Coby nam, ludki gumy nie pêka³y :-)

Data: 2014-09-28 23:44:27
Autor: TheGhost
Coby nam, ludki gumy nie pêka³y :-)
Witam!

Ot, takie spostrze¿enie. Oponki w dobrym stanie, dêtki Continental 2,25 (nieklejone, nie³atane, fabrycznie nowe, nie sparcia³e, u¿ytkowane ju¿ do¶æ d³ugo, ale w dobrym stanie). Rowerek "nabity" do 3 atmosfer w temperaturze sierpniowo-wrze¶niowej na stacji benzynowej "z muszelk±". Sta³ ok 2-3 tyg. w temperaturze pokojowej. Rowerek wyprowadzony "na spacer" kilka dni temu. Ci¶nienie ok 3 Mpa (czy tam atmosfer, czy jak¿e siê to nazywa). Podczas spacerku ok 2,1-2,4. Wprawdzie teoretycznie powietrze rozszerza siê na skutek wysokich temperatur (nie za¶ niskich), niemniej jednak profilaktycnie jak przyjd± jesienne mrozy nie pompujcie (pofilaktycznie) swoich ulubieñców do pe³na. No chyba, ¿e pompujecie azotem :-)

Pozdrawiam, M.

Data: 2014-09-29 00:09:23
Autor: Piotr Kosewski
Coby nam, ludki gumy nie pękały :-)
On 2014-09-28 23:44, TheGhost wrote:
Witam!

Ot, takie spostrzeżenie. Oponki w dobrym stanie, dętki Continental 2,25
(nieklejone, niełatane, fabrycznie nowe, nie sparciałe, użytkowane już
dość długo, ale w dobrym stanie). Rowerek "nabity" do 3 atmosfer w
temperaturze sierpniowo-wrześniowej na stacji benzynowej "z muszelką".
Stał ok 2-3 tyg. w temperaturze pokojowej. Rowerek wyprowadzony "na
spacer" kilka dni temu. Ciśnienie ok 3 Mpa (czy tam atmosfer, czy jakże

MPa to prawie 10 atmosfer. :)

siÄ™ to nazywa). Podczas spacerku ok 2,1-2,4. Wprawdzie teoretycznie
powietrze rozszerza siÄ™ na skutek wysokich temperatur (nie zaÅ› niskich),
niemniej jednak profilaktycnie jak przyjdÄ… jesienne mrozy nie pompujcie
(pofilaktycznie) swoich ulubieńców do pełna. No chyba, że pompujecie
azotem :-)

Jeśli dobrze rozumiem: w domu masz 3 atm, a na dworze 2.4. Różnica
jest raczej podejrzanie duża, ale generalnie wszystko się zgadza: na
zewnątrz jest zimno, więc ciśnienie spadnie.

pozdraiam,
Piotr Kosewski

Data: 2014-09-30 05:10:08
Autor: Jacek
W dniu 2014-09-29 o 00:09, Piotr Kosewski pisze:

spacer" kilka dni temu. Ciśnienie ok 3 Mpa (czy tam atmosfer, czy jakże

MPa to prawie 10 atmosfer. :)
Następny "humanista". No nie, 3 MPa to nie jest 10 atmosfer, nawet w przybliżeniu.
Jacek

Data: 2014-09-30 00:04:49
Autor: rmikke
Coby nam, ludki gumy nie pêka³y :-)
W dniu wtorek, 30 wrze¶nia 2014 05:10:08 UTC+2 u¿ytkownik Jacek napisa³:

> MPa to prawie 10 atmosfer. :)

Nastêpny "humanista". No nie, 3 MPa to nie jest 10 atmosfer, nawet w przybli¿eniu.

Ale nikt nie napisa³, ¿e _3_MPa to 10 atmosfer...

Data: 2014-09-30 11:29:49
Autor: Jacek
W dniu 2014-09-30 o 09:04, rmikke pisze:

Ale nikt nie napisa³, ¿e _3_MPa to 10 atmosfer...
Jak nie, jak tak: 29.09.2014 o 00:09 kolega podpisany Piotr Kosewski w³a¶nie tak napisa³.
Jacek

Data: 2014-09-30 04:24:11
Autor: Krzysztof C
Coby nam, ludki gumy nie pêka³y :-)
W dniu wtorek, 30 wrze¶nia 2014 11:29:49 UTC+2 u¿ytkownik Jacek napisa³:
W dniu 2014-09-30 o 09:04, rmikke pisze:
Jak nie, jak tak: 29.09.2014 o 00:09 kolega podpisany Piotr Kosewski w³a¶nie tak napisa³.
Zacytujesz?

Data: 2014-09-30 06:09:01
Autor: rmikke
> [...]

> Ale nikt nie napisa³, ¿e _3_MPa to 10 atmosfer...
Jak nie, jak tak: 29.09.2014 o 00:09 kolega podpisany Piotr Kosewski w³a¶nie tak napisa³.

A nawet Ci podkre¶li³em, czego KONKRETNIE nie napisa³...

