Cx - dla jakiego kształtu jest wyznaczany w przypadku aut?

Data: 2010-02-08 15:47:55
Autor: Michał
Cx - dla jakiego kształtu jest wyznaczany w przypadku aut?
Witam

Mam konkretne pytanie o Cx. Czy:

Cx * Szerokość * Wysokość = opór powietrza?

Czy może Cx wyznaczany jest dla powierzchni czołowej właściwej (czyli bez dziur jakie powstają np pod autem, w górnej części - bo góra węższa niż dół)?

Pozdrawiam

Data: 2010-02-08 16:37:46
Autor: Jakub Witkowski
Michał pisze:
Witam

Mam konkretne pytanie o Cx. Czy:

Cx * Szerokość * Wysokość = opór powietrza?

Opór niezależny od prędkości? Fajna sprawa :)

Czy może Cx wyznaczany jest dla powierzchni czołowej właściwej (czyli bez dziur jakie powstają np pod autem, w górnej części - bo góra węższa niż dół)?

Generalnie - dla pola rzutu bryły na płaszczyznę w kierunku ruchu.

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogÄ… być niepoważne,
gts /kropka/ pl    |  lub caÅ‚oÅ›ci poglÄ…dom ich Autora.

Data: 2010-02-08 16:54:08
Autor: Michał
Cx - dla jakiego kształtu jest wyznaczany w przypadku aut?

> Opór niezależny od prędkości? Fajna sprawa :)

Nie, chodzi mi o rzeczywisty opór. Wiadomo że potem jeszcze * v2

> Generalnie - dla pola rzutu bryły na płaszczyznę w kierunku ruchu.

Jesteś pewien? Czyli nie tak łatwo z czystych danych to wyciągnąć... te dane samochodów są takie idiotyczne.
Tak samo mogliby podawać całkę mocy a nikt nie poda.

Pozdrawiam

Data: 2010-02-09 08:54:34
Autor: Wojtekk

Użytkownik "Michał" <michal_www@onet.pl> napisał w wiadomości news:hkpc39$np4$1news.onet.pl...

> [...]

Tak samo mogliby podawać całkę mocy a nikt nie poda.

A tak dokładniej to chodzi o to ile razy opór samochodu jest mniejszy od oporu jaki stawiałby jego "rzut na płaszczyznę".

Pozdrawiam
Wojtek

Data: 2010-02-09 09:52:11
Autor: Jakub Witkowski
Wojtekk pisze:

> [...]

A tak dokładniej to chodzi o to ile razy opór samochodu jest mniejszy od oporu jaki stawiałby jego "rzut na płaszczyznę".

A mógłbyś wskazać źródło tej informacji?

Data: 2010-02-09 15:00:03
Autor: Wojtekk

Użytkownik "Jakub Witkowski" <jwitkows@domena.z.sygnatury> napisał w wiadomości news:hkr7nr$1o68$1news2.ipartners.pl...
Wojtekk pisze:

> [...]

A mógłbyś wskazać źródło tej informacji?

Ze wzoru na siłę oporu:

F= 0,048 * Cx * S * v^2
gdzie:
F - Siła oporu
0,048 - wyliczony współczynnik uwzgledniający typową gęstość powietrza.
Cx - współczynnik oporu
S - powierzchnia rzutu na płaszczyznę
v - prędkość

Jeżeli trochę przekształcimy wzór to otrzymamy:

F= Cx * (0,048 *  S * v^2)

Współczynnik oporu dla pÅ‚askiej pÅ‚yty (kwadratowej lub okrÄ…gÅ‚ej)  wynosi nieco ponad 1, tak wiÄ™c można użyć uproszczenia, że Cx okreÅ›la ile razy opór jest mniejszy od oporu pÅ‚aszczyzny o polu równym powierzchni rzutu.

Jest to oczywiście przybliżenie, ale ułatwia ono zrozumienie znaczenia Cx.

Pozdrawiam
Wojtek

Data: 2010-02-09 15:09:24
Autor: J.F.
Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut?
On Tue, 9 Feb 2010 15:00:03 +0100,  Wojtekk wrote:
Ze wzoru na si³ê oporu:
F= 0,048 * Cx * S * v^2
gdzie:
F - Si³a oporu
0,048 - wyliczony wspó³czynnik uwzgledniaj±cy typow± gêsto¶æ powietrza.

Skad ten wspolczynnik ? Powinna byc gestosc powietrza/2, czyli ok 0.65 kg/m^3.

Cx - wspó³czynnik oporu
S - powierzchnia rzutu na p³aszczyznê
v - prêdko¶æ

Wspó³czynnik oporu dla p³askiej p³yty (kwadratowej lub okr±g³ej)  wynosi nieco ponad 1, tak wiêc mo¿na u¿yæ uproszczenia, ¿e Cx okre¶la ile razy opór jest mniejszy od oporu p³aszczyzny o polu równym powierzchni rzutu.
Jest to oczywi¶cie przybli¿enie, ale u³atwia ono zrozumienie znaczenia Cx.

Tak czy inaczej pytanie jest czy w przemysle samochodowym chce im sie
szacowac powierzchnie rzutu czolowego, czy S we wzorze oznacza
wysokosc razy szerokosc [bez lusterek ?], a Cx jest odpowiednio do
tego skorygowany - bo i z taka sugestia sie spotkalem.

J.

Data: 2010-02-09 15:56:49
Autor: Reda rt
Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadk u aut?

U¿ytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:msq2n5p1re704agvtsjstu0th3k299tnhs4ax.com...

Tak czy inaczej pytanie jest czy w przemysle samochodowym chce im sie
szacowac powierzchnie rzutu czolowego, czy S we wzorze oznacza

A to jest jaki¶ istotny problem ? Chyba wystarczy zrobiæ fotkê z w miarê du¿ej
odleg³o¶ci z wzorcem miary 'przy kole' jakby by³y w±tpliwo¶ci potem jak
to przeliczyæ - i do komputera, na siatkê + jaki¶ posty program komputerowy,
który zrobi obrys i to pole powierzchni wewn±trz wyliczy, choæby liczb± pikseli
potrzebnych do wype³nienia.

Data: 2010-02-09 16:30:48
Autor: J.F.
On Tue, 9 Feb 2010 15:56:49 +0100,  Reda rt wrote:
[...]

Z bardzo duzej, i z dobrym tele.

[...]

Ale oni moga miec swoje przyzwyczajenia z czasow gdy cyfrowek nie bylo
:-)

J.

Data: 2010-02-09 17:55:08
Autor: Kuba \(aka cita\)
Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadk u aut?

U¿ytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:rqv2n59tfj9v2lj8upcucgcuncv3v970eg4ax.com...

naprawde uwa¿asz, ze to taki problem?
No bez jaj ...

--
Pozdrawiam Kuba (aka cita)
Omega X25XE

Data: 2010-02-10 12:54:09
Autor: J.F.
On Tue, 9 Feb 2010 17:55:08 +0100,  Kuba (aka cita) wrote:
[...]

IMHO jest problem, jesli ma byc w miare dokladnie. J.

Data: 2010-02-11 08:02:52
Autor: Jacek Osiecki
Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut?
Dnia Tue, 09 Feb 2010 16:30:48 +0100, J.F napisa³(a):
[...]

¯e tak powiem... po jak± cholerê? Czy¿by producent samochodu nie móg³ sobie
tej powierzchni rzutu czo³owego po prostu wyliczyæ na podstawie projektu?
CATIA naprawdê ma troszkê wiêksze mo¿liwo¶ci ni¿ paintbrush... :)

Pozdrawiam,
--
Jacek Osiecki joshua@ceti.pl GG:3828944

Data: 2010-02-09 17:17:28
Autor: masti
Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut?
Dnia pięknego Tue, 09 Feb 2010 15:09:24 +0100, osobnik zwany J.F.
wystukał:

[...]

ale co tu szacować? Przecież cały samochód jest projektowany w programach CAD. 1 klik i dostajesz wartość :)

--
mst <at> gazeta <.> pl

Data: 2010-02-10 08:10:33
Autor: Wojtekk
[...]

