Co siÄ™ dzieje z tymi Dreamlinerami?

Data: 2013-01-29 17:16:13
Autor: Marcin N
Co siÄ™ dzieje z tymi Dreamlinerami?
W TV mówią, że samoloty mogą być uziemione nawet przez rok.
Toż to ekonomiczna masakra będzie dla producenta.

Na czym polega problem BoeingĂłw 787?

--
MN

Data: 2013-01-29 17:18:37
Autor: Paweł Hanke
Co się dzieje z tymi Dreamlinerami?
W dniu 2013-01-29 17:16, Marcin N pisze:
W TV mówi±, że samoloty mog± być uziemione nawet przez rok.
Toż to ekonomiczna masakra będzie dla producenta.

Na czym polega problem Boeingów 787?

Problem jest w tym, że występuje u nich bardzo dużo chorób wieku dziecięcego.

--
Paweł

Data: 2013-01-29 21:14:32
Autor: Marcin N
W dniu 2013-01-29 17:18, Paweł Hanke pisze:
[...]

Serio? Teraz rok będzie uziemiony z powodu drobnych ustereczek? Dla mnie to jakie¶ nieporozumienie.

--
MN

Data: 2013-01-29 21:43:46
Autor: J.F.
Dnia Tue, 29 Jan 2013 21:14:32 +0100, Marcin N napisał(a):
[...]

Jesli wymaga to przeprojektowania baterii akumulatorow, to kto wie ..

J.

Data: 2013-01-29 21:53:43
Autor: mkarwan
Co się dzieje z tymi Dreamlinerami?
Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomo¶ci news:frb5oi0qiblf.1v9sjetbifuys.dlg40tude.net...
[...]

Boeing jest producentem akumulatorów?

Data: 2013-01-29 22:13:36
Autor: /dev/SU45
Co się dzieje z tymi Dreamlinerami?

Boeing jest producentem akumulatorów?

Nie, ale to nie ma znaczenia. Cały system może wymagać przeprojektowania.

Ogólnie to s± skutki koncepcji samolotu "all-electric" i zredukowania instalacji hydraulicznej aby oszczędzić na wadze. Dużo elektryki - dużo energii trzeba mieć zmagazynowanej.

Dla modelarzy to nic nowego, nowoczesne ogniwa o dużej gęsto¶ci energii s± niebezpieczne i od dawna o tym wiadomo :)

Data: 2013-01-29 19:48:45
Autor: TJ_Blues
Co się dzieje z tymi Dreamlinerami?
On Tuesday, January 29, 2013 4:13:36 PM UTC-5, /dev/SU45 wrote:

Dla modelarzy to nic nowego, nowoczesne ogniwa o du�ej g�sto�ci energii

sďż˝ niebezpieczne i od dawna o tym wiadomo :)

Modelarze stosuja baterie LiPo, cyli litowo polimerowe. Lekkie, elasyczne,
robiace "boom" gdy uszkodzone.

Jesli dobrze rozumiem to w B-787 sa baterie litowo-jonowe. Czyli baterie
o lepszej sprawnosci tyle, ze wieksze i ciezsze...

 Ale mozliwe, ze Hamerykany na jeden i drugi rodzaj wolaja tak samo. Co zreszta
mnie by zdziwilo bo przeciez na betonowa plyte lotniska mowia "tarmac". Czyli
tluczen zalany smola.

Za tym, ze jednak sa to baterie polimerowe wskazuje rozwijanie ogniw w labie
NTSB:
http://youtu.be/83BT8NL_9EU?t=6m50s

cheers

Data: 2013-02-08 03:11:43
Autor: __Maciek
Co się dzieje z tymi Dreamlinerami?
Tue, 29 Jan 2013 19:48:45 -0800 (PST) TJ_Blues
<tomekania.tj@gmail.com> napisał:

Jesli dobrze rozumiem to w B-787 sa baterie litowo-jonowe.

Może to znaczyć że s± to Li-Ion klasyczne lub polimerowe.

