Co¶ jeszcze o ledach

Data: 2011-03-15 16:47:28
Autor: Marek Dyjor
Co¶ jeszcze o ledach
Wła¶nie byłem w Kwitku (Kraków koło zjazdu na autostradę)

Na stoisku ze ¶wiatłem jest witrynka z o¶wietleniem LEDowym

firmy www.enterius.pl

maj± troche elektroniki do sterowania, z ciekawostek to maja też moduł LED 30W :) który wymaga radiatora do odprowadzenia ciepła a ma ¶wiatło (wg deklaracji) porównywalne ze 120W żarówk±.

Data: 2011-03-15 18:15:04
Autor: Andrzej S.
Co¶ jeszcze o ledach
W dniu 2011-03-15 16:47, Marek Dyjor pisze:

maj± troche elektroniki do sterowania, z ciekawostek to maja też moduł
LED 30W :) który wymaga radiatora do odprowadzenia ciepła a ma ¶wiatło
(wg deklaracji) porównywalne ze 120W żarówk±.

Czyzby LEDy przegrywaly juz wydajnosciowo ze swietlówkami?

http://allegro.pl/swietlowka-150w-temp-5400k-swiatlo-ciagle-dzienne-i1488243087.html

pozdro
--
A S

Data: 2011-03-15 23:47:36
Autor: Bartek
Co¶ jeszcze o ledach
"Andrzej S." <AndrewStasiewicz@gmail.com> wrote:
[...]

Dzi¶ rano widziałem w hurtowni jak klient kupował podobn± ale... 75W (ta z aukcji ma 30W). Człowiek drapał się po głowie i zastanawiał czy wejdzie mu to parkowej lampy zewnętrznej :) ¦wietlówka miała na oko z 35cm wysoko¶ci i z 12-14 ¶rednicy.
W tej samej hurtowni był na¶wietlacz LED o mocy 50W. Cena: ok. 500zł.

--
Bartek

Data: 2011-03-16 08:04:26
Autor: Andrzej S.
Co¶ jeszcze o ledach
W dniu 2011-03-15 23:47, Bartek pisze:

[...]

Wielokrotnie potwierdzilo mi sie, ze swietlówka zamknieta w bance
zyje znacznie krócej (z powodu ciepla najpewniej)
--
A S

Data: 2011-03-16 08:23:10
Autor: zil0g
Co¶ jeszcze o ledach
*Andrzej S.* wdusil[a] knefle:

Wielokrotnie potwierdzilo mi sie, ze swietlówka zamknieta w bance
zyje znacznie krócej (z powodu ciepla najpewniej)

Uklad zawiera przetwornice i elementami starzejacymi sie najszybciej sa kondensatory.
Oczywiscie chlodzona powinna pracowac dluzej.

Data: 2011-03-17 21:21:21
Autor: Bartek
Co¶ jeszcze o ledach
"zil0g" <zil0g@megapolis.prl> wrote:
*Andrzej S.* wdusil[a] knefle:

[...]

Być może w wysokich temperaturach... W normalnych warunkach układy żyj± dużo dłużej niż rury. Przykład: akwary¶ci powszechnie wykorzystywali (i pewnie wci±ż wykorzystuj±) układy z uszkodzonych ¶wietlówek energooszczędnych do zasilania zwykłych podłużnych rur. Sam tak robiłem.

--
Bartek

Data: 2011-03-17 21:31:23
Autor: BartekK
CoĹ› jeszcze o ledach
W dniu 2011-03-17 21:21, Bartek pisze:
"zil0g" <zil0g@megapolis.prl> wrote:
*Andrzej S.* wdusil[a] knefle:

Wielokrotnie potwierdzilo mi sie, ze swietlĂłwka zamknieta w bance
zyje znacznie krĂłcej (z powodu ciepla najpewniej)

Uklad zawiera przetwornice i elementami starzejacymi sie najszybciej
sa kondensatory.
Oczywiscie chlodzona powinna pracowac dluzej.

