Data: 2010-08-12 10:27:41 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Co oznacza paląca się kontrolka silnika? | |
Jan Kotletty pisze:
Szanowni znawcy, Że wystąpił błąd z grupy zapalających kontrolkę silnika. Co dokładnie są to za błędy, to jest długa lista i u każdego producenta inna. Jedyne co Chodzi o to żeby podłączyć się do komputera interfejsem diagnostycznym i sprawdzić co to był za błąd. Diagnoza była taka: Jakiś chwilowy błąd. Oznacza to jakiś odczyt z obwodu cewki poza zakresem uznanym za normalny. Prawdopodobnie Twoja cewka pobiera po prostu więcej lub mniej prądu niż sprawna cewka do Twojego silnika, co oznacza uszkodzenie jej, lub tego co jest do niej podłączone. Na wszelki wypadek zacząłbym od świec i skontrolował stan przewodów WN i zasilających cewkę. Moje pytanie jest takie: Czy jest możliwe Musisz mieć interfejs z odpowiednim oprogramowaniem do Twojego silnika. I do tego, co dokładnie oznacza To jest akurat bardzo trudna sprawa. W "dzisiejszych czasach" zauważam taką tendencję, że właśnie podłącza się samochód do komputera, kasuje błędy, jak błąd występuje ponownie, to mechanik jedyne co potrafi zrobić, to wymienić na nowy element występujący w nazwie błędu. |
|
Data: 2010-08-12 10:48:47 | |
Autor: Jan Kotletty | |
Co oznacza paląca się kontrolka silnika? | |
Tomasz Pyra pisze:
(...) To jest akurat bardzo trudna sprawa. Bardzo dziękuję, to cenna uwaga, bo usuwa część moich wątpliwości. Czyli trzeba się zdać na los. Żeby to nie był całkiem ślepy los, trzeba patrzeć na ręce fachowcowi i na monitor z programem diagnostycznym. Czyli trzeba szukać warsztatu, w którym ta akcja diagnozowania odbywa się w pomieszczeniu otwartym dla klienta. W znanym mi warsztacie autoryzowanym Chevroleta klient nie ma wstępu do warsztatu. Czyli lepiej pojechać w inne miejsce. Jeszcze raz - dziękuję. Jan |
|
Data: 2010-08-12 11:12:28 | |
Autor: Jan Kotletty | |
Co oznacza paląca się kontrolka silnika? | |
Tomasz Pyra pisze:
(...) To jest akurat bardzo trudna sprawa. Jeszcze jedno pytanie: Czy błąd powodujący zapalenie się lampki kontrolnej jest utrwalany w pamięci procesora samochodu? Skoro lampka nie zgaśnie sama, kiedy błąd ustaje, to pewnie tak jest? Tyle że chyba nie we wszystkich kontrolowanych układach tak się to odbywa. Kontrolka ABS gaśnie mi dość późno po uruchomieniu silnika i czasami zapala się podczas jazdy. Ale potem sama gaśnie. Jak wygląda ta cała sprawa ze świeceniem kontrolek i koniecznością kasowania błędu przez program komputerowy? Jaka jest tego filozofia? Jan |
|
Data: 2010-08-12 09:18:35 | |
Autor: to | |
Co oznacza paląca się kontrolka silnika? | |
begin Jan Kotletty
Jak wyglÄ da ta caĹa sprawa ze Ĺwieceniem kontrolek i koniecznoĹciÄ Zwykle bĹÄ d pojawia siÄ najpierw jako tymczasowy (ktĂłry zwykle znika po wyĹÄ czeniu zapĹonu, jeĹli do tego czasu nie stanie siÄ staĹym), a po iluĹ tam wystÄ pieniach staje siÄ bĹÄdem staĹym i jest zapisywany w pamiÄci. W wiÄkszoĹci aut wszystkie bĹÄdy kasujÄ siÄ po odĹÄ czeniu akumulatora. CEL to nie jest Ĺźaden konkretny bĹÄ d, ta kontrolka po postu zapala siÄ w przypadku wystÄ pieniu (co najmniej) jednego bĹÄdu z listy bĹÄdĂłw, ktĂłre producent uznaĹ za powaĹźne. -- ignorance is bliss |
|
Data: 2010-08-12 11:16:19 | |
Autor: krzysiek82 | |
Co oznacza paląca się kontrolka silnika? | |
Jan Kotletty pisze:
Jeszcze jedno pytanie: różnie bywa. Skoro lampka nie zgaśnie sama, kiedy błąd ustaje, to pewnie tak jest? wtedy zwykle informacja o błędzie jest zapisana w ECU ale i powód błędu nadal występuje. Kontrolka ABS gaśnie widocznie może któryś z czujników przy kołach lub przewód się przetarł i robi zwarcie. Jak wygląda ta cała sprawa ze świeceniem kontrolek Nie ma żadnej filozofii, czasami jest błąd a nie ma kontrolki. Generalnie może być tak, że auto ledwo jedzie a błedów nie wywala. Komputer jest po to żeby pomóc serwisantowi a nie wskazać co jest uszkodzone. Dlatego nadal fachowa wiedza jest w cenie. Bo klikać potrafi prawie każdy, a logicznie myśleć i wykazać się doświadczeniem już nie. -- krzysiek82 |
|
Data: 2010-08-12 19:19:26 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Co oznacza paląca się kontrolka silnika? | |
Jan Kotletty pisze:
Tomasz Pyra pisze: Zależy jak zaawansowany jest ten komputer w komputerze. Kiedyś, w czasach prostych ECU bez pamięci, odczyt błędu był możliwy jedynie podczas pracy w czasie kiedy ten występował. Najczęściej coś trzeba było połączyć i układ "wymrugał" kod błędu jakimiś lampkami. Później już były komputery z własną pamięcią i tam każdy z błędów może mieć trzy stany: - błąd nie wystąpił - błąd kiedyś wystąpił, ale w tej chwili nie występuje - błąd w tej chwili występuje Przy czym należy pamiętać że "błąd" to nie jest żadna wysokopoziomowa informacja. Błąd zazwyczaj oznacza że w jakimś obwodzie wystąpiło napięcie lub pobór prądu poza prawidłowym, jakiś spodziewany sygnał się nie pojawił, albo pojawił się chociaż nie powinien. Albo nie udało się zaadaptować dawki paliwa tak żeby uzyskać oczekiwany odczyt z sondy lambda. Dlatego trzeba pamiętać że komputer jak mówi "cewka", to oznacza że albo cewka, albo cokolwiek dalej. Bo komputer steruję zasilaniem cewki i to jest w stanie kontrolować. Anomalie tutaj mogą być spowodowane zarówno awarią cewki jak i jakimiś dalszymi elementami których komputer już bezpośrednio nie kontroluje (przewody, świece itp.). Może to być też awaria samego komputera. Dlatego tu istotna jest ogólna kumatość diagnosty no i oczywiście doświadczenie. Bo inaczej łatwo wtopić - wymienisz cewkę i problem niekoniecznie ustąpi. Wtedy mechanicy z fantazją potrafią wymienić pół samochodu nim się okaże że problemem było jakieś skorodowane kabeloczko od masy. Ogólnie nie jest to łatwy problem, zwłaszcza jak występuje rzadko i trudno go powtórzyć w warsztacie. Tyle że chyba nie we wszystkich kontrolowanych Zapalanie się lampek na początku nie oznacza błędu, a jedynie służy sprawdzeniu czy lampka się pali. Po prostu zapalenie, a następnie zgaśnięcie kontrolek to objaw sprawności systemu. Jeżeli zapala Ci się lampka ABS w czasie jazdy to oznacza to awarię, nawet jeżeli lampka sama gaśnie. O co chodzi można się jak zwykle dowiedzieć z komputera. Jak wygląda ta cała sprawa ze świeceniem kontrolek Większość komputerów nie zapamiętuje żadnych szczegółów poza tym że błąd wystąpił. W czasie normalnej eksploatacji samochodu z czasem komputer potrafi nałapać różnych błędów. Przyjeżdżając do serwisu z informacją że niepokoi Cię zapalająca się lampka, po podłączeniu do komputera może się okazać że od ostatniego kasowania (być może lata temu) komputer posiada już kilka różnych błędów w stanie "kiedyś wystąpił, ale obecnie nie występuje". Diagnosta nie wie wtedy który problem jest aktualny i powoduje zapalenie się lampki, zwłaszcza że nie wszystkie błędy, albo niekoniecznie już za pierwszym razem powodują zapalenie się lampki błędu. Dlatego diagnosta kasuje błędy (tyle że zawsze powinien zrobić wydruk, choćby Ci się miał przydać za rok), każe pojeździć i wrócić jak lampka zapali się znowu - wtedy będzie wiedział co zapala lampkę. W nowoczesnych komputerach bywa lepiej, bo potrafią zapamiętać np. czas wystąpienia błędów w logu - wtedy wiadomo od razu o co chodzi. |
|
Data: 2010-08-12 11:54:58 | |
Autor: Sebastian Kaliszewski | |
Co oznacza paląca się kontrolka silnika? | |
Tomasz Pyra wrote:
Jan Kotletty pisze: Przy czym niby jest standard, ale każdy producent ma swoje rozszerzenia. Ale dobry program diagnostyczny i rzeczy poza dziwnymi wynalazkami konkretnego producenta wyłapie Jedyne co Albo np. wykrycie "wypadania" zapłonu (jak rzadko -- można nie zauważyć "na uchu") Prawdopodobnie Twoja cewka pobiera po prostu więcej lub mniej prądu niż sprawna cewka do Twojego silnika, co oznacza uszkodzenie jej, lub tego co jest do niej podłączone. Oczywiście.
Co można na Allegro kupić. Można też kupić "komputer diagnostyczny". Ale lepiej kupić interfejs do laptopa -- bo to zarówno wychodzi taniej jak i łatwiej dobrać program który zadziała. I do tego, co dokładnie oznacza pzdr \SK -- "Never underestimate the power of human stupidity" -- L. Lang -- http://www.tajga.org -- (some photos from my travels) |