autor: J.F.
Ciekawe załączanie się ESP
Użytkownik "yabba"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:qbj760$a1a$1@node1.news.atman.pl...
W dniu 15-05-2019 o 14:08, J.F. pisze:
Ogolnie sie mowilo, ze naped od silnika kreci pompe oleju/plynu,
a w automatach to wazne. Naped od strony kol nie kreci.
Z mechanikami gadaj.Ja się nie znam.

Mechanicy tez malo wiedza, wiekszosc wie tylko jak wymienic cala skrzynie.

Ale jesli to powyzej jest prawdziwe ... to z wlaczonym silnikiem nie powinno byc problemow.

W skrzyni automatycznej (takiej klasycznej), wydatek pompy na biegu jałowym jest za mały na prawidłowe smarowanie skrzyni przy prędkościach podróżnych.

Watpie. Co by to musialo byc za smarowanie, zeby wymagac wiekszej wydajnosci.

Natomiast ... auto stoi w korku, skrzynia na D,  chyba jakos zestawiona na 1 bieg,
auto moze ma tendencje do pelzania ... ale to kierowca hamulec wcisnie.
Wiec auto stoi, a silnik sie kreci.

Czyzby na tym konwerterze momentu/sprzegle hydraulicznym sie obroty silnika konczyly ?
To skad naped pompy w srodku skrzyni ?
Nie tylko do smarowania, ale glownie do sterowania.

Czy jednak sie kreci, a to komputer wykryl jalowe obroty silnika i rozlaczyl naped ?
Połaczy po wcisnieciu gazu.


J.

Ciekawe załączanie się ESP

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona