Co daje w drukarce PostScript?

Data: 2009-12-06 20:57:34
Autor: Irokez
Co daje w drukarce PostScript?
Witam

Oglądam dwie drukarki Xeroxa, 6125 i 6130, jedna ma GDI druga PostScript.
Zaglądam na testy chipa a tam wydru zdjęcia A4 na GDI 19 sekund, na PostScriptowej 57 sekund, dokument graficzny odpowiednio 17 i 25 sekund. PS wolniejsza? O co biega?
Drukarka bedzie działac po ethernecie w domu drukując od czasu do czasu, systemy Windows XP i 7, potrzebne mi jest dopłacanie do PS? Bo poza tym identyczne praktycznie drukarki.

Pozdrawiam.

--
Irokez

Data: 2009-12-06 21:49:51
Autor: geyb
Co daje w drukarce PostScript?
Dla Ciebie odpowiedni model będzie bez postsciptu.

Język PostScript to język opisu strony stosowany w porządnych drukarkach laserowych od wielu lat. W czasach, gdy przygotowywało się wydruki na komputerach z klasy PC/AT z 16MHz zegarem taka drukarka wykonywała wszystkie obliczenia o wiele szybciej, a jakość wydruku była wyśmienita. Poza tym drukarka z wbudowanym interpreterem PostScript potrafiła drukować dokumenty z dowolnego komputera - pc-dos, unix, linux, amiga, atari itd., wystarczył jeden driver "postscript" i po sprawie. Jednak z czasem drukarki potaniały, a obliczenia przejęły szybkie pecety. Zysk jest taki, że można kupić drukarkę laserową za mniej niż 100$, jest to jednak okupione tym, że producent wspiera tylko kilka systemów operacyjnych i być może za kilka lat (jeśli drukarka się nie rozsypie do tego czasu) nie będzie się dało na niej drukować po zmianie oprogramowania na nowe. Inna sprawa, że o jakości wydruków decyduje już nie sama drukarka, ale również programowy driver.
W Twoim przypadku nie widzę sensu dopłacania do drukarki z postscriptem.

g.

Data: 2009-12-06 21:57:35
Autor: Irokez
Użytkownik "geyb" <geyb@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:hfh5dj$ba3$1inews.gazeta.pl...
[...]

Dzieki, o to chodziło.
Róxnica jest też w wydajności tonerów, ale też i w ich cenie. Zakładając że czarny mi starczy na rok a kolor... hoho.. to nie ma sensu i tak :)

Pozdrawiam.

--
Irokez

Data: 2009-12-07 00:17:00
Autor: Tomek Banach
geyb wrote:

W Twoim przypadku nie widzę sensu dopłacania do drukarki z postscriptem.

a kiedy nalezy wybierac postscript ?

I podpinajac sie pod temat - PCL to generalnie to samo postscript ?

Tomek

Data: 2009-12-07 10:35:13
Autor: Artur M. Piwko
Co daje w drukarce PostScript?
In the darkest hour on Mon, 07 Dec 2009 00:17:00 +0100,
Tomek Banach <banciur_nospam_@banciur.org> screamed:
W Twoim przypadku nie widzę sensu dopłacania do drukarki z postscriptem.

a kiedy nalezy wybierac postscript ?

I podpinajac sie pod temat - PCL to generalnie to samo postscript ?

Nie. To osobny język HP.

--
[ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:221B ]
[ 10:34:41 user up 12279 days, 22:29,  1 user, load average: 0.13, 0.38, 0.77 ]

                    Those who can't write, write help files.

Data: 2009-12-07 19:47:34
Autor: geyb
Co daje w drukarce PostScript?
I podpinajac sie pod temat - PCL to generalnie to samo postscript ?

Nie, to inny język opisu stron. Również bardzo popularny.

g.

Data: 2009-12-08 11:16:09
Autor: ąćęłńóśźż
Co daje w drukarce PostScript?
Dodajmy, że generalnie wektorowy.

