Czas na bezza這gowe samoloty pasa瞠rskie?

Data: 2015-03-31 14:09:24
Autor: mrbluesky.pl
Czas na bezza這gowe samoloty pasa瞠rskie?
No i sie doczekamy...

Czas na bezza這gowe samoloty pasa瞠rskie?
10 godz. temu | Technologia
Christopher Doyle (CLDoyle), CC
Po rozbiciu przez pilota samolotu w Alpach znowu wi璚ej m闚i si o bezpiecze雟twie lot闚. Niekt鏎zy eksperci m闚i, 瞠 najwy窺zy czas na wypr鏏owanie pasa瞠rskich samolot闚 bezzza這gowych.
Samoloty mog lata samodzielnie. Obecnie w czasie lotu piloci sp璠zaj 鈔ednio zaledwie 3 minuty na pilotowaniu samolotu. I wcale nie musz tego robi - m闚i Mary Cummings, by造 pilot Air Force, a obecnie profesor i dyrektor Humans and Autonomy Lab na Duke University. Profesor Cummings dodaje, 瞠 a 80% wypadk闚 lotniczych spowodowanych jest b喚dem cz這wieka. Uczona przypomina, 瞠 ju w tej chwili na wyposa瞠niu ameryka雟kiego lotnictwa wojskowego s drony Global Hawk. To samoloty dor闚nuj帷e wielko軼i Boeingowi 737, a dotychczasowe analizy wykaza造, 瞠 drony te ulegaj rzadziej wypadkom ni samoloty pilotowane przez ludzi. Mimo to nikt na powa積ie nie rozwa瘸 wo瞠nia ludzi samolotami bezza這gowymi. Sami pasa瞠rowie nie s na to gotowi. Chc, by maszyna by豉 nadzorowana przez za這g. Dlatego te, jak uwa瘸 profesor John Hansman z MIT-u, bezza這gowe samoloty pasa瞠rskie pojawi si prawdopodobnie dopiero za kilkadziesi徠 lat. To nie kwestia techniczna. To problem zwi您any z zaufaniem - m闚i uczony.
Potencjalne korzy軼i z takiego rozwi您ania s jednak na tyle du瞠, 瞠 idea nie p鎩dzie w zapomnienie. Cummings twierdzi, 瞠 samo tylko przej軼ie z dw鏂h pilot闚 na jednego pozwoli zaoszcz璠zi liniom lotniczym kolosalne kwoty w czasie eksploatacji pojedynczego samolotu. Gdy ju idea jednego pilota zostanie wdro穎na w praktyce, pasa瞠rowie b璠 musieli przyzwyczai si do my郵i, 瞠 maszyna sama radzi sobie w powietrzu, gdy musi by ona w stanie dolecie do celu i wyl康owa w wypadku, gdyby pilot nie m鏬 tego zrobi.
B璠zie oczywi軼ie istnia這 ryzyko, 瞠 autonomiczny samolot zostanie przej皻y przez haker闚. Jednak ryzyko to mo積a utrzyma na tak niskim poziomie, 瞠 gra b璠zie warta 鈍ieczki. Zdaniem profesora Todda Humphreysa z University of Texas, zagro瞠nie takie b璠zie mniejsze ni obecnie zagro瞠nie stwarzane przez porywaczy na pok豉dzie czy dzia豉nia pilota.
Autor: Mariusz B這雟ki
毒鏚這: CNN
http://kopalniawiedzy.pl/samolot-pasazerski-katastrofa-Alpy-zaloga-pilot-samolot-bezzalogowy,22180

Data: 2015-04-15 12:09:01
Autor: mrbluesky.pl
Czas na bezza這gowe samoloty pasa瞠rskie?
Data: 2015-04-15 21:32:49
Autor: Robert Tomasik
Czas na bezzaogowe samoloty pasa髒ersk ie?
W dniu 15-04-15 o 21:09, mrbluesky.pl@gmail.com pisze:
http://wiadomosci.wp.pl/kat,59154,title,Kontrolerzy-lotow-chca-mozliwosci-sterowania-samolotami-z-ziemi,wid,17454792,wiadomosc.html?ticaid=114b1d
http://www.sfora.pl/swiat/Samoloty-beda-sterowane-z-ziemi-Strach-przed-drugim-Lubitzem-a77119

Moim zdaniem prawdopodobiestwo naladownictwa samob籀jstwa poprzez uderzenie samolotem w ziemi jest o wiele mniejsze, ni髒 szansa awarii sterowania z ziemi.

Data: 2015-04-17 12:38:16
Autor: mcmlxxi.xi.xi
Czas na bezza這gowe samoloty pasa瞠rskie?
W dniu 鈔oda, 15 kwietnia 2015 21:33:04 UTC+2 u篡tkownik Robert Tomasik napisa:
W dniu 15-04-15 o 21:09, mrbluesky.pl@gmail.com pisze:
> [...]
Moim zdaniem prawdopodobie雟two na郵adownictwa samob鎩stwa poprzez uderzenie samolotem w ziemi jest o wiele mniejsze, ni szansa awarii sterowania z ziemi.

Sterowanie z ziemi mia這by si odbywa chyba jedynie w sytuacjach braku kontaktu z zaloga -wiec i tak ju awaryjnych...

Data: 2015-04-17 12:47:29
Autor: TJ_Blues
On Friday, April 17, 2015 at 3:38:16 PM UTC-4, mcmlxx...@gmail.com wrote:

> [...]

Sterowanie z ziemi mia這by si odbywa chyba jedynie w sytuacjach braku kontaktu z zaloga -wiec i tak ju awaryjnych...

Kto ma decydowac czy sytuacja jest "wystarczajaco" awaryjna? I jak zabezpieczyc sie przed hackerami? I to nawet nie o ciapatych chodzi. Wystarczy
jakis sfrustrowany kretyn, ktoremu zamarzy sie okup w wysokosci 500mln dolcow.

cheers

Data: 2015-04-17 22:40:22
Autor: Jarosaw Sokoowski
TJ_Blues pisze:

[...]

Krakowskim targiem mo積a dopu軼i sterowanie nie z ziemi, lecz
z eskortuj帷ego samolotu. Albo z tego miejsca, blisk 陰czno軼i
radiow czy nawet optyczn, da jedyn mo磧iwo嗆 przestawienia
wajchy na zdalne sterowanie z ziemi. Taki system hakuje si du穎
trudniej. Byle kto nie dysponuje my郵iwcem z odpowiednim systemem
i aktualnymi kluczami.

To tylko lu幡y pomys, kt鏎y w tej chwili przyszed mi do g這wy.
Nie jestem do niego szczeg鏊nie przywi您any -- i w og鏊e zdaj
sobie spraw z braku rozwi您a idealnych. Ale gdyby mia si
przys逝篡 do uchronienia Ludzko軼i przed pilotami-wariatami,
czy innymi 鈍irami, to realizatorom ch皻nie podam numer swojego
konta bankowego.

Jarek

--
Niekt鏎y rewolwer, pani Mllerowo, nie wystrzeli, cho熲y si cz貫k skr璚i.
Takich system闚 jest du穎. Ale na pana arcyksi璚ia kupili sobie z pewno軼i

Data: 2015-04-17 14:19:48
Autor: TJ_Blues
On Friday, April 17, 2015 at 4:40:52 PM UTC-4, Jaros豉w Soko這wski wrote:

[...]

Podoba mi sie ten pomysl :-) Choc ma podstawowa wade; taki mysliwiec musi
znalezc sie wystarczajaco blisko przejmowanego liniowca. To zas znaczy,
ze musi do niego doleciec. A to wymaga czasu, ktorego najczesciej
po prostu nie ma. Kierunkowe sterowanie w domenie optycznej oznacza
zas koniecznosc prawie doskonalego pilotowania, o precyzji zblizonej
do tankkowania w powietrzu. Oraz dobre warunki meteo. Niezbedny jest
kontakt wizualny, a IR nie radzi sobie zbyt dobrze we mgle / zachmurzeniu.

cheers

Data: 2015-04-17 23:49:49
Autor: Jarosaw Sokoowski
TJ_Blues pisze:

[...]

Czy a do tego stopnia, bym mia si璕a po odpoowiednie numery i dzwini
do banku z informacj, 瞠 im te sie polepszy?

[...]

Przy ostatniej Awanturze Alpejskiej my郵iwce nawet nie zd捫y造 dolecie,
co mo積a uzna za wad jescze bardziej zasadnicz. Ale jednak 鈍iadomo嗆,
瞠 tan ma造 na g鏎ze, to nie tylko mo瞠 sobie ewentualnie skrzyda趾ami
pomacha ze w軼iek這軼i, powinna studzi pewne zap璠y. Ja si nawet nie
dziwi, 瞠 nie dolecieli -- 鈍iadomo嗆, 瞠 by mo瞠 trzeba b璠zie odpali
rakiet w kierunku kilkuset niewinnych ludzi, to nie jest nic dobrego,
do po酥iechu nie sk豉nia. A taka jest przecie obecna rzeczywisto嗆.

Gdyby s這wo "przechwycenie" nabra這 g喚bszego sensu, to mo瞠 by豚y to
krok w dobrym kierunku. Reszta, to tylko technikalia. Chodzi przecie
o przkazanie *jednego bitu* informacji -- oczywi軼ie obudowanego wszelkimi
kryptograficznymi i korekcyjnymi otoczkami. Takie symboliczne pchni璚ie
tank-sztyc w zadek, po鈍iecenie zmodulowanym laserem, albo nadanie radiem
w pasmie mocno t逝mionym przez atmosfer.

--
Jarek

Data: 2015-04-17 16:34:49
Autor: TJ_Blues
On Friday, April 17, 2015 at 5:49:50 PM UTC-4, Jaros豉w Soko這wski wrote:
TJ_Blues pisze:

> Podoba mi sie ten pomysl :-)

Czy a do tego stopnia, bym mia si璕a po odpoowiednie numery i dzwini
do banku z informacj, 瞠 im te sie polepszy?

Nie bardzo rozumiem Twojej aluzji. Twoj pomysl mi sie spodobal, bez podtekstow
cyniczno ironicznych.

> [...]

Przy ostatniej Awanturze Alpejskiej my郵iwce nawet nie zd捫y造 dolecie,
co mo積a uzna za wad jescze bardziej zasadnicz.

Przeciez wlasnie o tym mowie :-)

Gdyby s這wo "przechwycenie" nabra這 g喚bszego sensu, to mo瞠 by豚y to
krok w dobrym kierunku. Reszta, to tylko technikalia.

Niektorych technikalow nie da sie przeskoczyc. Np. samlotem, ktory by sie
nadawal do roli "przechwytywacza" bylby EA-6B Prowler. Ma odpowiednie wyposazenie i miejsce dla pilota RC. Ale przy jego max predkosc 566 wezlow
mialby klopoty by dogonic na czas liniowca. A pulap praktyczny 37600ft
rowniez jest za maly do przechwycenia liniowcow lecacych ponad FL370.

[...]

Jeden bit raczej wiele nie zmieni. Potrzeba jednak wiecej bitow:-)

cheers

Data: 2015-04-18 02:04:27
Autor: Jarosaw Sokoowski
TJ_Blues pisze:

[...]

Takie zboczenie zawodowe. Zdarza mi si zarabia na kieliszek chleba
podsuwaniem pomys堯w. Ten spos鏏 zreszt najbardziej sobie ceni.

[...]

Jeden jest potrzebny. Tylko. 疾by przestawi wajche zdalnego sterowania.

Jarek

--
W zawodzie wikinga najbardziej ceni sobie gwa販enie.

Data: 2015-04-18 00:16:28
Autor: Rafal 'RAV' Miszczak
Czas na bezzaogowe samoloty pasa髒erskie?
Jarosaw Sokoowski pisze:

Krakowskim targiem mo髒na dopuci sterowanie nie z ziemi, lecz
z eskortujcego samolotu.

Problem jest w tym, 髒e pilot w samolocie pasa髒erskim jest o wiele bardziej zmotywowany do rozwizania problem籀w, ni髒 kto poza samolotem. Rozumiem, 髒e czsto taki stres to za wiele dla zaogi, kt籀ra musi pracowa z ostrzem Kostuchy nad gow i by mo髒e lepiej wykonaby zadanie kto, dla kogo byaby to tylko "gra komputerowa", ale spr籀buj to wytumaczy milionom zjadaczy hamburger籀w, kt籀rzy maj zdecydowa, czy kupi bilet na lot du髒ym modelem RC. Spodziewam si, 髒e jeli zdalne sterowanie wejdzie do u髒ycia, to przewozy lotnicze spadn. Linie lotnicze raczej tego nie zaryzykuj. Troch pogadaj, porobi jakie testy, opracuj statystyki, postrasz islamskimi hakerami, sprawa Germanwings przyschnie i bdzie jak zawsze.

