Co w praktyce oznacza akumulator AGM?

Data: 2019-02-18 22:34:50
Autor: Marek S
Co w praktyce oznacza akumulator AGM?
Witam,

Właśnie po 3 latach zarżnąłem Vartę Silver 100Ah. Wcześniej w kilka miesięcy jakąś Centrę, którą poprzedni właściciel wstawił.

W/w Vartę wstawiłem na zasadzie ciągłości - podobny technologicznie akumulator lecz w lepszej jakości. Dopiero potem doczytałem w instrukcji auta, że akumulator musi być AGM. Wyjaśnię, że wszelkie kwestie związane z ładowaniem / eksploatacją są idealne.

Dlaczego producent zaleca AGM skoro nie mam start-stop? Jaka z tego korzyść? W sieci wyczytałem dyrdymały, że AGM nie zakłóca elektroniki. Zwykły nie zakłócał jej tak samo.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2019-02-18 23:47:04
Autor: przemek.jedrzejczak
Co w praktyce oznacza akumulator AGM?
-- W/w Vartę wstawiłem na zasadzie ciągłości - podobny technologicznie akumulator lecz w lepszej jakości. Dopiero potem doczytałem w instrukcji auta, że akumulator musi być AGM.

widze ze lubisz popelniac te same bledy .... testy kamery obejrzales po kupnie, aku wg instrukcji tez dobrales po kupnie wiec ewidentnie mamy do czynienia z recydywa :-)

AGM wstawia sie glownie do aut z systemami odzyskiwania energii ale niekoniecznie start&stop bo moze byc rekuperacja z hamowania lub inne wynalazki

Data: 2019-02-19 23:20:56
Autor: Marek S
W dniu 2019-02-19 o 08:47, przemek.jedrzejczak@gmail.com pisze:

widze ze lubisz popelniac te same bledy .... testy kamery obejrzales po kupnie, aku wg instrukcji tez dobrales po kupnie wiec ewidentnie mamy do czynienia z recydywa :-)

Sprostowanie. Testy swojej kamery widziałem przed zakupem i po zakupie kolejne.

Akumulator wstawiłem na podstawie poprzedniego. Nie przyszło mi do głowy, że poprzedni użytkownik wstawił "niekompatybilny".

AGM wstawia sie glownie do aut z systemami odzyskiwania energii ale niekoniecznie start&stop bo moze byc rekuperacja z hamowania lub inne wynalazki

Hmmm... tego też nie mam.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2019-02-20 01:50:35
Autor: przemek.jedrzejczak
Co w praktyce oznacza akumulator AGM?
-- Akumulator wstawiłem na podstawie poprzedniego. Nie przyszło mi do głowy, że poprzedni użytkownik wstawił "niekompatybilny".

znaczy sie w ASO kupowales ? a to tez bym nie przypuszczal ze Mercedes takie numery odwala, zawiadom centrale to ich zdyscyplinuja :-)

-- Hmmm... tego też nie mam.

jasne a post dalej *Auto ma energożerne ogrzewanie elektryczne (do 130A) działające przy zimnym silniku.*

to ewidentnie podpada pod *inne wynalazki*

Data: 2019-02-20 21:08:23
Autor: Marek S
W dniu 2019-02-20 o 10:50, przemek.jedrzejczak@gmail.com pisze:
[...]

:-)

Nie w ASO lecz u dystrybutora akumulatorów Varta.

-- Hmmm... tego też nie mam.

jasne a post dalej *Auto ma energożerne ogrzewanie elektryczne (do
130A) działające przy zimnym silniku.*

to ewidentnie podpada pod *inne wynalazki*

To mam już 2 uzasadnienia: prądożerność instalacji i nie wydzielanie gazów. To wyczerpuje moje pytanie.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2019-02-20 12:38:45
Autor: przemek.jedrzejczak
Co w praktyce oznacza akumulator AGM?
Nie aku tylko auto ;-) kupiłeś Mietka w ASO czy od cebulki co na akumulatorze zaoszczędziła ? Ps to pytanie retoryczne ;-)

Data: 2019-02-19 00:09:52
Autor: Kris
W dniu poniedziałek, 18 lutego 2019 22:34:53 UTC+1 użytkownik Marek S napisał:
[...]

Kupo z allegro aku marki WOLF albo ew KOZAK i będziesz zadowolony. wydasz ok 200zł a posłuży pewnie dłużej jak dotychczasowa Warta

Data: 2019-02-19 01:33:44
Autor: yabba
W dniu 18-02-2019 o 22:34, Marek S pisze:
[...]

Jakie było napięcie ładowania?

Dlaczego producent zaleca AGM skoro nie mam start-stop? Jaka z tego korzyść? W sieci wyczytałem dyrdymały, że AGM nie zakłóca elektroniki. Zwykły nie zakłócał jej tak samo.

yabba

Data: 2019-02-19 23:14:11
Autor: Marek S
W dniu 2019-02-19 o 01:33, yabba pisze:

Jakie było napięcie ładowania?