Być może w wysokich temperaturach... W normalnych warunkach układy żyją
dużo dłużej niż rury. Przykład: akwaryści powszechnie wykorzystywali (i
pewnie wciąż wykorzystują) układy z uszkodzonych świetlówek
energooszczędnych do zasilania zwykłych podłużnych rur. Sam tak robiłem.

Może z innych powodów - rurę szklaną łatwo zepsuć-rozbić?
Elektronika jest w każdej, nawet najtańszej świetlówce kompaktowej, czyli kosztuje kilka zł i można rurę poświęcić od razu do kosza bo dedykowana elektronika luzem kosztuje 10x tyle co świetlówka kompaktowa z elektroniką?

Data: 2011-03-18 07:48:37
Autor: BQB
CoĹ› jeszcze o ledach
W dniu 11-03-17 21:31, BartekK pisze:

[...]

z elektronikÄ…?

Ale kiedyś nie kosztowała mało taka żarówka, a akwaryści robią to od co najmniej 10 lat.

A elektronika może bardzo długo pracować - niektórzy ludzie mają w domach telewizory 30 letnie i ciągle mają się dobrze. I zapewniam Ciebie, że są tam kondensatory elektrolityczne. Jest wiele sprawnej elektroniki, która obecnie działa, a nie jest używana, np tunery TV SAT analogowe.

Data: 2011-03-18 09:24:06
Autor: zil0g
Cos jeszcze o ledach
*BQB* wdusil[a] knefle:

A elektronika może bardzo długo pracować - niektórzy ludzie maj± w domach telewizory 30 letnie i ci±gle maj± się dobrze. I zapewniam Ciebie, że s± tam kondensatory elektrolityczne. Jest wiele sprawnej elektroniki, która obecnie działa, a nie jest używana, np tunery TV SAT analogowe.

Mowimy o elektronice za klika centow wiec nie ma tu mowy o jakiejkolwiek powtarzalnosci.
Do tego praca ciagla w temp ~80C. To jest losowa tandeta i tyle. Jedne beda pracowac 5lat
a kolejna z tej samej partii uszkodzi sie po tygodniu.

Data: 2011-03-15 18:23:02
Autor: Borys Pogoreło
Co¶ jeszcze o ledach
Dnia Tue, 15 Mar 2011 16:47:28 +0100, Marek Dyjor napisał(a):

maj± troche elektroniki do sterowania, z ciekawostek to maja też moduł LED 30W :) który wymaga radiatora do odprowadzenia ciepła a ma ¶wiatło (wg deklaracji) porównywalne ze 120W żarówk±.

 A to jest się czym chwalić?
 Pewnie piszesz o tym:
 http://www.ledrgb.pl/dioda-led-30w-1700-lumenow-biala-p-86.html

 Jak to się ma do takich:
 http://www.hurtownia.win.pl/product_info.php/products_id/5466
 (swoj± drog± - przepłaciłem)

 Oczywi¶cie mam na my¶li "domowe" zastosowania, a nie miejsca, gdzie da się
wcisnać tylko takie małe, płaskie co¶.

--
Borys Pogoreło
borys(#)leszno,edu,pl

Data: 2011-03-16 21:04:31
Autor: BartekK
CoĹ› jeszcze o ledach
W dniu 2011-03-15 18:23, Borys Pogoreło pisze:
mają troche elektroniki do sterowania, z ciekawostek to maja też moduł LED
30W :) który wymaga radiatora do odprowadzenia ciepła a ma światło (wg
deklaracji) porĂłwnywalne ze 120W ĹĽarĂłwkÄ….
I cenÄ™ jak dwie euro(tfu!) palety klasycznych ĹĽarĂłwek 100W :)

