Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.rowery   »   Co to za rower?

Co to za rower?

Data: 2009-03-24 15:10:32
Autor: nb
Co to za rower?
Ze dwadzieścia lat temu był już uważany za zabytek, więc pewnie konstrukcja z lat 60-70 XX wieku.

Marka - na 99% peugeot. Wielkość i kształt jak składak wigry,
jedynie główna rura ramy nie łamana ale łukowato wygięta.
Mniej więcej jak to (nawet kolor się zgadza):
 http://bacycles.files.wordpress.com/2008/08/peugeot-stepthrough.jpg

Nie pamiętam czy się składał. Na 50% że z łańcuchem, 50% że z wałem.
Najbardziej charakterystyczne to automagicznie zmieniajÄ…ce siÄ™ biegi,
żadnych manetek, wszystko zależało od specyficznego (nie pamiętam
dokładnie co) nacisku na pedały. Przekładnia z zewnątrz nie widoczna,
najprawdopodobniej dwa biegi. Działało to zaskakujące wygodnie.

Co to mogło być? --
nb

Data: 2009-03-24 10:28:25
Autor: Saurus
Co to za rower?
A może to to?
2-biegowa piasta z automatyczn± zmian± biegów pod wpływem siły
od¶rodkowej (czy przy rozpędzaniu czujesz że w pewnym momencie robi
się ciężej?)
http://hubstripping.wordpress.com/fs-torpedo-automatic/

Inna ciekawostka od tego samego producenta: 2-biegowa piasta gdzie
biegi przeł±cza się pedałuj±c do tyłu
http://hubstripping.wordpress.com/torpedo-duomatic-fs/

Data: 2009-03-25 14:51:05
Autor: nb
Co to za rower?
at Tue 24 of Mar 2009 18:28, Saurus wrote:

A moĹĽe to to?
2-biegowa piasta z automatyczną zmianą biegów pod wpływem siły
odśrodkowej (czy przy rozpędzaniu czujesz że w pewnym momencie robi
się ciężej?)

To było ponad 20 lat temu. Raz się przejechałem parę minut
i to wszystko. Później wspominałem o tym jakiemuś roweromaniakowi,
który stwierdził, że to znana konstrukcja

http://hubstripping.wordpress.com/fs-torpedo-automatic/

Inna ciekawostka od tego samego producenta: 2-biegowa piasta gdzie
biegi przełącza się pedałując do tyłu
http://hubstripping.wordpress.com/torpedo-duomatic-fs/

Coś mi zaczyna świtać, że właśnie o to chodzi. W pierwotnym opisie
mogłem poskładać cechy dwóch rowerów. Wydawało mi się, że tak
nietypowe wskazĂłwki jak marka peugeot i przestawianie biegĂłw
pedałami jednoznacznie podpowiedzą konkretny model.


A teraz, skąd się w ogóle wzięło pytanie... W innym wątku było parę wypowiedzi stwierdzających, że sprawność przerzutek
zewnętrznych jest większa od tych w piaście, a żadna nie była
explicite umotywowana.

Ponad 20 lat temu miałem składaka z 3-biegową przerzutką w piaście
shimano 333 i do jazdy po mieście nadawało się to doskonale *)
Zastanawiało mnie, dlaczego jak na tak dobre rozwiązanie jest mało popularne, Myślałem, że sprawność, ale nie. W książkach
podawali, że sprawność jest większa niż dla zewnętrznych.
Nie pamiętam jakie to były konkretnie liczby, ale mniej więcej
97% dla wewnętrznej wobec 94% dla zewnętrznej (albo odpowiednio
94 i 91). Oczywiście te dane są jakoś tam uśrednione
bo na ostrym kole dla biegu 2 będzie większa sprawność
niż poprzez planety na słońce i ze słońca na planety 1 i 3 biegu.

No i tak właśnie sprawdzam, co i jak wyewoluowało w ciągu
ostatnich lat i składam w myślach swój rower marzeń.
Parę lat temu nawet taki rower widziałem, ale go wymiotło
ze sklepĂłw.


--
nb

Data: 2009-03-24 15:34:11
Autor: AL
Co to za rower?
nb pisze:
Ze dwadzieścia lat temu był już uważany za zabytek, więc pewnie konstrukcja z lat 60-70 XX wieku.

Marka - na 99% peugeot. Wielkość i kształt jak składak wigry,
jedynie główna rura ramy nie łamana ale łukowato wygięta.
Mniej więcej jak to (nawet kolor się zgadza):
 http://bacycles.files.wordpress.com/2008/08/peugeot-stepthrough.jpg

Nie pamiętam czy się składał. Na 50% że z łańcuchem, 50% że z wałem.
Najbardziej charakterystyczne to automagicznie zmieniajÄ…ce siÄ™ biegi,
żadnych manetek, wszystko zależało od specyficznego (nie pamiętam
dokładnie co) nacisku na pedały. Przekładnia z zewnątrz nie widoczna,
najprawdopodobniej dwa biegi. Działało to zaskakujące wygodnie.

Co to mogło być?

wariator
lub
przekladnia NuVinci

a tu masz troche wiecej na temat - moze to to?
http://www.mlodytechnik.pl/archiwum/08-2005_jak_to_dziala.pdf

--
pozdr
Adam (AL)
TG

Data: 2009-03-24 14:46:00
Autor: Jan Srzednicki
Co to za rower?
On 2009-03-24, AL <adam@skads.tam> wrote:
nb pisze:
Ze dwadzie¶cia lat temu był już uważany za zabytek, więc pewnie konstrukcja z lat 60-70 XX wieku.

Marka - na 99% peugeot. Wielko¶ć i kształt jak składak wigry,
jedynie główna rura ramy nie łamana ale łukowato wygięta.
Mniej więcej jak to (nawet kolor się zgadza):
 http://bacycles.files.wordpress.com/2008/08/peugeot-stepthrough.jpg

Nie pamiętam czy się składał. Na 50% że z łańcuchem, 50% że z wałem.
Najbardziej charakterystyczne to automagicznie zmieniaj±ce się biegi,
żadnych manetek, wszystko zależało od specyficznego (nie pamiętam
dokładnie co) nacisku na pedały. Przekładnia z zewn±trz nie widoczna,
najprawdopodobniej dwa biegi. Działało to zaskakuj±ce wygodnie.

Co to mogło być?

wariator
lub
przekladnia NuVinci

A gdzie on pisał o przekładni bezstopniowej? Autor zapytał o rower z
czym¶ w rodzaju automatycznej przekładni, jak najbardziej stopniowej.
Za¶ dodatkowo NuVinci obsługuje się manetk±.

Czytaj pytanie, zanim co¶ palniesz. :P

--
  Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet :: http://wrzask.pl/

Data: 2009-03-24 15:57:29
Autor: TomaszB
Co to za rower?
Jan Srzednicki pisze:
A gdzie on pisał o przekładni bezstopniowej? Autor zapytał o rower z
czym¶ w rodzaju automatycznej przekładni, jak najbardziej stopniowej.
Za¶ dodatkowo NuVinci obsługuje się manetk±.

Czytaj pytanie, zanim co¶ palniesz. :P

Palniesz czy nie, ale artykuł ciekawy.

Data: 2009-03-24 16:10:59
Autor: nb
Co to za rower?
at Tue 24 of Mar 2009 15:46, Jan Srzednicki wrote:

On 2009-03-24, AL <adam@skads.tam> wrote:
nb pisze:
Ze dwadzieścia lat temu był już uważany za zabytek,
więc pewnie konstrukcja z lat 60-70 XX wieku.

Marka - na 99% peugeot. Wielkość i kształt jak składak wigry,
jedynie główna rura ramy nie łamana ale łukowato wygięta.
Mniej więcej jak to (nawet kolor się zgadza):
 http://bacycles.files.wordpress.com/2008/08/peugeot-stepthrough.jpg

Nie pamiętam czy się składał. Na 50% że z łańcuchem, 50% że z wałem.
Najbardziej charakterystyczne to automagicznie zmieniajÄ…ce siÄ™
biegi, żadnych manetek, wszystko zależało od specyficznego (nie
pamiętam dokładnie co) nacisku na pedały. Przekładnia z zewnątrz nie
widoczna, najprawdopodobniej dwa biegi. Działało to zaskakujące
wygodnie.

Co to mogło być?

wariator
lub
przekladnia NuVinci

A gdzie on pisał o przekładni bezstopniowej? Autor zapytał o rower z
czymś w rodzaju automatycznej przekładni, jak najbardziej stopniowej.
Zaś dodatkowo NuVinci obsługuje się manetką.

Czytaj pytanie, zanim coĹ› palniesz. :P

Spokojnie panowie :-)
Prawdę mówiąc nie wiem, czy była tam przekładnia bezstopniowa.
Pamiętam jedynie, że podczas wjeżdżania na górkę płynnie
przestawiło się tak jakbym sam chciał przestawić jadąc pod górę.
Zmiany lekko/ciężko i na odwrót zinterpretowałem jako dwa biegi, ale niekoniecznie musiało tak być.


--
nb

Data: 2009-03-24 17:27:49
Autor: AL
Co to za rower?
Jan Srzednicki pisze:
On 2009-03-24, AL <adam@skads.tam> wrote:
nb pisze:
Ze dwadzieścia lat temu był już uważany za zabytek, więc pewnie konstrukcja z lat 60-70 XX wieku.

Marka - na 99% peugeot. Wielkość i kształt jak składak wigry,
jedynie główna rura ramy nie łamana ale łukowato wygięta.
Mniej więcej jak to (nawet kolor się zgadza):
 http://bacycles.files.wordpress.com/2008/08/peugeot-stepthrough.jpg

Nie pamiętam czy się składał. Na 50% że z łańcuchem, 50% że z wałem.
Najbardziej charakterystyczne to automagicznie zmieniajÄ…ce siÄ™ biegi,
żadnych manetek, wszystko zależało od specyficznego (nie pamiętam
dokładnie co) nacisku na pedały. Przekładnia z zewnątrz nie widoczna,
najprawdopodobniej dwa biegi. Działało to zaskakujące wygodnie.

Co to mogło być?
wariator
lub
przekladnia NuVinci

A gdzie on pisał o przekładni bezstopniowej? Autor zapytał o rower z
czymś w rodzaju automatycznej przekładni, jak najbardziej stopniowej.
Zaś dodatkowo NuVinci obsługuje się manetką.

Czytaj pytanie, zanim coĹ› palniesz. :P

napisal "prawdopodobnie", wiec o co biega?

w artykule pisze, ze:
<cytat>
W przekÂładni planetarnej
NuVinci si³ê tê wytwarza
krzywka sterujÂąca momentem, a starannie
skalkulowanie siÂł wewnĂŞtrznych
zapobiega znaczÂącym stratom
energii. Dziêki temu efektywnooeæ ca³-
kowita przek³adni mo¿e byæ porównywalna
z efektywnooeciÂą przekÂładni
konwencjonalnych, a w sytuacjach
wymagajÂących czĂŞstych zmian biegĂłw
– przewy¿szaæ je. !
</cytat>

wiec moze powstala jej odmiana, ktora rozpoznaje sile nacisku na pedaly (moment na tylnej osi) - im wiekszy - to przelozenie wyzsze(jakbys jechal pod gore), im lzejszy tym przelozenie nizsze



Sa jesszcze osie.przekladnie Rohloff'a Speedhub

moze cos a'la to:
http://www.sturmey-archer.com/hubs_8spd_XRK8.php

kiedys byc moze biegow bylo mniej


To tylko domysly...


--
pozdr
Adam (AL)
TG

Data: 2009-03-24 17:10:22
Autor: Jan Srzednicki
Co to za rower?
On 2009-03-24, AL <adam@skads.tam> wrote:
Jan Srzednicki pisze:

A gdzie on pisał o przekładni bezstopniowej? Autor zapytał o rower z
czym¶ w rodzaju automatycznej przekładni, jak najbardziej stopniowej.
Za¶ dodatkowo NuVinci obsługuje się manetk±.

Czytaj pytanie, zanim co¶ palniesz. :P

napisal "prawdopodobnie", wiec o co biega?
[..]
wiec moze powstala jej odmiana, ktora rozpoznaje sile nacisku na pedaly (moment na tylnej osi) - im wiekszy - to przelozenie wyzsze(jakbys jechal pod gore), im lzejszy tym przelozenie nizsze

A może budyń?

W starym rowerze (o którym pisał autor) może powstała odmiana piasty
NuVinci, która sama w sobie pojawiła się na rynku w 2007? I to jescze
odmiana, o której nie słyszał producent - automatyczna?

A może autor w±tku ma w pia¶cie stado gnomów, które wykrywa naprężenie
łańcucha za pomoc± niezwykle wyczulonych języków i odpowiednio zmienia
biegi?

Do kompletu przywaliłe¶ jeszcze Rohloffem, który również nie ma w żadnej
wersji opcji "automatycznej skrzyni biegów". Czemu zatem Rohloff, a nie
jakis Nexus albo cokolwiek innego? Czemu nie wał napędowy, albo może
pasek klinowy, a może Truvativ HammerSchmidt, albo jakakolwiek randomowa
nowinka, która przyjdzie akurat do głowy?

