Co zrobic z szambem?

Data: 2012-05-29 07:05:48
Autor: Majka
Co zrobic z szambem?
ścieki dotąd oddawane były do szamba, zwykłe - nie 'eko'.
Dom latem zostanie podłaczony do kanalizacji sciekowej miejskiej.

Pytanie o szambo: co z nim zrobić?

1. zostawić w ziemi? (puste oczywiście?)

2. usunąć?
a) usunąć poprzez zawalenie stropu szamba i części ścian oraz zasypanie ziemią ogrodową pozostałego leja? (prostsze)
b) usunąć poprzez całkowite usunięcie wszytkiego, całej konstrukcji betonowej znajdujacej się w ziemi? (kosztowniejsze)

3. Macie inne pomysły wykorzystania nieczynnego szamba? Przerobić na ziemiankę, magazyn, garaż, zrobić na nim wiatę albo skalniak? (zobaczcie niżej wymiary)

Pytam, bo nie wiem, czy kiedys taka konstrukcja się nie zawali pod obciążeniem, np. samochodem.
Pozostawienie w ziemi szamba w całości nie pozwala mi nic nasadzić, nawet trawy, bo szambo jest tak płytko, że wieko betonowe jest przykryte tylko 2-3 cm ziemi naniesionej przez wiatr, nawet mlecze na tym nie rosną.

Wymiary:
Szambo jest w rzucie z góry prostokątem.
Przykrycie / strop szamba (czyli chodzę po tym) jest z 5 pięciu płyt drogowych typu mon takich jak http://tinyurl.com/cwpkba8 stykajacych się długimi bokami.
Całość jest głeboka na 1,60 w środku, odległość od powierzchni podłogi szamba do powierzchni stropu.
Cała konstrukcja jest nie starsza niz 4 lata (tyle ma dom).

Co zrobić z nieczynnym  szambem?

Data: 2012-05-29 09:35:08
Autor: 4CX250
Co zrobic z szambem?
Użytkownik "Majka" <majabezjaja@WYTNIJ.gazeta.pl> napisał w wiadomości news:jq1sgc$gk5$1inews.gazeta.pl...
ścieki dotąd oddawane były do szamba, zwykłe - nie 'eko'.
Dom latem zostanie podłaczony do kanalizacji sciekowej miejskiej.

Pytanie o szambo: co z nim zrobić?

Mam to samo. Szambo opróżnię, wymyję myjką ciśnieniową zwapnuję i po podłączeniu do spustów z rynien będę zbierał deszczówkę.
Kupię pompę za 200-300 zł i będę miał wody 7000litrów do podlewania kwiatków w porze suchej. A woda coraz droższa a ta z nieba jest za darmo (póki co). Tylko nie wchodźcie przypadkiem do szamba pustego bo już nie wyjdziecie. Umyć trzeba jakoś bez wchodzenia.

Marek

Data: 2012-06-10 03:03:40
Autor: Xena
Co zrobic z szambem?
W dniu 2012-05-29 09:35, 4CX250 pisze:
Tylko nie wchodźcie przypadkiem do szamba pustego bo już nie wyjdziecie.

A dlaczego nie wyjdziemy?
Nie mam szamba, to zapytać mogę, c'nie?

--
Pozdrawiam Tatiana
Kolejność rzeczy:

Data: 2012-06-11 10:18:35
Autor: anhin
Co zrobic z szambem?

A dlaczego nie wyjdziemy?
Nie mam szamba, to zapytać mogę, c'nie?

dotyczy to zapewne szamba pustego, ale nie do końca, albo nieosuszonego i nieprzewietrzonego. W zbiornikach gnilnych zbierają się różne toksyczne gazy, np. siarkowodór potrafi zabić w kilkanaście sekund przy dużym stężeniu, a nawet te mniej toksyczne, jak metan czy dwutlenek węgla mogą oszołomić i udusić w niewiele dłuższym czasie. Problem w tym, że większość z nich (może z wyjątkiem metanu) jest cięższych od powietrza, a przy okazji nieźle rozpuszczalnych w wodzie, więc nawet długie wietrzenie niewiele może pomóc, jeśli na dnie została jakaś warstwa ścieków. Oczywiście im szambo płytsze, tym niebezpieczeństwo mniejsze, ale po co ryzykować...