Chyba 14.3V

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2019-02-19 09:27:47
Autor: tck
[...]

Jeśli nie ma start/stop i innych energożernych wynalazków to zapewne akumulator nie jest montowany pod maską a w przedziale pasażerskim i dlatego nie jest typowo kwasowy a AGM

--
pozdr

Tomasz

tck(at)top.net.pl

Data: 2019-02-19 01:41:22
Autor: przemek.jedrzejczak
Co w praktyce oznacza akumulator AGM?
Data: 2019-02-20 07:05:23
Autor: J.F.
Co w praktyce oznacza akumulator AGM?
Użytkownik  przemek napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:53b396f8-a399-4672-a5c4-7168955c7dad@googlegroups.com...

kiedys Bosch tlumaczyl wszystko na polski ale teraz nie widze:

Moze sie nie oplaca - Polacy i tak kupia najtanszy :-)

https://aa-boschap-de.resource.bosch.com/media/commonly_used_media/common_media/ap_common/parts/de_6/service_parts/batteries/downloads_batteries/competence_brochure.pdf

https://aa-boschap-de.resource.bosch.com/media/commonly_used_media/common_media/ap_common/parts/de_6/service_parts/batteries/downloads_batteries/trade_folder_batteries.pdf

https://aa-boschbcs-ch.resource.bosch.com/media/ch/ratgeber/bcs_batterien_ratgeber_20131.pdf

w skrocie: jesli producent zdecydowal sie wstawic AGM to nalezy uzyc aku tego samego typu chyba ze ktos chce przycebulic i poprawiac fabryke wtedy powodzenia i bedzie wymienial aku czesciej :-)

A moze "jak juz raz namowilismy fabryke na AGM, to trzeba na tym zarobic" :-)

Ciekawe o co tu chodzi ... z AGM sie elektrolit nie wylewa, ale to chyba nie o to chodzi, bo wczesniej nie przeszkadzalo.
Zreszta sami pisza, ze moze tez byc EFB

https://pl.bosch-automotive.com/pl/parts_and_accessories/service_parts_1/batteries_4/batterietechnologien_1/efb/efb_1

Masa nie opada i trwalosc plyt jest wieksza, co jest wazne przy pracy start-stop ?

Bo mam watpliwosci czy AGM jest odporny na gazowanie, a napiecie w tych samochodach chyba wieksze.

A moze u Marka wlasnie napiecie nizsze, co umozliwia stosowanie akumulatorow AGM, i osiagniecie duzej trwalosci akumulatora bez dodawania wody.
Ale czy nie-AGM bedzie gorszy ?

Data: 2019-02-20 01:57:40
Autor: przemek.jedrzejczak
Co w praktyce oznacza akumulator AGM?
-- Bo mam watpliwosci czy AGM jest odporny na gazowanie, a napiecie w tych samochodach chyba wieksze.

prad poboru jesli juz i ta grzalka jest pewnie powodem zastosowania AGM

-- Ale czy nie-AGM bedzie gorszy ?

nie bedzie gorszy bedzie inny co spowoduje ze system zarzadzania energia nie bedzie pracowal optymalnie i moze go wykonczyc

ps w B7 mam oryginalny 7-letni oryginalny AGM E39 Varty, kluczem do dlugowiecznosci bylo wylaczenie systemu start & stop :-)

Data: 2019-02-20 19:35:05
Autor: J.F.
Użytkownik  przemek napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:d2ae6586-c793-4aa8-a2b5-12d5fd44a0b4@googlegroups.com...
-- Bo mam watpliwosci czy AGM jest odporny na gazowanie, a napiecie w tych samochodach chyba wieksze.
prad poboru jesli juz i ta grzalka jest pewnie powodem zastosowania AGM

Ja sie gazowania boje, nie poboru pradu.
Byc moze ten AGM lepiej utrzymuje mase przy rozladowaniu.

-- Ale czy nie-AGM bedzie gorszy ?
nie bedzie gorszy bedzie inny co spowoduje ze system zarzadzania energia nie bedzie pracowal optymalnie i moze go wykonczyc

Ale chemia jest ta sama.

Tylko jak podniesiesz napiecie, to w zwyklym akumulatorze trzeba bedzie wody dolewac,
w żelowym sie zle skonczy, a w AGM ?

ps w B7 mam oryginalny 7-letni oryginalny AGM E39 Varty, kluczem do dlugowiecznosci bylo wylaczenie systemu start & stop :-)

Ale masz porownanie ile wytrzymuje z wlaczonym systemem ?

IMHO - cieply silnik szybko zapala i akumulatorowi malo szkodzi ...

J.

Data: 2019-02-21 23:01:01
Autor: Mateusz Bogusz
[...]

Tutaj chodzi o bezpieczeństwo/poziom szczelności akumulatora i o nic więcej.

