Data: 2010-02-08 15:47:55 | |
Autor: Michał | |
Cx - dla jakiego kształtu jest wyznaczany w przypadku aut? | |
Witam
Mam konkretne pytanie o Cx. Czy: Cx * Szerokość * Wysokość = opór powietrza? Czy może Cx wyznaczany jest dla powierzchni czołowej właściwej (czyli bez dziur jakie powstają np pod autem, w górnej części - bo góra węższa niż dół)? Pozdrawiam |
|
Data: 2010-02-08 16:37:46 | |
Autor: Jakub Witkowski | |
Cx - dla jakiego kształtu jest wyznaczany w przypadku aut? | |
Michał pisze:
Witam Opór niezależny od prędkości? Fajna sprawa :) Czy może Cx wyznaczany jest dla powierzchni czołowej właściwej (czyli bez dziur jakie powstają np pod autem, w górnej części - bo góra węższa niż dół)? Generalnie - dla pola rzutu bryły na płaszczyznę w kierunku ruchu. -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora. |
|
Data: 2010-02-08 16:54:08 | |
Autor: Michał | |
Cx - dla jakiego kształtu jest wyznaczany w przypadku aut? | |
>>
>> Cx * Szerokość * Wysokość = opór powietrza? > > Opór niezależny od prędkości? Fajna sprawa :) > Nie, chodzi mi o rzeczywisty opór. Wiadomo że potem jeszcze * v2 >> Czy może Cx wyznaczany jest dla powierzchni czołowej właściwej (czyli >> bez dziur jakie powstają np pod autem, w górnej części - bo góra >> węższa niż dół)? > > Generalnie - dla pola rzutu bryły na płaszczyznę w kierunku ruchu. > Jesteś pewien? Czyli nie tak łatwo z czystych danych to wyciągnąć... te dane samochodów są takie idiotyczne. Tak samo mogliby podawać całkę mocy a nikt nie poda. Pozdrawiam |
|
Data: 2010-02-09 08:54:34 | |
Autor: Wojtekk | |
Cx - dla jakiego kształtu je st wyznaczany w przypadku aut? | |
Użytkownik "Michał" <michal_www@onet.pl> napisał w wiadomości news:hkpc39$np4$1news.onet.pl... > A tak dokładniej to chodzi o to ile razy opór samochodu jest mniejszy od oporu jaki stawiałby jego "rzut na płaszczyznę". Pozdrawiam Wojtek |
|
Data: 2010-02-09 09:52:11 | |
Autor: Jakub Witkowski | |
Cx - dla jakiego kształtu jest wyznaczany w przypadku aut? | |
Wojtekk pisze:
A mógłbyś wskazać źródło tej informacji? -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora. |
|
Data: 2010-02-09 15:00:03 | |
Autor: Wojtekk | |
Cx - dla jakiego kształtu je st wyznaczany w przypadku aut? | |
Użytkownik "Jakub Witkowski" <jwitkows@domena.z.sygnatury> napisał w wiadomości news:hkr7nr$1o68$1news2.ipartners.pl... Wojtekk pisze: Ze wzoru na siłę oporu: F= 0,048 * Cx * S * v^2 gdzie: F - Siła oporu 0,048 - wyliczony współczynnik uwzgledniający typową gęstość powietrza. Cx - współczynnik oporu S - powierzchnia rzutu na płaszczyznę v - prędkość Jeżeli trochę przekształcimy wzór to otrzymamy: F= Cx * (0,048 * S * v^2) Współczynnik oporu dla płaskiej płyty (kwadratowej lub okrągłej) wynosi nieco ponad 1, tak więc można użyć uproszczenia, że Cx określa ile razy opór jest mniejszy od oporu płaszczyzny o polu równym powierzchni rzutu. Jest to oczywiście przybliżenie, ale ułatwia ono zrozumienie znaczenia Cx. Pozdrawiam Wojtek |
|
Data: 2010-02-09 15:09:24 | |
Autor: J.F. | |
Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut? | |
On Tue, 9 Feb 2010 15:00:03 +0100, Wojtekk wrote:
Ze wzoru na si³ê oporu: Skad ten wspolczynnik ? Powinna byc gestosc powietrza/2, czyli ok 0.65 kg/m^3. Cx - wspó³czynnik oporu Tak czy inaczej pytanie jest czy w przemysle samochodowym chce im sie szacowac powierzchnie rzutu czolowego, czy S we wzorze oznacza wysokosc razy szerokosc [bez lusterek ?], a Cx jest odpowiednio do tego skorygowany - bo i z taka sugestia sie spotkalem. J. |
|
Data: 2010-02-09 15:56:49 | |
Autor: Reda rt | |
Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadk u aut? | |
U¿ytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:msq2n5p1re704agvtsjstu0th3k299tnhs4ax.com... Tak czy inaczej pytanie jest czy w przemysle samochodowym chce im sie A to jest jaki¶ istotny problem ? Chyba wystarczy zrobiæ fotkê z w miarê du¿ej odleg³o¶ci z wzorcem miary 'przy kole' jakby by³y w±tpliwo¶ci potem jak to przeliczyæ - i do komputera, na siatkê + jaki¶ posty program komputerowy, który zrobi obrys i to pole powierzchni wewn±trz wyliczy, choæby liczb± pikseli potrzebnych do wype³nienia. |
|
Data: 2010-02-09 16:30:48 | |
Autor: J.F. | |
Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut? | |
On Tue, 9 Feb 2010 15:56:49 +0100, Reda rt wrote:
U¿ytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci Z bardzo duzej, i z dobrym tele. z wzorcem miary 'przy kole' jakby by³y w±tpliwo¶ci potem jak Ale oni moga miec swoje przyzwyczajenia z czasow gdy cyfrowek nie bylo :-) J. |
|
Data: 2010-02-09 17:55:08 | |
Autor: Kuba \(aka cita\) | |
Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadk u aut? | |
U¿ytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:rqv2n59tfj9v2lj8upcucgcuncv3v970eg4ax.com... On Tue, 9 Feb 2010 15:56:49 +0100, Reda rt wrote: naprawde uwa¿asz, ze to taki problem? No bez jaj ... -- Pozdrawiam Kuba (aka cita) Omega X25XE Dwa ogony Irma i Myszka |
|
Data: 2010-02-10 12:54:09 | |
Autor: J.F. | |
Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut? | |
On Tue, 9 Feb 2010 17:55:08 +0100, Kuba (aka cita) wrote:
U¿ytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci IMHO jest problem, jesli ma byc w miare dokladnie. J. |
|
Data: 2010-02-11 08:02:52 | |
Autor: Jacek Osiecki | |
Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut? | |
Dnia Tue, 09 Feb 2010 16:30:48 +0100, J.F napisa³(a):
On Tue, 9 Feb 2010 15:56:49 +0100, Reda rt wrote: ¯e tak powiem... po jak± cholerê? Czy¿by producent samochodu nie móg³ sobie tej powierzchni rzutu czo³owego po prostu wyliczyæ na podstawie projektu? CATIA naprawdê ma troszkê wiêksze mo¿liwo¶ci ni¿ paintbrush... :) Pozdrawiam, -- Jacek Osiecki joshua@ceti.pl GG:3828944 I don't want something I need. I want something I want. |
|
Data: 2010-02-09 17:17:28 | |
Autor: masti | |
Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut? | |
Dnia pięknego Tue, 09 Feb 2010 15:09:24 +0100, osobnik zwany J.F.