Szybko i bez problemu mo髒na jednak wprowadzi inn zmian, podyktowan wydarzeniami w Airbusie Germanwings. Problem by w tym, 髒e pilot zablokowa drzwi i nie byo mocnych. Rozumiem, 髒e mo髒liwo odrzucenia pr籀by sforsowania drzwi jest potrzebna w "ksi髒kowym" przypadku, kiedy stewardesa z kind髒aem na gardle podaje terrorystom kod do drzwi. Ale nale髒aoby doda mo髒liwo obejcia i tego zabezpieczenia. Wykombinowaem, 髒e po pasa髒erskiej stronie drzwi powinien by, niezale髒ny od kokpitu, terminal do cznoci z ziemi (by mo髒e ju髒 tam jest, nie wiem). W razie powt籀rzenia si scenariusza Germanwings kto z zaogi m籀gby uzyska kod, kt籀ry otwieraby drzwi natychmiast i nieodwoalnie. Decyzj, czy ten kod wyda, podejmowaby kto na ziemi. Decyzj, co z tym kodem ostatecznie zrobi, podejmowaby wnioskodawca na pokadzie. W przyszoci mo髒naby doda np. streaming audio/video z kilku miejsc w pobli髒u drzwi do decydenta na ziemi, 髒eby m籀g atwiej podj decyzj, czy wyda kod.

Mam te髒 spos籀b na scenariusz "Helios" (wszyscy na pokadzie niezdolni do pilotowania). Samolot musiaby w jaki spos籀b stwierdzi tak niezdolno. Prosty system tego typu funkcjonuje w pocigach - maszynista co chwila musi nacisn przycisk "czuwaka", a jeli tego nie zrobi, pocig si zatrzyma. W samolocie mo髒naby zastosowa co bardziej wyszukanego. W razie potwierdzenia "wyczenia" zaogi samolot przechodziby w tryb automatyczny, przestawiajc odpowiednio transponder ("nic nie widz, nic nie sysz, wszyscy z drogi") i kierujc si na najbli髒sze lotnisko, wprowadzone do planu lotu na tak okoliczno. W dowolnym momencie cudem oprzytomniaa zaoga mogaby przej kontrol z powrotem. Gdyby tego nie zrobia, samolot wyldowaby automatycznie.

Science-fiction, ale chyba realne... Jak sdzicie?

Rafal "RAV" Miszczak      www.e-rav.pl
Skype: rav_wroc_pl_2          GG: 9783

Data: 2015-04-17 16:53:45
Autor: TJ_Blues
Czas na bezza這gowe samoloty pasa瞠rskie?
On Friday, April 17, 2015 at 6:16:30 PM UTC-4, Rafal 'RAV' Miszczak wrote:

stewardesa z kind瘸貫m na gardle podaje terrorystom kod do drzwi. Ale nale瘸這by doda mo磧iwo嗆 obej軼ia i tego zabezpieczenia. Wykombinowa貫m, 瞠 po pasa瞠rskiej stronie drzwi powinien by, niezale積y od kokpitu, terminal do 陰czno軼i z ziemi (by mo瞠 ju tam jest, nie wiem).

Na przelocie transoceanicznym nie ma bezposredniej lacznosc z ATS. Piloci
przekazuja sobie pozycje o mijanych checkpointach, az ta dotrze do ATS.
Mozna oczywiscie wyposazyc wszystkie liniowce w komunikacje satelitarna.
Ale to wymaga czasu.

W razie powt鏎zenia si scenariusza Germanwings kto z za這gi m鏬豚y uzyska kod, kt鏎y otwiera豚y drzwi natychmiast i nieodwo豉lnie. Decyzj, czy ten kod wyda, podejmowa豚y kto na ziemi. Decyzj, co z tym kodem ostatecznie zrobi, podejmowa豚y wnioskodawca na pok豉dzie. W przysz這軼i mo積aby doda np. streaming audio/video z kilku miejsc w pobli簑 drzwi do decydenta na ziemi, 瞠by m鏬 豉twiej podj望 decyzj, czy wyda kod.

Pamietasz swoj przyklad ze stewardessa z kindzalen na gardle? Otoz,
ten kindzal moze byc na gardle kogos innego, a stewardessa moze
byc wyslana przez ciapatego by otworzyla drzwi do kokpitu. Zagrozenie
wcale nie musi byc wywierane na terroryzowana osobe. A co za tym idzie,
ciapaty z kindzalem wcale nie musi byc w polu widzenia kamery.

Mam te spos鏏 na scenariusz "Helios" (wszyscy na pok豉dzie niezdolni do pilotowania). Samolot musia豚y w jaki spos鏏 stwierdzi tak niezdolno嗆. Prosty system tego typu funkcjonuje w poci庵ach - maszynista co chwila musi nacisn望 przycisk "czuwaka",

Bardzo dobry pomysl. Jesli ma to byc rodzaj "dead man switch" to powinien
byc wylaczany w krytycznych fazach lotu. Ale mozna zastosowac cos bardziej
wysublimowanego nie wymagajacego aktywnego dzialania pilota. np. czujnik
tetna, oddechu i cieploty ciala. Z tych trzech mozna dosc latwo i szybko
stwierdzic, czy osoba jest przytomna. Mozna tez zastosowac cos, co bylo
proponowane w samochodach; kamere sledzaca ruch oczu.
wyszukanego. W razie potwierdzenia "wy陰czenia" za這gi samolot przechodzi豚y w tryb automatyczny, przestawiaj帷 odpowiednio transponder ("nic nie widz, nic nie s造sz, wszyscy z drogi") i kieruj帷 si na najbli窺ze lotnisko, wprowadzone do planu lotu na tak okoliczno嗆.

Samo dolecenie do lotniska nie wystarczy. Helios przeciez dolecial do holdingu docelowego lotniska. Heliosa daloby sie uratowac, gdyby w
A/P byla wprowadzona bezpieczna wysokosc; powiedzmy 6 - 8000 ft.

dowolnym momencie cudem oprzytomnia豉 za這ga mog豉by przej望 kontrol z powrotem. Gdyby tego nie zrobi豉, samolot wyl康owa豚y automatycznie..

Czyli potrzeba powszechnego ILS category IIIc. Problem w tym, ze to dopiero
propozycja, a nie dzialajacy system.

cheers

Data: 2015-04-18 02:13:21
Autor: Jarosaw Sokoowski
TJ_Blues pisze:

[...]

Wymaga ch璚i. Silniki Rols-Royce ca造 czas na okr庵這 陰cz si z central
i raportuja jak im leci. A to przecie circa po這wa ze wszystkich
tranatlantyk闚.

[...]

To ju cz窷ciowo zosta這 zaimplementowane. Dzi瘯i precyzyjnym i czu造m
zapisom d德i瘯owym wiemy, 瞠 Lubitz do ko鎍a oddech mia r闚ny, a serce
jak dzwon.

Jarek

--
Na niski wska幡ik -- niedziela na G堯wnym
Na nadmiar wyobra幡i -- niedziela na G堯wnym

Data: 2015-04-17 17:56:55
Autor: TJ_Blues
On Friday, April 17, 2015 at 8:13:23 PM UTC-4, Jaros豉w Soko這wski wrote:
TJ_Blues pisze:

> Na przelocie transoceanicznym nie ma bezposredniej lacznosc z ATS. Piloci
(...)