Dzięki czemu na domowej amatorskiej hp4l wydrukowywałem kawałek pracy, normalnie pisanej w programie pod jakiś uczelniany (i
kolorowy) ploter A-0.

Ave HP :-))
JaC

-- -- -

Data: 2009-12-07 00:31:25
Autor: de Fresz
On 2009-12-06 21:49:51 +0100, geyb <geyb@gazeta.pl> said:

[...]

Głównie szło o wektory, z którymi kiedyś drukarki bez PS sobie nie radziły wcale. Wliczając w to czcionki, które w postaci PS były jak żyletka.

de Fresz

Data: 2009-12-07 00:28:37
Autor: de Fresz
On 2009-12-06 20:57:34 +0100, "Irokez" <henric8@op.pl> said:

[...]

O to, że to nie musi być prawdziwy PS, tylko proteza - przy tańszych drukarkach producenci nie są chętni aby płacą tantiemy Adobe, które jest właścicielem standardu.

Drukarka bedzie działac po ethernecie w domu drukując od czasu do czasu, systemy Windows XP i 7, potrzebne mi jest dopłacanie do PS? Bo poza tym identyczne praktycznie drukarki.

Jeśli nie drukujesz często prac zawierających wektory (bo przy nich najbardziej widać różnicę), to nie warto dokładać do PS.

de Fresz

Data: 2009-12-07 20:10:26
Autor: MC
Użytkownik "Irokez" <henric8@op.pl> napisał w wiadomości news:hfh2be$aj4$1news.onet.pl...
Witam

Oglądam dwie drukarki Xeroxa, 6125 i 6130, jedna ma GDI druga PostScript.

PostSript nie występuje samodzielnie. Drukarki z tym jezykiem używają także drugiego z nich, PCL-a. Oznacza to, ze drukarka ma procesor przygotowujący stronę do druku. W drukarkach bez procesora, kiedyś zwanymi GDI, przygotowaniem zajmuje sie komputer.

Zaglądam na testy chipa a tam wydru zdjęcia A4 na GDI 19 sekund, na PostScriptowej 57 sekund, dokument graficzny odpowiednio 17 i 25 sekund. PS wolniejsza? O co biega?

O to, że testy Chipa najlepsze lata mają już dawno za sobą. Nikt śpieszacy się nie używa Postscriptu. To testów szybkości w drukarkach z procesorem rastrującym wykorzystuje się PCL.

Drukarka bedzie działac po ethernecie w domu drukując od czasu do czasu, systemy Windows XP i 7, potrzebne mi jest dopłacanie do PS?

Nie. Postsript to w zasadzie historia.

Data: 2009-12-08 09:52:15
Autor: Radosław Sokół
MC pisze:
PostSript nie występuje samodzielnie. Drukarki z tym jezykiem używają także drugiego z nich, PCL-a. Oznacza to, ze drukarka ma procesor

Że co?

Zapewniam Cię, że istnieją drukarki PS bez PCL :) Choćby
Apple LaserWriter.

Drukarka bedzie działac po ethernecie w domu drukując od czasu do czasu, systemy Windows XP i 7, potrzebne mi jest dopłacanie do PS?

Nie. Postsript to w zasadzie historia.

Cały czas jest wykorzystywany jako podstawowy język opisu
stron wydruku w Linuksie. Nawet, jeżeli drukarka nie jest
postscriptowa, aplikacje generują wydruki jako PS a raste-
ryzacji dokonuje GhostScript.

Na pewno zatem PS nie jest historią :)

Data: 2009-12-08 17:32:26
Autor: MC
Użytkownik "Radosław Sokół" <rsokol@magsoft.com.pl> napisał w wiadomości news:2009120808521500grush.one.pl...
MC pisze:
[...]

