Co to za zaplot??

Data: 2009-05-16 02:20:50
Autor: dsoto
Co to za zaplot??

miok napisał(a):
Co to za zaplot - http://tinyurl.com/p3a2zm i jak się nazywa? Czy to
ktos "zdolny", tak wykombinowal?
Wydawalo mi sie, ze sloneczko, to szprychy od piasty ida prosto w
otwory w obreczy...

I jak z wytrzymaloscia takiego kolka, w porownaniu do np takiego na 3X?

Widziałem to kiedyś w jakimś artykule, nie jest to autorski wymysł ;)
Patent może i mocny, ale pomyśl np. o wymianie jednej szprychy i
odpowiedz sobie na pytanie dlaczego to nie jest popularne
rozwiązanie :)

Data: 2009-05-16 12:58:58
Autor: Adrian S.
Co to za zaplot??
dsoto@gazeta.pl wrote:

Patent może i mocny, ale pomyśl np. o wymianie jednej szprychy i
odpowiedz sobie na pytanie dlaczego to nie jest popularne
rozwiązanie :)

  problem nie leży tylko w wymianie jednej szprychy. Te szprychy są wokół
siebie zawinięte. Pęknie jedna szprycha i tą drugą też masz z głowy, to tak
jakby pękły dwie obok siebie. Warkoczyki są polecane tylko w przypadku
składania totalnie budżetowego roweru.

--
Adrian S. the Lajt Rider

Data: 2009-05-16 04:07:42
Autor: miok
Co to za zaplot??
On 16 Maj, 12:58, "Adrian S." <adliszewS...@NIEacid.ch.pw.edu.pl>
wrote:
  problem nie leży tylko w wymianie jednej szprychy. Te szprychy są wokół
siebie zawinięte. Pęknie jedna szprycha i tą drugą też masz z głowy, to tak
jakby pękły dwie obok siebie.
To nie można nawinąć po prostu drugiej na tą co została?

Warkoczyki są polecane tylko w przypadku składania totalnie budżetowego roweru.
Dlaczego? Prostszy przeciez bedzie normalny zaplot.
 Po co sa te warkoczyki? Niektorym moze sie podobac, ale czy w czyms
sa lepsze od innych sposobow plecenia?

Data: 2009-05-16 13:19:10
Autor: Gotfryd Smolik news
Co to za zaplot??

wrote:
[...]

  Ale idzie o to co się dzieje bezpośrednio po pęknięciu.
  Jedziesz na kole w którym nie ma DWU szprych - bo ta druga niby jest
ale jakby jej nie było ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-05-16 04:24:52
Autor: miok
Co to za zaplot??
On 16 Maj, 13:19, Gotfryd Smolik news <smo...@stanpol.com.pl> wrote:
  Ale idzie o to co się dzieje bezpośrednio po pęknięciu.
  Jedziesz na kole w którym nie ma DWU szprych - bo ta druga niby jest
ale jakby jej nie było ;)
No racja

Data: 2009-05-17 20:01:12
Autor: Adrian S.
Co to za zaplot??
miok wrote:

[...]

nie są lepsze. Napisałem, że ja bym je stosował tylko wtedy, kiedy bym
bardzo musiał jakkolwiek tanio zapleść koło, miałbym za długie szprychy i
nie miałbym ochoty kupować nowych. Jakby ten system był lepszy to by był
stosowany przez jakiś odsetek społeczeństwa a tak to można to spotkać
bardzo rzadko.

--
Adrian S. the Lajt Rider

Data: 2009-05-17 20:50:52
Autor: PeJot ( home)
Co to za zaplot??
Adrian S. pisze:

nie są lepsze. Napisałem, że ja bym je stosował tylko wtedy, kiedy bym
bardzo musiał jakkolwiek tanio zapleść koło, miałbym za długie szprychy

Od tego jest zaplot na 4 krzyże.

nie miałbym ochoty kupować nowych.

Chyba nie warto, bo wykonanie zaplotu o którym mowa jest upierdliwe.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-05-17 23:38:58
Autor: Adrian S.
Co to za zaplot??
PeJot ( home) wrote:

Adrian S. pisze:

nie są lepsze. Napisałem, że ja bym je stosował tylko wtedy, kiedy bym
bardzo musiał jakkolwiek tanio zapleść koło, miałbym za długie szprychy

Od tego jest zaplot na 4 krzyże.

to znaczy gwarantujesz, że szprychy które są za długie na 3 krzyże to stykną
na 4 krzyże? Nie mogę tego potwierdzić swoim doświadczeniem, ale Tobie tak
się zdarzało?

--
Adrian S. the Lajt Rider

Data: 2009-05-18 11:54:45
Autor: Coaster
Co to za zaplot??
Adrian S. wrote:
PeJot ( home) wrote:

Adrian S. pisze:

[...]

A co Ci stoi na przeszkodzie, zeby sprawdzic na sucho?
http://sheldonbrown.com/wheelbuild.html#length

--
PoZdR
increasing the risk of pinch flats."

Data: 2009-05-18 12:04:52
Autor: PeJot
Co to za zaplot??
Adrian S. pisze:
PeJot ( home) wrote:

Adrian S. pisze:

[...]

Kilka razy tak robiłem i na 4 krzyże było OK, ale raz na 4 krzyże musiałem dać dłuższe nyple, co i tak się opłacało. Po prostu trzeba przeliczyć długość szprych jakimś kalkulatorem, a potem zadecydować co można zrobić z tymi szprychami co się posiada.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-05-18 22:20:48
Autor: Adrian S.
Co to za zaplot??
PeJot wrote:

Adrian S. pisze:
PeJot ( home) wrote:

Adrian S. pisze:

[...]

  aha ja miałem ostatnio dwa koła do zaplecenia i z pięć kompletów szprych,
udało się znaleźć pasujące do piast i obręczy, ale raczej stwierdzenie, że
tam gdzie szprychy za długie na 3 krzyże to na 4 krzyże będzie OK nie
zawsze jest prawdą :) A i kalkulatory mam i używam.

--
Adrian S. the Lajt Rider

Data: 2009-05-19 07:12:33
Autor: PeJot
Co to za zaplot??
Adrian S. pisze:

[...]

Takoż i piszę - czasem najrozsądniejszym i najtańszym rozwiązaniem bywa zaplot na 4 krzyże i do tego długie nyple. Zarabia się na tym 4-5 mm długości.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-05-19 07:46:37
Autor: Adrian S.
Co to za zaplot??
PeJot wrote:

Adrian S. pisze:

[...]

 a powiedz mi, skoro widzę że zaplatania się nie boisz: czy nie korciło Cię
kiedyś żeby szprychy wkładać w otwory w obręczy po przeciwnej stronie niż
są one w piaście? Shimano tak robi ze swoimi kołami, dzięki temu szprycha
idzie pod większym kątem względem osi piasty - koło jest ciut sztywniejsze
na boki. Ale chyba nikt tego pomysłu nie promuje....

--
Adrian S. the Lajt Rider

Data: 2009-05-19 09:43:56
Autor: PeJot
Co to za zaplot??
Adrian S. pisze:

 a powiedz mi, skoro widzę że zaplatania się nie boisz: czy nie korciło Cię
kiedyś żeby szprychy wkładać w otwory w obręczy po przeciwnej stronie niż
są one w piaście?

Tak, jak się pomyliłem :)

Shimano tak robi ze swoimi kołami, dzięki temu szprycha
idzie pod większym kątem względem osi piasty - koło jest ciut sztywniejsze
na boki. Ale chyba nikt tego pomysłu nie promuje....

To "ciut" trzeba by zmierzyć i porównać z klasycznym zaplotem, bo może się okazać że to pic na wodę. Takich pomysłów było więcej, np. piasty z szerszym kołnierzem z prawej, obręcze z przesuniętymi otworami, ale ZTCW jakoś te rozwiązania zniknęły z rynku. Jeśli mogę kombinować ze szprychami, to daję z prawej 4 x, z lewej 3 x i jakoś na moje koła ludzie nie narzekają. W sumie kółko idealnie symetryczne być nie musi, 2 mm przesunięcia w lewo dwuśladu specjalnie nie zrobi, a dysproporcja naciągu szprych lewe/prawe mniejsza.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Co to za zaplot??