Co oznacza palca si kontrolka silnika?

Data: 2010-08-12 07:37:19
Autor: to
Co oznacza palca si kontrolka silnika?
begin Jan Kotletty
Co dokładnie znaczy zapalenie się kontrolki z wizerunkiem silnika?

Któryś z wielu możliwych błędów które producent uznał za na tyle poważny, że świeci się wtedy ta kontrolka.

Diagnoza była taka: Jakiś chwilowy błąd. Jeśli się powtórzy w
najbliższym czasie, trzeba wymienić cewkę. I zainkasował 30 PLN.

"Jakieś chwilowe błędy" kończące się CEL-em to raczej rzadkość...

Moje pytanie jest takie: Czy jest możliwe dotarcie (przeze mnie) do
wiedzy o stanie silnika? I do tego, co dokładnie oznacza zapalenie się
kontrolki? Jeśli tak, to jak? Czy udział fachowca jest konieczny? Jak
znaleźć takiego, który będzie zainteresowany udzieleniem rzetelnej
informacji?

Podpiąć się jakimś interfejsem i odczytać jaki to konkretnie błąd.

--
ignorance is bliss

Data: 2010-08-12 10:32:46
Autor: Jan Kotletty
Co oznacza paląca się kontrolka silnika ?
to pisze:

"Jakieś chwilowe błędy" kończące się CEL-em to raczej rzadkość...

Przepraszam, ale nie wiem, co to CEL. Czyli nadal
za mało wiem.

Podpiąć się jakimś interfejsem i odczytać jaki to konkretnie błąd.

Rozumiem. Czyli jednak do fachowca trzeba mi się
udać. I patrzeć mu przez ramię na monitor.
A może istnieją jakieś interfejsy dostępne dla
niefachowca?

Jan

Data: 2010-08-12 09:14:11
Autor: to
Co oznacza palca si kontrolka silnika?
begin Jan Kotletty
Przepraszam, ale nie wiem, co to CEL. Czyli nadal za mało wiem.

To ta kontrolka właśnie. ;) Check Engine Light, ZTCP.

Rozumiem. Czyli jednak do fachowca trzeba mi się udać. I patrzeć mu
przez ramię na monitor. A może istnieją jakieś interfejsy dostępne dla
niefachowca?

Zwykle są, ale nie znam się na koreańcach. ;-) Jak nie chcesz się bawić to poproś żeby Ci mechanik wypisał dokładnie jakie są błędy wraz z numerami. Generalnie w silnikach benzynowych CEL pojawia się przede wszystkim w przypadku problemów ze składem mieszanki czy z zapłonem, z powodu drobiazgów CEL się raczej nie zapala. Często przyczyną jest też źle wyregulowana instalacja LPG.

--
ignorance is bliss

Data: 2010-08-12 11:30:45
Autor: Jan Kotletty
to pisze:

[...]

To nie jest stary samochód, niedawno skończyła
mu się 3-letnia gwarancja. A jeżdżę na 98, na dodatek
z tej samej stacji branej, więc paliwo nie powinno
być powodem problemów sygnalizowania błędu. Nie mam
instalacji LPG.

Kiedyś, chyba z rok temu, kontrolka też się zapaliła.
Wtedy nie miałem zupełnie wglądu w czynności serwisu,
bo zgłosiłem awarię telefonicznie i samochód zabrano
z drogi. Przy czym była jedna istotna różnica: Auto
wyraźnie słabiej przyspieszało. Powiedziano mi potem,
że to była wina jednej świecy. To było jakieś pół
roku po wymianie świec w ramach rocznego przeglądu,
więc byłem zaskoczony. Ale że to na gwarancji, nie
wnikałem w szczegóły. Zresztą nie było jak wnikać,
bo wszystko się odbyło bez mojego udziału. Taki zaoczny
był i jest serwis w tamtej autoryzowanej stacji.

Może na początek sam zdejmę osłonę silnika i sprawdzę,
czy przewody do świec wyglądają na całe i czy są
dobrze wciśnięte na świece? Skoro samochód się
zachowuje normalnie, może to naprawdę jest jakiś
drobiazg? Który się objawia na np. jakimś wyboju?
I jest zapamiętywany?

Jan

Data: 2010-08-12 14:21:41
Autor: Massai
to wrote:

begin Jan Kotletty

> Co dokładnie znaczy zapalenie się kontrolki z wizerunkiem silnika?

Któryś z wielu możliwych błędów które producent uznał za na
tyle poważny, że świeci się wtedy ta kontrolka.

Na ten przykład w moim, ten "poważny błąd" był efektem słabego
akumulatora.
Czasem przy odpalaniu spadało napięcie w instalacji tak bardzo, że
rejestrował to jako "odpięty akumulator" i nie wiedzieć czemu z tego
robił raban, tzn. paliła się kontrolka przez dwa - trzy uruchomienia.

> Diagnoza była taka: Jakiś chwilowy błąd. Jeśli się powtórzy w
> najbliższym czasie, trzeba wymienić cewkę. I zainkasował 30 PLN.

"Jakieś chwilowe błędy" kończące się CEL-em to raczej
rzadkość...

Inny przykład:
czujnik wolnych obrotów wału. Sam czujnik czasem pada, w dodatku
wołają za niego bajońskie sumy.

Z tym że najczęstrzą przyczyną jest zwyczajnie zasyfiona złączka,
i jak czasem pada, to komp panikuje. Po chwili się załącza, ale komp
rejestruje awarię i świeci w oczy kontrolką.

Taki przykład "chwilowego" błędu.

--
Pozdro
Massai

Data: 2010-08-12 15:54:39
Autor: to
Co oznacza palca si kontrolka silnika?
begin Massai
[...]

Twoim zdaniem niesprawny akumulator czy czujnik położenia wału to drobiazg?

--
ignorance is bliss

Data: 2010-08-13 12:06:39
Autor: Massai
Co oznacza palca si kontrolka silnika?
to wrote:

begin Massai

> [...]

> Taki przykład "chwilowego" błędu.

Twoim zdaniem niesprawny akumulator czy czujnik położenia wału to drobiazg?

Słaby akumulator dla silnika to drobiazg.

Ten czujnik to nie "położenia wału" tylko czujnik niskich obrotów.
I w tym momencie usterka nie dotyczy samego czujnika, a chwilowego
braku sygnału spowodowanego złączką.

"Poważność" awarii związana z kontrolką i zaleceniem "nie
uruchamiaj, laweta i serwis" ma wynikać z ew. negatywnych konsekwencji
dla silnika/osprzętu.

--
Pozdro
Massai

Data: 2010-08-13 14:33:59
Autor: Jan
Massai pisze:

"Poważność" awarii związana z kontrolką i zaleceniem "nie
uruchamiaj, laweta i serwis" ma wynikać z ew. negatywnych konsekwencji
dla silnika/osprzętu.

Nie miałem oporów, kiedy kontrolka zapaliła
mi się pierwszy raz, w okresie gwarancji.
Tym bardziej, że samochód nie przyspieszał
jak powinien. Wezwałem lawetę i odebrałem
samochód po kilku godzinach. Powiedziano
mi, że pomogła wymiana jednej świecy.
Ale teraz zapłaciłbym za to słono. Więc pytam,
żeby nie pobłądzić. Teraz już mogę ominąć
procedury wymagane w czasie gwarancji.

I już mi się pomału wyłania obraz możliwości.
Także dzięki uprzejmości kolegów z tej grupy.

Pozdrawiam,
Jan

Data: 2010-08-13 17:43:13
Autor: Massai
Jan wrote:

I już mi się pomału wyłania obraz możliwości.
Także dzięki uprzejmości kolegów z tej grupy.

Generalnie ta kontrolka sygnalizuje że POTENCJALNIE może być to
problem poważny. Że dalsza jazda może spowodować dalsze, często
poważne uszkodzenia.
Z tym że nie zawsze tak jest.
Jak mi się pierwszy raz zaświeciła to skorzystałem z dobrodziejstwa
internetu mobilnego i na miejscu ustaliłem o co biega - sprawdziłem
jak wyświetlić kod błędu, i potem sprawdziłem co oznacza... i
jakie są ew. konsekwencje.
Łącznie z tym że na youtubie znalazłem filmik instruktażowy jak
samemu wymienić czujnik ;-)

Odwrotnie niż kontrolka oleju. Ta jak się już zaświeci, to już
jest zazwyczaj mocno za późno, szkody już są. Właściwie jej
przydatność jest ograniczona tylko do nagłych awarii, wywali
uszczelkę itp.

--
Pozdro
Massai