Co to jest pecet? Poważnie.

Data: 2012-02-29 18:03:56
Autor: Radosław Sokół
Co to jest pecet? Poważnie.
W dniu 29.02.2012 16:10, Latet pisze:
Jaka jest (aktualna) definicja słowa "pecet"? Czy ma to związek tylko ze sprzętem, czy także z oprogramowaniem, które na nim zainstalowano? Czy ma to związek z wielkością obudowy (wszak na laptopa się
raczej nie mówi "pecet").

Od zawsze "pecet" to mikrokomputer bazujący architektonicznie
na IBM PC (stąd nazwa) i zgodny z nim (w ograniczonym obecnie
zakresie) sprzętowo i programowo.

Generalnie jeżeli na komputerze da się natywnie uruchomić
MS-DOS, to jest pecetem :)

Data: 2012-02-29 18:30:12
Autor: nadir
Co to jest pecet? Poważnie.
Generalnie jeżeli na komputerze da się natywnie uruchomić
MS-DOS, to jest pecetem :)
Czy na obecnych MacBook-ach z i5 da się uruchomić DOS-a?
Pytam bo nie wiem.

Data: 2012-02-29 21:30:53
Autor: Radosław Sokół
Co to jest pecet? Poważnie.
W dniu 29.02.2012 18:30, nadir pisze:
Czy na obecnych MacBook-ach z i5 da się uruchomić DOS-a?
Pytam bo nie wiem.

Wątpię, skoro nawet do zainstalowania Windows równolegle z
Mac OS X jest potrzebny specjalny program Apple.

Oczywiście zawsze da się go uruchomić w maszynie wirtualnej,
ale to akurat o niczym nie świadczy.

Data: 2012-02-29 22:25:27
Autor: nadir
Co to jest pecet? Poważnie.
Wątpię, skoro nawet do zainstalowania Windows równolegle z
Mac OS X jest potrzebny specjalny program Apple.

Nie chodzi o instalację obok ale zamiast.
Nie mam styczności z produktami Apple, a i DOS-a instalowałem ostatnio dosyć dawno, ale zainstalowanie DOS-a na współczesnym "pececie" i Mac-u, może być równie łatwe lub równie problematyczne.

Data: 2012-03-01 05:42:24
Autor: januszek
Co to jest pecet? PowaĹźnie.
nadir napisa?(a):

Nie mam styczności z produktami Apple, a i DOS-a instalowałem ostatnio dosyć dawno, ale zainstalowanie DOS-a na współczesnym "pececie" i Mac-u, może być równie łatwe lub równie problematyczne.

Hehe, EFI też w końcu zawita i na pecety... ;P

j.

--
"Wibbly Wobbly TIMEY WIMEY!!!"

Data: 2012-03-01 11:56:12
Autor: RadoslawF
Co to jest pecet? Poważnie.
Dnia 2012-03-01 06:42, Użytkownik januszek napisał:

[...]

Kolega w pececie kupionym rok temu nie ma BIOSu tylko EFI.
Producenta płyty nie pamiętam, procesor to i3.

Pozdrawiam

Data: 2012-03-01 19:46:46
Autor: Irokez
Co to jest pecet? Poważnie.
Użytkownik "RadoslawF" <radoslawfl@spam_wp.pl> napisał w wiadomości news:jinkkd$mbl$2node2.news.atman.pl...
[...]

Zgadza się, zaczyna wchodzić nowe.
Kupiłem Lapka Lenovo i osobno system Win7 Pro, chciałem posadzić 7 i XP na dwóch partycjach.
Niemałe zdziwienie mnie ogarneło, jak 7'ka stwierdziła, że założy partycje GPT. I nie ma bata, innej opcji nie ma. WinXP nie widzi GPT.
Nie mam pojęcia o co biega, ale skończyło się zaopatrzeniem w inną instalkę W7pro która to już takiego numeru nie robiła.

Nie jest fajnie.

--
Irokez

Data: 2012-02-29 18:39:22
Autor: Yakhub
Co to jest pecet? Poważnie.
W liście datowanym 29 lutego 2012 (18:03:56) napisano:
[...]

Nie prawda. To znaczy: prawda, ale wcale nie od zawsze:
http://tinyurl.com/yueopa
http://tinyurl.com/6nd3xnu
http://tinyurl.com/7s3j9u2
http://tinyurl.com/7u96o5h

Z pewnością te komputery nie bazują na IBM PC. Niektóre powstały nawet
przed  nim.  A  pomimo  to,  na pudełkach producenti umieszczali tekst
"Personal Computer" (zupełnie zresztą słusznie).

Generalnie jeżeli na komputerze da się natywnie uruchomić
MS-DOS, to jest pecetem :)

Nie  próbowałem co prawda, ale czy na pewno na współczesnym komputerze
z wielordzeniowym, 64-bitowym procesorem będzie działał DOS?

--
Pozdrowienia,
 Yakhub

Data: 2012-02-29 19:45:05
Autor: Andrzej W.
Co to jest pecet? Poważnie.
W dniu 2012-02-29 18:39, Yakhub pisze:
Nie  próbowałem co prawda, ale czy na pewno na współczesnym komputerze
z wielordzeniowym, 64-bitowym procesorem będzie działał DOS?

Będzie.

--
Pozdrawiam,
Andrzej

Data: 2012-02-29 19:54:32
Autor: RadoslawF
Co to jest pecet? Poważnie.
Dnia 2012-02-29 19:45, Użytkownik Andrzej W. napisał:
W dniu 2012-02-29 18:39, Yakhub pisze:
Nie  próbowałem co prawda, ale czy na pewno na współczesnym komputerze
z wielordzeniowym, 64-bitowym procesorem będzie działał DOS?

Będzie.

Na takim z BIOSem powinien a na takim z EFI ?

Pozdrawiam

Data: 2012-02-29 20:00:22
Autor: Andrzej W.
Co to jest pecet? Poważnie.
W dniu 2012-02-29 19:54, RadoslawF pisze:
Na takim z BIOSem powinien a na takim z EFI ?

Takiego akurat nie mam w okolicach biurka...

--
Pozdrawiam,
Andrzej

Data: 2012-03-04 00:55:23
Autor: maX
Co to jest pecet? Poważnie.

Użytkownik "RadoslawF" <radoslawfl@spam_wp.pl> napisał w wiadomości news:jils9a$tgv$1node2.news.atman.pl...
[...]

Musi byc zachowana kompatybilność z 8086, czyli z trybem 16-bit.

Na takim z BIOSem powinien a na takim z EFI ?

Sprawdź czy na stronie producenta płyty jest dostępny do niej dosowy flasher biosu (z reguły jest, jeśli dana płyta nie ma zintegrowanego w biosie flashera). A skoro jest dosowy flasher to i musi być mozliwość korzystania ze środowiska dos, żeby tego flashera użyć. Ale nawet jeśli z płytami EFI dos byłby już niekompatybilny (choć wątpię) - to wyłącznie wina płyty, sam procesor wsadzony do płyty ze zwykłym biosiem normalnie używałby dosa.

Data: 2012-02-29 21:23:43
Autor: Radosław Sokół
Co to jest pecet? Poważnie.
W dniu 29.02.2012 18:39, Yakhub pisze:
Nie prawda. To znaczy: prawda, ale wcale nie od zawsze:

Po pierwsze, możesz podawać normalne linki, żeby przed klik-
nięciem było widać, do czego prowadzą?

Po drugie, nic nie udowodniłeś. To nie są pecety. To są
komputery osobiste, ale nie pecety.

Hint: Komputer PC (pecet) jest komputerem klasy "personal
computer" (osobistym), ale komputer "personal computer" nie
jest komputerem PC. Tak samo jako Elektrolux jest elektro-
luksem, ale każdy elektroluks nie jest wcale Elektroluxem.

Data: 2012-02-29 21:28:07
Autor: Marek Dyjor
Co to jest pecet? Poważnie.
Radosław Sokół wrote:
[...]

czyli nowe jabłuszka sa pecetami   :)

Data: 2012-03-01 12:36:48
Autor: Maciej Bojko
Co to jest pecet? Poważnie.
On Wed, 29 Feb 2012 21:28:07 +0100, "Marek Dyjor"
<mdyjor@poczta.onet.pl> wrote:

[...]

Oczywiście, że tak, od połowy ubiegłej dekady.

Data: 2012-03-01 00:50:56
Autor: Latet
Co to jest pecet? Poważnie.
Generalnie jeżeli na komputerze da się natywnie uruchomić
MS-DOS, to jest pecetem :)

A nie lepiej (bardziej zgodnie ze współczesnym użyciem i rozumieniem słowa "pecet") powiedzieć, że pecet to taki komputer stacjonarny, na którym można natywnie uruchomić dowolną wersję MS-Windows?

Głównie chodzi mi o dodanie słowa "stacjonarny". Nie upieram się przy zamianie DOS na Windows, choć z Windows brzmi chyba bardziej zrozumiale dla przeciętnego wpsółczesnego człowieka, dla którego DOS może być pojęciem zbyt abstrakcyjnym.

latet

Data: 2012-03-01 10:14:59
Autor: Radosław Sokół
Co to jest pecet? Poważnie.
W dniu 01.03.2012 00:50, Latet pisze:
A nie lepiej (bardziej zgodnie ze współczesnym użyciem i rozumieniem słowa "pecet") powiedzieć, że pecet to taki komputer stacjonarny, na którym można natywnie uruchomić dowolną wersję MS-Windows?

Nie. System Windows pojawił się zdecydowanie później w roz-
woju. Wciąganie go w tę klasyfikację przypominałoby uznawanie
za samochody tylko tych wyposażonych w silniki spalinowe czy
elektryczne, z całkowitym pominięciem parowych, od których
się przecież w zasadzie zaczął rozwój.

Poza tym wiążemy w ten sposób komputery PC z konkretnym
systemem operacyjnym, a takie powiązanie było tylko przez
chwilę na samym początku -- z MS-DOS i PC-DOS. Potem na
szczęście zanikło i dzisiaj można wybierać spośród wielu
różnych systemów operacyjnych, czego dowodem jest choćby
ten post ;)

[...]

Komputery przenośne zgodne z PC to według mnie również "pe-
cety" -- tylko że przenośne. Architektura ta sama, wiele
komponentów tych samych, oprogramowanie działa to samo,
więc po co doszukiwać się tu jakichś różnic? Owszem, jeden
jest stacjonarny, a drugi przenośny, ale są to odpowiadają-
ce sobie pod względem zgodności komputery.

Natomiast mimo bardzo dużych (obecnie) podobieństw nie
uznawałbym jednak komputerów Apple za "pecety", gdyż w ich
przypadków częściowa zgodność ze standardem przemysłowym PC
wynikła nie z celu, ale z przypadku. I mało kto kupuje Apple,
żeby na nim uruchamiać tylko oprogramowanie typowo "pecetowe".

Co do "abstrakcyjności DOS" -- uważam, że w kwestii tworze-
nia hierarchii i pewnego porządkowania pojęć nie wolno tak
upraszczać. DOS ma swoje miejsce w historii i jeżeli ktoś
się zajmuje tymi tematami i analizuje co jest "pecetem", a
co nie -- powinien o nim wiedzieć. Poza tym bardzo dużo
użytkowników komputerów PC doskonale pamięta DOS -- wyszedł
przecież z użycia dopiero nieco ponad jakieś dziesięć lat
temu.

Data: 2012-03-01 23:41:13
Autor: sTav
Co to jest pecet? Poważnie.
Użytkownik "Radosław Sokół" <rsokol@magsoft.com.pl> napisał w wiadomości news:2012030109150200grush.one.pl...
Poza tym bardzo dużo
użytkowników komputerów PC doskonale pamięta DOS -- wyszedł
przecież z użycia dopiero nieco ponad jakieś dziesięć lat
temu.

Hm, - wyszedł z użycia?
Typowo konsolowego zapewne tak, ale na świecie nadal są miliony używających win98, - (głównie Azja)...

M.

Data: 2012-03-02 23:10:36
Autor: Yakhub
Co to jest pecet? Poważnie.
W liście datowanym 1 marca 2012 (23:41:13) napisano:

[...]

Nie tylko.
Wciąż  działa  sporo  specjalistycznego  sprzętu, kontrolowanego przez
soft  pod  DOSa  (np.  obrabiarki).  Do  niedawna  niektóre  bankomaty
działały na DOSie. --
Pozdrowienia,
 Yakhub

Data: 2012-03-03 01:24:27
Autor: Leszek K.
Co to jest pecet? Poważnie.
Dnia Fri, 2 Mar 2012 23:10:36 +0100, Yakhub napisał(a):

...  Do  niedawna  niektóre  bankomaty
działały na DOSie.

Ostatnio wyciągnąłem kartę zza pazuchy (pewnie się naelektryzowała) przy
wkładaniu do czytnika przeskoczyła iskra i zobaczyłem piękne logo OS/2
Warp. Kartę pożarło i przez tydzień odzyskiwałem.

Data: 2012-03-03 16:24:19
Autor: Maciej Bojko
Co to jest pecet? Poważnie.
On Fri, 2 Mar 2012 23:10:36 +0100, Yakhub <yakhub@gazeta.pl> wrote:

[...]

Tyle że to przeciwieństwo peceta rozumianego jako, hm... komputer
osobisty.

Data: 2012-03-05 08:39:57
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Co to jest pecet? Poważnie.
Dnia 2012-03-02, o godz. 23:10:36
Yakhub <yakhub@gazeta.pl> napisał(a):

Wciąż  działa  sporo  specjalistycznego  sprzętu, kontrolowanego przez
soft  pod  DOSa  (np.  obrabiarki).  Do  niedawna  niektóre  bankomaty
działały na DOSie.

Na DOS-ie nie widziałem. Na NT 4.0, Win2k czy OS/2 to i owszem.

Zdrówko

Co to jest pecet? Poważnie.