Co to może skrzypieć w rowerze?

Data: 2011-05-06 09:40:42
Autor: Wojtek
Co to może skrzypieć w rowerze?
Witam,

coś mi skrzypi i nie jestem pewien co. Dlatego chciałem się poradzić. Sprawa wygląda tak. Skrzypi w okolicach pedałów/suportu. Nie skrzypi cały czas, lecz przy mocniejszym dociskaniu na pedały. Nie skrzypi jadąc w dół, kręcąc pedałami. Lub lekko naciskając na pedały. Nie skrzypi też zawsze. Sądni że wcale nie zaskrzypi, a są że skrzypi całą traskę do pracy i z powrotem (2x8,5km).
Suport dokręciłem. Skrzypiał nadal. Wyjąłem support/przesmarowałem dokręciłem. Skrzypi nadal. Rame przeglądałem wygląda,, że nie pęknięta. Sztycę przesmarowałem. Dokręciłem blaty z przodu (4 imbusy) bo były lekko poluzowane te śrubki. Jedna z nich kręci się w kółko, nie ma oporu. Srubokrętem od tyłu przytrzymałem dokręciłem. Pedały jak skrzypią to chyba cały czas przy każdym obrocie korby? A mi tak nie robią, czasem skrzypi, czasem nie.

Teraz pytanie, czy support octalink shimano może paść po 2000km ? Zrobiłem ten dystans w 1 rok - jeżdże do pracy, czasem wycieczka.
Pozostała wymiana supportu, albo może jeszcze coś innego poskrzypywać? Jakieś pomysły? Proszę o porady.
Mogę wrzucić nagranie skrzypienia w pliku muzycznym gdzieś na neta (podajcie gdzie wrzucić), jeśli to pomoże.

pozdrawiam,
Wojtek

Data: 2011-05-06 00:44:46
Autor: Piotrpo
On 6 Maj, 09:40, "Wojtek" <woj...@interia.pl> wrote:
[...]

Kolana...
Jeżeli jeździsz w SPD to bloki

Data: 2011-05-06 07:53:43
Autor: Jan Srzednicki
On 2011-05-06, Wojtek wrote:
Witam,

[...]

Wszystkie tajemnicze skrzypienia i strzykania, jakie do tej pory miałem,
były w pedałach bądź w interakcji zatrzask-bloki (mam jedne buty ze
zjechanymi blokami, które strzykają jakby się rama rozpadała:).

Zacznij od pedałów. Najłatwiejszy dostęp, najmniejszy problem z
pożyczeniem od kogoś celem weryfikacji.

Data: 2011-05-06 09:08:05
Autor: whitey
On 06/05/11 08:40, Wojtek wrote:
coś mi skrzypi i nie jestem pewien co. Dlatego chciałem się poradzić.

looknij tu:
http://www.jimlangley.net/wrench/keepitquiet.html

--
whitey

"nie badz glupia, szatan lubi male piersi" - http://drescesarza.blox.pl

Data: 2011-05-06 10:17:25
Autor: Maciek
Co to może skrzypieć w rowerze?
Jakieś pomysły? Proszę o porady.

Moje pedała wyglądają tak, nie wiem czy masz podobne:

http://www.tinyurl.pl?cUYAxjKo

....z mojego skrzypiacego doświadczenia z nimi dodam, że na śróbach często lubią tworzyć się luzy i skrzypią. Miałem z nimi efekt- jadę, skrzypi. Obracam pedał o 180stopni cichutko. Podbnie przy znacznych zmianach temp. jest zimno wszystko ok, jadę  gdy jest ciepło, skrzypi jak cholera. Trochę smaru i porządne dokręcenie śrób załatwia sprawę.
Możesz też mieć w pedałach suche/wyeksploatowane łożyska.

Pozdrawiam
Maciek

Data: 2011-05-06 11:37:52
Autor: Wojtek
[...]

mam dokładnie te pedały. nazywają się VP 196.
I dokładnie mam wrażenie że skrzypienie zależy od czynnika pogodowego.
Zależnie od temperatury bądź wilgotności czasem przejadę do domu bez skrzypnięcia a czasem daje czadu cały czas.
Dzięki - przesmaruję, albo nasączę łożyska. Albo jak się da to wymienię. Są demontowalne/wymienialne te łożyska?

Wojtek

Data: 2011-05-06 12:02:45
Autor: Maciek
Co to może skrzypieć w rowerze?
Dzięki - przesmaruję, albo nasączę łożyska. Albo jak się da to wymienię. Są demontowalne/wymienialne te łożyska?

W tym modelu na razie problemu łożysk nie miałem, więc nic nie rozkręcałem. U mnie tak jak już pisałem występował problem luzu na śróbach. Sprawdziłbym to najpierw bo maszynówki raczej powinny sporo wytrzymać.

Pozdrawiam
Maciek

Data: 2011-05-06 12:20:55
Autor: Wojtek
Co to może skrzypieć w rowerze?
U mnie tak jak już pisałem występował problem luzu na śróbach.

Czyli rozumiem, że tylko podokręcałeś po 4 śrubki imbusowe na pedałach? Czy masz na myśli jakies inne śrubki?

Wojtek

Data: 2011-05-10 12:04:09
Autor: Maciek
Co to może skrzypieć w rowerze?
Czyli rozumiem, że tylko podokręcałeś po 4 śrubki imbusowe na pedałach? Czy masz na myśli jakies inne śrubki?

Tak, śruby gwiazdkowe. Nie mam na myśli innych. Nie było potrzeby nic więcej dokręcać.

Data: 2011-05-10 15:14:34
Autor: ąćęłńóśźż
Co to może skrzypieć w rowerze?
Gadał dziad do obrazu...

-- -- -
Tak, śruby gwiazdkowe.

Data: 2011-05-10 15:21:55
Autor: Maciek
Co to może skrzypieć w rowerze?
Gadał dziad do obrazu...

Krzyżakowa, teraz rozumiesz?

Data: 2011-05-07 15:45:01
Autor: Coaster
Co to może skrzypieć w rowerze?
Maciek wrote:
[..]
Moje pedała wyglądają  [...]

A jak wygladaja Twoje stoła? Albo twoje woła?

--
PoZdR
"A properly shaped leather saddle is an excellent choice

Data: 2011-05-10 12:00:37
Autor: Maciek
Co to może skrzypieć w rowerze?
A jak wygladaja Twoje stoła? Albo twoje woła?
           ^^^^^^^^^^^^^^

Stoła i woła "wygladaja" dobrze ;-)

Data: 2011-05-06 11:10:20
Autor: atm
Co to może skrzypieć w rowerze?
Tylny zacisk sprawdziles?
U mnie ostatnio to wlasnie bylo przyczyna dziwnych dzwiekow. Po
mocniejszym docisnieciu - jak reka odjal.

Data: 2011-05-06 11:39:59
Autor: Wojtek
Co to może skrzypieć w rowerze?
Tylny zacisk sprawdziles?
U mnie ostatnio to wlasnie bylo przyczyna dziwnych dzwiekow. Po
mocniejszym docisnieciu - jak reka odjal.

Jaki tylni zacisk? Zacisk czego? Hamulca? Zacisk na koło?

Wojtek

Data: 2011-05-06 11:44:39
Autor: atm
On 2011-05-06 11:39, Wojtek wrote:
Tylny zacisk sprawdziles?
U mnie ostatnio to wlasnie bylo przyczyna dziwnych dzwiekow. Po
mocniejszym docisnieciu - jak reka odjal.

Jaki tylni zacisk? Zacisk czego? Hamulca? Zacisk na koło?

Wojtek

Kola, banal ale czasami wlasnie takie rzeczy najtrudniej znalezc.

Data: 2011-05-06 11:54:24
Autor: Wojtek
Co to może skrzypieć w rowerze?
Kola, banal ale czasami wlasnie takie rzeczy najtrudniej znalezc.

Sprawdze też zacisk.
A co do pedałów - to jak rozkręciłeś dokładnie, Maćku?
Które śruby odkręcałeś, smarowałeś?
Łożyska tez smarowałeś? Jak się do nich dostać?
Jakieś specjalne klucze potrzeba?

Wojtek

Data: 2011-05-06 12:08:18
Autor: Maciek
Co to może skrzypieć w rowerze?
A co do pedałów - to jak rozkręciłeś dokładnie, Maćku?

Nie musiałem rozkręcać jeszcze tych pedałów w celu wyjęcia łożysk.

Które śruby odkręcałeś, smarowałeś?

Te które widać na zdjęciu z przodu od "platformy" (gwiazdkowe po dwie z każdej strony). Tam u mnie tworzył się luz i wszystko ze sobą zaczynało pracować. W efekcie przy dużym nacisku u mnie skrzypiało.

Pozdrawiam
Maciek

Data: 2011-05-06 19:42:59
Autor: solar
W dniu 2011-05-06 11:44, atm pisze:

Kola, banal ale czasami wlasnie takie rzeczy najtrudniej znalezc.

Dokładnie. Jeśli mam za słabo zapiete tylne koło, rower skrzypi przy pedałowaniu i to skrzypienie wcale nie dochodzi z okolic piasty...

"Spaliłbym stu niewinnych, gdyby tylko znalazł się między nimi jeden winny."
                                    inkwiz. Konrad z Marburga

Data: 2011-05-07 06:30:47
Autor: mbut
W dniu 11-05-06 19:42, solar pisze:
[...]

po co zaraz rozbierać pedały, łozyska itd wstaw na próbę zwykłe pedały i się przekonasz czy to pedały skrzypią. Mi kiedyś skrzypiało siodełko, wystarczyło parę kropel oliwy w okolice prętów łączących plastyk.

Data: 2011-05-10 21:54:55
Autor: Protogenes
solar wrote:
[...]

Mało tego, te paskudne dzwięki tak się niosą po ramie, że ja pół roweru przesmarowałem zanim tu na grupie dobrzy ludzie mi o zaciskach powiedzieli.

No i u mnie to był tylni zacisk :-|

pozdr
Prot

Data: 2011-05-10 16:36:20
Autor: Kosu
On 2011-05-06 09:40, Wojtek wrote:
[...]

Mam identyczne objawy: skrzypi przy mocniejszym pedałowaniu.
Na pewno support... na pewno...

Próbowałeś docisnąć przy staniu na pedałach?
U mnie problemem jest sztyca, a właściwie słabe jej dopasowanie do rury podsiodłowej. Bardzo szybko dostaje się tam piach. Trzeba wyczyścić dobrze środek rury (oczywiście tyle, ile ma kontakt ze sztycą). "Stukać" mogą pojedyncze ziarenka piachu. Raz na jakiś czas myję także zacisk.

pozdrawiam,
PK

Co to może skrzypieć w rowerze?