Data: 2012-05-29 15:12:56
Autor: kiki
Co zrobic z szambem?

"Majka" <majabezjaja@WYTNIJ.gazeta.pl> wrote in message news:jq1sgc$gk5$1inews.gazeta.pl...
ścieki dotąd oddawane były do szamba, zwykłe - nie 'eko'.
Dom latem zostanie podłaczony do kanalizacji sciekowej miejskiej.

Pytanie o szambo: co z nim zrobić?

Nie rezygnować z szamba, bo wodociąg jest tak drogi i coraz droższy, że jeszcze wrócisz do szamba.
Jak jest nieszczelne "i samo ginie" to jeszcze lepiej.

Data: 2012-05-29 14:51:57
Autor: masti
Co zrobic z szambem?
Dnia pięknego Tue, 29 May 2012 15:12:56 +0200 osobnik zwany kiki wystukał:

[...]

jeszcze wrĂłcisz do szamba.
Jak jest nieszczelne "i samo ginie" to jeszcze lepiej.

a wkominku palisz oponami?

--
mst <at> gazeta <.> pl

Data: 2012-05-29 16:11:22
Autor: brunet.wp
Co zrobic z szambem?
Użytkownik "kiki" <w@pl.pl> napisał w wiadomości news:jq2i0p$csk$1inews.gazeta.pl...
Jak jest nieszczelne "i samo ginie" to jeszcze lepiej.

Lepiej dla kogo?

Data: 2012-05-29 17:14:12
Autor: janusz_kk1
Co zrobic z szambem?
Dnia 29-05-2012 o 15:12:56 kiki <w@pl.pl> napisał(a):

[...]

Nie rezygnować z szamba, bo wodociąg jest tak drogi i coraz droĹźszy, Ĺźe  jeszcze wrĂłcisz do szamba.
Jak jest nieszczelne "i samo ginie" to jeszcze lepiej.
Zapominasz że gmina może cię zmusić do podłączenia.
Ja się obawiam czy mi gmina pozwoli używać oczyszczalnię jak koło
mnie będzie już kanalizacja. Zgoda jest na 10 lat, zastanawiam się
co potem będzie, może już ktoś to przerabiał i opisze swoje boje z gminą.

--
Pozdr
JanuszK

Data: 2012-05-29 22:17:17
Autor: Budyń
Co zrobic z szambem?
Użytkownik "janusz_kk1" <janusz_kk@o2.pl> napisał w wiadomości news:op.we2slym71cvm6glap...
Zapominasz że gmina może cię zmusić do podłączenia.
Ja się obawiam czy mi gmina pozwoli używać oczyszczalnię jak koło

a ze niby jak cie zmusi do podłączenia? Zdaje sie ze nie ma u nas takiego prawa.

b.

Data: 2012-05-29 22:37:41
Autor: kiki
Co zrobic z szambem?

"Budyń" <bud_yn@gazeta.pl> wrote in message news:jq3asc$lva$1inews.gazeta.pl...
[...]

nie ma co rezygnować z szamba ani ze studni głębinowej. Po pierwszym rachunku za wodę natychmiast wrócicie do własnego ujęcia. Szambo jak szambo ale wody bym od gminy nie brał gdybym miał już własną. A gdyby kazali to bym zużywał 1m3 ich wody i resztę własnej.

Data: 2012-05-30 10:50:24
Autor: s_13
Co zrobic z szambem?
a ze niby jak cie zmusi do podłączenia? Zdaje sie ze nie ma u nas takiego prawa.

jest... nie znam szczegółów, bo nie jestem w temacie, ale jak zamawiałem wĂłz do opróşnienia osadnika oczyszczalni, to  robili problemy, pytali czy juĹź podpisałem umowę na podłączenie do kanalizacji, myśleli Ĺźe to szambo, a takie wywożą juĹź tylko dla oczekujących na podłączenie lub u takich gdzie kanalizacji nie ma...
co innego oczyszczalnia, jak masz, to nikt cię nie zmusi...

pozdrawiam
s_13

Data: 2012-06-04 11:29:08
Autor: rrr
Co zrobic z szambem?
[...]

W bardzo prosty sposób. Każe przedstawić rachunki za wywóz nieczystości, i/lub poprosić, bądź samemu zlecić badanie szczelności szamba. W 99% przypadków ludzie rezygnują z szamba i podłączają do kanalizy :)

pozdrawiam

Data: 2012-06-05 22:42:51
Autor: Ikselka
Co zrobic z szambem?

[...]

....chyba że mają, powszechne już dosyć, przydomowe oczyszczalnie. --
"@warczyslaw: Jak doprowadzono do tego, że nie można znaleźć asystenta,
który by nie znał
zafałszowanej wersji historii a znał prawdziwą. Jak to się stało, że
fałszywa wiedza stała się
 tak powszechna, ze każdy głupi Amerykanin ją zna?" - z komentarzy pod
tekstem  http://tiny.pl/hpbxf

Data: 2012-06-06 10:03:20
Autor: rrr
Co zrobic z szambem?

[...]

Oczywiście, oczyszczalnia to inna inszość i tu mogą cmoknąć w pompę, natomiast jak ktoś ma szambo istnieją m.in. ww. sposoby by skutecznie zachęcić go do kanalizacji.

pozdrawiam
rafał

Data: 2012-05-29 18:09:10
Autor: Aleksander
Co zrobic z szambem?

"kiki" wrote in message news:jq2i0p$csk$1inews.gazeta.pl...

Nie rezygnować z szamba, bo wodociąg jest tak drogi i coraz droższy, że jeszcze wrócisz do szamba.
Jak jest nieszczelne "i samo ginie" to jeszcze lepiej.

Generalnie kiki, to lubię Cię czytać... a Twoje ocieplanie szczytów
już przeszło do historii. (jak i inne cenne porady).

Ale tu trochę przesadziłeś.

Z jednej strony, sugerujesz, aby korzystać z własnego ujęcia, bo
wodociąg coraz droższy, z drugiej mówisz, że dobrze jak szambo
nieszczelne - czyli generalnie jest Ci obojętne, że Ty i Twoje
dzieci będą pić nieco rozcieńczone własne ścieki... (a przy okazji
sąsiedzi bliscy i dalsi, w zależności od układu cieków wodnych itp).

Jeśli jest kanalizacja, to na miejscu każdej gminy zrobiłbym
obowiązek przyłączenia - a jeśli się nie uda zmusić mieszkańców - to
na koszt gminy co roku - tym, co się nie przyłączą - robić odwiert powiedzmy
50cm od szamba. Po zbadaniu próbki ziemi, jak okaże się że zanieczyszczona,
ustalić  takie kary, aby nikomu nie opłacało się "posiadanie szamba, co
samo ginie".

Data: 2012-05-29 20:22:28
Autor: kiki
Co zrobic z szambem?

"Aleksander" <fake@fake.fake> wrote in message news:jq2sb9$9qd$1inews.gazeta.pl...

[...]

Z tego co czasem widać, to wiele osób wypompowuje szamba na okoliczne pola :-) Gdybym miał szambo oj gdybym :-)
Czasem widać jak budują szamba, celowo nieszczelne. :-)

Data: 2012-05-30 09:29:18
Autor: Adams
Co zrobic z szambem?

Użytkownik "Aleksander" <fake@fake.fake> napisał w wiadomości news:jq2sb9$9qd$1inews.gazeta.pl...
Witam.
Jeśli jest kanalizacja, to na miejscu każdej gminy zrobiłbym
obowiązek przyłączenia - a jeśli się nie uda zmusić mieszkańców -

Tak wlasnie jest.
A jesli masz szambo musisz udokumentowac ze jest wywozone.

Gadanie o nieszczelnym szambie, czy lanie syfu na pola prosze traktowac
z przymruzeniem oka.
Nie wiem po co komu nieszczelne szambo, chyba zeby po kazdej ulewie
wylewalo sie z niego.
Sa to sporadyczne przypadki, czesciej sie zdarza ze beczka (ze sciekami)
jedzie  na pole a tam spuszcza caly syf do rowu.

pozdrawiam
Adams

Data: 2012-05-30 07:52:23
Autor: Marek Dyjor
Co zrobic z szambem?
kiki wrote:
[...]

miło w końcu sie dowiedzieć że niczym sie moralnie nie różnisz od tych wyklinanych przez ciebie oszustów od budowlanki i instalacji. Od zawsze sie tego spodziewałem. Zresztą jak oszukujesz w takich sprawach to i w innych pewnie robisz to samo.

jak mówią: złodziej najgłośniej zwykle krzyczy "łapać złodzieja"

Nawiązując do starych twoich tekstów powiem tak:

powinno sie wprowadzić co roczny obowiązek certyfikacji zbiorników na nieczystości wtedy by żadnej oszczędny nie odsączał zawartości szamba do wód gruntowych bez stosownej wysokiej kary.

Data: 2012-05-30 09:12:51
Autor: Adams
Co zrobic z szambem?

Użytkownik "Marek Dyjor" <mdyjor@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
powinno sie wprowadzić co roczny obowiązek certyfikacji zbiorników na
nieczystości wtedy by żadnej oszczędny nie odsączał zawartości szamba do
wód gruntowych bez stosownej wysokiej kary.

To chyba jakis zart ;-)

pozdrawiam
Adams

Data: 2012-05-30 17:24:39
Autor: kiki
Co zrobic z szambem?

"Marek Dyjor" <mdyjor@poczta.onet.pl> wrote in message news:jq4cim$q92$1news.task.gda.pl...

[...]

A ja bym wprowadził Wam hydraulikom obowiązkowe certyfikaty, egzaminy i koncesje, a nie uwalniał zawody :-)

Data: 2012-05-30 22:43:35
Autor: Marek Dyjor
Co zrobic z szambem?
kiki wrote:
[...]

też jestem za...

moglibyśmy wtedy brać 400 zł za punkt i odwalać spokojnie byle jaką chałę. Korporacja by nasz chroniła.

Data: 2012-05-31 11:39:03
Autor: Ikselka
Co zrobic z szambem?
On 30 Maj, 22:43, "Marek Dyjor" <mdy...@poczta.onet.pl> wrote:
kiki wrote:
> [...]

też jestem za...

moglibyśmy wtedy brać 400 zł za punkt i odwalać spokojnie byle jaką chałę.

My, partacze, odwalalibyśmy za was o połowę taniej 333-)

PS. "Słowo "partacz" (pochodzące od łacińskiego a parte paternitatis-
poza cechem) oznaczało rzemieślnika, który z różnych powodów nie
znalazł się w cechu. Mógł być zbyt biedny, aby wnieść opłaty cechowe,
mógł także mieć swój warsztat w jurydyce (osadzie prywatnej położonej
w bezpośredniej bliskości miasta, wyłączonej spod prawa miejskiego) i
produkować pod osłoną magnata, właściciela owego miejsca. Wyroby
partaczy były konkurencyjne pod względem ceny, a często były równie
dobrej jakości jak wyroby cechowe. Powodowało to liczne konflikty
między rzemieślnikami, którzy byli poddanie ścisłym cechowym
regulacjom, a tymi którzy byli od nich wolni."
http://czywiesz.pl/historia/240288,Czy-wiesz-- ze-partaczami-nazywano-rzemieslnikow-nie-nalezacych-do-cechow-.html

Data: 2012-05-31 22:39:49
Autor: Marek Dyjor
Co zrobic z szambem?
kiki wrote:
[...]

zgodnie z logiką KIKI to za partactwo szło by sie pod ścianę i na narządy w końcu wprowadzilibyśmy chińskie zasady wolnego rynku.

Data: 2012-05-31 23:13:41
Autor: Ikselka
Co zrobic z szambem?

kiki wrote:
[...]

Mówisz, że skończylibyśmy na wystawie preparatów?
:-]

Data: 2012-06-01 01:40:18
Autor: kiki
Co zrobic z szambem?