  A to jest siÄ™ czym chwalić?
  Pewnie piszesz o tym:
  http://www.ledrgb.pl/dioda-led-30w-1700-lumenow-biala-p-86.html
No nie ma co się chwalić zupełnie, bo to 32W a nie 30W, i zakładając że podane światełko 1700 lumenów nie jest naciągnięte - to tylko 54lm/W - marnie.. Doliczając jakąś <100% sprawność drivera i zasilacza, to zero energooszczędności w stosunku do taniej i prostej świetlówki rurowej która ma >100lm/W.
Niby będzie jasno w oczy razić, bo 1700lm ale skierowane na 120', a świetlówka/żarówka ma prawie na 360' (oświetla w wszystkich kierunkach tak samo) więc 3x większy kąt to 3x mniejszy strumień (mniej razi), ale - w ilu zastosowaniach tak kierunkowe światło jest potrzebne? (a tam gdzie jest potrzebne - nie ma problemu z tanią lustrzaną oprawą do zwykłej żarówki/świetlówki)
A problem z chłodzeniem duży.
Problem z zasilaniem duĹĽy.
Problem z obudową (odpowiednim reflektorem by skierować to światło/rozproszyć) duży.
Cena (jeszcze w dodatku jak doliczyć obudowę, chłodzenie, driver, zasilacz drivera...) niewspółmierna
Żywotność ... zależnie od temperatury, ale na pewno nie taka jak podają 10000 godzin. W dodatku im starsza biała dioda led, tym bardziej niebieskie światło i mniejsza jasność. Podawany "czas zycia" jest do całkowitego zgaśnięcia, a niejednokrotnie po 30% tego czasu jest już tylko 50% jasności! (o barwie nie wspominając, bo luminofor żółty się degraduje)

  Jak to siÄ™ ma do takich:
  http://www.hurtownia.win.pl/product_info.php/products_id/5466
  (swojÄ… drogÄ… - przepĹ‚aciĹ‚em)
wcisnać tylko takie małe, płaskie coś.
W domu znajdziesz mnóstwo opraw gdzie jest zwykłe gniazdko E27 na zwykłą żarówkę, oprawy są przewidziane do światła do-okólnego a nie kierunkowego. Takie coś płaskie ledowe to byś mógł np w lodówkę sobie wsadzić albo w okap kuchenny... tylko po co, dla szpanu nowoczesnością?

Data: 2011-03-15 21:14:17
Autor: Artur Lew
Co¶ jeszcze o ledach
W dniu 2011-03-15 16:47, Marek Dyjor pisze:
maj± troche elektroniki do sterowania, z ciekawostek to maja też moduł
LED 30W :) który wymaga radiatora do odprowadzenia ciepła a ma ¶wiatło
Praktycznie diody LED od 1W wymagaja radiatora bo drastycznie spada ich
trwalosc i wydajnosc...
Do tego LEDa trzeba bardzo duzy radiator i moze byc zrobiony jako
oprawka (np toczona z aluminium).
Montowanie "grzebienia" nie wyglada ladnie wiec i calosc raczej sie
nadaje do oswietlenia ulicznego.
Swoja droga to na cyfronice sa juz wersje 100W...

(wg deklaracji) porównywalne ze 120W żarówk±.
To chwyt marketingowy.
Tak na prawde to smiem twierdzic ze takie porownanie jest zajebiscie
trudne do zrobienia.
Wynika to z prostego faktu ze zwykla zarowka swieci w kat brylowy bliski
4Pi gdzie LED bliski 2Pi. I to nie w kazda strone tak samo...
Byloby latwiejsze natomiast gdybys porownywal ze zwyklym halogenem w
oprawce np 35 stopni.
Wtedy zalozywszy do takiego LED-a odpowiednia soczewke (do tych
prostokatnych raczej nie znajdziesz innej niz jakis  fresnel) smiem
twierdzic ze halogen przegrywa z kretesem jezeli chodzi o strumien swietlny.
Oczywiscie jezeli chodzi o barwe swiatla - przegra zwlaszcza z ta
chinszczyzna ;)
Jezeli natomiast zmienisz podejscie do oswietlenia jak ja tj zakladamy
ze nie oswietlamy pajakow na suficie to mozna znacznie zejsc z moca...

Artur Lew
arturdotlewatgmaildotcom

Co¶ jeszcze o ledach