--
  Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet :: http://wrzask.pl/

Data: 2009-03-24 18:55:53
Autor: AL
Co to za rower?
Jan Srzednicki pisze:
On 2009-03-24, AL <adam@skads.tam> wrote:
Jan Srzednicki pisze:
A gdzie on pisał o przekładni bezstopniowej? Autor zapytał o rower z
czym¶ w rodzaju automatycznej przekładni, jak najbardziej stopniowej.
Za¶ dodatkowo NuVinci obsługuje się manetk±.

Czytaj pytanie, zanim co¶ palniesz. :P

napisal "prawdopodobnie", wiec o co biega?
[..]
wiec moze powstala jej odmiana, ktora rozpoznaje sile nacisku na pedaly (moment na tylnej osi) - im wiekszy - to przelozenie wyzsze(jakbys jechal pod gore), im lzejszy tym przelozenie nizsze

A może budyń?

a moze kisiel?

moze sam cos zaproponujesz?

przed nuVinci byla pustynia?

a kwestia przelozen - co za problem zrealizowac to np sila odsrodkowa?
(kwestia pomiaru momentu na osi to z punktu technicznego tez no problem)


--
pozdr
Adam (AL)
TG

Data: 2009-03-24 11:41:27
Autor: Saurus
Co to za rower?
On 24 Mar, 18:55, AL <a...@skads.tam> wrote:
przed nuVinci byla pustynia?

Czy ty w ogóle zdajesz sobie sprawę jak nowoczesna i w zasadzie
rewolucyjna jest bezstopniowa przekładnia w NuVinci? To nie jest
wariator z traktora.

Data: 2009-03-24 17:30:57
Autor: AL
Co to za rower?
AL pisze:

Sa jesszcze osie.przekladnie Rohloff'a Speedhub

mialo byc to:
http://www.katalogrowerowy.pl/produkt.php?id_produktu=5514


--
pozdr
Adam (AL)
TG

Data: 2009-03-24 22:01:36
Autor: Krzysztof Rudnik
Co to za rower?
AL wrote:

nb pisze:
Ze dwadzie¶cia lat temu był już uważany za zabytek,
więc pewnie konstrukcja z lat 60-70 XX wieku.

Marka - na 99% peugeot. Wielko¶ć i kształt jak składak wigry,
jedynie główna rura ramy nie łamana ale łukowato wygięta.
Mniej więcej jak to (nawet kolor się zgadza):
 http://bacycles.files.wordpress.com/2008/08/peugeot-stepthrough.jpg

Nie pamiętam czy się składał. Na 50% że z łańcuchem, 50% że z wałem.
Najbardziej charakterystyczne to automagicznie zmieniaj±ce się biegi,
żadnych manetek, wszystko zależało od specyficznego (nie pamiętam
dokładnie co) nacisku na pedały. Przekładnia z zewn±trz nie widoczna,
najprawdopodobniej dwa biegi. Działało to zaskakuj±ce wygodnie.

Co to mogło być?


wariator
lub
przekladnia NuVinci

a tu masz troche wiecej na temat - moze to to?
http://www.mlodytechnik.pl/archiwum/08-2005_jak_to_dziala.pdf


Jak już mowa o MT to w zamierzchłej przeszło¶ci podano tam krótki opis automatycznej przekładni do roweru, zbudowanej w formie przedniej zębatki.
Zamiast prostej patelni był zestaw chyba 6 małych kółek, które układały się po obwodzie koła. Kółka te zbliżały się do siebie przy silnym nacisku na pedały zmniejszaj±c tym samym efektywny rozmiar patelni. Przy słabym nacisku było odwrotnie. O ile dobrze pamiętam, cały system polegał na zastosowaniu dwóch tarcz, jedna miała prowadnice promieniowe, druga spiralne. Uchwyty kółek poruszały się po tych prowadnicach i zawsze zajmowały miejsce, gdzie prowadnica promieniowa jednej tarczy krzyżowała się z prowadnic± spiraln± drugiej. Wzajemny obrót tarcz rozsuwał i przysuwał kółka napędowe. Między tarczami była sprężyna a jedna z tarcz była na sztywno zamontowana do osi pedałów.

Krzysiek Rudnik

Co to za rower?

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona