Co to jest kaparot?

Data: 2011-10-11 10:26:14
Autor: mkarwan
Co to jest kaparot?
Kaparot (kapparotto tradycyjny rytuał, podczas którego grzechy człowieka mają zostać symbolicznie przekazane na drób: grzechy mężczyzny na koguta, a grzechy kobiety na kurę. Do tego samego celu zamiast ptaków mogą być użyte pieniądze. Rytuał ten może zostać przeprowadzony któregokolwiek dnia pomiędzy Rosz ha-Szana a Jom Kipur (czyli w czasie Aseret Jemaj Teszuwa - Dziesięciu Dni Skruchy), gdy decydują się losy człowieka na następny rok.
Kaparot odbywa się w następujący sposób: należy wziąć ptaka lub pieniądze (zawinięte w chusteczkę) w prawą dłoń, odmówić  odpowiednie wersety z Biblii Hebrajskiej (Izajasza 11:9. Psalmy: 107:10, 14, 17-21, oraz Hioba 33:23-24) oraz słowa: "Oto moja zamiana, oto moje zastępstwo, oto moje odkupienie. Ten kogut pójdzie na śmierć (te pieniądze pójdą na wspomożenie biednych), podczas gdy ja wstąpię i pójdę do dobrego, długiego życia i pokoju"
Źródło http://www.the614thcs.com/40.863.0.0.1.0.phtml
Filmy i zdjęcia obrazujące kaparot
http://www.youtube.com/watch?v=Ak7wULa_FkA
http://www.youtube.com/watch?v=Ej13paGUQN8

[...]