wystukał: Tak czy inaczej pytanie jest czy w przemysle samochodowym chce im sieale co tu szacować? Przecież cały samochód jest projektowany w programach CAD. 1 klik i dostajesz wartość :) -- mst <at> gazeta <.> pl "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości? -Wiem co mówię, to grunt zabija!" T.Pratchett |
|
Data: 2010-02-10 08:10:33 | |
Autor: Wojtekk | |
Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadk u aut? | |
U¿ytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:msq2n5p1re704agvtsjstu0th3k299tnhs4ax.com... On Tue, 9 Feb 2010 15:00:03 +0100, Wojtekk wrote:Zapomnia³em u¶ci¶liæ, ¿e wzór by³ dla prêdko¶ci podanej w km/h. Przeliczenie na m/s uwzglêdnione jest w tym wspó³czynniku. St±d taka ma³a warto¶æ. Pozdrawiam Wojtek |
|
Data: 2010-02-10 15:22:29 | |
Autor: Jakub Witkowski | |
Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznacza ny w przypadku aut? | |
J.F. pisze:
Tak czy inaczej pytanie jest czy w przemysle samochodowym chce im sie Szacowaæ? W dobie projektowania w komputerze??? Kóry mo¿e ci wykre¶liæ dowolny przekrój, rzut, cokolwiek? To¿ oni j± znaj± S z dok³adno¶ci± do promili :) -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mog± byæ niepowa¿ne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadaæ w czê¶ci gts /kropka/ pl | lub ca³o¶ci pogl±dom ich Autora. |
|
Data: 2010-02-10 15:37:48 | |
Autor: Jakub Witkowski | |
Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznacza ny w przypadku aut? | |
J.F. pisze:
Tak czy inaczej pytanie jest czy w przemysle samochodowym chce im sie Ciekawe to jest co¶ innego: badania robi siê w tunelach aerodynamicznych, gdzie samochód stoi na nieruchomym pod³o¿u. To jest inna sytuacja, ni¿ gdyby porusza³ siê zarówno wobec powietrza jak i pod³o¿a, hint: prêdko¶æ gazu w warstwie przy¶ciennej, i jego interakcje z podwoziem. Ciekawe jak w tej sytuacji licz± ów Cx, wprowadzaj± jakie¶ poprawki? A mo¿e mylê siê i maj± ruchome bie¿nie w tej komorze? :) A mo¿e podawany jest taki "koszerny" Cx, dla bry³y samochodu zawieszonej swobodnie przestrzeni (bez pod³o¿a)? Ale to by nie mia³o chyba wielkiego sensu, w ka¿dym razie - praktycznego. -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mog± byæ niepowa¿ne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadaæ w czê¶ci gts /kropka/ pl | lub ca³o¶ci pogl±dom ich Autora. |
|
Data: 2010-02-10 21:41:00 | |
Autor: Czarek | |
Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznacza ny w przypadku aut? | |
Jakub Witkowski pisze:
Ciekawe to jest co¶ innego: badania robi siê w tunelach aerodynamicznych, Kiedy¶ czyta³em artyku³ na ten temat. Chyba w "M³odym techniku". By³o tam porównanie wyników uzyskiwanych dla bry³y samochodu zawieszonej w powietrzu, bierzni ruchomej, nieruchomej pod³odze. By³y oszacowane b³êdy procentowo dla tych przypadków. Czyli to siê jako¶ uwzglednia w badaniach aerodynamiki samochodu. -- Cezary Gr±dys czarekgr@wa.onet.pl |
|
Data: 2010-02-10 21:42:49 | |
Autor: Czarek | |
Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznacza ny w przypadku aut? | |
Czarek pisze:
Kiedy¶ czyta³em artyku³ na ten temat. Chyba w "M³odym techniku". A jeszcze by³ przypadek z odsysaniem powietrza przez otwory w pod³o¿u. -- Cezary Gr±dys czarekgr@wa.onet.pl |
|
Data: 2010-02-10 15:22:43 | |
Autor: Jakub Witkowski | |
Cx - dla jakiego kształtu jest wyznaczany w przypadku aut? | |
Wojtekk pisze:
