Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Co oznacza paląca się kontrolka silnika?

Co oznacza paląca się kontrolka silnika?

Data: 2010-08-12 10:27:41
Autor: Tomasz Pyra
Co oznacza paląca się kontrolka silnika?
Jan Kotletty pisze:
Szanowni znawcy,

Co dokładnie znaczy zapalenie się kontrolki
z wizerunkiem silnika?

Że wystąpił błąd z grupy zapalających kontrolkę silnika.

Co dokładnie są to za błędy, to jest długa lista i u każdego producenta inna.


Jedyne co
można wyczytać, to rada, żeby się udać do
warsztatu.

Chodzi o to żeby podłączyć się do komputera interfejsem diagnostycznym i sprawdzić co to był za błąd.

Diagnoza była taka: Jakiś chwilowy błąd.
Jeśli się powtórzy w najbliższym czasie,
trzeba wymienić cewkę. I zainkasował 30 PLN.

Oznacza to jakiś odczyt z obwodu cewki poza zakresem uznanym za normalny.
Prawdopodobnie Twoja cewka pobiera po prostu więcej lub mniej prądu niż sprawna cewka do Twojego silnika, co oznacza uszkodzenie jej, lub tego co jest do niej podłączone.

Na wszelki wypadek zacząłbym od świec i skontrolował stan przewodów WN i zasilających cewkę.

Moje pytanie jest takie: Czy jest możliwe
dotarcie (przeze mnie) do wiedzy o stanie
silnika?

Musisz mieć interfejs z odpowiednim oprogramowaniem do Twojego silnika.


I do tego, co dokładnie oznacza
zapalenie się kontrolki? Jeśli tak, to jak?
Czy udział fachowca jest konieczny? Jak
znaleźć takiego, który będzie zainteresowany
udzieleniem rzetelnej informacji?

To jest akurat bardzo trudna sprawa.
W "dzisiejszych czasach" zauważam taką tendencję, że właśnie podłącza się samochód do komputera, kasuje błędy, jak błąd występuje ponownie, to mechanik jedyne co potrafi zrobić, to wymienić na nowy element występujący w nazwie błędu.

Data: 2010-08-12 10:48:47
Autor: Jan Kotletty
Co oznacza paląca się kontrolka silnika?
Tomasz Pyra pisze:
(...)
To jest akurat bardzo trudna sprawa.
W "dzisiejszych czasach" zauważam taką tendencję, że właśnie podłącza się samochód do komputera, kasuje błędy, jak błąd występuje ponownie, to mechanik jedyne co potrafi zrobić, to wymienić na nowy element występujący w nazwie błędu.

Bardzo dziękuję, to cenna uwaga, bo usuwa część
moich wątpliwości.

Czyli trzeba się zdać na los. Żeby to nie był
całkiem ślepy los, trzeba patrzeć na ręce
fachowcowi i na monitor z programem diagnostycznym.
Czyli trzeba szukać warsztatu, w którym ta akcja
diagnozowania odbywa się w pomieszczeniu
otwartym dla klienta. W znanym mi warsztacie
autoryzowanym Chevroleta klient nie ma wstępu
do warsztatu. Czyli lepiej pojechać w inne miejsce.

Jeszcze raz - dziękuję.

Jan

Data: 2010-08-12 11:12:28
Autor: Jan Kotletty
Co oznacza paląca się kontrolka silnika?
Tomasz Pyra pisze:
(...)
To jest akurat bardzo trudna sprawa.
W "dzisiejszych czasach" zauważam taką tendencję, że właśnie podłącza się samochód do komputera, kasuje błędy(...)

Jeszcze jedno pytanie:
Czy błąd powodujący zapalenie się lampki
kontrolnej jest utrwalany w pamięci procesora
samochodu? Skoro lampka nie zgaśnie sama, kiedy
błąd ustaje, to pewnie tak jest?

Tyle że chyba nie we wszystkich kontrolowanych
układach tak się to odbywa. Kontrolka ABS gaśnie
mi dość późno po uruchomieniu silnika i czasami
zapala się podczas jazdy. Ale potem sama gaśnie.

Jak wygląda ta cała sprawa ze świeceniem kontrolek
i koniecznością kasowania błędu przez program
komputerowy? Jaka jest tego filozofia?

Jan

Data: 2010-08-12 09:18:35
Autor: to
Co oznacza paląca się kontrolka silnika?
begin Jan Kotletty
Jak wygląda ta cała sprawa ze świeceniem kontrolek i koniecznością
kasowania błędu przez program komputerowy? Jaka jest tego filozofia?