Czytaj, zanim odpowiesz. EOT.

Data: 2014-09-30 11:37:42
Autor: Liwiusz
W dniu 2014-09-30 11:29, Jacek pisze:
W dniu 2014-09-30 o 09:04, rmikke pisze:

Ale nikt nie napisał, że _3_MPa to 10 atmosfer...
Jak nie, jak tak: 29.09.2014 o 00:09 kolega podpisany Piotr Kosewski
właśnie tak napisał.
Jacek

Zatem się cofnij do tego postu i tym razem przy czytaniu załóż okulary :)

--
Liwiusz

Data: 2014-09-30 13:46:48
Autor: cytawa
[...]

Kolega Piotr napisal co chcial. W sumie belkot, z ktorego wszystko mozna wywnioskowac. Z cala pewnoscia 3 MPa w oponie nie moglo byc.

Jan Cytawa

Data: 2014-09-30 21:51:13
Autor: Piotr Kosewski
On 2014-09-30 13:46, cytawa wrote:
Kolega Piotr napisal co chcial. W sumie belkot, z ktorego wszystko mozna
wywnioskowac. Z cala pewnoscia 3 MPa w oponie nie moglo byc.

TheGhost: Ciśnienie ok 3 Mpa (czy tam atmosfer)
Ja: MPa to prawie 10 atmosfer. :)

Taka była wymiana zdań. Jacek nie umie czytać, a Ty co - okres masz?

pozdrawiam,
Piotr Kosewski

Data: 2014-09-30 21:48:50
Autor: Piotr Kosewski
On 2014-09-30 05:10, Jacek wrote:
Następny "humanista". No nie, 3 MPa to nie jest 10 atmosfer, nawet w
przybliżeniu.

Humanista ze mnie żaden (ani potoczny ani formalny). Ale czytać to
nawet na ścisłych kierunkach uczą, a może nawet tam bardziej...

pozdrawiam,
Piotr Kosewski

Data: 2014-09-29 09:02:16
Autor: Alf/red/
On 28/09/14 23:44, TheGhost wrote:
No chyba, ¿e pompujecie azotem

A co to zmienia i o ile?

--
Alf/red/

Data: 2014-09-29 23:02:41
Autor: Gotfryd Smolik news
On Mon, 29 Sep 2014, Alf/red/ wrote:

On 28/09/14 23:44, TheGhost wrote:
No chyba, ¿e pompujecie azotem

A co to zmienia i o ile?

  Zdaje siê ¿e rozszerzalno¶æ ciepln±. ¦ladowo.

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-09-30 22:01:15
Autor: Piotr Kosewski
On 2014-09-29 23:02, Gotfryd Smolik news wrote:
  Zdaje siÄ™ że rozszerzalność cieplnÄ…. Åšladowo.

Sama rozszerzalność tu aż tak istotnia nie jest, bo spokojnie to można
modelować jako przemianę w stałej objętości.

Inny gaz, czyli inaczej się zachowuje. W teoretycznym ujęciu: od pewnego
poziomu przybliżenia będzie inne równanie stanu.

W rowerze ciśnienie i tak mierzymy z dokładnością do 5-10%, więc
można gazy traktować jako doskonałe i się nie bujać (czyli przyjać, że
powietrze i azot zachowujÄ… siÄ™ tak samo).

pozdrawiam,
Piotr Kosewski

Data: 2014-09-30 10:02:49
Autor: Micha³G
Alf/red/ pisze:
On 28/09/14 23:44, TheGhost wrote:
No chyba, ¿e pompujecie azotem

A co to zmienia i o ile?

Nic. W koñcu pompujac bez azotu te¿ pompuje sie w ponad 70% azotem..... :-)

Data: 2014-09-29 21:22:41
Autor: piecia aka dracorp
Dnia Sun, 28 Sep 2014 23:44:27 +0200, TheGhost napisał(a):

[...]

Powodzenia w zabawie ze spuszczanie i pompowaniem na nowo. Może inaczej, nie pompuj na maksa na dworze bo jak przyniesiesz do domu to rozsadzi :)

--
piecia aka dracorp

Data: 2014-09-30 01:41:41
Autor: TheGhost
Coby nam, ludki gumy nie pękały :-)
Powodzenia w zabawie ze spuszczanie i pompowaniem na nowo. Może inaczej,
nie pompuj na maksa na dworze bo jak przyniesiesz do domu to rozsadzi :)

Chciałem raczej coś zasygnalizować, tym ktorzy tego problemu nie są świadomi :-)

Pozdrawiam, M.

Data: 2014-09-30 18:38:38
Autor: piecia aka dracorp
Dnia Tue, 30 Sep 2014 01:41:41 +0200, TheGhost napisał(a):

Chciałem raczej coś zasygnalizować, tym ktorzy tego problemu nie są
świadomi :-)

Bez przesady, opony nie pękają. Bardziej im już raczej tlen szkodzi albo gorsza produkcja.

--
piecia aka dracorp

Coby nam, ludki gumy nie pêka³y :-)