--
Pozdrawiam,
Mateusz Bogusz

Data: 2019-02-21 22:15:43
Autor: przemek.jedrzejczak
Co w praktyce oznacza akumulator AGM?
-- Tutaj chodzi o bezpieczeństwo/poziom szczelności akumulatora i o nic więcej.

rewelka. a durnie w Boschu wywalili 100 baniek na R&D.

Data: 2019-02-19 23:25:55
Autor: Marek S
W dniu 2019-02-19 o 09:27, tck pisze:

Jeśli nie ma start/stop i innych energożernych wynalazków to zapewne akumulator nie jest montowany pod maską a w przedziale pasażerskim i dlatego nie jest typowo kwasowy a AGM

U mnie sprawa wygląda następująco:

- Auto ma energożerne ogrzewanie elektryczne (do 130A) działające przy zimnym silniku.

- Akumulator nie znajduje się pod maską ani w kabinie. Jest w bagażniku. Tzn. pod maską też jest drugi - mały (jak motocyklowy). Ale raczej nie będzie miało to znaczenia.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2019-02-20 02:33:23
Autor: Kris
W dniu wtorek, 19 lutego 2019 23:26:00 UTC+1 użytkownik Marek S napisał:

- Auto ma energożerne ogrzewanie elektryczne (do 130A) działające przy zimnym silniku.

Masz tam 1,5kW nagrzewnicę elektryczną?

Data: 2019-02-20 03:05:11
Autor: przemek.jedrzejczak
Co w praktyce oznacza akumulator AGM?
-- Masz tam 1,5kW nagrzewnicę elektryczną?

w oplu montowali 1kW wiec w Mietku moze byc wieksza :-) mialem quick heat w zafirze i mimo sporej budy szybko sie nagrzewala

Data: 2019-02-20 21:10:46
Autor: Marek S
W dniu 2019-02-20 o 11:33, Kris pisze:

Masz tam 1,5kW nagrzewnicę elektryczną?

Chyba nawet większą: 1800W z tego co pamiętam.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2019-03-18 14:38:02
Autor: Kamil 'Model'
W dniu 20.02.2019 o 11:33, Kris pisze:
[...]

W Peugeocie miałem chyba 1,2kW

Data: 2019-03-18 06:46:19
Autor: Kris
W dniu poniedziałek, 18 marca 2019 14:38:03 UTC+1 użytkownik Kamil 'Model' napisał:
> [...]

W 307?
Jest ale 100W jeśli dobrze pamiętam

Data: 2019-02-19 11:04:01
Autor: HenrJ
Użytkownik "Marek S" <precz@spamowi.com> napisał w wiadomości

[...]

GEL i AGM
W wielu zastosowaniach potrzebne są akumulatory bezpieczne w eksploatacji,
całkowicie szczelne, w których na pewno nie nastąpi wyciek żrącego kwasu.
Powstały akumulatory nazywane VRLA battery (valve-regulated lead-acid
battery), czasem określane jako SLA (Sealed Lead-Acid). Tu podstawą jest nie
tylko zastosowanie szczelnych zaworów, ale też uwięzienie elektrolitu w
celach.

Znane są dwa typy akumulatorów VRLA, a mianowicie bardziej popularne AGM i
znacznie rzadziej spotykane żelowe (GEL).

https://ep.com.pl/artykuly/10248-Akumulatory_kwasowoolowiowe.html

Data: 2019-02-19 23:36:00
Autor: Marek S
W dniu 2019-02-19 o 11:04, HenrJ pisze:

https://ep.com.pl/artykuly/10248-Akumulatory_kwasowoolowiowe.html

Aaahaaa... czyli o szczelność może chodzić? Miałoby to sens.
Na stronach Varty napisali, że posiada on żywotność ok 3x dłuższą od tradycyjnych. Ciekawe na ile to prawda...

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2019-02-20 10:24:08
Autor: t-1
W dniu 2019-02-19 o 23:36, Marek S pisze:
[...]

Cała prawda o tyle, że trwałość "tradycyjnych" spadła do 1 roku.

Data: 2019-02-20 10:59:00
Autor: T.
W dniu 2019-02-20 o 10:24, t-1 pisze:
[...]

W 1998 r. kupiłem Daewoo Espero z oryginalnym koreańskim akumulatorem. Wytrzymał 9 lat i od biedy pewnie jeszcze by pojeździł, ale w zimie gorzej palił (podkreślam - gorzej, a nie zdechł zupełnie). Doładowywałem go może ze 3 razy, jak w zimie było -20 stopni. Ładowarka pamiętała jeszcze komunę...
T.

Data: 2019-02-20 21:13:12
Autor: Marek S
Co w praktyce oznacza akumulator AGM?
W dniu 2019-02-20 o 10:24, t-1 pisze:

Cała prawda o tyle, że trwałość "tradycyjnych" spadła do 1 roku.

Biorąc wytrzymałość Varty: 3 lata i Centry - pół roku, to i tak niezłą średnią wyciągnąłem :-)

--
Pozdrawiam,
Marek

Co w praktyce oznacza akumulator AGM?