Zwykle błąd pojawia się najpierw jako tymczasowy (który zwykle znika po wyłączeniu zapłonu, jeśli do tego czasu nie stanie się stałym), a po iluś tam wystąpieniach staje się błędem stałym i jest zapisywany w pamięci. W większości aut wszystkie błędy kasują się po odłączeniu akumulatora. CEL to nie jest żaden konkretny błąd, ta kontrolka po postu zapala się w przypadku wystąpieniu (co najmniej) jednego błędu z listy błędów, które producent uznał za poważne.

--
ignorance is bliss

Data: 2010-08-12 11:16:19
Autor: krzysiek82
Co oznacza paląca się kontrolka silnika?
Jan Kotletty pisze:
Jeszcze jedno pytanie:
Czy błąd powodujący zapalenie się lampki
kontrolnej jest utrwalany w pamięci procesora
samochodu?

różnie bywa.

Skoro lampka nie zgaśnie sama, kiedy
błąd ustaje, to pewnie tak jest?

wtedy zwykle informacja o błędzie jest zapisana w ECU ale i powód błędu nadal występuje.

Kontrolka ABS gaśnie
mi dość późno po uruchomieniu silnika i czasami
zapala się podczas jazdy. Ale potem sama gaśnie.

widocznie może któryś z czujników przy kołach lub przewód się przetarł i robi zwarcie.


Jak wygląda ta cała sprawa ze świeceniem kontrolek
i koniecznością kasowania błędu przez program
komputerowy? Jaka jest tego filozofia?

Nie ma żadnej filozofii, czasami jest błąd a nie ma kontrolki. Generalnie może być tak, że auto ledwo jedzie a błedów nie wywala. Komputer jest po to żeby pomóc serwisantowi a nie wskazać co jest uszkodzone. Dlatego nadal fachowa wiedza jest w cenie. Bo klikać potrafi prawie każdy, a logicznie myśleć i wykazać się doświadczeniem już nie.

--
krzysiek82

Data: 2010-08-12 19:19:26
Autor: Tomasz Pyra
Co oznacza paląca się kontrolka silnika?
Jan Kotletty pisze:
Tomasz Pyra pisze:
(...)
To jest akurat bardzo trudna sprawa.
W "dzisiejszych czasach" zauważam taką tendencję, że właśnie podłącza się samochód do komputera, kasuje błędy(...)

Jeszcze jedno pytanie:
Czy błąd powodujący zapalenie się lampki
kontrolnej jest utrwalany w pamięci procesora
samochodu? Skoro lampka nie zgaśnie sama, kiedy
błąd ustaje, to pewnie tak jest?

Zależy jak zaawansowany jest ten komputer w komputerze.

Kiedyś, w czasach prostych ECU bez pamięci, odczyt błędu był możliwy jedynie podczas pracy w czasie kiedy ten występował.
Najczęściej coś trzeba było połączyć i układ "wymrugał" kod błędu jakimiś lampkami.

Później już były komputery z własną pamięcią i tam każdy z błędów może mieć trzy stany:
- błąd nie wystąpił
- błąd kiedyś wystąpił, ale w tej chwili nie występuje
- błąd w tej chwili występuje

Przy czym należy pamiętać że "błąd" to nie jest żadna wysokopoziomowa informacja.
Błąd zazwyczaj oznacza że w jakimś obwodzie wystąpiło napięcie lub pobór prądu poza prawidłowym, jakiś spodziewany sygnał się nie pojawił, albo pojawił się chociaż nie powinien. Albo nie udało się zaadaptować dawki paliwa tak żeby uzyskać oczekiwany odczyt z sondy lambda.

Dlatego trzeba pamiętać że komputer jak mówi "cewka", to oznacza że albo cewka, albo cokolwiek dalej. Bo komputer steruję zasilaniem cewki i to jest w stanie kontrolować. Anomalie tutaj mogą być spowodowane zarówno awarią cewki jak i jakimiś dalszymi elementami których komputer już bezpośrednio nie kontroluje (przewody, świece itp.). Może to być też awaria samego komputera.
Dlatego tu istotna jest ogólna kumatość diagnosty no i oczywiście doświadczenie.

Bo inaczej łatwo wtopić - wymienisz cewkę i problem niekoniecznie ustąpi. Wtedy mechanicy z fantazją potrafią wymienić pół samochodu nim się okaże że problemem było jakieś skorodowane kabeloczko od masy.

Ogólnie nie jest to łatwy problem, zwłaszcza jak występuje rzadko i trudno go powtórzyć w warsztacie.

Tyle że chyba nie we wszystkich kontrolowanych
układach tak się to odbywa. Kontrolka ABS gaśnie
mi dość późno po uruchomieniu silnika i czasami
zapala się podczas jazdy. Ale potem sama gaśnie.

