Co zamiast Intela Core 2 Duo E4600?

Data: 2010-11-01 00:06:39
Autor: JaromirD
Co zamiast Intela Core 2 Duo E4600?
Chciałbym jak najniższym kosztem - powiedzmy do 500 zł - zwiększyć moc obliczeniową komputera. Teraz mam Intela Core2 Duo E4600 z płytą Gigabyte P35-DS3R. Zastanawiam się czy kupić Intela Core 2 Quad Q8400 (ewentualnie Q8300 jak trafię na model z wirtualizacją), szybszy Core2 Duo, czy też jakiś procesor AMD + nową płytę. W ostatnim przypadku kompletnie nie mam pojęcia, co by to mogło być.
Komputera używam głównie do obróbki zdjęć (i to jest główny powód zmiany procesora - czekanie na efekt zaczyna mi się już dłużyć) pod linuksem lub wirtualnie w windows. Dodatkowo nagrywanie z karty telewizyjnej, w minimalnym stopniu obróbka filmów wideo nakręconych aparatem. Reszta to standardowe użytkowanie. Ponieważ nie wiem, co może być w przyszłości, chciałbym zmodernizować komputer z lekkim zapasem tak, by starczyło na jakiś czas.

JaromirD

Data: 2010-11-01 00:12:44
Autor: Grzegorz Prędki
W dniu 2010-11-01 00:06, JaromirD pisze:
[...]

Kupilem osttanio uzywany q9550 za 620zl. Bez zmiany napiecia dziala na 3,5GHz. Wedlug mnie to bardzo rozsadna propozycja jesli nie chcesz zmieniac podstawki.

Data: 2010-11-01 00:34:39
Autor: JaromirD
 wrote:

[...]
jakiÅ› czas.

Kupilem osttanio uzywany q9550 za 620zl. Bez zmiany napiecia dziala na
3,5GHz. Wedlug mnie to bardzo rozsadna propozycja jesli nie chcesz
zmieniac podstawki.

Owszem. Ale najpierw chciałbym znaleźć rozwiązanie nie przekraczające założonego budżetu. Dokładać zawsze można: tu trochę, tam trochę i potem suma robi się całkiem spora. Tym bardziej, że właśnie zdałem sobie sprawę, że pewnie musiałbym jeszcze zmienić pamięć bo teraz mam zdaje się jakieś 800 MHz i ponieważ cenię sobie ciszę, to być może chłodzenie procesora.

Data: 2010-11-01 00:41:32
Autor: Grzegorz Prędki
[...]

Za 100pare zl wiecej masz znacznie lepszy procesor, smialo konkurujacy z i5 i i7. Q8300 to jednak kastraty. Pamieci nie musisz zmieniac, ja tez mam 800, ustawisz odpowiedni dzielnik i bedzie ok. A co do chlodzenia to Q8300 i Q9550 wydzielaja podobne ilosci ciepla.

Data: 2010-11-01 01:05:07
Autor: JaromirD
 wrote:

[...]

Q8300 pewnie tak, ale Q8400 nie za bardzo: w stosunku do Q9550 brakuje mu przede wszystkim 8 MiB pamięci podręcznej (może się przydać), FSB Parity (cokolwiek to jest), Virtualization Technology for Directed I/O (VT-d) i Trusted Execution Technology. Pierwsze pewnie mogłoby się jeszcze przydać, choć na ile to nie wiem. Co do drugiego, to raczej na pewno nie. Z drugiej strony nie ma teraz na allegro Q9550 w cenie niższej niż 800 zł.

Data: 2010-11-01 01:12:59
Autor: Grzegorz Prędki
[...]

Jeszcze niedawno bylo ich kilka sztuk. Jesli masz czas to poczekaj az cos sie pojawi. Ewentualnie q6600, do tego jakies chlodzenie i mocno go krecic.

Data: 2010-11-01 01:21:42
Autor: JaromirD
 wrote:

[...]

Q6600 niepodkręcony jest cieplejszy od pozostałych. Po podkręceniu (pewnie FSB, bo mnożnik zablokowany) ilość ciepła jeszcze wzrośnie.

Data: 2010-11-01 01:30:53
Autor: Grzegorz Prędki
W dniu 2010-11-01 01:21, JaromirD pisze:
  wrote:

[...]

Wszytskie te CPU maja zablokowane mnozniki. Tylko, ze za cene Q8300 kupic Q6600 z dobrym chlodzeniem a Q6600 jest wydajniejszy.

Data: 2010-11-01 04:46:41
Autor: Szymon von Ulezalka
Co zamiast Intela Core 2 Duo E4600?
(cokolwiek to jest), Virtualization Technology for Directed I/O (VT-d) i
Trusted Execution Technology.

zdajesz sobie sprawe, ze aby uzyc vt-d musisz miec odpowiedni czipset
(w sumie wiekszosc nowych to obsluguje) i odpowiedni bios plyty
glownej (tutaj wiekszosc *nie* obsluguje tej funkcjonalnosci)?
co do TET- osobiscie, uwazam to za niezbyt potrzebna rzecz (dla mnie).

Pierwsze pewnie mog³oby siê jeszcze przydaæ,
choæ na ile to nie wiem. Co do drugiego, to raczej na pewno nie. Z drugiej
strony nie ma teraz na allegro Q9550 w cenie ni¿szej ni¿ 800 z³.

wiec wez q8300

Data: 2010-11-01 13:18:07
Autor: JaromirD
Szymon von Ulezalka wrote:

[...]

Toteż pisaÅ‚em, że nie wiem na ile VT-d jest przydatne. Wychodzi na to, że wcale.  TET pod Linuksem chyba nie dziaÅ‚a.

Trochę jeszcze poczytałem o tych procesorach i Q6600 obok swojej wydajności jest też sporym grzejnikiem i pobiera znacząco więcej prądu w stosunku do Q8300 więc być może ten drugi będzie chyba rozsądnym kompromisem.

Data: 2010-11-01 01:09:45
Autor: Norbert
Dnia Mon, 01 Nov 2010 00:06:39 +0100, JaromirD napisał(a):

[...]

A ile masz ramu?

Norbert

Data: 2010-11-01 01:22:18
Autor: JaromirD
Norbert wrote:

[...]

2 GiB = 2x1 GiB 800 MHz

Data: 2010-11-01 04:50:32
Autor: Szymon von Ulezalka
On Nov 1, 12:22 am, JaromirD <rydb...@q2.pl> wrote:
Norbert wrote:
> Dnia Mon, 01 Nov 2010 00:06:39 +0100, JaromirD napisa³(a):

> A ile masz ramu?

2 GiB = 2x1 GiB 800 MHz

zawsze moznabyloby dodac tak ze 2x1 gb i odpalic go w "podwojnym dual
channel" (ze sie tak wyraze)

Data: 2010-11-01 13:29:51
Autor: JaromirD

Norbert wrote:

> A ile masz ramu?

2 GiB = 2x1 GiB 800 MHz

zawsze moznabyloby dodac tak ze 2x1 gb i odpalic go w "podwojnym dual
channel" (ze sie tak wyraze)

Pewnie nie zaszkodzi, ale czy pomoże?

Data: 2010-11-01 16:37:48
Autor: Norbert
Dnia Mon, 01 Nov 2010 01:22:18 +0100, JaromirD napisał(a):

[...]

2 GiB gdy pracujesz na wirtualizowanym Windows to jest potezna kula u nogi.
Oba systemy wtedy beda mulic. Linux, bo mu wirtualna maszyna zezre polowe
ramu i procesora, a Windows bo dostanie tylko polowe i do tego jest
wirtualizowany.
Mysle, ze 4GiB juz bys wyraznie odczul na wydajnosci.

Norbert

Data: 2010-11-01 17:17:49
Autor: JaromirD
Norbert wrote:

[...]

Sprawdziłem właśnie, jaki jest stan pamięci (sytuacja standardowa, w tle działa wszystko, co na ogół, bez maszyny wirtualnej): dane aplikacji 28 %, pamięć podręczna 32 %, wolna 40 %. Po uruchomieniu VirtualBoksa pamięć przydzielona programom rośnie do 85 % i już się nie zmienia bo maszyna wirtualna ma na sztywno 1005 MiB. Z kolei pod Windows pamięć fizyczna w jakimś momencie się wyczerpuje, ale dzieje się to dopiero po kilkunastu operacjach w Nikon CaptureNX2. Natomiast procesor jest zajęty w 100 % jak tylko chcę wykonać jakąś operację w tym programie. Nic innego pod Windows nie uruchamiam, żadnych antywirusów czy innych spowalniaczy.
Oczywiście większa ilość pamięci nie zaszkodzi, ale z drugiej strony na jej obsługę procesor też zużyje więcej taktów. Najlepiej byłoby kupić szybszy procesor i dołożyć ramu. Tak pewnie zrobię, choć nie od razu.

Data: 2010-11-01 18:54:58
Autor: Michal Lukasik
Co zamiast Intela Core 2 Duo E4600?
Dnia 31.10.2010, JaromirD napisa³(a):

Chcia³bym jak najni¿szym kosztem - powiedzmy do 500 z³ - zwiêkszyæ moc obliczeniow± komputera. Teraz mam Intela Core2 Duo E4600 z p³yt± Gigabyte P35-DS3R. Zastanawiam siê czy kupiæ Intela Core 2 Quad Q8400 (ewentualnie Q8300 jak trafiê na model z wirtualizacj±), szybszy Core2 Duo, czy te¿ jaki¶ procesor AMD + now± p³ytê. W ostatnim przypadku kompletnie nie mam pojêcia, co by to mog³o byæ.
Komputera u¿ywam g³ównie do obróbki zdjêæ (i to jest g³ówny powód zmiany procesora - czekanie na efekt zaczyna mi siê ju¿ d³u¿yæ) pod linuksem lub wirtualnie w windows. Dodatkowo nagrywanie z karty telewizyjnej, w minimalnym stopniu obróbka filmów wideo nakrêconych aparatem. Reszta to standardowe u¿ytkowanie. Poniewa¿ nie wiem, co mo¿e byæ w przysz³o¶ci, chcia³bym zmodernizowaæ komputer z lekkim zapasem tak, by starczy³o na jaki¶ czas.

Jaki¶ czas temu mia³em podobny dylemat i podobn± konfiguracjê, tj.
GA-P35C-DS3R + E4400. Okazyjnie zmieni³em CPU na Q9300 i jestem
zadowolony. Na razie nie potrzebujê niczego mocniejszego.
Jeste¶ pewien, ¿e brakuje Ci mocy CPU a nie np. RAMu?
--
 _____ __________________________
 \`   Y   (__)  __\`  |  |  |  '/     http://uwolnijlaptopa.pl/

Data: 2010-11-01 20:31:44
Autor: JaromirD
Michal Lukasik wrote:

Dnia 31.10.2010, JaromirD napisał(a):

[...]

Jakiś czas temu miałem podobny dylemat i podobną konfigurację, tj.
GA-P35C-DS3R + E4400. Okazyjnie zmieniłem CPU na Q9300 i jestem
zadowolony. Na razie nie potrzebujÄ™ niczego mocniejszego.
Jesteś pewien, że brakuje Ci mocy CPU a nie np. RAMu?

Właśnie- okazyjnie. Normalnie jest on znacznie droższy od Q8x00.

A co do pamięci, to sądzę, żę do samej pracy w linuksie sądzę 2 MiB wystarczy. Pewnie przydałoby się więcej do wirtualizacji, ale - jak przeczytasz w mojej wiadomości z 13:29 - ewidentnie przytyka się procesor.

Data: 2010-11-01 19:43:33
Autor: Michal Lukasik
Co zamiast Intela Core 2 Duo E4600?
Dnia 1.11.2010, JaromirD napisa³(a):

W³a¶nie- okazyjnie. Normalnie jest on znacznie dro¿szy od Q8x00.

A co do pamiêci, to s±dzê, ¿ê do samej pracy w linuksie s±dzê 2 MiB wystarczy. Pewnie przyda³oby siê wiêcej do wirtualizacji, ale - jak przeczytasz w mojej wiadomo¶ci z 13:29 - ewidentnie przytyka siê procesor.

Mea culpa. Doczyta³em ju¿ po wys³aniu.
--
 \`   Y   (__)  __\`  |  |  |  '/   T  | |  |  |  \__T  =  |  !  T    UIN 53883184    GG#1902559

Co zamiast Intela Core 2 Duo E4600?