Co to jest pecet? Poważnie.

Data: 2012-02-29 18:32:23
Autor: Yakhub
Co to jest pecet? Poważnie.
W liście datowanym 29 lutego 2012 (16:10:35) napisano:

Witam,
Jaka jest (aktualna) definicja słowa "pecet"? Czy ma to związek tylko ze
sprzętem, czy także z oprogramowaniem, które na nim zainstalowano?
Czy ma to
związek z wielkością obudowy (wszak na laptopa się raczej nie mówi "pecet").
Co na pewno jest pecetem, a co nim nie jest? Jak szeroka jest 'szara' strefa?

1.  Definicja  "pierwotna":
Komputer,  na   którym z założenia ma pracować tylko 1 osoba (na raz),
bez względu na jego fizyczne wymiary czy architekturę.

Określenie  powstało  na  początku  lat  '80 XX-wieku, dla odróżnienia
"zwykłych"  komputerów od maszyn typu mainframe. Według tej definicji,
"pecetami"   były   pierwsze   komputery  Apple, ZX Spectrum, Amigi, a
nawet  Atari  Portfolio  - słowem, wszystko, co normalny człowiek mógł
kupić.

2. Definicja potoczna:
Komputer  stacjonarny - dla odróżnienia od komputerów przenośnych.

3. Definicja potocznie-techniczna:

Komputer skonstruowany w oparciu o procesor o architekturze
 x86 lub x86-64.

Według  tej definicji "pecetem" będzie zarówno typowy blaszak, laptop,
a  nawet  niektóre  tablety,  nie będzie nim zaś Amiga, czy Mac sprzed
kilku lat.

Trochę  śliska  sprawa  jest  ze współczesnymi Macami - bo technicznie
mają  tę  samą  architekturę,  co  "pecety", ale często nie są do nich
zaliczane.

--
Pozdrowienia,
 Yakhub

Data: 2012-02-29 20:27:39
Autor: nadir
Co to jest pecet? Poważnie.
[...]

Czyli pytanie na tej grupie o makówki nie będzie NTG?

Data: 2012-02-29 20:54:41
Autor: RadoslawF
Co to jest pecet? Poważnie.
Dnia 2012-02-29 20:27, Użytkownik nadir napisał:
[...]

Raczej będzie, jedna z definicji to komputer z 3,5 calowym HD,
ile znasz dzisiaj produkowanych Maków z takim dyskiem ?
Poszli ostro w miniaturyzację i oferują dwa rodzaje laptopów,
dwa rodzaje komputerów domowych z częściami na bazie laptopów
(Mini i iMac) i jeden (Mac Pro) mogący uchodzić za peceta.
Tyle że procesor nie do końca pecetowy. :-)

Pozdrawiam

Data: 2012-02-29 22:17:55
Autor: nadir
Co to jest pecet? Poważnie.
Raczej będzie, jedna z definicji to komputer z 3,5 calowym HD,
ile znasz dzisiaj produkowanych Maków z takim dyskiem ?
Nie mam pojęcia, nie mam styczności z Mac-ami, ale w moim PC jest dysk 2,5 cala, czy to dyskwalifikuje go jako "peceta"?
Zresztą ciekawy jestem z czego wynika definicja, że "pecet" to komputer z 3,5 calowym dyskiem? Mam w swoich zbiorach muzealnych dysk HDD Philipsa, wielkości 5 cali, wyjętego jakieś 18-20 lat temu z komputera PC. A to był rasowy "pecet".:)

[...]
Zdaje się, że montują tam jakieś i5, mam takowy w jednym z "pecetów".
Pomijając miniaturyzację laptopów i MacBook-ów, oraz zainstalowane systemy, to gdzie jest w końcu ta granica?

Data: 2012-03-01 11:50:50
Autor: RadoslawF
Co to jest pecet? Poważnie.
Dnia 2012-02-29 22:17, Użytkownik nadir napisał:
[...]

Jeśli ma fizycznie miejsce na zamontowanie dysku 3,5 cala to nie.

[...]

Tych definicji jest sporo i z uwagi na rozwój sprzętu nie są
niezmienne.

[...]

Do MacaPro nie montują procesorów z serii iX tylko Xeony. A to
serwerowe procesory które wyewoluowały z Pentium II.

Pozdrawiam

Data: 2012-03-01 12:14:38
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Co to jest pecet? Poważnie.
Dnia 2012-03-01, o godz. 11:50:50
RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl> napisał(a):

> Nie mam pojęcia, nie mam styczności z Mac-ami, ale w moim PC jest
> dysk 2,5 cala, czy to dyskwalifikuje go jako "peceta"?

