Data: 2009-06-13 22:23:23 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Cienias - kolejna ods³ona | |
Mój CC nadal chory, szukam dalszego natchnienia.
Podmienione by³y ju¿ wszystkie podzespo³y poza samym blokiem silnika i g³owic±. Rozrz±d ustawiony poprawnie, za³o¿ony katalizator. Po wci¶niêciu gazu do dechy wkrêca siê tylko do 5000rpm i dalej nie chce, na obrotach powy¿ej 3000 wyra¼nie s³abnie. Jak wciskam gaz delikatnie, to wchodzi na wysokie obroty. Po wizycie na hamowni jest znana bezpo¶rednia przyczyna takiego stanu rzeczy - silnik dostaje za du¿o paliwa, po prostu jest zalewany. Jak wciskam gaz delikatnie, ECU pracuje w pêtli zamkniêtej, sterowany sond± lambda. Dziêki sondzie ECU dobiera odpowiedni± dawkê paliwa i dlatego silnik dzia³a dobrze i wchodzi na wysokie obroty. Sonda jest raczej sprawna - raz ¿e dzia³a, a dwa ¿e wymiana nie pomaga. Jak wciskam gaz do dechy, ECU pracuje w pêtli otwartej, korzysta z map wtrysku i czujników w celu okre¶lenia ilo¶ci powietrza docieraj±cego do silnika. Gdzie¶ tu jest problem, bo obliczona dawka paliwa jest znacznie wiêksza od dawki któr± powinien dostaæ silnik. Wykres AFR z hamowni pokazuje: 1500rpm AFR=14 3000rpm AFR=13.5 5000rpm AFR=10.5 Czyli im wy¿sze obroty (i wiêksza ilo¶æ przep³ywaj±cego powietrza), tym b³±d wiêkszy. Prawid³owa mieszanka to wspó³czynnik AFR minimalnie 13.5-14. Ni¿sza warto¶æ oznacza wiêcej paliwa w powietrzu. Problem z ca³± pewno¶ci± jest w sterowaniu. Maj±c pod³±czony silnik do komputera diagnostycznego sprawdza³em d³ugo¶æ otwarcia wtryskiwaczy podczas pracy w pêtli otwartej i na mapach w tych samych sytuacjach. Czyli np. przy stabilnych 4000rpm na luzie, przy lekko wci¶niêtym gazie, czas otwarcia wtrysku podczas pracy na mapach by³ d³u¿szy o oko³o 40% ni¿ podczas pracy sterowanej sond±. Im wy¿sze obroty tym ró¿nica wiêksza - i st±d zalewanie na wysokich obrotach. Wymiana komputera na inny nic nie zmienia - wiêc to nie komputer jest problemem. Po skasowaniu adaptacji, sytuacja siê powtarza. Dla pewno¶ci wymieni³em jeszcze komplet wtryskiwaczy - równie¿ bez rezultatu. Czujniki u¿ywane do sterowania wtryskiem to czujnik podci¶nienia w kolektorze, czujnik temperatury powietrza i czujnik po³o¿enia przepustnicy. Wymieni³em je na inne, z innego samochodu - równie¿ nic siê nie poprawi³o. Problem wydaje siê dotyczyæ pomiaru ilo¶ci zasysanego powietrza, ale czujniki s± sprawdzone przez podmianê. Ca³y kolektor i przepustnicê obejrza³em, nic nie jest zatkane, zasyfione, w takiej samej konfiguracji jeszcze kiedy¶ dzia³a³o to dobrze. Wymontowanie, manewrowanie czy czê¶ciowe przys³anianie filtra powietrza nic nie daje. Nie jest to raczej problem lewego powietrza (bo wtedy raczej mieszanka by³aby zbyt uboga). No wiêc co mo¿e byæ? No i niestety jutrzejszy rajd mi przepada... Tzn. pojadê jako pilot. Bo takim autem jechaæ nie chcê - raz ¿e mi brakuje ponad 30KM, a dwa ¿e rozwalê sobie katalizator takimi spalinami. Najwy¿szy czas to ju¿ naprawiæ, jeden mechanik to "ju¿ gdzie¶ s³ysza³" o tym moim magicznym przypadku nim do niego zadzwoni³em. Póki co umówiony jestem na wtorek do ASO Fiata - mo¿e oni maj± jakie¶ magiczne sposoby na zdiagnozowanie tego (tzn. maj± firmowy komputer diagnostyczny). |