Zapomnia³em u¶ci¶liæ, ¿e wzór by³ dla prêdko¶ci podanej w km/h. Przeliczenie na m/s uwzglêdnione jest w tym wspó³czynniku. St±d taka ma³a warto¶æ.

Pozdrawiam
Wojtek

Data: 2010-02-10 15:22:29
Autor: Jakub Witkowski
J.F. pisze:

Tak czy inaczej pytanie jest czy w przemysle samochodowym chce im sie
szacowac powierzchnie rzutu czolowego

Szacowaæ? W dobie projektowania w komputerze??? Kóry mo¿e ci wykre¶liæ
dowolny przekrój, rzut, cokolwiek? To¿ oni j± znaj± S z dok³adno¶ci±
do promili :)

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mog± byæ niepowa¿ne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadaæ w czê¶ci

Data: 2010-02-10 15:37:48
Autor: Jakub Witkowski
J.F. pisze:

[...]

Ciekawe to jest co¶ innego: badania robi siê w tunelach aerodynamicznych,
gdzie samochód stoi na nieruchomym pod³o¿u. To jest inna sytuacja,
ni¿ gdyby porusza³ siê zarówno wobec powietrza jak i pod³o¿a, hint:
prêdko¶æ gazu w warstwie przy¶ciennej, i jego interakcje z podwoziem.
Ciekawe jak w tej sytuacji licz± ów Cx, wprowadzaj± jakie¶ poprawki?
A mo¿e mylê siê i maj± ruchome bie¿nie w tej komorze? :)

A mo¿e podawany jest taki "koszerny" Cx, dla bry³y samochodu zawieszonej
swobodnie przestrzeni (bez pod³o¿a)? Ale to by nie mia³o chyba wielkiego
sensu, w ka¿dym razie - praktycznego.

Data: 2010-02-10 21:41:00
Autor: Czarek
Jakub Witkowski pisze:

[...]

Kiedy¶ czyta³em artyku³ na ten temat. Chyba w "M³odym techniku".
By³o tam porównanie wyników uzyskiwanych dla bry³y samochodu zawieszonej w powietrzu, bierzni ruchomej, nieruchomej pod³odze. By³y oszacowane b³êdy procentowo dla tych przypadków. Czyli to siê jako¶ uwzglednia w badaniach aerodynamiki samochodu.

--
Cezary Gr±dys
czarekgr@wa.onet.pl

Data: 2010-02-10 21:42:49
Autor: Czarek
Czarek pisze:

[...]

A jeszcze by³ przypadek z odsysaniem powietrza przez otwory w pod³o¿u.

--
Cezary Gr±dys
czarekgr@wa.onet.pl

Data: 2010-02-10 15:22:43
Autor: Jakub Witkowski
Wojtekk pisze:

Współczynnik oporu dla pÅ‚askiej pÅ‚yty (kwadratowej lub okrÄ…gÅ‚ej)  wynosi nieco ponad 1,

Jasne, na przykład: 1.2...

tak więc można użyć uproszczenia, że Cx określa ile razy opór jest mniejszy od oporu płaszczyzny o polu równym powierzchni rzutu.

Teraz to "użyć uproszczenia", a przecież miało być: "a tak dokładniej" :)

Data: 2010-02-11 08:08:02
Autor: Wojtekk

Użytkownik "Jakub Witkowski" <jwitkows@domena.z.sygnatury> napisał w wiadomości news:hkuffk$bd9$2news2.ipartners.pl...
Wojtekk pisze:

Współczynnik oporu dla pÅ‚askiej pÅ‚yty (kwadratowej lub okrÄ…gÅ‚ej)  wynosi nieco ponad 1,

Jasne, na przykład: 1.2...
Dla bardzo cienkiej pÅ‚yty 1,1. Dla nieco grubszej pÅ‚yty można zejść do 0,98. PogrubiajÄ…c dalej wracamy znowu w okolice 1,1.  To i tak sÄ… wartoÅ›ci wyznaczone doÅ›wiadczalnie obarczone niepewnoÅ›ciÄ…, wiÄ™c mogÄ… siÄ™ różnić gdy pochodzÄ… z różnych doÅ›wiadczeÅ„.

tak więc można użyć uproszczenia, że Cx określa ile razy opór jest mniejszy od oporu płaszczyzny o polu równym powierzchni rzutu.

Teraz to "użyć uproszczenia", a przecież miało być: "a tak dokładniej" :)
Faktycznie niefortunne określenie, np. "a tak bardziej obrazowo" lepiej by pasowało :)

Pozdrawiam
Wojtek

Data: 2010-02-10 20:37:35
Autor: Paweł Olaszek
Michał pisze:

 > Generalnie - dla pola rzutu bryÅ‚y na pÅ‚aszczyznÄ™ w kierunku ruchu.

Jesteś pewien? Czyli nie tak łatwo z czystych danych to wyciągnąć... te dane samochodów są takie idiotyczne.

Wieki temu w ramach jaiejś tam pracy musiałem zrobić wykres trakcyjny konkretnego auta. Największa jazda była z obliczeniem pola tej płaszczyzny. Trzeba było skombinować jak największy rysunek czoła samochodu (lub zdjęcie idealnie na wprost z jak największej odległości), przerysować na karton milimetrowy i policzyć ile tych mm^2 jest. Następnie przeskalować i voila. Oczywiście czynnik aerodynamiczny trzeba było znać z danych producenta, bo jest wyznaczany doświadczalnie w tunelu (wówczas był, teraz to pewnie symulacje komputerowe).

--
pozdrawiam,
Paweł

Data: 2010-02-10 22:44:58
Autor: Adam P³aszczyca
Cx - dla jakiego kształtu jest wyznaczany w przypadku aut?
Dnia Wed, 10 Feb 2010 20:37:35 +0100, Pawe³ Olaszek napisa³(a):

Wieki temu w ramach jaiej¶ tam pracy musia³em zrobiæ wykres trakcyjny konkretnego auta. Najwiêksza jazda by³a z obliczeniem pola tej p³aszczyzny. Trzeba by³o skombinowaæ jak najwiêkszy rysunek czo³a samochodu (lub zdjêcie idealnie na wprost z jak najwiêkszej odleg³o¶ci), przerysowaæ na karton milimetrowy i policzyæ ile tych mm^2 jest. Nastêpnie przeskalowaæ i voila. Oczywi¶cie czynnik aerodynamiczny trzeba by³o znaæ z danych producenta, bo jest wyznaczany do¶wiadczalnie w tunelu (wówczas by³, teraz to pewnie symulacje komputerowe).

Patrz, a ja bym po prostu wyci±³ i zwa¿y³, a potem porówna³ z wag± ca³ej
kartki...

--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' P³aszczyca (+48 502) 122 688

Data: 2010-02-11 11:41:28
Autor: J.F.
On Wed, 10 Feb 2010 22:44:58 +0100,  Adam P³aszczyca wrote:
[...]

A masz wage odpowiednio dokladna ? Papier milimetrowy powszechniej dostepny :-)

J.

Data: 2010-02-11 12:34:28
Autor: Jakub Witkowski
J.F. pisze:
[...]

I pewnie wynik dok³adniejszy, ale zabawy nie ma :)

Inna metoda: je¶li mamy ten rysunek ju¿ w komputerze, mo¿e byæ i zdjêcie,
zamalowujemy pojazd na czarno, t³o na bia³o, i robimy histogram (ale taki
dok³adny, gdzie mo¿na odczytaæ ilo¶æ pikseli albo ich % na ka¿dy level) :)

Data: 2010-02-18 01:02:38
Autor: Adam P³aszczyca
Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut?
Witam,
mam dosyc pilne pytanie, moze ktos mi potrafi odpowiedziec z pamieci, albo moze zerknac u siebie w samochodzie.
Sprawa dotyczy Toyoty Yaris w przedostatniej budzie (roczniki 2000-2005).
Tylna klapa ma dwie uszczelki. jedna taka typowa gruba w miejscu styku klapy z karoseria i dodatkowo jest tam przy szybie taka cienka uszczelka, ktora biegnie wzdluz krawedzi klapy/szyby, a dokladniej wzdluz bocznych i gornej krawedzi szyby.

Moje pytanie jest nastepujace: czy ta cienka uszczelka jest przyklejona od spodu do szyby czy moze jest przyklejana do krawedzi klapy?

Bylbym ogromnie wdzieczny za odpowiedz na te kwestie, a jesli ktos moglby cyknac fotke otwartej klapy z boku, tak by bylo widac gdzie jest przyklejona ta uszczelka to byloby juz super.

Jutro ide wyjasniac pewne niescislosci wykonania naprawy powypadkowej i miedzy innymi mam do wyjasnienia kwestie zamontowania wspomnianej uszczelki.

Z gory dzieki za wszelka pomoc.

Jesli ktos zrobilby fotke, to poprosze o nia na priv (po usunieciu z adresu wstawki antyspamowej).

KLOSZ
"Jestem ZA, dopóki mi siê podoba" - by KLOSZ
"To co widzisz to te¿ jest patologia, tylko troche inna ni¿ Twoja..." - tez by KLOSZ

Data: 2010-02-10 23:11:29
Autor: Jakub Witkowski
Paweł Olaszek pisze:
Michał pisze:

> [...]

Wieki temu w ramach jaiejś tam pracy musiałem zrobić wykres trakcyjny konkretnego auta. Największa jazda była z obliczeniem pola tej płaszczyzny. Trzeba było skombinować jak największy rysunek czoła samochodu (lub zdjęcie idealnie na wprost z jak największej odległości), przerysować na karton milimetrowy i policzyć ile tych mm^2 jest. Następnie przeskalować i voila. Oczywiście czynnik aerodynamiczny trzeba było znać z danych producenta, bo jest wyznaczany doświadczalnie w tunelu (wówczas był, teraz to pewnie symulacje komputerowe).

A miałeś kilka pięknych, fizycznych metod określenia pola bez liczenia
krateczek :) Na przykład: wziąć jakąś grubą tekturę czy blachę o znanej
powierzchni, zważyć, nanieść i wyciąć obrys auta i zważyć ponownie;
powierzchnia poczÄ…tkowa razy stosunek mas po/przed = szukane pole,
no i jeszcze wynik razy 1/skala^2 ofkos :)

Data: 2010-02-11 09:55:03
Autor: J.F.
On Wed, 10 Feb 2010 20:37:35 +0100,  Pawe³ Olaszek wrote:
[...]

A masz jeszcze te dane ? Bo mozna sprobowac odwrotnie - policzyc czy sie zgadza predkosc
maksymalna z moca silnika. Co prawda dochodza nieznane dodatkowe
opory, ale mozna policzyc roznice miedzy dwiema wersjami silnikowymi.

Kiedys robilem cos podobnego dla Golfa - ale tylko porownanie
szescianu predkosci i mocy. Wyniki wyszly tak idealnie zgodne
[proporcjonalne], ze az sie zaczalem zastanawiac - zmierzyli te
predkosc maksymalna, czy policzyli ze wzoru.

J.

Cx - dla jakiego kształtu jest wyznaczany w przypadku aut?