Wymaga ch璚i. Silniki Rols-Royce ca造 czas na okr庵這 陰cz si z central
i raportuja jak im leci. A to przecie circa po這wa ze wszystkich
tranatlantyk闚.

Wymaga przede wszystkim kupe kasy. Silniki RR nie transmituja danych, jak to
ujales, na okraglo. Dane sa wysylane w paczkach co 5 do 20 minut, zaleznie od
lokalizacji i fazy lotu. To czym dzisiaj dysponujemy nie ma wystarczajacej przepustowosci, by moc
prowadzic dwustronna komunikacje via satelity w czasie rzeczywistym. I nie
chodzi o zwykle "mozna, nie mozna". Przeciez videokonferencje przez satelity
sa realizowane i dzisiaj. Problem w tym jak zapewnic QoS podczas gdy w powietrzu
znajduja sie setki czy tysiace samolotow.
> [...]
zapisom d德i瘯owym wiemy, 瞠 Lubitz do ko鎍a oddech mia r闚ny, a serce

Coz ale tego dowiedzielismy sie jak juz bylo po herbacie. Tu raczej chodzi
o jakas opaske na biezaco mierzaca ww. wartosci. cheers

Data: 2015-04-18 12:53:39
Autor: Jarosaw Sokoowski
TJ_Blues pisze:

[...]

Tysi帷e nie s w tym samym czasie porywane. A tylko tych dotyczy sprawa.
I przecie w og鏊e nie chodzi o zdalne sterowanie takie jak modelem,
czyli w czasie rzeczywistym. Przy op騧nieniach pochodz帷ych z 陰cz
satelitarnych, to zupe軟ie niemo磧iwe. W gr wchodzi tylko przekazywanie
danych programuj帷ych autopilota. To nawet prostsze od monitorowania
silnik闚 RR. Po pstrykni璚iu jednobitowego pstryczka przez my郵iwiec
i ubezw豉snowolnieniu samolotu, potrzebujemy tylko danych sp造waj帷ych
z g鏎y na d馧, co jest znacznie mniej k這potliwe, a przede wszystkim
bardzo tanie.

Swoj drog monitorowanie samolot闚 poza zasi璕iem radar闚, cho熲y tylko
ich po這瞠nia i stanu opisanego czterema bajtami, te by si przyda這.
Wystarczy raz na kwadrans. Od roku szukamy po ca造m oceanie pozosta這軼i
samolotu, kt鏎y zrobi sobie jaki skok w bok. I nikt nie ma poj璚ia
k璠y jego 軼ie磬i wiod造.

[...]

Jakie to ma znaczenie? Co za r騜nica, czy to rejestracja, czy system
reaguj帷y na bie膨co? Lubitz nie kwalifikoowa si do odebrania mu
ster闚 przez 瘸dnego superarbitra -- m鏬 pilotowa do samego ko鎍a.

Bezpiecze雟two lotnictwa pora穎ne jest gro幡 chorob przywi您ywania
nadmiernej wagi do artefakt闚. Kto chcia si zamachn望 p造nem --
zabroni p造n闚 na pok豉dzie. Tysi帷e spec闚 zajmuje si miesi帷ami
pisaniem tom闚 instrukcji dotycz帷ych odcedzania tej wody na bramkach,
podczas gdy inne zagadnienia nie maja 瘸dniego patronatu. Zamachn瘭i
si na pilot闚 w kokpicie -- no to przez pi皻na軼ie lat doprowadzono
do perfekcji dzia豉nie zamk闚 w drzwiach. To niestety nie tak si robi,
tam trzeba wreszcie zatrudni kogo z wyobra幡i.

--
Jarek

Data: 2015-04-18 06:59:35
Autor: TJ_Blues
On Saturday, April 18, 2015 at 6:53:41 AM UTC-4, Jaros豉w Soko這wski wrote:

Tysi帷e nie s w tym samym czasie porywane. A tylko tych dotyczy sprawa.
I przecie w og鏊e nie chodzi o zdalne sterowanie takie jak modelem,

Nie nie chodzi o zdalen sterowanie. W tym konkretnym przypadku, odpowiadam
na mozliwosc strumieniowania *na zywo* video z kilku kamer + kanalu dzwiekowego.

Nie chodzi tylko o przepustowsc lacza ale i mozliwosci "switching fabric"
satelitow. One po prostu nie poradza sobie ogarniecie tysiecy koncowek
sieciowych, niezaleznie od tego czy porywane wszystkie czy tylko jeden.
Swoj drog monitorowanie samolot闚 poza zasi璕iem radar闚, cho熲y tylko
ich po這瞠nia i stanu opisanego czterema bajtami, te by si przyda這.
Wystarczy raz na kwadrans. Od roku szukamy po ca造m oceanie pozosta這軼i

I nad tym sie opracuje. W Stanach ten system nazywa sie NextGen. Nie jest jeszcze w pelni zaimplementowany bo wymaga duzej kasy. Wg. planow obowiazek
instalowania ADS-B pojawi sie w 2020 roku.

https://www.faa.gov/nextgen/

http://en.wikipedia.org/wiki/Next_Generation_Air_Transportation_System

http://en.wikipedia.org/wiki/Single_European_Sky_ATM_Research

> [...]
reaguj帷y na bie膨co? Lubitz nie kwalifikoowa si do odebrania mu
ster闚 przez 瘸dnego superarbitra -- m鏬 pilotowa do samego ko鎍a.

Mowimy to o "czuwakach" w kontekscie katastrofy Heliosa. Sprawa Lubiza
uzyta zostala tylko jako przyklad monitorowania pilota. W tym kontekscie
ma to ogromne znaczenie. Bo gdyby sluchano oddechu i bicia serca
pilotow Heliosa z CVR to *bylo juz po herbacie*.

Bezpiecze雟two lotnictwa pora穎ne jest gro幡 chorob przywi您ywania
nadmiernej wagi do artefakt闚. Kto chcia si zamachn望 p造nem --
zabroni p造n闚 na pok豉dzie.

Pelna zgoda. Szkuka sie rozwiazan na kolejne male problemy, a nie
szuka sie (a w kazdym razie o tym sie nie mowi) rozwiazan calosciowo
systemowych.

cheers

Data: 2015-04-18 17:06:14
Autor: Jarosaw Sokoowski
TJ_Blues pisze:

[...]

O to te by mi nie chodzi這. Podgl康anie w full hd z d德i瘯iem hi-fi
tego, co si dzieje w samolocie, nie wydaje mi sie dobr drog. W og鏊e
wszystkie idee w rodzaju Wielkiego Brata w ko鎍u mszcz si na tym, co
je wymy郵i. Raczej o pokonanie bezsilno軼i, jak teraz mamy. Za這ga
straci豉 przytomno嗆 (Helios), zosta豉 sterroryzowana czy zabita (9/11)
albo ch這pu co odbi這 (Germanwings) -- a my nic nie mo瞠my zrobi, cho
teoretycznie technika na to pozwala. Jedynie przywali rakiet 瞠by
straty mog造 by mniejsze. 疾 co jest 幢e, to i tak wiadomo -- nie ma
kontaktu z za這g, wi璚 s wystarczaj帷e przes豉nki, by ubezw豉snowolni
i przej望 kontrol.