Jeśli ma fizycznie miejsce na zamontowanie dysku 3,5 cala to nie.

No to nie mam peceta przy telewizorze bo nie ma miejsca na dysk 3,5
cala? ;-)

Zdrówko

Data: 2012-03-01 13:50:46
Autor: RadoslawF
Co to jest pecet? Poważnie.
Dnia 2012-03-01 12:14, Użytkownik Maciek Babcia Dobosz napisał:

[...]

Wedle tej definicji nie masz.  :-)

Pozdrawiam

Data: 2012-03-01 12:41:59
Autor: Chris
Co to jest pecet? Poważnie.
RadoslawF nabazgrał(a):

Do MacaPro nie montują procesorów z serii iX tylko Xeony. A to
serwerowe procesory które wyewoluowały z Pentium II.

Z Pentium PRO :)

Data: 2012-03-01 12:42:02
Autor: Maciej Bojko
Co to jest pecet? Poważnie.
On Wed, 29 Feb 2012 20:54:41 +0100, RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>
wrote:

Czyli pytanie na tej grupie o makówki nie będzie NTG?

Raczej będzie, jedna z definicji to komputer z 3,5 calowym HD,

Bardzo arbitralna, i kompletnie niepraktyczna definicja. Może jeszcze
dodajmy klawiaturę na złączu ps/2 i obudowę koniecznie beżową mid
tower?

Data: 2012-03-01 13:54:31
Autor: RadoslawF
Co to jest pecet? Poważnie.
Dnia 2012-03-01 12:42, Użytkownik Maciej Bojko napisał:

[...]

Każda jest arbitralna a większość jest niepraktycznych.
Z tym kolorem obudowy to nie jest takie głupie, wieki temu
na uczelni pani tak wystartowała pierwszy wykład z informatyki:
"komputer to takie małe, szare, blaszane pudełko"

Pozdrawiam

Data: 2012-02-29 21:27:23
Autor: Radosław Sokół
Co to jest pecet? Poważnie.
W dniu 29.02.2012 20:27, nadir pisze:
Czyli pytanie na tej grupie o makówki nie będzie NTG?

Nie wiem po co się w ogóle nad tym zastanawiać, skoro istnie-
je osobna grupa zajmująca się komputerami Apple tak od strony
sprzętowej, jak i programowej.

"Makówki" są pochodnymi PC, ale na tyle charakterystycznymi,
że nie ma ich raczej co mieszać z typową masówką zgodną z
PC.

Data: 2012-02-29 22:33:22
Autor: nadir
Co to jest pecet? Poważnie.
Nie wiem po co się w ogóle nad tym zastanawiać, skoro istnie-
je osobna grupa zajmująca się komputerami Apple tak od strony
sprzętowej, jak i programowej.
Rilaks, nie mam zamiaru brukać "Twojej" grupy.

"Makówki" są pochodnymi PC, ale na tyle charakterystycznymi,
że nie ma ich raczej co mieszać z typową masówką zgodną z
PC.
Laptopy też są charakterystycznymi, pochodnymi PC, jednak nikomu nie przeszkadza tu zadawania pytań o nie.

Data: 2012-03-01 10:18:15
Autor: Radosław Sokół
Co to jest pecet? Poważnie.
W dniu 29.02.2012 22:33, nadir pisze:
Nie wiem po co się w ogóle nad tym zastanawiać, skoro istnie-
je osobna grupa zajmująca się komputerami Apple tak od strony
sprzętowej, jak i programowej.
Rilaks, nie mam zamiaru brukać "Twojej" grupy.

Nie chodzi o jakieś "brukanie" tylko o czystą logikę :)

[...]

Po pierwsze, nie ma takiego czegoś jak "laptopy".

Po drugie, komputery przenośne PC dalej są tworzone zgodnie
z ideą PC i na pewno są dużo mniej "charakterystyczne" niż
komputery produkowane przez Apple. Jak napisałem obok, zgod-
ność Apple ze standardem przemysłowym PC wynikła nie z celu,
ale z przypadku. Dla Apple najlepiej by było, gdyby ich kom-
putery w ogóle nie były zgodne z PC (bo jak tu potem uzasad-
niać wyższość techniczną i wyższą cenę), ale rachunek ekono-
miczny zwyciężył. Jestem natomiast przekonany, że podczas
dokonywania decyzji nikt nie zgłosił argumentu, że warto
naśladować standard ustanowiony przez IBM w 1981 roku, z
którym koncern Apple tak długo walczył :)

Data: 2012-03-01 12:38:19
Autor: Maciej Bojko
Co to jest pecet? Poważnie.
On Wed, 29 Feb 2012 20:27:39 +0100, nadir <none@hell.org> wrote:

[...]