To jest grupa pl.comp.PECET

Data: 2009-12-10 11:20:16
Autor: Dominik & Co
Co daje w drukarce PostScript?
MC napisał(a):

To jest grupa pl.comp.PECET

.... a nie pl.comp.os.ms-windows.winnt :-)

--
Dominik (& kąpany)
Wyrażam wyłącznie prywatne poglądy w oparciu o Art. 54 Konstytucji RP

Data: 2009-12-15 23:12:18
Autor: Radosław Sokół
Co daje w drukarce PostScript?
MC pisze:
To jest grupa pl.comp.PECET

No i? Obstawiam, że bez problemu znajdzie się drukarkę ro-
bioną z myślą o współpracy głównie z pecetami, która nie ma
HP PCL, a ma PostScript.

Obsługa PCLa po prostu nie jest w żaden sposób związana z PS.
To, że zazwyczaj obsługiwane są obydwa standardy wynika z
prymitywności obsługi PCL -- można dołożyć funkcję prawie za
darmo.

Data: 2009-12-07 21:15:56
Autor: tomekr
Co daje w drukarce PostScript?
Żeby skomplikować - nowsze drukarki obsługują jeszcze PDF jako język opisu strony.

Data: 2009-12-08 01:35:45
Autor: MC
Użytkownik "tomekr" <tomekr@nomail.pl> napisał w wiadomości news:hfjuhk$5tl$1newsread1.aster.pl...
Żeby skomplikować - nowsze drukarki obsługują jeszcze PDF jako język opisu strony.

PDF i postscript to właściwie to samo.

Data: 2009-12-08 09:49:34
Autor: de Fresz
On 2009-12-08 01:35:45 +0100, "MC" <m5c@go2.pl> said:

Żeby skomplikować - nowsze drukarki obsługują jeszcze PDF jako język opisu strony.

PDF i postscript to właściwie to samo.

No, nie tak do końca. PDF jest znacznie bardzie zaawansowany, acz w podstawach opiera się na PS.

de Fresz

Data: 2009-12-08 09:50:27
Autor: Radosław Sokół
Irokez pisze:
[...]

GDI zazwyczaj jest szybsze, bo całe obliczenia wykonuje
szybki procesor w komputerze, a nie wolny w drukarce.

Poza tym nie zawsze drukuje się zdjęcia czy dokumenty sil-
nie graficzne. Obstawiam, że większy dokument tekstowy był-
by drukowany w podobnym czasie -- wciąż GDI mogłoby być
szybsze, ale nie aż tak.

Drukarka bedzie działac po ethernecie w domu drukując od czasu do czasu, systemy Windows XP i 7, potrzebne mi jest dopłacanie do PS? Bo poza tym identyczne praktycznie drukarki.

Drukarki GDI często sprawiają poważne problemy przy pracy w
sieci i w zasadzie są przeznaczone do pracy jednostanowisko-
wej. Natomiast drukarki PostScript *zawsze* działają ideal-
nie przez sieć i są obsługiwane w zasadzie przez wszystkie
systemy operacyjne, jakie sobie wymyślisz, od DOSa przez
wszystkie Windows i Linuksy aż po wersje systemów, których
jeszcze nikt nie napisał i pojawią się dopiero za kilka lat.

Data: 2009-12-08 09:59:12
Autor: Mariusz Kruk
Co daje w drukarce PostScript?
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Radosław Sokół"
[...]

W praktyce bywa nie do końca tak różowo. Czasami zdarza się np. tak, że
sterowniki są spaprane, albo zadanie jest zbyt duże, albo jest błąd w
interpreterze PS i drukarka zamiast wydrukować zadanie zrzuca kod błędu
i dobranoc.

--
\-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- / |  Kruk@epsilon.eu.org   | | http://epsilon.eu.org/ | /-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- \

Data: 2009-12-08 12:00:30
Autor: Paweł
Użytkownik "Mariusz Kruk" <Mariusz.Kruk@epsilon.eu.org> napisał w wiadomości news:slrnhhs5b0.m3a.Mariusz.Krukepsilon.rdc.pl...

[...]

Właśnie takie doświadczenia mam z kolorowym laserem Xeroxa. Przy większych plikach graficznych jest kaplica. Zamiast obrazka drukuje robaki. Pomaga restart drukarki i reset printserwera.