Ale mozliwe, ze Hamerykany na jeden i drugi rodzaj wolaja tak samo. Co zreszta

Li-Po to też rodzaj akumulatorów litowo-jonowych. Pełna nazwa brzmi
"lithium-ion polymer" czyli akumulatory litowo-jonowe polimerowe.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_polymer_battery

"This type has technologically evolved from lithium-ion batteries. The
primary difference is that the lithium-salt electrolyte  is not held
in an organic solvent but in a solid polymer composite such as
polyethylene oxide or polyacrylonitrile."

Data: 2013-02-08 04:06:58
Autor: TJ_Blues
On Thursday, February 7, 2013 9:11:43 PM UTC-5, __Maciek wrote:
> [...]

in an organic solvent but in a solid polymer composite such as

polyethylene oxide or polyacrylonitrile."

A to co napisali na samej gorze przeczytales, co by tych pojec nie mieszac?

"Not to be confused with Lithium-ion battery."

cheers

Data: 2013-02-08 16:20:52
Autor: __Maciek
Co się dzieje z tymi Dreamlinerami?
Fri, 8 Feb 2013 04:06:58 -0800 (PST) TJ_Blues <tomekania.tj@gmail.com>
napisał:

http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_polymer_battery

A to co napisali na samej gorze przeczytales, co by tych pojec nie mieszac?
"Not to be confused with Lithium-ion battery."

Tak, chodzi o to żeby się czytelnikowi nie pomyliło z klasycznym
akumulatorem litowo jonowym. Uważasz że to falsyfikuje stwierdzenie że
akumulator litowo-jonowy polimerowy jest rodzajem akumulatora
litowo-jonowego?

Data: 2013-02-08 09:06:58
Autor: TJ_Blues

napisał:

> [...]

akumulatorem litowo jonowym. Uważasz że to falsyfikuje stwierdzenie że

akumulator litowo-jonowy polimerowy jest rodzajem akumulatora

Gdy mowisz, ze wirnik smiglowca to rodzaj skrzydla, to rowniez
ma dokladne ten sam plata na mysli?

cheers

Data: 2013-02-08 19:21:55
Autor: TJ_Blues
On Friday, February 8, 2013 12:25:20 PM UTC-5, KiloSierra wrote:
W dniu 2013-02-08 18:06, TJ_Blues pisze:

> Gdy mowisz, ze wirnik smiglowca to rodzaj skrzydla, to rowniez

> ma dokladne ten sam plata na mysli?

> cheers

Naucz sie cytowac!!

Nauczaj mnie miszczu!

cheers :-)

Data: 2013-01-30 01:30:06
Autor: J.F.
Dnia Tue, 29 Jan 2013 21:53:43 +0100, mkarwan napisał(a):
[...]

Nie(/byc moze), ale to niewiele zmienia - trzeba znalezc zrodlo problemu, moze wystarczy poprawic zabezpieczenia, a moze trzeba zaprojektowac od
nowa, trzeba bedzie sprawdzic koncepcje, przebadac, np. wyjdzie wieksze, to
przeprojektowac rozmieszczenie w kadlubie, byc moze certyfikowac ..

J.

Data: 2013-01-29 18:49:27
Autor: TJ_Blues
On Tuesday, January 29, 2013 11:16:13 AM UTC-5, Marcin N wrote:
W TV mówi±, że samoloty mog± być uziemione nawet przez rok.

Toż to ekonomiczna masakra będzie dla producenta.

Na czym polega problem Boeingów 787?

-- MN

http://youtu.be/83BT8NL_9EU

42min.
W jezyku zagranicznym ale powoli i zrozumiale :-) Szefowa NTSB, Deborah Hersman, przedstawia stan dochodzenia ws. pozaru i "smoke incident" na pokladzie dwoch 787. cheers

Data: 2013-01-30 06:22:48
Autor: JJR
Co się dzieje z tymi Dreamlinerami?
Użytkownik "TJ_Blues" <tomekania.tj@gmail.com> napisał

W jezyku zagranicznym ale powoli i zrozumiale :-) Szefowa NTSB, Deborah Hersman, >przedstawia stan dochodzenia ws. pozaru i "smoke incident" na pokladzie dwoch 787.

