Co to u diabla jest?

Data: 2016-02-13 14:43:37
Autor: mkarwan
Co to u diabla jest?

Użytkownik "TJ_Blues" <tomekania.tj@gmail.com> napisał w wiadomości news:5630a108-1317-46a3-a37e-35fe1a27ff90googlegroups.com...
Przegladalem oferty kupno/sprzedaz samolotow ultralekkich i przykol
moja uwage pewien instrument; przechylomierz. Co to jest i jak dziala?

Chyłomiesz zwany czasami kulką.
Stosowanyw np. w szybowcach, wraz zakrętomierzem.
Działanie proste do przychyłu 45 stopni, potem zaczynają sie problemy, bo się cofa mimo zwiększenia przechyłu.
http://www.plar.pl/szyb/instrum/instrum.htm

Data: 2016-02-13 09:38:21
Autor: TJ_Blues
Co to u diabla jest?
On Saturday, February 13, 2016 at 8:43:37 AM UTC-5, mkarwan wrote:
> [...]

Działanie proste do przychyłu 45 stopni, potem zaczynają sie problemy, bo się cofa mimo zwiększenia przechyłu.

Chylomierz to chylomierz. Mnie chodzi o termin "przechylomierz", a tego
w terminologii lotniczej nie widze :-) Jest to wiec wg mnie taki sam blad
jak mowienie o skrecie gdy ma sie na mysli zakret :-)

Kulka nie tylko blednie pokazuje przechyl powyzej 45st. On w ogole nie pokazuje
przechylu tylko wypadkowa wektorow sily grawitacji i sily odsrodkowej. Tzn. ze nie wskazuje zadnego przechylenia w zakrecie skoordynowanym. Kulka
siedzi wowczas centralnie. Zreszta o tym juzn napisal J.F.

cheers

Data: 2016-02-14 19:04:04
Autor: mkarwan
Co to u diabla jest?

Użytkownik "TJ_Blues" <tomekania.tj@gmail.com> napisał w wiadomości news:c04b840c-832f-4ed7-b2f3-30b7fff60dd4googlegroups.com...
[...]

Przecież jak byk jest napisane "wraz zakrętomierzem."

Data: 2016-02-14 16:12:24
Autor: TJ_Blues
Co to u diabla jest?
On Sunday, February 14, 2016 at 1:04:04 PM UTC-5, mkarwan wrote:

> [...]
>siedzi wowczas centralnie. Zreszta o tym juzn napisal J.F.

Przecież jak byk jest napisane "wraz zakrętomierzem."

Robi sie upierdliwie:-) J.F zapodal info o CHYLOMIERZU z zakretomierzem.
Z tym nie mam najmnieszych problemow. Mam za to problem z PRZECYLOMIERZEM,
ktory to termin wydaje sie byc nieprawidlowy.

Tak jak pisalem o pierwszym poscie:
======http://www.lz.pl/uzywane_ull.htm

"przyrządy standardowe - prędkościomierz, wariometr, wysokościomierz, busola,
*przechylomierz*, sygnalizacja min. poziomu paliwa."
======
Moje pytanie polega na tym, czy ktos moze mi wskazac odnosnik do literatury
mowiacy o przeczylomierzu? Niby wielka roznica to nie jest, ale w lotnictwie
staramy uzywac precyzyjnej terminologii. Np. nie mowimy tylko predkosc.
Jesli juz mowimy o predkosci to musimy wskazac o jaka nam chodzi. Czy to jest IAS, CAS, TAS. Lub wysokosc. Czy chodzi o AMLS, czy AGL. To nie sa
pojecia tozsame.
Dlatego pytam, czy przechylomierz == chylomierz, czy jest to uproszczenie,
skrot myslowy i de facto blad.

cheers

Data: 2016-02-15 08:53:46
Autor: J.F.
Co to u diabla jest?
Użytkownik "TJ_Blues"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:aa382eed-efa3-4830-819a-ffed0c033ea3@googlegroups.com...

> [...]

Przecież jak byk jest napisane "wraz zakrętomierzem."

Robi sie upierdliwie:-) J.F zapodal info o CHYLOMIERZU z zakretomierzem.

Przeciez jest dalsze wyjasnienie:

" Tak naprawdę jednak absolutnie niezbędne są pierwsze trzy.
Istotnym przyrządem jest też chyłomierz - pomaga utrzymać właściwą koordynację zakrętów. Jego kulka pokazuje kierunek wypadkowej przyciągania ziemskiego i przyspieszenia dośrodkowego w zakręcie; jeśli jest pośrodku skali - zakręt jest prawidłowo wykonywany. Zakrętomierz pokazuje prędkość kątową zakrętu i jest przyrządem przydatnym w lotach bez widoczności. "

No i wcale sie nie zdziwie, gdy ktos bedzie mial chylomierz bez zakretomierza, szczegolnie jak nie przewiduje latac IFR  :-)

J.

Data: 2016-02-15 09:43:00
Autor: TJ_Blues
Co to u diabla jest?
On Monday, February 15, 2016 at 2:54:10 AM UTC-5, J.F. wrote:

> [...]

No i wcale sie nie zdziwie, gdy ktos bedzie mial chylomierz bez zakretomierza, szczegolnie jak nie przewiduje latac IFR  :-)

To wyjasnienie nie odpowiada na pytanie czy "przechylomierz" jest poprawnym terminem w polskiej nomenklaturze lotniczej. Isnieje od cholery
i jescze troche slow w mowie potoczznej stosowanych zaminnie;
skret - zakret, horyzon - widnokrag, ped - szybbkosc, rak - nowotwor. Ale w znaczeniu konkretnej dziedziny nie sa synonimami. I o to mi chodzi
w tym watku.

Jasniej chyba nie potrawie tego napisac...

cheers

Data: 2016-02-16 09:49:05
Autor: J.F.
Co to u diabla jest?
Użytkownik "TJ_Blues"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:413a7b10-de6e-4074-a8d1-10c6e6e6e9d1@googlegroups.com...
To wyjasnienie nie odpowiada na pytanie czy "przechylomierz" jest
poprawnym terminem w polskiej nomenklaturze lotniczej. Isnieje od cholery
i jescze troche slow w mowie potoczznej stosowanych zaminnie;

Hm, jeszcze pytanie skad mialby sie ten obowiazujacy termin wziac ...

Komisja na wyposazeniu pewnego TU 154 wymienila zakretomierz z chyłomierzem.
I zapewne tak sie w nomenkulaturze przyjelo.
Ale czy to znaczy, ze "przechylomierz" jest od razu niepoprawny ?

http://isztar.mf.gov.pl/isztar/taryfa_celna/web/pubdocument_PL?publicationName=not&ncode=189014&Day=17&Month=09&Year=2012

przechylomierze to na statkach, na samolotach to chylomierze :-)

skret - zakret, horyzon - widnokrag, ped - szybbkosc, rak - nowotwor. Ale

szybkosc - predkosc :-)

w znaczeniu konkretnej dziedziny nie sa synonimami. I o to mi chodzi
w tym watku.

No, lotnictwo chyba przechylomierzy nie uzywa, wiec pomylenie dwoch roznych przyrzadow nie grozi.

A gogle znajduje 418 stron z "przechylomierz samolot".

Co zreszta chylomierz mierzy ? przeciez nie chył, tylko co na najwyzej przechył :-)

A poza tym nie piszemy przechylomierz, tylko inklinometr :-)

J.

Data: 2016-02-16 10:19:56
Autor: Jarosław Sokołowski
Co to u diabla jest?
Pan J.F. napisał:

skret - zakret, horyzon - widnokrag, ped - szybbkosc, rak - nowotwor.

szybkosc - predkosc :-)

Chyżość. Kiedyś słowo to należało do słownika technicznego. Stosowanie
właśnie w odniesieniu do obiektów latających.

--
Jarek

Co to u diabla jest?