--
Paweł

Data: 2009-12-08 12:19:44
Autor: Mariusz Kruk
Co daje w drukarce PostScript?
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Paweł"

Ale za to można np. zrobić http://warp.povusers.org/MandScripts/ps.html

--
\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\ ..\.Kruk@epsilon.eu.org.\.\. \.http://epsilon.eu.org/\.\ ..\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.

Data: 2009-12-08 15:01:26
Autor: Tomasz Minkiewicz
Co daje w drukarce PostScript?
On Tue, 08 Dec 2009 09:59:12 +0100
Mariusz Kruk <Mariusz.Kruk@epsilon.eu.org> wrote:

> [...]

sterowniki są spaprane, albo zadanie jest zbyt duże, albo jest błąd w
interpreterze PS i drukarka zamiast wydrukować zadanie zrzuca kod błędu

Ale za to zawsze możesz wypchnąć do drukarki postscriptowej zwykły
tekst z zupełnie dowolnego komputera i ona wydrukuje go dobrze.
Osobiście sprawdziłem, że HP LJ 6MP znakomicie współpracuje z Amstradem
CPC6128 (a jego port równoległy nie ma ósmego bitu! jak się w końcu
wzmogę i go dorobię, to może nawet pliterki będą :))

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2009-12-08 15:08:05
Autor: Mariusz Kruk
Co daje w drukarce PostScript?
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Tomasz Minkiewicz"
> [...]
CPC6128 (a jego port równoległy nie ma ósmego bitu! jak się w końcu
wzmogę i go dorobię, to może nawet pliterki będą :))

Nie. To tylko przypadek, że drukarka zinterpretowała tekst jako tekst, a
nie jako program PS. W przeciwnym wypadku dostałbyś po prostu błąd.
A to, że większość drukarek na rynku się tak zachowuje, to inna sprawa,
ale to nie kwestia PS jako takiego; drukarki bez PS (a np. z PCL) też
tak mają. Natomiast GDI raczej tak nie zadziałają.

--
/\-\/\-\/\-\/\-\/\-\/\-\/\ \  Kruk@epsilon.eu.org   / / http://epsilon.eu.org/ \ \/-/\/-/\/-/\/-/\/-/\/-/\/

Data: 2009-12-08 17:05:53
Autor: Radosław Sokół
Mariusz Kruk pisze:
Nie. To tylko przypadek, że drukarka zinterpretowała tekst jako tekst, a
nie jako program PS. W przeciwnym wypadku dostałbyś po prostu błąd.

Program PS musi się zaczynać bardzo konkretną sekwencją
ASCII, więc wcale nie taki przypadek :)

Data: 2009-12-08 19:22:26
Autor: Mariusz Kruk
[...]

Oj, niekoniecznie. Zwyczajowo pliki PS zaczynają się sekwencją %!PS, ale
nie jest to bezwzględnie wymagane. W szczególności, gdyby drukarka
obsługiwała tylko PS (albo wysłany byłby na kolejkę obsługującą PS, a
nie autowykrywanie), prosty tekst wygenerowałby błąd. --
\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\ ..\.Kruk@epsilon.eu.org.\.\. \.http://epsilon.eu.org/\.\ ..\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.

Data: 2009-12-08 23:46:48
Autor: JoteR
"Radosław Sokół" napisał:

Natomiast drukarki PostScript *zawsze* działają idealnie przez sieć

Choć czasami po dość egzotycznych protokołach....

i są obsługiwane w zasadzie przez wszystkie systemy operacyjne,
jakie sobie wymyślisz, od DOSa przez wszystkie Windows

Ja wymyśliłem sobie XP - i od tej pory mój LaserWriter Pro 630 przestał ze mną gadać :->

JoteR

Data: 2009-12-15 23:12:56
Autor: Radosław Sokół
JoteR pisze:
Ja wymyśliłem sobie XP - i od tej pory mój LaserWriter Pro 630 przestał ze mną gadać :->

A próbowałeś sterowników Adobe?

FUT: pl.comp.os.ms-windows.winnt

Co daje w drukarce PostScript?