CrossFire na p³ycie gdzie jedno ze z³±czy PCI-e x16 pracuje w trybie x4

Data: 2013-09-11 11:30:48
Autor: PC
CrossFire na p³ycie gdzie jedno ze z³±czy PCI-e x16 pracuje w trybie x4
Czy to ma jakie¶ znaczenie, ¿e jeden ze slotów pracuje w trybie x4? Tak sobie my¶lê, ¿e chyba nie bo w jakim¶ celu karty ³±czy siê ta¶m±. Gdyby nie by³o ta¶my to by gada³y ze sob± poprzez magistralê a tak ona jest pominiêta i druga karta chyba tylko bierze zasilanie i mo¿e jakie¶ dane identyfikacyjne. Zauwa¿y³em, ¿e jak pod³±czê monitor do karty g³ównej czyli tej co siedzi w slocie x16 to wszystko ¶miga elegancko. Natomiast jak pod³±czê monitor do tej karty w slocie x4 to chodzi jak 3 8 6. Z kolei nie widzê jakiej¶ pora¿aj±cej ró¿nicy w trybie CF i bez dlatego siê zastanawiam co mo¿e byæ i jak to dzia³a.

PC

Data: 2013-09-11 16:16:41
Autor: BartekK
CrossFire na płycie gdzie jedno ze złą czy PCI-e x16 pracuje w trybie x4
W dniu 2013-09-11 11:30, PC pisze:
Czy to ma jakieś znaczenie, że jeden ze slotów pracuje w trybie x4? Tak
sobie myślę, że chyba nie bo w jakimś celu karty łączy się taśmą. Gdyby
nie było taśmy to by gadały ze sobą poprzez magistralę a tak ona jest
pominięta i druga karta chyba tylko bierze zasilanie i może jakieś dane
identyfikacyjne. Zauważyłem, że jak podłączę monitor do karty głównej
czyli tej co siedzi w slocie x16 to wszystko śmiga elegancko. Natomiast
jak podłączę monitor do tej karty w slocie x4 to chodzi jak 3 8 6. Z
kolei nie widzę jakiejś porażającej różnicy w trybie CF i bez dlatego
się zastanawiam co może być i jak to działa.
PC
Aby ci crossfire działało, to musi być do tego wsparcie po stronie płyty głownej. Jak tego nie ma, to możesz sobie włączać ile chcesz, a druga karta jedynie będzie prąd pobierać, ewentualnie działać jako kolejna karta z kolejnym monitorem (np do uruchomienia wielu monitorów na jednym komputerze), ale współpracy (zwiększenia wydajności gpu) nie będzie.

Data: 2013-09-11 19:49:41
Autor: Michal
W dniu 2013-09-11 16:16, BartekK pisze:
[...]

Zanim zmieniłem na R7870 miałem przez ~2 lata 2x R4850 na Asusie M4A77TD
PRO ze wsparciem CF i slotami mechanicznie PCI-E x16, ale elektrynie x16
i x4. Podłączone dla pewności dwoma mostkami CF - identycznie i nawet
dokładnie takie same takie Asusy R4850 na Glaciatorach jak na zdjęciu w
wiki o CrossFire:
https://en.wikipedia.org/wiki/File:Computer_system_with_3,16Ghz_Core_2_Duo,_6GB_RAM_and_2x_Radeon_HD_4850_in_CrossFire.jpg

Działało bez pudła - w praktycznie wszystkie nowsze gry 150 do 200%
wzrost wydajności w porównaniu z jednym R4850.Tylko bardzo stare tytuły
nie potrafiące korzystać z multigpu obciązały tylko jedną kartę, ale one
miały na tyle małe wymagania, że to bez większego znaczenia.
Minus oczywiście pobór prądu (PowerPlay na HD4000 był jeszcze w
powijakach w porównaniu nawet do rodziny HD5000) oraz temperatura - dwie
takie grzałki trochę podgrzewają wnętrze.

Aby ci crossfire działało, to musi być do tego wsparcie po stronie płyty
głownej. Jak tego nie ma, to możesz sobie włączać ile chcesz, a

Fakt. Trzeba koniecznie pamiętać o włączeniu crossfire w sterownikach
AMD i zweryfikować czy działa np: za pośrednictwem GPU-Z - ładnie
pokazuje czy CF jest aktywne.

[...]

Jeśli chodzi o gry to zgodzę się (z pewnymi wyjątkami - np: Battlefield
3 potrafi wykorzystać drugą kartę do fizyki za pośrednictwem OpenCL) ale
stosuje się to też do czegoś innego - sam używam w tej chwili R7870 i ze
starych czasów R5770 (oczywiście nie podłaczone w CF) do obliczeń OpenCL
i bardzo ładnie obliczenia obciążają równo obie karty. Seria HD5000
nawet do tego lepiej siÄ™ nadaje, bo nie ma jeszcze w BIOSie karty
melocka -150 MHz, przez co karta mniej się grzeje (zwłaszcze część
MemoryIO GPU) - można sobie ustawić procesory strumieniowe na max, a
pamięć np: na 150 MHz - jest wyrażnie chłodniej. Niestety od HD6000 jest
już memlock -150 MHz w stosunku do zegara GPU i bez flashowania BIOSU
karty nie da się tego obejść.

--
/MB

Data: 2013-09-12 07:35:56
Autor: PC
CrossFire na płycie gdzie jedno ze złączy PCI-e x16 pracuje w trybie x4
Ja mam płytę wspierającą CF (Asus p7p55lx). Włączam CF w sterownikach karty i wyświetla się symbol w prawym górnym rogu ekranu. Nie próbowałem jeszcze z dwoma mostkami. Zauważyłem natomiast, że istotna jest kolejność montażu kart (obie hd5750, jedna Asus a druga GB). Jak Asusu jest główną kartą to jest ciut szybciej choć i tak bez rewelacji.

PC

CrossFire na p³ycie gdzie jedno ze z³±czy PCI-e x16 pracuje w trybie x4