Co w trawie piszczy?

Data: 2018-06-17 01:04:26
Autor: Marek S
Co w trawie piszczy?
Witam Was,

Pytam z czystej ciekawości. Mercedes E320CDI z silnikiem V6. Po wyłączeniu silnika słyszę przez jakieś 10s futurystyczny pisk z komory silnika rzędu 4kHz. To raczej złożenie kilku częstotliwości więc trudno opisać. Co to może być?

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-06-17 01:43:36
Autor: J.F.
Co w trawie piszczy?
Dnia Sun, 17 Jun 2018 01:04:26 +0200, Marek S napisał(a):
[...]

Tez kiedys mialem taki pisk, a potem trzeba bylo wymieniac kolo od
paska (wielo)klinowego.
Ono mialo plastikowa obrecz - metalowe kolko zostalo, a obrecz znikla.

Tylko to bylo po wlaczeniu,  a po wylaczeniu ... turbina, wentylator
chlodnicy ?

J.

Data: 2018-06-17 13:48:11
Autor: Marek S
Co w trawie piszczy?
W dniu 2018-06-17 o 01:43, J.F. pisze:

Tylko to bylo po wlaczeniu,  a po wylaczeniu ... turbina, wentylator
chlodnicy ?

Nic z tych rzeczy. Ten pisk jest raczej generowany cyfrowo. Jakieś przetwornice? Nie wiem. Ponadto zawsze dokładnie po takim samym czasie od wyłączenia silnika urywa się.

U kolegi, w podobnym modelu auta do mojego jest tak samo.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-06-17 07:26:29
Autor: Lewis
Co w trawie piszczy?
W dniu 2018-06-17 o 01:04, Marek S pisze:
[...]

Wszelkiego rodzaju elektrozawory, silniki krokowe których tam jest naście sztuk jeszcze pracują, i zanim się wyłączą mija te kilka sekund.

Lewis

Data: 2018-06-17 13:58:53
Autor: Marek S
Co w trawie piszczy?
W dniu 2018-06-17 o 07:26, Lewis pisze:

Wszelkiego rodzaju elektrozawory, silniki krokowe których tam jest naście sztuk jeszcze pracują, i zanim się wyłączą mija te kilka sekund.

Wszelkie serwomechanizmy też słychać oprócz tego co opisałem. Po wyłączeniu silnika dużo się dzieje. Ale serwomechanizmy to raczej ciche pomrukiwania silniczków, ciche stuknięcia, czasem nieco głośniejsze przesunięcia mechanizmów jak w przypadku sterownika turbiny czy klap. Nigdy to nie jest jednostajny pisk o całkiem wysokiej częstotliwości. Stąd moje zdziwienie. Słyszę to z okolic wtryskiwaczy ale głowy nie dam. Czy wtryski piezzoelektryczne mogą taki dźwięk wytwarzać i to na wyłączonym silniku?

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-06-18 08:12:47
Autor: Lewis
Co w trawie piszczy?
W dniu 2018-06-17 o 13:58, Marek S pisze:
[...]

mogą, przepustnica (klapa gasząca) też potrafi piszczeć

Lewis

Data: 2018-06-17 14:09:30
Autor: BK
Co w trawie piszczy?
[...]

W wielu silnikach osprzęt (np łopatki turbiny, EGR, klapa gasząca) poruszany jest podciśnieniem. Poziom podciśnienia dla poszczególnych systemów sterowany jest zaworami elektromagnetycznymi, których stopień otwarcia regulowany jest PWMem. Może właśnie tego PWMa słyszysz?

-- -

Data: 2018-06-17 14:38:44
Autor: Marek S
Co w trawie piszczy?
W dniu 2018-06-17 o 14:09, BK pisze:

[...]

Może to i PWM. Jest spora szansa bo słyszę jakby zmodulowaną nośną.

Aczkolwiek u mnie nie ma sterowania podciśnieniem chyba niczego, jak się przyglądałem konstrukcji silnika. Żadnych wężyków. Na wszystko jest jakieś serwo czy zawory elektryczne + mnóstwo czujników. Niemniej jednak wiele z tych mechanizmów wykonawczych może na PWMie bazować. Np. całkiem niedawno zauważyłem, że kompresor klimatyzacji ma płynnie regulowaną wydajność właśnie PWMem, który steruje stopniem otwarcia zaworu. Ma to więc sens...

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-06-17 20:56:35
Autor: gobo
Co w trawie piszczy?
Hej,
Masz xenony?
Pozdrawiam
Piotr

Data: 2018-06-17 22:18:38
Autor: Marek S
Co w trawie piszczy?
W dniu 2018-06-17 o 20:56, gobo pisze:
Hej,
Masz xenony?

Tak, ale po wyłączeniu silnika gasną natychmiast a włączają się w ich miejsce LEDy gdy jest na zewnątrz ciemno. Gdy jest jasno, to one nie włączą się. W obu przypadkach słychać piszczenie jednakowo. Zresztą dźwięk jest o wiele głośniejszy niż przetwornica mogłaby wyemitować. Posłuchaj:

https://drive.google.com/file/d/1jRsfQ7EMl2zpDh6afmd4dh-UbGYD3m6v/view?usp=sharing

To właśnie słyszę po wyłączeniu silnika. Słychać pracę mechanizmów (serwo) i ciągłe piszczenie, o którym mowa.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-06-25 14:19:35
Autor: Grzegorz Tomczyk
Co w trawie piszczy?
W dniu 17.06.2018 o 22:18, Marek S pisze:

https://drive.google.com/file/d/1jRsfQ7EMl2zpDh6afmd4dh-UbGYD3m6v/view?usp=sharing

Po przeanalizowaniu, słyszę tam 3200+4000 Hz, jeżeli to w czymś pomoże.

--
Pozdrawiam,
Grzegorz Tomczyk

Data: 2018-06-25 22:55:43
Autor: Marek S
Co w trawie piszczy?
W dniu 2018-06-25 o 14:19, Grzegorz Tomczyk pisze:
W dniu 17.06.2018 o 22:18, Marek S pisze:

https://drive.google.com/file/d/1jRsfQ7EMl2zpDh6afmd4dh-UbGYD3m6v/view?usp=sharing

Po przeanalizowaniu, słyszę tam 3200+4000 Hz, jeżeli to w czymś pomoże.

No to mam niezłe ucho bo dokładnie taką wartość podałem w wątku otwierającym :-) Nie mierzyłem częstotliwości :-)

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-06-18 14:53:01
Autor: Kamil 'Model'
Co w trawie piszczy?
[...]

Teściu ma E220CDI i to samo. Mówił, że to elektrozawory od ogrzewania (są pod maską, po lewej stronie)

Co w trawie piszczy?