Nie chodzi tylko o przepustowsc lacza ale i mozliwosci "switching fabric"
satelitow. One po prostu nie poradza sobie ogarniecie tysiecy koncowek
sieciowych, niezaleznie od tego czy porywane wszystkie czy tylko jeden.

Nie potrzeba. Wystarczy mo磧iwo嗆 wrzutki programu dla autopilota.
Z ziemi b康 z eskortuj帷ego samolotu.

[...]

No to si ciesz.

[...]

Co nam dadz czuwaki w kontekscie dowolnej katastrofy? P鏦i nie ma
鈔odk闚 by sprowadzi samolot na ziemi bez udzia逝 za這gi, wiedza
na temat oddechu pilot闚 jest zb璠na. Chyba 瞠by kto na ziemi
chcia wypi ich zdrowie.

[...]

Nawet jak si szuka rozwi您a du篡ch problem闚, to g逝pio. I w oderwaniu
od rzeczywisto軼i. Ataki z 11 wrze郾ia nie by造 ma造m problemem.
A za katastrof z Alp odpowiedzialno嗆 ponosz ci, kt鏎zy "rozwi您ali"
problem nowojorski. Zapewne do tej pory 篡li oni w prze鈍iadczeniu
Dobrze Spe軟ionego Obowi您ku.

--
Jarek

Data: 2015-04-19 23:39:37
Autor: Dariusz K. adziak
TJ_Blues pisze:
[...]

Jest bezpo鈔ednia 陰czno嗆. M這dy pewnie jeste, i nie wiesz, 瞠 poza 陰czno軼i satelitarn jest jeszcze 陰czno嗆 na falach kr鏒kich - a te pozwalaj, w pewnych zakresach cz瘰totliwo軼i, po陰czy si z dowolnym punktem globu. Samoloty w przelocie nad oceanem zg豉szaj na HF przej軼ie punkt闚 kontrolnych, potrzeby zmiany kursu (np. omijanie burz), a jak si nic nie dzieje = to co p馧 godziny melduj 瞠 lec (tak jak oko na wachcie melduje wachtowemu 瞠 鈍iat豉 si pal...)

--
Darek

Data: 2015-04-19 15:42:58
Autor: TJ_Blues
On Sunday, April 19, 2015 at 5:39:39 PM UTC-4, Dariusz K. ζdziak wrote:
TJ_Blues pisze:
> [...]

Jest bezpo鈔ednia 陰czno嗆. M這dy pewnie jeste, i nie wiesz, 瞠 poza 陰czno軼i satelitarn jest jeszcze 陰czno嗆 na falach kr鏒kich - a te pozwalaj, w pewnych zakresach cz瘰totliwo軼i, po陰czy si z dowolnym punktem globu. Samoloty w przelocie nad oceanem zg豉szaj na HF przej軼ie punkt闚 kontrolnych, potrzeby zmiany kursu (np. omijanie burz), a jak si nic nie dzieje = to co p馧 godziny melduj 瞠 lec (tak jak oko na wachcie melduje wachtowemu 瞠 鈍iat豉 si pal...)

Hmm, no to jaki odsetek wspolczesnych liniowcow jest wyposazona w radio HF?
20%... Dzisiaj nie jest to ani standard, ani wymog.

Blednie tez przypuszczasz, ze radio HF dziala globalnie. Zasieg zalezny jest
w bardzo duzym stopniu od warunkow meteo w polaczeniu z konkretna pozycja
samolotu i pora dnia (w nocy zasieg radia HF jest mniejszy niz za dnia).
Np. mozesz miec dobre polaczenie NY - Warszawa ale juz z New Jersey
nie slyszysz nic. Do tego jakosc glosu / dzwieku jest... mizerna.

Zasieg HF to dwa czynniki; 1. normalna propagacja w lini prostej, czyli
ograniczona krzywizna ziemi do ok 100nm. 2. propagacja z odbiciami od jonosfery.
Pomimo, ze max zasieg teoretyczny wynosi ok. 8000nm przy wielokrotnym odbiciu, to niestety posiada "martwe pola" (skip zone / dead zone):
http://www.reivilo.co.za/images/propogation.png

Teoretyczny zasieg przy jednokrotnym odbiciu od warsty E jonosfery to 1300nm,
a dla warstwy F 2500nm.

Ale to tylko teoretyczne gdybanie. Wazne jest, ze wiekszosc samolotow przemierzajacych oceany znika z ekranow ATS. cheers

Data: 2015-04-24 00:47:48
Autor: Dariusz K. adziak
TJ_Blues pisze:
[...]

Na trasach transoceanicznych? Podejrzewam 瞠 wszystkie...

[...]

Wiesz - nie ucz ojca... Ponad czterdzie軼i lat 陰czno軼i radiow si bawi, wi璚 troch wiem jak to dzia豉. Zawsze dobierzesz zakres 瞠by przez p馧 Atlantyku pogada - chyba 瞠 jest burza magnetyczna, ale wtedy i z 陰czno軼i satelitarn potrafi by kicha. A wiesz jak si zachowuj fale zakresu VHF jak wynie嗆 anten ponad warstw inwersyjn?

[...]

M闚i ci co poj璚ie MUF? A strefy martwe zale膨 od zakresu, ca豉 sztuka 陰czno軼i na HF to w豉郾ie dobranie zakresu do trasy radiowej.
[...]

Znika z ekran闚 radarowych - bo na trasach transoceanicznych, przy meldunkach co p馧 godziny, kontrola jest czysto proceduralna. Ale nadal jest... Relay na VHF to rozwi您anie awaryjne, jak nie idzie si na HF dowo豉.

--
Darek

cheers

Data: 2015-04-23 20:07:40
Autor: TJ_Blues
On Thursday, April 23, 2015 at 6:47:46 PM UTC-4, Dariusz K. ζdziak wrote:
> Hmm, no to jaki odsetek wspolczesnych liniowcow jest wyposazona w radio HF?
> 20%... Dzisiaj nie jest to ani standard, ani wymog.

Na trasach transoceanicznych? Podejrzewam 瞠 wszystkie...

OK, nie upieram sie. Z tym, ze jeszcze jakies 5 lat temu wcale to nie
byla norma. W kazdym razie tak mi mowil znajomy emerytowany pilot
Air Canada latajacy przez ostatnie lata swojej pracy na trasach
m.in: CYYZ - RJTT, CYYT - VHHH, CYVR - YSSY. Co wowczas mnie zdziwilo,
poniewaz radio HF jest historycznie starsze od VHF. Mozna wiec przypuszczac,
ze to wlasnie starsze samoloty powinny byc w nie standardowo wyposazone.

> [...]

Wiesz - nie ucz ojca... Ponad czterdzie軼i lat 陰czno軼i radiow si bawi, wi璚 troch wiem jak to dzia豉. Zawsze dobierzesz zakres 瞠by przez p馧 Atlantyku pogada

Zawsze? Raczej nie. I nie chodzi tylko o burze magnetyczne. Czym nizsza
czestotliwosc, tym bardziej zbiera szumy / smieci. Wynika to chocby z zaleznosci tlumienia osrodka i czestotliwosci.

A wiesz jak si zachowuj fale zakresu VHF jak wynie嗆 anten ponad warstw inwersyjn?

Nad oceanami lata sie i tak nad jakakolwiek mozliwa inwersja oraz
poza zasiegiem VHF. Tak wiec, temat ciekawy, ale bez zwiazku z omawianym
problemem.

> to niestety posiada "martwe pola" (skip zone / dead zone):

M闚i ci co poj璚ie MUF? A strefy martwe zale膨 od zakresu, ca豉 sztuka 陰czno軼i na HF to w豉郾ie dobranie zakresu do trasy radiowej.

MUF, LUF, FOT... dzieki za przypomnienie szkolnego materialu :-)

Mozesz sobie zakresy dobierac jak tylko chcesz, ale samolot ma to do siebie,
ze jest w ruchu i nie pozostaje dlugo w polu najlepszego odbioru. Do tego
w nocy te zakresy znaczaco sie redukuja do ok. 7MHz.

Cale uzyteczne pasmo HF dostepne dla aviatorow to 24 kanaly w zakresie
od 2.8 Mhz do 18 Mhz. Nie jest tego wiele, zwlaszcza jak sie wezmie pod uwage
ilosc samolotow przekraczajacych codziennie np Atlantyk. (rocznie ok 370tys).
Kazdy z tych liniowcow zglasza swoja pozycje przy osiaganiu kazdego waypointu. Orientacyjnie przelot nad Atlantykiem to 8 godzin (zaleznie od trasy). Czyli
mamy ok 300 smolotow w kazdej chwili nad Atlantykiem i *tylko* 24 kanaly
do dyspozycji minus dead zones. W zaden sposob nie mozna komunikacji HF
nazwac niezawadna, na ktorej mozna polegac. Dlatego ot ciekawostka, OAC (oceanic area controllers) to nie ATS / ATC.
To tylko komorka przekaznikowa. Oni nie kieruja ruchem lotniczym.
Chociaz wydaja zezwolenia na wlot do ich przestrzeni na okreslonym FL
i z konkretnie okreslona predkoscia.
> [...]

Znika z ekran闚 radarowych - bo na trasach transoceanicznych, przy meldunkach co p馧 godziny, kontrola jest czysto proceduralna.

Czyli troche okrezna droga potwierdzasz to co ja powiedzialem :-) Komunikacja
HF jest tylko ewentualnym dodatkiem do nawigacji transoceanicznej i nie
ma krytycznego znaczenia. Co idealnie wpisuje sie w minimalna separacje
w poziomie to 60 mil morskich i o ile sie nie myle, 2000 stop w pionie.

No i troche odwracasz kota ogonem, Darku. Samoloty nie znikaja z radarow
z powodu proceduralnej kontroli, tylko znikaja bo zasieg naziemnych radarow nie przekracza ok 150 mil morskich. To zas wymusilo wprawadzenie takich, a nie
innych procedur; np. raportowanie pozycji co pol godziny(sic).

Ale nadal jest... Relay na VHF to rozwi您anie awaryjne, jak nie idzie si na HF dowo豉.

I jest, o ile wiem, dosc czesta praktyka. Choc wspolczesnie zdecydowanie
czesciej korzysta sie z CPDLC.

cheers Tomek

Data: 2015-04-24 06:37:38
Autor: Krzysztof Rudnik
Czas na bezzaogowe samoloty pasa髒erskie?
Dariusz K. adziak wrote:

Wiesz - nie ucz ojca... Ponad czterdzieci lat cznoci radiow si
bawi, wic troch wiem jak to dziaa. Zawsze dobierzesz zakres 髒eby
przez p籀 Atlantyku pogada - chyba 髒e jest burza magnetyczna, ale wtedy
i z cznoci satelitarn potrafi by kicha. A wiesz jak si zachowuj
fale zakresu VHF jak wynie anten ponad warstw inwersyjn?

Ale to tworzy kolejny problem - samolot si do szybko porusza, wic przed ka髒d cznoci piloci musieliby wyznaczy na jakiej czstotliwoci nale髒y pr籀bowa nawiza czno. Z kolei stacja naziemna musiaaby sucha na bardzo wielu czstotliwociach, bo ona przecie髒 obsuguje wiele samolot籀w i z g籀ry nie wie, gdzie jest ka髒dy z nich.

Data: 2015-04-28 02:39:14
Autor: Dariusz K. adziak
Krzysztof Rudnik pisze:
Dariusz K. ζdziak wrote:

[...]

Ale to tworzy kolejny problem - samolot si do嗆 szybko porusza, wi璚 przed
ka盥 陰czno軼i piloci musieliby wyznaczy na jakiej cz瘰totliwo軼i nale篡
pr鏏owa nawi您a 陰czno嗆. Z kolei stacja naziemna musia豉by s逝cha na
bardzo wielu cz瘰totliwo軼iach, bo ona przecie obs逝guje wiele samolot闚 i
z g鏎y nie wie, gdzie jest ka盥y z nich.

Wszystko da si zaplanowa przed lotem, centrum kontroli prowadzi nas逝ch na kilku cz瘰totliwo軼iach z r騜nych zakres闚 HF - zawsze na kt鏎ej powinno p鎩嗆. A jak faktycznie jest kicha - no to dopiero wtedy prosi si o relay inne samoloty na VHF.

--
Darek

Data: 2015-04-29 00:26:19
Autor: Krzysztof Rudnik
Dariusz K. adziak wrote:

Krzysztof Rudnik pisze:
Dariusz K. adziak wrote:

[...]

System, kt籀ry bdzie dziaa tylko wtedy, gdy samolot jest tam, gdzie mia by jest bez sensu.

nasuch na kilku czstotliwociach z r籀髒nych zakres籀w HF - zawsze na
kt籀rej powinno p籀j. A jak faktycznie jest kicha - no to dopiero wtedy
prosi si o relay inne samoloty na VHF.

No i teraz setki samolot籀w bd pr籀bowa si co jaki czas czy na wielu czstotliwociach - w pamie gdzie zak籀canie bywa globalne - czyli samolot nad Atlantykiem mo髒e zak籀ca samolot nad Pacyfikiem itp...

Data: 2015-04-20 17:34:23
Autor: Krzysztof Rudnik
Dariusz K. adziak wrote:

TJ_Blues pisze:
[...]

Jest bezporednia czno. Mody pewnie jeste, i nie wiesz, 髒e poza
cznoci satelitarn jest jeszcze czno na falach kr籀tkich - a te
pozwalaj, w pewnych zakresach czstotliwoci, poczy si z dowolnym
punktem globu. Samoloty w przelocie nad oceanem zgaszaj na HF
przejcie punkt籀w kontrolnych, potrzeby zmiany kursu (np. omijanie
burz), a jak si nic nie dzieje = to co p籀 godziny melduj 髒e lec (tak
jak oko na wachcie melduje wachtowemu 髒e wiata si pal...)

Tylko, 髒e na falach kr籀tkich jest mae pasmo (mao kana籀w cznoci) i nie jest ona zbyt szybka. Bawiem si radiostacjami KF z wbudowan transmisj IP i przesanie 1MB zajo ok 1h, a radia stay w jednym pokoju, chyba nawet byy spite kablem z tumikami (zero zak籀ce). Transmisja malutkich porcji jest jeszcze mniej efektywna - radia musz si najpierw dogada (mog pr籀bowa wielokrotnie na r籀髒nych czstotliwociach).

Data: 2015-04-18 01:25:50
Autor: Jarosaw Sokoowski
Czas na bezzaogowe samoloty pasa髒erskie?
Pan Rafal 'RAV' Miszczak napisa:

Krakowskim targiem mo積a dopu軼i sterowanie nie z ziemi, lecz
z eskortuj帷ego samolotu.

Problem jest w tym, 瞠 pilot w samolocie pasa瞠rskim jest o wiele bardziej zmotywowany do rozwi您ania problem闚, ni kto poza samolotem. Rozumiem, 瞠 cz瘰to taki stres to za wiele dla za這gi, kt鏎a musi pracowa z ostrzem Kostuchy nad g這w i by mo瞠 lepiej wykona豚y zadanie kto, dla kogo by豉by to tylko "gra komputerowa", ale spr鏏uj to wyt逝maczy milionom zjadaczy hamburger闚, kt鏎zy maj zdecydowa, czy kupi bilet na lot du篡m modelem RC. Spodziewam si, 瞠 je郵i zdalne sterowanie wejdzie do u篡cia, to przewozy lotnicze spadn. Linie lotnicze raczej tego nie zaryzykuj. Troch pogadaj, porobi jakie testy, opracuj statystyki, postrasz islamskimi hakerami, sprawa Germanwings przyschnie i b璠zie jak zawsze.

Dlatego nie zdalne sterowanie, tylko przechwytywanie w sytuacjach
ekstraordynaryjnych. Kiedy sterowanie dyli瘸nsem mogli przej望
je寮cy na koniach -- ludzie to rozumieli i akceptowali.

Bardzo mi si podobaj koleje japo雟kie. Jak nimi je寮zi貫m, to zawsze
sadowi貫m si za maszynist w przeszklonej kabinie. On tylko zamyka
drzwi i wrzuca wajch 瞠by poci庵 jecha. Dalej wszystko robi komputer.
Ale pan maszynista ma do przedniej szyby przyczepion rozpisk z opisan
ka盥 zwrotnic. Przed ka盥ym rozjazdem przeje盥za palcem w nieskazitelnie
bia貫j r瘯awiczce po odpowiednim zapisie, a nast瘼nie r瘯 wskazuje w lewo
lub w prawo. Taki teatralny gest. Gdyby wskaza w lewo, a poci庵 skr璚i
w prawo, to by od razu by這 wida. Sam by to zauwa篡, a jak nie on, to
kto taki jak ja, co stoi mu za plecami i ogl康a przedstawienie.

Szybko i bez problemu mo積a jednak wprowadzi inn zmian, podyktowan wydarzeniami w Airbusie Germanwings. Problem by w tym, 瞠 pilot zablokowa drzwi i nie by這 mocnych. Rozumiem, 瞠 mo磧iwo嗆 odrzucenia pr鏏y sforsowania drzwi jest potrzebna w "ksi捫kowym" przypadku, kiedy stewardesa z kind瘸貫m na gardle podaje terrorystom kod do drzwi. Ale nale瘸這by doda mo磧iwo嗆 obej軼ia i tego zabezpieczenia. Wykombinowa貫m, 瞠 po pasa瞠rskiej stronie drzwi powinien by, niezale積y od kokpitu, terminal do 陰czno軼i z ziemi (by mo瞠 ju tam jest, nie wiem). W razie powt鏎zenia si scenariusza Germanwings kto z za這gi m鏬豚y uzyska kod, kt鏎y otwiera豚y drzwi natychmiast i nieodwo豉lnie. Decyzj, czy ten kod wyda, podejmowa豚y kto na ziemi. Decyzj, co z tym kodem ostatecznie zrobi, podejmowa豚y wnioskodawca na pok豉dzie. W przysz這軼i mo積aby doda np. streaming audio/video z kilku miejsc w pobli簑 drzwi do decydenta na ziemi, 瞠by m鏬 豉twiej podj望 decyzj, czy wyda kod.

Ja w og鏊e nie widz sensu w robieniu twierdzy z kokpitu, kiedy kontrole
bezpiecze雟twa na ziemi s tak daleko id帷e. Albo jedno, albo drugie.

Ostatnio lecia貫m ze znajomym. Ja si zawsze stosuj do zalece, bo
wiem, 瞠 z idiotami nie ma co dyskutowa. Wi璚 id grzecznie przed
podr騜 do Rosmana i kupuj te 瞠le, szampony i pasty w opakowaniach
po 100 ml. A ten ma wszystko gdzie. Wi璚 mu pani cieciowa z firmy
cieciowej jak-jej-tam, co wygra豉 przetarg na Ok璚iu, wyci庵a z torby
dezodorant. I 瞠 to do kosza. On si pr鏏uje k堯ci, 瞠 jak瞠 to tak.
A ona t逝maczy, 瞠 "tam na g鏎ze niskie ci郾ienie i to zrobi pfff".

Wszystko si oderwa這 od rzeczywisto軼i -- ludzim kt鏎zy maj dba o
nasze bezpiecze雟two, nie wyja郾iono nawet o co w tym wszystkim chodzi.
Zreszt pa鎍a wygl康a豉 na tak m這d, 瞠 mog豉 nawet nie pami皻s
zamachni璚ia si "p造nn broni binarn" na samolot do czy z Londynu.

Lenin zwyk by m闚i, 瞠 o wszystkim decyduj kadry. Niestey chyba
mia racj -- z takimi kadrami, to my chyba daleko nie polecimy.
A innych nie mamy.

Mam te spos鏏 na scenariusz "Helios" (wszyscy na pok豉dzie niezdolni
do pilotowania). Samolot musia豚y w jaki spos鏏 stwierdzi tak niezdolno嗆. Prosty system tego typu funkcjonuje w poci庵ach - maszynista co chwila musi nacisn望 przycisk "czuwaka", a je郵i tego nie zrobi, poci庵 si zatrzyma. W samolocie mo積aby zastosowa co bardziej wyszukanego. W razie potwierdzenia "wy陰czenia" za這gi samolot przechodzi豚y w tryb automatyczny, przestawiaj帷 odpowiednio transponder ("nic nie widz, nic nie s造sz, wszyscy z drogi") i kieruj帷 si na najbli窺ze lotnisko, wprowadzone do planu lotu na tak okoliczno嗆.
W dowolnym momencie cudem oprzytomnia豉 za這ga mog豉by przej望 kontrol
z powrotem. Gdyby tego nie zrobi豉, samolot wyl康owa豚y automatycznie.

Science-fiction, ale chyba realne... Jak s康zicie?

Taki w豉郾ie czuwak zrobiono do blokowania drzwi kokpitu. I to o wiele
bardziej "inteligentny" ni w elektrowozie. Nie tylko trzeba nacisn望,
ale nawet pokr璚i jak捷 ga陰 kilkana軼ie razy co kilka minut.
Jak s康zimy, to chyba wiadomo -- herr Lubitz sobie z tym poradzi.

Jarek

--
Ja zaczynam, oto moja kabina
Tu si wchodzi, naciska, ogl康a si z bliska

Data: 2015-04-16 10:33:28
Autor: szklanynocnik
Czas na bezza這gowe samoloty pasa瞠rskie?
u篡tkownik mrblue...@gmail.com napisa:
No i sie doczekamy...

Czas na bezza這gowe samoloty pasa瞠rskie?

Prawda to, 瞠 w gojcowie RP v.3.0 trza mie pozwolenie na latanie dronami?
S jakie ograniczenia co do wagi, wysoko軼i itd.?

Jak se kupi bazarowego lataj帷ego 5 minut to co?
A jak takiego co lata 1h i wa篡 20kg ?

Data: 2015-04-16 16:12:15
Autor: TJ_Blues
On Thursday, April 16, 2015 at 1:33:28 PM UTC-4, szklan...@gmail.com wrote:
> [...]

S jakie ograniczenia co do wagi, wysoko軼i itd.?

Jak se kupi bazarowego lataj帷ego 5 minut to co?

Styropianowiec "z bazaru" podlega tez pewnym ograniczeniom. Np. nie wolno ci nim
latac w odlglosc bodaj 5km od lotniska. Sa tez ograniczenia co do wysokosci lotu.
W niektorych krajach mozna bezproblemowo latac modelami FPV. W innych istnieja
ograniczenia typu; wolno latac ale zawsze musisz miec model w zasiegu wzroku.
Co wydaje sie przeczyc zalozeniom FPV, zwlaszcza, ze niektore systemy maja zasieg
do nawet 30km. Mowiac o wadze, w wiekszosci krajow gorna granica dzielaca
amatorski model od drona (UAV) to 25kg (w niektorych 32kg). U mnie jest 25kg i max predkosc 87 wezlow:
http://www.tc.gc.ca/eng/civilaviation/standards/general-recavi-uav-2265.htm?WT.mc_id=1zfhj#safety

Powyzej tych wartosci musisz miec pozwolenie z urzedu lotnictwa i musisz skaldac
normalny plan lotu, tak jak w przypadku normalnych samolotow. Domyslam sie,
ze taka dzialanosc podlega licencjonowaniu...

Poszukaj info na stronach ULC. cheers

Data: 2015-04-17 09:38:42
Autor: Tomasz Poznaski
Czas na bezzaogowe samoloty pasa髒ersk ie?
W dniu 2015-04-16 o 19:33, szklanynocnik@gmail.com pisze:
u髒ytkownik mrblue...@gmail.com napisa:
No i sie doczekamy...

Czas na bezzaogowe samoloty pasa髒erskie?

Prawda to, 髒e w gojcowie RP v.3.0 trza mie pozwolenie na latanie dronami?
S jakie ograniczenia co do wagi, wysokoci itd.?

Jak se kupi bazarowego latajcego 5 minut to co?
A jak takiego co lata 1h i wa髒y 20kg ?

http://dziennikustaw.gov.pl/DU/2013/440/
zacznik nr 6 (strona 117).

Pozdrawiam
Tomek

Data: 2015-04-18 20:32:28
Autor: Pawe Kasztelan
Czas na bezza這gowe samoloty pasa瞠rskie?
W dniu 2015-03-31 o 23:09, mrbluesky.pl@gmail.com pisze:
No i sie doczekamy...

Czas na bezza這gowe samoloty pasa瞠rskie?

I b璠 takie bezza這gowe niebawem lata造.
Tylko 瞠 piloci b璠 zajmowali si startami i l康owaniami.
Powstanie zaw鏚 przypominaj帷y kontroler闚 lot闚.
Gdzie w "symulatorach" b璠zie siedzia豉 za這ga i 陰czy豉 si
z samolotami kt鏎e na autopilocie przylecia造 i kr捫 nad punktami
oczekiwania. Oczywi軼ie te startem i wys豉niem w 鈍iat.

Dla linii lotniczych to b璠zie 篡豉 z這ta.
1) Piloci pracuj prawie ca造 czas.
2) Mniej ich potrzeba.
3) Nie trzeba dawa im wypocz望 z powodu zmiany stref czasowych.
4) S bezpieczniejsi bo 瘸den obecny pilot
nie ma tylu start闚 i l康owa co piloci przysz這軼i.

Na ma造ch lotniskach to nie wypali ale wielkie porty lotnicze
cz窷 samolot闚 pewnie b璠 tak obs逝giwa.

Pozdr. PK.

Data: 2015-04-18 12:44:54
Autor: mcmlxxi.xi.xi
Czas na bezza這gowe samoloty pasa瞠rskie?
W dniu sobota, 18 kwietnia 2015 20:32:07 UTC+2 u篡tkownik Pawe Kasztelan napisa:
> [...]

4) S bezpieczniejsi bo 瘸den obecny pilot
nie ma tylu start闚 i l康owa co piloci przysz這軼i.
5) Dozywac b璠 poznej staro軼i bo nie b璠 ginac w ewentualnych katastrofach
6) B璠 znacznie cz窷ciej chorowa na syndrom wypalenia i depresje -bardziej ni kontrolerzy lotow bo b璠 eksploatowani wi瘯szo嗆 czasu na operacjach o wysokim ryzyku...

Czas na bezza這gowe samoloty pasa瞠rskie?