|
Data: 2009-06-13 22:25:13 | |
Autor: Robert Rêdziak | |
Cienias - kolejna ods³ona | |
On Sat, 13 Jun 2009 22:23:23 +0200, Tomasz Pyra
<hellfire@spam.spam.spam> wrote: Czyli im wy¿sze obroty (i wiêksza ilo¶æ przep³ywaj±cego powietrza), tym b³±d wiêkszy. Prawid³owa mieszanka to wspó³czynnik AFR minimalnie 13.5-14. Ni¿sza warto¶æ oznacza wiêcej paliwa w powietrzu. Nawet 12.5 (lambda=0.85) jest ca³kiem OK. 14 przy WOT to IMHO za ubogo. No wiêc co mo¿e byæ? Ci¶nienie paliwa na listwie sprawdza³e¶? Mo¿e jest za wysokie ci¶nienie? Je¶li przy 3000obr ECU chodzi w pêtli zamkniêtej, to AFR=13.5 to wci±¿ za du¿o. r. -- _________________________________________________________________ robert rêdziak mailto:giekao-at-gmail-dot-com I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia. |
|
Data: 2009-06-14 00:54:55 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Cienias - kolejna ods³ona | |
Robert Rêdziak pisze:
On Sat, 13 Jun 2009 22:23:23 +0200, Tomasz Pyra No 12.5 to ju¿ chyba jednak sporo, przynajmniej w obecnej konfiguracji. Jak AFR spada poni¿ej 13 to ju¿ widaæ na wykresie ¿e silnik zaczyna s³abowaæ. Niemniej niech nawet bêdzie, ale 10.5 to ju¿ zalany w trupa :) No wiêc co mo¿e byæ? To jest raczej z pêtli zamkniêtej - dane s± z pomiaru mocy na hamowni z gazem do dechy, a on wtedy powinien i¶æ na mapach od pocz±tku. |
|
Data: 2009-06-14 00:12:49 | |
Autor: Robert Rêdziak | |
Cienias - kolejna ods³ona | |
On Sun, 14 Jun 2009 00:54:55 +0200, Tomasz Pyra
<hellfire@spam.spam.spam> wrote: No 12.5 to ju¿ chyba jednak sporo, przynajmniej w obecnej konfiguracji. Jak AFR spada poni¿ej 13 to ju¿ widaæ na wykresie ¿e silnik zaczyna s³abowaæ. Zale¿y od silnika, ale przyjmuje siê, ze lambda=0.85-0.95 to jest zakres najwiêkszej mocy. Ale bezpieczniej bêdzie nawet trochê za bogato, nie bêdzie stuka³. To jest raczej z pêtli zamkniêtej - dane s± z pomiaru mocy na hamowni z gazem do dechy, a on wtedy powinien i¶æ na mapach od pocz±tku. Znaczy z otwartej? Bo jak z zamkniêtej, to powinno staæ na 14.7. Mimo wszystko ja bym sprawdzi³ ci¶nienie na listwie. r. -- _________________________________________________________________ robert rêdziak mailto:giekao-at-gmail-dot-com I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia. |
|
Data: 2009-06-14 07:44:28 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Cienias - kolejna ods³ona | |
Robert Rêdziak pisze:
To jest raczej z pêtli zamkniêtej - dane s± z pomiaru mocy na hamowni z gazem do dechy, a on wtedy powinien i¶æ na mapach od pocz±tku. Tak, tak - z otwartej. Mimo wszystko ja bym sprawdzi³ ci¶nienie na listwie. Jest ok, 3.1bar, równie¿ na wysokich obrotach - tyle ile powinno. |
|
Data: 2009-06-14 06:03:23 | |
Autor: Robert Rêdziak | |
Cienias - kolejna ods³ona | |
On Sun, 14 Jun 2009 07:44:28 +0200, Tomasz Pyra
<hellfire@spam.spam.spam> wrote: Mimo wszystko ja bym sprawdzi³ ci¶nienie na listwie. Wtryskiwacze te¿ w³a¶ciwe, poprzednik nie wsadzi³ czasem wiêkszych? ` r. -- _________________________________________________________________ robert rêdziak mailto:giekao-at-gmail-dot-com I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia. |
|
Data: 2009-06-14 08:43:20 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Cienias - kolejna ods³ona | |
Robert Rêdziak pisze:
On Sun, 14 Jun 2009 07:44:28 +0200, Tomasz Pyra W³a¶ciwe, po¿yczy³em drugi komplet (równie¿ w³a¶ciwych) i nic siê nie poprawia. |
|
Data: 2009-06-14 07:39:19 | |
Autor: Robert Rêdziak | |
Cienias - kolejna ods³ona | |
On Sun, 14 Jun 2009 08:43:20 +0200, Tomasz Pyra
<hellfire@spam.spam.spam> wrote: W³a¶ciwe, po¿yczy³em drugi komplet (równie¿ w³a¶ciwych) i nic siê nie poprawia. No to zosta³a tylko jedna mo¿liwo¶æ. Twój samochód cierpi na gêsi± chujniê :) r. -- _________________________________________________________________ robert rêdziak mailto:giekao-at-gmail-dot-com I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia. |
|
Data: 2009-06-15 18:56:57 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Cienias - kolejna ods³ona | |
Robert Rêdziak pisze:
On Sun, 14 Jun 2009 08:43:20 +0200, Tomasz Pyra Kolega zdiagnozowa³ ¿e ten samochód jest przeklêty. |
|
Data: 2009-06-15 22:03:24 | |
Autor: Karolek | |
Cienias - kolejna ods³ona | |
U¿ytkownik "Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> napisa³ w wiadomo¶ci news:h15ukn$kma$1atlantis.news.neostrada.pl... Robert Rêdziak pisze: A ja Ci mowie zebys sie zainteresowal ta kompresja. 16 barow to za duzo, szczegolnie ze piszesz ze tyle na sucho wychodzi. IMHO to swietnie tlumaczy tajemniczosc tej usterki. Karolek |
|
Data: 2009-06-16 20:31:47 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Cienias - kolejna ods³ona | |
Karolek pisze:
A ja Ci mowie zebys sie zainteresowal ta kompresja. Tzn. niezbyt t³umaczy to, ¿e ECU ka¿e siê wtryskiwaczom otwieraæ 1.5x d³u¿ej na mapach ni¿ przy sterowaniu lambd±, co jak pokaza³a hamownia jest bezpo¶redni± przyczyn± zamulenia silnika. Ale faktycznie zdejmê te¿ g³owicê i popatrzê co tam pod ni± widaæ. Chocia¿ górê t³oków ju¿ ogl±da³em (po zdjêciu pokrywy zaworów widaæ je ca³kiem dobrze przez otwór ¶wiecy), a góra komory spalania to g³ównie zawory i otwór ¶wiecy, wiêc te¿ nie ma siê za bardzo gdzie zalepiæ. Ale sprawdzê. |
|
Data: 2009-06-16 22:21:09 | |
Autor: Karolek | |
Cienias - kolejna ods³ona | |
U¿ytkownik "Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> napisa³ w wiadomo¶ci news:h18oij$fvs$1atlantis.news.neostrada.pl... Karolek pisze: To moze tlumaczyc nieprawidlowe spalanie, a wtedy to ciezko przewidziec jak sie ECU w takich warunkach zachowa. Jezeli zachodzi spalanie detonacyjne to mozesz sprobowac zalac go 98 zamiast 95 i poobserwowac czy jest jakas zauwazalana roznica. Ale faktycznie zdejmê te¿ g³owicê i popatrzê co tam pod ni± widaæ. Nie sadze aby sie "zalepil". IMHO to ktos planowal glowice i zdjal za duzo materialu i stad ten zwiekszony stopien sprezania, a co za tym idzie cisnienie. Jezeli mowisz ze na sucho ma 16 barow to jest to za duzo, wiec jak go olejem zalejesz to bedzie juz o wiele za duzo... to nie jest cisnienie jakie powinno panowac w silniku benzynowym. Jak bedziesz mial pecha to jeszcze glowice uszkodzisz. Ja to bym zwalil ta glowice i dal grubsza uszczelke pod glowice, moze cos pomoze. Karolek |
|
Data: 2009-06-14 11:42:32 | |
Autor: J.F. | |
Cienias - kolejna ods³ona | |
On Sun, 14 Jun 2009 08:43:20 +0200, Tomasz Pyra wrote:
Robert Rêdziak pisze: Jestes pewien tego cisnienia ? Choc jesli tyle pisza w instrukcji i tyle pochodzi z fabrycznych elementow to dwa bledy naraz malo prawdopodobne. Paliwo wlasciwe czy kombinowanego pochodzenia ? Bo tak rozsadnie myslac, to pozostalo: -przeplywomierz/MAP jest ignorowany w tej fazie, a z TPS cos za duzo przychodzi. -obroty cos za duze komp wyczuwa ? -w oryginale te wtryskiwacze jakos inaczej podlaczone, -dolot zmieniony i zle mierzy ilosc powietrza. -tak sie zastanawiam czy mozliwe ze jednak cos w zaworach i ze do silnika trafia mniej powietrza niz komputer zaklada .. no ale w sumie powinno byc to wykryte .. zaraz - jaki tam jest czujnik ? MAP, drutowy, klapkowy ? No chyba ze jeszcze jakies niuanse - np czujnik temperatury powietrza lub silnika - moze ciagle "na ssaniu" pracuje ? Podmieniales, ale nie zauwazyles ze do tego kompa jest inny typ .. Pozostaje ci sie z kims zamienic na same silniki :-) J. |
|
Data: 2009-06-14 11:57:18 | |
Autor: J.F. | |
Cienias - kolejna ods³ona | |
On Sun, 14 Jun 2009 11:42:32 +0200, J.F. wrote:
Jestes pewien tego cisnienia ? Choc jesli tyle pisza w instrukcji iWtryskiwacze te¿ w³a¶ciwe, poprzednik nie wsadzi³ czasemW³a¶ciwe, po¿yczy³em drugi komplet (równie¿ w³a¶ciwych) i nic siê nie poprawia. Jeszcze drobiazg - sprawdz inny, sprawny samochod jak to w nim wyglada. Jaki jest czas otwarcia wtryskow bez sondy i z sonda. To powinno wyjasnic czy u ciebie komputer za duzo dawkuje, czy wtryski za duzo wlewaja. J. |
|
Data: 2009-06-13 22:49:34 | |
Autor: V-Tec | |
Cienias - kolejna ods³ona | |
Tomasz Pyra pisze:
Mój CC nadal chory, szukam dalszego natchnienia. nieee, nie wierzê. Jeszcze go nie pu¶ci³e¶ ze skarpy do morza?? ;) -- Pozdr, W. |
|
Data: 2009-06-13 22:56:00 | |
Autor: ¿ó³ta piêta | |
Cienias - kolejna ods³ona | |
nieee, nie wierzê. Jeszcze go nie pu¶ci³e¶ ze skarpy do morza?? ;) to juz nudne jest :) |
|
Data: 2009-06-13 23:06:59 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Cienias - kolejna ods³ona | |
V-Tec pisze:
Tomasz Pyra pisze: Traktuje sprawê ambicjonalnie - albo ja, albo on. |
|
Data: 2009-06-13 23:13:52 | |
Autor: Alex81 | |
Cienias - kolejna ods³ona | |
In article <h114vl$c50$1@nemesis.news.neostrada.pl>, hellfire@spam.spam.spam says...
> nieee, nie wierzê. Jeszcze go nie pu¶ci³e¶ ze skarpy do morza?? ;)Który¶ z Was leci ze skarpy? ;) -- Pzdr Alex |
|
Data: 2009-06-13 23:19:19 | |
Autor: Karolek | |
Cienias - kolejna ods³ona | |
U¿ytkownik "Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> napisa³ w wiadomo¶ci news:h114vl$c50$1nemesis.news.neostrada.pl... V-Tec pisze: Teraz juz nie pamietam, ale czy kompresje sprawdzales? Podgrzewanie sondy lambda dziala? Karolek |
|
Data: 2009-06-14 00:07:00 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Cienias - kolejna ods³ona | |
Karolek pisze:
Traktuje sprawê ambicjonalnie - albo ja, albo on. 16 bar we wszystkich cylindrach Podgrzewanie sondy lambda dziala? Dzia³a |
|
Data: 2009-06-14 00:49:12 | |
Autor: Karolek | |
Cienias - kolejna ods³ona | |
U¿ytkownik "Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> napisa³ w wiadomo¶ci news:h11825$hu2$1atlantis.news.neostrada.pl... Karolek pisze: Cos mi tu nie gra. Chyba cisnienie powinno byc w okolicach 13 barow... w nowym silniku. Karolek |
|
Data: 2009-06-14 00:14:04 | |
Autor: Robert Rêdziak | |
Cienias - kolejna ods³ona | |
On Sun, 14 Jun 2009 00:49:12 +0200, Karolek <dragnospam@o2.pl>
wrote: Chyba cisnienie powinno byc w okolicach 13 barow... w nowym silniku. 13, 16, co za ró¿nica? Mo¿e byæ doprê¿ony, mo¿e byæ zawalony nagarem. Wa¿ne, ¿e równe. Na d³ugich wa³kach móg³by mieæ np. 9 i te¿ by by³o dobrze. r. -- _________________________________________________________________ robert rêdziak mailto:giekao-at-gmail-dot-com I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia. |
|
Data: 2009-06-14 09:39:15 | |
Autor: Karolek | |
Cienias - kolejna ods³ona | |
U¿ytkownik "Robert Rêdziak" <rekin@gm.wkurw.org> napisa³ w wiadomo¶ci news:slrnh38g6c.b4c.rekinlazarus.wkurw.org... On Sun, 14 Jun 2009 00:49:12 +0200, Karolek <dragnospam@o2.pl> Uwazam ze za duza roznica... a przyczyna moze byc splanowana glowica, za mocno splanowana. Wa¿ne, ¿e równe. Na d³ugich wa³kach móg³by mieæ np. 9 i 9 to by bylo dosc normlane dla silnika z jakims tam sporym juz przebiegiem, ale 16 to dla mnie dziwne jest, tyle to maja dorzniete diesle ;P IMHO za wysokie cisnienie bedzie mialo zly wplyw na prace silnika. Karolek |
|
Data: 2009-06-14 07:48:30 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Cienias - kolejna ods³ona | |
Karolek pisze:
Bo nowy to pewnie niedotarty. AFAIRidea³ dla silnika o stopniu sprê¿ania 10, to oko³o 18bar (taki wynik siê uzyskuje przy próbie olejowej na szczelnym silniku). 16 to po prostu zupe³nie szczelny silnik (test robiony na sucho). Stopieñ sprê¿ania mam 10.2 Podobno nagarem nie jest "doprê¿any" |
|
Data: 2009-06-14 09:35:23 | |
Autor: Karolek | |
Cienias - kolejna ods³ona | |