Pełna profeska, może nasza prokuratura też się kiedy¶ nauczy zrozumiale tłumaczyć :)
A poważnie mówi±c, nagranie choć sprzed paru dni jest już nieaktualne w tym sensie, że wykluczono winę akumulatorów. Za to pozostaje aktualne w kliku miejscach kiedy mowa o skontrolowaniu całego systemu instalacji elektrycznej oraz zabezpieczeń które miały zadziałać i odł±czyć aku od sieci, ale tego nie zrobiły.

St±d obawy o długotrwało¶ć zawieszenia samolotów - wykluczono najprostszy powód, zostały bardziej złożone.

--
pzdr,
Jędrzej

Wieża: "Air Force 53, twój silnik chyba się... a... nieważne, widzę że już wyskoczyłe¶"

Data: 2013-01-31 10:21:13
Autor: Pawel O'Pajak
Co się dzieje z tymi Dreamlinerami?
Powitanko,

że wykluczono winę akumulatorów.

Dostepu do video przez www chwilowo nie mam, ale tu pisza, ze dalej badaja:
http://www.ntsb.gov/news/2013/130129b.html
Swoja droga LiFePO4 bezpieczniejsze sa, a i mniejsze wymagania co do rezimu ladowania. Gestosc energii podobna jak Li-ion/Li-po, czemu wiec zdecydowali sie na "zwykle" Li-x.

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa
--
"-Tato, po czym poznać mał± szkodliwo¶ć społeczn±?

Data: 2013-01-29 22:31:24
Autor: Smok Eustachy
W dniu 29.01.2013 17:16, Marcin N pisze:
W TV mówią, że samoloty mogą być uziemione nawet przez rok.
Toż to ekonomiczna masakra będzie dla producenta.

Na czym polega problem BoeingĂłw 787?

Baterie się przegrzewają bo są litowo-jonowe. W zasadzie to je uziemiło na amen. Nie wiadomo jak wyjść z tego impasu.

Data: 2013-01-30 00:09:37
Autor: JJR
Co siÄ™ dzieje z tymi Dreamlinerami?
Użytkownik "Smok Eustachy" <smok@wurg.pl> napisał

Baterie się przegrzewają bo są litowo-jonowe. W zasadzie to je uziemiło na amen. Nie wiadomo jak wyjść z tego impasu.

Tyle rozumiesz z tej sprawy co z wypadku w Smoleńsku :)
Gdyby chodziło o akumulatory, problemu by praktycznie nie było, wymieniałoby się je co dziesieć lotów a nie co 200 i samoloty by latały.

Problem polega właśnie na tym, że zostały sprawdzone i okazały się OK. A to znaczy, że błąd jest gdzieś w instalacji elektrycznej (napięcia, prądy ładowania - bierz co chcesz).

A to z kolei w najgorszym razie może oznaczać przeprojektowanie i wymianę (stąd ten rok którym straszą), w lepszym co najmniej miesiąc. I koszty większe niż przy częstej wymianie aku.

--
pzdr,
Jędrzej

W szkole są dwa najważniejsze przedmioty: przysposobienie obronne, żeby wiedzieć, jak strzelać, i historia, żeby wiedzieć, do kogo

Data: 2013-01-30 01:34:14
Autor: J.F.
Dnia Wed, 30 Jan 2013 00:09:37 +0100, JJR napisał(a):
Użytkownik "Smok Eustachy" <smok@wurg.pl> napisał
Baterie się przegrzewaj± bo s± litowo-jonowe. W zasadzie to je uziemiło na amen. Nie wiadomo jak wyj¶ć z tego impasu.

Tyle rozumiesz z tej sprawy co z wypadku w Smoleńsku :)
Gdyby chodziło o akumulatory, problemu by praktycznie nie było, wymieniałoby się je co dziesieć lotów a nie co 200 i samoloty by latały.

Tylko skad pewnosc ze 10 lotow wytrzymaja ? J.

Data: 2013-01-30 06:28:11
Autor: JJR
Co się dzieje z tymi Dreamlinerami?
Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał

Tylko skad pewnosc ze 10 lotow wytrzymaja ?

St±d, że prawie piećdzięsiat samolotów wylatało dot±d setki godzin, a zdarzyły się dwa incydenty. Te 10 godzin i tak podałem z absurdalnym zapasem.

--
pzdr,
Jędrzej

Dosyć szybko można się zorientować, że Izabela nie nadaje się do interesu, który ma Wokulski.

Data: 2013-01-30 17:24:00
Autor: Mikolaj Machowski
JJR napisał:
Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał

Tylko skad pewnosc ze 10 lotow wytrzymaja ?

Stąd, że prawie piećdzięsiat samolotów wylatało dotąd setki godzin, a zdarzyły się dwa incydenty. Te 10 godzin i tak podałem z absurdalnym zapasem.

Japończycy właśnie przyznali, że tak robili (ok. nie podali co ile lotów
konkretnie je wymieniali) - i nie pomogło.

m.

Data: 2013-01-31 16:23:52
Autor: JJR
Co siÄ™ dzieje z tymi Dreamlinerami?
Użytkownik "Mikolaj Machowski" <mikmach@wp.pl> napisał

Japończycy właśnie przyznali, że tak robili (ok. nie podali co ile lotów
konkretnie je wymieniali) - i nie pomogło.

Co potwierdza, że problem jest w całej instalacji, a nie w samych akumulatorach.

--
pzdr,
Jędrzej

Lepiej jest mieć stały dochód, niż być czarującym.

Data: 2013-01-30 23:46:53
Autor: J.F.
Dnia Wed, 30 Jan 2013 06:28:11 +0100, JJR napisał(a):
[...]

I wyciagnales z powyzszego wniosek ze akumulatory sie degraduja i zjawisko
grozi dopiero po przekroczeniu 100h pracy, czy ze zjawisko jest czysto
przypadkowe i pr-stwo ze zajdzie w ciagu pierwszej godziny eksploatacji
akumulatora jest tylko np 0.02%, a wiec pomijalnie male ? J.

Data: 2013-01-31 16:52:53
Autor: JJR
[...]

Na szczę¶cie ja nie muszę wyci±gać żadnych wniosków, NTSB samo powiedziało że problem jest dużo szerszy niż same akumulatory. I to o to chodzi, nie o tak± czy inn± ilo¶ć godzin.

--
pzdr,
Jędrzej

Optymi¶ci wierz±, że ¶wiat stoi przed nimi otworem. Pesymi¶ci wiedz±, co to za otwór.

Data: 2013-01-31 17:09:50
Autor: /dev/SU45
Co się dzieje z tymi Dreamlinerami?

I wyciagnales z powyzszego wniosek ze akumulatory sie degraduja i zjawisko
grozi dopiero po przekroczeniu 100h pracy,

Dopiero 100h :) moje najstarsze lipole więcej maj±, co prawda czę¶ć w szybowcach ale i tak.

http://www.youtube.com/watch?v=l0NHVli3Bkw

:)

Którego¶ razu od zamawiania LiPo w hobbykingu jeszcze jaki¶ samolot spadnie - ciekawe jak się przewozi takie przesyłki?

Data: 2013-01-31 17:16:17
Autor: Delfino Delphis
/dev/SU45 wrote:

Którego¶ razu od zamawiania LiPo w hobbykingu jeszcze jaki¶ samolot
spadnie - ciekawe jak się przewozi takie przesyłki?

Fakt faktem jak bierzesz powyżej 4200 mAh w sumie, to nie prze¶lesz zwykł± przesyłk± lotnicz±. Co¶ jest na rzeczy.

A tak offtopicznie - masz do¶wiadczenia w zamawianiu z HK? Naliczaj± VAT czy udaje się prze¶lizgn±ć bez?

Data: 2013-01-31 17:41:12
Autor: /dev/SU45
Co się dzieje z tymi Dreamlinerami?