"Ikselka" <ikselk@gazeta.pl> wrote in message news:vx7eegjywso2$.1sfjtvjbvhro$.dlg40tude.net...

Mówisz, że skończylibyśmy na wystawie preparatów?
:-]

Polecam te 4 filmy po prawej :-)

http://vod.onet.pl/anatomia-dla-poczatkujacych,10620,serial.html

Data: 2012-05-30 07:13:35
Autor: Ikselka
Co zrobic z szambem?
On 29 Maj, 09:05, "Majka" <majabezj...@WYTNIJ.gazeta.pl> wrote:

Pytanie o szambo: co z nim zrobić?

Mamy identycznie. Szambo będzie zabezpieczone i ZOSTANIE - na wypadek
awarii kanalizacji (np brak zasilania przepompowni i siedzisz w...).

Data: 2012-06-10 08:27:13
Autor: Mruk
Co zrobic z szambem?
W dniu 2012-05-29 09:05, Majka pisze:
[...]

ja bym zostawiał.

Jak umyjesz to robisz basen albo rezerwuar na deszczówkę albo choćby backup na wypadek padu kanalizacji (ale to chyba się nie zdarza)

Data: 2012-06-11 22:52:02
Autor: Ikselka
Co zrobic z szambem?
Dnia Sun, 10 Jun 2012 08:27:13 +0200, Mruk napisał(a):

(...)albo choćby backup na wypadek padu kanalizacji (ale to chyba się nie zdarza)

....póki się nie zdarzy.

--
XL

Data: 2012-06-12 08:19:43
Autor: Majka
Co zrobic z szambem?
świetny wątek, budująca dyskusja, bardzo wszystkim dziękuję za rzeczowe głosy, ciekawe porady i pomysły, jak i za intrygujące pobocza wątku.

Szambo prawdopodobnie pozostanie. Trzeba je będzie umyć bądź wyczyścić - może to być trochę nieapetyczne, ale może robią to jakies firmy.
Mam nadzieję, że prędko się nie zawali (strop z płyt drogowych mon). Przyszłe przeznaczenie jeszcze nieoznaczone: albo rezerwowe szabmo, albo rezerwuar wody deszczowej do podlewania.

Jeszcze raz wszystkim dziękuję!
Majka

Data: 2012-06-13 19:03:12
Autor: Ikselka
Co zrobic z szambem?
Dnia Tue, 12 Jun 2012 08:19:43 +0000 (UTC), Majka napisał(a):

Przyszłe przeznaczenie jeszcze nieoznaczone: albo rezerwowe szabmo, albo rezerwuar wody deszczowej do podlewania.

Najnowszy pomysł mojego męża: kupić odpowiednią ilość folii do oczek
wodnych (sklepy ogrodnicze), zespawać rękaw i zaspawać jeden koniec (czyli
zrobić worek, po prostu), włozyć go do szamba i napełniać szambo wodą
deszczową. Worek oczywiście musi być odpowiednio "nadmiarowy" w stosunku do
kształtu i wymiarów szamba, aby mógł się w nim dobrze ułożyć bez naprężeń,
wszelkie zmarszczenia i fałdy wynikające z kształtu i nadmiarowości nie
mają znaczenia, są wręcz konieczne; zasada analogiczna jak przy wykonywaniu
oczka wodnego. Wylot worka przymocowujemy obręczą wokół otworu w "suficie"
szamba, przykrywamy czystą i szczelną pokrywą.
Prosty sposób - bez konieczności higienizacji, dezynfekcji, gruntownego
czyszczenia zbiornika szambowego. Szambo w razie czego może w każdej chwili
wrócić do dawnego zastosowania.  --
XL

Data: 2012-06-14 08:18:06
Autor: 4CX250
Co zrobic z szambem?
Użytkownik "Ikselka" <ikselk@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:1sci2t1ha3ezg$.13uf4hrtsqrtl$.dlg40tude.net...
[...]

To zły pomysł. Szambo przed włożeniem folii też trzeba zdezynfekować. Wiesz co się będzie działo pod tą folią? Zresztą zbyt duże ryzyko że z czasem folia zostanie przedziurawiona czymkolwiek, kamyczkiem czy  pompą...

Marek

Data: 2012-06-14 13:33:06
Autor: Ikselka
Co zrobic z szambem?
Dnia Thu, 14 Jun 2012 08:18:06 +0200, 4CX250 napisał(a):

[...]

Coś innego, straszniejszego niż w używanym szambie?

Zresztą zbyt duże ryzyko że z czasem folia zostanie przedziurawiona czymkolwiek, kamyczkiem czy  pompą...

 Widziałeś kiedyś folię do oczek wodnych? - jest dostatecznie gruba. Poza
tym skąd miałyby się znaleźć kamyki? A przy wkładaniu pompy po prostu
trzeba uważać - wystarczy ją na czymś zawieszać, aby nie uderzała o dno.

--
XL

Data: 2012-06-14 14:32:17
Autor: Chiron
Co zrobic z szambem?
Użytkownik "Ikselka" <ikselk@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:1kiqvc7ot9bac$.rhya85p40jc3.dlg40tude.net...
[...]

mają znaczenia, są wręcz konieczne; zaasada analogiczna jak przy
[...]

Jak myślę, sprawę dezynfekcji załatwiło by malowanie wapnem. Tanio, łatwo i skutecznie

serdecznie pozdrawiam

Chiron

Data: 2012-06-14 16:25:08
Autor: Ikselka
Co zrobic z szambem?
Dnia Thu, 14 Jun 2012 14:32:17 +0200, Chiron napisał(a):

[...]

Oczywiście, że tak. A jeszcze lepiej tym chlorowanym.
--
XL

Data: 2012-06-15 08:49:20
Autor: 4CX250
Co zrobic z szambem?
Użytkownik "Ikselka" <ikselk@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:1s3ux9t1cacxz$.1lzw82879u4oz$.dlg40tude.net...

Oczywiście, że tak. A jeszcze lepiej tym chlorowanym.

Ależ przecież ja na samym początku już to napisałem.

Marek

Data: 2012-06-14 14:33:52
Autor: 4CX250
Co zrobic z szambem?
Użytkownik "Ikselka" <ikselk@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:1kiqvc7ot9bac$.rhya85p40jc3.dlg40tude.net...

Coś innego, straszniejszego niż w używanym szambie?

Smród się może wydostawać, groźne bakterie beztlenowe rozwijać pod folią.

Widziałeś kiedyś folię do oczek wodnych? - jest dostatecznie gruba. Poza
tym skąd miałyby się znaleźć kamyki? A przy wkładaniu pompy po prostu
trzeba uważać - wystarczy ją na czymś zawieszać, aby nie uderzała o dno.

Tak, widziałem. Dlatego wystarczy malutka dziurka nawet szpilką. w oczku niczym nie zaszkodzi a w szambie woda podejdzie pod folię i folia zacznie zyć swoim życiem.
Więc ciągle uważać aby czymkolwiek nie uszkodzić a od czasu do czas z dna trzeba szlam zebrać bo deszczówka wbrew pozorom bardzo dużo syfu stałego zawiera więc taki zbiornik to idealny odstojnik aby się na dnie szlam zbierał.
Taniej i skuteczniej zamiast ładować kasę w folię, wypłukać szambo z grubszych przyklejonych nieczystości myjką ciskieniową i spuścić wypłuczyny w kanał albo na trawnik.

Marek

Data: 2012-08-31 07:01:48
Autor: Rafikius
Co zrobic z szambem?
W dniu wtorek, 29 maja 2012 09:05:48 UTC+2 użytkownik Majka napisał:
ścieki dotąd oddawane były do szamba, zwykłe - nie 'eko'.

Dom latem zostanie podłaczony do kanalizacji sciekowej miejskiej.

1. Zrezygnować z szamba!

2. Przeczytać książkę "the humanure handbook".

3. Wiedzę zaczerpniętą z knigi zastosować w praktyce.

4. Cieszyć się zaoszczędzona kasą i byciem po "jasnej stronie księżyca".

Co zrobic z szambem?