U¿ytkownik "Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> napisa³ w wiadomo¶ci news:h123hh$h3h$1nemesis.news.neostrada.pl... Bo nowy to pewnie niedotarty. Jak Ty to liczysz? Mi wychodzi ze przy 16 barach masz stopien sprezania jakies 12,8 IMHO za duzo, jeszcze pare barow i mozesz zamiast swiec wtryskiwacze zamontowac i ON lac ;> Jakie lejesz paliwo? 95? Nalej 98 i zobacz czy cos sie zmieni. Moze ktos planowal glowice i duzo zebral materialu... IMHO za duza kompresja nie jest wskazana. Karolek |
|
Data: 2009-06-14 21:15:39 | |
Autor: Krzysiek Kielczewski | |
Cienias - kolejna odsłona | |
On 2009-06-13, Tomasz Pyra <hellfire@spam.spam.spam> wrote:
Mój CC nadal chory, szukam dalszego natchnienia. Nie przejmuj siê, masz równie¿ grono kibiców trzymaj±cych za Ciebie kciuki :) Tylko opisz dok³adnie jak Ci siê uda drania zwalczyæ... Pzdr, Krzysiek Kie³czewski |
|
Data: 2009-06-13 23:43:02 | |
Autor: zkruk [Lodz] | |
Cienias - kolejna ods³ona | |
Tomasz Pyra wrote:
Jak wciskam gaz do dechy, ECU pracuje w pêtli otwartej, korzysta z map krótko mówi±c, Twój CC jest przygotowany w pe³ni do zakucia i uturbienia :) potrzebuje tylko pompeczki która poda odpowiedni± dawkê paliwa... -- pozdrawiam - Zbigniew Kruk www.zbigniewkruk.com <-- prywatna strona www.foto.forumslubne.pl <-- forum dla fotografow slubnych www.lodz.forumslubne.pl <-- forum dla par mlodych z okolic £odzi |
|
Data: 2009-06-13 22:26:02 | |
Autor: Robert Rêdziak | |
Cienias - kolejna ods³ona | |
On Sat, 13 Jun 2009 23:43:02 +0200, zkruk [Lodz]
<zkruk_spam_@gazeta.pl> wrote: krótko mówi±c, Twój CC jest przygotowany w pe³ni do zakucia i uturbienia :) Pompeczkê paliwa to on ju¿ ma, brakuje mu pompeczki powietrza. r. -- _________________________________________________________________ robert rêdziak mailto:giekao-at-gmail-dot-com I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia. |
|
Data: 2009-06-14 11:24:41 | |
Autor: zkruk [Lodz] | |
Cienias - kolejna ods³ona | |
Robert Rêdziak wrote:
krótko mówi±c, Twój CC jest przygotowany w pe³ni do zakucia i oczywi¶cie to w³a¶nie mia³em na my¶li... ;] za du¿o pracy :/ -- pozdrawiam - Zbigniew Kruk www.zbigniewkruk.com <-- prywatna strona www.foto.forumslubne.pl <-- forum dla fotografow slubnych www.lodz.forumslubne.pl <-- forum dla par mlodych z okolic £odzi |
|
Data: 2009-06-15 00:56:55 | |
Autor: marek 'moa' piotrowski | |
Cienias - kolejna ods³ona | |
Tomasz Pyra pisze:
Problem wydaje siê dotyczyæ pomiaru ilo¶ci zasysanego powietrza, ale czujniki s± sprawdzone przez podmianê. wi±zka? skoro to przeszczep to mo¿e gdzie¶ jest jaki¶ zimny lut or something? -- moa |
|
Data: 2009-06-15 22:05:00 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Cienias - kolejna ods³ona | |
marek 'moa' piotrowski pisze:
Tomasz Pyra pisze: Wymieni³em |
|