Współczynnik oporu dla płaskiej płyty (kwadratowej lub okrągłej) wynosi nieco ponad 1, Jasne, na przykład: 1.2... tak więc można użyć uproszczenia, że Cx określa ile razy opór jest mniejszy od oporu płaszczyzny o polu równym powierzchni rzutu. Teraz to "użyć uproszczenia", a przecież miało być: "a tak dokładniej" :) -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora. |
|
Data: 2010-02-11 08:08:02 | |
Autor: Wojtekk | |
Cx - dla jakiego kształtu je st wyznaczany w przypadku aut? | |
Użytkownik "Jakub Witkowski" <jwitkows@domena.z.sygnatury> napisał w wiadomości news:hkuffk$bd9$2news2.ipartners.pl... Wojtekk pisze:Dla bardzo cienkiej płyty 1,1. Dla nieco grubszej płyty można zejść do 0,98. Pogrubiając dalej wracamy znowu w okolice 1,1. To i tak są wartości wyznaczone doświadczalnie obarczone niepewnością, więc mogą się różnić gdy pochodzą z różnych doświadczeń. Faktycznie niefortunne określenie, np. "a tak bardziej obrazowo" lepiej by pasowało :) Pozdrawiam Wojtek |
|
Data: 2010-02-10 20:37:35 | |
Autor: Paweł Olaszek | |
Cx - dla jakiego kształtu jest wyznaczany w przypadku aut? | |
Michał pisze:
>> Czy może Cx wyznaczany jest dla powierzchni czołowej właściwej (czyli > Generalnie - dla pola rzutu bryły na płaszczyznę w kierunku ruchu. Jesteś pewien? Czyli nie tak łatwo z czystych danych to wyciągnąć... te dane samochodów są takie idiotyczne. Wieki temu w ramach jaiejś tam pracy musiałem zrobić wykres trakcyjny konkretnego auta. Największa jazda była z obliczeniem pola tej płaszczyzny. Trzeba było skombinować jak największy rysunek czoła samochodu (lub zdjęcie idealnie na wprost z jak największej odległości), przerysować na karton milimetrowy i policzyć ile tych mm^2 jest. Następnie przeskalować i voila. Oczywiście czynnik aerodynamiczny trzeba było znać z danych producenta, bo jest wyznaczany doświadczalnie w tunelu (wówczas był, teraz to pewnie symulacje komputerowe). -- pozdrawiam, Paweł |
|
Data: 2010-02-10 22:44:58 | |
Autor: Adam P³aszczyca | |
Cx - dla jakiego kształtu jest wyznaczany w przypadku aut? | |
Dnia Wed, 10 Feb 2010 20:37:35 +0100, Pawe³ Olaszek napisa³(a):
Wieki temu w ramach jaiej¶ tam pracy musia³em zrobiæ wykres trakcyjny konkretnego auta. Najwiêksza jazda by³a z obliczeniem pola tej p³aszczyzny. Trzeba by³o skombinowaæ jak najwiêkszy rysunek czo³a samochodu (lub zdjêcie idealnie na wprost z jak najwiêkszej odleg³o¶ci), przerysowaæ na karton milimetrowy i policzyæ ile tych mm^2 jest. Nastêpnie przeskalowaæ i voila. Oczywi¶cie czynnik aerodynamiczny trzeba by³o znaæ z danych producenta, bo jest wyznaczany do¶wiadczalnie w tunelu (wówczas by³, teraz to pewnie symulacje komputerowe). Patrz, a ja bym po prostu wyci±³ i zwa¿y³, a potem porówna³ z wag± ca³ej kartki... -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' P³aszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ Wywo³ywanie slajdów http://trzypion.pl/ ___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ |
|
Data: 2010-02-11 11:41:28 | |
Autor: J.F. | |
Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut? | |
On Wed, 10 Feb 2010 22:44:58 +0100, Adam P³aszczyca wrote:
Dnia Wed, 10 Feb 2010 20:37:35 +0100, Pawe³ Olaszek napisa³(a): A masz wage odpowiednio dokladna ? Papier milimetrowy powszechniej dostepny :-) J. |
|
Data: 2010-02-11 12:34:28 | |
Autor: Jakub Witkowski | |
Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznacza ny w przypadku aut? | |
J.F. pisze:
On Wed, 10 Feb 2010 22:44:58 +0100, Adam P³aszczyca wrote: I pewnie wynik dok³adniejszy, ale zabawy nie ma :) Inna metoda: je¶li mamy ten rysunek ju¿ w komputerze, mo¿e byæ i zdjêcie, zamalowujemy pojazd na czarno, t³o na bia³o, i robimy histogram (ale taki dok³adny, gdzie mo¿na odczytaæ ilo¶æ pikseli albo ich % na ka¿dy level) :) -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mog± byæ niepowa¿ne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadaæ w czê¶ci gts /kropka/ pl | lub ca³o¶ci pogl±dom ich Autora. |
|
Data: 2010-02-18 01:02:38 | |
Autor: Adam P³aszczyca | |
Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut? | |
Witam,
mam dosyc pilne pytanie, moze ktos mi potrafi odpowiedziec z pamieci, albo moze zerknac u siebie w samochodzie. Sprawa dotyczy Toyoty Yaris w przedostatniej budzie (roczniki 2000-2005). Tylna klapa ma dwie uszczelki. jedna taka typowa gruba w miejscu styku klapy z karoseria i dodatkowo jest tam przy szybie taka cienka uszczelka, ktora biegnie wzdluz krawedzi klapy/szyby, a dokladniej wzdluz bocznych i gornej krawedzi szyby. Moje pytanie jest nastepujace: czy ta cienka uszczelka jest przyklejona od spodu do szyby czy moze jest przyklejana do krawedzi klapy? Bylbym ogromnie wdzieczny za odpowiedz na te kwestie, a jesli ktos moglby cyknac fotke otwartej klapy z boku, tak by bylo widac gdzie jest przyklejona ta uszczelka to byloby juz super. Jutro ide wyjasniac pewne niescislosci wykonania naprawy powypadkowej i miedzy innymi mam do wyjasnienia kwestie zamontowania wspomnianej uszczelki. Z gory dzieki za wszelka pomoc. Jesli ktos zrobilby fotke, to poprosze o nia na priv (po usunieciu z adresu wstawki antyspamowej). Pozdrawiam -- KLOSZ "Jestem ZA, dopóki mi siê podoba" - by KLOSZ "To co widzisz to te¿ jest patologia, tylko troche inna ni¿ Twoja..." - tez by KLOSZ |
|
Data: 2010-02-10 23:11:29 | |
Autor: Jakub Witkowski | |
Cx - dla jakiego kształtu jest wyznaczany w przypadku aut? | |
Paweł Olaszek pisze:
Michał pisze: A miałeś kilka pięknych, fizycznych metod określenia pola bez liczenia krateczek :) Na przykład: wziąć jakąś grubą tekturę czy blachę o znanej powierzchni, zważyć, nanieść i wyciąć obrys auta i zważyć ponownie; powierzchnia początkowa razy stosunek mas po/przed = szukane pole, no i jeszcze wynik razy 1/skala^2 ofkos :) -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora. |
|
Data: 2010-02-11 09:55:03 | |
Autor: J.F. | |
Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut? | |
On Wed, 10 Feb 2010 20:37:35 +0100, Pawe³ Olaszek wrote:
Wieki temu w ramach jaiej¶ tam pracy musia³em zrobiæ wykres trakcyjny konkretnego auta. Najwiêksza jazda by³a z obliczeniem pola tej p³aszczyzny. Trzeba by³o skombinowaæ jak najwiêkszy rysunek czo³a samochodu (lub zdjêcie idealnie na wprost z jak najwiêkszej odleg³o¶ci), przerysowaæ na karton milimetrowy i policzyæ ile tych mm^2 jest. Nastêpnie przeskalowaæ i voila. Oczywi¶cie czynnik aerodynamiczny trzeba by³o znaæ z danych producenta, bo jest wyznaczany do¶wiadczalnie w tunelu (wówczas by³, teraz to pewnie symulacje komputerowe). A masz jeszcze te dane ? Bo mozna sprobowac odwrotnie - policzyc czy sie zgadza predkosc maksymalna z moca silnika. Co prawda dochodza nieznane dodatkowe opory, ale mozna policzyc roznice miedzy dwiema wersjami silnikowymi. Kiedys robilem cos podobnego dla Golfa - ale tylko porownanie szescianu predkosci i mocy. Wyniki wyszly tak idealnie zgodne [proporcjonalne], ze az sie zaczalem zastanawiac - zmierzyli te predkosc maksymalna, czy policzyli ze wzoru. J. |