Zapalanie się lampek na początku nie oznacza błędu, a jedynie służy sprawdzeniu czy lampka się pali. Po prostu zapalenie, a następnie zgaśnięcie kontrolek to objaw sprawności systemu.

Jeżeli zapala Ci się lampka ABS w czasie jazdy to oznacza to awarię, nawet jeżeli lampka sama gaśnie.
O co chodzi można się jak zwykle dowiedzieć z komputera.

Jak wygląda ta cała sprawa ze świeceniem kontrolek
i koniecznością kasowania błędu przez program
komputerowy? Jaka jest tego filozofia?

Większość komputerów nie zapamiętuje żadnych szczegółów poza tym że błąd wystąpił.
W czasie normalnej eksploatacji samochodu z czasem komputer potrafi nałapać różnych błędów.
Przyjeżdżając do serwisu z informacją że niepokoi Cię zapalająca się lampka, po podłączeniu do komputera może się okazać że od ostatniego kasowania (być może lata temu) komputer posiada już kilka różnych błędów w stanie "kiedyś wystąpił, ale obecnie nie występuje".
Diagnosta nie wie wtedy który problem jest aktualny i powoduje zapalenie się lampki, zwłaszcza że nie wszystkie błędy, albo niekoniecznie już za pierwszym razem powodują zapalenie się lampki błędu.
Dlatego diagnosta kasuje błędy (tyle że zawsze powinien zrobić wydruk, choćby Ci się miał przydać za rok), każe pojeździć i wrócić jak lampka zapali się znowu - wtedy będzie wiedział co zapala lampkę.

W nowoczesnych komputerach bywa lepiej, bo potrafią zapamiętać np. czas wystąpienia błędów w logu - wtedy wiadomo od razu o co chodzi.

Data: 2010-08-12 11:54:58
Autor: Sebastian Kaliszewski
Co oznacza paląca się kontrolka silnika?
Tomasz Pyra wrote:
Jan Kotletty pisze:
Szanowni znawcy,

Co dokładnie znaczy zapalenie się kontrolki
z wizerunkiem silnika?

Że wystąpił błąd z grupy zapalających kontrolkę silnika.

Co dokładnie są to za błędy, to jest długa lista i u każdego producenta inna.

Przy czym niby jest standard, ale każdy producent ma swoje rozszerzenia. Ale dobry program diagnostyczny i rzeczy poza dziwnymi wynalazkami konkretnego producenta wyłapie


Jedyne co
można wyczytać, to rada, żeby się udać do
warsztatu.

Chodzi o to żeby podłączyć się do komputera interfejsem diagnostycznym i sprawdzić co to był za błąd.

Diagnoza była taka: Jakiś chwilowy błąd.
Jeśli się powtórzy w najbliższym czasie,
trzeba wymienić cewkę. I zainkasował 30 PLN.

Oznacza to jakiś odczyt z obwodu cewki poza zakresem uznanym za normalny.

Albo np. wykrycie "wypadania" zapłonu (jak rzadko -- można nie zauważyć "na uchu")

Prawdopodobnie Twoja cewka pobiera po prostu więcej lub mniej prądu niż sprawna cewka do Twojego silnika, co oznacza uszkodzenie jej, lub tego co jest do niej podłączone.

Na wszelki wypadek zacząłbym od świec i skontrolował stan przewodów WN i zasilających cewkę.

Oczywiście.


Moje pytanie jest takie: Czy jest możliwe
dotarcie (przeze mnie) do wiedzy o stanie
silnika?

Musisz mieć interfejs z odpowiednim oprogramowaniem do Twojego silnika.

Co można na Allegro kupić. Można też kupić "komputer diagnostyczny". Ale lepiej kupić interfejs do laptopa -- bo to zarówno wychodzi taniej jak i łatwiej dobrać program który zadziała.


I do tego, co dokładnie oznacza
zapalenie się kontrolki? Jeśli tak, to jak?
Czy udział fachowca jest konieczny? Jak
znaleźć takiego, który będzie zainteresowany
udzieleniem rzetelnej informacji?

To jest akurat bardzo trudna sprawa.
W "dzisiejszych czasach" zauważam taką tendencję, że właśnie podłącza się samochód do komputera, kasuje błędy, jak błąd występuje ponownie, to mechanik jedyne co potrafi zrobić, to wymienić na nowy element występujący w nazwie błędu.

pzdr
\SK
--
"Never underestimate the power of human stupidity" -- L. Lang
--
http://www.tajga.org -- (some photos from my travels)

Co oznacza paląca się kontrolka silnika?

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona