Co zrobić z lapkiem na jednordzeniowym Pentium?

Data: 2020-04-08 16:58:51
Autor: ąćęłńóśźż
Co zrobić z lapkiem na jednordzeniowym Pentium?
Mam lapka w generalnie dobrym stanie, na starym a więc na dzisiejsze czasy słabym procesorze Pentium M, do tego wbudowana ATI Mobility Radeon 64MB, dysk 320GB niestety IDE, karta sieciowa gigabitowa, nagrywarka DVD, oryginalnie był XP Pro (z tym że instalowanie sterowników z www producenta, bez dedykowanego DVD ze sterownikami którego to DVD nie miałem, trwało wieki, przez co znielubiłem reinstalowanie Win na tym lapku).

Zalety to:
* ekran 15'' 1200x1600 chyba IPS (dobre kąty choć mógłby być jaśniejszy, przy szerokich kątach ze 2-3 łebki się wcisną i coś będą widziały);
** Touhgbook (semi-rugged, nie gnie się a zawiasy jak w Mercu).

Chciałbym na tym uruchomić komputer dla przedszkolaków, w tym do do oglądania filmów (bajek) z LAN lub z internetu.
Jakby co mogę dokupić tanią przejściówkę SATA-IDE i dołożyć SSD 160GB, gdyby miało przyspieszyć.
Pytanie: czy sensowne video (np. z dzisiejszego YouTube) w ogóle pójdzie?
Może w ogóle machnąć ręką na toughbookowatość i do zwykłego komputera z monitorem dodać jakąkolwiek klawiaturę "na stracenie" przez dzieci, podobnie myszkę (tyle że klamotowate rozwiązanie się robi)?

Data: 2020-04-08 19:24:04
Autor: Irokez
W dniu 2020-04-08 o 16:58, ąćęłńóśźż pisze:
Mam lapka w generalnie dobrym stanie, na starym a więc na dzisiejsze czasy słabym procesorze Pentium M, do tego wbudowana ATI Mobility Radeon

Mam LaserJet 6P plus HP PrintSerwer

Zalety to:

proszek w cenie mąki

Chciałbym na tym uruchomić komputer dla przedszkolaków, w tym do do

biedne dzieciaki ;)

Kiedyś przychodzi taki czas, że jednak pewne rzeczy trzeba albo zutylizować albo zanieść na strych na którym pra-pra-wnuki znajdą i może wtedy antyk na cenie przynajmniej zyska.

PS. teraz mi się nie chce, korona, zakazy itp., ale jak minie to wystawię na wystawce i albo ktoś weźmie albo utylizacja.

zdrówko

--
Irokez

Data: 2020-04-08 20:07:07
Autor: ąćęłńóśźż
Co zrobić z lapkiem na jednordzeniowym Pentium?
Chodzi mi po głowie że filmy z DVD na tym oglądałem ;-)
To ile gigasrabajtów potrzeba teraz do Świnki Peppy?????

-- -- -
biedne dzieciaki

Data: 2020-04-08 21:09:46
Autor: Irokez
W dniu 2020-04-08 o 20:07, ąćęłńóśźż pisze:
Chodzi mi po głowie że filmy z DVD na tym oglądałem ;-)
To ile gigasrabajtów potrzeba teraz do Świnki Peppy?????

jak na DVD to co masz starczy
ten ATI chyba wspomagał dekodowanie DVD, czego nie zrobi z MKV itp.
CPU powinien dać rady z 720p odtwarzanym na VLC. Z KODI będzie raczej problem.

--
Irokez

Data: 2020-04-09 11:49:12
Autor: zhbick
W dniu 08.04.2020 o 16:58, ąćęłńóśźż pisze:

Pytanie: czy sensowne video (np. z dzisiejszego YouTube) w ogóle pójdzie?

FLV po ściągnięciu na dysk powinno pójść do 720p włącznie. Jeśli chodzi o oglądanie bezpośrednio na www, to 360p lub 480p będzie realne

Data: 2020-04-10 10:07:00
Autor: Adam
[...]

Nie napisałeś, jaki to model.
Ja bym wymienił procesor na jakiś mocniejszy, np. T9550 - w Panasonikach nieco trudniej, niż w Thinkbookach, ale nie ma tragedii, jak np. w Toshibie czy Dellu. Pamięci dowalić pod sam sufit i już będzie OK.
Postawić odchudzony Win 7 (nLite) albo jakiegoś ubuntu ze środowiskiem lxde i wtedy będziemy czekać już jedynie na operacje dyskowe.

SSD można kupić na łączu PATA, ewentualnie przejściówka. Zysk będzie zauważalny, zwłaszcza przez niemal zerowy czas dostępu do plików.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2020-04-10 10:40:28
Autor: ąćęłńóśźż
Co zrobić z lapkiem na jednordzeniowym Pentium?
RAM 2GB, płyta więcej nie obsługiwała (2x 1GB, trudno było dobrać tę drugą, DDR333).

Gdyby nie matryca 1200x1600 IPS to pewnie bym się nim już nie interesował.

Muszę go włączyć, ale pojawił się taki problem, że nóżki gumowe u spodu obudowy tego toughbooka zamieniły się w płynną gumę, jakby smołę, wszystko brudzą.
Ma ktoś pomysł jak poradzić sobie z "płynnymi nóżkami" w lapku??
Przychodzi mi do głowy jakoś tę gumę wydłubać/wymyć i próbować wcisnąć tam korek (drewno korkowe).
Lub dobrać z czego innego, nóżki okrągłe jakieś 5mm średnicy.

-- -- -
Pamięci dowalić pod sam sufit i już będzie OK.

Data: 2020-04-11 01:36:08
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Co zrobić z lapkiem na jednordzeniowym Pentium?

"ąćęłńóśźż" 5e9030fd$1$551$65785112@news.neostrada.pl

: RAM 2GB,

Tyle raczej nie na wiele starczy. ;)
(ale 32W10 pójdzie)

: Ma ktoś pomysł jak poradzić sobie z "płynnymi nóżkami" w lapku??

Przykleić filcowe kółeczka -- takie, jak pod nóżki meblowe.

: Lub dobrać z czego innego, nóżki okrągłe jakieś 5mm średnicy.

Gumki do ołówków automagicznych tyle mają.

-=-

Skoro matryca dobra -- może wymień resztę?
(płytę i CPU)

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'      eneuel@gmail.com      '.O_'

Data: 2020-04-14 10:14:27
Autor: Marcin Debowski
On 2020-04-10, ąćęłńóśźż <a@e.pl> wrote:
[...]

Tylko wydłubać i dobrać coś innego. Nie ma innego wyjścia. Są do dostania różne "nożki" sprzętowe, z tym, że nie wiem po czym tego szukać. Stopki gumowe wyrzuca tylko parę na Allegro. Foot pads, rubber feet na Alim wyrzuca już sporo.

--
Marcin

Data: 2020-04-14 13:22:23
Autor: Adam
On 2020-04-10, ąćęłńóśźż <a@e.pl> wrote:
[...]

Nóżki gumowe, silikonowe, filcowe, korkowe i różne inne widywałem w którymś ze sklepów, typu Leroy czy Castorama.
Ceny złotówkowe (znaczy: kilka zł. za paczkę), więc nie jest tak źle.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2020-04-10 14:38:58
Autor: Irokez
W dniu 2020-04-10 o 10:07, Adam pisze:

Nie napisałeś, jaki to model.
Ja bym wymienił procesor na jakiś mocniejszy, np. T9550 - w Panasonikach

To jest 32 bitowy procesor Pentium M Socket 479 z okolic 2003-2006 roku. Niby jak ma wymienić na T9550 (czy jakikolwiek CoreDuo) z inną podstawką?

Jak pisałem. Strych lub utylizacja.
Szkoda kasy na SSD itp bo kompletnie nic nie zyska a wtopi kupę kasy.

--
Irokez

Data: 2020-04-10 20:47:52
Autor: Adam
W dniu 2020-04-10 o 14:38, Irokez pisze:
[...]

T9550 = Socket 479 mPGA.
Wymieniałem niejednokrotnie, to wiem.
Na Allegro za 45 zł.

Ale też pisałem, że nie wiadomo, jaka płyta główna, czyli jaka podstawka i jaki mostek (czyli jakie rodziny procesorów obsługuje).

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2020-04-10 21:41:26
Autor: Irokez
W dniu 2020-04-10 o 20:47, Adam pisze:
[...]

Ale może Celerona M wymieniałeś?

Intel Core 2 Duo T9550 (Socket P) CPU

https://en.wikipedia.org/wiki/Socket_P

"Contacts 478 (not to be confused with the older Socket 478 or the similar Socket 479)"

Processors:

Intel Core 2 Duo
     T5xx0*, T6xx0, T7xx0*, T8x00, T9xx0, P7xx0, P8xx0, P9xx0 )
Intel Core 2 Quad
     Q9x00
Intel Core 2 Extreme
     X7x00, X9x00, QX9300
Intel Pentium Dual-Core
     T23x0, T2410, T3x00, T4x00
Intel Celeron M

--
Irokez

Data: 2020-04-10 23:28:53
Autor: Adam
W dniu 2020-04-10 o 21:41, Irokez pisze:
[...]

(...)

Wszystko wskazuje na to, że masz rację.

Musiało mi się coś pomerdać - tak jest, jak się pisze z pamięci.
Ostatnia taka zmiana była w Thinkpad R500 - a jemu przysługuje procek od Celerona 575 do T9800.

Zresztą w zeszłym roku wywiozłem ze 30 kilogramów różnych laptopów, a nie mam dobrej pamięci do szczegółów.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2020-04-15 12:08:01
Autor: mordazy
Co zrobić z lapkiem na jednordzeniowym Pentium?
Deep inside the Matrix, convinced that Fri, 10 Apr 2020 14:38:58 +0200
is the real date, Irokez <no.email@wp.pl> has written something quite
wise. But (s)he wasn`t the one.

[ciach]
Szkoda kasy na SSD itp bo kompletnie nic nie zyska a wtopi kupę kasy.

Zależy.
Adapter msata-ide ok. 20 z przesyłką.
SSD msata 32gb, z demontażu - 30-40 z przesyłką.
Transfery ok. 40MB/s zapis i 75MB/s odczyt, praktycznie zerowy czas
dostępu. Różnica jest odczuwalna, i to wyraźnie. Jeżeli ktoś potrzebuje komputera stricte użytkowego, na którym będzie
stały zestaw programów i niewielki "obrót" danymi, widzę sens.
Przykłady: kiosk, MAME, sieciowy odtwarzacz muzyki, laptop serwisowy,
komputer sterujący maszyną.

Data: 2020-04-15 14:17:20
Autor: ąćęłńóśźż
Co zrobić z lapkiem na jednordzeniowym Pentium?
Ostatnio używałem go stacjonarnie do jednego programu informacji prawnej, i mobilnie do nawigacji, gdzie w obydwu przypadkach ekran 4:3 15'' 1600x1200 IPS dobrze się sprawdzał (przy nim 15'' 1920x1200 to znaczek pocztowy, odpowiednikiem jest dopiero 17'' 1920x1200).
Ten program prawny był wymagający, bo ładowało się go z trzech DVD więc przy zaledwie 2GB RAM sporo buforowania było (najszybszy wówczas IDE/PATA WD 320GB).
Przedostatnio AutoCAD (znów z uwagi na ekran) wersja 2007 chodziła dobrze, nowsza z 2012 już ciężkawo.
Do muzyki nie bardzo, bo sporo prądu ciągnie i regularnie co jakiś czas się włącza wentylator (zero warkotu ale szum powietrza) który ma tylko dwa stany on/off.

Mam super kartę Creative na PCMCIA, jej kolejna wersja USB to był ubogi krewny, nowe lapki nie mają PCMCIA.
Strasznie szybko następuje moralne starzenie sprzętu (oczywiście zamierzone przez producentów).
Trzymam go nadal w rezerwie do nawigacji, z biegiem lat nabrał zalety że jak spadnie i się rozwali to płacz będzie mniejszy, z tym że ten złośliwy Japończyk się nie rozwala ;-)

-- -- -

Data: 2020-04-19 00:03:50
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Co zrobić z lapkiem na jednordzeniowym Pentium?

<mordazy@somewherefaraway.com> okmd9fh1lb4h3ogvorjlcq9ttn4niosplp@4ax.com

Adapter msata-ide ok. 20 z przesyłką.
SSD msata 32gb, z demontażu - 30-40 z przesyłką.

Przez 2 miesiące SMART za freeko na Allegro.
Paczkomaty przepełnione, przesyłki śmigają
szybko, jakby gołębiami pocztowymi...

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.

Data: 2020-04-10 20:48:35
Autor: Roman Tyczka
Co zrobić z lapkiem na jednordzeniowym Pentium?

Przekaż Eneuelowi, on sobie podłączy pralkę franię z wyrzymaczką, 16kB ramu
z zx spectrum i będzie dopytywał jak tym strimować 8k.

Roman Tyczka

Data: 2020-04-11 07:22:13
Autor: Atlantis
On 08.04.2020 16:58, ąćęłńóśźż wrote:

[...]

Nie, nie pójdzie. To naprawdę zastanawiające, że tak sporo ludzi
przeoczyło tę zmianę i ciągle zakłada, że stary komputer nada się "do
Internetu dla dziecka". Tak było jakieś piętnaście lat temu, gdy usługa
WWW opierała się w dużej mierze na prezentowaniu użytkownikowi
statycznych dokumentów. Teraz jakiś cas temu paradygmat zmienił się
diametralnie i każda strona jest tak naprawdę dość sporą aplikacją,
która odpala się w wirtualnym środowisku przeglądarki. To wymaga
naprawdę sporych zasobów. Jak ktoś nie wierzy, niech odpali jakiś
monitor ich zużycia w momencie, gdy jedynym uruchomionym programem jest
Chrome z kilkoma otwartymi zakładkami.

A potem ktoś by chciał, żeby komputer niezdolny do uciągnięcia
dekodowania 720p bezpośrednio na swoim procesorze, dekodował wideo w
odtwarzaczu postawionym na przeglądarce.

Miejcie litość dla swoich dzieci i kupcie im jakiś poleasingowy komputer
z i5 trzeciej generacji. Dzisiaj taki sprzęt kosztuje kilkaset zł...

Data: 2020-04-11 14:43:12
Autor: ąćęłńóśźż
Co zrobić z lapkiem na jednordzeniowym Pentium?
Internet nie jest potrzebny a wręcz zbędny (bo jest groźny dla dzieci bez nadzoru), wystarczy jakiś odtwarzacz sieciowy w LAN (po DLNA), choć przydałby się YouTube Kids.
Zwróć uwagę, że YouTube odtwarzają różne gówna na znaczkach pocztowych jako procesorach, np. kodiboksy.
Do rysowania w paincie czy czymś podobnym nie potrzeba i7 z 8GB.

Tak się zastanawiam - czy my dziś bzykamy żony inaczej, niż 15-20 lat temu??
I czy 15 lat temu nie dało się na lapku puścić przykładowo AutoCAD-a?
A producent wsadził 1600x1200, bo mu piksele leżały na magazynie?

-- -- -

Data: 2020-04-13 21:16:27
Autor: Irokez
W dniu 2020-04-11 o 14:43, ąćęłńóśźż pisze:
[...]

Postaw Win 7 w wersji 32bit na nim i zainstaluj KODI. Będziesz miał i DLNA, i lokalnie z dysku obejrzysz.

--
Irokez

Data: 2020-04-13 21:51:49
Autor: ąćęłńóśźż
Co zrobić z lapkiem na jednordzeniowym Pentium?
Wczoraj naładowałem aku i odpaliłem (z ostrożności bez podłączania do LAN), Win XP sp3 ładnie wstał - po datach widzę, że ostatnio używałem w 2016 i jeszcze z jakiejś przyczyny 1 stycznia 2019 (pewnie backup).
Łezka nostalgii się kręci za paroma programami, których od tamtego czasu nie instalowałem na kolejnych sprzętach (im bardziej człowiekowi z górki tym bardziej szkoda czasu).
W drugim podejściu podłączę do LAN i zobaczę, co VLC czy inny player potrafi odtworzyć.
Toughbook to jednak solidna budowa, znacznie nowszy HP rozsypał się na proszek (choć nadal działa popękany gdzie się da).

-- -- -
Postaw Win 7 w wersji 32bit na nim i zainstaluj KODI.

Data: 2020-04-13 23:24:04
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Co zrobić z lapkiem na jednordzeniowym Pentium?

"Irokez" 5e94ba8b$0$548$65785112@news.neostrada.pl

Postaw Win 7 w wersji 32bit

Czy W7Starter jest lżejszy od pełnego 32W7?
Są zapewne różne 32W7 -- Home, Professional, House... ;)

Jak będę miał dobry humor -- wrzucę W7S na F-S.
(i opiszę wrażenia -- czy korzysta RAMdysk z PAE...)

-=-

Kilkanaście lat myślałem, że ma 32WXP Home, gdy
tymczasem mam 32WXP Pro... Czy 32WXP Home mógł
zapgrejdować się cichcem do 32WXP Pro?

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.

Data: 2020-04-13 00:03:23
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Co zrobić z lapkiem na jednordzeniowym Pentium?

"Atlantis" 5e915405$0$544$65785112@news.neostrada.pl

Miejcie litość dla swoich dzieci i kupcie im jakiś poleasingowy komputer
z i5 trzeciej generacji. Dzisiaj taki sprzęt kosztuje kilkaset zł...

Problemem może być przeszłość laptopa -- zalany laptop jakiś
czas ;) popracuje, po czym wyzionie ducha i jeśli zostanie
przez kogoś naprawiony, to raczej sporym wysiłkiem...

   https://www.youtube.com/watch?v=NcbOl27y9jo

Innymi słowy nie odradzam, ale proponuje ostrożność.

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.

Data: 2020-04-15 11:55:50
Autor: mordazy
Co zrobić z lapkiem na jednordzeniowym Pentium?
Deep inside the Matrix, convinced that Wed, 8 Apr 2020 16:58:51 +0200
is the real date, ąćęłńóśźż <a@e.pl> has written something quite wise.
But (s)he wasn`t the one.

[ciach]
ja na sprzęcie w podobnej konfiguracji mam postawiony odtwarzacz
muzyki. ssd 32GB msata przez adapter do ide44pin działa OK, z jednym
drobnym, mało uciążliwym "ale". Jakaś przyzwoita karta muzyczna na usb
i jest całkiem dobrze. Toughbook ma dotykowy ekran, prawda? to będzie
nawet jeszcze fajniej.

Inna ciekawa opcja: MAME, panel z joystickami i przyciskami i duża
dawka nostalgii dla tych, którym było dane szwendać się po salonach
gier video w latach 80... eee, znaczy retro frajda dla dzieciaków :P

Czy do czegokolwiek innego... może do nauki linuksa, w wersji
tekstowej, ale to raczej się szybko znudzi. Odtwarzacz filmów? pewnie
tak, ale do tego byle tablet sprawdzi się dziś lepiej. WWW? na styk,
C2D potrafi się mocno dławić na dzisiejszych stronach. Ewentualnie jako laptop serwisowy np. w warsztacie samochodowym...

Co zrobić z lapkiem na jednordzeniowym Pentium?