Fakt faktem jak bierzesz powyżej 4200 mAh w sumie, to nie prze¶lesz zwykł±
przesyłk± lotnicz±. Co¶ jest na rzeczy.

Ostatnio brałem więcej i przyszło przez Szwajcarię ale poczt± lotnicz±. Inna rzecz że nie było dużo więcej - 4900 chyba.

A tak offtopicznie - masz do¶wiadczenia w zamawianiu z HK? Naliczaj± VAT czy
udaje się prze¶lizgn±ć bez?

Ponoć raz tak a raz tak - ja 3 paczki dot±d miałem i nie naliczyli. Ale sporo w sieci relacji gdy naliczyli. Ponoć dobrze aby były małe, wtedy łatwiej się prze¶lizgn±ć. I oczywi¶cie nie będzie cła przy przesyłkach z Europy.

Data: 2013-01-31 21:13:27
Autor: Delfino Delphis
/dev/SU45 wrote:

Ponoć raz tak a raz tak - ja 3 paczki dot±d miałem i nie naliczyli. Ale
sporo w sieci relacji gdy naliczyli. Ponoć dobrze aby były małe, wtedy
łatwiej się prze¶lizgn±ć. I oczywi¶cie nie będzie cła przy przesyłkach z

Napaliłem się na HK-450, nawet z VATem to wyjdzie 2/3 tego, co bym zapłacił w Polsce.

Data: 2013-03-15 20:20:25
Autor: TJ_Blues
[...]

Istnieje duze prawdopodobienstwo, Dreamliner powroci w przestworza juz za
miesiac lub dwa. FAA zezwala na testowe loty Boeingowi z poprawionym
systeme akumulatorow;

http://www.flyingmag.com/aircraft/jets/faa-approves-boeing-787-battery-tests

cheers

Data: 2013-03-16 17:18:34
Autor: Jarosław Sokołowski
Pan Marcin N napisał:

W TV mówi±, że samoloty mog± być uziemione nawet przez rok.
Toż to ekonomiczna masakra będzie dla producenta.

Na czym polega problem Boeingów 787?

Na tym, że projektanci instalacji elektrycznej nie przewidzieli
jednej rzeczy -- że potrzebne będzie uziemienie.

--
Jarek

Data: 2013-03-16 13:02:48
Autor: mcmlxxi.xi.xi
Co się dzieje z tymi Dreamlinerami?
W dniu sobota, 16 marca 2013 18:18:34 UTC+1 użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:
Pan Marcin N napisaďż˝:

> W TV m�wi�, �e samoloty mog� by� uziemione nawet przez rok.

> To� to ekonomiczna masakra b�dzie dla producenta.

> Na czym polega problem Boeing�w 787?

Na tym, �e projektanci instalacji elektrycznej nie przewidzieli

jednej rzeczy -- �e potrzebne b�dzie uziemienie.

No i ów brak uziemienia je uziemił... ;)

Data: 2013-03-27 10:02:36
Autor: TJ_Blues
Co się dzieje z tymi Dreamlinerami?
On Tuesday, January 29, 2013 11:16:13 AM UTC-5, Marcin N wrote:

http://www.flyingmag.com/aircraft/jets/boeing-787-undergoes-first-battery-functional-test

Skurczybyki! NASZYM SnietymLiniowcem testuja! Teraz dostaniemy uzywanego
a zaplacilismy za nowego....
"Monday test flight is an undelivered Boeing-owned model built for LOT
Polish Airlines."

Niemniej cieszy, ze jeszcze jeden test i 787 moze wrocic w przestworza:-)

cheers

Data: 2013-03-27 18:56:32
Autor: Marek Włodarz
Co się dzieje z tymi Dreamlinerami?
W artykule <3e5ac1ea-c4a9-47eb-bfc1-7f811261b9e6@googlegroups.com>
TJ_Blues napisał(a):

[...]

Ale na zdjęciu jest samolot z rejestracj± kończ±c± się na A, czyli ten
pierwszy dostarczony, który teraz stoi uziemiony w Chicago...

Pozdrawiam,
Marek W.
--
Suma inteligencji ludzko¶ci jest stała. Tylko ludzi jest coraz więcej.

Data: 2013-03-27 13:03:17
Autor: TJ_Blues

TJ_Blues napisał(a):

> [...]

Ale na zdjęciu jest samolot z rejestracj± kończ±c± się na A, czyli ten

pierwszy dostarczony, który teraz stoi uziemiony w Chicago...

Pewnie zamach szykuja. Zamach i spisek... hekatombe narodu Polskiego
poswieconego w imie partykularnych interesow NWO, Putina i zarzadowi
Boeinga. Zamach, spisek i ludobojstwo. Szykuje sie kolejny Smolensk!

/irony mode off/

cheers :-)

Data: 2013-03-29 13:55:12
Autor: J.F.
Dnia Wed, 27 Mar 2013 18:56:32 +0000 (UTC), Marek Włodarz napisał(a):
[...]

Jak to zwykle - pismaki dostaly informacje, to wyszukaly w archiwum
pierwsze zdjecie jako tako pasujace do tematu.

A moze ktos w Boeingu pomyslal przed wypowiedzia  :-)

J.

Data: 2013-03-29 10:41:16
Autor: J.F.
Dnia Wed, 27 Mar 2013 10:02:36 -0700 (PDT), TJ_Blues napisał(a):
[...]

Oj tam , to tylko lot kontrolny. A ile ich ma byc to umowa pewnie nie
precyzowala :-) Zreszta i tak musialby doleciec do Warszawy.

Niemniej cieszy, ze jeszcze jeden test i 787 moze wrocic w przestworza:-)

No chyba ze nie. I ze np nasz (niedoszly) samolocik splonie w przestworzach
:-)

A swoja droga to przeciez tych roznych testowych i komecyjnych lotow sporo
juz bylo, i co - problem sie nie objawil ? J.

Data: 2013-03-29 09:59:37
Autor: TJ_Blues
On Friday, March 29, 2013 5:41:16 AM UTC-4, J.F. wrote:

No chyba ze nie. I ze np nasz (niedoszly) samolocik splonie w przestworzach

:-)

No i w czym problem? Zrobi sie pomnik a lopatki z turbin pochowamy na Wawelu!
Potem Binienda Wyliczy, ze plastik i papier to materialy niepalne a hel wybochowywuje :-)

A swoja droga to przeciez tych roznych testowych i komecyjnych lotow sporo

juz bylo, i co - problem sie nie objawil ?

Troche tzn. ile? Bo o ile kojaze to nie wiecej niz 3.

cheers

Data: 2013-03-29 19:55:01
Autor: J.F.
Dnia Fri, 29 Mar 2013 09:59:37 -0700 (PDT), TJ_Blues napisał(a):
[...]

Sie zle wyrazilem - przeciez zanim wprowadzili do uzytku to musieli troche
potestowac w roznych warunkach, zdazyli tez sprzedac troche egzemplarzy do
normalnego uzytku ... i problem sie jakos nie objawil.

J.

Data: 2013-03-29 12:11:57
Autor: TJ_Blues
Co się dzieje z tymi Dreamlinerami?
On Friday, March 29, 2013 2:55:01 PM UTC-4, J.F. wrote:
Dnia Fri, 29 Mar 2013 09:59:37 -0700 (PDT), TJ_Blues napisaďż˝(a):

> [...]

potestowac w roznych warunkach, zdazyli tez sprzedac troche egzemplarzy do

normalnego uzytku ... i problem sie jakos nie objawil.

Bylo nowiutkie, prosto spod igly, to sie nie objawialo. Podobnie jak w przypadku
przeciazonych elementow i zmeczenia materialu. Jak to dokladnie wyglada z
bateriami; niestety nie wiem. cheers

Data: 2013-03-29 19:15:21
Autor: Jarosław Sokołowski
Pan J.F. napisał:

[...]

Przecież sie objawił -- zdaje się, że już pierwszy lot próbny został
skrócony. W komunikacie było co¶ o "problemach z instalacj± elektryczn±".

--
Jarek

Co siÄ™ dzieje z tymi Dreamlinerami?