Co zamiast SPD

Data: 2011-05-01 14:45:14
Autor: Wojtek Sobociński
Co zamiast SPD
W dniu 2011-04-30 19:53, PeJot pisze:
Czołem.

Ze systemu SPD korzystam już prawie 15 lat. Nie wiem ile to kilometrów,
w innych rowerach korzystam także ze zwykłych pedałów z noskami. Od
kilku lat mam pewne kłopoty z kolanami, ale nie mogę wiązać ich
wyłącznie z rowerem ( jest jeszcze łażenie po górach ). Tym niemniej
zastanawiam się nad tym, czy nie przesiąść się na inny system pedałów
zatrzaskowych, żeby ulżyć kolanom. Z resztą tak na dobrą sprawę w moim
wieku nie zależy mi na osiągach, a bardziej na wygodzie i zdrowiu, stąd
zastanawiam się czy zwyczajnie nie eksperymentować, i powrócić do
klasycznych pedałów z noskami. W tym sezonie planuję parę startów w
maratonach MTB właśnie na takich pedałach, żeby zobaczyć jak na to
zareagujÄ… kolana.

Ale co się ma zmienić po zmianie spd na noski? Punkt podparcia stopy będzie ten sam. Prawdę mówiąc, nie sądzę żeby ten eksperyment coś dał. Co do wysokiej stopy to jedziemy na jednym wózku, ja mam ten sam problem - używam dwóch par butów (codzienne shimano sh-m180g a od święta spece s-works) i dają radę. Płaskostopia nie mam ale mam tendencję do ściągania prawej nogi do wewnątrz, na jednym rowerze wytarło mi nawet nalepki na ramie - na to mam tylko jeden sposób: pilnuję się i koryguję ustawienie nogi jak zjeżdża do środka :) Po iluś razach przestaję krzywić nogę... aż do następnej jazdy, ale uparte korygowanie jednak działa. Z lewym kolanem nie mam żadnych problemów, a prawe czasami mnie boli jak chodzę po schodach albo włażę na piętrowe łóżko... Mam nadzieję, że pomogłem :)

--
Wojtek Sobociński
Full szosa 2 sztywniaki

Data: 2011-05-01 20:20:55
Autor: PeJot
Co zamiast SPD
W dniu 2011-05-01 14:45, Wojtek Sobociński pisze:

Ale co się ma zmienić po zmianie spd na noski? Punkt podparcia stopy
będzie ten sam.

Nie bÄ™dzie ten sam. W noskach "można siÄ™ wiercić" do woli, przesuwać przód-tyÅ‚, i na boki ( oczywiÅ›cie mówimy o nosku z luźnym paskiem ). A tego "wiercenia" mi brakuje w SPD po 2-3 godzinach jazdy, szczególnie na szosie; w terenie  czasem trzeba uderzać z buta i pod tym wzglÄ™dem jest lepiej. ZTCW Time daje trochÄ™ luzu na boki.

Mam
nadzieję, że pomogłem :)

Każdy głos praktyka w temacie ważny. Ale i tak trzeba będzie poeksperymentować i to pewnie przez cały sezon.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2011-05-01 19:57:49
Autor: Ignacy
Co zamiast SPD
  Doda³bym jeszcze takie spostrzerzenie ¿e   w±skie sod³o ze wzglêdu na to ¿e rozwala
  ko¶æi miednicy sprawiaj±c ból nie przejmuje
  dostatecznie ciê¿aru cia³a a robi± to nogi
  poprzez poszczególne stawy a¿ do do³u na peda³y i je¶li
  dodamy im jeszcze si³ê generowan± do obracania
  napêdem to mamy w ca³o¶ci ujêty problem przeci±¿enia   nóg.W skrajnym wypadku to nawet i miêkkie prze³o¿enia
  wtedy nie pomog±...wg.mnie najistotniejsza jest szeroko¶æ
  siod³a,a twardo¶c jest drugorzêdna...przemy¶l sobie ten problem.

  Ignac

Data: 2011-05-01 22:08:35
Autor: Rowerex
Co zamiast SPD
On 1 Maj, 20:57, " Ignacy" <ignac88.SKA...@gazeta.pl> wrote:
  Doda³bym jeszcze takie spostrzerzenie ¿e
  w±skie sod³o ze wzglêdu na to ¿e rozwala
  ko¶æi miednicy sprawiaj±c ból nie przejmuje
  dostatecznie ciê¿aru cia³a a robi± to nogi

Z t± miednic± to bym nie przesadza³, ludzie u¿ywaj± w±skich siode³ek i
dobrze im z nimi.

Sprawa wg mnie jest inna, otó¿ na siode³ku nale¿y siedzieæ, a nie
spadaæ z niego opieraj±c siê na rêkach i nogach przy peda³owaniu,
wymusza to wiêkszy nacisk na peda³y kosztem ci±gniêcia ich w górê, co
za tym idzie zatrzaski w zasadzie s± niewykorzystane, poza tym, ¿e
zapobiegaj± spadniêciu buta z peda³u. Niestety takie zjawiska zachodz±
przy ustawianiu siode³ka na "srodek kolana" nad osi± peda³u...

Wielu ludzi ustawia siode³ka nosem do do³u, bardzo daleko do przodu i
zdecydowanie za wysoko, co skutkuje brakiem podparcia dla cia³a i
przenoszeniem ciê¿aru zsuwaj±cego cia³a na nogi. Wg moich obserwacji i
do¶wiadczeñ siode³ko powinno byæ ustawione tak, by uzyskaæ odpowiedni
balans masy cia³a przy krêceniu peda³ami. Moje do¶wiadczenia mniej
wiêcej zgadzaj± siê z tym artyku³em http://www.sheldonbrown.com/kops.html
z tym ¿e uwa¿am, ¿e ¶rodek ciê¿ko¶ci powinien byæ lekko bardziej
przesuniêty do ty³u.

Toczy³em na preclu nie raz dyskusje na temat tego jak ustawiaj±
siode³ka kolarze zawodowi, krytyce pisali ¿e to wyczynowcy i ¿e nie
zale¿y im na zdrowiu, ja za¶ uwa¿am ¿e zale¿y im i to bardzo i warto
na nich popatrzeæ, a wiêkszo¶æ fotek rowerów czo³owych kolarzy
zawodowych pokazuje jak mocno do ty³u ustawiaj± siode³ka, ¿e
ustawianie siode³ek nosem w dó³ nie jest praktykowane, u¿ywanie za¶
sztyc fsa z odsuniêciem jarzemka 32mm jest bardzo czêste (przy okazji
kompletnie nie rozumiem geometrii wspó³czesnych ram szosowych z k±tami
rury podsiod³owej 74 stopnie, bo to ju¿ zaczyna przeczyæ logice....)

[...]

W sumie nie jest wa¿ne jakich prze³o¿eñ siê u¿ywa podczas jazdy z
peda³ami zatrzaskowymi. Wszystko zale¿y od sposobu krêcenia, czy
bardziej naciska siê na peda³y, czy bardziej ci±gnie w górê, do ty³u i
do przodu. Tak jak wspomnia³em, dok³adanie kolanom podczas jazdy
zadania zwi±zanego z utrzymywaniem spadaj±cego cia³a to podstawowa
przyczyna problemów...

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2011-05-02 14:33:14
Autor: Ignacy
Co zamiast SPD

  Nie dam siê namówic na waskie siod³a!
    Uwa¿asz ¿e my (kolega Pejot i ja) nie
  umiemy ustawiæ sobie siod³a...no proszê Ciê.
  To co napisa³em to s± moje osobiste spostrzerzenia
  We¼ i poeksperymentuj z szerokim równym siod³em a
  przekonasz siê ¿e to jest jazda w innym wymiarze.

  Ignac

Data: 2011-05-02 16:00:46
Autor: Ignacy
Lepsze wrogiem dobrego (hamulce tarczowe) i inne ¿ale.

Z t± miednic± to bym nie przesadza³, ludzie u¿ywaj± w±skich siode³ek i
dobrze im z nimi.

 Na problem mo¿na spojrzeæ i tak ¿e siod³o  ma zatrzymaæ ciê¿ar cia³a na sobie bez efektu
 ubocznego jakim jest ból d..py,bo to w³a¶nie  ten ból determinuje przejêcie czê¶ci ciê¿aru
 cia³a na nogi i ich doci±¿enie...mój organizm
 wytrzyma³ taki stan 1 sezon i wydawa³o siê ¿e
 z jazd± bêdzie the end.

 Ignac

Data: 2011-05-05 12:11:15
Autor: Ryszard Mikke
Co zamiast SPD
PeJot <PeJot@o2.pl> napisa³(a):
W dniu 2011-05-01 14:45, Wojtek SobociÅ&#65533;ski pisze:

> Ale co siÄ&#65533; ma zmieniÄ&#65533; po zmianie spd na noski? Punkt podparcia stopy
> bÄ&#65533;dzie ten sam.

Nie bÄ&#65533;dzie ten sam. W noskach "można siÄ&#65533; wierciÄ&#65533;" do woli, przesuwaÄ&#65533; przód-tyÅ&#65533;, i na boki ( oczywiÅ&#65533;cie mówimy o nosku z luźnym paskiem ). A tego "wiercenia" mi brakuje w SPD po 2-3 godzinach jazdy, szczególnie na szosie; w terenie  czasem trzeba uderzaÄ&#65533; z buta i pod tym wzglÄ&#65533;dem jest lepiej. ZTCW Time daje trochÄ&#65533; luzu na boki.

Daje.

A w kwestii stopy, polesilbym Scottu Urban, ale przestali robic, w zeszlym
roku w plusie na Ursynowie wygrzebali mi ostatnia pare w moim rozmiarze z
magazynu.

Mlody ma tez wysoka stope, miewal problemy z butami i najtansze Rockridery mu
pasuja, moze to jakas wskazowka.

rmikke

--

Co zamiast SPD