Data: 2013-10-09 01:37:01 | |
Autor: Dominik Mirowski | |
Co wplywa na predkosc jazdy ?? | |
W dniu środa, 9 października 2013 07:37:16 UTC+2 użytkownik Fantom napisał:
1) aerodynamika (sylwetka + "grubosc" itp) 2) opory toczenia (czyli w sumie waga roweru + rowerzysty) + typ opon Typowe zadanie dla fizyki na pierwszym roku ;). W bardzo dużym uproszczeniu do mniej więcej 20-23 km/h opory mechaniczne i opór wiatru rozkładają się po 1/2, od tej prędkości opór powietrza rośnie z kwadratem prędkości a opory mechaniczne są stałe. Jak procentowo sie to rozklada aby bylo te 100 % oporow ? Czyli jak zlikwiduje sie wszystkie, to bedzie rower jechal jako perpetum-mobile. Nie będzie, bo do ruszenia roweru potrzebujesz tarcia z podłożem :). Ew. można zakręcić korbami, zakręcić przednim kołem i pchnąć rowerem w nieskończonej przestrzeni o doskonałej próżni i bez oddziaływań grawitacyjnych... Ale czy wtedy rower będzie jechał czy leciał ? ;). -- Dominik |
|
Data: 2013-10-09 13:19:40 | |
Autor: Remigiusz Zukowski | |
Co wplywa na predkosc jazdy ?? | |
W dniu 2013-10-09 10:37, Dominik Mirowski pisze:
Nie będzie, bo do ruszenia roweru potrzebujesz tarcia z podłożem :). Hehe, dobre spostrzeżenie Ew. można zakręcić korbami, zakręcić przednim kołem i pchnąć rowerem w nieskończonej przestrzeni o doskonałej próżni i bez oddziaływań grawitacyjnych... Ale czy wtedy rower będzie jechał czy leciał ? ;). Jakby tak w tej próżni znaleźć się w środku jakiegoś pierścienia, to można by siłą odśrodkową "zastąpić" grawitację i jazda była by możliwa (analogicznie jak biegali w Skylabie: https://www.youtube.com/watch?v=S_p7LiyOUx0) Tylko oczywiście z braku tarcia rower by się przewrócił i (z powodu braku tarcia) ślizgał w kółko w nieskończoność :) pozdrawiam Remigiusz |
|
Data: 2013-10-09 21:18:10 | |
Autor: Fantom | |
Co wplywa na predkosc jazdy ?? | |
W bardzo dużym uproszczeniu do mniej więcej 20-23 km/h opory mechaniczne i opór wiatru rozkładają się po 1/2, od tej >prędkości opór powietrza rośnie z kwadratem prędkości a opory mechaniczne są stałe. Dzieki. Tak mniej wiecej wynika z linku, ktory zalaczylem. Fantom |
|
Data: 2013-10-10 19:00:14 | |
Autor: Fantom | |
Co wplywa na predkosc jazdy ?? | |
W bardzo dużym uproszczeniu do mniej więcej 20-23 km/h opory mechaniczne i opór wiatru rozkładają się po 1/2, od tej >prędkości opór powietrza rośnie z kwadratem prędkości a opory mechaniczne są stałe. Ale jak w tym (w tych 50% przy 20km/h) rozkladaja sie opory mechaniczne (lozyska itp) i opory toczenia opon ? Fantom |
|
Data: 2013-10-10 20:28:16 | |
Autor: Piotr Kosewski | |
Co wplywa na predkosc jazdy ?? | |
On 2013-10-10 19:00, Fantom wrote:
Ale jak w tym (w tych 50% przy 20km/h) rozkladaja sie opory mechaniczne W tym układzie jest tyle zmiennych, że nawet nie ma sensu tego sprawdzać. Można wziąć konkretnego rowerzystę na konkretnym rowerze (masa, bryła, łożyska, opony itp) i dla niego to w jakimś (dużym) przybliżeniu zmierzyć, gdzie znika energia. Ale dla każdej innej osoby, jadącej na innym rowerze, te wyniki będą już prawie losowe. Zatarte, zniszczone łożysko generuje taki opór, że rowerzysta może nie być w stanie jechać. pozdrawiam, Piotr Kosewski |
|